Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Perjantai, 13.1.2006

Applen mainonta ei miellytä Inteliä

Applen tv-mainosten mukaan Intelin prosessorit ovat vuosia olleet teljettynä PC-koneisiin - tylsiin pieniin laatikoihin, suorittaen kuuliaisesti tylsiä tehtäviä. Mainoksen mukaan Intelin prosessorit pääsevät nyt vapaiksi uusien Intel-pohjaisten Macintoshien myötä. Mainoksen sanamuoto ei ole aivan Intelin tahdon mukainen. "Emme koskaan kuvaisi asiakkaitamme tuolla tyylillä", sanoi Intelin varajohtaja Deborah Conrad News.comille.

Conradin mukaan Apple kertoi mainoksesta etukäteen Intelille, muttei kuitenkaan koko totuutta. "On luultavasti hyvä, ettemme nähneet mainoksia etukäteen", sanoi Conrad. Applen markkinointikoneiston neronleimaus oli sekin, että Intelin toimitusjohtaja Paul Otellini pukeutui Intel-Macintoshien julkistustilaisuudessa jänisasuun.

Lue juttu K2, 13.1.2006 00:25. Lähde: News.com
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 42 uutta / 42 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Pineapple Nice.
Pineapple, 13.1.2006 02:16:40
Pisteet: 0
Apple on ainakin viimeinkin rehellinen mainonnassaan 'Meidän koneet on niinku muutkin mutta niissä on mageemmat kotelot.'
Pineapple
bungle Re: Nice.
bungle, 13.1.2006 11:57:35
Pisteet: 0
Apple on ainakin viimeinkin rehellinen mainonnassaan 'Meidän koneet on niinku muutkin mutta niissä on mageemmat kotelot.'
No sehän on katsojan silmässä, mikä on makeeta. IMHO Applen design on aina ollu rumaa kautta linjan.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
bungle Re: Nice.
bungle, 13.1.2006 12:03:48
Pisteet: 0
Apple on ainakin viimeinkin rehellinen mainonnassaan 'Meidän koneet on niinku muutkin mutta niissä on mageemmat kotelot.'
No sehän on katsojan silmässä, mikä on makeeta. IMHO Applen design on aina ollu rumaa kautta linjan.
Niin unohdin sanoa, että eivät nuo PC:kään mitään designin huipputuotteita ole. Nykyisin PC:lle on tosin aika hyvin erilaista ja kokoista laatikkoa tarjolla.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Nemesis Re: Nice.
Nemesis, 16.1.2006 10:20:38
Pisteet: 0
Apple on ainakin viimeinkin rehellinen mainonnassaan 'Meidän koneet on niinku muutkin mutta niissä on mageemmat kotelot.'
No sehän on katsojan silmässä, mikä on makeeta. IMHO Applen design on aina ollu rumaa kautta linjan.
Ihan uteliaisuudesta: Voisitko näyttää esimerkin komeasta/kauniista tietokoneesta?
Re: Nice.
mxmattil, 16.1.2006 16:20:09
Pisteet: 0
Ihan uteliaisuudesta: Voisitko näyttää esimerkin komeasta/kauniista tietokoneesta?
http://gadgets.fosfor.se/the-top-10-weirdest-case-...
http://www.dvd.to - DVD hakukone
daddymac Re: Nice.
daddymac, 13.1.2006 17:00:59
Pisteet: 0
Apple on ainakin viimeinkin rehellinen mainonnassaan 'Meidän koneet on niinku muutkin mutta niissä on mageemmat kotelot.'
Kyllähän se Applen juttu enää designin rinnalla on se käyttis. Ja niin kauan kun se pystytään pitään oman piirin juttuna (vuosikymmen max.?) niin niin kauan sillä taotaan rahaa. Toi iPod halo-efekti tuo kivasti lisää asiakkaita kyllä Applelle, enkä mä näe tässä tällä hetkellä niiden suunnalta mitään ongelmaa. Tarkan markan ihmisille on nykyisin edullisiakin macXperience pelejä joilla pääsee makuun, ja ikuiset nillittäjät voivat jäädä omaan kastiinsa.

Itselläni ei ole mäkkiä (vielä), iPod video kylläkin. Jos Dellini ei ala näyttämään stabiiliuden merkkejä kesään mennessä niin ehkä vaihdan merkkiä pian minäkin.

</antti>
Re: Nice.
boer, 13.1.2006 09:30:57
Pisteet: 0
Apple on ainakin viimeinkin rehellinen mainonnassaan 'Meidän koneet on niinku muutkin mutta niissä on mageemmat kotelot.'
Aivan oikein, taidatkin olla mainonnan maisteri! Tuon mainoksen viimeinen lausekin -- "Imagine the possibilities" -- tietysti viittaa kaikkiin niihin puhteisiin joita Mäkin kotelolla voi tehdä beigeä lootaa paremmin, sillä sehän se tietokoneissa on olennaista.
Akiro jänisasu?
Akiro, 13.1.2006 00:45:09
Pisteet: 0
Sellainen valkoinen cleanroom-puku se mun mielestä oli, eikä mikään jänisasu. Se kanniskeli pii-kiekkoa lavalle tullessaan jonka antoi Jobsille, puku liittyi siihen. Kuvassa jo se kypärä-osa otettu pois päästä.

Jotain tähän tyyliin, http://www.jpl.nasa.gov/images/genesis/genesis-cle...
JttL Re: jänisasu?
JttL, 13.1.2006 07:57:42
Pisteet: 0
Sellainen valkoinen cleanroom-puku se mun mielestä oli, eikä mikään jänisasu. Se kanniskeli pii-kiekkoa lavalle tullessaan jonka antoi Jobsille, puku liittyi siihen. Kuvassa jo se kypärä-osa otettu pois päästä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bunny_suit
"A stroke of brush doesn't guarantee art from bristles." --Kosh
Re: jänisasu?
Jim0, 13.1.2006 01:04:04
Pisteet: 0
Sellainen valkoinen cleanroom-puku se mun mielestä oli, eikä mikään jänisasu.
Kenties hieman liian sanatarkkaan käännetty...
Groucho Re: jänisasu?
Groucho, 15.1.2006 18:28:29
Pisteet: 0
Sellainen valkoinen cleanroom-puku se mun mielestä oli, eikä mikään jänisasu. Se kanniskeli pii-kiekkoa lavalle tullessaan jonka antoi Jobsille, puku liittyi siihen. Kuvassa jo se kypärä-osa otettu pois päästä.
<rautalankaa>
Kyse oli vanhan Applen mainoksen "hautaamisesta". Applen siirtyessä PowerPC-käyttäjäksi (10 vuotta sitten) Apple teki mainoksen jossa Inteliä kuvaava "bunny man" poltettiin. Tällä Intelin CEO:n esiintymisellä annettiin ymmärtää että yhtiöt tekevät nyt töitä yhdessä.
</rautalankaa>
jpkeisala PC Inside
jpkeisala, 16.1.2006 13:40:26
Pisteet: 0
Olis ollut paljon hienompaa jos ne ois vaikka mainostanut etta nyt voit ostaa windowsin hienoilla kuorilla. Apple tekee sen viimeinkin! Applesta tulee Intel PC!
Itse mainos
Nakkel, 13.1.2006 00:49:55
Pisteet: +1
Nemesis Re: Itse mainos
Nemesis, 13.1.2006 14:12:05
Pisteet: +1
Heh. Verratkaa:

Applen Intel-mainos: http://www.apple.com/intel/ads/

Postal Service: Such Great Heights musiikkivideo: http://www.popzoot.tv/streamframe.php3?id=850

Kopioitu? Ei koskaan!
kudzu Re: Itse mainos
kudzu, 13.1.2006 18:38:37
Pisteet: 0
Postal Service: Such Great Heights musiikkivideo: http://www.popzoot.tv/streamframe.php3?id=850
Saisikohan tätä jostain muualta? IE, Opera tai Firefox mikään ei tunnu näyttävän ei niin realplayerilla kuin windowsin omallakaan playerilla vaikka kuinka kikkailee.
+++ATH0';%%&
Moose Re: Itse mainos
Moose, 13.1.2006 21:53:20
Pisteet: 0
Kopioitu? Ei koskaan!
Joo ei kai se samanlainen aihealue vielä mitään, mutta kun kopiodaan visuaalinen tyyli (kaikki koneet yms mukaanlukien), ja työntekijöiden katseiden vaihdot niin ei voi sanoa kuin että halpaa.
Re: Itse mainos
arashi, 14.1.2006 01:20:41
Pisteet: 0
Kopioitu? Ei koskaan!
Joo ei kai se samanlainen aihealue vielä mitään, mutta kun kopiodaan visuaalinen tyyli (kaikki koneet yms mukaanlukien), ja työntekijöiden katseiden vaihdot niin ei voi sanoa kuin että halpaa.
ja tätä tehdään aivan jatkuvasti elokuvissa ja mainoksissa. jotkut sanovat näitä kunnioittaviksi nyökkäyksiksi alkuperäistä tahoa kohtaan, toiset törkeäksi ja mielikuvituksettomaksi kopioinniksi. jos on aivan pakko kaivaa esimerkkiä niin sanotan vaikka matrix. alkuperäisen elokuvan lähes jokainen vaikuttava kohtaus oli kopio, jotkut frame framelta toiset löyhemmin.
Re: Itse mainos
NCT, 18.1.2006 23:51:58
Pisteet: 0
Heh. Verratkaa: Applen Intel-mainos: http://www.apple.com/intel/ads/
Postal Service: Such Great Heights musiikkivideo: http://www.popzoot.tv/streamframe.php3?id=850
Kopioitu? Ei koskaan!
noilla molemmilla videoilla on samat ohjaajat. Että se siitä kopioinnista.

http://wiredblogs.tripod.com/cultofmac/index.blog?...
Re: Itse mainos
Jim0, 13.1.2006 19:58:55
Pisteet: 0
Heh. Verratkaa: Applen Intel-mainos: http://www.apple.com/intel/ads/
Postal Service: Such Great Heights musiikkivideo: http://www.popzoot.tv/streamframe.php3?id=850
Kopioitu? Ei koskaan!
Listaappa ne musavideot ja mainokset joissa molemmissa esimerkiksi skeitataan?
Nemesis Re: Itse mainos
Nemesis, 14.1.2006 11:51:20
Pisteet: 0
Listaappa ne musavideot ja mainokset joissa molemmissa esimerkiksi skeitataan?
Pointti ei ole se, että molemmat tapahtuvat piiritehtaassa. Applen mainoksessa on monia yksityiskohtia jotka on käytännössä 1:1 samanlaisia kuin tuossa musiikkivideossa. Mm. se työntekijöiden katseenvaihdot ja wafereiden käsittely, wafereista työstävät robottikädet, laitteen (mainoksessa satelliitti, mainoksessa iMac) sisällä oleva piiri, ja laitteen ulkopuolelle siirtyvä kuvakulma jne. jne.

kaikki jotka väittävät että tuota mainosta ei ole kopioitu tuosta videosta, ovat joko tyhmiä tai sokeita (tai molempia). Ja jos kyse olisi "kunnianosoituksesta", voisi tuon musiikkivideon edes mainita jossain, mutta ei.
muumio Re: Itse mainos
muumio, 19.1.2006 10:46:57
Pisteet: 0
Ja jos kyse olisi "kunnianosoituksesta", voisi tuon musiikkivideon edes mainita jossain, mutta ei.
Mutta tuo yhteyshän on ilmiselvä. Apple on sitäpaitsi aina osoittanut ymmärtämystä alakulttuureja, kuten indiemusiikkia, kohtaan. Ehkä Apple onkin nyt niin iso firma, ettei se enää ole ihmisistä coolia? Jos, niin kuka silloin on pinnallinen?
Re: Itse mainos
Jim0, 18.1.2006 11:25:29
Pisteet: 0

Kopioitu? Ei koskaan!
Newsflash: Apple ei ole kopioinut yhtään mitään.

http://macdailynews.com/index.php/weblog/comments/...
Moose Re: Itse mainos
Moose, 23.1.2006 21:00:36
Pisteet: 0
Kopioitu? Ei koskaan!
Newsflash: Apple ei ole kopioinut yhtään mitään.
http://macdailynews.com/index.php/weblog/comments/...
Mutta ei tässä nyt ihan puhtaita jauhoja ole silti pussissa. Bändin kommentit: "It has recently come to our attention that Apple Computers' new television commercial for the Intel chip features a shot-for-shot recreation of our video for 'Such Great Heights' made by the same filmmakers responsible for the original. We did not approve this commercialization and are extremely disappointed with both parties that this was executed without our consultation or consent."
Mike Steel Kuinka yllättävää!
Mike Steel, 14.1.2006 13:05:00
Pisteet: 0
Applen/Jobsin "mainonta" ja "faktat" ovat jälleen omaa luokkaansa.

http://weblog.infoworld.com/enterprisemac/archives...

Kaikkein surullisinta tässä tietysti ei ole se kuinka Apple (jälleen kerran) valehtelee ja vääntää "faktoja" tukemaan Jobsin fantasioita, vaan se kuinka uskollinen RDF -faniporukka jälleen kerran nielee kaiken.

Oh well.
"This was no boating accident!"
Piparkakku Re: Kuinka yllättävää!
Piparkakku, 16.1.2006 02:32:18
Pisteet: 0
Applen/Jobsin "mainonta" ja "faktat" ovat jälleen omaa luokkaansa. http://weblog.infoworld.com/enterprisemac/archives...
Kaikkein surullisinta tässä tietysti ei ole se kuinka Apple (jälleen kerran) valehtelee ja vääntää "faktoja" tukemaan Jobsin fantasioita, vaan se kuinka uskollinen RDF -faniporukka jälleen kerran nielee kaiken.
Oh well.
On se hyvä että Windows XP oli niin paljon turvallisempi ja parempi kuin edeltäjänsä, juuri niin kuin Microsoft lupa-- eiku..
Microsoft vacuum cleaner, only product not sucking, internets, 6 years, ms paint, etc.
Kommenttini yltävät +3-tasolle MS-vastaisen allekirjoitukseni takia <3
Re: Kuinka yllättävää!
arashi, 14.1.2006 14:52:29
Pisteet: 0
Applen/Jobsin "mainonta" ja "faktat" ovat jälleen omaa luokkaansa. http://weblog.infoworld.com/enterprisemac/archives...
Kaikkein surullisinta tässä tietysti ei ole se kuinka Apple (jälleen kerran) valehtelee ja vääntää "faktoja" tukemaan Jobsin fantasioita, vaan se kuinka uskollinen RDF -faniporukka jälleen kerran nielee kaiken.
löysihän se valitettavaa, puolitoista vuorokautta siihen meni, mutta sieltä se tuli. melkein ehti jo huolestua oliko tapahtunut jokin kamala onnettomuus kun ei välittömästi kantautunut itku korviin. itseani ei taaskaan kiinnosta puolustaa pr-puheita koska ne ovat tunnetusti aina asian paras mahdollinen puoli, mutta melko surullista on kyllä sekin miten anti-rdf-faniporukan pitää aina kaivamalla kaivaa ne epäkohdat.
Mike Steel Re: Kuinka yllättävää!
Mike Steel, 16.1.2006 07:15:31
Pisteet: 0
...mutta melko surullista on kyllä sekin miten anti-rdf-faniporukan pitää aina kaivamalla kaivaa ne epäkohdat.
-Anti-rdf ihmiset = ihmiset jotka eivät pidä suoranaisesta valehtelusta?
"This was no boating accident!"
Re: Kuinka yllättävää!
arashi, 16.1.2006 08:25:25
Pisteet: 0
...mutta melko surullista on kyllä sekin miten anti-rdf-faniporukan pitää aina kaivamalla kaivaa ne epäkohdat.
-Anti-rdf ihmiset = ihmiset jotka eivät pidä suoranaisesta valehtelusta?
voihan sen toki niinkin ottaa, pr puheet ovat aina puolinaisia totuuksia. toisaalta applen tekemä testi ja sen tulokset ovat kyllä täysin todellisia, mutta toisaalta testi kuvastaa osx:n työpöytäkäyttöä erittäin huonosti (ennemmin palvelinkäyttöä tai rendausta). eli käyttäjälle testin isot tuloserot eivät samassa skaalassa tule näkymään, mutta ne ovat kuitenkin saavutettavissa. eli ei niinkään valhetta kuin parhaan mahdollisen tuloseron etsimistä. ei mitenkään erikoinen tapaus, mutta koomiseltahan apple sai taas itsensä näyttämään kun ilman syytä piti mennä tällaista tekemään.
Nemesis Re: Kuinka yllättävää!
Nemesis, 16.1.2006 14:10:28
Pisteet: 0
Applen/Jobsin "mainonta" ja "faktat" ovat jälleen omaa luokkaansa.
Mitä valehtelua tuossa on? Koska se MacBook ja iMac käyttää tuplaydin-prossuja, on mielestäni kohtuullista käyttää tuota benchmarkkia niitä testattaessa. Vai olisko se "reilumpaa" käyttää sellaista benhmarkkia joka ei tajuaisi moniprosessorijärjstelmistä yhtään mitään? Antaisiko se sitten realistisemman kuvan noiden uusien mäkkien tehosta? Ei antaisi.
feenix Re: Kuinka yllättävää!
feenix, 16.1.2006 14:51:10
Pisteet: 0
Mitä valehtelua tuossa on? Koska se MacBook ja iMac käyttää tuplaydin-prossuja, on mielestäni kohtuullista käyttää tuota benchmarkkia niitä testattaessa. Vai olisko se "reilumpaa" käyttää sellaista benhmarkkia joka ei tajuaisi moniprosessorijärjstelmistä yhtään mitään? Antaisiko se sitten realistisemman kuvan noiden uusien mäkkien tehosta? Ei antaisi.
No jos testiä ajetaan siten (kuten tuosta linkistä ymmärtää), että yksiytimisillekin ajellaan useita säikeitä/prosesseja, on se aika vääristävä. Yksiytimisille yksi säie, kaksiytimiselle kaksi jne, se olisi reilua ja näyttäisi täsmälleen mitä saadaan aikaan. Tietenkään yksisäikeistä ei moniytimisille pidä ajaa.
Nemesis Re: Kuinka yllättävää!
Nemesis, 16.1.2006 17:00:44
Pisteet: 0
No jos testiä ajetaan siten (kuten tuosta linkistä ymmärtää), että yksiytimisillekin ajellaan useita säikeitä/prosesseja, on se aika vääristävä. Yksiytimisille yksi säie, kaksiytimiselle kaksi jne, se olisi reilua ja näyttäisi täsmälleen mitä saadaan aikaan. Tietenkään yksisäikeistä ei moniytimisille pidä ajaa.
Laskeppas joskus kuinka monta säiettä vaikkapa OS X:n taustalla oikein rullaa kaiken aikaa. Olisiko tusina, vai onko vielä enemmän? Ja suurimmalla osalla ihmisistä on useita sovelluksia käytössä yhtä aikaa, ja tuossakin tuplaydin auttaa kummasti.
Re: Kuinka yllättävää!
arashi, 16.1.2006 18:52:52
Pisteet: 0
No jos testiä ajetaan siten (kuten tuosta linkistä ymmärtää), että yksiytimisillekin ajellaan useita säikeitä/prosesseja, on se aika vääristävä. Yksiytimisille yksi säie, kaksiytimiselle kaksi jne, se olisi reilua ja näyttäisi täsmälleen mitä saadaan aikaan. Tietenkään yksisäikeistä ei moniytimisille pidä ajaa.
Laskeppas joskus kuinka monta säiettä vaikkapa OS X:n taustalla oikein rullaa kaiken aikaa. Olisiko tusina, vai onko vielä enemmän? Ja suurimmalla osalla ihmisistä on useita sovelluksia käytössä yhtä aikaa, ja tuossakin tuplaydin auttaa kummasti.
kovin ovat harvinaisia ne tapaukset jotka ajavat useaa todella prosessori-intensiivistä ohjelmaa kerralla. esim rendaavat 3d animaatiota, maalaavat painterilla ja katsovat kahta hd resoluution elokuvaa samaan aikaan. ne käyttöjärjestelmän taustalla pyörivät threadit ovat kovin vähäruokaisia, yksi nykyprossori suoriutuu niistä ja useasta muustakin passiivisesta ohjelmasta (musiikki, antivirus, warestus, yms) kerralla helposti, eikä toinen prosessori siinä rinnalla tee merkittävää eroa. usean prosessorin edut tulevat esiin kun halutaan tosissaan laskea jotain mikä pistää koneen polvilleen, silloin toinen prosessori pitää käyttiksen pyörimässä kun toinen hikoilee isojen laskujen kanssa. tai vaihtoehtoisesti voidaan ajaa useampaa isoa laskua kerralla niiden hidastamatta toisiaan. useasta prosessorista on vielä nykypäivänä iloa lähinnä pro käytössä.
Nemesis Re: Kuinka yllättävää!
Nemesis, 17.1.2006 10:27:07
Pisteet: 0
kovin ovat harvinaisia ne tapaukset jotka ajavat useaa todella prosessori-intensiivistä ohjelmaa kerralla.
Ei sen tarvitse välttämättä olla kovin prosessori-intensiivistä. Ja jos ajat vaikka 5-6 ei niin prosessori-intensiivistä sovellusta, on ne erot aika selkeät.

Webbisivuilla on usein prosessoritehoja vaativia animaatioita. ja usein niitä webbisivuja on auki monta yhtä aikaa. Pistetään taustalle vaikka jokin iso tiedostonkopiointi päälle, musiikkia soimaan ja vaikkapa kuvankäsittelyä, niin johan sillä prosessorilla riittää työtä.

sim rendaavat 3d animaatiota, maalaavat painterilla ja katsovat kahta hd resoluution elokuvaa samaan aikaan. ne käyttöjärjestelmän taustalla pyörivät threadit ovat kovin vähäruokaisia, yksi nykyprossori suoriutuu niistä ja useasta muustakin passiivisesta ohjelmasta (musiikki, antivirus, warestus, yms) kerralla helposti
Kyllä kone tuntuu aika huolella hyytyvän jos isken virusskannerin päälle. kaikki toiminnot hidastuvat selvästi.

useasta prosessorista on vielä nykypäivänä iloa lähinnä pro käytössä.
Sovitaanko vaikka, että olemme eri mieltä tästä asiasta?
Re: Kuinka yllättävää!
arashi, 17.1.2006 10:54:15
Pisteet: 0
kovin ovat harvinaisia ne tapaukset jotka ajavat useaa todella prosessori-intensiivistä ohjelmaa kerralla.
Ei sen tarvitse välttämättä olla kovin prosessori-intensiivistä. Ja jos ajat vaikka 5-6 ei niin prosessori-intensiivistä sovellusta, on ne erot aika selkeät.
Webbisivuilla on usein prosessoritehoja vaativia animaatioita. ja usein niitä webbisivuja on auki monta yhtä aikaa. Pistetään taustalle vaikka jokin iso tiedostonkopiointi päälle, musiikkia soimaan ja vaikkapa kuvankäsittelyä, niin johan sillä prosessorilla riittää työtä.
resoluutio alkaa olla jo aika iso jos kerralla on näkyvissä useita eri flash sivuja ja kuvankäsittelysofta, yleinen tapaushan on että etualalla aktiivisena oleva ohjelma on se joka prosessoria rasittaa (ja johon käyttäjä tehoa haluaa, muttei moniprosessorisuudesta huolimatta saa, jos ohjelma on yksithreadinen), taustalla olevat vain istuvat ja chillaavat odottaen että niitä käsketään tekemään jotain. ja hieman offtopic, windowsin tapauksessa se tiedostojen kopiointi on kyllä pahinta rasitusta mitä koneparalleen voi tehdä, herrajumala miten se on toteutettu.

useasta prosessorista on vielä nykypäivänä iloa lähinnä pro käytössä.
Sovitaanko vaikka, että olemme eri mieltä tästä asiasta?
käyhän sekin.
Re: Kuinka yllättävää!
arashi, 16.1.2006 14:55:40
Pisteet: 0
Mitä valehtelua tuossa on? Koska se MacBook ja iMac käyttää tuplaydin-prossuja, on mielestäni kohtuullista käyttää tuota benchmarkkia niitä testattaessa. Vai olisko se "reilumpaa" käyttää sellaista benhmarkkia joka ei tajuaisi moniprosessorijärjstelmistä yhtään mitään? Antaisiko se sitten realistisemman kuvan noiden uusien mäkkien tehosta? Ei antaisi.
et kyllä tule löytämään uudesta imäkistä 3-5x tehoboostia vanhaa verrattuna ellet sitä tee jotain ylithreaditettua pitkää raa'an matemaattista laskentaa. kyseinen benchmark sai vain aikaiseksi sen että yksiprosessoriset edeltäjät tukehtuivat täysin ja antoivat umpipaskat tulokset, olisivat pystyneet paljon parempaa jos niillä olisi ajettu saman benchmarkin vähäthreadista versiota ja verrattu sitä tulosta moniprosessoristen monithreadisen benchmarkin tulokseen.
Nemesis Re: Kuinka yllättävää!
Nemesis, 16.1.2006 17:07:41
Pisteet: 0
et kyllä tule löytämään uudesta imäkistä 3-5x tehoboostia vanhaa verrattuna ellet sitä tee jotain ylithreaditettua pitkää raa'an matemaattista laskentaa.
Tuon tehoboostin voi saada ajamalla kahta sovellusta yhtä aikaa. kaikki aina vinkuu että "tuplaydinprossuista ei ole hyötyä kuin monisäikestetyissä sovelluskissa!", kun tosiasia jokatapauksessa on että

a) jokaisessa käyttöjärjstelmässä on monta säiettä/prosessia hyrräämässä siellä taustalla, vaikka käyttäjä ei olisi vielä käynnistänyt yhtään sovellusta

b) käyttäjät käyttävät usein montaa sovellusta yhtä aikaa. Tuplaydinprossut loistaa tuollaisissa tilanteissa, vaikka ne sovellukset olisivatkin yksisäikeisiä.

yseinen benchmark sai vain aikaiseksi sen että yksiprosessoriset edeltäjät tukehtuivat täysin ja antoivat umpipaskat tulokset, olisivat pystyneet paljon parempaa jos niillä olisi ajettu saman benchmarkin vähäthreadista versiota ja verrattu sitä tulosta moniprosessoristen monithreadisen benchmarkin tulokseen.
Jos niiden kahden benchmarkin tulokset eivät ole vertailukelpoisia keskenään? Jos haluttaisiin todella realistinen benchmark, ajettaisiin joitain tavallisia sovelluksia moniajotilanteessa. Ja voit olla varma, että moniydin-prossut pyyhkisivät lattiaa single-core prossuilla tuossa benchmarkissa. Mutta sinä varmaan valittaisit silloinkin koska "tämä on epäreilu benchmark! Totta kai tämä suosii moniydinprossua!". Ehkä nykyaikaiset tietokoneenkäyttötottumukset vain suosii moniydinprossuja? Vai ajatko sinä vain yhtä sovellusta kerrallaan? Kun kuuntelet musiikkia, tietokoneella ei voi tehdä mitään muuta samalla?
Re: Kuinka yllättävää!
arashi, 16.1.2006 18:24:59
Pisteet: 0
et kyllä tule löytämään uudesta imäkistä 3-5x tehoboostia vanhaa verrattuna ellet sitä tee jotain ylithreaditettua pitkää raa'an matemaattista laskentaa.
Tuon tehoboostin voi saada ajamalla kahta sovellusta yhtä aikaa. kaikki aina vinkuu että "tuplaydinprossuista ei ole hyötyä kuin monisäikestetyissä sovelluskissa!", kun tosiasia jokatapauksessa on että
a) jokaisessa käyttöjärjstelmässä on monta säiettä/prosessia hyrräämässä siellä taustalla, vaikka käyttäjä ei olisi vielä käynnistänyt yhtään sovellusta
b) käyttäjät käyttävät usein montaa sovellusta yhtä aikaa. Tuplaydinprossut loistaa tuollaisissa tilanteissa, vaikka ne sovellukset olisivatkin yksisäikeisiä.
tottakai useampi prosessori nopeuttaa, mutta ennenkaikkea se estää konetta ajautumasta tilanteeseen jossa jokin yksittäinen prosessi vie kaiken tarjolla olevan tehon ja käyttis hyytyy. tosiasia on ettei normaalikäyttäjä koskaan tule huomaamaan mitään viisinkertaista nopeutta, kukaan ei enkoodaa 10 videota samanaikaisesti (olisi ehkä tilanne jossa sen testin mukaiset rasitukset kävisivät toteen).

jokainen yksithreadinen ohjelma tahmoo aivan samalla tavalla kaksi- kuin yksiprosessorisellakin koneella. yksi threadi voi käyttää vain yhden prosessorin tehot, vasta ajamalla useaa todella prosessori-intensiivistä threadia kerralla löydät ne luvatut lisätehot. kokeile vaikka ajaa photoshoppia yksi- ja kaksiprosessorisilla koneilla, ei se sen paremmin pyöri (käyttää vain yhtä threadia), muut prosessit toki saavat olla rauhassa photarin sitoeassa yhden prosessorin itselleen ja toisen jäädessä palvelemaan muita prosesseja. vasta sitten kun ohjelmat säikeistetään tukemaan useampaa prosessoria se teho alkaa näkymään yhdessäkin ohjelmassa, mutta tämän hetken tilanne on vielä kovin heikko.

yseinen benchmark sai vain aikaiseksi sen että yksiprosessoriset edeltäjät tukehtuivat täysin ja antoivat umpipaskat tulokset, olisivat pystyneet paljon parempaa jos niillä olisi ajettu saman benchmarkin vähäthreadista versiota ja verrattu sitä tulosta moniprosessoristen monithreadisen benchmarkin tulokseen.
Jos niiden kahden benchmarkin tulokset eivät ole vertailukelpoisia keskenään?
jos ne suorittavat jonkin yksittäisen prosessin, kuten vaikka yksittäisen floatingpoint operaation, niin taatusti ovat vertailukelpoisia. toinen testeistä vain spämmää useita threadeja joka estää yksiprosessorista suorittamasta montaakaan operaatiota loppuun asti.

Jos haluttaisiin todella realistinen benchmark, ajettaisiin joitain tavallisia sovelluksia moniajotilanteessa. Ja voit olla varma, että moniydin-prossut pyyhkisivät lattiaa single-core prossuilla tuossa benchmarkissa. Mutta sinä varmaan valittaisit silloinkin koska "tämä on epäreilu benchmark! Totta kai tämä suosii moniydinprossua!".
en valita mitään, totean vain että kyseisessä testissä mikä tahansa yksiprosessorinen saa yksinkertaisesti paskat tulokset jos vertaa siihen mihin ne pystyvät saman testin yksiprosessorisille optimoidussa versiossa.

Ehkä nykyaikaiset tietokoneenkäyttötottumukset vain suosii moniydinprossuja?
nykyaikaiset tietokoneohjelmat ovat ERITTÄIN konservatiivisia threadien suhteen. seuraavan kolmen vuoden aika voi olettaa muutosta kun kaikki valmistajat näyttävät siirtyvän useampaa coreen. pro ohjelmistakin monithreadisuutta taitaa löytyä lähinnä 3d ohjelmien rendauskoodista.

Vai ajatko sinä vain yhtä sovellusta kerrallaan? Kun kuuntelet musiikkia, tietokoneella ei voi tehdä mitään muuta samalla?
musiikin kuunteleminen ja netin selaaminen vievät murto-osan nykypäivän konetehoista, joten peruskäytössä ei moniprosessorisen ja yksiprosessorisen välistä eroa helpolla huomaa, loadi jakaantuu prosessorien välille, mutta yksikin riittää suoriutumaan helposti kaikista tehtävistä. vasta sitten, kun ajat jotain todella prosessoritehoa vaativaa, vaikkapa enkoodaat elokuvaa, alkavat kaksiprosessorisen koneen edut löytymään. eivätkä silloinkaan merkittävästi enkoodausnopeudessa, vaan siinä, että konetta voi samaan aikaa käyttää muuhunkin toisen prosessorin ollessa vapaana suorittamaan enkoodauksen ulkopuolisia prosesseja.
Nemesis Re: Kuinka yllättävää!
Nemesis, 17.1.2006 10:22:30
Pisteet: 0
nykyaikaiset tietokoneohjelmat ovat ERITTÄIN konservatiivisia threadien suhteen.
Niin ocat, mutta sinä voit ajaa montaa tuollaista sovellusta yhtä aikaa. Minulla on yleensä päällä 3-4 sovellusta yhtä aikaa, ja taustalla useita palveluita.

musiikin kuunteleminen ja netin selaaminen vievät murto-osan nykypäivän konetehoista, joten peruskäytössä ei moniprosessorisen ja yksiprosessorisen välistä eroa helpolla huomaa, loadi jakaantuu prosessorien välille, mutta yksikin riittää suoriutumaan helposti kaikista tehtävistä.
Mutta ajappas montaa sovellusta yhtä aikaa, niin tilanne voi muuttua. Tässä 2.4GHz P4:ssä prosessorikuorma nousee usein tuonna sataan prosenttiin, vaikka koneella ei tehdä mitään erikoista. Käynnissä on yleensä Firefox, Notes, Wordi ja pari muuta sovellusta.

asta sitten, kun ajat jotain todella prosessoritehoa vaativaa, vaikkapa enkoodaat elokuvaa, alkavat kaksiprosessorisen koneen edut löytymään. eivätkä silloinkaan merkittävästi enkoodausnopeudessa, vaan siinä, että konetta voi samaan aikaa käyttää muuhunkin toisen prosessorin ollessa vapaana suorittamaan enkoodauksen ulkopuolisia prosesseja.
Etkös sinä yritä vakuutella, että moniydinprossut eivät ole niin tarpeellisia, ja nyt kerrotkin että kuinka hyvin ne on?
Re: Kuinka yllättävää!
arashi, 17.1.2006 10:42:14
Pisteet: 0
Mutta ajappas montaa sovellusta yhtä aikaa, niin tilanne voi muuttua. Tässä 2.4GHz P4:ssä prosessorikuorma nousee usein tuonna sataan prosenttiin, vaikka koneella ei tehdä mitään erikoista. Käynnissä on yleensä Firefox, Notes, Wordi ja pari muuta sovellusta.
itsellänikin pyörii useita sovellluksia yhtäaikaa, kone on antiikkinen, mutta silti muisti ottaa windowsin mahtavalla swapinhallinnalla kiinni ennen prosessoritehoa. useakaan ohjelma ei jakuvasti laske jotain tehoa vievää, esim. word, notes ja firefox pääasiassa vain idlaavat jollei niitä käytä.

Etkös sinä yritä vakuutella, että moniydinprossut eivät ole niin tarpeellisia, ja nyt kerrotkin että kuinka hyvin ne on?
en en, moniydin prosessorit ja useamman prosessorin koneet ovat erittäin käytännöllisiä, mutta se kuva minkä apple antoi sanoessaan koneen olevan 3-5x nopeampi ei toteudu normaalissa työpöytäkäytössä ilman tietoista hakemalla haettua rasitusta. yleensä käytössä on yksi aktiivinen ohjelma (word, photoshop, selain) joka ei osaa hyödyntää kuin yhtä prosessoria/corea, joten käyttäjä ei löydä ajamastaa ohjelmasta yhtää ylimääräistä tehoa. se lisäteho sijoituu muihin (taustalla pyöriviin) prosesseihin. sitten kun se aktiivinen ohjelma on monithreadinen niin se teho on oikeasti ilman kikkailua käyttäjän käsissä.
Re: Kuinka yllättävää!
krbnsk, 14.1.2006 15:22:08
Pisteet: 0
Applen/Jobsin "mainonta" ja "faktat" ovat jälleen omaa luokkaansa. http://weblog.infoworld.com/enterprisemac/archives...
Kaikkein surullisinta tässä tietysti ei ole se kuinka Apple (jälleen kerran) valehtelee ja vääntää "faktoja" tukemaan Jobsin fantasioita, vaan se kuinka uskollinen RDF -faniporukka jälleen kerran nielee kaiken.
Oh well.
En näe vääränä mainostaa konetta nopeammaksi kuin aikaisempi malli, koska juuri sitähän se on. Eri asia on sitten onko käytännön hyöty tuota luokkaa. Tuossa kun on kyse puhtaasti laskennallisesti testistä, jossa uusi malli päihittää aiemman. Vai voitko väittää muuta?