Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 19.8.2003

Applen G5 Macintosh kauppoihin

Applen uusien G5 Power Macien myynti käynnistyi Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa eilen maanantaina. Koneiden ennakkomyynti on ollut perin vilkasta, sillä Apple ilmoitti ottaneensa vastaan jo yli 100 000 tilausta G5-mallien julkistamisen jälkeen. Eilen kaupankäynti alkoi ainoastaan kahdella yksiprosessorisella mallilla, mutta tuplaprosessorinen G5 tulee myyntiin vielä tämän kuun aikana.

USA:ta ja Kanadaa viime viikolla vaivanneet sähkökatkokset aiheuttivat tuotantotaukoja myös G5-koneisiin prosessoreja tuottavilla tehtailla, mutta Applen Greg Joswiakin mukaan prosessorituotanto pysyi aikataulussaan. MacCentralin haastattelussa Joswiak kertoo uusien Macintoshien myynnin alkaneen vauhdikkaasti.

Lue juttu K2, 19.8.2003 00:07. Lähde: Macworld
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 74 uutta / 74 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: Vuoden paras uutinen
K2, 19.8.2003 09:40:42
Pisteet: +1
Tässä on kone joka päihittää Linuxit helppokäyttöisyydellään ja tehollaan ylivoimaisesti.
Hyvä trollinpoikanen, mutta eiköhän tästä huuto nouse ilmankin. Joka tapauksessa, se laite itsessään on harvemmin helppokäyttöisyyden takana, yleensä se on kiinni käyttöjärjestelmästä. Ei noilla pöydällä/pöydän alla/sylissä/missä vaan olevilla laatikoilla ole juurikaan tekemistä sen kanssa.
asdfghjklz Re: Vuoden paras uutinen
asdfghjklz, 19.8.2003 09:48:15
Pisteet: 0
Tässä on kone joka päihittää Linuxit helppokäyttöisyydellään ja tehollaan ylivoimaisesti.
Hyvä trollinpoikanen, mutta eiköhän tästä huuto nouse ilmankin. Joka tapauksessa, se laite itsessään on harvemmin helppokäyttöisyyden takana, yleensä se on kiinni käyttöjärjestelmästä. Ei noilla pöydällä/pöydän alla/sylissä/missä vaan olevilla laatikoilla ole juurikaan tekemistä sen kanssa.
Kyllä se on laitteestakin kiinni. Ei tarvitse mennä kovinkaan kauas, kun tietokoneet olivat suhteellisen hankilia ottaa käyttöön ja vieressä vilisi hirveä johtomeri. Onneksi nykyään tarvitaan yhä vähemmän johtoja ja aika pitkäkälle pärjätään USB yms... liitännöillä.
nege Re: Vuoden paras uutinen
nege, 19.8.2003 08:16:51
Pisteet: 0
Vuoden paras uutinen on se, että nyt alkaa G4-mallien hinnat tippumaan ropisten alas joten jopa mulla on vara hankkia tehokkaampi laatukone.

Ja sitten odotellaan vaan sitä Pantteria saapuvaksi...
Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 19.8.2003 08:37:19
Pisteet: 0
Joko siihen on saatu niin paljon tehoa että hiireen on pystytty laittamaan se toinen nappi? (Mä tiedän...anteeks, oli pakko sanoa)
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 19.8.2003 09:48:32
Pisteet: 0
Joko siihen on saatu niin paljon tehoa että hiireen on pystytty laittamaan se toinen nappi? (Mä tiedän...anteeks, oli pakko sanoa)
Jessussentään. Osta vaikka Kensington Turbo Mouse Pro Wireless ( www.store.apple.com ), jossa on 10 näppäintä ja pallo, jos todellakin tarvitset näppäimiä hiireesi. Syy miksi niitä ei Applen omissa hiirissä ole on se, että Macit on suunniteltu ihmisille, joilla on kaksi kättä. Mieti sitä.

Mitä itse uutiseen tulee, niin G5 vaikuttaa pitkästä aikaa koneelta, jonka taidan ostaa. Kallis se tosin on, mutta pakettiin kuuluu ehdotonta state-off-the-art hardista prosessorista näytönohjaimeen. :) Tai sitten ryhdyn pihiksi ja ostan G4:sen, jonka hinnat (toivottavasti) putoavat syksyn aikana.
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 19.8.2003 10:22:19
Pisteet: 0
Syy miksi niitä ei Applen omissa hiirissä ole on se, että Macit on suunniteltu ihmisille, joilla on kaksi kättä. Mieti sitä.
Ai toinen nappi asennetaan toiseen käteen?
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 19.8.2003 11:45:41
Pisteet: 0
Ai toinen nappi asennetaan toiseen käteen?
Trollailun aiheet tästä kokoonpanosta on niin vähäiset että pitää takertua yksinamiskaiseen hiireen. *huoh*

Taitaa vaan pelottaa?

http://www.applelust.com/oped/amc/archives/amc0307...
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 19.8.2003 13:42:18
Pisteet: 0
Ai toinen nappi asennetaan toiseen käteen?
Trollailun aiheet tästä kokoonpanosta on niin vähäiset että pitää takertua yksinamiskaiseen hiireen. *huoh*
Taitaa vaan pelottaa?
http://www.applelust.com/oped/amc/archives/amc0307...
*huoh x 2*

Vaikka minulla ei omenoita vastaan mitään olekkaan, noiden "nopeustestien" jauhamisen voisi jo lopettaa. Käytäntö näyttää, kuinka nopea G5 on, ei mitkään tietyillä kokoonpanoilla ja ohjelmistoilla valmistajan teettämät testit.
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 19.8.2003 14:00:10
Pisteet: 0
Ai toinen nappi asennetaan toiseen käteen?
Trollailun aiheet tästä kokoonpanosta on niin vähäiset että pitää takertua yksinamiskaiseen hiireen. *huoh*
Taitaa vaan pelottaa?
http://www.applelust.com/oped/amc/archives/amc0307...
Joo, viimein tää maailman eka 64-bittinen pöytäkone. Ai niin ,ne Alphat, Sunit ja Opteronit...

No ainakin maailman nopein Specs-testeissä. Hups, eihän se "ihan" niin ollutkaan...

No ainakin....öööö...maailman kalleinta ja turhaan yliarvostettua eyecandy leikkikalu-rautaa. Joo, se osui sentään.
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 19.8.2003 14:29:10
Pisteet: 0
Joo, viimein tää maailman eka 64-bittinen pöytäkone. Ai niin ,ne Alphat, Sunit ja Opteronit...
Maailman ensimmäinen _henkilökohtainen_ 64-bittinen pöytäkone. Alphoista ja Suneista oli henkilökohtaisuus kaukana jo ohjelmistotarjonnan ja hintalapun suhteen.

No ainakin maailman nopein Specs-testeissä. Hups, eihän se "ihan" niin ollutkaan...
Ei ne väittänytkään olevansa nopeimpia spec testeissä vaan inttelin rautaa nopeampia. Tiedän, yhden prosessorin integerissä tuli muutama prosentti kuonoon inteliltä.
No ainakin....öööö...maailman kalleinta...
Ai kalleinta vai? käyppä Dellin kaupassa varustelemassa itsellesi edes kohtuu lähelle G5:sta pääsevä kokoonpano ja hinta menee reilusti yli 4000e:n...

a turhaan yliarvostettua eyecandy
Tietokoneet eivät saisi siis näyttää sinusta hyvilta, pitääkö kaiken olla tylsännäköistä beigeä muovia?

eikkikalu-rautaa.
Eiköhän niitä x86:sia ole pidetty leikkikaluina koko tietojenkäsittelyn historian.

Joo, se osui sentään.

Jeps :-)
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 19.8.2003 15:13:06
Pisteet: +1
Joo, viimein tää maailman eka 64-bittinen pöytäkone. Ai niin ,ne Alphat, Sunit ja Opteronit...
Maailman ensimmäinen _henkilökohtainen_ 64-bittinen pöytäkone. Alphoista ja Suneista oli henkilökohtaisuus kaukana jo ohjelmistotarjonnan ja hintalapun suhteen.
Käytin töissä kolme vuotta Sunin työasemaa, kerrotko mikä siinä on vikana ohjelmistotarjonnan suhteen? Solariksessa kun pyörivät ihan samat softat kun Linuksissakin.

Sun Blade 100 maksoi pari vuotta sitten tulessaan myyntiin $999. Eikä sitä ekaa mallia miksikään tehotyöasemaksi voi haukkua (500MHz UltraSparc IIe + ATI rage) Alphojakin myytiin halvalla työpöytäkäyttöön silloin kun Alpha-NT4 oli kova sana ja sen piti tappaa intelit työasemista.

Joskus ainakin työaseman määritelmän täytti jos koneessa oli Unix-pohjainen käyttis ja risc-prosessori. Mikä sitten tekee Macistä _henkilökohtaisen tietokoneen_? Verkon ja verkkolevyjen käyttökin onnistunee joka oli toinen määre PC:n ja paremman tietokoneen välillä.

Ainut tapa saada G5:stä "Maailman ensimmäinen henkilökohtainen 64-bittinen pöytäkone" on määritellä henkilökohtaiset tietokoneet joukoksi johon kuuluvat 32-bittiset intelit, vanhemmat Macit ja G5. (Opteron ja AMD64 koneet eivät siis kuulu tähän joukkoon, kuten eivät muiden valmistajienkaan Riscit.)
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 19.8.2003 15:20:12
Pisteet: +1

Käytin töissä kolme vuotta Sunin työasemaa, kerrotko mikä siinä on vikana ohjelmistotarjonnan suhteen? Solariksessa kun pyörivät ihan samat softat kun
Linuksissakin.

Niinkuin sanoin, ohjelmat. Missä Photoshop, missä MS Office, missä Dreamweaver, missä pelit? (ok ei macillekkään paljon pelejä oo mut enemmän kuin Solarikselle ja Linuxille, http://www.insidemacgames.com).

Sun Blade 100 maksoi pari vuotta sitten tulessaan myyntiin $999. Eikä sitä ekaa mallia miksikään tehotyöasemaksi voi haukkua (500MHz UltraSparc IIe + ATI rage) Alphojakin myytiin halvalla työpöytäkäyttöön silloin kun Alpha-NT4 oli kova sana ja sen piti tappaa intelit työasemista.
Tiedän Alpha-NT yhdistelmästä, siihen ei taas saanut juurikaan windows ohjelmia, vaikka käyttis toimikin Alphalla. Olen itseasiassa käyttänyt hetken NT Alphaa (kunnes asensin siihen OpenBSD:n).

Joskus ainakin työaseman määritelmän täytti jos koneessa oli Unix-pohjainen käyttis ja risc-prosessori. Mikä sitten tekee Macistä _henkilökohtaisen tietokoneen_? Verkon ja verkkolevyjen käyttökin onnistunee joka oli toinen määre PC:n ja paremman
tietokoneen välillä.

Heh, tuosta määritelmästä voi olla montaa mieltä. Mutta minusta Macista tekee henkilökohtaisen juuri ohjelmistotarjonta ja helppo käytettävyys.

Ainut tapa saada G5:stä "Maailman ensimmäinen henkilökohtainen 64-bittinen pöytäkone" on määritellä henkilökohtaiset tietokoneet joukoksi johon kuuluvat 32-bittiset intelit, vanhemmat Macit ja G5. (Opteron ja AMD64 koneet eivät siis kuulu tähän joukkoon, kuten eivät muiden valmistajienkaan Riscit.)
Tästä voidaan olla montaa mieltä :-)
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 19.8.2003 15:51:00
Pisteet: 0
Käytin töissä kolme vuotta Sunin työasemaa, kerrotko mikä siinä on vikana ohjelmistotarjonnan suhteen? Solariksessa kun pyörivät ihan samat softat kun
Linuksissakin.
Niinkuin sanoin, ohjelmat. Missä Photoshop, missä MS Office, missä Dreamweaver, missä pelit? (ok ei macillekkään paljon pelejä oo mut enemmän kuin Solarikselle ja Linuxille, http://www.insidemacgames.com).
Häh? Eikö minun kotikoneeni olekaan henkilökohtainen tietokone, kun siinä ei ole noita ohjelmia?

Tiedän Alpha-NT yhdistelmästä, siihen ei taas saanut juurikaan windows ohjelmia, vaikka käyttis toimikin Alphalla. Olen itseasiassa käyttänyt hetken NT Alphaa (kunnes asensin siihen OpenBSD:n).
Ahaa, tietokone on henkilökohtainen vasta kun siinä on windows-ohjelmia?

Joskus ainakin työaseman määritelmän täytti jos koneessa oli Unix-pohjainen käyttis ja risc-prosessori. Mikä sitten tekee Macistä _henkilökohtaisen tietokoneen_? Verkon ja verkkolevyjen käyttökin onnistunee joka oli toinen määre PC:n ja paremman
tietokoneen välillä.
Heh, tuosta määritelmästä voi olla montaa mieltä. Mutta minusta Macista tekee henkilökohtaisen juuri ohjelmistotarjonta ja helppo käytettävyys.
Minun mielestäni henkilökohtaisen voi määritellä siten, että se on tietokone, joka yksityishenkilöllä mahtuu kotiin ja maksaa sen verran että se on mahdollista ostaa. Ja kun joku alkaa kuitenkin irvailemaan, niin määritellään vaikka että koti tarkoittaa about 30 neliötä / asukas ilman konesalia ja yksityishenkilö sellaista tavista, joka tekee töitä elääkseen, tienaa alle 3000 egeä kuussa eikä ajele lambolla.
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 19.8.2003 16:10:31
Pisteet: 0
Häh? Eikö minun kotikoneeni olekaan henkilökohtainen tietokone, kun siinä ei ole noita
ohjelmia?

Ei pelkästään nuo ohjelmat vaan monet muutkin. Ihmiset ovat jo opetelleet työssä/koulussa MS Officen käytön eikä monella ole enää intoa uudelleenopetella OpenOffice.org:ia.

Ahaa, tietokone on henkilökohtainen vasta kun siinä on windows-ohjelmia?
Nii-in, Windowshan on aika raakile verrattuna OS X:n Linuxiin ja Solarikseen, mitä tulee vakiona tulevien ohjelmien suhteen.

Minun mielestäni henkilökohtaisen voi määritellä siten, että se on tietokone, joka yksityishenkilöllä mahtuu kotiin ja maksaa sen verran että se on mahdollista ostaa. Ja kun joku alkaa kuitenkin irvailemaan, niin määritellään vaikka että koti tarkoittaa about 30 neliötä / asukas ilman konesalia ja yksityishenkilö sellaista tavista, joka tekee töitä elääkseen, tienaa alle 3000 egeä kuussa eikä ajele lambolla.
Hmh, eli taas ilkutaan hintoja vaikka juuri todistin että Apple on Delliä halvempi. Sitäpaitsi tiskiainefirman asiakkaana olisin aivan hiljaa noista hinnoista ;-)
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 20.8.2003 09:55:46
Pisteet: 0
Häh? Eikö minun kotikoneeni olekaan henkilökohtainen tietokone, kun siinä ei ole noita
ohjelmia?
Ei pelkästään nuo ohjelmat vaan monet muutkin. Ihmiset ovat jo opetelleet työssä/koulussa MS Officen käytön eikä monella ole enää intoa uudelleenopetella OpenOffice.org:ia.
Mitä sillä on "henkilökohtaisen tietokoneen" määritelmän kanssa tekemistä? Tietokone on henkilökohtainen vasta sitten, kun siinä on ohjelmia, joita ihmiset ovat jo opetelleet käyttämään? Höpöti höö.

Minun mielestäni henkilökohtaisen voi määritellä siten ...
Hmh, eli taas ilkutaan hintoja vaikka juuri todistin että Apple on Delliä halvempi. Sitäpaitsi tiskiainefirman asiakkaana olisin aivan hiljaa noista hinnoista ;-)
Tiskiainefirman? Ei jummarra.

Minä kun käsitin, että tässä määritellään henkilökohtaista tietokonetta, jotta voidaan sitten tapella siitä mikä on ensimmäinen 64-bittinen sellainen. Itse määrittelin sen siis siten, että "mahtuu yksityishenkilön kotiin ja on varaa ostaa" eli en raudan puolelta. Sitten määrittelin vielä kodin ja yksityishenkilön, varmuuden vuoksi.
Re: Vuoden paras uutinen
rugueux, 19.8.2003 16:31:37
Pisteet: +1
missä pelit? (ok ei macillekkään paljon pelejä oo mut enemmän kuin Solarikselle ja Linuxille, http://www.insidemacgames.com).
Mainitsemassasi lähteessä on 218 pelin arvostelut, näistä ei varmastikkaan kaikki toimi Mac OS X käyttöjärjestelmällä? En väitä, että siellä olisi listattu kaikki Mac OS X:lla toimivat pelit, mutta sitä kuitenkin käytit tietojesi lähteenä.

Mikrobitti (6-7/2003) kertoo, että jopa 250 viime aikojen suosituimmassa pc-pelissä on suora tuki Linuxille.

Samassa artikkelissa mainitaan myös WinX 3.0 Point2Play, josta kannattaa lukea lisätietoja valmistajan kotisivuilta. Tuote mahdollistaa monen pelin pelaamisen Linuxin päällä. http://www.transgaming.com/)

On myös paljon "minipelejä", jotka toimivat vain Linuxin kanssa. En tiedä tarkemmin kuinka paljon tehdään pelejä, joka toimii pääsääntöisesti vain Mac OS X:lla, mutta epäilen määrän olevan paljon pienempi.

Linuxille on myös paljon erilaisia emulaattoreita (en epäile etteikö niitä olisi myös Mac OS X:lle), jotka kasvattavat entisestään pelitarjontaa. En suostu heti allekirjoittamaan paperia, jossa sanotaan Mac OS X:n pelitarjonnan olevan monipuolisempaa. Toisaalta kumpikaan alusta ei tarjoa ainakaan minulle riittävää ympäristöä lempipelieni pelaamiseen, ei ainakaan vielä.

Niinkuin sanoin, ohjelmat. Missä Photoshop, missä MS Office, missä Dreamweaver
Kannattaa tutustua esimerkiksi CrossOver-tuoteperheeseen, myös OpenOffice kannattaa kurkata.

http://www.openoffice.org/
http://www.codeweavers.com/products/crossover/

Tiedän etteivät mainitsemani tuotteet ole täydellisiä, mutta välillä on hyvä muistuttaa sinisilmäisiä macisteja, että on myös olemassa tuotteita ja laitteita, jotka toimivat ja palvelivat kiitettävästi, mutta eivät sisällä omena-logoa.
--
Mihin on kadonnut perinteinen harakointi?
dellin hinta
Anonyymi kommentoija, 20.8.2003 00:06:59
Pisteet: 0
Oli puhetta siitä että vastaava delli maksaisi n. 4000 EUR. Tuo on aika höpö puhetta. Kävin testaamassa ihan mielenkiinnosta tuolla dellin omilla sivuilla kasata koneen ja osat olivat kutakuinkin tällaiset:
3.2 ghz p4
2 gigaa muistia
200 gigan kiintolevy
radeon 9800 128 megan näytönohjain
dvd-rw asema
windowx xp pro
kait siinä joku litteä näyttökin oli
jne...

hintaa tuli n. 3000 EUR, eli tuo oli inspiron malli.
AdminGZ Re: dellin hinta
AdminGZ, 20.8.2003 12:11:27
Pisteet: 0
Oli puhetta siitä että vastaava delli maksaisi n. 4000 EUR. Tuo on aika höpö puhetta. Kävin testaamassa ihan mielenkiinnosta tuolla dellin omilla sivuilla kasata koneen ja osat olivat kutakuinkin tällaiset: 3.2 ghz p4
2 gigaa muistia
200 gigan kiintolevy
radeon 9800 128 megan näytönohjain
dvd-rw asema
windowx xp pro
kait siinä joku litteä näyttökin oli
jne...
hintaa tuli n. 3000 EUR, eli tuo oli inspiron malli.
Mutta tuo ei ole tuplaprosessori malli ja on hitaampi kuin Xeon.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
muumio Re: dellin hinta
muumio, 20.8.2003 11:57:39
Pisteet: 0
Oli puhetta siitä että vastaava delli maksaisi n. 4000 EUR. Tuo on aika höpö puhetta. Kävin testaamassa ihan mielenkiinnosta tuolla dellin omilla sivuilla kasata koneen
.
hintaa tuli n. 3000 EUR, eli tuo oli inspiron malli.
Inspironit ovat kannettavia...?

Kasaa vastaava kone, ja yli neljän tonnin mennään. Muista PCI-X, FireWire, langaton verkko & BlueTooth mahd., digitaalinen audio-liitäntä...
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 21.8.2003 10:27:24
Pisteet: 0
Joo, viimein tää maailman eka 64-bittinen pöytäkone. Ai niin ,ne Alphat, Sunit ja Opteronit...
Maailman ensimmäinen _henkilökohtainen_ 64-bittinen pöytäkone. Alphoista ja Suneista oli henkilökohtaisuus kaukana jo ohjelmistotarjonnan ja hintalapun suhteen.
quotea http://www.digitalvideoediting.com/2003/06_jun/fea... osoitteesta:

(puhe siis tuosta uudesta G5:stä)

DMN: Now, you're saying it's the first 64-bit desktop machine. But isn't there an Opteron dual-processor machine? It shipped on June 4th. BOXX Technologies shipped it. It has an Opteron 244 in it.

Rubinstein: Uh...

Akrout: It's not a desktop.

DMN: That's a desktop unit.

Akrout: It depends on what you call a desktop, now. These… From a full desktop per se, this is the first one. I don't know how you really distinguish the other one as a desktop.

DMN: Well, it's a dual processor desktop machine, just like that one.

Akrout: It's not 64, then.

DMN: Yes, it's a 64-bit machine with two Opteron chips in it. It started shipping June 4th.

Akrout: That we'll double check, but in my mind, it wasn't.
msim Re: Vuoden paras uutinen
msim, 19.8.2003 14:39:29
Pisteet: 0
No ainakin....öööö...maailman kalleinta...
Ai kalleinta vai? käyppä Dellin kaupassa varustelemassa itsellesi edes kohtuu lähelle G5:sta pääsevä kokoonpano ja hinta menee reilusti yli 4000e:n...
Ei ole mikään pakko ostaa Delliä, halvemmallakin saa ;)
PC puolella kuluttajalla on paljon enemmän valinnan varaa.

alle 4000€ saisi jo todella hyvän Opteron koneen.
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 19.8.2003 14:51:23
Pisteet: 0
Ei ole mikään pakko ostaa Delliä, halvemmallakin saa ;) PC puolella kuluttajalla on paljon enemmän valinnan varaa.
alle 4000€ saisi jo todella hyvän Opteron koneen.
Lihaa luiden ympärille:
http://tinyurl.com/kgr2
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
msim Re: Vuoden paras uutinen
msim, 19.8.2003 14:55:02
Pisteet: 0
Lihaa luiden ympärille: http://tinyurl.com/kgr2
" Olemme pahoillamme, mutta emme pystyneet lisäämään tuotteesi ostoskoriin."

Mitäs tuolta olisi löytynyt?
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 19.8.2003 15:08:02
Pisteet: 0
Mitäs tuolta olisi löytynyt?
http://www.cinemaker.fi/.dellkokoonpano.png

Tuolta löytyy Dellin verkkokaupassa mahdollisimman lähelle Dual G5:sta vastaava kokoonpano, hinta hieman yli 4000e.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 19.8.2003 20:56:37
Pisteet: 0
Mitäs tuolta olisi löytynyt?
http://www.cinemaker.fi/.dellkokoonpano.png
Tuolta löytyy Dellin verkkokaupassa mahdollisimman lähelle Dual G5:sta vastaava kokoonpano, hinta hieman yli 4000e.
-Tuota...mitä varten tässä on tungettu Delliin nVidian kallein mahdollinen kortti (Quadro), kun G5:ssa on kohtalaisen mopo GeForce 5200? Ja ottaen huomioon että jo aiemmin mainituissa Specs testeissä jo yhden prossan 3.2 P4 (ei siis Xeon) pesi tupla G5:en, niin siinä saa hintaa pois koneesta...enemmänkin tässä on haettu kallein mahdollinen Dell. Joka luonnollisesti hakkaa noepudessa noi G5 koneet mennen tullen, mutta varmasti 1000 euroa halvempikin kone olisi sen jo tehnyt.
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 20.8.2003 12:15:20
Pisteet: 0
-Tuota...mitä varten tässä on tungettu Delliin nVidian kallein mahdollinen kortti (Quadro), kun G5:ssa on kohtalaisen mopo GeForce 5200? Ja ottaen huomioon että jo aiemmin mainituissa Specs testeissä jo yhden prossan 3.2 P4 (ei siis Xeon) pesi tupla G5:en, niin siinä saa hintaa pois koneesta...enemmänkin tässä on haettu kallein mahdollinen Dell. Joka luonnollisesti hakkaa noepudessa noi G5 koneet mennen tullen, mutta varmasti 1000 euroa halvempikin kone olisi sen jo tehnyt.
Ei löytynyt Geforcea tai vastaava, ok, otetaan se 150e pois ja pistetään heikompi grafiikkakortti, vieläkin sen yli 4000e ku lasketaan toimituskulut mukaan.
Xeon- ja varsinkin P4 pesi G5:sen specs testeissä? ruah! http://www.apple.com/powermac/performance/
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
msim Re: Vuoden paras uutinen
msim, 20.8.2003 15:05:36
Pisteet: 0
Xeon- ja varsinkin P4 pesi G5:sen specs testeissä? ruah! http://www.apple.com/powermac/performance/
Kyllä nuo Applen tulokset on "hieman" poikkeavat virallisista testeistä.

Esim:
http://www.aceshardware.com/SPECmine/index.jsp?b=0...

Tuolta saa enemmänkin tietoa, kun jaksaa selailla :)
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 20.8.2003 21:26:05
Pisteet: 0
Esim: http://www.aceshardware.com/SPECmine/ http://www.aceshardware.com/SPECmine/.
Tuolta saa enemmänkin tietoa, kun jaksaa selailla :)
Ymmärtäisit nyt että Intelin kääntäjä esimerkiksi tunnistaa käännetäänkö nyt SPEC testiä, silloin se käyttää kovasti spec:iä suosivia muuttujia, jotka antavat sille ison etumatkan. Sitäpaitsi GCC on paremmin Intelille optimoitu kuin PPC:lle. Oikeastaan Intelin kääntäjää ei käytetä kuin SPEC-testien kääntämiseen koska sen koodintuotanto on muuten heikkoa.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 21.8.2003 00:08:00
Pisteet: 0
Esim: http://www.aceshardware.com/SPECmine/
Tuolta saa enemmänkin tietoa, kun jaksaa selailla :)
Ymmärtäisit nyt että Intelin kääntäjä esimerkiksi tunnistaa käännetäänkö nyt SPEC testiä, silloin se käyttää kovasti spec:iä suosivia muuttujia, jotka antavat sille ison etumatkan. Sitäpaitsi GCC on paremmin Intelille optimoitu kuin PPC:lle. Oikeastaan Intelin kääntäjää ei käytetä kuin SPEC-testien kääntämiseen koska sen koodintuotanto on muuten heikkoa.
Hmm, Applen ilmottama Specint G5:lle on 800 ja 2ghz Opteron saa 1317. Specfp:ssä G5 840 ja Opteron 1293... Kyllähän toi G5 todella nopea tuntuu olevan (Kummasti vaan Apple ei tunnusta Opteronin olemassa oloa millään tavalla)
msim Re: Vuoden paras uutinen
msim, 20.8.2003 22:20:01
Pisteet: 0
Ymmärtäisit nyt että Intelin kääntäjä esimerkiksi tunnistaa käännetäänkö nyt SPEC testiä, silloin se käyttää kovasti spec:iä suosivia muuttujia, jotka antavat sille ison etumatkan. Sitäpaitsi GCC on paremmin Intelille optimoitu kuin PPC:lle. Oikeastaan Intelin kääntäjää ei käytetä kuin SPEC-testien kääntämiseen koska sen koodintuotanto on muuten heikkoa.
Tässä on juttua vähän pintaa syvemmältä, kannattaa lukea ---> http://spl.haxial.com/apple-powermac-G5/
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 20.8.2003 23:04:26
Pisteet: 0
Tässä on juttua vähän pintaa syvemmältä, kannattaa lukea ---> http://spl.haxial.com/apple-powermac-G5/
Jatketaan tätä turhaa urlien tykitystä.

http://macslash.org/comments.pl?sid=3464&cid=4...

Tuo linkki siis liittyy tuohon kirjoitukseen jonka pastetit.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
msim Re: Vuoden paras uutinen
msim, 20.8.2003 23:34:32
Pisteet: 0
Jatketaan tätä turhaa urlien tykitystä. http://macslash.org/comments.pl?sid=3464&cid=4...
Tuo linkki siis liittyy tuohon kirjoitukseen jonka pastetit.
Kriittisyys ei ole turhaa ;) Kaikkea ei pidä purematta niellä.. ;)

Mutta vielä yks juttu... tästä sai kunnon naurut :) "Kaikki ei taida olla ihan tilanteen tasalla"
http://www.digitalvideoediting.com/2003/06_jun/fea...
muumio Re: Vuoden paras uutinen
muumio, 20.8.2003 13:02:34
Pisteet: 0
Ja ottaen huomioon että jo aiemmin mainituissa Specs testeissä jo yhden prossan 3.2 P4 (ei siis Xeon) pesi tupla G5:en
Oletko hullu? Haloo!

http://www.applelust.com/oped/amc/archives/amc0307...

Tämä kommentti tuskin on puolueeton, mutta kredibiliteetti on toista luokkaa kuin missään näkemässäni G5-mollaus-kirjoituksessa.
msim Re: Vuoden paras uutinen
msim, 19.8.2003 15:27:36
Pisteet: 0
Mitäs tuolta olisi löytynyt?
http://www.cinemaker.fi/.dellkokoonpano.png
Tuolta löytyy Dellin verkkokaupassa mahdollisimman lähelle Dual G5:sta vastaava kokoonpano, hinta hieman yli 4000e.
Yksi syy taas olla ostamatta Delliä ;) Vaikka olen koko PC "urani" käyttänyt PC:tä, en ole vielä koskaan törmännyt tarvetta ostaa Delliä :)

Kasataan toinen kone vastaamaan tuota G5 mallia, ilman Dell-lisää ;) Vieläpä 64-bittinen sellainen...
asdfghjklz Re: Vuoden paras uutinen
asdfghjklz, 19.8.2003 15:38:48
Pisteet: 0
Kasataan toinen kone vastaamaan tuota G5 mallia, ilman Dell-lisää ;) Vieläpä 64-bittinen sellainen...
Kasaa sitten sellainen kone mihin saa kolmen vuoden tuen mukaan.
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 19.8.2003 15:40:54
Pisteet: 0
Kasaa sitten sellainen kone mihin saa kolmen vuoden tuen mukaan.
Heh, huomasin juuri että Dellin kaupassa toimituskin tuo hintaan lisää lähes 80e. Apple Storessa kuuluu mukaan yli 300e ostoksiin.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 20.8.2003 20:10:46
Pisteet: 0
Kasaa sitten sellainen kone mihin saa kolmen vuoden tuen mukaan.
Heh, huomasin juuri että Dellin kaupassa toimituskin tuo hintaan lisää lähes 80e. Apple Storessa kuuluu mukaan yli 300e ostoksiin.
No onhan applella varaa pistää toimitus kaupanpäälle kun ottavat 512MB muistipalikastakin ~200e ylimääräistä hintaa.
muumio Re: Vuoden paras uutinen
muumio, 20.8.2003 22:24:44
Pisteet: 0
No onhan applella varaa pistää toimitus kaupanpäälle kun ottavat 512MB muistipalikastakin ~200e ylimääräistä hintaa.
Tai olisi, jos joku ostaisi muistia Applelta...
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 19.8.2003 15:43:48
Pisteet: 0
Kasaa sitten sellainen kone mihin saa kolmen vuoden tuen mukaan.
Heh, huomasin juuri että Dellin kaupassa toimituskin tuo hintaan lisää lähes 80e. Apple Storessa kuuluu mukaan yli 300e ostoksiin.
Eli 4140e toimituskuluineen.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 19.8.2003 23:40:06
Pisteet: +1
Jos Mac on nyt sitten niin ylivoimainen kone, niin halpa ja vain yksinkertaisesti maailman paras...

Miksi sen markkinaosuus laskee, tuotot laskevat ja Applen on pakko etsiä rahaa muualta esim. iTunes storesta ja iPodista. Juuri Gartnerin tutkimuksessa Applen prosentuaalinen määrä myynneistä on laskussa. Yhdysvalloissa koulut ovat siirtymässä PC kantaan jne. Tätä samaa linjaa jatkuu kaikkialla.

Kyllä fanaatikot ovat sitten sokeita.
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 21.8.2003 12:10:00
Pisteet: +1
Jos Mac on nyt sitten niin ylivoimainen kone, niin halpa ja vain yksinkertaisesti maailman paras... Miksi sen markkinaosuus laskee, tuotot laskevat ja Applen on pakko etsiä rahaa muualta esim. iTunes storesta ja iPodista. Juuri Gartnerin tutkimuksessa Applen prosentuaalinen määrä myynneistä on laskussa. Yhdysvalloissa koulut ovat siirtymässä PC kantaan jne. Tätä samaa linjaa jatkuu kaikkialla.
Kyllä fanaatikot ovat sitten sokeita.
Gartnerin tutkimuksen mukaan Macit ovat myös kokonaiskustannuksiltaan Windows-koneita 17% halvempia käyttöikänsä aikana, sekä 43% tehokkaampia (työn tuottavuus). Mutta eihän Mac pelikoneena ole yhtä hyvä kuin PC.

http://www.macmail.com/news/jun2002/jun2002_02.php
muumio Re: Vuoden paras uutinen
muumio, 21.8.2003 11:31:49
Pisteet: +1
Jos Mac on nyt sitten niin ylivoimainen kone, niin halpa ja vain yksinkertaisesti maailman paras... Miksi sen markkinaosuus laskee, tuotot laskevat ja Applen on pakko etsiä rahaa muualta esim. iTunes storesta ja iPodista. Juuri Gartnerin tutkimuksessa Applen prosentuaalinen määrä myynneistä on laskussa. Yhdysvalloissa koulut ovat siirtymässä PC kantaan jne. Tätä samaa linjaa jatkuu kaikkialla.
Kyllä fanaatikot ovat sitten sokeita.
Millä valmistajilla nyt eivät tuotot laskisi näinä aikoina? Ja vaikka prosentuaalinen määrä laskee, ei se tarkoita sitä etteikö Mac-käyttäjien määrä ole laskussa.

Minä en väitä että Mac olisi halpa ja paras, mutta kaivaisin verta nenästäni jos siirtyisin töissäni käyttämään jotain muuta kuin 'industry standard'-konetta.
asdfghjklz Re: Vuoden paras uutinen
asdfghjklz, 19.8.2003 15:51:52
Pisteet: +1
Kasaa sitten sellainen kone mihin saa kolmen vuoden tuen mukaan.
Heh, huomasin juuri että Dellin kaupassa toimituskin tuo hintaan lisää lähes 80e. Apple Storessa kuuluu mukaan yli 300e ostoksiin.
Apple Storessa saa tosiaan ostokset kuluitta kotiovelle, kun tilaussumma on 100-299e. Tilaussumman olessa yli 300e paketit tulevat kuluitta pikapostina kotiovelle.

Apple Storen käyttöliittymä on selkeä ja ostoksia on helppo tehdä. Valikoima ei ole hirveän laaja, mutta lisälaitteet voi ostaa lähimmästä halvimmasta PC-kaupasta. Koneiden hinnat (ilman alv) Applella samat kaikkialla Euroopassa. Luottokortittomat voivat maksaa tilauksensa Suomalaisessa verkkopankissa normaalisti. Rahat Applen tilille ja tavara lähtee toimitukseen. Jos ti tilaa pe on kone kotiovella.
msim Re: Vuoden paras uutinen
msim, 19.8.2003 15:53:12
Pisteet: 0
Kasataan toinen kone vastaamaan tuota G5 mallia, ilman Dell-lisää ;) Vieläpä 64-bittinen sellainen...
Kasaa sitten sellainen kone mihin saa kolmen vuoden tuen mukaan.
Kolmen vuoden "henkinen" tuki ei vielä yksinään edellytä Dellin ostamista.. Takuu se on kaikista osissa ;)
thebanzai Re: Vuoden paras uutinen
thebanzai, 19.8.2003 14:16:23
Pisteet: 0
Trollailun aiheet tästä kokoonpanosta on niin vähäiset että pitää takertua yksinamiskaiseen hiireen. *huoh* Taitaa vaan pelottaa?
Mikä peloittaisi? Kyllä minäkin tuollaisen haluaisin, mutta saa kai sitäkin kohtaan esittää kritiikkiä, jos joku asia ei täytäkään toiveita.

Henkilökohtaisesti hiirennappia paljon huonompi ominaisuus applessa on hintalappu...;(
JJ Re: Vuoden paras uutinen
JJ, 19.8.2003 15:55:30
Pisteet: 0
Mikä peloittaisi? Kyllä minäkin tuollaisen haluaisin, mutta saa kai sitäkin kohtaan esittää kritiikkiä, jos joku asia ei täytäkään toiveita.
Tottakai saa, mutta kun sekin asia on hoidettavissa sillä halvimmalla kaupasta löytyvällä USB-hiirellä tuntuu siitä itkeminen varsin turhalta.

Henkilökohtaisesti hiirennappia paljon huonompi ominaisuus applessa on hintalappu...;(
Joo, Apple ei tee halpoja koneita, mutta eivät kaikki Applen koneet mitenkään erityisen kalliitakaan ole.

Riippuu mitä hakee ja mihin vertaa.
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 19.8.2003 16:08:09
Pisteet: 0
Jessussentään. Osta vaikka Kensington Turbo Mouse Pro Wireless ( www.store.apple.com ), jossa on 10 näppäintä ja pallo, jos todellakin tarvitset näppäimiä hiireesi. Syy miksi niitä ei Applen omissa hiirissä ole on se, että Macit on suunniteltu ihmisille, joilla on kaksi kättä. Mieti sitä.
Eli millä sitä hiirtä käytetään, kun 10-sormijärjestelmällä kirjoittaessa molemmat kädet ovat näppäimistöllä?

Mielestäni koko hiiri on keksintö kolmikätisille olennoille, mutta jos sitä nyt ihmisen on tarkoitettu käytettävän, niin samantien niitä nappeja sitten voi olla vaikka kaikilla sormilla käytettäväksi.
muumio Re: Vuoden paras uutinen
muumio, 20.8.2003 11:37:24
Pisteet: 0
Eli millä sitä hiirtä käytetään, kun 10-sormijärjestelmällä kirjoittaessa molemmat kädet ovat näppäimistöllä? Mielestäni koko hiiri on keksintö kolmikätisille olennoille, mutta jos sitä nyt ihmisen on tarkoitettu käytettävän, niin samantien niitä nappeja sitten voi olla vaikka kaikilla sormilla käytettäväksi.
Asenna pallo näppiksen pohjaan, niin saat yli satanappisen hiiren.
zepi Re: Vuoden paras uutinen
zepi, 19.8.2003 10:10:47
Pisteet: 0
Mitä itse uutiseen tulee, niin G5 vaikuttaa pitkästä aikaa koneelta, jonka taidan ostaa. Kallis se tosin on, mutta pakettiin kuuluu ehdotonta state-off-the-art hardista prosessorista näytönohjaimeen. :) Tai sitten ryhdyn pihiksi ja ostan G4:sen, jonka hinnat (toivottavasti) putoavat syksyn aikana.

Jaah, kyllä nuo näytönohjaimet ovat kaikkea muuta kuin state-of-the-art tasoa. (tai siis ainakin vakio kokoonpanossa) Tietenkin jos on aivot osaa napsasta tuon 9600pron myös tuollaiseen halvempaan malliin, mutta eivät kaikki ehkä osaa. Tosin G5 Mac:in tilaajista varmasti suurin osa, mutta eivät kuitenkaan kaikki.
zepi Re: Vuoden paras uutinen
zepi, 19.8.2003 10:14:05
Pisteet: 0
lisäksi ainkana apple storesta ei näytä saavan suominäppiksiä :( sääli, kone on kyllä muuten jotain aivan taivaallista... Vielä kun olisivat tajunneet iskeä tuohon kaksikanavaisen muistiohjaimen niin silläkin puolella riittäisi potkua vielä paremmin. Ei ole kuitenkaan fsb rajoittamassa, kuten esim. AMD:llä.
zepi Re: Vuoden paras uutinen
zepi, 19.8.2003 10:48:48
Pisteet: 0
ielä kun olisivat tajunneet iskeä tuohon kaksikanavaisen muistiohjaimen niin silläkin puolella riittäisi potkua vielä paremmin. Ei ole kuitenkaan fsb rajoittamassa, kuten esim. AMD:llä.
jahas, tuli taas tässäkin asiassa puhuttua ennenkuin tarkistin faktat :/

eli onhan tuossa vakiona kaksikanavainen muistiohjain...
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 19.8.2003 11:42:55
Pisteet: 0
jahas, tuli taas tässäkin asiassa puhuttua ennenkuin tarkistin faktat :/ eli onhan tuossa vakiona kaksikanavainen muistiohjain...
Ah, anteeksi. Olin juuri kirjoittamassa tuota vastausta kun sinä replytit.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 19.8.2003 10:51:45
Pisteet: 0
ielä kun olisivat tajunneet iskeä tuohon kaksikanavaisen muistiohjaimen niin silläkin puolella riittäisi potkua vielä paremmin. Ei ole kuitenkaan fsb rajoittamassa, kuten esim. AMD:llä.
En nyt ymmärrä, onko 6.4GBps muistinopeus jotenkin rajoittava?
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
muumio Re: Vuoden paras uutinen
muumio, 19.8.2003 10:29:16
Pisteet: 0
lisäksi ainkana apple storesta ei näytä saavan suominäppiksiä :(
Saa toki, http://www.apple.fi/ ja sieltä storeen.
asdfghjklz Re: Vuoden paras uutinen
asdfghjklz, 19.8.2003 10:21:44
Pisteet: 0
lisäksi ainkana apple storesta ei näytä saavan suominäppiksiä :( sääli, kone on kyllä muuten jotain aivan taivaallista...
Ainakin Suomen Apple Storesta ostettaessa vakiona tulee suominäppäimistö ja erikseen valitsemalla saan englantinäppäimistön.
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 19.8.2003 10:50:25
Pisteet: 0
Jaah, kyllä nuo näytönohjaimet ovat kaikkea muuta kuin state-of-the-art tasoa. (tai siis ainakin vakio kokoonpanossa) Tietenkin jos on aivot osaa napsasta tuon 9600pron myös tuollaiseen halvempaan malliin, mutta eivät kaikki ehkä osaa. Tosin G5 Mac:in tilaajista varmasti suurin osa, mutta eivät kuitenkaan kaikki.
Kokoonpanoja pystyy räätälöimään mielensä mukaan Apple storessa.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re: Vuoden paras uutinen
Anonyymi kommentoija, 19.8.2003 14:14:34
Pisteet: +1
Kokoonpanoja pystyy räätälöimään mielensä mukaan Apple storessa.
Hinnat ovat kuin bemarin alkuperäislisävarusteissa: toinen 160gt kovalevy maksaa 341e extraa (hintaseurannassa esim. Samsung SpinPoint V80 160Gt 133e), Radeon 9600 Pro -> 9800 Pro = 378e (Hercules 3D Prophet Radeon 9800 Pro 128 Mt 355e, etkä "anna vaihdossa" 9600 Pro:ta) ja toiset 512Mt muistia hulppeat 280e (512 Mt, 400 MHz DDR Original, 86e).
Mac on ihan kiinnostava vaihtoehto, mutta yksi suuri mutta siinä on: takana on käytännössä yksi ainoa yritys. PC-puolella on jatkuva kilpailu eri valmistajien kesken, niin näytönohjaimissa, prosessoreissa kuin kovalevyissäkin. Myös käyttöjärjestelmän voit vapaasti valita, eikä tarvitse odotella yhden yrityksen päätöksiä ja saneluita.
juhtolv Re: Vuoden paras uutinen
juhtolv, 22.8.2003 02:14:02
Pisteet: 0
Mac on ihan kiinnostava vaihtoehto, mutta yksi suuri mutta siinä on: takana on käytännössä yksi ainoa yritys. PC-puolella on jatkuva kilpailu eri valmistajien kesken, niin näytönohjaimissa, prosessoreissa kuin kovalevyissäkin. Myös käyttöjärjestelmän voit vapaasti valita, eikä tarvitse odotella yhden yrityksen päätöksiä ja saneluita.
Saahan Macille muitakin käyttiksiä, kuin MacOS X:än, ainaskin sellaiset käyttikset kuin Linux, Darwin, OpenBSD ja NetBSD. Mutta en kyllä yhtään tiedä, kuinka onnistuu Suomessa Macin ostaminen ilman mukanatulevaa MacOS X- käyttistä.
Juhapekka "naula" Tolvanen * http://iki.fi/juhtolv/
asdfghjklz Re: Vuoden paras uutinen
asdfghjklz, 22.8.2003 10:35:38
Pisteet: 0
utta en kyllä yhtään tiedä, kuinka onnistuu Suomessa Macin ostaminen ilman mukanatulevaa MacOS X- käyttistä.
Ei onnistu missään mitenkään uuden koneen kohdalla. Mac OS X tulee aina koneen mukana.
nege Re: Vuoden paras uutinen
nege, 19.8.2003 14:57:25
Pisteet: 0
Hinnat ovat kuin bemarin alkuperäislisävarusteissa: toinen 160gt kovalevy maksaa 341e extraa (hintaseurannassa esim. Samsung SpinPoint V80 160Gt 133e), Radeon 9600 Pro -> 9800 Pro = 378e (Hercules 3D Prophet Radeon 9800 Pro 128 Mt 355e, etkä "anna vaihdossa" 9600 Pro:ta) ja toiset 512Mt muistia hulppeat 280e (512 Mt, 400 MHz DDR Original, 86e).
Onko niitä lisävarusteluja pakko ostaa AppleStoren kautta? Saahan ne osat tilattua erikseen mm. tavallisten ATK-liikkeiden kautta tilaamalla.. ja huomattavasti halvemmilla hinnoilla!
AdminGZ Re: Vuoden paras uutinen
AdminGZ, 19.8.2003 11:28:46
Pisteet: 0
Jaah, kyllä nuo näytönohjaimet ovat kaikkea muuta kuin state-of-the-art tasoa. (tai siis ainakin vakio kokoonpanossa) Tietenkin jos on aivot osaa napsasta tuon 9600pron myös tuollaiseen halvempaan malliin, mutta eivät kaikki ehkä osaa. Tosin G5 Mac:in tilaajista varmasti suurin osa, mutta eivät kuitenkaan kaikki.
Ja tosimies(TM) voi valita koneeseensa Radeon 9800:sen 370e lisähintaan noihin 2GHz koneisiin, ja 427e lisähinnalla single kokoonpanoihin jossa tulee GeForce vakiona.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
thebanzai Re: Vuoden paras uutinen
thebanzai, 19.8.2003 11:11:35
Pisteet: 0
Joko siihen on saatu niin paljon tehoa että hiireen on pystytty laittamaan se toinen nappi? (Mä tiedän...anteeks, oli pakko sanoa)
Jessussentään. Osta vaikka Kensington Turbo Mouse Pro Wireless ( www.store.apple.com ), jossa on 10 näppäintä ja pallo, jos todellakin tarvitset näppäimiä hiireesi. Syy miksi niitä ei Applen omissa hiirissä ole on se, että Macit on suunniteltu ihmisille, joilla on kaksi kättä. Mieti sitä.
Alkuperäinen viesti oli toki trolli, mutta niin oli kyllä kommentoinnin viimeinen lausekin.

Yksinappinen hiiri on toki varmaan näppäinyhdistelmineen macisteille tuttu, mutta älkää sitten yrittäkö switchittää meitä, jos ei voi tarjota hiirtä johon olemme tottuneet pakettiin mukaan. Ei luulisi olevan ylivoimaista.

PC:n hiiret on suunniteltu ihmisille, joilla on vasemmassakin kädessä sormet. Mieti sitä. Trolliti troll.
thebanzai Re: Vuoden paras uutinen
thebanzai, 19.8.2003 11:12:37
Pisteet: 0
PC:n hiiret on suunniteltu ihmisille, joilla on vasemmassakin kädessä sormet. Mieti sitä. Trolliti troll.
Naama peruslukemille sitten oikeakätiset eli enemmistö...
Tug3 Re: Vuoden paras uutinen
Tug3, 21.8.2003 09:43:37
Pisteet: +1
Joko siihen on saatu niin paljon tehoa että hiireen on pystytty laittamaan se toinen nappi? (Mä tiedän...anteeks, oli pakko sanoa)
Eli yhdelle napille hiiressä on selkeät syyt. Se pelottaa vähemmän!

Kirjoittaja itse luultavasti kuuluu tähän nörttikansaan, jonka hiiressä pitää olla tusina nappeja ja vilkkuvalot (ainakin pohjassa). Käsi ylös kaikki jotka käyttävät useampinappista hiirtä jossa on rulla. (Minunkin käsi nousi nyt.)

Mutta kun koneen ääreen istutetaan pikkulapsi, eläkeläinen tai miksei perusduunarikin, joka EI ole tietokonetta eläessään käyttänyt - saati sitten että osaisi näppäimistöllä terminaali-ikkunassa koodia vääntää, niin silloin jo kaksinappinenkin hiiri (ilman sitä rullaa) on liikaa! Tästä on myös henk.koht. kokemusta. Yksinappisella hiirellä kun ei voi painaa väärää nappia. ("Siis kumpaa nappii mä nyt painan, että toi mikä-sen-nimi-nyt-onkaan tossa töllössä piirtää?") Lisäksi siihen on helpompi osua, kun pelkkä hiiren liikuttelun motoriikka vaatii keskittymistä.

Kaikkitietävä nörttikansa kun harvoin muistaa, että maailmassa on yllättävän paljon ihmisiä, jotka eivät henkilökohtaista tietokonetta ole IKINÄ käyttäneet. - Näitä löytyy paljon myös Suomesta! Juuri tällaiselle ihmiselle Applen yksinappiset hiiret ovat löymättömiä. Koko Applen filosofiahan perustuu helppokäyttöisen tietokoneen luomiseen. PC taas on insinöörin toisille insinööreille luoma "gadget" (olisko värkkine hyvä suomennos?)

Itse käytän molempia. - Ja molemmissa on käytössä samanlainen (Micro$oft) moninappinen rullahiiri (pohjan) vilkkuvalolla...
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
msim G4, G5 and AMD shoot-out
msim, 25.8.2003 15:28:11
Pisteet: 0
Törmäsinpä netissä mielenkiintoiseen testivertailuun ->

http://www.theandyzone.com/Computer/shootout.html
muumio Vilkasta, mutta...
muumio, 19.8.2003 08:19:27
Pisteet: 0
G4-koneita tilattiin aikoinaan 150.000 ennakkoon kolmessa viikossa. Maailmanalous oli toki paremmassa kuosissa silloin...
asdfghjklz Re: Vilkasta, mutta...
asdfghjklz, 19.8.2003 10:24:00
Pisteet: 0
G4-koneita tilattiin aikoinaan 150.000 ennakkoon kolmessa viikossa. Maailmanalous oli toki paremmassa kuosissa silloin...
G4-kone on kuitenkin vielä ihan riittävä monelle käyttäjälle. Monet varmaan odottavat ensin testi raportteja uusista G5-koneista ennenkuin tekevät ostopäätöksen.
asdfghjklz Saatavuus?
asdfghjklz, 19.8.2003 09:52:43
Pisteet: 0
Siis noita koneita ei edelleenkään ole saatavissa heti kaupoista tai AppleStoresta. Muutamat koneet toimitetaan elokuun aikana tärkeimmille asiakkaille, jotta saadaan lupaus pidettyä. Tavalliset kuluttajat saavat koneensa joskus syyskuussa tai lokakuussa.
JJ Re: Saatavuus?
JJ, 19.8.2003 16:25:59
Pisteet: 0
Siis noita koneita ei edelleenkään ole saatavissa heti kaupoista tai AppleStoresta.
Niin, kun eilen alettiin yksiprosessorimalleja toimittamaan olisi varsin ihmeellistä jos niiden saatavuus olisi heti odottamasi kaltainen.

Muutamat koneet toimitetaan elokuun aikana tärkeimmille asiakkaille, jotta saadaan lupaus pidettyä. Tavalliset kuluttajat saavat koneensa joskus syyskuussa tai lokakuussa.
Spekulaatiota, rohkenen epäillä, mutta muutaman viikon aikanahan nähdään kuinka nopeasti noita koneita saadaan tehtaalta markkinoille.

Luulisin kyllä että Applen koneita myyviin kauppoihin yksiprosessorisia G5-koneita saadaan varsin nopeasti, tuplaprosessorimallien toimitukset varmasti venyvätkin koska niiden menekki ylitti odotukset.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että Apple mokasi päättäessään malliston prosessorikonfiguraatiot, mutta ehkä tässä oli joku kuningasidea takana.
Re: Saatavuus?
Anonyymi kommentoija, 19.8.2003 16:34:55
Pisteet: 0
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että Apple mokasi päättäessään malliston prosessorikonfiguraatiot, mutta ehkä tässä oli joku kuningasidea takana.
Ymmärrän vielä jotenkin, ettet jaksa perustella, mutta kertoisit edes, mikä niissä on mielestäsi pielessä. Vaikka ihan perustelematta.
JJ Re: Saatavuus?
JJ, 19.8.2003 16:58:07
Pisteet: 0
Ymmärrän vielä jotenkin, ettet jaksa perustella, mutta kertoisit edes, mikä niissä on mielestäsi pielessä.
Se, että kun prosessoreita tulee liukuhihnalta on niiden joukossa vähemmän niitä joita voidaan käyttää 2GHz kellotaajuudella kuin niitä joita voidaan ajaa hitaammin. Tästä syystä on vähintäänkin outoa suunnitella mallisto siten että tuplaprosessorikoneita ei ole muulla kuin sillä prosessorilla joita tulee vähiten.

Sitten kun vielä lisätään soppaan se, että huippumalli on varsin edullinen verrattuna yksiprosessorimalleihin niin 2GHz prosessorien kysyntä on erittäin suuri. Tästä voi seurata toimitusongelmia, mutta toisaalta niissähän ei Applelle ole mitään uutta.
asdfghjklz Re: Saatavuus?
asdfghjklz, 19.8.2003 17:46:05
Pisteet: 0
Siis noita koneita ei edelleenkään ole saatavissa heti kaupoista tai AppleStoresta.
Niin, kun eilen alettiin yksiprosessorimalleja toimittamaan olisi varsin ihmeellistä jos niiden saatavuus olisi heti odottamasi kaltainen.
6-8 viikkoa kestää saada yksiprosessorimalli ja 5-8 viikkoa tuplaprosessorimalli. Näin Apple Store Finlandissa (www-sivu kertoo).

Muutamat koneet toimitetaan elokuun aikana tärkeimmille asiakkaille, jotta saadaan lupaus pidettyä. Tavalliset kuluttajat saavat koneensa joskus syyskuussa tai lokakuussa.
Spekulaatiota, rohkenen epäillä, mutta muutaman viikon aikanahan nähdään kuinka nopeasti noita koneita saadaan tehtaalta
markkinoille.

Soitin Apple Store Finlandiin ja kysyin asiaa. Lupasivat yksiprosessorimallin syyskuussa ja tuplaprosessorimallin syys-lokakuussa.
JJ Re: Saatavuus?
JJ, 19.8.2003 18:53:57
Pisteet: 0
Muutamat koneet toimitetaan elokuun aikana tärkeimmille asiakkaille, jotta saadaan lupaus pidettyä. Tavalliset kuluttajat saavat koneensa joskus syyskuussa tai lokakuussa.
Spekulaatiota, rohkenen epäillä, mutta muutaman viikon aikanahan nähdään kuinka nopeasti noita koneita saadaan tehtaalta
markkinoille.
Soitin Apple Store Finlandiin ja kysyin asiaa. Lupasivat yksiprosessorimallin syyskuussa ja tuplaprosessorimallin syys-lokakuussa.
Tarkoititkin että tavalliset kuluttajat jotka tilaavat _nyt_ saavat koneensa joskus syyskuussa tai lokakuussa, tästä ei ole erimielisyyttä. Mutta jos tavallinen kuluttaja on koneensa tilannut aiemmin on hyvinkin mahdollista että hän saa sen aikaisemmin.