Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 10.1.2001

Apple uutisia MacWorld-messuilta

Steve Jobs esitteli useita uusia tuotteita MacWorld-messuilla San Franciscossa. Yksi uusista tuotteista on titaanikuoriin pakattu ja vain 2,3 kiloa painava PowerBook G4. Kuvankaunis kannettava on vain tuuman paksuinen, mutta sisältää kokoonsa nähden hämmästyttävät ominaisuudet. 15 tuuman näyttö pystyy 1152x768 pisteen resoluutioon ja sitä vauhdittaa ATI Rage Mobility 128 -näytönohjainkortti. Laitteessa on myös DVD-asema ja 500 megahertsin G4-prosessorista riittää varmasti potkua DVD-elokuvien katsomiseen. Näiden herkkujen lisäksi uudessa PowerBookissa on FireWire, USB, VGA- ja S-video -liittimet. Jobs esitteli odotetusti neljä uutta Power Mac -mallia, nopeudeltaan 466-733 megahertsiä. Lisäksi tilaisuudessa julkistettiin iDVD-ohjelmisto, jonka avulla käyttäjät voivat helposti tehdä omia DVD-levyjä uuden Power Macin DVD-aseman kanssa. Toinen julkistettu ohjelmistouutuus oli iTunes, joka mahdollistaa musiikin muuntamisen MP3-muotoon CD-levyiltä, CD-levyjen polton ja soittolistojen hallinnan.

Lue juttu oma, 10.1.2001 00:19. Lähde: ZDNet
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 37 uutta / 37 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
prosessori???
Anonyymi kommentoija, 10.1.2001 12:00:20
Pisteet: 0
Niin ja onhan dellissä kumminkin vain PIII-prossu, ei taida ihan pärjätä g4 ;o)
Re: prosessori???
Anonyymi kommentoija, 10.1.2001 13:08:32
Pisteet: 0
Niin ja onhan dellissä kumminkin vain PIII-prossu, ei taida ihan pärjätä g4 ;o)
Taas asiantuntija vauhdissa. Tuo 500MHz G4 pärjää tehoissa oikein hyvin sun PIII:lle, ainakin multimediasovelluksissa...
Justus Re: prosessori???
Justus, 10.1.2001 13:40:13
Pisteet: 0
Niin ja onhan dellissä kumminkin vain PIII-prossu, ei taida ihan pärjätä g4 ;o)
Taas asiantuntija vauhdissa. Tuo 500MHz G4 pärjää tehoissa oikein hyvin sun PIII:lle, ainakin multimediasovelluksissa...
Juu. Mm. Photoshop on Altivec-koodattu ja tukee täysin 64 bittistä G4 prossua. Tuon 500 Mhz voi kertoa reilusti kahdella ennekuin päästään penttilukemiin. On se ihme kun ei sitä vielä tiedetä ettei Maccien G-prossuja ja Inteleitä voi oikein verrata. Minusta on tyhmää että Steve Jobs näyttää demon miten G4 pyörittää Photoshoppia ja vieressä miten Pentti. Tietenkin pentti jää jälkeen kun se ei tue altivecciä niinkuin G4. Pitäisi verrata ohjelmilla joita ei ole optimoitu toiselle prossulle, esim. jollain 3D-renderöinnillä joka syö kaakkia ihan sumeena. Siinä nähtäisiin se todellinen ero.
Memes don't exist. Tell your friends.
Justus Re: prosessori???
Justus, 11.1.2001 09:37:21
Pisteet: 0
Juu. Mm. Photoshop on Altivec-koodattu ja tukee täysin 64 bittistä G4 prossua.
Puhuin tuubaa, G4 on tietysti 128-bittinen. Repikää siitä Intelistit.
Memes don't exist. Tell your friends.
Re: prosessori???
Anonyymi kommentoija, 13.1.2001 03:43:19
Pisteet: 0
Puhuin tuubaa, G4 on tietysti 128-bittinen. Repikää siitä Intelistit.
Ikävä tuottaa pettymys, mutta g3 ja g4 ovat 64 bittisiä arkkitehtuureja, joista ainakin g3:ssa osoitus tapahtuu 32-bittisesti.

Altivec käsittelee dataa 128-bittisissä blockeissa, mutta se ei tee prosessorin arkkitehtuurista vielä 128-bittistä. Tosin eipä sitä tee myöskään jonkun mainitsema P!!!:n cachen väylän leveyskään.
Re: prosessori???
Anonyymi kommentoija, 5.9.2004 15:24:17
Pisteet: 0
possu mikä possu
ssundell Re: prosessori???
ssundell, 11.1.2001 12:58:33
Pisteet: 0
Puhuin tuubaa, G4 on tietysti 128- bittinen. Repikää siitä Intelistit.
Totta kai on. Ja PIII puolestaan on 256-bittinen, näkeehän sen jo välimuistin väylänleveydestä.
Justus Re: prosessori???
Justus, 12.1.2001 09:29:42
Pisteet: 0
Puhuin tuubaa, G4 on tietysti 128- bittinen. Repikää siitä Intelistit.
Totta kai on. Ja PIII puolestaan on 256-bittinen, näkeehän sen jo välimuistin väylänleveydestä.
http://www.apple.com/powermac/processor.html
Lue ja itke.
Memes don't exist. Tell your friends.
ssundell Re: prosessori???
ssundell, 12.1.2001 20:47:24
Pisteet: 0
Puhuin tuubaa, G4 on tietysti 128-bittinen. Repikää siitä Intelistit.
http://www.apple.com/powermac/processor.html
Lue ja itke.
Jooh. Näin siellä yhdessä kohdassa maininnan 128-bittisten lohkojen käsittelystä. Syytä tosiaan on itkeä, jos yksi hypesana tekee prosessorista 128-bittisen.

Kertokaas, viisaammat, miten tuo prossun bittisyys määritellään. Tavallisesti kai siinä on tarkkailtu osoittimien kokoja, rekistereitä ja muuta vastaavaa, eikä niinkään lehdistötiedotteista löytyviä taikasanoja.

Lainaus Intelin Pentium 4 -ominaisuuslistasta:
"
With the introduction of SSE2, the NetBurst micro-architecture now extends the SIMD capabilities that MMX technology and SSE technology delivered by adding 144 new instructions. These instructions include 128-bit SIMD integer arithmetic and 128-bit SIMD double-precision floating-point operations.
"

Tarkoittako tämä siis, että Pentium 4 on 128-bittinen prosessori? Ja jos näin on, minkä peijoonin takia Intel hypettää 64-bittistä Itaniumia, niillähän on paljon isompia lukuja jo myynnissä?
bungle Re: prosessori???
bungle, 12.1.2001 13:39:20
Pisteet: 0
Lue ja itke.
Luin, eikä itkettänyt. Ai noita saa oikein kaksikin laitettua samaan koneeseen... näinhän on ollut pc:n kanssa jo iät ja ajat. Itse prossu on varmasti ihan hyvä, mutta ei mitenkään ylivoimainen.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Torx Re: prosessori???
Torx, 12.1.2001 23:48:50
Pisteet: 0
Niin ja onhan dellissä kumminkin vain PIII-prossu, ei taida ihan pärjätä g4 ;o)
DELL:n koneet on kalliita paskoja. Ei niillä mitään tee, okei ne on helppo tilata ja ei kusetata (paljoo), eli sopii alottelijoille. Mutta jos haetaan todellista tehoa, niin AMD. Tosta macista sen verran, maccia ja pc:ta ei voi verrata keskenään. Ne on tehty erittyypisiin sovelluksiin. Noi molemmat macit pärjää aivan loistavasti amd:lle, puhumattakaan intelistä.
Justus Pakko saada!
Justus, 10.1.2001 02:27:26
Pisteet: 0
Tuo Powerbook on pakko saada.. Ihmeen kauan kestikin ennenkuin saivat G4:n kannettavaan. Lämpöongelmia varmasti. Metalli on tietysti parempi kuin muovi lämmönkestävyyden puolesta :-) Aika hyvät resot näytössä mutta taas kerran on puutteena pieni kovo. Vain 30 Gigaa maksimi. Ihme juttu. Luulisi sitä nyt isommankin mahtuvan.

Powemacilla on hyvä slogan, "At speeds of up to 733 Mhz, the most powerful Mac in history burns CDs, burns DVDs and burns Pentiums." Haha.. Eli kirjoittaa DVD-levyjä! Vakiona! Kyykkyyn PuuCeet ja lujaa.
Memes don't exist. Tell your friends.
Re: Pakko saada!
Anonyymi kommentoija, 10.1.2001 09:48:14
Pisteet: 0
Powemacilla on hyvä slogan, "At speeds of up to 733 Mhz, the most powerful Mac in history burns CDs, burns DVDs and burns Pentiums." Haha.. Eli kirjoittaa DVD-levyjä! Vakiona! Kyykkyyn PuuCeet ja lujaa.
Aaaahhhhh!!! Eilen illalla kuin luin uutisia niin meinaan sukat pyörivät jalassa... ;-)

Vielä kun saisi vaimon vakuutettua että tuo iMac350 on täysin palvellut....
bungle Re: Pakko saada!
bungle, 10.1.2001 04:01:45
Pisteet: 0
Eli kirjoittaa DVD-levyjä! Vakiona! Kyykkyyn PuuCeet ja lujaa.
Äkkiihän sa kasaat sellasen kokoon panon PC mikä seisoo vaikka päällänsä ja keittää kahvia... siis PC:n... siis vakiona.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Justus Re: Pakko saada!
Justus, 10.1.2001 09:35:03
Pisteet: 0
Eli kirjoittaa DVD-levyjä! Vakiona! Kyykkyyn PuuCeet ja lujaa.
Äkkiihän sa kasaat sellasen kokoon panon PC mikä seisoo vaikka päällänsä ja keittää kahvia... siis PC:n... siis vakiona.
Ei itsekoottu PuuCee ole vakiokone. Onko Compaqilla, Ibarilla tai HP:llä yhtään vastaavaa konetta? Ei ole. Apple on merkki siinä missä muutkin. Tuotteet ovat vain erilaisia. Parempia ja kalliimpia :-) Mutta elämässä täytyy olla luxusta...
Memes don't exist. Tell your friends.
bungle Re: Pakko saada!
bungle, 10.1.2001 14:16:25
Pisteet: 0
Ei itsekoottu PuuCee ole vakiokone.
Ei ehkä niin kauan kunnes alat myymään sitä vakiona. Pointti oli kuitenkin se, että turha noilla mäkin vakio-ominaisuuksilla ym. on leveillä (siis vähän samaan tyyliin, että mulla on autossa vakiona jarrut). PC:stä saa jokatapauksessa rakennettua vähintään samoilla ominaisuuksilla olevan kokoonpanon... ei ehkä niin hyvin integroidun, mutta integrointi kusee muutenkin. Erillislaitteet rulez vai mitä kaikki hifistit.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Pineapple Re: Pakko saada!
Pineapple, 10.1.2001 10:53:32
Pisteet: 0
Ei itsekoottu PuuCee ole vakiokone. Onko Compaqilla, Ibarilla tai HP:llä yhtään vastaavaa konetta? Ei ole. Apple on merkki siinä missä muutkin. Tuotteet ovat vain erilaisia. Parempia ja kalliimpia :-) Mutta elämässä täytyy olla luxusta...
Delliltä saa ainakin kannettavia joissa on samaiset ominaisuudet (DVD-ROM, 30gb kovo, ja ATIrage 128) mutta niistä tosin puuttuu applen magee titaanikotelo. Jos et usko voit käydä itse tarkistamassa tilanteen www.dell.fi -> yksityisasiakkaat -> kannettavat -> Inspiron 5000e -> Inspiron 5000e A850UT (50000104). Ainut komponentti joka pitää vaihtaa on kovalevy (20gb -> 32gb), muuten kaikki on vakiona.
Pineapple
Re: Pakko saada!
Anonyymi kommentoija, 10.1.2001 11:48:51
Pisteet: 0
Delliltä saa ainakin kannettavia joissa on samaiset ominaisuudet (DVD-ROM, 30gb kovo, ja ATIrage 128) mutta niistä tosin puuttuu applen magee titaanikotelo. Jos et usko voit käydä itse tarkistamassa tilanteen www.dell.fi -> yksityisasiakkaat -> kannettavat -> Inspiron 5000e -> Inspiron 5000e A850UT (50000104). Ainut komponentti joka pitää vaihtaa on kovalevy (20gb -> 32gb), muuten kaikki on vakiona.
Käytiin kattomassa. Dell vaan sattuu olemaan yli 4 senttiä paksu. Applen on 1 tuuma = 2,5 cm.
Eikä sitäpaitsi näyttänyt löytyvän FireWireä vakiona... ;-)
Ei sen puoleen, kyllä kai tuon Dellin hinta/teho suhde voi olla järkevämpi, mutta kukas nyt järkeä käyttää tietokoneostoissa, tunteellahan ne on aina tehty! Ja nuo Applen koneet kieltämättä herättää tiettyjä intohimoja....
Djadja-P Re: Pakko saada!
Djadja-P, 11.1.2001 19:52:28
Pisteet: 0
Käytiin kattomassa. Dell vaan sattuu olemaan yli 4 senttiä paksu. Applen on 1 tuuma = 2,5 cm.
Käviskö tää: http://www.ita.sel.sony.com/products/pc/notebook/p... ?
Firewireä ei kyllä ole vakiona.
--
Ammutaanhan navetassakin!
terssi Re: Pakko saada!
terssi, 11.1.2001 20:32:59
Pisteet: 0
Käviskö tää: Sony Vaio Z505 Firewireä ei kyllä ole vakiona.
Firewire on, mutta Apple kerkesi jo vertailemaan PowerBookkiaan tuohon, joten mitäs tässä linkkiä enempää:

http://www.apple.com/powerbook/specs.html
---
Internet on likainen - koko ajan saa olla imuroimassa.
Re: Pakko saada!
Comrad, 10.1.2001 08:27:25
Pisteet: 0
Vain 30 Gigaa maksimi. Ihme juttu. Luulisi sitä nyt isommankin mahtuvan.
_Vain_ 30Gb? No arvaa syökö miestä kun omassa "paremmassa" koneessani on 6Gb?! Se ei itseasiassa hirveästi naurata. Joten kyllä 30Gb maistuisi ;)
Mutta aika lupaavan kuuloinen läppäri. Miten tuo DVD-poltto? Onnistuuko se todella?
Re: Pakko saada!
Anonyymi kommentoija, 10.1.2001 12:13:55
Pisteet: 0
Vain 30 Gigaa maksimi. Ihme juttu. Luulisi sitä nyt isommankin mahtuvan.
_Vain_ 30Gb? No arvaa syökö miestä kun omassa "paremmassa" koneessani on 6Gb?! Se ei itseasiassa hirveästi naurata. Joten kyllä 30Gb maistuisi ;)
Mutta aika lupaavan kuuloinen läppäri. Miten tuo DVD-poltto? Onnistuuko se todella?
Ei toi alle 4 gigatavua (30 gigabittiä) paljoa ole. Ja koneessasi oleva alle gigatavun levykään ei kovin suuri ole. Mun kannettavassa PC:ssä on 12 gigatavun kovalevy, ja tähän asti on ollut riittävästi tilaa.
rkl Re: Pakko saada!
rkl, 10.1.2001 14:11:52
Pisteet: 0
Vain 30 Gigaa maksimi. Ihme juttu. Luulisi sitä nyt isommankin mahtuvan.
_Vain_ 30Gb? No arvaa syökö miestä kun omassa "paremmassa" koneessani on 6Gb?! Se ei itseasiassa hirveästi naurata. Joten kyllä 30Gb maistuisi ;)
Mutta aika lupaavan kuuloinen läppäri. Miten tuo DVD-poltto? Onnistuuko se todella?
Ei toi alle 4 gigatavua (30 gigabittiä) paljoa ole. Ja koneessasi oleva alle gigatavun levykään ei kovin suuri ole. Mun kannettavassa PC:ssä on 12 gigatavun kovalevy, ja tähän asti on ollut riittävästi tilaa.

rkl
Justus Re: Pakko saada!
Justus, 10.1.2001 09:31:41
Pisteet: 0
Vain 30 Gigaa maksimi. Ihme juttu. Luulisi sitä nyt isommankin mahtuvan.
_Vain_ 30Gb? No arvaa syökö miestä kun omassa "paremmassa" koneessani on 6Gb?! Se ei itseasiassa hirveästi naurata. Joten kyllä 30Gb maistuisi ;)
Mutta aika lupaavan kuuloinen läppäri. Miten tuo DVD-poltto? Onnistuuko se todella?
Niin mullakin on vain 6 Gb, ja kone on siis "vanhempi" (400 Mhz G3) Powebook. Tietysti se riittää, vähän yli puolet on täynnä, mutta ihmetyttää tuo Applen politiikka että läppäri ei tarvitse paljoa tilaa kun sentään Powemacciin saa 90 Gb. Tietysti tuuman paksuiseen lättyyn ei paljoa mahdu mutta Powerbook on _ehdottomasti_ työkone joka vaatisi paljon tilaa. Varsinkin kun nyt Mac edistää tuota videonkäsittelyä. Firewirestäkin on kuulemma tulossa langaton versio... Huimaa.

DVD-polttimia on irrallaankin, maksavat vain jotain reilut 20 tonnia, tai maksoi ainakin vielä kuukausi sitten. Tuossa Powermacissa (se on se suorakaiteen muotoinen, ei leivänpaahdin-mac) se on vakiona, lisäksi se on maailman nopein kotitietokone. Ja nättikin vielä. Hinta lienee siinä 20 donaa. Cube maksaa 15 tonnia. Cubea sanotaan leivänpaahtimeksi siksi että se on 20 senttiä kanttiinsa oleva kuutio ja CD nousee pystyyn päältä kuin leipä paahtimesta.

Omena päivässä pitää PC:t loitolla!
Memes don't exist. Tell your friends.
Re: Pakko saada!
Comrad, 10.1.2001 10:21:17
Pisteet: 0
Tietysti tuuman paksuiseen lättyyn ei paljoa mahdu
Ei mahdu ei. Milesäni 30Gb kannettavaan on kyllä helvetin paljon.

Varsinkin kun nyt Mac edistää tuota videonkäsittelyä.
Tosin on hieman vaikeaa uskoa että kukaan tekee videonkäsittelyä tosissaan kannettavalla koneella.
Re: Pakko saada!
Anonyymi kommentoija, 10.1.2001 12:55:10
Pisteet: 0
Ei mahdu ei. Milesäni 30Gb kannettavaan on kyllä helvetin paljon.
Hei IT-amatöörit..

b=bitti, B=byte. Kahdeksan bittiä on yksi byte. Suomeksi byte on tavu.

Eli 30Gb = 3.75GB.

Samaan syssyyn voidaan änkeä tämäkin huomautus, kun tampiot olette senkin varmaan unohtaneet:

Meinaan kiloissa on myös tapana käyttää erikokoisia kirjaimia merkitsemään määrää. 1kB on 1000 byteä, ja taas 1KB on 1024 byteä.

Toisin sanoen lyhenteellä Y2K tarkoitetaan vuotta 2048, kun taas Y2k vuotta 2000.
Re: Pakko saada!
Anonyymi kommentoija, 10.1.2001 13:14:15
Pisteet: 0
K = Kelvin
k = kilo
ssundell Re: Pakko saada!
ssundell, 11.1.2001 13:05:42
Pisteet: 0
K = Kelvin k = kilo
m = metri
m = milli
M = mega

c = valon nopeus
c = sentti

Muuta kysyttävää?
Mitä tekemistä yksiköillä ja etuliitteillä on keskenään?
Re: Pakko saada!
mongeron, 12.1.2001 11:17:31
Pisteet: 0
Meinaan kiloissa on myös tapana käyttää erikokoisia kirjaimia merkitsemään määrää. 1kB on 1000 byteä, ja taas 1KB on 1024 byteä.
Paitsi että nykyisin 1024 on kibitavu, ja 1000 kilotavu, samoin 1048576 on mebitavu jne. Lyhennyksiä noille en muista, noikin voi tietty tarkistaa kielitoimistosta.
Re: Pakko saada!
Comrad, 10.1.2001 14:55:19
Pisteet: 0
Hei IT-amatöörit..
Hei anonyymi päänsä aukoja joka ei uskalla esittäytyä omalla nimellään...

b=bitti, B=byte. Eli 30Gb = 3.75GB.
Näinhän se on. Mutta kaikki varmasti ymmärsi mistä puhutaan.
kudzu Re: Pakko saada!
kudzu, 10.1.2001 17:22:21
Pisteet: 0
Hei anonyymi päänsä aukoja joka ei uskalla esittäytyä omalla nimellään...
Kone vaihtuu useita kertoja päivässä, ei jaksa logata aina uusiksi sisään. :P

Näinhän se on. Mutta kaikki varmasti ymmärsi mistä puhutaan.
Kyllähän kaikki varmaan ymmärsivätkin, mutta onko mitään kauniimpaa kuin pilkunnussinta?

Ja onhan tuota käytetty mainoskikkanakin, mm. Graviksen Ultrasound MAX:n kova kilpailija SB:ltä (en muista mikä) sisälsi parhaimmillaan 4Mb muistia, joka vaikutti suurelta määrältä verrattuna GUS MAX:n 512KB:hen. Eiköhän sillä muutamaa tonttua hämättykin :)
+++ATH0';%%&
Pineapple Re: Pakko saada!
Pineapple, 10.1.2001 10:47:26
Pisteet: 0
Powemacilla on hyvä slogan, "At speeds of up to 733 Mhz, the most powerful Mac in history burns CDs, burns DVDs and burns Pentiums." Haha.. Eli kirjoittaa DVD-levyjä! Vakiona! Kyykkyyn PuuCeet ja lujaa.
Sehän ei polta DVDitä vaan DVD-ROMeja. Ei ole todellakaan sama asia kuin DVD. DVD-ROM-asemia on ollut jo aikoja saatavilla, muttei vaan kuluttajatasoisissa koneissa koska formaatti on niin törkeän kallis käyttää (yli 200 mk yhdestä tyhjästä aihiosta johon mahtuu 4.8gb (2.4 puolelleen..))

Titaanikuoret tosin huolisin omaankin koneeseeni. Vähän ihmetyttää tuo hinta mitä sille lupaavat, 15" näytöllä ja dvd-asemalla $2599 eli pikaisten laskujen mukaan karvan yli 20kilomarkkaa suomeen importattuna.
Pineapple
terssi Re: Pakko saada!
terssi, 10.1.2001 16:09:18
Pisteet: 0
Pineapple:

Sehän ei polta DVDitä vaan DVD-ROMeja. Ei ole todellakaan sama asia kuin DVD.
Applen SuperDrive polttaa kylläkin DVD-R -levyjä, jotka ovat kertapoltteisina yhteensopivia räkkisoittimien kanssa.

Lisäksi Apple kehitti uuden mullistavan softapohjaisen MPEG2-enkoodausmenetelmän, joten nyt matskun kääntö kestää vain tuplasti kestonsa verran.

Niin, ja Applen poltettavat DVD-levyt maksavat $10/kappale.
---
Internet on likainen - koko ajan saa olla imuroimassa.
Djadja-P Re: Pakko saada!
Djadja-P, 11.1.2001 19:27:08
Pisteet: 0
Niin, ja Applen poltettavat DVD-levyt maksavat $10/kappale.
Eli kuutisenkymppiä, tai tällä kauppamatematiikalla satasen kappale Suomesta ostettuna. 100M zippilevy maksaa yli kuusikymppiä. Kallisko on tämä DVD-R sinusta? Hohhoijaa...
--
Ammutaanhan navetassakin!
terssi Re: Pakko saada!
terssi, 12.1.2001 13:43:35
Pisteet: 0
Eli kuutisenkymppiä, tai tällä kauppamatematiikalla satasen kappale Suomesta ostettuna. 100M zippilevy maksaa yli kuusikymppiä. Kallisko on tämä DVD-R sinusta? Hohhoijaa...
Ei pidä olla liian väsynyt lukiessa näitä viestejä.

Pineapplen mukaan formaatti olisi kallis.

Itseasiassa jo nyt saa tavallisista elektroniikkaliikkeistä tallennusmediaa hintaan: 13 Gigaa 50mk, joten siihen nähden tuo DVD-R on kyllä kallis.
---
Internet on likainen - koko ajan saa olla imuroimassa.
Justus Re: Pakko saada!
Justus, 11.1.2001 10:34:50
Pisteet: 0
Pineapple: Sehän ei polta DVDitä vaan DVD-ROMeja. Ei ole todellakaan sama asia kuin DVD.
Applen SuperDrive polttaa kylläkin DVD-R -levyjä, jotka ovat kertapoltteisina yhteensopivia räkkisoittimien kanssa.
Superdrive lisäksi polttaa CD-R -levyjä ja lukee lähes kaikkia formaatteja mitä laserlevyyn on saatu.

Lisäksi Apple kehitti uuden mullistavan softapohjaisen MPEG2-enkoodausmenetelmän, joten nyt matskun kääntö kestää vain tuplasti kestonsa verran. Niin, ja Applen poltettavat DVD-levyt maksavat $10/kappale.
Missä niitä oli, mä en ainakaan löytänyt kun etsin Apple Storesta. CD-R -levyjä kyllä oli muttei noita DVD-R-levyjä. Niihin mahtuu kuulemma 4.7 gigaa. On se enemmän kuin CD:n 640 megaa.
Memes don't exist. Tell your friends.
terssi Re: Pakko saada!
terssi, 11.1.2001 15:18:31
Pisteet: 0
Niin, ja Applen poltettavat DVD-levyt maksavat $10/kappale.
Missä niitä oli, mä en ainakaan löytänyt kun etsin Apple Storesta. CD-R -levyjä kyllä oli muttei noita DVD-R-levyjä.
Njoo, ei näytä olevan vielä Applestoresta tilattavissa, vaikka kuvake näyttääkin olevan mm. iDVD-sivulla.

Hinnan Jobs mainitsi messujen avajaispuheessaan.
---
Internet on likainen - koko ajan saa olla imuroimassa.