Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Maanantai, 3.11.2003

Apple korjaa Mac OS X Jaguarin tietoturva-aukot

Apple on lyhyen empimisen jälkeen vahvistanut korjaavansa Mac OS X -käyttöjärjestelmästä löytyneet tietoturva-aukot myös käyttöjärjestelmän vanhempaan 10.2-versiosarjaan, joka tunnetaan nimellä Jaguar. Haavoittuvuudet löytänyt @Stake-tietoturvayhtiön johtaja David Goldstein kertoi viime viikolla Applen todenneen, ettei se aio paikata vikoja aikaisempiin versioihin. Goldstein myönsi, ettei olisi hämmästynyt, vaikka Apple vielä muuttaisi suunnitelmiaan, kuten nyt kävikin.

Lue juttu oma, 3.11.2003 00:11. Lähde: MacCentral
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 54 uutta / 54 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: hienoa
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 00:17:15
Pisteet: 0
joo, piti kommentoida tota toista uutista. sorry
FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 01:19:53
Pisteet: 0
Apple on lyhyen empimisen jälkeen vahvistanut korjaavansa Mac OS X -käyttöjärjestelmästä löytyneet tietoturva-aukot myös käyttöjärjestelmn vanhempaan 10.2-versiosarjaan ...
Lyhyen empimisen jälkeen? Mistä te tiedätte onko Apple empinyt tässä asiassa. Tämähän on heidän ensimmäinen virallinen kommenttia asian tiimoilta. Todennäköisesti patchit olivat jo työn alla ennen kuin tämä FUD rupesi leviämään kulovalkean tavoin.
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 01:36:57
Pisteet: 0
Todennäköisesti patchit olivat jo työn alla ennen kuin tämä FUD rupesi leviämään kulovalkean tavoin.
@Stake tekee tunnetusti "tietoturva-analyysejä" Microsoftin laskuun. Tämä Applen mustamaalaaminen ja muu väärän tiedon levittäminen ei ole Microsoftille mitään uutta. Tässä Applen tapauksessa se on vain hoidettu toisen osapuolen kautta.

Jos epäilette sanojani, niin sivistäkää itseänne näillä linkeillä, ennen kuin kommentoitte:
http://en.wikipedia.org/wiki/Halloween_documents
http://news.com.com/2100-1009-5082649.html

.a
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 02:41:27
Pisteet: 0
@Stake tekee tunnetusti "tietoturva-analyysejä" Microsoftin laskuun. Tämä Applen mustamaalaaminen ja muu väärän tiedon levittäminen ei ole Microsoftille mitään uutta. Tässä Applen tapauksessa se on vain hoidettu toisen osapuolen kautta.
Totta, lähteeni kertovat että tietoturva-aukot Applen koodin ovat ujuttaneet salaisen maailmanhallituksen alien-ihmishybridit taustallaan sikaria poltteleva Bill Gates. Pitäkää foliopipo tiukasti päässä nukkuessakin niin ne eivät saa teitä!

Tietenkään M$ ei tapa Applen platformia esim. lopettamalla Officen tekemisen sille koska se paljastaisi maailmanvalloitussuunnitelmat liian aikaisin, vaan tekee sen kieron peitellysti fudaamalla peiteyhtiöiden kautta.

Jos epäilette sanojani, niin sivistäkää itseänne näillä linkeillä, ennen kuin kommentoitte: http://en.wikipedia.org/wiki/Halloween_documents
Halloween -dokumenteissahan paljastetaan GNU- ja opensourcekommunistien salaiset aivopesusuunnitelmat mutta Applen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 13:01:12
Pisteet: 0
Halloween -dokumenteissahan paljastetaan GNU- ja opensourcekommunistien salaiset aivopesusuunnitelmat mutta Applen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Aivan, mutta Halloween dokumentit osoittavat millaiseen peliin Microsoft on valmis lähtemään. Tämä Applen FUDaaminen ei siis ole mitenkään yllättävää.
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 13:03:01
Pisteet: 0
Halloween -dokumenteissahan paljastetaan GNU- ja opensourcekommunistien salaiset aivopesusuunnitelmat mutta Applen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Apple tekee myös Open Source -ohjelmistoja. OS X:n ydin on kokonaan avoin: http://developer.apple.com/darwin/
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 13:53:50
Pisteet: 0
Aivan, mutta Halloween dokumentit osoittavat millaiseen peliin Microsoft on valmis lähtemään.
-Eiköhän kaikki firmat harrasta täysin samaa touhua kilpailleessaan markkinoista. Onko joku niin naivi täällä että uskoo suurten firmojen leikkivän jollain fair-play säännöillä?

Tämä Applen FUDaaminen ei siis ole mitenkään yllättävää.

-Eipä MS:n tarvitse sitä tehdä, kyllä Applen viime aikojen tempaukset on pilanneet sen "maineen" jo muutenkin.
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 02:45:54
Pisteet: 0
Applen tyyli on edetä etukenossa innovaatioiden suhteen. Mac OS X on edistynyt huimasti sitten julkistuksensa (24.3.2001), eikä kehitykselle näytä olevan loppua. Tätä menoa Mac OS X on jossain versiossa 10.9 vuonna 2006, kun Microsoftilta pitäisi tulla seuraava käyttisversio.

Microsoftilla on siis syystäkin kusi sukassa, kun heillä kuluu paljon eforttia pelkkiin tietoturvapäivityksiin. Ja samalla Apple tarjoaa Windows-käyttäjille palan omenaa iTunes-ohjelman muodossa. Microsoftille sopii hyvin tähän tilanteeseen heittää vähän kapuloita kilpailijan rattaisiin.

Applen onneksi se elää symbioosissa opensource-maailman kanssa. Usein tarvittavat patchit on muiden toimesta saatavilla, ja ainoastaan testaus jää Applen kontolle.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 15:40:52
Pisteet: 0
50 uudistusta, joista noin 130 varastettiin MS:ltä (Expose, kryptaus, fast user switching, uusi finder....)
Ajattelet että Microsoft keksi tiedon kryptauksen?
Ajattelet että Microsoft on keksinyt/demonnut Exposen kaltaista toiminnallisuutta?

USX:n GUIta, joka taas varastettiin aikanaan PC puolen sharewaresta (WindowBlinds & WindowFX)
Luulet että GUI on = skin?

Joo, kiitos vain tästäkin "ohjelmasta", joka aiheutti todella monille suuria ongelmia, esim kone ei enää bootannut jne jne. Applen koodarit näyttivät kyntensä.
Ajattelet että iTunes on poikkeuksellisen huonolaatuinen PC ohjelma?

Samalla tavalla kuin taiwanilaiset "Lewis":ten valmistajat elävät symbioosissa oikean Lewiksen kanssa...muut tekee työt, ja toiset varastaa..
Ajattelet että tämä on pätevä ja reilu analogia?
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 08:25:02
Pisteet: 0
@Stake tekee tunnetusti "tietoturva-analyysejä" Microsoftin laskuun.
-Tunnetusti? Kenen mielestä?

http://en.wikipedia.org/wiki/Halloween_documents
-Ja näissä todistettiin mitä? Ei yhtään mitään.
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 12:58:08
Pisteet: +1
-Ja näissä todistettiin mitä? Ei yhtään mitään.
Taitaa englannin kielen lukutaitosi olla kovin kehno. Käännetäänpä sinulle noiden linkkien takana olevaa tekstiä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Halloween_documents

The Halloween documents are a series of confidential Microsoft memoranda on its strategies related to Open source software and on Linux in particular.
Halloween dokumentit ovat sarja luottamuksellisia Microsoftin muistioita, jotka koskevat sen strategiaa Open Source ohjelmistoa ja etenkin Linuxia kohtaan.

(Open source software) "is long-term credible ... FUD tactics can not be used to combat it."
Avoimet ohjelmistot ovat pitkällä tähtäimellä uskottavia ... PEE (pelko, epävarmuus ja epäilys) -taktiikoita ei siis voida käyttää taistelussa niitä vastaan.

FUD: http://en.wikipedia.org/wiki/FUD

Linux can win as long as services / protocols are commodities.
Linux voi voittaa niin kauan kuin palvelut ja protokollat ovat yleishyödykkeitä.

(Microsoft should) "De-commoditize protocols & applications"
Microsoftin täytyy poistaa protokollien ja ohjelmistojen yleishyödyllisyys.

The last strategy has been described by others as "Embrace, extend and extinguish".
Viimeistä taktiikkaa kutsutaan sanoilla "omaksu, laajenna ja tukahduta": http://en.wikipedia.org/wiki/Embrace%2C_extend_and...


http://news.com.com/2100-1009-5082649.html

Microsoft critic dismissed by @Stake
@Stake irtisanoi Microsoftia kritisoivan työntekijän.

A computer security expert who contributed to a paper deeply critical of Microsoft has been dismissed by his employer, a consulting company that works closely with the software giant.
Tietoturvaexpertti joka osallistui Microsoftia voimakkaasti kritisoivaan tutkimukseen, on irtisanottu työnantajansa puolesta. Työnantaja on softajättiläisen kanssa _tiiviissä yhteistyössä_ toimiva konsultointi-yritys.

.a
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 13:29:27
Pisteet: 0
@Stake tekee tunnetusti "tietoturva-analyysejä" Microsoftin laskuun. Tämä Applen mustamaalaaminen ja muu väärän tiedon levittäminen ei ole Microsoftille mitään uutta. Tässä Applen tapauksessa se on vain hoidettu toisen osapuolen kautta.
Microsoft omistaa Applea ja toimittaa Applelle selaimet, office-softat sekä tekee tällä kaikella rahaa. Miksi ihmeessä he haluaisivat mustamaalata lypsävää lehmää?

Nuo linkit puhuvat opensource-softista ja microsoft-kriittisyydestä eivätkä Applesta.
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 14:03:10
Pisteet: 0
Nuo linkit puhuvat opensource-softista ja microsoft-kriittisyydestä eivätkä Applesta.
Apple tekee myös Open Source -ohjelmistoja. OS X:n ydin on kokonaan avoin: http://developer.apple.com/darwin/
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 14:42:21
Pisteet: 0
Microsoft omistaa Applea ja toimittaa Applelle selaimet, office-softat sekä tekee tällä kaikella rahaa. Miksi ihmeessä he haluaisivat mustamaalata lypsävää lehmää?
Kumpikohan lienee Microsoftille tärkeämpää: oman monopoliaseman säilyttäminen vai pikkurahan tekeminen Applen osakkeilla ja muutaman Office-paketin myynnillä Applen koneiseen?

Officen olemassaolo Macille on keinotekoista. Mac-Office sai 90-luvun lopulla tekohengitystä Applen ja Microsoftin välisestä sopimuksesta, jossa Apple lupasi vetäytyä Microsoftia koskevista anti-trust -syytöksistä [1, 2]. Nykyään Mac-Office toimii porttina muihin Microsoftin tuotteisiin kuten Windowsiin. Internet-selainta Microsoft ei tee enää Applen käyttöjärjestelmiin [3].

Samaiseen sopimukseen liittyi myös Microsoftin tekemät Applen äänioikeutettomat osakehankinnat, joka oli lähinnä PR-kikka. Applen tarvitsi tuolloin kipeäsi näyttää, että Microsoft seisoo tuotteillaan ja rahoituksellaan myös Applen käyttöjärjestelmän takana. Samalla Microsoftin oli tärkeä osoittaa tukevansa myös muita valmistajia anti-trust syytösten vuoksi. Apple oli pienellä markkinaosuudellaan turvallinen kohde.

Lähteet:
[1] http://news.com.com/2100-1001-202143.html
[2] http://www.macobserver.com/editorial/2002/04/12.1....
[3] http://www.macminute.com/2003/06/13/ie

.a
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 4.11.2003 14:16:12
Pisteet: 0
Kumpikohan lienee Microsoftille tärkeämpää: oman monopoliaseman säilyttäminen vai pikkurahan tekeminen Applen osakkeilla ja muutaman Office-paketin myynnillä Applen koneiseen? Officen olemassaolo Macille on keinotekoista. Mac-Office sai 90-luvun lopulla tekohengitystä Applen ja Microsoftin välisestä sopimuksesta, jossa Apple lupasi vetäytyä Microsoftia koskevista anti-trust -syytöksistä
Office on myydyin ohjelma Mac-alustalle, kyse ei ole muutamasta paketista vaan sadoista tuhansista paketeista ja lisensseistä. Microsoftilla on toiseksi eniten Apple-kehittäjiä. Applella on eniten. Kyse on voitollisesta liiketoiminnasta. Mitä ihmeellistä siinä on? Ei mitään salaliittoteorioita kiitos. Aion ostaa talvella julkaistavan uuden Officen minäkin. Minkäs sille teet, paras toimisto-ohjelmapaketti Macille ja toimii hienosti yhdessä Windows-koneeni Officen kanssa. Vaikka bugejakin löytyy molemmista, on todellista korvaajaa vaikea löytää. Open Officekin on toki koneessa vaan käytännössä Officen integraatio toimii paremmin ja pakettia on helpompi hallita.
Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 02:27:53
Pisteet: 0
Lyhyen empimisen jälkeen? Mistä te tiedätte onko Apple empinyt tässä asiassa.
@stakehan julkisti aukot _vasta_ sen jälkeen kun Apple oli ne korjannut (seuraavaan versioon) ja oli listannut ne pantterin announcessa. Kuten turvallisuuspiireissä on tapana, työskennellään toimittajan kanssa ja lykätään aukkojen julkistusta kunnes ne on korjattu. Jostain syystä apple ei viitsinyt saada aikaan korjausta ja ilmoitti vasta ½ viikon päästä tekevänsä sellaisen kun negatiivista PR:ää alkoi kertyä.

Vetäkää omat johtopäätöksenne.
Korjaus tuli yhtä aikaa Pantheriin ja Jqaguaariin
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 08:29:50
Pisteet: 0
Lyhyen empimisen jälkeen? Mistä te tiedätte onko Apple empinyt tässä asiassa.
@stakehan julkisti aukot _vasta_ sen jälkeen kun Apple oli ne korjannut (seuraavaan versioon) ja oli listannut ne pantterin announcessa. Kuten turvallisuuspiireissä on tapana, työskennellään toimittajan kanssa ja lykätään aukkojen julkistusta kunnes ne on korjattu. Jostain syystä apple ei viitsinyt saada aikaan korjausta ja ilmoitti vasta ½ viikon päästä tekevänsä sellaisen kun negatiivista PR:ää alkoi kertyä.
Vetäkää omat johtopäätöksenne.
Korjaus oli saatavissa heti niin Pantherille kuin Jaguaarille Macintoshin ohjelmien latausisvuilta. Miksi pitää vääristellä asioita kun ei tunne tosiasioita? Päivitys valmistui yhtä aikaa ja oli versiontrackerissa saatavissa.

PT

Re: FUD
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 08:26:31
Pisteet: 0
Lyhyen empimisen jälkeen? Mistä te tiedätte onko Apple empinyt tässä asiassa. Tämähän on heidän ensimmäinen virallinen kommenttia asian tiimoilta. Todennäköisesti patchit olivat jo työn alla ennen kuin tämä FUD rupesi leviämään kulovalkean tavoin.
-Tai sitten ei. Koomisinta tässä on tämä RDF. Jos MS (tai kuka tahansa muu käyttistoimittaja) olisi toiminut näin, olisi noussut hirveä myrsky, mutta kun Apple tekee näin, ei mitään...jonkun verran on ihmiset sokeita oman suosikkinsa kämmäämiselle (mitä Applella on ollut kautta aikojen reilusti).
Apple korjasi yhtä aikaa ja HETI
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 08:31:40
Pisteet: 0
Lyhyen empimisen jälkeen? Mistä te tiedätte onko Apple empinyt tässä asiassa. Tämähän on heidän ensimmäinen virallinen kommenttia asian tiimoilta. Todennäköisesti patchit olivat jo työn alla ennen kuin tämä FUD rupesi leviämään kulovalkean tavoin.
-Tai sitten ei. Koomisinta tässä on tämä RDF. Jos MS (tai kuka tahansa muu käyttistoimittaja) olisi toiminut näin, olisi noussut hirveä myrsky, mutta kun Apple tekee näin, ei mitään...jonkun verran on ihmiset sokeita oman suosikkinsa kämmäämiselle (mitä Applella on ollut kautta aikojen reilusti).
Korjaus oli saatavilla yhtä aikaa Pantherille ja Jaguaarille!!!

Kannattaa tutustua tosiasioihin ennen kuin väittää mitään.

Satuin nimittäin imuroimaan korjauksen HETI!!!

PT
Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 08:25:39
Pisteet: 0
Sektori nosti kohun täysin tyhjästä. Me Macci-käyttäjät tiesimme alusta asti, että havaitut aukot korjataan kaikissa Mac OS X:n versioissa, missä ongelmia oli. Ongelmia oli vain uudessa Pantherissa ja Jaguarissa, ei vanhemmissa Mac OS X versioissa.

Kannattaisi Sektorin toimituksen tutustua Applem omiin lehdistätiedotteisiin ENSIN ennen kuin kuuntelee PC-toimittajien juroruja!!!

Apple on aina huolehtinut käyttäjistään esimerkillisesti - päinvastoin k uin Intel ja Microsoft.

Erittäin tyytyväinen Macci-käyttäjä
Pasi Toivonen
Vantaa
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 09:15:30
Pisteet: 0
Apple on aina huolehtinut käyttäjistään esimerkillisesti - päinvastoin k uin Intel ja Microsoft.
-Kuten a) julkaisemalla beta versioita käyttiksistään, ja maksattamalla sen korjaaminen käyttäjillä (10.0 -> ... ... ... $ $ $), tai b) julkaisemalla esim surullisen kuuluista iTunes Winkkarille, joka esti käyttäjää boottaamasta konettaan? Tai c) uusimman hampaattoman pantterin tuoma "ominaisuus" joka tyhjensi käyttäjien FireWire kovalevyt?

Jos MS (tai kuka tahansa muu käyttistekijä) päästäisi ulos tuollaista koodia, olisi ihmiset jo barrikaadeilla. Mutta Apple käyttäjät vain nielevät kaiken. RDF -kenttä on vahva.
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 13:26:08
Pisteet: 0
uusimman hampaattoman pantterin tuoma "ominaisuus" joka tyhjensi käyttäjien FireWire kovalevyt?
Jos MS (tai kuka tahansa muu käyttistekijä) päästäisi ulos tuollaista koodia, olisi ihmiset jo barrikaadeilla. Mutta Apple käyttäjät vain nielevät kaiken. RDF -kenttä on vahva.
Jos olisit Macci-käyttäjä tietäisit, että firewireongelmaan löytyy jo korjaus. Lähes heti julkaisun jälkeen.Tärkeää on että asioista puhutaan avoimesti ja annetaan ohjeet käyttäjille.
Itselläni ei ole ollut minkään laisia ongelmia firewiren kanssa.

Pasi Toivonen
Vantaa
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 13:47:25
Pisteet: 0
Jos olisit Macci-käyttäjä tietäisit, että firewireongelmaan löytyy jo korjaus. Lähes heti
-Olen (ikävä kyllä?) Apple käyttäjä osan aikaa. Ja tuo korjaus ei varmaan juurikaan lohduta jos menetit juuri pari sataa megaa tavaraa josta ei ollut backuppia?
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 14:42:52
Pisteet: 0
Jos olisit Macci-käyttäjä tietäisit, että firewireongelmaan löytyy jo korjaus. Lähes heti
-Olen (ikävä kyllä?) Apple käyttäjä osan aikaa. Ja tuo korjaus ei varmaan juurikaan lohduta jos menetit juuri pari sataa megaa tavaraa josta ei ollut backuppia?
Käsittääkseni tämä bugi oli firewire-laitteiden firmwaressa, koska siihen ne korjauksetkin tehtiin. Eli periaatteessa vika ei ole Applen vaan näiden laitevalmistajien.


Muuten... Ei ole vielä saatavissa tietotusvapäivitystä Software Updaten kautta Jaguaariin. Ainakaan omassa (10.2.8) Ei software updatessa ole näkynyt tietoturvapäivitystä. Pantheriinhan kuulemma saa jo päivityksen Software Updatesta. Itsehän en lähde etsimään päivitystä mistään muualta...
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 14:45:03
Pisteet: 0
ja tämä ongelma koskee sinua? Epäilen vahvasti.

Propleemi koskee vain tietyissä olosuhteissa tiettyjä ulkoisia firewire 800 -levyjä, jotka kytketään vanhemman Macintoshin 400- FW -porttiin. Koneessa täytyy olla Panther, jotta ongelma aktivoituisi. uusia koneita ja 800-portteja ongela ei siis koske. Levy ei automaattisesti tyhjene vaan alkaa kiukutella, sen voi poaistaa portista turvallisesti ja päivittää.FW 800 -levyjä ei ole vielä toimituksessa Suomessa yleisesti.

Vika oli kolmannen osapuolen valmistamassa fw-sillassa ja korjattu jo.
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 18:57:15
Pisteet: 0
ja tämä ongelma koskee sinua? Epäilen vahvasti.
-Lohduttaako se kenellä muilla se vika on silti sitä joka sitä dataa menetti?

Vika oli kolmannen osapuolen valmistamassa fw-sillassa ja korjattu jo.
-Tämä kolmas osa puoli on sanonut että infosi Applea fw päivityksestä jo ajat sitten, Apple ei vain tehnyt asialle mitään (esim varoittanut käyttäjiä, tehnyt asennukseen muutoksia jotka kiertäis tän ongelman tms).

Ja kuten monet ovat todenneet, tämä ei todellakaan ole eka kerta kun Apple onnistuu käyttäjiensä dataa tuhoamaan.
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 4.11.2003 13:33:00
Pisteet: 0
en a) julkaisemalla beta versioita käyttiksistään, ja maksattamalla sen korjaaminen käyttäjillä (10.0 -> ... ... ... $ $ $), tai b) julkaisemalla esim surullisen kuuluista iTunes Winkkarille, joka esti käyttäjää boottaamasta konettaan? Tai c) uusimman hampaattoman pantterin tuoma "ominaisuus" joka tyhjensi käyttäjien FireWire kovalevyt?
DOS 5, DOS 5.1, Dos 6.2, Windows 3.0, 3.1, 3.11, Windows 95, Windows 98, ME, XP Home, mitä p*rkele*ttä, olen maksanut eri MS:n käyttiksistä liki 7000 markkaa yhteensä. Maksattavat pirulaiset betatestauksensa meillä käyttäjillä! Ai-niin, softatalot yleensä saa rahansa jostakin.

iTunes ongelma koskee vain joitakin Windows 2000 kokoonpanoja ja tähänkin on päivitys. Minulla toimii hienosti.

FireWire-ongelma Koskee vain FireWire 800 -liitäntäisiä levyjä Oxfordin 922-sillalla ja firmiksellä 1.02. Apple ei valmista kyseistä siltaa.

Jos MS (tai kuka tahansa muu käyttistekijä) päästäisi ulos tuollaista koodia, olisi ihmiset jo barrikaadeilla. Mutta Apple käyttäjät vain nielevät kaiken. RDF -kenttä on vahva.
No missäs te sitten oikein piilottelette? Oletko sitä mieltä ettei Windowsissa ole mitään vikaa ja kaikki softatkin MS:ltä toimii hienosti? Tietoturvan aukotkin kuuluvat asiaan. Sitä paitsi, tuskin voit valittaa minnekään. Windowsisi on kuitenkin joko piraatti tai sitten koneen mukana tullut. Kummassakaan tapauksessa et voi valittaa Microsoftille, jälkimmäisessäkin tapauksessa tuotevastuu on tietokoneen valmistajalla. Ellet usko, soita Microsoftin tukeen. Varaudu kaivamaan kuvettasi sillä tähänkin kysymykseen vastaaminen voi olla yllättävän kallista.

Kurkkaa discussions.info.apple.com ja muodosta vasta sitten mielipiteesi siitä nielevätkö Apple käyttäjät kaiken.
Jos MS (tai kuka tahansa muu käyttistekijä) päästäisi ulos tuollaista koodia, olisi ihmiset jo barrikaadeilla. Mutta Apple käyttäjät vain nielevät kaiken. RDF -kenttä on vahva.
Apple on kyllä ihailtavasti rakentanut oman uskollisen seuraajakunnan mm. muotoiluillaan, tiedotuksellaan, kamppanjoillaan jne. (siinä olisi jollekkin muuten tutkimuksen aihe että miten tarkalleen). Kaikki propsit siitä siis Applelle.

Totuus kuitenkin on että normaalissa työkäytössä (tällä tarkoitan nyt pääasiassa printti ja nettimedian vääntöä), pc:n ja macin erot ovat todella marginaaliset. Tietoturvaltaan (käytössä)Mac on kiistämättä parempi, mutta tämä johtuu vain ja ainoastaan siitä että mac koneita on käytössä vähemmän, ja näin esim virusten kirjoittaminen macille olisi päänsä hakkaamista seinään.

Eli summa summarum: Molemmat M$ ja Apple tekevät kyllä aivan yhtä laadukasta/surkeaa jälkeä. Koska lopullinen "laatukokemus" tuotteista muodostuu kuitenkin monen asian summana, M$ näyttää aina aikalailla huonolta verrattuna Appleen (kiitoksia onnistuneen Applen markkinointistrategian).
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 13:28:04
Pisteet: 0
Totuus kuitenkin on että normaalissa työkäytössä (tällä tarkoitan nyt pääasiassa printti ja nettimedian vääntöä), pc:n ja macin erot ovat todella marginaaliset. Tietoturvaltaan (käytössä)Mac on kiistämättä parempi, mutta tämä johtuu vain ja ainoastaan siitä että mac koneita on käytössä vähemmän, ja näin esim virusten kirjoittaminen macille olisi päänsä hakkaamista seinään.
Kukaan järkevä media-alan ammattilainen ei käytä winteleitä julkaisutoiminnassa ja media-alalla. Koneilla on selvät ero - Applen eduksi.

PT
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 13:49:23
Pisteet: +1
Kukaan järkevä media-alan ammattilainen ei käytä winteleitä julkaisutoiminnassa ja media-alalla. Koneilla on selvät ero - Applen eduksi. PT
-Outo juttu, meitin firmassa korvattiin 1.5 vuotta sitten 150 työasemaa Applesta Dell+WInXP alustalle, ja yhtään (siis yhtään. Zero. Nada. Zip) valitusta ei ole tullut meille atk -tuen puolelle vaihdon jälkeen, täysin päinvastoin.

Ja kyllä, olemme juuri julkaisualalla.
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 19:45:27
Pisteet: 0
meitin firmassa korvattiin 1.5 vuotta sitten 150 työasemaa Applesta Dell+WInXP alustalle, ja yhtään (siis yhtään. Zero. Nada. Zip) valitusta ei ole tullut meille atk -tuen puolelle vaihdon jälkeen, täysin päinvastoin.
Vaihdoitte ilmeisesti ajanjaksosta päätellen Mac OS 9:sta (Classic) WinXP:hen. En yhtään ihmettele jos käyttäjäkokemukset ovat olleet verrattain parempia. OS 9 on tunnetusti kivikautista teknologiaa. Sitä voisi verrata kehnoudessaan Win 9x sarjaan.

Samanlaisia positiivisia kokemuksia olisi varmasti ollut Mac OS 9:sta Mac OS X.2:n siirryttäessä. Ne ovat kaksi aivan eri käyttöjärjestelmää.
Kukaan järkevä media-alan ammattilainen ei käytä winteleitä julkaisutoiminnassa ja media-alalla. Koneilla on selvät ero - Applen eduksi.
Tämä on se yleinen harhaluulo, tai tämä on oikeastaan se "tieto" mitä macistit ahkerasti levittävät. Kolmessa eri "mediafirmassa" (1 printti, 1 yleistalo, 1 netti) töissä olleena, voin sanoa että vielä ei ole taloa vastaan tullut jossa maccia olisi käytetty pääasiallisena työkaluna. Kaikissa taloissa kyllä niitä muutama on ollut, ja yhdessä jopa työskentelin 99% ajastani Macilla.

Ja voin varmuudella sanoa että koneissa ei juuri eroja ole (jotkin asiat tosin toimivat toisissa paremmin, ja jotkin toisissa (esim. kaipaan macin ulkonäköä, ja wintoosan oikeaa hiiren nappia). Tuotannon kannalta on aivan sama millä koneella hommat tekee...
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 20:30:21
Pisteet: 0
Ja voin varmuudella sanoa että koneissa ei juuri eroja ole (jotkin asiat tosin toimivat toisissa paremmin, ja jotkin toisissa (esim. kaipaan macin ulkonäköä, ja wintoosan oikeaa hiiren nappia). Tuotannon kannalta on aivan sama millä koneella hommat tekee...
Mikä esti hankkimasta Macciisi kolmenappista hiirtä? Itse olen varsin tyytyväinen oman Maccini kolmenappiseen Logitechiin.
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 4.11.2003 13:48:39
Pisteet: 0
Tämä on se yleinen harhaluulo, tai tämä on oikeastaan se "tieto" mitä macistit ahkerasti levittävät.
Ei se ole mikään harhaluulo. Tervetuloa Taitaja 2005 kilpailuun katsomaan millä ne duunit tehdään maailmalla. Suomi on poikkeus joukossa, täällä on joitakin Windowsilla sinnitteleviä. Sinänsä suomalaiset menestyivät mainiosti.

Lisätietoja kisasta
http://www.wsc2005helsinki.com/
http://www.wsc2005helsinki.com/

intoosan oikeaa hiiren nappia). Tuotannon kannalta on aivan sama millä koneella hommat tekee...
No ei ole. Jo pelkästään fontit ovat katastrofi kaikissa Windowseissa ja millä tahansa fonttienhallintaohjelmalla. Edes fonttien tiedostonimet eivät ole sinnepäinkään mitä ovat oikeat fontit. Puhumattakaan millä selvität mikä versio mistäkin fontista on käytössä ja asennettuna.
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 12:42:10
Pisteet: +1
Sektori nosti kohun täysin tyhjästä. Me Macci-käyttäjät tiesimme alusta asti, että havaitut aukot korjataan kaikissa Mac OS X:n versioissa, missä ongelmia oli.
Juu, Sektori sen kohun nosti. Käsittääkseni Sektori vain uutisoi aiheesta sen kummemin Applea mollaamatta. Itse en edes näe tuossa uutisessa mitään epäasiallista, mutta toisaalta minä en usko myöskään usko tähän otokseen Applen sivuilta: "The Power Mac G5 is ...... the first with a 64-bit processor ". Se ettei pidä uutisesta, ei tee siitä sen epäasiallisempaa. Se että uutinen ei pidäkkään paikkaansa on tietysti ikävää, mutta eikös ole kivaa kun näitä uutisa saa jopa (täysin) anonyymit kommentoida niin voidaan jopa oikaistakkin uutisia.

Apple on aina huolehtinut käyttäjistään esimerkillisesti - päinvastoin k uin Intel ja Microsoft.
Eli Apple on se firma joka oikeasti huolehtii käyttäjistään, ei siis tasaisesta rahavirrastaan joka varmasti kärsii huonosta maineesta? Onpa hyvä että niitäkin on, minä kun luulin jo ettei sellaisia löydy "rahan valtakunnasta"... ;)
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 13:46:13
Pisteet: 0
Apple on aina huolehtinut käyttäjistään esimerkillisesti - päinvastoin k uin Intel ja Microsoft.
-Montako kertaa MS:n päivitys on tuhonnut käyttäjän tiedostoja? Applella tämä uusin FireWire kämmi kun ei todellakaan ole ensimmäinen kerta (muistaapa mieleeni iTunes 2 version ongelmat)...ja nyt lisää infoa Applen laadusta:

http://news.zdnet.co.uk/hardware/mobile/0,39020360...

Tämähän sopii hyvin samaan linjaan aikaisempien ongelmien kanssa (kannettavat, tuulettimen HUUUUURINAAAAA tornikoteloissa)...

Ottaen huomioon kuinka tässä on kyseessä sama firma joka tekee sekä raudan että softan on Applen laatukontrolli todella syvältä. MS sentään joutuu tukemaan käyttiksessään kymmeniä tuhansia erilaisia lisälaitteita jne jne, mutta koskaan samanlaisia kämmejä MS ei tee kuin Apple. Jos MS julkaisisi jonkun päivityksen tms joka tuhoaisi ihmisiltä tiedostoja, olisi oikeuslaitos taas asialla. Apple kun tekee saman, asia vain sujuvasti unohdetaan, ja hehkutetaan kuinka hyviä Macit on.

Pää pois sieltä RDF -sumusta ihmiset!
Ottaen huomioon kuinka tässä on kyseessä sama firma joka tekee sekä raudan että softan on Applen laatukontrolli todella syvältä. MS sentään joutuu tukemaan käyttiksessään kymmeniä tuhansia erilaisia lisälaitteita jne jne, mutta koskaan samanlaisia kämmejä MS ei tee kuin Apple.
Ihan pieni korjaus nyt jonkun pikku fanaatikon puheisiin:

Microsoft ei "tue käyttiksessään kymmeniä tuhansia erilaisia lisälaitteita". Microsoft tarjoaa vain rajapinnan, jota käyttäen laitevalmistajat voivat sitten halutessaan tehdä ajureita omille vehkeilleen. Täten on siis laitevalmistajan vastuulla valita mitä käyttöjärjestelmiä ja mitä versioita he haluavat tukea. Tämä on käytäntö myös vaikkapa parjaamallasi Applella.

Eri asia on sitten kokonaan hakkereiden kotonaan koodailemat ajurit. Nämä käyttävät useinmiten samoja käyttöjärjestelmän tarjoamia rajapintoja, mutta ajurin koodari on yksityinen henkilö/yhteisö, jolla ei välttämättä ole suoraan mitään tekemistä laitevalmistajan kanssa.

Pää pois sieltä RDF -sumusta ihmiset!
Voisiko joku nörtti kertoa mitä nämä suositut RDF:t ovat ja mistä niitä saa? Adobe ei tunnustanut niitä valmistavansa...
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 17:17:31
Pisteet: +1
Voisiko joku nörtti kertoa mitä nämä suositut RDF:t ovat ja mistä niitä saa?
RDF : re·al·i·ty dis·tor·tion field : henkilön persoonan sulautuminen osaksi kuviteltua yhteisöä ja sen kollektiivina olemassa olevaa tajuntaa, tila jossa yksilön etiikka ja käyttäytyminen yhteisön luomien opinkappaleiden sanelemaa (ks. herätys, kultti, herätysliikkeet suomessa, 1900-l. alkup.)
Voisiko joku nörtti kertoa mitä nämä suositut RDF:t ovat ja mistä niitä saa?
RDF : re·al·i·ty dis·tor·tion field : henkilön persoonan sulautuminen osaksi kuviteltua yhteisöä ja sen kollektiivina olemassa olevaa tajuntaa, tila jossa yksilön etiikka ja käyttäytyminen yhteisön luomien opinkappaleiden sanelemaa (ks. herätys, kultti, herätysliikkeet suomessa, 1900-l. alkup.)
On se hyvä, että joku selventää näitä muka-termejä välillä oikeillekin ihmisille. (En väitä kuuluvani tähän ryhmään!) Ihmettelin jo hiukan mitä tekemistä Resource Description Framework:lla on tämän asian kanssa.

Jaa mikä tämä Resource Description Framework (RDF) sitten on? Jokaisen nörtinhän nyt kuuluisi tämä sentään tietää...

Oikeat ihmiset voivat käydä lukemassa (jos enää piirun vertaa kiinnostaa) asiasta lisää W3C-järjestön sivuilta http://www.w3.org/RDF/)...

Pointtina oli?

Ainakin se, että kun käytetään slangia (ei vain nörtti-slangia vaan myös oikeat slagit), niin tulisi aina varmistaa myös se että kuulijat ymmärtävät mistä on kyse. Muutoin saa itsensä kuullostamaan vain typerältä... ...ja kuulijat tällöin helposti sivuuttavat puhujan varsinaisen asian pelkällä olan kohautuksella. Kai näitä puhumusen/kirjoittamisen/keskustelutaidon perusteita sentään vielä peruskoulussa opetetaan?
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 4.11.2003 11:09:39
Pisteet: 0
Juu... tuo edellinen oli vähän hölmöä piikittelyä. Siis termi oikeasti (Jargon Dictionarysta, http://info.astrian.net/jargon/terms/r/reality-dis... ) jotakin seuraavaa:

reality-distortion field

reality-distortion field n. An expression used to describe the persuasive ability of managers like Steve Jobs (the term originated at Apple in the 1980s to describe his peculiar charisma). Those close to these managers become passionately committed to possibly insane projects, without regard to the practicality of their implementation or competitive forces in the marketpace.
Juu... tuo edellinen oli vähän hölmöä piikittelyä. Siis termi oikeasti (Jargon Dictionarysta, http://info.astrian.net/jargon/terms/r/reality-dis... ) jotakin seuraavaa:
Ja kuten jo pelkästään Jargon Dictionaryn nimikin sanoo, niin tämä RDF-väännös on täyttä puppua ja sikäli käyttämän ilmaisu "muka-termi" on jopa yliarvostava tälle väännökselle. Jargon tarkoittaa nimenomaan "siansaksaa". Nykyisin Suomessa jargon-termiä käytetään kuvaamaan typeriä latteuksia puhuvasta henkilöstä (usein myymässä jotain).

Itse ainakin yrittäisin siis vältellä kirjainyhdistelmiä, jotka oikeasti tarkoittavat jotakin ja käyttää niitä sitten jonkin "siansaksan" muka-terminä. Vielä olettain, että lukijat automaattisesti ymmärtävät, että nyt ei puhuta kirjainyhdistelmän virallisesti tai yleisesti hyväksytystä merkityksestä, vaan todellakin jonkin pienen ryhmittymän omasta väännösestä.

Tässä vielä lopuksi mitä Merriam-Webster sanakirjan verkkoversiolla on termistä "jargon" sanottavaa. http://www.m-w.com)

Main Entry: 1jar·gon
Pronunciation: 'jär-g&n, -"gän
Function: noun
Etymology: Middle English, from Middle French
Date: 14th century
1 a : confused unintelligible language b : a strange, outlandish, or barbarous language or dialect c : a hybrid language or dialect simplified in vocabulary and grammar and used for communication between peoples of different speech
2 : the technical terminology or characteristic idiom of a special activity or group
3 : obscure and often pretentious language marked by circumlocutions and long words
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 4.11.2003 12:36:00
Pisteet: 0
Ja kuten jo pelkästään Jargon Dictionaryn nimikin sanoo, niin tämä RDF-väännös on täyttä puppua
Niin no, jos haluaa nähdä että termiä ei ole olemassa, niin eihän sitä sitten ole :)
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 18:54:42
Pisteet: 0
Microsoft ei "tue käyttiksessään kymmeniä tuhansia erilaisia lisälaitteita". Microsoft tarjoaa vain rajapinnan, jota käyttäen laitevalmistajat
-...mutta käyttiksen mukana tulee näitä ajureita, joten suoraan purkista täytyy olla varsin mystinen laite ettei esim XP sitä tunnista. Samoin MS:n sivuilta voi käydä tarkistamassa HCL listalta minkä kaikkien laitteiden kanssa oman käyttiksen yhteensopivuus on testattu. Eli kyllä niitä tuhansia on.

Apple puolella laitetukea löytyy ehkäpä noin promillen verran tuosta, ja silti Apple onnistuu tekemään näitä päivityksiä jotka tietyn hardiksen kanssa tuhoavat käyttäjän tietoja.
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 4.11.2003 13:15:33
Pisteet: 0
Apple puolella laitetukea löytyy ehkäpä noin promillen verran tuosta, ja silti Apple onnistuu tekemään näitä päivityksiä jotka tietyn hardiksen kanssa tuhoavat käyttäjän tietoja.
Jotta sinunkaan ei tarvitse epätietoisuudessa heitellä mitä sattuu, niin käypä kurkistamassa http://www.apple.com/macosx/upgrade/devices.html. Listalla on vain murto-osa tuetuista laitteista.

Tuo FireWire-päivitys dilemma on yhtälailla Oxfordin aikaansaannoksia kuin Applen ja koskee vain Oxford 922-sillalla olevia laitteita ja niistäkin vain Firmwarea 1.02.
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 3.11.2003 19:32:26
Pisteet: 0
Sektori nosti kohun täysin tyhjästä. Me Macci-käyttäjät tiesimme alusta asti, että havaitut aukot korjataan kaikissa Mac OS X:n versioissa, missä ongelmia oli.
Pasi,

olen samaa mieltä kanssasi siitä, että tämän Applen päivitys-skandaalin todenmukaisuus on kyseenalainen monessa mielessä. Sinun fanaattisuutesi ei kuitenkaan helpota tosiasioiden esiin tuomista. Teet käytökselläsi hallaa kaikille meille Mac-käyttäjille. Tälläisiä asioita kommentoidessaan kannattaisi muistaa se, että olet vakuuttavampi jos pystyt hillitsemään itsesi.

t. anonyymi Mac-käyttäjä
"Me Macci-käyttäjät tiesimme alusta asti"
Niin varmaan. Puhu vain omasta puolestasi. No onhan se varmaan uskottavampaa puhua jonkin kuvitteellisen yhteisön nimissä kuin laukoa itse näitä hurjia tarinoita.

Me tietokoneen käyttäjät emme tienneet heti varmaksi, aikooko Apple korjata myös vanhempia versioitaan.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Re: Apple korjasi heti aukot ja huolehtii käyttäjistään
Anonyymi kommentoija, 4.11.2003 12:57:05
Pisteet: 0
Me tietokoneen käyttäjät emme tienneet heti varmaksi, aikooko Apple korjata myös vanhempia versioitaan.
Ai sullakin on Amiga 500 ja Turbo Raketti 2.
Sektori nosti kohun täysin tyhjästä. Me Macci-käyttäjät tiesimme alusta asti, että havaitut aukot korjataan kaikissa Mac OS X:n versioissa, missä ongelmia oli. Ongelmia oli vain uudessa Pantherissa ja Jaguarissa, ei vanhemmissa Mac OS X versioissa.
Ei nyt pidä ihan paikkaansa.

Nimittäin Mac OS X käyttöjärjestelmän vanhemmista versioista löytyy edelleen aukkoja, eikä Applella ole aikomustakaan korjata niitä. Tarkoitan X:n 10.0 ja 10.1 versioita. Vaikka 10.0 oli mielestäni lähes susi (tai ainakin X betaa huonompi), niin se oli kuitenkin ensimmäinen X:n virallinen versio. Tämän jälkeen 10.1 oli jo toimiva versio ja edelleen käytössä monella... ...Applen rahastuspolitiikasta huolimatta - tai ehkä juuri siksi.

10.2 ei ole mikään poikkeus Applelle. Se tullee dumppaamaan tuen 10.2:lle hyvinkin pian ja itse uskon tämän paikkauksen tulleen vain Applen saaman huonon maineen vuoksi.

Mitä taas 10.3:een tulee, niin itse en ole siihen kovinkaan tyytyväinen - vielä. Se on aivan liian buginen ollakseen minun mielestäni vielä valmis julkaistavaksi. Tulenkin siis käyttämään 10.2:sta vielä niin pitkään kunnes Apple saa buginsa korjattua. Uskon myös, etten ole yksin tässä asiassa - ainakaan kun kansainvälisiä sivustoja seuraa.

Kannattaisi Sektorin toimituksen tutustua Applem omiin lehdistätiedotteisiin ENSIN ennen kuin kuuntelee PC-toimittajien juroruja!!!
Applen omat lehdistötiedoitteet ovat samaa tasoa, kuin minkä tahansa järkevän yrityksen. Ne ovat tarkoitushakuisia ja markkinointihenkisiä - eivät suinkaan absoluuttisia totuuksia. Niistä saa osviittaa, mutta niistä myös "unohdetaan" pois negatiiviset asiat. Ei kai kukaan mainosta tyyliin: "Tässä tää uus juttu nyt olis. Se on aika kakka, mut ostakaa silti!"

Tosin mielestäni sillä yrityksellä, joka tällä tavalla uskaltaisi mainostaa olisi kyllä munaa! - Kuinka pitkään, onkin sitten eri asia...
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
La lisää Applen koodaamista
Anonyymi kommentoija, 4.11.2003 18:02:23
Pisteet: 0
http://www.theregister.co.uk/content/39/33769.html

Ja kohta RDF -lapset taas juoksevat kertomaan kuinka a) tämä ei oikeastaan koske ketään b) korjattiin jo 2 vuotta sitten ja oikeasti c) OSX on täysin bugiton, ja tämä juttu on täysi ankka...

Ihme on jos kaiken tuon kämmäämisen jälkeen joku ei vedä koko firmaa jo oikeuteen...

Ainakin selvisi jo 10% niistä "150:stä uudistuksesta", 13 tietoturva bugia, ja 2 bugia joilla käyttäjä menettää dataa! Bravo!