Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Perjantai, 9.2.2007

Applella enemmänkin yhteensopivuusongelmia Vistan kanssa

Vaikka Windows Vista valmistuikin noin kaksi vuotta alkuperäisestä aikataulustaan myöhässä, tuli se silti markkinoille ilmeisesti liian nopeasti Applen sovelluskehittäjien mielestä. Apple paljasti aiemmin tällä viikolla, että suuri osa sen sovelluksista ei ole yhteensopivia Vistan kanssa. Ensin julkisuuteen nousi iTunesin Vista-ongelmat, mutta sittemmin lista yhteensopimattomista sovelluksista on venynyt kummasti.

Tällä hetkellä Vistassa toimimattomien Applen kehittämien Windows-sovellusten lista kattaa seuraavat sovellukset: QuickTime, iPod shuffle Reset Utility, Bonjour for Windows, AirPort for Windows, iDisk Utility, AppleWorks for Windows ja Apple Software Update for Windows. Myöskään iTunes 6:n iPod updater ei toimi. Apple ei toistaiseksi ole ilmoittanut, milloin nämä sovellukset toimivat Vistassa.

Lue juttu K2, 9.2.2007 12:24. Lähde: Apple

Kommentoi juttua



Aihe

Esikatsele kommentti
Kommentit ( 0 uutta / 24 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Bream Ei mitään uutta
Bream, 13.2.2007 13:58:09
Pisteet: 0
Vastaa
Sama juttu se oli kun Windows XP tuli - moni ohjelma ei yllättäen toiminutkaan. Ajurien kanssa on selvää, ettei "niiden pitäisikään toimia" mutta kun muistelee Win2k/ME -> WinXP siitymää niin monissa puhtaasti UI ohjelmissa viat oli mm. viallisia Windows API kutsuja. Eli sellaisia, että aiemmin API:n varalla ollut käyttämätön parametri oli alustettu MSDN:n ohjeiden vastaisesti, eli väärin ja sitten XP:ssä ohjelma kilahti. Hyvä puoli noissa on se, että vian löytäminen ja korjaaminen on yleensä äärimmäisen helppoa.

Kaikista vähänkään varteenotettavista ohjelmista tulee tietysti pikapikaa uudet versiot jotka ovat Vista yhteensopivia. Ne joista ei tule ei ole aktiivisessa ylläpidossa eivätkä ne kehity muutoinkaan mihinkään vaikkapa bugiefixien suhteen. Minä en ainakaan aio itkeä em. ohjelmien perään. Näin ajatelleen Vista puhdistaa pöytää vanhoista ja lahoavista ohjelmista.
weicco Re: Ei mitään uutta
weicco, 13.2.2007 15:31:31
Pisteet: 0
Vastaa
Niin. Olenkin jo jonkin aikaa toitottanut, että jos koodaa Windowsille, niin lukee niitä ohjeita MSDN:stä! Jos ohjelma ei toimi tulevassa Windows versiossa, kun on käytetty deprekoitua funktiota, on se Ihan Oma Ongelma (ei siis JTO). Kauhistuttaa vain mikä touhu noilla isoilla AV- ja palomuurisoftien valmistajilla on, kun ovat hirttäneet koodinsa rajapintojen ohi kernelissä ties mihinkä ja nythän se ei enää Vistassa ole mahdollista. Käsittämätöntä tehdä asiat tieten tahtoen juuri niin kuin ei pitäisi.

Sama "ongelma" on monissa muissakin ympäristöissä. Tämä ei ole mitenkään Windows spesifistä. Käytäpä PHP:ssä deprekoitua funktiota ja mieti vähän ajan päästä miksei koodi toimikaan, kun serverillä on päivitelty asioita.

Nyt menen koodaamaan .NET sovellusta ja maan mainio MSDN kertoo minulle mitä luokkia ja metodeja voin käyttää ja minun ei tarvitse huolehtia toimiiko tämä Vistassa vai ei. Se vain toimii :)
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Me Re: Applella enemmänkin...
Me, 9.2.2007 13:08:37
Pisteet: 0
Vastaa
muista ohjelmista ole koskaan kuullutkaan, quicktime player kyllä on näyttänyt toimivan.
"Kaikki on sanottu jo, mutta koska kukaan ei kuuntele, meidän on palattava ja aloitettava taas alusta (André Gide)"
njoo.. eletään pois..
www.granstrom.info
JJ Vistassa enemmänkin...
JJ, 10.2.2007 04:08:05
Pisteet: 0
Vastaa
Kuulinpa tänään baarissa (joo, on nörttikavereita, sorry) että Vistan kanssa on ongelmia yhdellä jos toisella softalla joita he duunissa käyttävät, alkaen Officesta. Ei kauhean positiiviselta näyttänyt Vistapilotti.

Eli voikin kysyä mitä helvettiä Microsoft on ryssinyt Vistan kanssa, yhteensopivuuden tavoittelu kun oli kuitenkin yksi syistä jotka Vistaa viivästivät, olihan?
kilotavu Re: Vistassa enemmänkin...
kilotavu, 11.2.2007 00:28:09
Pisteet: 0
Vastaa
Kuulinpa tänään baarissa (joo, on nörttikavereita, sorry) että Vistan kanssa on ongelmia
Joo minäkin kuvin naapurin serkun kaverilta, ettei uusille Intel Maceille saa mitään ohjelmia. Ei Photoshoppia eikä edes Officea. Siksi Apple teki jonkun bootjutskan ja nyt Maceihin voi asentaa Windowsin, ja Mac-käyttäjät voivat tehdäkin jotain niillä Maceilla.
robsku Re: Vistassa enemmänkin...
robsku, 13.2.2007 14:08:31
Pisteet: 0
Vastaa
Kuulinpa tänään baarissa (joo, on nörttikavereita, sorry) että Vistan kanssa on ongelmia
Joo minäkin kuvin naapurin serkun kaverilta, ettei uusille Intel Maceille saa mitään ohjelmia. Ei Photoshoppia eikä edes Officea. Siksi Apple teki jonkun bootjutskan ja nyt Maceihin voi asentaa Windowsin, ja Mac-käyttäjät voivat tehdäkin jotain niillä Maceilla.
JJ:n olisi varmaan pitänyt jättää tuo 'baarissa' tai 'kaverilta' tai molemmat pois niin ei olisi ollut yhtä naurettavaa kuin 'naapurin serkun kaveri', eiks jeh?
JJ Re: Vistassa enemmänkin...
JJ, 13.2.2007 18:13:30
Pisteet: 0
Vastaa
JJ:n olisi varmaan pitänyt jättää tuo 'baarissa' tai 'kaverilta' tai molemmat pois niin ei olisi ollut yhtä naurettavaa kuin 'naapurin serkun kaveri', eiks jeh?
No jaa, kerroin tilanteen kuten se tapahtui, jos joku haluaa sen tulkita niin että kyseessä oli joku satunnainen henkilö niin hänellä varmaan on siihen syynsä.

Tilanne oli pitkälti analoginen "keskustelin työkaverin kanssa lounastunnilla" paitsi että edessä ei ollut viiniä enkä työskentele tällä hetkellä samassa firmassa kuin tuo kaverini.
Mika Teräs Re: Applella enemmänkin...
Mika Teräs, 9.2.2007 15:32:51
Pisteet: 0
Vastaa
"Vaikka Windows Vista valmistuikin noin kaksi vuotta alkuperäisestä aikataulustaan myöhässä, tuli se silti markkinoille ilmeisesti liian nopeasti Applen sovelluskehittäjien mielestä."

Miksi tämä ivallinen ilmaisu?
Re: Applella enemmänkin...
K2, 9.2.2007 16:08:54
Pisteet: 0
Vastaa
Miksi tämä ivallinen ilmaisu?
Siksi, koska saan kirjoittaa niin. Jos Applelle Vista oli kerran noin kova yllätys, niin minulla on oikeus piikittelyyn. Ja on muutenkin, koska Suomessa on sananvapauslaki.
coppola Re: Applella enemmänkin...
coppola, 10.2.2007 08:28:05
Pisteet: 0
Vastaa
Miksi tämä ivallinen ilmaisu?
Siksi, koska saan kirjoittaa niin. Jos Applelle Vista oli kerran noin kova yllätys, niin minulla on oikeus piikittelyyn. Ja on muutenkin, koska Suomessa on sananvapauslaki.

Niin Apple ei ilmeisesti vain ole se ainoa jolla on ongelmia vista yhteensopivuuden kanssa. On/oli Adobellakin ongelmia Applen Universal versioiden kanssa.
Mika Teräs Re: Applella enemmänkin...
Mika Teräs, 9.2.2007 19:32:51
Pisteet: 0
Vastaa
Miksi tämä ivallinen ilmaisu?
Siksi, koska saan kirjoittaa niin. Jos Applelle Vista oli kerran noin kova yllätys, niin minulla on oikeus piikittelyyn. Ja on muutenkin, koska Suomessa on sananvapauslaki.
Kyllä saat, mutta onko tämä uutissaitti vai blogi tms. kirjoittajan henkilökohtaisen mielipiteen esilletuomiseen tarkoitettu paikka?

Uutiset on kiva lukea ilman mausteita. Mutta onneksi on STT. Menen kuivattelemaan lisää.
Re: Applella enemmänkin...
K2, 10.2.2007 00:54:35
Pisteet: 0
Vastaa
Kyllä saat, mutta onko tämä uutissaitti vai blogi tms. kirjoittajan henkilökohtaisen mielipiteen esilletuomiseen tarkoitettu paikka?
Tämä on uutissaitti. Tuossa tekstissä ei ole kirjoittajan henkilökohtaisia mielipiteitä ollenkaan. Mikäli olet sitä mieltä, ettei Applella ollut riittävästi aikaa säätää softiaan toimimaan, elät jossain kummallisessa rinnakkaistodellisuudessa.

Uutiset on kiva lukea ilman mausteita. Mutta onneksi on STT. Menen kuivattelemaan lisää.
Ilmeisesti STT on ainoa uutislähteesi, sillä käytännössä kaikki suomalaismediat sisältävät myös uutisten (tai minkä tahansa muunkin artikkelien) editoijien henkilökohtaisia näkemyksiä, joko tahallisesti tai tahtomattaan. Esimerkiksi Helsingin Sanomat on tästä hyvä esimerkki.

Jos Sektorin uutislinja ei kelpaa, niin suosittelen pysymään poissa. Linja ei muutu. Tämä kommenttisi ainakin varmisti sen, että jatkossa teen tarkoituksellisesti enemmän kärkevää uutisointia. Minä en nöyristele ketään, en Applea tai Microsoftia. Saati sitten sitruunan nielleitä lukijoita.

Murr.
Saltsa Re: Applella enemmänkin...
Saltsa, 10.2.2007 09:50:58
Pisteet: 0
Vastaa
Mikäli olet sitä mieltä, ettei Applella ollut riittävästi aikaa säätää softiaan toimimaan, elät jossain kummallisessa rinnakkaistodellisuudessa.
Onko sillä sitten ollut? Eihän vistan julkaisupäivä juurikaan vaikuta siihen, miten apple on kykeneväinen korjaamaan softia. En tiedä, kauan applella on ollut aikaa ennen julkaisua tehdä softa toimivaksi, mutta eivät ainakaan ole final-versiolla pystyneet testaamaan softan toimivuutta.

Kuitenkin, onhan se ikävä ettei noinkaan tärkeät softat toimi. Tosin eipä toiminut iTunes Windows XP:ssäkään itselläni.
Karitku Re: Applella enemmänkin...
Karitku, 10.2.2007 11:36:26
Pisteet: 0
Vastaa
Onko sillä sitten ollut? Eihän vistan julkaisupäivä juurikaan vaikuta siihen, miten apple on kykeneväinen korjaamaan softia. En tiedä, kauan applella on ollut aikaa ennen julkaisua tehdä softa toimivaksi, mutta eivät ainakaan ole final-versiolla pystyneet testaamaan softan toimivuutta.
No jos vaikka laskee ihan yksinkertaisesti että beta 2 on ollut kehittäjien saatavilla yli puoli vuotta ja RTM jo 2 kuukautta niin luulisi ettei softan porttaus voi kestää niin kauan. Puhdasta laiskuutta Applen osalta tämä on. Luulisi että oltaisiin beta 2:sen aikaan tehty isommat korjaukset ja varmistettu että softa toimii sen kanssa, RTM:än kanssa varmaan olisi riittänyt testaus ja pikkukorjailut.
Voitku
Re: Applella enemmänkin...
Sälli, 9.2.2007 19:00:57
Pisteet: 0
Vastaa
Jos Applelle Vista oli kerran noin kova yllätys, niin minulla on oikeus piikittelyyn.
Taisi olla yllätys myös Microsoftille itselleen (Zune).
Karitku Re: Applella enemmänkin...
Karitku, 10.2.2007 11:41:00
Pisteet: 0
Vastaa
Jos Applelle Vista oli kerran noin kova yllätys, niin minulla on oikeus piikittelyyn.
Taisi olla yllätys myös Microsoftille itselleen (Zune).
Ei tullut. Microsoft korjasi Zune yhteensopivuuden joulukuun lopussa ja Vista julkaistiin vasta nyt. Kannattaa joskus käyttää 5minuuttia omaa ajattelua ja tutkia asiaa.
Voitku
Re: Applella enemmänkin...
Nakkel, 11.2.2007 15:58:18
Pisteet: 0
Vastaa
Ei tullut. Microsoft korjasi Zune yhteensopivuuden joulukuun lopussa ja Vista julkaistiin vasta nyt. Kannattaa joskus käyttää 5minuuttia omaa ajattelua ja tutkia asiaa.
Vista kyllä valmistui marraskuussa 2006. Koko kansan saatavaksi se annettiin vasta tammikuussa.

- N
Kaikki käy!
Me Re: Applella enemmänkin...
Me, 10.2.2007 00:39:46
Pisteet: +1
Vastaa
"Vaikka Windows Vista valmistuikin noin kaksi vuotta alkuperäisestä aikataulustaan myöhässä, tuli se silti markkinoille ilmeisesti liian nopeasti Applen sovelluskehittäjien mielestä." Miksi tämä ivallinen ilmaisu?
Minä olen ainakin saanut tarpeekseni siitä että mediassa apple on ollut jokin pyhä asia.. siitä ei kriittisesti uutisointia juurikaan ole ollut vaikka aihetta tosiaan olisi ollut aikasemminkin (esimerkiksi tietokone.fi ei kritisoinut uutisoinnissaan yhtään applen maksullisia wlan ajureita, muualla ollaan myös yritetty pistää Microsoftin syyksi tämä yhteensopimattomuus)... K2 teit aivan oikein!.
"Kaikki on sanottu jo, mutta koska kukaan ei kuuntele, meidän on palattava ja aloitettava taas alusta (André Gide)"
njoo.. eletään pois..
www.granstrom.info
muumio Re: Applella enemmänkin...
muumio, 10.2.2007 13:28:20
Pisteet: 0
Vastaa
Minä olen ainakin saanut tarpeekseni siitä että mediassa apple on ollut jokin pyhä asia.. siitä ei kriittisesti uutisointia juurikaan ole ollut vaikka aihetta tosiaan olisi ollut aikasemminkin
Ei pidä paikkaansa. Applesta ei näe ollenkaan _neutraalia_ uutisointia. Kriittistä uutisointia ja palvontaa tulee joka tuutista - ja aika tasaisesti molempia, vaikka pahimmat punaniskanöröt eivät varmaan näekään muuta kuin itseänsä ärsyttävät asiat (eli Apple-ylistyksen).

Ja blogit ovat pullollaan vaahtosuista spekulointia suuntaan ja toiseen, ihan kuin jotakuta kiinnostaisi mitä mieltä joku parralla lakananvalkeasta ihosta puskevat finninsä peittävä punasilmä on juotuaan liikaa kokista kello neljä aamulla.

(esimerkiksi tietokone.fi ei kritisoinut uutisoinnissaan yhtään applen maksullisia wlan ajureita, muualla ollaan myös yritetty pistää Microsoftin syyksi tämä yhteensopimattomuus)...
Sitä voi uutisoida asioista tai sitten euroysiviiden hintaisista ajureista.

http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2007/1/2...

K2 teit aivan oikein!.
Joo, on hyvä että uutisoinnin värittyneisyys myönnetään suoraan, koska melkein kaikki uutisointi on joka tapauksessa sellaista. Lukijoita sillä saa helpommin, ja sitten mainostilaa on helpompi myydä. Aita on tosin matalin juuri sillä kohtaa.
jomppa Eipä muillakaan
jomppa, 12.2.2007 10:03:22
Pisteet: 0
Vastaa
Eipä tuo Vista-siirtymä oikein mene muutenkaan putkeen. Vuosi-pari sitten ostettu nettikamera ei valmistajansa mukaan tule koskaan toimimaan Vistassa (pitäisi ostaa uusi Vista-yhteensopiva vekotin).

Samoin useilla softavalmistajilla tuntuu olevan käsitys, että vain viimeisintä versiota paikataan hätäisesti Vista-yhteensopivaksi, muut sitten pysyvät XP:ssä, tappelevat koneen kansas tai ostavat uuden ohjelman. Kovin tuntuu kertakäyttöiseltä tämä PC-maailma.
robsku Re: Eipä muillakaan
robsku, 13.2.2007 14:20:17
Pisteet: 0
Vastaa
Eipä tuo Vista-siirtymä oikein mene muutenkaan putkeen. Vuosi-pari sitten ostettu nettikamera ei valmistajansa mukaan tule koskaan toimimaan Vistassa (pitäisi ostaa uusi Vista-yhteensopiva vekotin). Samoin useilla softavalmistajilla tuntuu olevan käsitys, että vain viimeisintä versiota paikataan hätäisesti Vista-yhteensopivaksi, muut sitten pysyvät XP:ssä, tappelevat koneen kansas tai ostavat uuden ohjelman. Kovin tuntuu kertakäyttöiseltä tämä PC-maailma.
Windows-maailma, ei PC-maailma. PC-maailma ei ole alkuunkaan kertakäyttöinen - huonoista käyttöjärjestelmävalinnoista ei pidä laitteistoa syyttämän.
formula1 Re: Applella enemmänkin...
formula1, 9.2.2007 18:10:36
Pisteet: 0
Vastaa
Voi myös olla ihan laskelmoitua Applelta että sen softat ei aluksi toimi Vistassa. Näin saadaan ihmisten alitajuntaan pieni pelko että Vistassa ei ehkä toimi muutkaan itse kullekin tärkeät ohjelmat ja Vistaan päivittäminen alkaa pelottaa ihmisiä jolloin pysytään vanhassa turvallisessa XP:ssä tai pyydetään kaveria asentamaan Ubuntu tai ostetaan mäkki selittämättömänä paniikkiheräteostoksena.
Sektorin kommentointi
wally, 10.2.2007 12:57:57
Pisteet: 0
Vastaa
sukkaa. Ehkä tämä kommentti näkyy, ehkä ei.

Kaksi edellistä kommenttia tähän aiheeseen on poistunut bittitaivaaseen. Firefox 2.0.0.1:n lunix-versio alla, luulis toimivan.
Ewokki- Re: Sektorin kommentointi
Ewokki-, 10.2.2007 23:13:24
Pisteet: 0
Vastaa
sukkaa. Ehkä tämä kommentti näkyy, ehkä ei. Kaksi edellistä kommenttia tähän aiheeseen on poistunut bittitaivaaseen. Firefox 2.0.0.1:n lunix-versio alla, luulis toimivan.

HMm...poistetaanko täältä Applen vastaisia kommentteja vai mikäs on homman nimi, kun taas on kadonnut yksi viesti minultakin? :\