Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Maanantai, 18.4.2005

Adobe ostaa Macromedian

Adobe ostaa Macromedian osakevaihdolla, jonka arvo on noin 3,4 miljardia dollaria. Yrityskaupan toteuduttua Macromedian osakkeenomistajat omistavat noin 18 prosenttia yhdistyneestä yhtiöstä. Adoben toimitusjohtaja Bruce Chizen jatkaa tehtävässään myös uudessa yhtiössä. Uusi Adobe kykenee isomman kokonsa ja laajemman tuoteportfolionsa ansiosta vastaamaan aiempaa kokonaisvaltaisemmin asiakkaiden tarpeisiin.

Yrityskaupasta seuraa väkisinkin päällekkäisyyksiä Adoben tuoteportfolioon. Nähtäväksi jää, aikooko Adobe puuttua asiaan karsimalla tai yhdistämällä tuotteitaan. (jos Freehand ja Illustrator yhdistyvät, onko tuloksena Adobe Frustrator -toim. huom).

Lue juttu oma, 18.4.2005 13:31. Lähde: Adobe, Macromedia
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 26 uutta / 26 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
bungle Saas nähdä
bungle, 18.4.2005 14:22:00
Pisteet: 0
Taitaakin olla jo toinen asia, sallitaanko kyseistä kauppaa ollenkaan. Puuttuuku mahdollisesti hallitus tms. tähän? Kovastihan tässä ollaan monopolia rakentamassa.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
oma Re: Saas nähdä
oma, 18.4.2005 14:41:13
Pisteet: 0
Taitaakin olla jo toinen asia, sallitaanko kyseistä kauppaa ollenkaan. Puuttuuku mahdollisesti hallitus tms. tähän? Kovastihan tässä ollaan monopolia rakentamassa.
En usko että puuttuu. Vaikka Adobe on omalla alallaan markkinajohtaja, se on muihin monikansallisiin ohjelmistoyhtiöihin verrattuna edelleen nakkikioski (tai no ehkä vähän isompi, kahden K:n lähisupermarket voisi olla osuvampi vertaus). Adobe liikevaihto viime vuonna oli n. 1,2 miljardia dollaria.
Testing
syzar Re: Saas nähdä
syzar, 19.4.2005 20:49:15
Pisteet: 0
Taitaakin olla jo toinen asia, sallitaanko kyseistä kauppaa ollenkaan. Puuttuuku mahdollisesti hallitus tms. tähän? Kovastihan tässä ollaan monopolia rakentamassa.
Tässä taas unohdat että monopoliasema tai sellaisen tavoittelu ei ole laitonta. Siinä vaiheessa kun monopoli asemaa aletaan väärinkäyttää tilanne onkin aivan toinen. Monet tuntuvat unohtavan että monopoliasema itsessään on täysin laillinen.
bungle Re: Saas nähdä
bungle, 19.4.2005 22:20:50
Pisteet: 0
Tässä taas unohdat että monopoliasema tai sellaisen tavoittelu ei ole laitonta. Siinä vaiheessa kun monopoli asemaa aletaan väärinkäyttää tilanne onkin aivan toinen. Monet tuntuvat unohtavan että monopoliasema itsessään on täysin laillinen.
Kyllä kai kilpailulainsäädäntö jotain sanoo asiasta? On näitä fuusioita ja kauppoja ennenkin tämän takia kariutunut. Se on eriasia, onko tässä nyt merkittäviä perusteita sille, että tähän mitenkään tarvitsisi puuttua.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
bungle Re: Saas nähdä
bungle, 19.4.2005 22:26:33
Pisteet: 0
Siinä vaiheessa kun monopoli asemaa aletaan väärinkäyttää tilanne onkin aivan toinen.
Sekoitatko nyt monopolin ja kilpailevan markkina-aseman? Miten monopolia voi väärin käyttää? Silloinhan markkinoilla ei ole kuin yksi. Muita ei ole tai ne on konkurssissa.

Monet tuntuvat unohtavan että monopoliasema itsessään on täysin laillinen.
Miten sen voisi unohtaa? Joskus perjantaisin tuo "monopoli" kyllä tuntuu tosin aika laittomalta, :-).
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
smuli73 Vitsistä
smuli73, 18.4.2005 15:43:56
Pisteet: 0
-1 toimitukselle.
Re: Vitsistä
teemugi, 18.4.2005 16:08:28
Pisteet: 0
-1 toimitukselle.
Antaisin kyl +2.

Mitähän käy tuolle dreamweaverille sen toivoisin säilyvän, toisaalta golive on hyödyllinen.
Miten käy Applen
AM Tiainen, 18.4.2005 15:33:56
Pisteet: 0
Mitenköhän tuo vaikuttaa Appleen kun esimerkiksi Macromedia on käsittääkseni tehnyt Applelle tuon Final Cut Pro softan? Ja Adobehan ei ollut siitä kovin mielissään kun Apple rupesi tekemään Macromedian kanssa tuota Final Cut Pro softaa. Olisiko yksi motiivi ollut Adobella se että pääsee sisään Applen markkinoille. Saammeko kohta lukea mainoslauseita tähän tyyliin "Adobe Premiere - Final Cut Pro tekijöiltä". En tiedä mutta mahtaako Applen DVD Studio Pro olla myös Macromedian käsialaa?
muumio Re: Miten käy Applen
muumio, 18.4.2005 15:47:09
Pisteet: 0
Mitenköhän tuo vaikuttaa Appleen kun esimerkiksi Macromedia on käsittääkseni tehnyt Applelle tuon Final Cut Pro softan?
Apple ollut pitkään ko. softan ainoa kehittäjä, eli Macromedia on vastuussa vain sen muinaisesta versiosta (ja silloin asialla olivat Macromedian palkkaamat entiset Adobe Premiere-kehittäjät).

Adoben Mac-tuki on ollut jo pitkään parempaa kuin Macromedian, joten äkkiseltään sillä saralla ei tulisi mitään negatiivista mieleen, ellei monopoliasemaa muuten oteta huomioon.
jpkeisala Re: Miten käy Applen
jpkeisala, 18.4.2005 17:57:23
Pisteet: 0
Applen plattalle osuus molempien firmojen myynnistä ei ole juurikaan kasvanut viime vuosina. Suurin kasvu on tapahtunut vain PC puolella. Siitä päättelisin ettei Applella ole paljoakaan vaikutusta tähän kauppaan.
muumio Re: Miten käy Applen
muumio, 18.4.2005 23:53:47
Pisteet: 0
Applen plattalle osuus molempien firmojen myynnistä ei ole juurikaan kasvanut viime vuosina. Suurin kasvu on tapahtunut vain PC puolella. Siitä päättelisin ettei Applella ole paljoakaan vaikutusta tähän kauppaan.
Onko tästä muuten jossain virallista tietoa? Kiinnostaisi ihan muuten vaan, että kuinka paljon esim. Photoshop Mac myy Photoshop PC:hen verrattuna. Vuosituhannen vaihteessa oli jossain juttua että homma menee aika tasan 50/50, mutta nykytilanteesta minulla ei ole hajuakaan.
daimoni Re: Miten käy Applen
daimoni, 19.4.2005 11:29:35
Pisteet: 0
Onko tästä muuten jossain virallista tietoa? Kiinnostaisi ihan muuten vaan, että kuinka paljon esim. Photoshop Mac myy Photoshop PC:hen verrattuna. Vuosituhannen vaihteessa oli jossain juttua että homma menee aika tasan 50/50, mutta nykytilanteesta minulla ei ole hajuakaan.
"When you look at our overall revenue, or percentage of revenue, we get somewhere between 22% and 25% of our business from Macintosh customers or software that runs on the Mac. If you factor out Acrobat and the server products, our Mac business has stayed relatively strong, which is good news. And I believe, at least what our customers are telling us and what our revenue is telling us in terms of mix, that those loyal Macintosh users, continue to be loyal to the Mac."

http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1572017,00.as...
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
jpkeisala Monopolin alkua
jpkeisala, 18.4.2005 14:32:18
Pisteet: 0
Olen odottanut että Microsoft olisi ostanut Macromedia mutta Adobe oli aikamoinen yllätys. Harmi, Microsoft olisi ollut parempi... hinta olisi ainakin tippunut tuotteissa. Nyt se varmasti nousee.
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä hinta seurvaavassa Adoben Flashissä ja Dreamweverissa.
robsku Re: Monopolin alkua
robsku, 23.4.2005 16:33:31
Pisteet: 0
Olen odottanut että Microsoft olisi ostanut Macromedia mutta Adobe oli aikamoinen yllätys. Harmi, Microsoft olisi ollut parempi... hinta olisi ainakin tippunut tuotteissa. Nyt se varmasti nousee. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä hinta seurvaavassa Adoben Flashissä ja Dreamweverissa.
Noh, adobella ja macromedialla voi olla kiinnostusta pitää tarkoituksella tuotteensa myös wine yhteensopivina (luin, että joku ajoi onnistuneesti useampaakin macromedian tuotetta linuxissa winellä), mikkisoftalla tuskin pätkän vertaa tai jopa päinvastoin. Muutenkin ihan tuotteiden laadun takia parempi, että ne ostaa firma joka tekee laadukasta työtä.
muumio Frustrator
muumio, 18.4.2005 13:58:10
Pisteet: 0
Freehand on jo pitkään ollut tuon nimen arvoinen. Itselläni Dreamweaver on ainoa Macromedian ohjelma mitä enää tulee yhtään käyteltyä.

Seuranneeko tästä mitään hyvää, vaikea sanoa. Adoben monopoliasema julkaisumarkkinoilla tosin on täydellinen vasta, kun Quark on myös ostettu.
feenix Re: Frustrator
feenix, 18.4.2005 14:12:03
Pisteet: 0
Seuranneeko tästä mitään hyvää, vaikea sanoa. Adoben monopoliasema julkaisumarkkinoilla tosin on täydellinen vasta, kun Quark on myös ostettu.
Varmasti ainakin se, että Flash-tekniikka ympätään PDF:ään, sinne kun on jo 3D:tä ja videotakin tulossa. Miksei siis suoraan Flashia niin saadaan sekin hoideltua.

Alkaa käydä vähiin kilpailijat Adobella jo...
TeknoHog Re: Frustrator
TeknoHog, 18.4.2005 17:34:16
Pisteet: 0
Seuranneeko tästä mitään hyvää, vaikea sanoa. Adoben monopoliasema julkaisumarkkinoilla tosin on täydellinen vasta, kun Quark on myös ostettu.
Varmasti ainakin se, että Flash-tekniikka ympätään PDF:ään, sinne kun on jo 3D:tä ja videotakin tulossa. Miksei siis suoraan Flashia niin saadaan sekin hoideltua.
Olen varmaan tässä asiassa tosi vanhanaikainen, mutta en ymmärrä miksi PDF:ään täytyy ympätä kaikki mahdollinen. Olen mieltänyt sen lähinnä "paperidokumenttien" levitysformaatiksi. Onko tässä jokin maailmanvalloitusskenaario, että tulevaisuudessa kaikki informaatio siirrettäisiin PDF-muodossa?
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
ilaris Re: Frustrator
ilaris, 18.4.2005 21:42:49
Pisteet: 0
Olen varmaan tässä asiassa tosi vanhanaikainen, mutta en ymmärrä miksi PDF:ään täytyy ympätä kaikki mahdollinen. Olen mieltänyt sen lähinnä "paperidokumenttien" levitysformaatiksi.
Samaa mieltä olen. Palataan siis kaikki vain suosiolla vanhaan kunnon possuun (PostScript toim. huom.) ja voidaan unohtaa nuo järkyttävät flash multtimeediat.

Saakohan Adobe nyt ympättyä SVG tulkin Flash playerin mukaan?
feenix Re: Frustrator
feenix, 19.4.2005 08:52:18
Pisteet: 0
Olen varmaan tässä asiassa tosi vanhanaikainen, mutta en ymmärrä miksi PDF:ään täytyy ympätä kaikki mahdollinen. Olen mieltänyt sen lähinnä "paperidokumenttien" levitysformaatiksi.
Samaa mieltä olen. Palataan siis kaikki vain suosiolla vanhaan kunnon possuun (PostScript toim. huom.) ja voidaan unohtaa nuo järkyttävät flash multtimeediat.
Possu on ehkä vähän liian overkilliä tuohon, vaikkakin vallan kätevä. Possunäyttimet eivät vain ole kovin usein vakuuttaneet laadullaan, mutta se johtunee vain siitä ettei niitä ole jaksettu tehdä kunnolla, eihän kukaan possulla muuta tee kuin tulostaa, tietysti.

Saakohan Adobe nyt ympättyä SVG tulkin Flash playerin mukaan?
Ei varmasti, Flash ja SVG ovat sen verran kilpailevia tekniikoita, että tuskinpa tuota tekevät. Sama olisi melkein heittää Flash roskiin ja tehdä Flash-työkaluihin SVG+SMIL-ulostus, todennäköisesti toimisi paremminkin moinen.

Mieluummin näkisin tehokkaan Flash-soittimen joskus, tähän mennessä ovat olleet aika surkean hitaita Macromedian tuotokset vähänkin enemmällä animaatiolla. Ei sillä että niissä Flasheissa juuri mitään kiinnostavaa yleensä edes olisi.
anger Re: Frustrator
anger, 19.4.2005 00:28:27
Pisteet: +1
Olen varmaan tässä asiassa tosi vanhanaikainen, mutta en ymmärrä miksi PDF:ään täytyy ympätä kaikki mahdollinen. Olen mieltänyt sen lähinnä "paperidokumenttien" levitysformaatiksi. Onko tässä jokin maailmanvalloitusskenaario, että tulevaisuudessa kaikki informaatio siirrettäisiin PDF-muodossa?
Veikkaisin että PDF:stä yritetään tehdä kilpailijaa PowerPointille tms. Aika monessa yhteydessä näkee jo että kalvosulkeiset tehdään PDF:llä PPT:n sijaan. Ja PDF:ssä on ainakin se hyvä puoli että lopputuloksen _pitäisi_ näyttää samalta koneella kuin koneella, PPT:ssä sen sijaan olen nähnyt ongelmia jo eri Officen versioiden välillä. Puhumattakaan tietysti jos käytössä ei ole lainkaan Officea vaan joku kokonaan muu ohjelma kuten OpenOffice.

Paperilla ehkä videoista sun muista ei ole mitään hyötyä mutta esityksiä ne vaan kummasti piristävät.
muumio Re: Frustrator
muumio, 20.4.2005 11:49:02
Pisteet: 0
Olen varmaan tässä asiassa tosi vanhanaikainen, mutta en ymmärrä miksi PDF:ään täytyy ympätä kaikki mahdollinen.
Veikkaisin että PDF:stä yritetään tehdä kilpailijaa PowerPointille tms.
Itse olen ihmetellyt jo pitkään miksi ei ole olemassa kunnollista ohjelmistovaihtoehtoa presentaation pitäjälle; sellaista missä designeri voisi suunnitella pohjan jota insinööri voisi helposti muokata tarpeen mukaan, eikä tulostus, video, ääni tai animaatiot aiheuttaisi ongelmia. Go Adobe!
muumio Re: Frustrator
muumio, 21.4.2005 23:23:15
Pisteet: 0
Itse olen ihmetellyt jo pitkään miksi ei ole olemassa kunnollista ohjelmistovaihtoehtoa presentaation pitäjälle; sellaista missä designeri voisi suunnitella pohjan jota insinööri voisi helposti muokata tarpeen mukaan, eikä tulostus, video, ääni tai animaatiot aiheuttaisi ongelmia. Go Adobe!
Asia enemmän tutkittuani havaitsin että Applen Keynote on melkein tällainen, hyvin samanlainen kuin PowerPoint paitsi että typografia ja muu media ei ole huonoa.
Re: Frustrator
j.a.j., 18.4.2005 14:11:47
Pisteet: 0

juu, toisaalta kuka enää käyttää quarkkia..

t:j.a.j.
muumio Re: Frustrator
muumio, 18.4.2005 15:36:32
Pisteet: 0
juu, toisaalta kuka enää käyttää quarkkia..
Kai sen verran moni vanha jäärä että monopoliasema vielä riippuu tästä. Minä en ole käyttänyt Quarkkia kuin kerran, kun työhaastattelussa piti todistaa että osaan käyttää sitä. Jäi sekin duuni saamatta :)
coconut84 Goodie
coconut84, 19.4.2005 15:07:51
Pisteet: 0
Mukavaahan tuo on, että Adobe osti Macromedian. Ehkäpä saadaan lisää yhdenmukaisuutta ja selkeyttä noihin Macromedian puoleisiin ohjelmiin. Adoben ohjelmat kun tuntuvat olevan suhteellisen yksinkertaisia maallikoidenkin käyttöön (nim. maallikko:).
AML Re2: Frustrator
AML, 20.4.2005 01:04:44
Pisteet: +2
Muuten voi olla ettei tuota Frustraatiota tulekkaan...

Meinaan noin 10 vuotta sitten kun Adobe osti Alduksen (jonka tuotteita oli mm. PageMaker, After Effects, Freehand, Trapwise, Presswise ja Persuasion) USA:n kilpailuviranomaiset ilmoitti Adobelle, että joko Illustrator tai Freehand olisi myytävä pois ennenkuin he hyväksyvät yrityskaupan.
No aika näyttää pitävätkö USA:n kilpailuviranomaiset nytkään Corel Draw'ta tarpeeksi vahvana vastapainona...

Adobe/Macromedia yhdistelmässä on muutoinkin hieman päällekkäisiä tuotteita. Mainittakoon esim. GoLive/Dreamweaver, ImageReady/Fireworks ja PDF/FlashPaper-konseptit. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, tuotevalikoimaa joudutaan vielä rankasti karsimaan ja/tai yhdistelemään.
Sensijaan esim. Macromedian JRun, ColdFusion, Breeze, Contribute, Director ja Central paketit toisivat erinomaisen lisän Adoben nykyiseen tuotevalikoimaan.
Itseasissa nämä serverituotteet voikin olla se "iso juttu", jota Adobe tulee hyödymään vielä tulevaisuudessa. Aikaisemminhan Adoben serveri tuotteet ovat olleet enemmän "Enterprise-tason" tuotteita, nyt Macromedian palaset toisi tavallaan uuden tason Adoben palvelinpuolen tarjontaan.

Ajatelkaapa jos esim. Creative Suite olisi todella vahva luontialusta, joista on vahvat rajapinnat Adobe merkkiseen Infraan - sehän voi olla jo satojen miljoonien dollarien businesta! Tämä konsepti mahdollistaisi Adobelle todella vahvan Crossmedia (web/print/mobiili) julkaisualustan, jota kaikki kilpailija voivat vain kadehtia (lue: Micro$oft).

On myös mielenkiintoista katsoa kuinka Flash-konseptia tullaan toteuttamaan tulevaisuudessa. Oletan että Adobe alkaa muuttamaan SWF-tiedostoa enemmän SVG:n ja PDF:n suuntaan, joka teknisesti voi olla hyvä ratkaisu etenkin pitkällä tähtäimellä.
Tällä hetkellähän esim. SVG:n yleistymisen esteenä on ollut Flashin hyvyys. SWF/Flash on teknisesti riittävän hyvä, tiedostoja on pystynyt lukemaan lähes kaikki selaimen käyttäjät ja Flash-tekijöitä on myös löytynyt runsaasti.
Nämä käyttäjät, tekijät ja etenkin Flash hyödyntävät teknologiakumppanit (lue: Nokia) Adobe haluaa omiksi asiakkaikseen nyt ja tulevaisuudessa.

Summasummarum: Adobe tulee ratkaisevasti vahvistamaan omaa asemaansa digitaalisen ja perinteisen julkaisemisen johtavana ohjelmisto- ja teknologiatoimittajana. Seuraavat vuodet tulevat todennäköisesti näyttämään miten esim. Micro$oft tulee suhtautumaan uuteen Adobeen (vihamielisesti?).
Jokatapauksessa odotettavissa on mielenkiintoisia aikoja - ja mikä parasta - vieläkin mielenkiintoisempia ohjelmistoja ja ratkaisuja.
Oletan että noin vuoden päästä tämä yhdistyminen alkaa todella näkymään myös myytävissä Adobe-tuotteissa (ominaisuuksissa ja ehkä myös hinnoissakin). Ainostaan yhdestä asiasta voi olla jo varma... Adobe EI tule ikinä ostamaan Quarkkia ;-)