Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 24.10.2001

Apple julkaisi kannettavan mp3-soittimen

Apple on tänään laajentanut tuotevalikoimaansa esittelemällä iPod-nimisen kannettavan mp3-soittimen. Applen mukaan iPodissa olevan Firewire-liitännän ansiosta kokonaisen CD:n siirtäminen iPodiin sujuu noin kymmenessä sekunnissa. Soittimessa olevalle 5 gigatavun kovalevylle voi tallentaa noin 1000 musiikkikappaletta 160 kbit/s-laadulla. Ladattavasta patterista riittää laitteelle virtaa noin 10 tunniksi. Vain noin 170 gramman painoista iPodia voi jo tilata Apple Store -verkkokaupasta reilun 2600 markan hintaan.

Lue juttu oma, 24.10.2001 00:01. Lähde: MacCentral

Kommentoi juttua



Aihe

Esikatsele kommentti
Kommentit ( 0 uutta / 25 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Oli jo aikakin
Anonyymi kommentoija, 24.10.2001 00:59:42
Pisteet: +1
Vastaa
Ensimmäinen MP3 soitin jonka voisin kuvitella hankkivani (hinta tosin on liian kova, mutta muuten). Flash muisteihin perustuvissa laitteissa ei ole ollut käytännössä mitään mikä tekisi niistä selvästi MiniDisk soittimia paremman; 64-128 megan muisti ja vielä kiinteänä, eli "levyä" ei voi vaihtaa (tai jos voi niin muisikortit ovat liian kalliita. Ja tämä vehjehän toimii myös tavallisena kovalevynä, eli ei ole kriplattu vain musiikin tallennukseen kuten jotkut laittetteet. Asiaa.

En olisi ihan heti arvannut että Apple lähtee mp3-businekseen, mutta hyvä näin.
TeknoHog Re: Oli jo aikakin
TeknoHog, 24.10.2001 06:18:36
Pisteet: 0
Vastaa
Ensimmäinen MP3 soitin jonka voisin kuvitella hankkivani
Vastaavia on kylla tehty ennenkin, en nyt muista linkkeja. Niissa kaytetaan standardeja 2.5 tuuman kovalevyja eli paivitykset onnistuu. Itse varmaan hankkisin samaan tarkoitukseen Terapin Mine:n [ http://www.mineterapin.com/terapin/index.htm ] joka ei ole pelkka mp3-kovalevy vaan kokonainen tietokone.
-><-
Linux from scratch: rapsuta mua, niin asennan sulle Ubuntun
Re: Oli jo aikakin
Anonyymi kommentoija, 25.10.2001 21:31:09
Pisteet: 0
Vastaa
Ziisus.. Saako tuota suomesta? Tuollaista rakkinetta olen jo pitkän aikaa haikallut. Jos hinta on kohdallaan niin ostan tuollaisen heti. =) Tietääkö kukaan vastaavanlaisia laitteita?

(Kuola meinasi jo ruveta valumaan mineterapinin sivulla =) )
TeknoHog Re: Oli jo aikakin
TeknoHog, 27.10.2001 01:52:09
Pisteet: 0
Vastaa
Ziisus.. Saako tuota suomesta? Tuollaista rakkinetta olen jo pitkän aikaa haikallut. Jos hinta on kohdallaan niin ostan tuollaisen heti. =) Tietääkö kukaan vastaavanlaisia laitteita? (Kuola meinasi jo ruveta valumaan mineterapinin sivulla =) )
En edes tieda tarkkaa hintaa, mutta joka tapauksessa oma kuolavirta pysahtyy rahahanojen kohdalle.

Mainitsinko/huomasitko muuten etta laitetta pyorittaa Mr. Torvaldsin softa?
-><-
Linux from scratch: rapsuta mua, niin asennan sulle Ubuntun
Torx Re: Oli jo aikakin
Torx, 24.10.2001 18:39:05
Pisteet: 0
Vastaa
Ensimmäinen MP3 soitin jonka voisin kuvitella hankkivani
Vastaavia on kylla tehty ennenkin, en nyt muista linkkeja.
Esim. Creativelta tuli tällainen laite jo puoli vuotta sitten. Tämä on kuitenkin myös minun kohdalla ensimmäinen mp3-soitin, jonka voisin hankkia. Koko on alle puolet Creativen vastaavasta ja painokin "vain" 200g. Hinta on suunnilleen sama kuin hyvällä MD-soittimella, mutta käytettävyys on ihan eri luokkaa.

http://www.apple.com/ipod/specs.html
http://www.toptronics.fi/pclisala.nsf/454fed353110...
daddymac Re: Oli jo aikakin
daddymac, 24.10.2001 11:58:34
Pisteet: 0
Vastaa
Vastaavia on kylla tehty ennenkin, en nyt muista linkkeja.
Intelin kuluttajatuotteista sellainen ainakin löytyy. Tosin sekin joutaa hautaan nyt Intelin linjausuudistusten mukana. Lisäksi Creativen Jukebox on samaa konseptia toteuttava ilmestys.

Halvempina vaihtoehtoina compactFlasheille sun muille todettakoon iomegan Clip (40mb) -levyt, jotka menee pieneen tilaan ja käsittääkseni niitä varten on tehty oma MP3-soitin joka tietokoneeseen liitettynä toimii myös Clip-asemana.

Niin, ja onhan aina olemassa IBM:n microdrive, joka menee suoraan CompactFlash paikkaan ja on samankokoinenkin. Hinta onkin sitten hulppea... 3 tonnia gigasta.

HiTech-aallon harjalla eläminen vaatii rahaa ja itsepäisyyttä. Niin ja tietty hyvän duunin.

</antti>
Nimiongelmia tiedossa?
K2, 24.10.2001 01:12:28
Pisteet: +1
Vastaa
Intelillä on jo olemassa tuote nimeltä iPOD, jossa tuo POD on lyhenne sanoista Phone Over Data.

http://www.theregister.co.uk/content/39/22429.html

"Intel at least has yet to be granted the name iPOD as a trademark, but we'd be surprised if it has not attempted to do so. And so, presumably, has Apple - it isn't on the company's list of trademarks as of September 2001."

Off the recordina totean, että on kovin hassua, kun noinkin tyhmän nimen on jo kaksi jättifirmaa tuotteelleen antanut.
daddymac Re: Nimiongelmia tiedossa?
daddymac, 24.10.2001 12:03:24
Pisteet: 0
Vastaa
Intelillä on jo olemassa tuote nimeltä iPOD, jossa tuo POD on lyhenne sanoista Phone Over Data.
Heh. Jos tämä nimi nyt on Applelta Intelin plagiointia niin on varmasti Intelin pojilla ollut pientä I-kirjainta nimen eteen tyrkätessä kieli poskella ja iMacin nimi mielessä, joten kaippa tässä on nyt kyseessä vuoroin vieraissa menetelmä.

Off the recordina totean, että on kovin hassua, kun noinkin tyhmän nimen on jo kaksi jättifirmaa tuotteelleen antanut.
Joo. Intelin nimen ymmärrän jos se on lyhenne (paitsi että sitä en tajua miksi pieni i on pakko ollut mennä repimään siihen, suoraan niin mac-plagiointia että...)
, mutta sitä että miksi tuo mp3-soitin on joku POD. ei lyhenne mistään tai mitään. mielestäni tökerö nimi, joskin vähän tönkkö on itse soitinkin, IMHO. Olisin luullut paljon slimmimmäksi. Mielestäni jopa Intelin ja Creativen versiot ovat paremmin onnistuneita.

Ja nimi... tosiaan. Olisi ollut sitten vaikka iPlayer, iNoise tai ihan mikä tahansa ääneen liittyvä...

</antti>
jemm Re: Nimiongelmia tiedossa?
jemm, 24.10.2001 12:58:47
Pisteet: 0
Vastaa
Intelillä on jo olemassa tuote nimeltä iPOD, jossa tuo POD on lyhenne sanoista Phone Over Data.
Heh. Jos tämä nimi nyt on Applelta Intelin plagiointia niin on varmasti Intelin pojilla ollut pientä I-kirjainta nimen eteen tyrkätessä kieli poskella ja iMacin nimi mielessä, joten kaippa tässä on nyt kyseessä vuoroin vieraissa menetelmä.
Minulle on ihan sama kuka plagioi ketä, mutta tässä tapauksessa olisi kuitenkin loogista olettaa, että Intelin pieni "i" tulee ihan firman omasta nimestä. Johan vuosia sitten olivat i386, i486 yms ihan yleinen näky..

Eipä silloin iMacista paljoa tiedetty ;)
-Jemm
Torx Requirements: Apple computer
Torx, 25.10.2001 00:46:04
Pisteet: 0
Vastaa
Huomasin muuten aika mielenkiintoisen asian. Koko laite ei toimi PC:n kanssa ollenkaan...vai olenko sittenkin ymmärtänyt ihan väärin?

Requirements:
*Apple computer with built-in FireWire port
*Mac OS 9.2.1 (or later) or Mac OS X v10.1 (or later)
*iTunes 2 software (included)

http://www.apple.com/ipod/specs.html
äölk Taattua Apple-laatua...
äölk, 24.10.2001 00:38:50
Pisteet: 0
Vastaa
... eli aivan helevetin _ruma_ :-P. Noh, kerrankin on kerrottu millä bitratella ne kaikki kappaleet sinne mahtuvat (tosin ei niiden pituuksia), kun yleensä mainostetaan, että mahtuu Paljon... 64kbps:nä. Tuo "CD 10 sekunnissa" on kyllä taas sitten ilmeisesti tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa mainontaa. Se CD:llinen mp3:ia ei siirry 10 sekunnissa vaan se alle 100 megana mp3:ia oleva CD.
Re: Taattua Apple-laatua...
Anonyymi kommentoija, 24.10.2001 11:21:25
Pisteet: 0
Vastaa
Niin, tarkoituksella harhaanjohtavaa mainontaa tosiaan. Onhan se tietysti hyvä, että tietokoneen ja soittimen välinen liittymä on nopea. Taitaapa kuitenkin olla pullonkaula vähän muualla, jos toisessa kädessä on 6 CD levyä ja toisessa yksi iPOD, niin ei taida ihan minuutin päästä olla musat soittimessa...
Re: Taattua Apple-laatua...
Comrad, 24.10.2001 07:29:06
Pisteet: 0
Vastaa
Tuo "CD 10 sekunnissa" on kyllä taas sitten ilmeisesti tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa mainontaa. Se CD:llinen mp3:ia ei siirry 10 sekunnissa vaan se alle 100 megana mp3:ia oleva CD.
Sitäpaitsi pelkkä Firewire-liitäntänä on tavallaan melko huono juttu, sillä aika harvalla on vielä toistaiseksi Firewire-portti pc:ssään (tiedän, ne yleistyvät koko ajan mutta silti). Miten on muuten Maccien laita? Ja sitten muutenkin kalliin laitteen kustannuksia nostaa erillisen Firewire-kortin hankkiminen..
Re: Taattua Apple-laatua...
Anonyymi kommentoija, 24.10.2001 08:35:43
Pisteet: 0
Vastaa
Sitäpaitsi pelkkä Firewire-liitäntänä on tavallaan melko huono juttu, sillä aika harvalla on vielä toistaiseksi Firewire-portti pc:ssään (tiedän, ne yleistyvät koko ajan mutta silti). Miten on muuten Maccien laita? Ja sitten muutenkin kalliin laitteen kustannuksia nostaa erillisen Firewire-kortin hankkiminen..
Niin, meille macisteille tuo firewire on ollut arkipäivää jo iMacin julkistamisesta alkaen. Ja USB. Ja ethernet vaikka kuinka kauan. Ja toimiva käyttöliittymä jo vuodesta 1984 alkaen.
Re: Taattua Apple-laatua...
Anonyymi kommentoija, 24.10.2001 11:09:22
Pisteet: 0
Vastaa
Jep. Ja mäkeissä pystyi kasvattamaaan lintujakin jo 80-luvulla
Re: Taattua Apple-laatua...
Anonyymi kommentoija, 24.10.2001 15:16:35
Pisteet: 0
Vastaa
Jep. Ja mäkeissä pystyi kasvattamaaan lintujakin jo 80-luvulla
Joo, mulla oli telkkä pesimässä macissa jo vuonna 82. Näin lintuharrastajana voin sanoa, että kana maistuu paremmalle kuin kottarainen...
niccy Re: Taattua Apple-laatua...
niccy, 24.10.2001 11:28:50
Pisteet: 0
Vastaa
Niin, meille macisteille tuo firewire on ollut arkipäivää jo iMacin julkistamisesta alkaen. Ja USB. Ja ethernet vaikka kuinka kauan. Ja toimiva käyttöliittymä jo vuodesta 1984 alkaen.
Vähän turhan selkeä "let's fight about apple vs. pc" aiheen heitto. Hyi hyi. Varsinkin tuohon viimeisimpään tekisi niin mieli vastata... mutta off topic, joten antaa olla :)

Onneksi tekniikka kehittyy ja homma etenee...
Justus Tänään Aku Ankassa
Justus, 24.10.2001 17:54:12
Pisteet: 0
Vastaa
Vähän turhan selkeä "let's fight about apple vs. pc" aiheen heitto. Hyi hyi. Varsinkin tuohon viimeisimpään tekisi niin mieli vastata... mutta off topic, joten antaa olla :) Onneksi tekniikka kehittyy ja homma etenee...
Tänään ilmestyneen Aku Ankan ( http://www.akuankka.fi/uusinnumero.asp?path=1;492;... )
kannessa Aku on tehnyt tietokoneesta akvaarion. Hommasta tekee hauskan sen, että tietokoneen merkki on "Power-Mick". Töissä PC-fanaatikot uhkailivat tehdä iMacista akvaariota... Heh heh.

80-luvulla kottaraisenpönttö, nollakymmenluvulla akvaario.
Memes don't exist. Tell your friends.
Pineapple Re: Tänään Aku Ankassa
Pineapple, 25.10.2001 10:15:48
Pisteet: 0
Vastaa
kannessa Aku on tehnyt tietokoneesta akvaarion. Hommasta tekee hauskan sen, että tietokoneen merkki on "Power-Mick". Töissä PC-fanaatikot uhkailivat tehdä iMacista akvaariota... Heh heh.
Ai niinku näin : http://www.theapplecollection.com/Collection/MacAq...
Pineapple
jemm Re: Taattua Apple-laatua...
jemm, 24.10.2001 10:15:36
Pisteet: +1
Vastaa
Sitäpaitsi pelkkä Firewire-liitäntänä on tavallaan melko huono juttu, sillä aika harvalla on vielä toistaiseksi Firewire-portti pc:ssään (tiedän, ne yleistyvät koko ajan mutta silti).
Toisaalta pelkkä Firewire-liitäntä voi edistää tämän väylän yleistymistä, varsinkin jos tuote on hyvä.

Uudessa SoundBlaster Audigyssä on IEEE 1394 -liitäntä nimeltä SB1394 (Firewire on Applen tavaramerkki, eikä muut saa sitä käyttää, vaikka väylä olisikin yhteensopiva), joka soveltuisi hyvin tarkoitukseen.

Toki se olisi taas yksi lisäinvestointi, mutta joku saattaa olla tuosta muutenkin kiinnostunut.

iten on muuten Maccien laita? Ja sitten muutenkin kalliin laitteen kustannuksia nostaa erillisen Firewire-kortin hankkiminen..
Applen kehittämänä ei ole ihme, että se löytyy Maceista ekana ;) Alussa vielä panttasivat käyttöoikeutta kalliilla ($1/kerta), niin sen vuoksi se ei saanut tullessaan suurta suosiota muilla valmistajilla, vaikka onkin teknisesti usb:ta paljon pätevämpi. Nyt se on tiputettu ($0.25:een).

Lisäinfoa:
http://www.geek.com/news/geeknews/2001aug/gee20010...

Mutta eiköhän se sieltä yleisty, varsinkin kun se 800Mb/s -versio tulee ulos ;)
-Jemm
Re: Taattua Apple-laatua...
Anonyymi kommentoija, 24.10.2001 16:17:09
Pisteet: +1
Vastaa
Uudessa SoundBlaster Audigyssä on IEEE 1394 -liitäntä nimeltä SB1394 (Firewire on Applen tavaramerkki, eikä muut saa sitä käyttää, vaikka väylä olisikin yhteensopiva), joka soveltuisi hyvin tarkoitukseen.
Tähän nimenomaiseen tarkoitukseen (iPod) SB1394 liitäntä tuskin sopii. iPod ottaa virran suoraan Firewire väylästä ja sillä virralla pitää jaksaa pyörittää kovalevyä ja ladata akkua, mutta Audigyn Firewire-liitäntä ei pysty tarjoamaan kovin suurta tehoa. Myönnän ihan auliisti etten tarkstanut numeroita, mutta perstuntumalta sanoisin että ei toimi. Tarvii omalla powerilla varustetun Firewire hubin väliin.

Vaan eipä taitaisi olla suuri menetys vaikkei SB:n kanssa toimisikaan. iPod on ainakin Applen propagandan mukaan tarkoitettua käytettäväksi lähinnä iTunesin kanssa, ja sitähän ei puucelle saa.
Justus Re: Taattua Apple-laatua...
Justus, 24.10.2001 10:32:36
Pisteet: 0
Vastaa
Sitäpaitsi pelkkä Firewire-liitäntänä on tavallaan melko huono juttu, sillä aika harvalla on vielä toistaiseksi Firewire-portti pc:ssään (tiedän, ne yleistyvät koko ajan mutta silti). Miten on muuten Maccien laita?
Kaikissa uusissa Maceissa on Firewire, jopa ihan kuppaisimmissakin malleissa. Omassa Powerbookissani ei ole, samaan aikaan julkitullut serverimme omasi jo 2 porttia takapaneelissaan. Käytössä ovat ja toimivatkin suht hyvin.
Memes don't exist. Tell your friends.
nikotus haukotus
nikotus, 24.10.2001 00:10:07
Pisteet: 0
Vastaa
no tämäkö se nyt oli se "mullistava uutuus".

Pistää vähän miettimään että miksi apple vastustaa "anti-piraatti" lisukkeita tälläisiin laitteisiin. sehän tyrehdyttäisi kaupan, kun ei olisi enää "edullisia" kappaleita. voisi jopa sanoa että hmmmmm :)