Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Torstai, 8.1.2004

Applelta uusia julkistuksia Macworld-messuilla

Apple julkisti uusia laitteita ja ohjelmia Macworld Expo -messuilla San Franciscossa. Messujen kenties odotetuin uutuus oli iPod mini -MP3-soitin, joka on huomattavasti pienempi ja kevyempi kuin isoveljensä iPod. Neljän gigatavun tallennuskapasiteetin omaavia iPod mini -laitteita on saatavilla viitenä eri värivaihtoehtona 249 euron hintaan.

Apple julkisti tapahtumassa myös uudet 90 nanometrin prosessilla valmistetut Xserve G5 -palvelimet, hajautettuun laskentaan soveltuvan Xgrid-ohjelmiston sekä Xserve-RAID -tallennusjärjestelmän. Xserve RAID tukee 14 hot swap -levyä, jolloin järjestelmän kokonaistallennuskapasiteetti on 3,5 teratavua. Järjestelmän hinta Applen verkkokaupassa on 5999 dollarista ylöspäin kokoonpanosta riippuen.

Uusista Xserve-palvelimista on kolme mallia, 1x2GHz G5, 2x2GHz G5 ja 2x2GHz G5, joista tehokkain on suunnattu erityisesti laskentaklusterien työjuhdaksi. Palvelimien hinnat alkavat Applen verkkokaupassa 2999 dollarista ylöspäin.

Lisäksi Apple julkisti messuilla uuden version iLife-ohjelmistopaketista, joka sisältää uudet versiot Applen iPhoto-, iMovie-, iDVD-ohjelmistoista sekä uutena tulokkaana GarageBand-musiikkiohjelmiston. Edullisen iLife-ohjelmistopaketin hinta on 49 dollaria.

Steve Jobs kertoi Mac OS X -käyttöjärjestelmällä olevan 9,3 miljoonaa käyttäjää ja totesi samalla Mac OS X:ään siirtymisen olevan käytännössä ohi. Lisäksi messuilla kuultiin, että Apple on myynyt iTunes Music Store -verkkokaupan kautta jo yli 30 miljoonaa kappaletta.

AdminGZ, 8.1.2004 00:04. Lähde: Apple
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 33 uutta / 33 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Keskinkertaista...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2004 12:29:19
Pisteet: +1
Hieman jäi semmoinen fiilisi, että nämä tuotejulkistukset ovat Applelle tärkeämpiä kuin tavalliselle Mac-käyttäjälle.

Tuo X-tuoteryhmä ei ole ihan normaalikäyttäjän hankintalistalla, mutta toisaalta joku instituutio saattaa näiden uusien julkistusten avulla ostaa kymmeniä tai satoja mäkkejä, mitkä jäisivät muuten hankkimatta.

iPod mini on hinnoiteltu hieman kipurajan yli, mutta on tyypillistä Applea vetää kermat päältä. Oikeastaan olen siitä ihan tyytyväinen, sillä hankin iPodini jo viime vuonna. Hieman ihmetyttää, ettei tuota mini-versiota saa jenkkilän ulkopuolella ennen huhtikuuta - olisikohan toimitusvaikeuksia tai jotain? No, joka tapauksessa parin sadan megan ja euron Flash-muistilla varustetut soittimet ovat saaneet kovan haastajan.

Tuo uusittu iLife-paketti on varsin vetovoimainen, mutta vastahan tuli se maksullinen käyttispäivitys. Toisaalta 49 dollaria on pähkinöitä, kun vertaa muihin ohjelmistohintoihin. Ja uusien koneiden mukana tulee sekä Panther että iLife ("säästöä" 180 euroa).

Eli ei mitään huippujuttuja tällä kertaa, mutta ihan viihdyttävän parin tunnin show'n Jobs pystyi vetämään tälläkin kertaa. Suosittelen katsomaan!
http://www.apple.com/quicktime/qtv/mwsf04/
Re: Keskinkertaista...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2004 12:46:47
Pisteet: 0
iPod mini on hinnoiteltu hieman kipurajan yli, mutta on tyypillistä Applea vetää kermat päältä. Oikeastaan olen siitä ihan tyytyväinen, sillä hankin iPodini jo viime vuonna. Hieman ihmetyttää, ettei tuota mini-versiota saa jenkkilän ulkopuolella ennen huhtikuuta - olisikohan toimitusvaikeuksia tai jotain? No, joka tapauksessa parin sadan megan ja euron Flash-muistilla varustetut soittimet ovat saaneet kovan haastajan.
Päin vastoin, jos minin hinta olisi 99$, niin kuin Apple lupasi, niin voisin vielä harkittaa sen ostoa, mutta nyt olen varma, että ostan flash soittimen, koska se on:

- pienempi
- kevyempi
- toimii tavallisella paristolla (ei tarvitse maksaa 190$ akun vaihdosta applelle)
- siinä on radio (ehkä tärkein ominaisuus)
- se toimi levykkeenä (ilman ajureita kaikissa käyttöjärjestelmissä: windows, linux, mac osx )
- se on edullisempi
- se on kauniimpi

iaudio4 on nyt ostoslistalla:

http://eng.iaudio.com/
http://www.jetaudio.com/
http://www.iaudionordic.com/
Re: Keskinkertaista...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2004 13:25:56
Pisteet: 0
Tosiaankin tuo iPod Mini vaikuttaa hieman ontuvalta vedolta. Verrattuna vaikka 20GB iPodiin tallennuskapasiteetti laskee viidennekseen, kun hinta ja koko tippuvat 60%:in alkuperäisistä. Toisaalta soittimesta ei näemmä tule vieläkään oikeasti taskukokoista (siinä mielessä, kun avaimenperän kokoiset flash-soittimet ovat), joten pienennetty koko ainakin tuntuu kuriositeetilta. Hinnanpudotuskin kuulostaa pienehköltä verrattuna pienenevään kapasiteettiin. Itsekin olen vieläkin flash-soittimien kannalla, olkoonkin että ne himoitsemani iRiverin soittimet maksavat mielettömiä summia.
Re: Keskinkertaista...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2004 14:05:07
Pisteet: 0
Tosiaankin tuo iPod Mini vaikuttaa hieman ontuvalta vedolta. Verrattuna vaikka 20GB iPodiin tallennuskapasiteetti laskee viidennekseen, kun hinta ja koko tippuvat 60%:in alkuperäisistä.
Ja koko tippuu selvästi, eli mikä on pointtisi? Yhtä hyvin voisi sanoa, että Mini on vaivaiset viiskymppiä kalliimpi kuin jokin flash-pohjainen rimpulasoitin, jossa on 1/16 minin tallennuskapasiteetista ja aneeminen käyttöliittymä.
Re: Keskinkertaista...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2004 16:35:09
Pisteet: 0
Ja koko tippuu selvästi, eli mikä on pointtisi?
Pointti on se, ettei koko tipu tarpeeksi, jotta Ministä tulisi houkuttelevampi ostovaihtoehto kummankaan suhteen, huomattavasti suuremman tallennuskapasiteetin omaavan alkuperäisen iPodin tai oikeasti pienikokoisen flash-soittimen.
Re: Keskinkertaista...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2004 13:26:05
Pisteet: 0
Tuo radion puuttuminen on oikeastaan ainut asia mikä on jarruttanut himoa ostaa iPod. Tosin ei noita radiollisia pieniä flash-soittimiakaan ole kaupoissa asti kovinkaan montaa, en taida ulkomuistista osata nimetä yhtään.

Kun on iPodia itse käyttänyt, voi olla vaikeaa tottua pienempikapasiteettisiin versioihin. Kun kaikki biisit ovat koko ajan mukana jää synkkaamisen vaiva melkein kokonaan pois.

Tuommoinen iaudio4 gigaisena versiona voisi olla ihan hauska peli, mutta hinta taitaa kohota aika ylös?

20Gb/40Gb iPod jossa olisi radio, integroituna, siihen voisi jo rahansa laittaa..
Re: Keskinkertaista...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2004 14:01:55
Pisteet: 0
Päin vastoin, jos minin hinta olisi 99$, niin kuin Apple lupasi,
Apple ei luvannut yhtään mitään. Tuo 99$ oli huhu joka pyöri muutamilla nettisaiteilla. Jos kuvittelet saavasi noin paljon tallennustilaa tuohon hintaa, niin olet tainnut mutustaa aika vahvoja sieniä!

iin voisin vielä harkittaa sen ostoa, mutta nyt olen varma, että ostan flash soittimen, koska se on: - pienempi
- kevyempi
Ehkä, mutta ei mini ole niin iso/painava että se häiritsisi

- se toimi levykkeenä (ilman ajureita kaikissa käyttöjärjestelmissä: windows, linux, mac osx )
Toimiihan iPodkin.

- se on edullisempi
Ja tallennustilaa on murto-osa miniin verrattuna

- se on kauniimpi
Makuasia

Itselle tuo Mini sopisi kuin nenä päähän. En tarvitse kymmeniä gigatavuja tilaa, pari gigaa riittäisi paremmin kuin hyvin. Koon olisi syytä olla pieni, että se mahtuisi hyvin taskuun. Ja käyttöliittymän tulisi olla helppo. Mini tuntuu täyttävän nuo kaikki vaatimukset.
Re: Keskinkertaista...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2004 16:55:49
Pisteet: 0
Itselläni on sadan euron hintainen Flash-soitin (egoman) ja joulun alla hankittu 10 gigan iPod.

iPodin yksi parhaista ominaisuuksista on AAC-kodekki, jolla pystyn enkoodaamaan biisit 64kbit/s laadun kuitenkaan kärsimättä, kun taas vastaavat mp3:set on aivan puuroa. Kokeilkaa itse iTunesilla, ennenkuin väitätte vastaan.

Toinen missä iPod on vahvoilla, on sen kapasiteetti: olen viime viikot lainannut kirjastosta reilut parikymmentä CD:tä ja ripannut ne suoraan iPodiin. Olen kohta "voiton puolella", koska parinkymmenen levyn hinta on jo aika lähellä iPodin hankintahintaa eikä laite ole vielä 10% täynnä.

Tuota egomania en ole juurikaan enää käyttänyt.
Re: Keskinkertaista...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2004 23:43:42
Pisteet: 0
Itselläni on sadan euron hintainen Flash-soitin (egoman) ja joulun alla hankittu 10 gigan iPod. iPodin yksi parhaista ominaisuuksista on AAC-kodekki, jolla pystyn enkoodaamaan biisit 64kbit/s laadun kuitenkaan kärsimättä, kun taas vastaavat mp3:set on aivan puuroa. Kokeilkaa itse iTunesilla, ennenkuin väitätte vastaan.
AAC:n ja MP3:n vertailu on hiukka heikko kun toinen on paljon uudempi tekniikka. Jos vertaa WMA:n ja AAC:n eroja ne on aika pieniä. 64kbit/s ei hifistille kyllä riitä joten tämänkin kommentin voi unohtaa.
Re: Keskinkertaista...
Anonyymi kommentoija, 9.1.2004 13:36:18
Pisteet: 0
AAC:n ja MP3:n vertailu on hiukka heikko kun toinen on paljon uudempi tekniikka.
Hä? Ei kannata verrata kun toinen tekniikka on vanhempi? Kannattako verrata aina vain yhtä vanhoja tekniinkoita?

Jos kerran puhutaan mp3-soittimista ja iPod osaa soittaa myös AAC:tä, niin eikös silloin AAC:n ja mp3:n vertailu ole ihan järkevää?
JJ Re: Keskinkertaista...
JJ, 9.1.2004 02:12:36
Pisteet: 0
iPodin yksi parhaista ominaisuuksista on AAC-kodekki, jolla pystyn enkoodaamaan biisit 64kbit/s laadun kuitenkaan kärsimättä, kun taas vastaavat mp3:set on aivan puuroa. Kokeilkaa itse iTunesilla, ennenkuin väitätte vastaan.
Kokeilin, ja kyllä se laatu kärsi koodauksesta, kieltämättä yllättävän vähän.

Pitää kuitenkin muistaa että laatuun vaikuttaa kuuntelija, musiikki, koodekki, äänentoistolaitteet, kuunteluolosuhteet ym. ym. joten vaikka oma korva sanoisi että laatu ei kauheasti kärsi ei sitä voi sinällään voi pitää yleispätevänä totuutena.

Hieman lähemmäksi totuutta voidaan ehkä päästä hyvin järjesteyllä kuuntelukokeella, näitä on järjestetty ja tuloksiakin on netissä julkistettu esimerkiksi [1]. Sen mukaan QuickTimen AAC kooderi ei ole mitenkään erityisen hyvä 64kbps:lla, wma:n ja realmedian tasoa.

QT:n versiosta ei näyttänyt olevan mainintaa, AAC kooderin laatu on saattanut muuttua tuon testin jälkeen tai olla muuttumatta, kuten muidenkin tietenkin.

[1] http://audio.ciara.us/test/64test/results.html
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
AdminGZ Re: Keskinkertaista...
AdminGZ, 8.1.2004 14:16:23
Pisteet: 0
Tämä uutinen ei ollutkaan tarkoitettu tavallisille Mac-käyttäjille. Eiköhän jo uutisen postittajakin jo kerro millaisille Mac-käyttäjille tämä uutinen on tarkoitettu. Tuli pari päivää sitten vanha Applen mainos "1984" vastaan, nyt se on erikoisen hauska ja paikallaan.
Mainos on katseltavisssa täältä: http://www.apple.com/hardware/ads/1984/
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
asdfghjklz Re: Keskinkertaista...
asdfghjklz, 8.1.2004 15:32:15
Pisteet: +1
Tuo X-tuoteryhmä ei ole ihan normaalikäyttäjän hankintalistalla, mutta toisaalta joku instituutio saattaa näiden uusien julkistusten avulla ostaa kymmeniä tai satoja mäkkejä, mitkä jäisivät muuten hankkimatta.
Kyllä tuolle Xserverille on omat markkinansa Applen sisällä. Onhan noita Xservereitä myyty Mac-maailman ulkopuolellekin ja niissä ajetaan Linuxia.

iPod mini on hinnoiteltu hieman kipurajan yli, mutta on tyypillistä Applea vetää kermat päältä. Oikeastaan olen siitä ihan tyytyväinen, sillä hankin iPodini jo viime vuonna. Hieman ihmetyttää, ettei tuota mini-versiota saa jenkkilän ulkopuolella ennen huhtikuuta - olisikohan toimitusvaikeuksia tai jotain? No, joka tapauksessa parin sadan megan ja euron Flash-muistilla varustetut soittimet ovat saaneet kovan haastajan.
Varmasti puhutaan toimitusvaikeuksista. Katsotaan nyt saako Apple edes Amerikassa toimitettua iPod minejä ajoissa markkinoille.

Tuo uusittu iLife-paketti on varsin vetovoimainen, mutta vastahan tuli se maksullinen käyttispäivitys. Toisaalta 49 dollaria on pähkinöitä, kun vertaa muihin ohjelmistohintoihin. Ja uusien koneiden mukana tulee sekä Panther että iLife ("säästöä" 180 euroa).
Minun mielestäni $49 on halpa hinta iLefe-paketissa olevista ohjelmista. Kaiken ei pidä minusta olla aina ilmaista. iTunes ja iPhoto ovat ainoita ohjelmia joita oikeastaan itse iLife-paketista kaipaa omaan käyttöön. Muut paketissa olevat ohjelmat ovatkin sellaisia jotka pystyy hyvin kohtuu summilla korvaaman paremmiksi. Itse hankin Final Cut Expressin, joten en kaipaa iMovieta. iDVD:n tilalla on Toast Titanium 6. GarageBandia en tarvitse. Jobs ei suoraan sanonut, mutta voi olla, että iPhoto ja iTunes säilyvät jatkossakin ilmaisina. Molemmat ohjelmat tavallaan perusohjelmia jokaiselle.

Hieman jäi semmoinen fiilisi, että nämä tuotejulkistukset ovat Applelle tärkeämpiä kuin tavalliselle Mac-käyttäjälle. Eli ei mitään huippujuttuja tällä kertaa, mutta ihan viihdyttävän parin tunnin show'n Jobs pystyi vetämään tälläkin kertaa.
Apple on jo pidemmän aikaa pyrkinyt siirtämään uusien tietokoneiden julkistukset pois Macworldista. Macworld on nykyään tavallaan lyhyt katsaus siihen missä mennään ja mielestäni tämä on hyvä ratkaisu.
Hauskinta...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2004 13:39:05
Pisteet: 0
...tässä on Jobsin normaali hehkutus: XServen pitäisi olla hepun mukaan 8% nopeampi kuin Xeon ja "reilusti" Opteroneita nopeampi.

Hassu juttu vaan koska Aceshardware teki Opteron vs Xeon testejä jo viikkokausia sitten, ja Opteronit pesi Xeonit parhaimmillaan jopa yli 100%:lla.

Taitaa olla Applella samat testaajat jotka testasivat jokin aikaa sitten ne "maailman nopeimmat ja ekat 64-bittiset" pöytäkoneet... :)

Ketään ei varmaan yllätä tieto ettei Apple suostu antamaan laitteita kolmansille osapuolille testehin (pöytäkoneita eikä palvelimia). On omat nopeustestit vissiin niin "luotettavia"...
Re: Hauskinta...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2004 14:12:56
Pisteet: 0
Ketään ei varmaan yllätä tieto ettei Apple suostu antamaan laitteita kolmansille osapuolille testehin (pöytäkoneita eikä palvelimia).
"Eivät suostu antamaan kolmansille osapuolille"...?

http://www.barefeats.com/g5op.html
Re: Hauskinta...
Anonyymi kommentoija, 9.1.2004 09:21:44
Pisteet: 0
"Eivät suostu antamaan kolmansille osapuolille"...? http://www.barefeats.com/g5op.html
-Nämä eivät ole Applelta saatuja koneita, vaan ihan kaupasta hankittuja. Yleensähän valmistajat antavat laitteita testaajille (usein jo ennen virallista julkaisua) testattaviksi. Applelta koneita ei saa suoraan vieläkään, jos kertoo että koneet menevät julkisiin testeihin.
Re: Hauskinta...
Anonyymi kommentoija, 9.1.2004 09:30:15
Pisteet: 0
-Nämä eivät ole Applelta saatuja koneita, vaan ihan kaupasta hankittuja. Yleensähän valmistajat antavat laitteita testaajille (usein jo ennen virallista julkaisua) testattaviksi. Applelta koneita ei saa suoraan vieläkään, jos kertoo että koneet menevät julkisiin testeihin.
Aha. Entäs ne kaikki testit joita tietokonelehdet ovat pullollaan ennenkuin koneet tulevat myyntiin? Ovatko niissä koneet pöllittyjä? Ja mikä mielenkiintoisinta, mitätöikö tämä politiikka oheisen testin jossa G5 hakkaa Opteronin?
Re: Hauskinta...
Anonyymi kommentoija, 9.1.2004 14:03:48
Pisteet: 0
Ja mikä mielenkiintoisinta, mitätöikö tämä politiikka oheisen testin jossa G5 hakkaa Opteronin?

-Eiköhän tässä tarkoitettu puolueettomia testejä, barefeats ei juurikaan sitä ole.

Toiseksi, ainakin joka ainoassa testissä jonka minä olen nähnyt tupla G5 häviää tai voittaa muutamalla prossalla *yksittäisen* P4:en, saati sitten Opteronin (tai AMD64 FX:n).

Eli en minä nyt ainakaan hirveästi tuolla "saavutuksella" hihkuisi.

Esimerkkejä juuri tuolta barefeatsin sivuilta:

Halo: 2xG5 häviää 1xP4/3.4GHz.
2xOpteron vs 2xG5. 5 testiä, yksi tasan, 2 G5 voittaa, 2 Opteron voittaa. Selvä homma?

No...

Photari-testissä käytössä G5 optimointi, Opteronilla ei.

UT2003 testissä Opteron hakkaa G5:en lähes 50%:lla.

Cinebenchissä 2xG5 voittaa 1x Xeon 2.4Ghz hädintuskin.

Ainoastaan todellinen Apple -fanaatikko voi kehua nopeaksi konetta jossa 3-4 kalliimpi tuplaprossa häviää 1x prossa laitteelle.

2 ruottalaista nostaa penkistä 3 kertaa kovemmalla palkalla yhtä paljon kuin yx suomalainen -> ruottalainen on parempi.

-Applen mainoksesta :)
Re: Hauskinta...
Anonyymi kommentoija, 10.1.2004 01:18:34
Pisteet: 0

Cinebenchissä 2xG5 voittaa 1x Xeon 2.4Ghz hädintuskin.
Niin, tupla-Xeon se tosin oli.
Re: Hauskinta...
Anonyymi kommentoija, 10.1.2004 17:16:03
Pisteet: 0
Cinebenchissä 2xG5 voittaa 1x Xeon 2.4Ghz hädintuskin.
Niin, tupla-Xeon se tosin oli.
Joka myös vastaavilla spekseillä tulee useimmiten kalliimmaksi kuin G5.
Re: Hauskinta...
Anonyymi kommentoija, 11.1.2004 16:53:32
Pisteet: 0
Ainoastaan todellinen Apple -fanaatikko voi kehua nopeaksi konetta jossa 3-4 kalliimpi tuplaprossa häviää 1x prossa laitteelle.
Olisi hauska tietää millaista tietoa saat irti HKL:n aikatauluista. Tai mitä oikeastaan tarkoitat sanalla tieto,
tai fanaatikko. Minusta tuo kuulostaa tyypilliseltä fanaatikon puheelta.
pimeys Re: Hauskinta...
pimeys, 9.1.2004 16:01:44
Pisteet: 0
Ja mikä mielenkiintoisinta, mitätöikö tämä politiikka oheisen testin jossa G5 hakkaa Opteronin? -Eiköhän tässä tarkoitettu puolueettomia testejä, barefeats ei juurikaan sitä ole.
Toiseksi, ainakin joka ainoassa testissä jonka minä olen nähnyt tupla G5 häviää tai voittaa muutamalla prossalla *yksittäisen* P4:en, saati sitten Opteronin (tai AMD64 FX:n).
Eli en minä nyt ainakaan hirveästi tuolla "saavutuksella" hihkuisi.
Esimerkkejä juuri tuolta barefeatsin sivuilta:
Halo: 2xG5 häviää 1xP4/3.4GHz.
2xOpteron vs 2xG5. 5 testiä, yksi tasan, 2 G5 voittaa, 2 Opteron voittaa. Selvä homma?
No...
Photari-testissä käytössä G5 optimointi, Opteronilla ei.
UT2003 testissä Opteron hakkaa G5:en lähes 50%:lla.
Cinebenchissä 2xG5 voittaa 1x Xeon 2.4Ghz hädintuskin.
Ja kuka hullu ostaa tupla-G5:n vain pelatakseen jotain Haloa? Pelejä varten pc-rautaa ja macit työskentelyyn. Halohan nyt pyörii varmasti paremmin Xboxilla :)
"Kirjoita verellä: ja sinä saat kokea, että veri on henkeä." -- F.N.
Re: Hauskinta...
Anonyymi kommentoija, 12.1.2004 09:59:46
Pisteet: 0
estattaviksi. Applelta koneita ei saa suoraan vieläkään, jos kertoo että koneet menevät julkisiin testeihin.
Ei pidä paikkaansa moiset huhut. Vallan hyvin saa laitteita Appleltakin testeihin. Jos on juttua tulossa lehteen tai muuhun merkittävään mediaan, saat varmasti Apple Nordicilta laitteita. Melkein väkisin kantavat tavaraa ovesta sisään silloinkin kun ei voisi vähempää kiinnostaa.
AdminGZ Re: Hauskinta...
AdminGZ, 8.1.2004 14:12:14
Pisteet: 0
..tässä on Jobsin normaali hehkutus: XServen pitäisi olla hepun mukaan 8% nopeampi kuin Xeon ja "reilusti" Opteroneita nopeampi.
Huomatsitkos että nuo ovat ensimmäisiä 90 nanometrin prosessia käyttäviä suorittimia. IBM:llä on niistä seminaari tänään: http://www-306.ibm.com/chips/events/semico04/
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/

Anonyymi kommentoija, 8.1.2004 23:21:25
Pisteet: 0
voikohan uudessa ipodissa vaihtaa akut? ;)
Re:
Anonyymi kommentoija, 10.1.2004 22:26:47
Pisteet: 0
voikohan uudessa ipodissa vaihtaa akut? ;)
Ei voi itse. Mutta Applen vaihtoakku hinnoittelu on kuulemma muuttunut parempaan päin.

Mutta ilmeisesti HP ei tee samaa virhettä kesällä julkaisemassaan iPodissa.. HP iPod! ... ihan totta!

http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/2004/04010...

Cool... ja HP laittaa vielä iTunesin kaikkiin kuluttajakoneisiinsa... Hmm..
Mukava alku juhlavuodelle
Anonyymi kommentoija, 9.1.2004 20:37:02
Pisteet: 0
MacWorld messut olivat mukava alku Macintoshin juhlavuodelle. Parhaimmat julkistukset tulevat toki myöhemmin tänä vuonna.

iPod on mielestäni käytettävyydeltään valovuoden muita edellä ja myös lisälaitteena hyvä. GarageBand kiinnostaa kasvatusalan työntekijää musiikinteossa.

Nopeustestien laita on miten on,
mutta itse en ole koskaan omassa työkäytössäni kärsinyt Macin tai Mac OS:n hitaudesta. Kaikki on toiminut helposti ja varmasti ja hommat on tehty nautiskellen. Takuuhuoltoonkaa ei ole tarvinnut Macin kanssa mennä, toisin kuin Merocopmin kanssa.

Yks tyytyväinen Macintosh käyttäjä
Re: Mukava alku juhlavuodelle
Anonyymi kommentoija, 11.1.2004 15:10:08
Pisteet: 0
Nopeustestien laita on miten on, mutta itse en ole koskaan omassa työkäytössäni kärsinyt Macin tai Mac OS:n hitaudesta. Kaikki on toiminut helposti ja varmasti ja hommat on tehty nautiskellen.
Ei semmoista Maccia tulekaan etteikö joku onnistuisi testissä toteamaan jonkun PC:n nopeammaksi. G5 tuli markkinoille juuri silloin, kun Mac todella alkoi tuntua hitaammalta vaihtoehdolta uudeksi koneeksi. Toisaalta vielä edellisen vuosikymmenen loppupuoliskolla PC:t olivat selkeästi Macceja hitaampia. Mene ja tiedä. Ei tuo koneiden välinen nopeusero ole koskaan ketään estänyt tekemästä todella hienoja juttuja tietokoneillaan, nykyään vähemmän kuin koskaan.

Takuuhuoltoonkaa ei ole tarvinnut Macin kanssa mennä, toisin kuin Merocopmin kanssa.
Minun kannettavani on käynyt kaksi kertaa takuuhuollossa keski-euroopassa (lastentauteja ekoissa titaaneissa). Molemmilla kerroilla DHL nouti koneen kotioveltani ja toi sen kolme päivää myöhemmin takaisin toimivana. Kaksi vuotta alkaa olla takuun päättymisestä ja kone toimii täydellisesti.
Tug3 Jotakin uutta
Tug3, 8.1.2004 15:51:03
Pisteet: +1
Vaikka Apple on ilmoittanut pyrkivänsä eroon messuille keskittyvästä uutuuksien julkaisusta, niin ilmeisimmin vielä sentään julkaisevat myös messuilla näitä uutuuksiaan.

iPod mini oli varmasti "tavallisia ihmisiä" eniten kiinnostava uutinen. Laite ei ehkä ollut sitä mitä povattiin ja odotettiin, sikäli pienoinen pettymys toisille. Apple ei tehnytkään halpasoitinta, kuten odotettiin, vain halvemman. Itse tosin kiinnostuin mini:stä sikäli, että siinä näyttäisi olevan pikasilmäyksellä kaikki tarpeellinen ja (ainakin minulle) aivan riittävästi tilaa. Ja kuori näyttää tukevammalta ja pienemmältä. Ainakin itselläni 3G iPod on kotelossa asumisestaan huolimatta saanut naarmua ja jopa irvistellyt metallin ja muovin saumasta! Sikäli kokoalumiinikuori (siltä se näyttää kuvissa) on parempi idea - tai edes yhdestä "puusta" valettu muovikuori.

Mutta vaikka iPod massoja kiinnostaa varmasti enemmän, niin itse ainakin pidän merkittävimpänä uutisena Xserven päivitystä ja Xgrid:in julkaisua. Kumpaakaan en varmasti itse tule henkilökohtaisesti ostamaan, mutta mielenkiinnolla seuraan vierestä.

iLifen päivitystä myös odoteltiin ja tulihan se. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että joudun taas ostamaan iLifen uudestaan? Tuskin - ainakaan niin kauan, kuin Apple estää ulkoisten DVD-polttimien käytön iDVD:llä. Ymmärrän tietenkin ilmaiseksi jaettavasssa ohjelmistossa tämän rajoituksen, mutta miksei Apple edes myy parempaa versiota? - No, syyhän on selvä. iLifen tarkoitus on tietenkin tukea rautamyyntiä. Ja onhan Applella kalliimpi ammattikäyttöönkin suunnattu DVD Studio Pro, mutta harrastajalle tämä 600e on "hiukan" liikaa...

Ja yksi julkistus, joka tästä uutisesta unohtui oli Office-paketin uusi tuleminen OS X:lle. Ok, julkaisija on tietenkin Microsoft, mutta kohtuullisen läheisesti se myös Appleen liittyy. Tämä julkaisu nyt viimeistään hiljentää ne epäilijät, jotka luulivat Microsoftin kokonaan hyljeksivän Mac-käyttäjiä. Kauppa se on joka kannattaa. Ja koska se on kauppa, joka kannattaa, niin taitaa olla turha odottaa suomenkielistä tavutusta ja oikolukua tulevankaan Officen Mac-versioon. - Tosin itse en oikein ymmärrä miksi pitäisi päivittää uudempaan Officeen? - Ominaisuuksiltaan minulle piisaisi ikivanha Office 98, mutta se kun ei X:ssä oikein toimi.
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
muumio Re: Jotakin uutta
muumio, 12.1.2004 12:52:43
Pisteet: 0
Kauppa se on joka kannattaa. Ja koska se on kauppa, joka kannattaa, niin taitaa olla turha odottaa suomenkielistä tavutusta ja oikolukua tulevankaan Officen Mac-versioon.

Ei aivan turha.

http://www.macmaailma.fi/
Tug3 Re: Jotakin uutta
Tug3, 13.1.2004 10:54:48
Pisteet: 0
Kauppa se on joka kannattaa. Ja koska se on kauppa, joka kannattaa, niin taitaa olla turha odottaa suomenkielistä tavutusta ja oikolukua tulevankaan Officen Mac-versioon.
Ei aivan turha.
http://www.macmaailma.fi/
Ohhoh! Riennän heti pihalle tarkastamaan kelluuko kivi - ja kelluihan se! (Tai ei ainakaan uponnut, kun oli jäätä...)

Mutta vakavammin. Tästä plussaa Microsoft:lle. Ovat ilmeisesti vihdoin saaneet luotua sisäisen standardin oikoluku- ja tavutus logiikalleen. Luultavimmatusti tämä on siis sama oikoluku/tavutus, kuin mitä Windows Officessa.
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!