|
Keskiviikko, 3.8.2005 Applelta moninappinen hiiriApple on julkaissut ensimmäisen moninappisen hiirensä - Mighty Mousen. Uudessa hiiressä on neljä kosketusherkkää pintaa, jotka toimivat nappien tavoin. Hiiren päässä on myös pieni pallo, jota rullaamalla voi ohjata vaikkapa selaimen vierityspalkkia. Palloa voi rullata myös poikittain tai viistosti, joten se eroaa siltä osin useimmista muista rullahiiristä. Hiiren voi ostaa myös PC-koneeseen, mutta Applen mukaan viistoittainen rullaus ei toimi Windowsissa. Valkoisen ja yksinkertaisen näköisen hiiren hinta tulee olemaan 49 dollaria.
Lue juttu Pekka, 3.8.2005 00:02. Lähde: http://news.yahoo.com
|
|
Kommentoi juttua
Pineapple, 3.8.2005 03:13:13
Vastaa
zepi, 3.8.2005 07:45:06
Vastaa
Pineapple, 3.8.2005 11:11:41
Vastaa
robsku, 11.8.2005 10:50:32
Vastaa
! HackNBlog: http://salamanteri.homelinux.net/wordpress
muumio, 3.8.2005 08:15:01
Vastaa
smuli73, 3.8.2005 10:57:31
Vastaa
On se aika innovaatio taas omppufirmalta. ;)
Tuleeko seuraavaksi omena, jonka voi syödä.
Mike Steel, 3.8.2005 08:17:02
Vastaa
Huokaus.
muumio, 4.8.2005 05:41:33
Vastaa
Vakavasti ottaen: Apple voisi vaikka poistaa sodat, nälänhädän ja taudit, ja silti löytyisi joku urpo valittamaan.
Pineapple, 4.8.2005 09:07:19
Vastaa
muumio, 5.8.2005 22:10:45
Vastaa
Kuten sanottua: ihan sama mitä Apple tekee, sillä hetkellä löytyy kyllä valittajia pilvin pimein. Myöhemmin, sitten kun kaikki muut tekevät samanlaisia (tai: halvempia mutta myös kömpelömpiä) tuotteita, ne kyllä kelpaavat.
weicco, 8.8.2005 09:10:53
Vastaa
alien, 8.8.2005 11:09:57
Vastaa
weicco, 9.8.2005 14:27:04
Vastaa
alien, 9.8.2005 15:25:37
Vastaa
weicco, 10.8.2005 07:43:10
Vastaa
alien, 4.8.2005 09:23:39
Vastaa
Moose, 4.8.2005 10:37:18
Vastaa
http://www.gizmodo.com/gadgets/images/iProduct.gif
Mike Steel, 3.8.2005 08:30:56
Vastaa
http://arstechnica.com/reviews/hardware/mightymous...
"The cord is a bit short, as usual for Apple, at about 27 inches."
- Eli käytännössä tällä ei tee mitään esim tornikotelokoneissa jotka sijaitsevat pöydän alla tms.
"I could not use the squeezy buttons or the scroll ball button without installing the drivers from the CD on the Mac and Apple has not released drivers for Windows at all."
-Eli syy on "nimenomaan paskassa OSX tuessa".
"After getting over my feelings of loss over the lack of synthetic mouse sounds, the second thing I noticed while playing around with the buttons is that the squeezy side buttons are positioned too high up on the mouse for me to use with ease, but this may be due to the way I position my hand on the mouse. Intially, their position made me a lot less inclined to use their functionality since I have to actually move my hand upand in the process, move fingers around and make an entire production out of itin order to squeeze."
-No, sokeakin näkee että tuota hiirtä ei ainakaan ole suunniteltu ergonomia mielessä. Tulee mieleeni lähinnä vanhat Atari ST / Amiga hiiret joiden pitkäaikainen käyttö oli yhtä tuskaa. Normaali Apple tuote siis - ulkonäkö on (joidenkin mielestä?) tärkein, käytettävyys ja toiminnallisuus toisarvoista.
"I also find that while the other buttons provide a very good amount of touch and aural feedback to the user, the squeeze buttons do not whatsoever except for an extremely faint clicking noise and I find myself squeezing harder and harder until I realize that my screen has been going back and forth in Expose for 20 seconds. "
-Kts yllä.
"Finally, as already mentioned above, the default settings for the mouse are for both buttons to left click..."
-Yes, Jobsin porukan logiikan kanssa ei voi väitellä. Tehdään 2+ nappinen, jonka molemmat napit tekevät saman asian. Jep.
"Apple's product page for the Mighty Mouse brags that you can do 360-degree sweeps and scroll at a 45-degree angle, but my experience on three different machines says that's not quite the case."
-No ainakin Applen markkinointi jatkaa samoilla linjoilla kuin aina ennenkin, eli valehtelee sujuvasti.
"When all is said and done, all of the the Apple PR on the Mighty Mouse product page is a bit much. As a poster in the Mac Ach succinctly observed, "this thing isn't as revolutionary as one may think. It's just nice to have an Apple mouse with a frickin' scroll button and right click.""
Mutta ei anneta (jälleen kerran) faktojen häiritä, jäämme odottamaan rdf -miesten hyökkäystä ja päivän parhaita nauruja.
Shrike, 3.8.2005 12:23:40
Vastaa
Itselleni on täysi mahdottomuus käyttää puolipyöreää perushiirtä (2 nappia ja rulla) koska käteni on tottunut vahvasti oikeakätiselle muotoiltuihin hiiriin (MX900, MouseMan) - mutta en hauku muiden hiirien designiä paskaksi tämän takia.
Joillekin ulkonäöllä on myös väliä.
Kun käyttäjä kehittyy, jahuomaa tarvivansa sitä kontekstivalikkoa, hän voi kytkeä toiminnallisuuden erikseen päälle - käyttäjäkohtaisesti. Samaa konetta käyttävät lapset ja muut yksinappiseen tottuneet eivät huomaa muutosta.
public class Shrike extends Codeslave implements Engineer, Nerd
Mika Teräs, 4.8.2005 08:28:42
Vastaa
Mitä jos oletetut RDF-ihmiset ovatkin sen kentän ulkopuolella, ja ulkopuolella olevat ovat sen sisäpuolella? Toisinsanoen kenttä on vain kasvanut niin järkyttävän suureksi, kuten eräs nimeltämainitsematon softatalo, että ulkopuolinen alue jää niin pieneksi että se vaikuttaisi olevan RDF-alue itse (kun kakusta leikataan pala, oletetaan aina automaattisesti että se "pala" on pienin kokonaisuudesta irroitettu osa).
Oli miten oli, niin selkeästi jokin epämääräinen voima kaiman ajatuksenjuoksuun vaikuttaa.
Jim0, 5.8.2005 07:50:31
Vastaa
Mike yrittää piilottaa Windows-maailman lähestyvän tuhon trollaamalla Apple-uutisiin.
Esim:
Windows Vistalle on jo viruksia:
http://zdnet.com.au/news/security/soa/Windows_Vist...
Tietokone.fi : "Mac toimii pc verkossa paremmin kuin pc"
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=...
Applen kasvu Euroopassa:
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=...
..sekä iPodien huima suosio ym. Näitä riittää päivittäin.
Mutta kun Mike ei näe metsää puilta, niin sitten pitää kiukutella jostain hiirestä, jota ei ole ikinä edes nähnyt tai kokeillut. Aika tervettä meininkiä :-D
smuli73, 5.8.2005 10:14:13
Vastaa
with Windows PCs. I'm not joking or exaggerating. So you simply
connect the two of them and transfer your old files to the new
Mac via drag and drop.
Taitaa olla ompuilla vielä pitkä matka edessä. Antaa omenoiden kasvaa puissa ja jätetetään tietokone maailma oikeille tietokoneille, vaikka marginaali koneitakin tarvitaan.
Ja onnittelut rullahiirestä. ;)
Shrike, 5.8.2005 11:47:01
Vastaa
Vanhoina hyvinä aikoina yritimme kaverini kanssa siirtää tiedostoja ristikaapelilla, minulla W2k, kaverilla XP. Ei tullut mitään. Lopulta tuntien säätämisen jälkeen tajusimme että XP-koneessa pitää olla 2k-koneen tunnus samalla salasanalla ja toisin päin. Nerokasta.
iBookini kytkeytyi Linux-serveriini ja Windows-pöytäkoneeseeni noin vartissa, ja tämä oli ensikosketukseni OS X:ään.
Tosin päämäärä on eri kuin Windowsilla, joten matkaa ei voi verrata. "Apples and Oranges", niinkun englanniksi sanotan.
public class Shrike extends Codeslave implements Engineer, Nerd
weicco, 5.8.2005 08:21:39
Vastaa
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=10&am...
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=11&am...
Ei kun mites se olikaan...
Jim0, 5.8.2005 09:24:29
Vastaa
Timmy, 3.8.2005 09:18:25
Vastaa
"The cord is a bit short, as usual for Apple, at about 27 inches."
- Eli käytännössä tällä ei tee mitään esim tornikotelokoneissa jotka sijaitsevat pöydän alla tms.
Vaan silti en aijo itse vielä tehdä tuosta tuomiota suuntaan tai toiseen, kun en ole kouraani kokeillut. Kuitenkin, jos tuon muoto on sama kuin nykyisessä Pro Mousessa, joudun varmaankin pöydälläni tällä hetkellä nököttävän Logitechin heivaamaan roskiin kaksimetrisine johtoineen.
Mike Steel, 3.8.2005 14:41:34
Vastaa
Samalla logiikalla jos ostaa vaikkapa uuden auton (Apple merkkisen siis) jossa on huonot kaarreominaisuudet ja katto vuotaa rdf -miesten ratkaisu (ja puolustus) on "aja vain suoria teitä kun ei sada".
Sehän ei ole mahdollista että auto olisi ala-arvoinen ja jotain täyttä muuta kuin mitä ko firman markkinointi lupaa.
Ei, ei tietysti.
sumu, 4.8.2005 16:52:59
Vastaa
USB jatkokaapeli tulee jokaisen Macin mukana. Luulisi tulevan tuonkin hiiren kanssa.
alien, 3.8.2005 15:31:23
Vastaa
Auton huonoiosta kaarreominaisuuksista tai vuotavasta katosta ei ole kenellekkään mitään hyötyä, joten vertaus on huono.
Pineapple, 3.8.2005 16:29:53
Vastaa
muumio, 5.8.2005 01:29:11
Vastaa
Pineapple, 5.8.2005 02:20:37
Vastaa
alien, 5.8.2005 08:41:26
Vastaa
MjP2, 3.8.2005 16:50:31
Vastaa
Tietenkin joku voisi väittää, että sammuttaminen on vain negatiivista käynnistämistä samaan tapaan kuin hidastuvuus on negatiivista kiihtyvyyttä ja siten sekä kiihtyvyys että hidastuvuus voidaan nähdä kiihtyvyyden alaotsikkoina ja on luultavaa, että joku tällainen älypää on koko homman alunperin keksinytkin.
Tässä tapauksessa lyhyt hiiren johto on ominaisuus samaan tapaan kuin Mac minin näytön puute, josta siitäkin joku jo keksi valittaa, että onpa huono Macci, kun ei ees näyttö tule mukana.
ff, 5.8.2005 09:56:02
Vastaa
alien, 3.8.2005 17:13:58
Vastaa
jemm, 3.8.2005 19:21:49
Vastaa
http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2003/07/...
Erityisesti kohta, jossa kyseinen tehtävä käyttäjätestattiin:
"So why is "Shut down" on the Start menu?
When we asked people to shut down their computers, they clicked the Start button.
Because, after all, when you want to shut down, you have to start somewhere.
(Besides, if we also had a "Shut down" button next to the Start button, everybody would be demanding that we get rid of it to save valuable screen real estate.) "
Btw. ko. blogin kirjoittaja, Raymond Chen, pitää syksyn PDC:ssä seminaarin "Five Things Every Win32 Developer Should Know". Pitänee käydä kuuntelemassa :)
Pineapple, 3.8.2005 21:29:15
Vastaa
MjP2, 3.8.2005 23:35:08
Vastaa
Se, että testeissä käyttäjät osasivat löytää sammutustoiminnon Käynnistä-valikon alta, ei välttämättä tarkoita, että sanavalinta olisi onnistunut, vaan että käyttäjät löysivät sen _siitä huolimatta_ (esim. koska tässä tapauksessa ei ole mitään muutakaan nappia, jota klikata).
feenix, 4.8.2005 00:32:03
Vastaa
Kannattaa tutustua sanakirjaan, sieltä voi huomata etteivät sanat tarkoita vain yhtä asiaa aina.
ff, 5.8.2005 09:53:16
Vastaa
http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2003/07/...
MjP2, 5.8.2005 09:57:05
Vastaa
Ei sillä, ettei Applella olisi hölmöjä käännöksiä softissaan. Mm. firman hiiriterminolgia on aivan syvältä. Kutsuvat klikkaamista "osoittamiseksi" ja osoittamista "kohdistamiseksi", paitsi silloin, kun sekoavat itsekin sanoissaan...
pjaakko, 5.8.2005 10:41:53
Vastaa
Onko kukaan muuten aivan oikeasti törmännyt ihmiseen, jolla on ollut vaikeuksia sammuttaa Windowsia koska se sammutus tapahtuu Start/Käynnistä-nappulan kautta?
MjP2, 5.8.2005 11:12:19
Vastaa
Applella joltain osin vastaavassa valikossa on tosiaan vain omenalogo. Tuo on sijoitettu ruudun vasempaan ylälaitaan, josta länsimaissa tavataan aloittaa lukeminen ja se poikkeaa väritykseltään selvästi taustasta, jotta käyttäjä keksisi klikata siihen. KDE:ssä taitaa Käynnistä-sanan sijaan olla pelkkä K-logo, Gnomessa myös omansa.
Kompromisseistähän tässä on kyse. Microsoft on uhrannut semanttisen loogisuuden, jotta aloittelijoiden olisi helpompaa löytää oikea nappula. Muissa toteutuksissa on toimittu toisin. Tuon täällä monesti linkatun blogimerkinnän perusteella Microsoftin ratkaisu on onnistunut tavoitteessaan. Hintana sitten tuo epäloogisuus, jolle tavataan naureskella.
Ei tässä ole oikeita vastauksia olemassa, mutta on lapsellista, kuinka jotkut täällä eivät viitsi myöntää faktoja.
alien, 4.8.2005 00:59:23
Vastaa
feenix, 4.8.2005 09:32:09
Vastaa
weicco, 5.8.2005 08:27:13
Vastaa
JJ, 4.8.2005 02:38:06
Vastaa
Saltsa, 4.8.2005 19:13:46
Vastaa
weicco, 4.8.2005 07:30:37
Vastaa
elukka9, 4.8.2005 09:26:05
Vastaa
Ts. haluan sulkea koneen, en käynnistää ohjelmaa joka sulkee koneen.
JJ, 3.8.2005 16:35:41
Vastaa
Tämä uusi on varmaankin askel huonompaan suuntaan, mutta ulkonäön perusteella en kyllä uskalla sanoa kuinka suuri.
Onhan se ihan selvää että mikään tuote ei ole täydellinen, mutta että Applen varsin triviaalista hiirestäkin löytyy noin paljon vikaa ja valituksen aihetta on jo aika hyvä saavutus. Applen markkinointiosasto olisi todennäköisesti erittäin tyytyväinen jos tietäisi tästä, tärkeintä ei ole se mitä puhutaan vaan se että puhutaan ja nimi on esillä.
weicco, 4.8.2005 07:34:46
Vastaa
asdfghjklz, 3.8.2005 14:27:29
Vastaa
"The cord is a bit short, as usual for Apple, at about 27 inches."
- Eli käytännössä tällä ei tee mitään esim tornikotelokoneissa jotka sijaitsevat pöydän alla tms.
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen valkoiseen Macin yksinäppäimiseen hiireen. Useampaa painiketta en ole kaivannut.
MjP2, 3.8.2005 09:24:05
Vastaa
kilotavu, 3.8.2005 11:58:42
Vastaa
Shrike, 3.8.2005 12:25:28
Vastaa
Mutta ergonomia on jostain syvältä.
Jos itse olet tottunut huonoon ergnonomiaan, se on sinun ongelmasi.
public class Shrike extends Codeslave implements Engineer, Nerd
ff, 3.8.2005 12:07:16
Vastaa
weicco, 3.8.2005 12:34:10
Vastaa
Mutta näppäimistöön kytkettävä hiiri on toinen vatipäinen keksintö myös. Haluan joskus ottaa näppisken syliini ja on jo ihan tarpeeksi, että siitä roikkuu yksi johto, mutta että kaksi. Kotona minulla on Sun SparcStation, jossa myös kiinnitetään hiiri näppikseen ja tämä on erittäin raivostuttava yhdistelmä verrattuna PC koneessani olevaan langattomaan settiin.
kilotavu, 3.8.2005 12:29:45
Vastaa
Toisaalta ei sitä näppäimistöä edes juuri koskaan tarvitse, paitsi jos on käytössä Applen yksipainikkeinen hiiri, silloin tarvitaan kaksi kättä samojen toimintojen suorittamiseen.
jsusi, 5.8.2005 14:36:10
Vastaa
pjaakko, 5.8.2005 15:09:57
Vastaa
Kontekstivalikko ei muuten ole ainoa käyttökohde hiiren toiselle (tai vaikka kolmannelle) näppäimelle. Esimerkiksi joissain piirto-ohjelmissa muistaakseni toisella napilla sai piirrettyä toisella värillä tai toisella työkalulla.
alien, 3.8.2005 13:08:43
Vastaa
1. Vaihda pöytää
2. pidä näppäimistö ja hiiri samalla tasolla
3. laita parin euron jatkojohto
4. käytä jotain muuta (esim. langatonta tuotetta).
Vaikeaa?
johtuomi, 5.8.2005 10:22:00
Vastaa
"The cord is a bit short, as usual for Apple, at about 27 inches."
- Eli käytännössä tällä ei tee mitään esim tornikotelokoneissa jotka sijaitsevat pöydän alla tms.
weicco, 3.8.2005 08:32:56
Vastaa
Mutta onnitelut Applelle maailman ensimmäisestä skrollausta tukevasta hiirestä.
weicco, 3.8.2005 08:48:36
Vastaa
Apple "repäisee" tekemällä sen, mitä minä muistan käyttäneeni jo Amiga aikoina. Applen hiiri on erityisen hyvä "valokuvien ja web-sivujen selailussa, sekä videon ja musiikin käsittelyssä." Eli pelejä pelaavan tätä ei kannata hankkia? Hintakin on aika suolainen, jos verrataan esim. tähän http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id... (jossa muuten toimii vieritykset)
micc, 3.8.2005 09:31:16
Vastaa
Mielestäni tuon hiiren suurimmat innovaatiot ovat juuri siinä että:
a) nappit ovat piilossa
b) defaulttina kaikki tekevät left-clickin
Koska neljä nappia ovat enemmän tai vähemmän piilossa ja oletuksena kaikki toteuttavat perinteisen "left click":in niin uusi hiiri on vanhoille käyttäjille helppo omaksua, se ei myöskään pelota "ei teknistä" käyttäjää, joka on mieltynyt Appleen juuri siksi että perusasioiden tekeminen on helppoa. Samalla kuitenkin "tehokäyttäjille" tarjotaan mahdollisuus availla kontekstivalikoita ja ohjelmoituja toimintoja hiiren kolmella ylimääräisellä näppäimellä.
Apple onnistuu tarjoamaan lisätoimintoja niitä haluaville ilman että perustoimintojen käyttö vaikeutuisi tai vanhoihin tuotteisiin tottuneet joutuisivat opettelemaan koneen käyttöä uudelleen. Itse asiassa tuo totetuttaa hyvin suoraviivaisesti käyttöliittymä guru Alan Cooperin oppia tavoiteohjatusta suunnittelusta.
Mielestäni windows tyyppinen totetutus jossa oikean näppäimen alta löytyvä valikko vaihtuu aina käyttökontekstin mukaan on ihan ok kun siihen on vuosien varrella tottunut, mutta paljon on helpdeskissä tullut vastaan myös käyttäjiä joiden otsaluuhin ei vain ole mahtunut ajatus että valikon sisältö vaihtelee sen mukaan miten kursori heiluu ruudulla.
asb, 3.8.2005 12:23:18
Vastaa
Eli tässä taas nähdään eräiden Apple-ihmisten fanaattisuus: Kaikki, mitä Apple tekee on innovaatiota. Myös käyttöliittymien huonontaminen.
micc, 3.8.2005 12:53:28
Vastaa
Se että Apple Mousen ainoa nappi (joka on itseasiassa koko hiiri), on piilotettu ei välttämättä ole ainakaan PC -maailmasta tulevan käyttäjän käyttökokemusta parantava seikka.
Tosin Appleissa on kyllä ollut muitakin ominaisuuksia jotka PC -käyttäjän taustalla ovat enemmän tai vähemmän eksentrisiä, kuten ainakin joissain PowerMac -malleissa CD -kelkan avaaminen näppäimistöltä, ei CD -aseman etupaneelista.
kilotavu, 3.8.2005 11:53:46
Vastaa
Siis mitä? Niinhän se on myös Mac OS X ohjelmissa, valikko vaihtelee riippuen siitä mihin klikkaa!
Ainoastaan Apple hiirestä puuttuu toinen painike, ja pitää käyttää kaksi kättä ja painaa toisella Ctrl ja toisella hiiren painiketta. Jos on "oikea" hiiri, niin oikean näppäimen valikko toimii samalla tavalla kuin Windowsissa, ja samalla tavalla vaihtuu käyttökohteiden mukaan.
Oletko edes koskaan käyttänyt Mac OS X käyttöjärjestelmä, kun et huomannut sitä?
Shrike, 3.8.2005 12:11:27
Vastaa
Toiminnot _voi_ hakea ctrl-clickillä (tai hiiren kakkosnapilla) kontekstivalikosta, mutta pakko ei ole.
public class Shrike extends Codeslave implements Engineer, Nerd
kilotavu, 3.8.2005 12:19:29
Vastaa
terssi, 3.8.2005 18:01:45
Vastaa
Kuva uudessa ikkunassa:
1) Arkisto -> Uusi ikkuna
2) Raahataan haluttu kuva uuteen ikkunaan.
Kuva uudelle välilehdelle:
1) Raahataan kuva välilehtipalkkiin.
Tietyn kehyksen tulostus:
1) Klikataan haluttua kehystä.
2) Arkisto -> Tulosta nykyinen kehys
Tietyn kehyksen avaaminen omaan ikkunaan/välilehteen:
Kuten kuvan kanssa, mutta raahataan kehykseen johtava linkki ikkunaan/välilehteen.
Eli kaikki onnistuu ilman kakkosnappia tai näppäimistöä. Tietysti tehokäyttäjälle se toinen nappi tai näppis tuovat nopeammin kyseiset toiminnot käyttöön.
Internet on likainen - koko ajan saa olla imuroimassa.
MjP2, 3.8.2005 12:46:07
Vastaa
micc, 3.8.2005 13:01:31
Vastaa
The mouse devices provided with Macintosh computers have only one button, and these guidelines apply to single-button mice. Other input devices may include additional buttons that can be programmed to replicate functionality provided in Mac OS X through keystrokes.
http://tinyurl.com/7q8n2
JJ, 3.8.2005 15:48:47
Vastaa
"Always ensure that contextual menu items are also available as menu commands. A contextual menu is hidden by default and a user might not know it exists, so it should never be the only way to access a command. In particular, you should not use a contextual menu as the only way to access an advanced or power-user feature."
micc, 3.8.2005 12:44:04
Vastaa
Totta, suurin osa Maccisovelluksista tukee hiiren oikeaa nappia jos koneesta sellainen sattuu löytymään. Käsittääkseni Apple koneen mukana tulevat hiiret ovat kuitenkin edelleen yksinappisia?
http://www.gearlive.com/index.php/news/article/why...
kilotavu, 3.8.2005 15:13:55
Vastaa
Mac OS X Cocoa ympäristöstä (käyttöjärjestelmä ja sovellukset) toinen hiiren nappi on täysin tuettu. Miksi Macin mukana tulee yksinappinen hiiri on mysteeri. Käytettävyys kärsii siitä todella paljon.
alien, 3.8.2005 09:03:07
Vastaa
stoppi, 3.8.2005 15:24:25
Vastaa
boer, 3.8.2005 09:18:56
Vastaa
weicco, 3.8.2005 10:59:03
Vastaa
kilotavu, 3.8.2005 17:52:54
Vastaa
Sitten nämä Mac OS X hiiri-ajurit ovat myös syvältä, kun Microsoft Intelli Mouse Explorerin "peukalonappulat" toimi siinä. Windowsissa sama hiiri toimii ilman mitään ajureita heittämällä.
Fri13, 5.8.2005 11:26:31
Vastaa
rugueux, 3.8.2005 17:59:05
Vastaa
Muodoltaan tuo muistuttaa hirveästi tätä meikäläinen Logitech merkkistä hiirtä, tosin tämä minun hiiri on langaton. Uudessa hiiressä kyllä rulla (näyttää kyllä enemmän nänniltä) vaikuttaa todella pieneltä, saattaa isoilla sormilla olla ongelmia tuon kanssa. Keskisormi lepää nyt mukavasti Logitechin rullan päällä ja mukava rutina käy, kun rullaa pyörittää. Samoin tämän uuden rotan kyljissä olevat napit ovat juuri sellaisissa kohdissa missä ainakin meikäläisellä lepää peukalo ja nimetön.
Hinta on kieltämättä todella suolainen, toimituskuluineen 55 euroa. Logitechin 2+rulla optisia hiiriä saa alle kymmenellä eurolla. Ja kyllä nämä Logitechit myös tyylikkäitä ovat, saatavana myös valkoisena.
Ihan tolkuton meteli Sektorissa jokaisesta Applen julkistuksesta. Tuleva Windows Vista ei kerännyt läheskään näin paljon kommentteja, se on sentään uusi käyttöjärjestelmä. Nyt on kyse hiirestä, jota tuskin kukaan kommentoineista on vielä päässyt edes kokeilemaan. Windows Vistan beta on sentään ollut "saatavilla" jo tovin.
Ehkä tämän julkistuksen myötä OSX:n ajurit hiirille paranee. Piti aikoinaan ostaa uusi rotta, kun OSX ei toiminut ongelmitta Logitech 2+rulla optisen kanssa.
Mihin on kadonnut perinteinen harakointi?
daimoni, 3.8.2005 18:26:49
Vastaa
-- Anonyymi kommentoija
JJ, 3.8.2005 18:48:35
Vastaa
daddymac, 4.8.2005 08:45:40
Vastaa
Ja se joka ei usko, menee http://www.apple.com/mightymouse/ , rullaa sivun alareunaan, ja lukee pienen, harmaallakirjoitetun tekstin.
(ne jotka eivät jaksa vaivautua; siinä lukee: "Mighty Mouse © Viacom International Inc. All Rights Reserved.")
Muistini mukaan myös iPod oli aikoinaan Applen ulkopuolinen tuoteinnovaatio (ensimmäinen malli siis aikanaan) johon sitten ostettiin oikeudet ja loppu onkin MP3-soittimien historiaa... Olisiko jollain tästä muistikuvasta jotain tarkempaa tietoa?
</antti>
terssi, 4.8.2005 12:10:01
Vastaa
Ja tämä on varmaan Appl^M^M^M^M Viacomin kehittämä hiirimatto:
http://www.webundies.com/ea95a132.htm
Internet on likainen - koko ajan saa olla imuroimassa.
daddymac, 4.8.2005 14:58:38
Vastaa
Ja tämä on varmaan Appl^M^M^M^M Viacomin kehittämä hiirimatto:
Joo, ilmeisesti tuo liittyy pelkkään nimeen sitte, ihmettelinki vähän että miksei viacomin sivuilta löydy mitään HW-tietoja... ehkä siksi että sellaista ei ole.
Sen sijaan että toisten sanoja toistelin, olisin ehkä voinut tosiaan tehdä vähän taustatutkimusta x)
..Ihmetyttää silti kovasti tuo nimen käyttö. Onhan se ihan hieno, mutta...
Nojoo. Tuli tässä ittiänsä jo ihan tarpeeksi nolattua tälle kerralle. Tuossa joku toinen tota iPod-aspektiakin jo kommentoi.
</antti>
JJ, 4.8.2005 09:23:20
Vastaa
iPod perustui Portalplayerin referenssidesigniin, eli sydän ostettiin sieltä, käyttis ostettiin Pixolta, pyörityslevy ostettiin joltain kolmannelta, kovalevy neljänneltä. Apple sitten toi hommaan tuotteen käyttöjälähtöistä suunnittelua, markkinointia sekä tiiviin integroinnin jukeboksiin ja vielä myöhemmin musakaupan.
Tämä on ihan normaalia liiketoimintaa, pyritään käyttämään paljon alihankkijoita. Niin tehdään (lähes) kaikissa teknisissä tuotteissa monitoreissa, tietokoneissa, videonauhureissa, kännyköissä jne.
Onko sitten Mighty Mousessa tai iPodissa kauheasti innovaatiota, mielestäni ei. Ensimmäinen on useanäppäiminen pienellä trackballilla varustettu hiiri ja toinen on mp3 soitin, joka aikanaan ei myöskään ollut mitään uutta. Mutta sillä innovatiivisuudella ei sinänsä ole itseisarvoa, paitsi markkinoinnissa ja juhlapuheissa. Viimeistelty ja hyvin toimiva tuote on pääasia.
T-LintU, 3.8.2005 12:03:39
Vastaa
meuno, 3.8.2005 10:47:14
Vastaa
johtuomi, 4.8.2005 09:23:50
Vastaa
Itse en tajua miksi noista hiiristä pitää tehdä noin valtavan isoja. Kuvan käsittelyssä ja piirtämisessä niistä ainakaan ei oo kuin haittaa. Liikkuvuus on huono. Kertokaa ihmeessä, jos joku isoista hiiristä diggaa ja miks ne on niin suosittuja? Ostin kerran logictechin ison bluetooth hiiren, jota tuli käytettyä pari päivää. Käsi kipeyty sen liikuttelusta ja se oli vielä kömpelömpi kuin applen oma.
Omistan wacomin, mutta sekään ei kaikkeen sovellu. Oon toivonut, että joku tekis pienen bluetoohilla toimivan kynähiiren. Uskoisin, että semmosen tekeminen ois mahdollista ilman wacomin kaltaista valtavaa alustaa.
Apple uutta hiirtä tuskin hankin, jos se on saman muotoinen kuin G5:n mukana tullut pullahiiri. Siinä muotoilu menee ergonomian edelle.
johtuomi, 4.8.2005 11:19:45
Vastaa