Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Torstai, 17.7.2003

AOL pesi kätensä Mozillasta - Hyvästi Netscape!

America Online (AOL) luopui Mozilla-selaimen kehitystyöstä ja luovutti avoimen lähdekoodin selainohjelmiston kehityksen riippumattoman säätiön, Mozilla Foundationin, käsiin. AOL rahoittaa säätiötä kahdella miljoonalla dollarilla ja avoimen lähdekoodin puolestapuhuja, Lotus 1-2-3:n luoja Mitch Kapor 300 000 dollarilla.

Uudelleenorganisoinnin yhteydessä AOL irtisanoi 50 Mozillan parissa työskennellyttä ohjelmistokehittäjää. Mozilla Foundation tulee jatkamaan Mozillan kehitystyötä sekä vakituisen työvoiman että vapaaehtoisten kehittäjien voimien.

Mozillan myötä AOL:n lopettaa myös Netscapen kehittämisen. Vaikka Mozilla-väen poistuminen AOL:n leivistä poisti vain noin kymmenen prosenttia Netscapen parissa työskennelleistä henkilöistä, niin tämä merkitsee myös Netscapen katoamista selainmarkkinoilta. AOL tosin ilmoitti pitävänsä Netscape-portaalin elossa jatkossakin ja tukevansa Netscapen nykyisiä versioita.

Käytännössä Netscapen kuolinisku suoritettiin käytännössä jo viime kuussa, kun AOL ilmoitti käyttävänsä Microsoftin Internet Exploreria oletusselaimena asiakkaidensa nettiyhteyspaketeissa oman Netscape-tuotteen sijaan. MozillaZinen mukaan AOL on jo poistanut rakennuksistaan Netscapen logot.

Lue juttu K2, 17.7.2003 00:35. Lähde: InternetWeek / ZDNet / MozillaZine
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 54 uutta / 54 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Muistutus
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 02:19:53
Pisteet: 0
Re: Muistutus
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 04:58:49
Pisteet: 0
Jep mutta jotain hyvääkin sentäs. AOL ei lopettanut mozillan kehitystä täysin jonka se olisi voinut tehdä. Sensijaan se tekikin peliliikkeen ja lahjoitti ko selaimen kehitystyön säätiölle ja rahoitaakin vielä ko projektia.
Re: Muistutus
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 07:50:48
Pisteet: 0
Jep, taas Microsoft sai yhden tuotteen pois kilpailemasta heidän kanssaan. Lahjonta taitaa olla Microsoftin normaali tapa hoitaa nämä asiat. Saa myös nähdä miten käy Mozillan, sekä sen "Privacy & Security" asioiden, kun markkinavoimat pääsevät paremmin siihen käsiksi.

Microsoft tuntuu jatkavan samaa rataa kuin ennenkin, eli raivataan kilpailijat pois markkinoilta. Koskahan jollain "pupu pöksy" valtiolla on rohkeutta puuttua MS:n johtavan markkina-aseman väärinkäyttööön? Saisivat jo helkutti erottaa Windows käyttöjärjestelmän muista MS:n ohjelmistoista. Kuten Internet Explorer, Outlook Express ja Mediaplayer jne... Kuinkan moni käyttäisi näitä ohjelmistoja jos ne eivät olisi tulleet Windowsin mukana, vaan ne joutuisi hankkimaan erikseen? Toinen vaihtoehto olisi se että kilpailijat voisivat myös lisätä oman tuotteensa Windows käyttöjärjestelmäpakettiin. Kyse on siis jakelukanavan hyödyntämisestä ja sen kilpailua vääristävästä vaikutuksesta.

Itse en käytä Netscapea, mutta surullinen uutinen. Kilpailua tarvitaan aina tai käy samalla tavalla kuin levyteollisuudessa, eli joudutaan maksamaan kohtuuttomia hintoja tuotteista.
Re: Muistutus
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 09:16:12
Pisteet: +1
Jep, taas Microsoft sai yhden tuotteen pois kilpailemasta heidän kanssaan. Lahjonta taitaa olla Microsoftin normaali tapa hoitaa nämä asiat.
-Eli samoin kun Intel "lahjoi" Compaqin ostamalla Alpha tekniikan, tai Symantec Nortonin, tai ICL Nokian aikanaan, kunnes Fujitsu "lahjoi" kilpailijan markkinoilta ostamalla ICL:n. On se kovaa lahjontaa tuolla yritysmaailmassa.

Microsoft tuntuu jatkavan samaa rataa kuin ennenkin, eli raivataan kilpailijat pois markkinoilta.
-Sanohan yksikin suuri firma jonka yritysideologiaan tällainen ajatus ei kuulu? Uskottko että Nokialla mietitään päivät pitkät miten parantaa Motorolan tai Ericsonin mahdollisuuksia?

Saisivat jo helkutti erottaa Windows käyttöjärjestelmän muista MS:n ohjelmistoista. Kuten Internet Explorer, Outlook Express ja Mediaplayer jne...

-Miksi? OS X, AIX, HP-UX, Linux...kaikki tarjoavat mukaan ainakin nettiselaimen, osa paljon muutakin krääsää. Miksi niillä pitäisi olla oikeus siihen, mutta MS:llä ei? Siksi että MS on suurempi? Samalla logiikalla Intelin prossista pitäisi poistaa vähän ominaisuuksia, jotta AMD pärjäisi paremmin. Poistetaan vaikka liukulukulaskenta kokonaan kaikista Intelin prossista, ja laitetaan asiakas maksamaan siitä erikseen. Jep, sepä vasta parantaisi kuluttajan asemaa.

Kuinkan moni käyttäisi näitä ohjelmistoja jos ne eivät olisi tulleet Windowsin mukana, vaan ne joutuisi hankkimaan erikseen?

-Joo, ja miksi autonvalmistajillakaan pitäisi olla oikeus laittaa autoihin mukaan ilmastointi, radio, penkinlämmitin tai kattoluukku, eihän tavallinen autoilu niitä vaadi. Kaikki vain pois, ja pakotetaan kuluttaja erikseen hankkimaan ne kaikki. Sepä helpottaa kummasti.

Toinen vaihtoehto olisi se että kilpailijat voisivat myös lisätä oman tuotteensa Windows käyttöjärjestelmäpakettiin.

-Aivan, ja Intel pakotetaan laittamaan jokaisen myymänsä prossan mukaan Athlon. Nokiakin voitaisiin pakottaa laittamaan mukaan pari Ericsonin puhelinta. Ja miksei kokista ostaessa tule pulloa Fantaa mukana? USAn koripallo joukkuekkin on aina aivan ylivoimainen (epäreilua!), joten säädetään laki jossa säädetään että niillä ei saa olla kuin 3 pelaajaa joukkueessaan, ja niiden pitää MM kisoissa lainata omia pelaajiaan huonommin pärjääville maille!

Kyse on siis jakelukanavan hyödyntämisestä ja sen kilpailua vääristävästä vaikutuksesta.

-Ja tuollaiset "sulla-menee-paremmin-kuin-muilla-joten-sua-rangaistaan" lait ja säädökset vasta hyviä ovatkin. Koomista touhua. Ensin luodaan markkinatalous. Kaikki lähtevät samalta viivalta. Sitten kun joku alkaa pärjätä paremmin kuin muut, aletaan itkeä valtiota avuksi. "Tää ei ookkaan enää kivaa leikkiä, kun toi on niin hyvä!". Joo, älä pelaa noin kovaa kun heikommat ei pärjää.

Itse en käytä Netscapea, mutta surullinen uutinen. Kilpailua tarvitaan aina tai käy samalla tavalla kuin levyteollisuudessa, eli joudutaan maksamaan kohtuuttomia hintoja tuotteista.
-Ensin valitat että WInkkarista pitää saada mukana tulevat palikat pois, ja nyt valitat hinnoista? Olisiko parempi jos nettiselaimesta, media soittimesta ja sähköpostista pitäisi maksaa erikseen? Kukaan ei tälläkään hetkellä estä sua lataamasta Winkkariin vaikkapa Mozilla, WinAmpia ja Eudoraa.

Mutta älä tule väittämään että käyttäjä olisi onnellisemmassa asemassa saadessaan käyttiksen josta kaikki lisäohjelmat olisi poistettu, ja ne pitäisi hankkia erikseen, joko ilmaiseksi tai rahasta.

Siinä vaiheessa kun siihen mennään, toivon että Nokiakin tarjoaa puhelin mallia jossa ei ole ollenkaan tekstiviestejä, chattia, pelejä, soittoäänten sävellystä, kuvia jne jne, vaan ne kaikki pitää hankkia erikseen, vaikkapa useasta eri lähteestä. Mitä oikeutta Nokialla on laittaa omiin puhelimiinsa mitä se halua?!?!?
Re: Muistutus
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 09:29:20
Pisteet: 0
-Miksi? OS X, AIX, HP-UX, Linux...kaikki tarjoavat mukaan ainakin nettiselaimen, osa paljon muutakin krääsää.
Taidat nyt sekottaa Linuxin distribuutioihin, jotka siis sisältävät yleensä Linuxin + paljon muuta krääsää, ihan vain sen takia, että ihmisten on helpompaa ottaa tavarat paketissa kuin etsiä niitä yksitellen. Voit asentaa Linuxin myös ilman nettiselainta. Voit jopa asentaa distribuution jossa on selain ja poistaa selaimen!
Re: Muistutus
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 10:57:12
Pisteet: 0
Mutta älä tule väittämään että käyttäjä olisi onnellisemmassa asemassa saadessaan käyttiksen josta kaikki lisäohjelmat olisi poistettu, ja ne pitäisi hankkia erikseen, joko ilmaiseksi tai rahasta.
Villakoiran ydin taitaa olla pitkälti se, että Windows on käytännössä mahdoton muutettava sellaiseen muotoon ja vain sellaisille softille kuin siihen itse haluaa asentaa. Esim. itse en tarvitse IE:tä mihinkään enkä suurta osaa muustakaan turhasta mitä Windowsin mukana tulee. Nuo autovertauksetkin ontuvat siinä mielessä että kuluttaja todella maksaa niistä lisäkilkkeistä ja jos ei ole massia tai tarvetta niin hänellä on yleensä mahdollisuus hankkia malli, jossa niitä kaikkia lisäkilkkeitä ei ole. Itse katson olevani onnellisessa asemassa silloin kun saan tehdä koneesta ja ohjelmistopaketista juuri sellaisen kuin haluan, ilman että käyttöjärjestelmä on täynnä erilaisia hyödyttömiä hilanvitkuttimia jotka sekä sotkevat käyttöjärjestelmää että vievät turhaan resursseja. Esim. rekisterin olisi hyvä pysyä mahdollisimman siistinä ja pienenä (sitäpaitsi koko Windows-rekisteri on hyvin pitkälti perseestä...), mutta minkäs teet kun et voi asennusvaiheessa valita käytännössä kovinkaan paljon siitä, mitä kaikkea mukana tulee.
Re: Muistutus
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 13:38:01
Pisteet: 0
aisivat jo helkutti erottaa Windows käyttöjärjestelmän muista MS:n ohjelmistoista. Kuten Internet Explorer, Outlook Express ja Mediaplayer jne...
iksi? OS X, AIX, HP-UX, Linux...kaikki tarjoavat mukaan ainakin nettiselaimen, osa paljon muutakin krääsää. Miksi niillä pitäisi olla oikeus siihen, mutta MS:llä ei? Siksi että MS on suurempi? Samalla logiikalla Intelin prossista pitäisi poistaa vähän ominaisuuksia, jotta AMD pärjäisi paremmin. Poistetaan vaikka liukulukulaskenta kokonaan kaikista Intelin prossista, ja laitetaan asiakas maksamaan siitä erikseen. Jep, sepä vasta parantaisi kuluttajan asemaa.
uinkan moni käyttäisi näitä ohjelmistoja jos ne eivät olisi tulleet Windowsin mukana, vaan ne joutuisi hankkimaan erikseen?
Joo, ja miksi autonvalmistajillakaan pitäisi olla oikeus laittaa autoihin mukaan ilmastointi, radio, penkinlämmitin tai kattoluukku..


Taisit tossa nokkelan vinoilun huumassa missata alkuperäsen kirjottajan pointin.. ?

Veikkaan että tarkotus oli kiinnittää huomiota siihen että harva tosiaan käyttäisi esim. juuri IE:tä, Media Player:iä tai Outlook:ia, kun kerran jokaisen ohjelman tarkoitukseen on paljon parempia ja vähemmän riskialttiita (outlook ja virukset) _ilmaisia_ vaihtoehtoja.

Mutta kun ne kerran ovat siinä valmiina käytettäviksi, niin yllättävän harva jaksaa sitten hankkia muita samoihin tarkoituksiin käytettäviä ohjelmia, mikä taitaakin olla suurin syy siihen miksi IE:tä käyttää ehkä jopa yli 90% kaikista surffailijoista.

Itse käytän :

BSPlayer:iä videoiden katseluun
Winamp:ia musiikin kuunteluun
Netscape:a selailuun, ja Netscapen postia Outlookin sijasta.

Esimerkiks just tää BSPlayer toimii monissa tapauksissa joissa WMP ei :) Ja Outlookin käyttöä en oo ikinä harkinnukkaan.



Joku vaan esitti ajatuksiaan, mutta vaikka se joku ois sun mielestä täysin pihalla ja väärässä, ei vastauksen silti tarvi olla täynnä sarkastista vinoilua, eiks niin ? :)
Re: Muistutus
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 19:10:12
Pisteet: 0
-Sanohan yksikin suuri firma jonka yritysideologiaan tällainen ajatus ei kuulu? Uskottko että Nokialla mietitään päivät pitkät miten parantaa Motorolan tai Ericsonin mahdollisuuksia?
Luin kyllä kaikki muutkin kommentit mitä mainitsit, mutta ne kaikki kaatuvat samaan asiaan. Määräävässä markkina-asemassa oleva yritys (Windowsin osalta) ei voi käyttäytyä kuin se olisi joku normaali yritys. Kaikki sinun ajatausmaailman viittaukset perustuu siiihen ajatukseen että riippumatta siitä kuinka hallitsevassa asemassa marikkinoilla yritys on niin se on oikeutettu käyttäytymään kuten muutkin kilpailevat yritykset. Tuotan sinulle kuitenkin pahan pettymyksen, sillä sitä vastaan on kilpailuun liittyviä rajoittavia sääntöjä. Näiden asioiden tarkoitus on suojata juuri tuota sinun ihannoimaa vapaata kilpailua.

Microsoft ei kuitenkaan saa harjoittaa normaalia vapaata kilpailua Windows työasema markkinoilla, sen saavuttaman määräävän markkina-aseman takia. Sen täytyy antaa muille kilpailioille mahdollisuudet kilpailla rehdisti itsensä kanssa. Kuitenkaan se ei näin tee vaan käyttää häikäilemättömästi hyväkseen Windowsin saavuttamaa suosioita levittääkseen muita omia ohjelmistojaan. Näin ollen estää muilta vastaavien ohjemistojen tuottajilta mahdollisuuden kilpailla microsoftin kanssa.

Kuinka moni käyttäisi Internet Exploreria, Outlook Expressiä ja Mediaplayeriä , jos ne ei tulisi Windows käyttöjärjestelmän mukana? Vapaan kilpailun takia niitä ei pitäisi siinä olla tai muilla pitäisi olla samankaltainen oikeus liittää omia ohjelmistojaan Windowsiin. Koko ongelma voitaisiin ratkaista yksinkertaisesti erottamalla Windows käyttöjärjestelmän kehitys microsoftin muista ohjelmistoista, eli yritys pilkkomista. Itse ihmettelen kovasti miksi tätä ei ole jo tehty.
äölk Re: Muistutus
äölk, 17.7.2003 09:34:39
Pisteet: 0
-Aivan, ja Intel pakotetaan laittamaan jokaisen myymänsä prossan mukaan Athlon.
Kysehän on nyt siitä, että OEMit saisivat tarjota random softia wintoosan ohella ja esim korvata exploiterin mozillalla. Mutta M$:n sopimukset kieltävät tuon. Eikai kukaan ole sanelemassa minkä valmistajan muistia Intelin emojen kanssa on käytettävä tai, että on Intelin prossujen kanssa on pakko käyttää Intelin emoa. Vai onko?

Ja mitä random-softien tarjoamiseen käyttiksen mukana tulee, tottakai siihen tulee olla oikeus. Mutta niin tulee myös OEMeilla yms. olla oikeus tarjota mitä softia haluavat sanoo mäsän sopimukset mitä sanoo. Nuo sopimukset sitä johtavan markkina-aseman väärinkäyttöä ovat.
Re: Muistutus
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 11:42:24
Pisteet: 0
-Aivan, ja Intel pakotetaan laittamaan jokaisen myymänsä prossan mukaan Athlon.
Kysehän on nyt siitä, että OEMit saisivat tarjota random softia wintoosan ohella ja esim korvata exploiterin mozillalla. Mutta M$:n sopimukset kieltävät tuon. Eikai kukaan ole sanelemassa minkä valmistajan muistia Intelin emojen kanssa on käytettävä tai, että on Intelin prossujen kanssa on pakko käyttää Intelin emoa. Vai onko?
-Onhan Intel usestikin jo vääntänyt esim Taiwanilaisten valmistajien kättä kun/jos nämä ovat tukeneet AMD:tä. Alennukset ovat loppuneet, piirien toimitukset myöhästyneet jne jne. Ja mun mielestä se on ihan ok, samoin kuin asiakkailla, pitää mielestäni myös myyjällä olla oikeus tehdä sellaiset sopimukset kun se haluaa. Jos joku ei halua sellaista sopimusta tehdä, ei ole pakko. Jos Intel ei tarjoa alennusta, käyttäkööt valmistajat muita prossuja. Jos niitä ei ole, voi voi.

Maailma on epäreilu paikka. Kohta joku alkaa kohta vaatimaan oikeuteen firmoja siitä että että tuotteet ovat eri puolilla maailmaa eri hintaisia. Miksi Suomessa vaikkapa kannettavat maksavat enemmän kuin Saksassa? Oikeuteen!

Jos / kun hinnat alkavat ottaa päähän, markkinatalous huolehtii siitä että a) asiakkaat siirtyvät toisen toimittajan piiriin ja jos sellaista ei ole, b) sellainen syntyy.
Re: Muistutus
Anonyymi kommentoija, 21.7.2003 16:31:45
Pisteet: 0

-Onhan Intel usestikin jo vääntänyt esim Taiwanilaisten valmistajien kättä kun/jos nämä ovat tukeneet AMD:tä. Alennukset ovat loppuneet, piirien toimitukset myöhästyneet jne jne. Ja mun mielestä se on ihan ok Maailma on epäreilu paikka.
Sinusta kenties olisi ihan OK, että autokaupassa olisi valinnanvarana Lada tai Volga. Ei kai vahvimman diktatuuri sen kummempaa ole kuin proletariaatin diktatuuri?
setae Re: Muistutus
setae, 17.7.2003 12:15:22
Pisteet: +1
Jos / kun hinnat alkavat ottaa päähän, markkinatalous huolehtii siitä että a) asiakkaat siirtyvät toisen toimittajan piiriin ja jos sellaista ei ole, b) sellainen syntyy.
Oih idealismi!

Tässä on vain yksi pieni ongelma: Hallitsevassa markkina-asemassa oleva yritys tekee kaikkensa pitääkseen huolen siitä, ettei a) toista toimittajaa ole ja b) ettei sellaista synny. Ja ainoa voima, joka yritystä voi estää näin menettelemästä, onkin lainsäädäntö ja sen toteutus.

Esim. Microsoftin tilanteessa jälleenmyyjillä ei juuri ole vaihtoehtoja, koska Microsoftille ei Linuxista huolimatta silti ole vielä vakavaa kilpailijaa työasemamarkkinoilla. Näin ollen heillä on yksipuolisesti mahdollisuus sanella sopimusehdot, jos ei miellytä niin olkoot ilman - ja jälleenmyyjä voi sanoa hyvästit business-idealleen.

Markkinatalous-idealismin kukkasia olen kuullut useasti julkisissa kulkuvälineissä. Haukutaan valtiovalta-järjestelmää, koska kyllähän markkinatalous itse korjaisi ongelmansa, ja käsi sydämellä vannotaan vapaan kaupan nimiin. Missä vaiheessa se kauppa on vapaata, jos sitä kontrolloi isoimmat ja ahneimmat rankasti omia etujaan ajaen?

Yksi syy siihen, miksi itse olen kovin harmissani tästä Microsoft-väännöstä, ja etenkin siitä ettei yrityksen katsota näiden pakottavien sopimusten ja muiden hallitsevan markkina-aseman väärinkäytösten kanssa tuomittaviin toimiin syyllistyneen, on tulevaisuus. Onko seuraavana edessä tilanne, että Ms sanelee - pelikonsoleista, kamerakännyköistä ja myytävänä olevista ohjelmistoista lähtien - mitä liike saa myydä ja mitä ei.

Microsoftilla ei varmasti olla tyhmiä. He tietävät tämän vertauksen sammakon keittämisestä. Nopeisiin ja rajuihin pakotuksiin he eivät voi ryhtyä, vaan pikkuhiljaa ehtoja kiristämällä pakottaa kilpailijat pois markkinoilta - ei ylivertaisilla ohjelmilla, vaan jälleenmyyjien kiristämisellä. Tuohan on juuri tilanne, johon jokainen suuryritys pyrkii.
Ja niin minäkin varmaan tekisin, jos suuryritystä johtaisin - onneksi en tälläiseen tilanteeseen tule koskaan päätymään :)
Re: Muistutus
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 12:26:55
Pisteet: 0
Esim. Microsoftin tilanteessa jälleenmyyjillä ei juuri ole vaihtoehtoja, koska Microsoftille ei Linuxista huolimatta silti ole vielä vakavaa kilpailijaa työasemamarkkinoilla.
Jep. Tosin syy siihen mahtaa olla enemmän markkinointitekninen kuin varsinainen tekniikka..
daimoni Re: Muistutus
daimoni, 17.7.2003 09:42:43
Pisteet: 0
-Miksi? OS X, AIX, HP-UX, Linux...kaikki tarjoavat mukaan ainakin nettiselaimen, osa paljon muutakin krääsää. Miksi niillä pitäisi olla oikeus siihen, mutta MS:llä ei?
Toki tarjoavat, sillä erolla että saat poistettua selaimen X mikäli tahdot. Linux on "vain" kernel, joten syytäppä ennemmin distrovalmistajaa Y kuin Linuxia. Onhan noita barebone-distrojakin joissa ei tule kuin beisikit GNU-toolit ja Linux.
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Mozilla
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 10:06:27
Pisteet: 0
Itse en ole käyttänyt aikoihin enää Netscapea, kun Mozilla on ollut selkeästi parempi.

Useimmat sivut toimivat Mozillalla hyvin ja aika hyvin korvaa IE:n ns. IE only erikoissivuilla.

Mozilla on tullut kokoajan paremmaksi ja paremmaksi. Käynnistymisen, kun saisivat vielä nopeammaksi ja keveyttä hieman lisää, että toimisi hieman hitaammillakin koneilla vauhdikkaammin. Muutamia pieniä ominaisuuksia kaipaisin ehkä lisää, mutta muuten Mozilla 1.4 näyttää jo hyvälle.
hanta Hitusen mietityttää...
hanta, 17.7.2003 09:14:37
Pisteet: 0
tavallaan koko homma harmitta sikäli, että yksi taho on poistunut kehittämästä suosikkiselaintani mozillaa, mutta toisaalta en ole netscapea käyttänyt enää pitkiin aikoihin, joten ei sitäkään tule kyllä ikävä.

jotenkin netscape tuntui tietyllä tapaa turhalta julkaisulta, sillä se laahasi aina monta pykälää mozillan jäljessä, ja silloinkin kun julkaisu tuli, oli siitä piilotettu tarkoituksella hyviä, mozillassa olevia ominaisuuksia. ainoastaan NS 7.1 tuntui olevan ajantasainen julkaisu, mutta sekin tuli näemmä liian myöhään.

onneksi näyttää kuinekin siltä, että tapaus ei juurikaan vaikuta mozillan kehitykseen, ja ilmeisesti moni AOL:in irtisanoma mozilla-hakkerikin aikoo jatkaa projektin parissa vapaa-ajallaan.

mozillassa on nopeus ja standardien tuki kohdallaan, eikä minua voisi vähempää hetkauttaa mitä selainta AOL:n käyttäjille tarjotaan oletuksena. itseasiassa tuntuu jotenkin kummalliselta, että IE:tä ylipäätään tarjotaan, sillä eikö MS itse ilmoittanut, että IE6 on viimeinen erillään jaettava IE ja jatkossa se on integroitu täysin käyttöjärjestelmään?
--
hanta
daimoni Re: Hitusen mietityttää...
daimoni, 17.7.2003 09:38:03
Pisteet: 0
tavallaan koko homma harmitta sikäli, että yksi taho on poistunut kehittämästä suosikkiselaintani mozillaa
Mozillan kehitykseenhän tuo ei paljoa vaikuta sinällään. AOL on vain dumpannut mozilla.org- tiimin työn hedelmään omat mainoksensa ja poistanut popup-blockerit ja tarjonnut lisäpalveluita kuten mailin ja kasan roskapostia. Suurin osa mozillan kehittäjistä on vapaaehtoisvoimin mukana toi donaatiorahojen kautta, tuo -50 työntekijää ei sinällään paljoa vaikuta. Niistäkin osa tulee jatkamaan MFoundation leivissä melko varmasti.
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Re: Hitusen mietityttää...
Pekka, 17.7.2003 17:48:00
Pisteet: 0
Mozillan kehitykseenhän tuo ei paljoa vaikuta sinällään. AOL on vain dumpannut mozilla.org- tiimin työn hedelmään omat mainoksensa ja poistanut popup-blockerit ja tarjonnut lisäpalveluita kuten mailin ja kasan roskapostia. Suurin osa mozillan kehittäjistä on vapaaehtoisvoimin mukana toi donaatiorahojen kautta, tuo -50 työntekijää ei sinällään paljoa vaikuta. Niistäkin osa tulee jatkamaan MFoundation leivissä melko varmasti.
Mielestäni olet turhan optimistinen. Katsoin huvkseni Mozilla 1.0.0 uudemmista bugit, joita oli 9168. AOLin korjaamia bugeja oli kaikkiaan 5041 (@netscape -postiosoite)
Ja -50 palkattua täysipäiväistä työntekijää on erittäin suuri määrä puhuttaessa OSS -projekteista.
Melko varmasti voisin sanoa, että Mozillan kehitysnopeus on 20 % entisestä nopeudesta, sillä tuskin yksikään vapaaehtoinen alkaisi tekemään täysipäiväistä työtä ilman palkkaa.

http://tinyurl.com/h84r http://bugzilla.mozilla.org)

--Jumi

(Threadia voinee taas lukea :)
setae Re: Hitusen mietityttää...
setae, 17.7.2003 12:22:51
Pisteet: 0
Suurin osa mozillan kehittäjistä on vapaaehtoisvoimin mukana toi donaatiorahojen kautta, tuo -50 työntekijää ei sinällään paljoa vaikuta.
Jos mielestäsi 50 täysipäiväisen kehittäjän väheneminen ei vaikuta, niin taidamme kyllä sitten elää vähän eri ulottuvuuksissa..
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
daimoni Re: Hitusen mietityttää...
daimoni, 18.7.2003 10:11:18
Pisteet: 0
Mielestäni olet turhan optimistinen. Katsoin huvkseni Mozilla 1.0.0 uudemmista bugit, joita oli 9168. AOLin korjaamia bugeja oli kaikkiaan 5041 (@netscape -postiosoite)
Tiedoksesi että *@netscape.* ovat ilmaisjaossa olevia osotteita. Tosin eivät enää kun Netscape lopetettiin.
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
äölk Valivali
äölk, 17.7.2003 13:26:02
Pisteet: +1
Onko se nyt niin perkeleen vaikeata käyttää pari minuuttia linkkitekstin lyhentimen koodaamiseen? Tuota ominaisuutta on odotettu kuin kuuta nousevaa jo kohta vuosia.
ptman Re: Valivali
ptman, 17.7.2003 13:28:55
Pisteet: 0
Onko se nyt niin perkeleen vaikeata käyttää pari minuuttia linkkitekstin lyhentimen koodaamiseen? Tuota ominaisuutta on odotettu kuin kuuta nousevaa jo kohta vuosia.
Niin, tai kehoittaa ihmisiä käyttämään tinyurl.com:in tapaista palvelua (en tosin tiedä kauanko se säilyttää urlit)
70´s Kaksi asiaa yhdessä...
70´s, 17.7.2003 09:14:10
Pisteet: 0
Eikös mäsä juuri ilmoittanut lopettavansa exporerin kehityksen erillisenä ohjelmana , silloin nostettiin kädet ylös safarin edessä. Nyt netscape lopetetaan .

Integroituuko nyt AOL suoraan windowssiin? Vai tekeekö mäsä räätälöidyn version AOLille? Macistina on kautta aikain harmittanut ne lisä tauhkat jota netscapen mukana tulee... ne saa pois suht helposti, mutta jos AOL pääsee liittämään vastaavat kilkkeet wintoosaan systeemiin.... huh.
tavalliselle suomalaiselle AOlin "palvelut" on yhtä käytännöllisiä kuin k-etukortti prismassa.

summasummaarum . toivottavasti Mozilla . org saa pakettinsa viritettyä kilpailukykyiseksi, sehän on mielestäni ainoa varteenotettava linux-selain, kunhan saisivat taas sen mac OS9 linjankin kehitykseen...
tai sitten koneisiin pitäisi leimata "parasta ennen/ viimeinenkäyttöpäivä" leimoja.
Re: Kaksi asiaa yhdessä...
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 09:22:27
Pisteet: 0
Eikös mäsä juuri ilmoittanut lopettavansa exporerin kehityksen erillisenä ohjelmana , silloin nostettiin kädet ylös safarin edessä.
-Safarin edessä? Hah! Joo, just...tuo kommentti oli jonkun yksittäisen kehityspomon kommentti IE:n kohtalosta, ja on jo moneen kertaan peruttu. Milloin / jos IE:stä tulee uusi versio nähdään myöhemmin, saattaa olla että jatkossa tulee MSN Explorer (joka jo nyt on monilta ominaisuuksiltaan niin IE:tä kuin muitakin selaimia edellä). Ikävä kyllä se toistaiseksi rajattu vain MSN (maksullisille) käyttäjille.
Re: Kaksi asiaa yhdessä...
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 11:26:56
Pisteet: 0
MSN Explorer (joka jo nyt on monilta ominaisuuksiltaan niin IE:tä kuin muitakin selaimia edellä).
En mitenkään halua ilmaista halveksuntaa yms. kommenttiasi kohtaan mutta pyytäisin selvennystä asiaan. En ole käyttänyt MSN Exploreria itse, kun minulla ei ole Windowsia.

Paul Tötterman - http://ranssi.paivola.net/~ptman/
hanta Re: Kaksi asiaa yhdessä...
hanta, 17.7.2003 09:21:00
Pisteet: 0
summasummaarum . toivottavasti Mozilla . org saa pakettinsa viritettyä kilpailukykyiseksi, sehän on mielestäni ainoa varteenotettava linux-selain,
juu, yleisesti pidän kyllä tosiaan gecko-pohjaisista selaimista linuxilla (tämä vanha mozilla ja uusi firebird, miksei myös galeon ja epiphany), mutta kyllä jotkut tuntuvat pitävän operastakin.

toisaalta safarin myötä myös konqueror saanee tabit ja entistä hiotumpia ominaisuuksia, joten sekin vain paranee jatkuvasti. valitettavasti se ei hyödytä minua, sillä en ole KDE-käyttäjä.
--
hanta
äölk Re: Kaksi asiaa yhdessä...
äölk, 17.7.2003 09:36:40
Pisteet: 0
toisaalta safarin myötä myös konqueror saanee tabit ja entistä hiotumpia ominaisuuksia, joten sekin vain paranee jatkuvasti. valitettavasti se ei hyödytä minua, sillä en ole KDE-käyttäjä.
Voi niitä yksittäisiä KDE/Gnome/whatever-softia käyttää ilman, että muuten käyttäisi kyseistä ympäristöä.
bungle Re: Kaksi asiaa yhdessä...
bungle, 17.7.2003 11:30:41
Pisteet: 0
Voi niitä yksittäisiä KDE/Gnome/whatever-softia käyttää ilman, että muuten käyttäisi kyseistä ympäristöä.
Jep, mutta ainakin itse haluan ympäristön, jossa look and feel on sama kaikkien tarvitsemieni ohjelmien kesken. Itse käytän Gnome 2.2.1:stä, ja seuraavia GTK2 pohjaisia sovelluksia:

- Gimp 1.4 (unstable) (graphics)
- Gaim 0.64-r1 (instant messenger)
- Evolution 1.4.0 (email & rss-feeds)
- Pan 0.14.0 (usenet news)
- Epiphany 0.7.3-r1 (web-browser)
- SciTe 1.5.3 ([programmers] text editor)
- XMMS 1.2.7-r22 (Media-player - ei valitettavasti vielä GTK2)
- MPlayer 0.90-r2 (ei GTK2, mutta tyylikäs muuten)
- Sodipodi 0.32 (vector graphics)

Näiden lisäksi käytössä on Java-pohjainen IntelliJ IDEA, Mozilla Firebird ja muutamia muita ohjelmia.

Kokeilin jossain vaiheessa myös KDE:tä, mutta se ei ollut jostain syystä se mun juttu. Mitä tämän uutisen Netscapen kehityksen loppumiseen tulee, niin ei siihen voi paljon muuta sanoa kuin R.I.P.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Re: Kaksi asiaa yhdessä...
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 19:25:26
Pisteet: 0
Jep, mutta ainakin itse haluan ympäristön, jossa look and feel on sama kaikkien tarvitsemieni ohjelmien kesken.
Sama täällä, taitaa olla aika monella se korkealla toivelistalla. Sitä olen vain miettinyt, että miksi selaimen ja musiikki/videoplayerin käyttöliittymä voi (pitää) olla poikkeava, itse en ainakaan haluaisi XMMS:n/Winampin näyttävän "tavalliselta" ohjelmalta.
juhtolv Re: Kaksi asiaa yhdessä...
juhtolv, 18.7.2003 22:41:54
Pisteet: 0
Voi niitä yksittäisiä KDE/Gnome/whatever-softia käyttää ilman, että muuten käyttäisi kyseistä ympäristöä.
Jep, mutta ainakin itse haluan ympäristön, jossa look and feel on sama kaikkien tarvitsemieni ohjelmien kesken.
Mulla on KDE:n puolella widgettien teemana Keramik ja sekä Gtk:ssa että Gtk2:ssa teemana Geramik ja lopputuloksena on varsin yhtenäinen look-and-Feel.
Juhapekka "naula" Tolvanen * http://iki.fi/juhtolv/
hanta Re: Kaksi asiaa yhdessä...
hanta, 17.7.2003 10:11:00
Pisteet: 0
toisaalta safarin myötä myös konqueror saanee tabit ja entistä hiotumpia ominaisuuksia, joten sekin vain paranee jatkuvasti. valitettavasti se ei hyödytä minua, sillä en ole KDE-käyttäjä.
Voi niitä yksittäisiä KDE/Gnome/whatever-softia käyttää ilman, että muuten käyttäisi kyseistä ympäristöä.
voi kyllä, mutta minusta konquerorin vaatimien kirjastojen koko/määrä on huomattavan suuri saatavaan hyötyyn. en tarvitse kirjaastoja mihinkään muuhun, enkä todellakaan kaipaa konqueroria niin kipeästi, että viitsisin niitä asennella tilaa viemään.

minusta KDE on harmittavan monoliittinen, tai siis KDE-softassa on kamalasti sidontoja KDE:n kirajstoihin. koetapa asentaa esim. pelkkä knode, ei taida olla ihan simppeli homma. mielelläni näkisin enemmän softa tehtynä vain ja ainoastaan GTK1/2:n tai/ja Qt:n päälle ilman sidontoja työpöytäympäristöön, mutta se onkin ihan toinen juttu, eikä oikeastaan liity enää lainkaan uutiseen.
--
hanta
Re: Kaksi asiaa yhdessä...
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 12:24:25
Pisteet: 0
minusta KDE on harmittavan monoliittinen, tai siis KDE-softassa on kamalasti sidontoja KDE:n kirajstoihin.
Niin se on C++:n ominaisuus niin hyvässä kuin pahassa. Katsotaanpas tilanne kuitenkin:

ldd `which konqueror`
konqueror.so => /opt/kde3/lib/konqueror.so (0x40015000)
libkonq.so.4 => /opt/kde3/lib/libkonq.so.4 (0x400c4000)
libkparts.so.2 => /opt/kde3/lib/libkparts.so.2 (0x4013e000)
libkio.so.4 => /opt/kde3/lib/libkio.so.4 (0x4017a000)
libkdeui.so.4 => /opt/kde3/lib/libkdeui.so.4 (0x4042b000)
libkdesu.so.4 => /opt/kde3/lib/libkdesu.so.4 (0x4067d000)
libkdecore.so.4 => /opt/kde3/lib/libkdecore.so.4 (0x40697000)
libkdefx.so.4 => /opt/kde3/lib/libkdefx.so.4 (0x40890000)

7 KDE kirjastodependencyä, joista kaikki tulevat samassa paketissa (kdelibs). Otetaanpas galeon (ldd `which galeon-bin`):

libgtkembedmoz.so => /opt/mozilla/lib/libgtkembedmoz.so (0x40016000)
libgtksuperwin.so => /opt/mozilla/lib/libgtksuperwin.so (0x4002e000)
libxpcom.so => /opt/mozilla/lib/libxpcom.so (0x40033000)
libnspr4.so => /opt/mozilla/lib/libnspr4.so (0x40137000)
libplc4.so => /opt/mozilla/lib/libplc4.so (0x4016a000)
libplds4.so => /opt/mozilla/lib/libplds4.so (0x4016f000)
libgdk_pixbuf.so.2 => /opt/gnome/lib/libgdk_pixbuf.so.2 (0x40172000)
libgnomevfs.so.0 => /opt/gnome/lib/libgnomevfs.so.0 (0x40186000)
libgthread-1.2.so.0 => /usr/lib/libgthread-1.2.so.0 (0x402e3000)
libglade-gnome.so.0 => /opt/gnome/lib/libglade-gnome.so.0 (0x402e6000)
libglade.so.0 => /opt/gnome/lib/libglade.so.0 (0x402f5000)
libgnomeui.so.32 => /opt/gnome/lib/libgnomeui.so.32
libgdk_imlib.so.1 => /usr/lib/libgdk_imlib.so.1 (0x403fb000)
libgnome.so.32 => /opt/gnome/lib/libgnome.so.32 (0x4043f000)
libgnomesupport.so.0 => /opt/gnome/lib/libgnomesupport.so.0 (0x40458000)
libgconf-gtk-1.so.1 => /opt/gnome/lib/libgconf-gtk-1.so.1 (0x405b6000)
libgconf-1.so.1 => /opt/gnome/lib/libgconf-1.so.1 (0x405c0000)
liboaf.so.0 => /opt/gnome/lib/liboaf.so.0 (0x40604000)
libpopt.so.0 => /usr/lib/libpopt.so.0 (0x4061e000)
libORBitCosNaming.so.0 => /usr/lib/libORBitCosNaming.so.0 (0x40625000)
libORBit.so.0 => /usr/lib/libORBit.so.0 (0x4062d000)
libIIOP.so.0 => /usr/lib/libIIOP.so.0 (0x40667000)
libORBitutil.so.0 => /usr/lib/libORBitutil.so.0 (0x40670000)
libgtk-1.2.so.0 => /usr/lib/libgtk-1.2.so.0 (0x40672000)
libgdk-1.2.so.0 => /usr/lib/libgdk-1.2.so.0 (0x407b3000)
libgmodule-1.2.so.0 => /usr/lib/libgmodule-1.2.so.0 (0x407ec000)
libglib-1.2.so.0 => /usr/lib/libglib-1.2.so.0 (0x407ef000)

Kyseessä on siis pelkät toolkit-sukuiset dependencyt, eikä mitään muuta. Dependencyjä tällä on siis vähintään kolminkertainen määrä konqueroriin nähden (en jaksa edes laskea).


koetapa asentaa esim. pelkkä knode, ei taida olla ihan simppeli homma.
Noh, helpompi kuin minkään todellisen gnome-sovelluksen dependencyjen osalta :). Kuten itse sanoit, KDE on monoliittisempi, ja itse pidän asiaa hyvänä juuri niin.
hanta Re: Kaksi asiaa yhdessä...
hanta, 17.7.2003 13:03:02
Pisteet: 0
minusta KDE on harmittavan monoliittinen, tai siis KDE-softassa on kamalasti sidontoja KDE:n kirajstoihin.
Niin se on C++:n ominaisuus niin hyvässä kuin pahassa. Katsotaanpas tilanne kuitenkin:
ldd `which konqueror`
...
7 KDE kirjastodependencyä, joista kaikki tulevat samassa paketissa (kdelibs).
tuleekos konqueror samassa paketissa (kdelibs)? ei taida tulla, en ole kyllä varma. jos ei tule, niin samalla kun sitten asentaa sen paketin missä saa tuon konquerorin, asentuu edelleen lisää tauhkaa, jolla ei ole mitään muuta käyttöä. aivan, en tee mitään kate:lla tai millään muulla KDE-softalla.

onkos tuo kdelibs paketti muuten täysin riippumaton Qt:stä? pitääköhän sekin asentaa?

Otetaanpas galeon (ldd `which galeon-bin`): ...
Kyseessä on siis pelkät toolkit-sukuiset dependencyt, eikä mitään muuta. Dependencyjä tällä on siis vähintään kolminkertainen määrä konqueroriin nähden (en jaksa edes laskea).
juu, mutta otetaanko mozilla tai firebird? paljonko silloin tulee?

toisaalta tuo on minulle täysin yhdentekevää, sillä nuo kirjastot ovat minulla muutenkin asennettuina ja muidenkin ohjelmien käytössä. lisää tulee vain kyseinen paketti.

koetapa asentaa esim. pelkkä knode, ei taida olla ihan simppeli homma.
Noh, helpompi kuin minkään todellisen gnome-sovelluksen dependencyjen osalta :).
??
siis verrataan tuota nyt sitten vaikka Paniin...
asenna pan -> pan asentuu, tarvittavine riippuvuuksineen.
asenna knode -> ahaa, knodea ei saakaan erillisenä, vaan pitää asentaa kdenetwork paketti riippuvuuksineen. saan siis knoden mukana haluamattani 15 ylimääräistä ohjelmaa riippuvuuksien lisäksi.

kumpi olikaan helppo homma, jos pakettimanageri ratkoo riippuvuudet automaattisesti? kummalla saa täsmällisemmin sitä mitä tilaa?

Kuten itse sanoit, KDE on monoliittisempi, ja itse pidän asiaa hyvänä juuri niin.
aivan, siksi sinä käytät KDE:tä ja minä gnomea/fluxboxia.
--
hanta
äölk Re: Kaksi asiaa yhdessä...
äölk, 17.7.2003 13:22:33
Pisteet: 0
apt-get install konqueror

apt-get install galeon

Ei voi olla vaikeata.

Itse en käytä mitään työpöytäympäristöä, kuuseen sellaiset. Ikkunadamagerina on Ion ja selaimena Galeon. Xdvi:tä ja GV:tä käytetään dvi, ps ja pdf-dokumenttien katsomiseen ja kaikki muu pyörii xtermissä. Uusi Gnome2 Galeon tosin vaikuttaa hirveältä kuralta kuten kaikki muukin Gnome2-kala, joten tarkoituksena on siirtyä Firebirdiin, josta löytyy kaikki sama tarvitsemani kuin Galeonista, kunhan saavat sen perkeleellisen smooth scrolling kuuseen.
Re: Kaksi asiaa yhdessä...
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 16:59:36
Pisteet: 0

tarkoituksena on siirtyä Firebirdiin, josta löytyy kaikki sama tarvitsemani kuin Galeonista, kunhan saavat sen perkeleellisen smooth scrolling kuuseen.
Sen saa halutessaan pois, kun kirjoitat osoiteriville about:config ja etsit asetusten seasta kohdan general.Smoothscroll ja vaihdat sen arvoon "false". Ehkä vähän hankalaa, mutta se varmasti tulee vaiheessa Options-sivuillekin. Itse disabloin tuolta myös browser.enable_automatic_image_resizingin.
äölk Re: Kaksi asiaa yhdessä...
äölk, 17.7.2003 18:17:17
Pisteet: 0
tarkoituksena on siirtyä Firebirdiin, josta löytyy kaikki sama tarvitsemani kuin Galeonista, kunhan saavat sen perkeleellisen smooth scrolling kuuseen.
Sen saa halutessaan pois, kun kirjoitat osoiteriville about:config
Hei, vau! Enpä tiennytkään tuollisesta ominaisuudesta, 'tos.
daimoni Re: Kaksi asiaa yhdessä...
daimoni, 18.7.2003 10:13:53
Pisteet: 0
apt-get install konqueror apt-get install galeon
Ei voi olla vaikeata.
installpkg kdebase-x.x.x-i386tgz !
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Re: Kaksi asiaa yhdessä...
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 12:44:26
Pisteet: 0
minusta konquerorin vaatimien kirjastojen koko/määrä on huomattavan suuri saatavaan hyötyyn. en tarvitse kirjaastoja mihinkään muuhun, enkä todellakaan kaipaa konqueroria niin kipeästi, että viitsisin niitä asennella tilaa viemään.
-Mihinkäs sitä tilaa säästät? Jos vanha 800Mt kiintolevy ahdistaa niin ehkä olisi aika hankkia uusi, hieman isompi levy. Minusta aikakaudella jolloin kiintolevykapasiteettia löytyy koneista kymmeniä/satoja gigoja on aivan turha marista muutamasta gigasta. Etenkin kun levyjen hinnat ovat alhaisia. Toki tunnen ihmisä, jotka ovat kontrollifriikkejä tai minimalisteja mutta säästämistä asioissa, joilla ei ole muuta perustetta kuin musta tuntuu en ymmärrä. Jos kone hidastuu ylimääräisestä tauhkasta 0,01% niin minusta siitä meuhkaaminn on aivan yhtä turhaa kuin se että ajaa viidenkympin alueella seitsemääkymppiä voittaakseen yhden minuutin, jonka kuitenkin tuhlaa polttamalla yhden tupakin päätepisteen parkkiksella.
hanta Re: Kaksi asiaa yhdessä...
hanta, 17.7.2003 13:13:19
Pisteet: 0
-Mihinkäs sitä tilaa säästät?´
omille tiedostoilleni?

Jos vanha 800Mt kiintolevy ahdistaa niin ehkä olisi aika hankkia uusi, hieman isompi levy.
juu, kyllä minulla on koneessa 2*80Gt levyt ja NFS:n kautta mountattuna vielä ylimääräiset 50Gt. ei ole vielä alkanut ahdistaa.

Minusta aikakaudella jolloin kiintolevykapasiteettia löytyy koneista kymmeniä/satoja gigoja on aivan turha marista muutamasta gigasta.
aivan, eli käyttistä asennettaessa kannattaa laittaa aina full-install, vaikka mukaan tulisikin gigakaupalla turhaa tavaraa jota ei tule ikinä käyttämään.

lisäksi netistä kannattaa asentaa kaikki softat joihin vain törmää, ihan vaan varuiksi, jos niitä joskus sattuisi tarvitsemaan. eihän nyt mistään kiintolevytilsta kannata välittää. sinne vaan, aina saa ostettua uuden isomman levyn.

mitä sitä temppejäkään tyhjentämään, kun levytila on halpaa...

Etenkin kun levyjen hinnat ovat alhaisia. Toki tunnen ihmisä, jotka ovat kontrollifriikkejä tai minimalisteja mutta säästämistä asioissa, joilla ei ole muuta perustetta kuin musta tuntuu en ymmärrä.
ehkä sitten olen minimalisti, kun en kerran halua asentaa ohjelmia joita en käytä. en minä kaupastakaan osta tavaroita joita en aio käyttää, vaikka olisivat kuinka halpoja. kyllä on kummallista.

montakos ikkunointiympäristöä sinulla on asennettuna? KDE, gnome, waimea, fluxbox, openbox, blackbox, icewm, fvwm, enlightment, icewm, sawfish, window maker, afterstep, jne.

kannattaa asentaa kaikki kun levytila on halpaa.
--
hanta
Re: Kaksi asiaa yhdessä...
mieite, 18.7.2003 09:13:11
Pisteet: 0
aivan, eli käyttistä asennettaessa kannattaa laittaa aina full-install, vaikka mukaan tulisikin gigakaupalla turhaa tavaraa jota ei tule ikinä käyttämään. lisäksi netistä kannattaa asentaa kaikki softat joihin vain törmää, ihan vaan varuiksi, jos niitä joskus sattuisi tarvitsemaan. eihän nyt mistään kiintolevytilsta kannata välittää. sinne vaan, aina saa ostettua uuden isomman levyn.
mitä sitä temppejäkään tyhjentämään, kun levytila on halpaa...
Joo, voi asian näinkin käsittää. Pointti oli kuitenkin varmaan siinä että jos sullakin on 210Gt tilaa (joka on 130Gt enemmän kuin mun pöytäkoneessa) niin miksi ei voisi asentaa ohjelmia joille on käyttöä? Ei toki pidä kaikkea mahdollista asentaa, mutta itse ainakin olen linuxinkin puolella aika surutta asennellut ohjelmia joille olen nähnyt tarvetta. Ja kovalevyä on jäljellä vielä vaikka kuinka perkeleesti
tosin ko. linux koneen kovalevy on vain 20Gt, josta taitaa olla tällähetkellä käytössä alle 5Gt mukaanlukien kaikki omat tiedostot ja tempit.
daimoni Re: Kaksi asiaa yhdessä...
daimoni, 17.7.2003 09:40:18
Pisteet: 0
toisaalta safarin myötä myös konqueror saanee tabit ja entistä hiotumpia ominaisuuksia, joten sekin vain paranee jatkuvasti. valitettavasti se ei hyödytä minua, sillä en ole KDE-käyttäjä.
Info: Konquerorissa on ollut tabit iät ja ajat.

Mikään pakko ei ole käyttää KDE:tä. Vain asentaa tarvittavat libraryt. Itse käytän primary selaimenani Konqueroria. Vain osuuspankin javahörhelöt tarvitsevat Mozillan avuksi.
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
hanta Re: Kaksi asiaa yhdessä...
hanta, 17.7.2003 10:46:33
Pisteet: 0
Mikään pakko ei ole käyttää KDE:tä. Vain asentaa tarvittavat libraryt.
kuten jo sanoinkin, minusta noita kirjastoja (+sälää) on liikaa pelkkää selainta varten. no, ei harmita, sillä olen täysin tyytyväinen mozillaan (firebirdiin).

Itse käytän primary selaimenani Konqueroria. Vain osuuspankin javahörhelöt tarvitsevat Mozillan avuksi.
ei ole pakko käyttää javascript-systeemejä:
https://pda.osuuspankki.fi/
--
hanta
Re: Kaksi asiaa yhdessä...
Anonyymi kommentoija, 17.7.2003 12:06:51
Pisteet: 0
kuten jo sanoinkin, minusta noita kirjastoja (+sälää) on liikaa pelkkää selainta varten. no, ei harmita, sillä olen täysin tyytyväinen mozillaan (firebirdiin).
Olen osittain samaa mieltä - josko tulkitsen asiaa hieman eri tavoin. IMO on parempi, että ladataan alle yksi toimiva ja riittävän laaja toolkit kuin kymmenen pienempää (GTK+variantit, XUL, wxwindows, motif..), jotka saavat aikaan Todellisen Bloatin(tm). Tästä syystä itse käytän puhdasta KDE:tä. Ihme kyllä, natiivina tuntuu saavan siihen kaiken mitä itse tarvitsen.
daimoni Re: Kaksi asiaa yhdessä...
daimoni, 18.7.2003 10:09:27
Pisteet: 0
ei ole pakko käyttää javascript-systeemejä: https://pda.osuuspankki.fi/
Kiitoksia linkistä :-)
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
juhtolv Kuka kaipaa Netscapea kun meillä on Mozilla?
juhtolv, 17.7.2003 09:20:49
Pisteet: 0
Niin? Kuka kaipaa Netscapea kun meillä on Mozilla? Mikä siinä Netscape kuutosessa ja seiskassa oli niin ihmeellistä verrattuna Mozillaan? AFAIK Netscape = Mozilla + kasa hilavitkuttimia, joitten kautta herkästi päätyy www.netscape.com:miin katselemaan mainoksia.
Juhapekka "naula" Tolvanen * http://iki.fi/juhtolv/
daimoni Re: Kuka kaipaa Netscapea kun meillä on Mozilla?
daimoni, 17.7.2003 09:35:31
Pisteet: 0
Mikä siinä Netscape kuutosessa ja seiskassa oli niin ihmeellistä verrattuna Mozillaan?
Ne eivät sisällä popup-blockeria :-)
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
hanta Re: Kuka kaipaa Netscapea kun meillä on Mozilla?
hanta, 17.7.2003 10:18:22
Pisteet: 0
Mikä siinä Netscape kuutosessa ja seiskassa oli niin ihmeellistä verrattuna Mozillaan?
Ne eivät sisällä popup-blockeria :-)
kyllä sisältävät, täsmälleen saman kuin mozillakin. se oli vain aiemmissa versioissa piilotettu menusta, ja ihan uusimmissa se löytyi jo menunkin kautta. noissa vanhoissa sen sai kyllä päälle editoimalla niitä *.js -asetustiedostoja, mutta miksi vaivautua, kun mozillassa ne oli valikoissa jo vakiona.

noista ominaisuuksien puuttumisista pitänee vielä sanoa, että olin jokseenkin pettynyt päätöksestä siirtää mozilla selainkomponentiksi phoenix (olisin tavallaan halunnut pitää ne erillisinä), mutta nyt tuo alkaa näyttää todella hyvältä vaihtoehdolta (joskin uusin virallinen mozilla on nopeampi kuin uusin virallinen firebird. tämä toki tulee muuttumaan).

tuo firebitdin extension-systeemi on aivan loistava, ja nykyisellään noita laajennuksia on jo varsin hyvä valikoima, niin määränsä kuin ominaisuuksiensa puolesta:
http://texturizer.net/firebird/extensions.html

myös thunderbird vaikuttaa jo ihan lupaavalta. joitain pikkubugeja vielä löytyy, mutta suunta on hyvä. harmi vaan, että composer++ on jäänyt hitusen varjoon.
--
hanta
Arky Jatko..?
Arky, 17.7.2003 13:24:46
Pisteet: 0
Jossain mielessä aika ravisuttava uutinen, vaikka olihan se selvästi jossain vaiheessa olettevan tapahtuvankin. Netscape ei uusista julkaisuistaan (6-7) huolimatta saanut kasvatettua osuuttaan selainsodassa, niin tuskimpa AOL:n huvittaa kantaa tappiota tekevää taakkaa mukanaan. It's only business.

Tiedä sitten kuinka Mozillan käy. Mozillan siirtyessä itsenäiseksi säätiöksi ja irtautuminen AOL:sta on kyllä sinänsä hyvä asia. Toivottavasti mukaan saadaan muita suuria tukijoita ja pidettyä kehittäjät leivissään. Uskon että Mozillan tulevaisuus on vielä taattu, ellei MS:llä ole vielä viimeinen kortti takataskussa.
Re: Jatko..?
Anonyymi kommentoija, 18.7.2003 12:06:06
Pisteet: 0

Uskon että Mozillan tulevaisuus on vielä taattu, ellei MS:llä ole vielä viimeinen kortti takataskussa.
Tähän Firebirdiin(0.6) verrattuna IE on hidas ja kankea, hyvä että kiinnittivät tiimissä huomiota keveyteen ja nopeuteen nyt kun Netscapen kehittäminen ei enää ole eräänlaisena painolastina taustalla. IE alkaa olla jo käytettävyyden suhteen jäljessä jos kaltaisiani "pettureita" jotka ihan puhtaan ei-aatteellisista syistä vaihtavat selaimensa Firebirdiin myös MS alustalla IEn sijasta. (Muuten Nettitoto toimii tälläkin, pankki vielä testaamatta)