Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 12.11.2003

Applen TV-mainos pannaan Isossa-Britanniassa

Applen G5-tietokonetta mainostava TV-mainos on joutunut pannaan Isossa-Britanniassa. Alunperin mainos sai hyväksynnän, mutta mainosten todenmukaisuutta valvova Independent Television Commission (ITC) päätti estää mainoksen esittämisen saatuaan siitä valituksen kahdeksalta katsojalta. ITC:n mukaan Apple ei voi aukottomasti todistaa, että G5 on maailman nopein ja tehokkain henkilökohtainen tietokone, kuten mainos väittää.

ITC perusteli päätöstään myös sillä, että tietotekniikka kehittyy jatkuvasti ja tietokoneiden tehoa voidaan mitata monin eri tavoin. ITC:n päätös tarkoittaa sitä, että Applen on muutettava mainosta, mikäli he haluavat sitä vielä käyttää.

Applen edustajat eivät ole kommentoineet ITC:n päätöstä, mutta PowerMac G5:n Ison-Britannian verkkosivua on jo muutettu. Sivulta on poistettu kiistanalainen tv-mainos ja lisätty tarkempia perusteluja väittämälle, jonka mukaan G5 on maailman nopein tietokone. USA:n Apple mainostaa samaa konetta yhä alkuperäisen mainossivun voimin.

Lue juttu K2, 12.11.2003 00:04. Lähde: ZDNet
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 48 uutta / 48 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Ei haittaa
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 00:15:46
Pisteet: 0
Ei kai tuo mainos haittaa. Ainakin kaikki IT-ihmiset tietävät, miten tuon asian laita on.

Tekivät sen taas.
Re: Ei haittaa
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 00:50:51
Pisteet: 0
Ei kai tuo mainos haittaa. Ainakin kaikki IT-ihmiset tietävät, miten tuon asian laita on.
Minä tiedän, että asia on G5:n suhteen näin:
“World’s fastest based on SPECrate® 2000 benchmark results and leading professional application performance tests against 3GHz Pentium 4-based Dell Dimension 8300 and 3.06GHz Dual Xeon-based Dell Precision 650. SPECrate® 2000 benchmarks run with GCC 3.3 and independently tested, full report available from Veritest; professional applications tested by Apple, June 2003.

Tietysti jos haluaa lukea tuota "World's fastest" -mainoslausetta kuin piru raamattua, voi sen ymmärtää niin että Apple tarkoittaa G5:n olevan paras kaikkissa testeissä.

GCC:llä testaaminen on kuitenkin mielestäni ihan validi tapa esitellä raudan kykyjä.

Tekivät sen taas.
Tekivät minkä? Tarkoitatko sitä että he testasivat yleisessä käytössä olevalla kääntäjällä koneen suoritustehoa ja totesivat se olevan kilpailijoita parempi? Mitä sitten? Minulle tämä on GCC:n käyttäjänä merkittävä tieto.
Re: Ei haittaa
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 01:54:19
Pisteet: 0
Ei kai tuo mainos haittaa. Ainakin kaikki IT-ihmiset tietävät, miten tuon asian laita on.
Minä tiedän, että asia on G5:n suhteen näin:
“World’s fastest based on SPECrate® 2000 benchmark results and leading professional application performance tests against 3GHz Pentium 4-based Dell Dimension 8300 and 3.06GHz Dual Xeon-based Dell Precision 650.
Joukosta puuttuu Opteron, joten ei tuon perusteella voi vielä mitään väittää.
Re: Ei haittaa
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 08:26:08
Pisteet: 0
Ei kai tuo mainos haittaa. Ainakin kaikki IT-ihmiset tietävät, miten tuon asian laita on.
Minä tiedän, että asia on G5:n suhteen näin:
“World’s fastest” based on SPECrate® 2000 benchmark results and leading professional application performance tests against 3GHz Pentium 4-based Dell Dimension 8300 and 3.06GHz Dual Xeon-based Dell Precision 650.
Joukosta puuttuu Opteron, joten ei tuon perusteella voi vielä mitään väittää.
Eikös myös Xeonista ole nopeampikin malli kuin 3.06ghz
Re: Ei haittaa
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 16:40:24
Pisteet: 0
Eikös myös Xeonista ole nopeampikin malli kuin 3.06ghz
Saattaa olla. Testit tehtiin kuitenkin ns. 'menneenä aikana' jolloin sellaista ei ollut saatavilla. Silloinkin se saattoi olla olemassa jonkun insinöörin taskussa, mutta ei myytävänä valmiina pakettina.
Re: Ei haittaa
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 16:37:27
Pisteet: 0
Joukosta puuttuu Opteron, joten ei tuon perusteella voi vielä mitään väittää.
Opteron puuttuu joukosta yllä mainituista historiallisista syistä.
feenix Re: Ei haittaa
feenix, 12.11.2003 08:36:43
Pisteet: 0
GCC:llä testaaminen on kuitenkin mielestäni ihan validi tapa esitellä raudan kykyjä.
Olisikohan jossain selitys mitä tämä "gcc:llä testaaminen" nyt sitten on? Ainakaan Applelta sitä ei saanut irti enkä heti Veritestiltäkään.
Re: Ei haittaa
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 13:40:29
Pisteet: 0
GCC:llä testaaminen on kuitenkin mielestäni ihan validi tapa esitellä raudan kykyjä.
Olisikohan jossain selitys mitä tämä "gcc:llä testaaminen" nyt sitten on? Ainakaan Applelta sitä ei saanut irti enkä heti Veritestiltäkään.
Se tarkoittaa sitä että millä kääntäjällä specin testiohjelmat on käännetty. Intelin kääntäjät tekevät tehokaampaa koodia kuin gcc, jossa taas on panostettu portattavuuteen. Eli käytännössä tuossa verrattiin gcc:llä käännettyjen softien toimintaa eri prosessoreilla. Tämä on realistinen käyttötilanne esim. Linuxin kanssa. Eli esim P4/Xeon suoriutuu Linuxissa huomattavasti heikommin kuin Windows, kun taas esim. Opteroni optimoinnit ovat kai kohtuu hyvin hanskassa gcc:ssä.
feenix Re: Ei haittaa
feenix, 13.11.2003 13:35:22
Pisteet: 0
Se tarkoittaa sitä että millä kääntäjällä specin testiohjelmat on käännetty. Intelin kääntäjät tekevät tehokaampaa koodia kuin gcc, jossa taas on panostettu portattavuuteen. Eli käytännössä tuossa verrattiin gcc:llä käännettyjen softien toimintaa eri prosessoreilla. Tämä on realistinen käyttötilanne esim. Linuxin kanssa.
Realistinen? Eli jos gcc osaa optimoida paremmin tavaraa toiselle prosessorille kuin toiselle, miten tämä tekee tästä realistisen? Tietysti kyseisten testien ollessa kyseessä ei koodikaan ole niin monimutkaista, että kauhean isoa eroa välttämättä tulisi kääntäjillä/koodigeneraattoreilla. Mutta silti mietityttää.
Re: Ei haittaa
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 13:59:11
Pisteet: 0
Tietysti kyseisten testien ollessa kyseessä ei koodikaan ole niin monimutkaista, että kauhean isoa eroa välttämättä tulisi kääntäjillä/koodigeneraattoreilla.
Paitsi Intelin omilla, jotka on optimoitu eritoten nopeustestejä varten.
TeknoHog Re: Ei haittaa
TeknoHog, 12.11.2003 00:48:56
Pisteet: 0
Ei kai tuo mainos haittaa. Ainakin kaikki IT-ihmiset tietävät, miten tuon asian laita on.
Mutta näinhän se menee kaikissa asioissa, kaikilla aloilla. Mainoksia ei suunnitella asiantuntijoita varten, koska he tietävät kuitenkin paremmin. Siksi on tärkeää, että joku huolehtii mainosten oikeellisuudesta, niistä kun moni vähemmän perehtynyt käyttäjä saa tietojaan. Toivottavasti sama linja jatkuu jos esim. Microsoft alkaa mainostaa turvallisia käyttöjärjestelmiä.
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
Moose Re: Ei haittaa
Moose, 12.11.2003 08:34:14
Pisteet: 0
Toivottavasti sama linja jatkuu jos esim. Microsoft alkaa mainostaa turvallisia käyttöjärjestelmiä.

Saahan se Microsoft mainostaa turvallisia käyttöjärjestelmiä, kunhan ei mainosta niitä maailman turvallisimpina...
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
TeknoHog Re: Ei haittaa
TeknoHog, 12.11.2003 19:54:45
Pisteet: 0
Toivottavasti Linux fanaatikot jatkavat Linuxin kutsumista ilmaiseksi. Saahan sitä Linux fanaatikot mainostaa ilmaista käyttöjärjestelmää kunhan unohtavat osan asioista.
Mistä ihmeestä keksit vetää Linuxin mukaan tähän keskusteluun? Kuka täällä on väittänyt Linuxia ilmaiseksi? Missä on mainostettu ilmaista Linuxia ja samalla unohdettu asioita?
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
Re: Ei haittaa
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 13:49:12
Pisteet: 0
Mistä ihmeestä keksit vetää Linuxin mukaan tähän keskusteluun? Kuka täällä on väittänyt Linuxia ilmaiseksi? Missä on mainostettu ilmaista Linuxia ja samalla unohdettu asioita?
Varmaan samasta paikasta kun MS ja tietoturva (joista kummastakaan ei löydy mainintaa artikkelista ja jotka otettiin esille vain että saataisiin se sama VITUN juupaseipäs-tappelu tähänkin artikkeliin)
..ja tälle mätetään miinuksia ja linux-kommentille ei. niinPÄ.
dalek Re: Ei haittaa
dalek, 12.11.2003 13:16:35
Pisteet: 0
Saahan se Microsoft mainostaa turvallisia käyttöjärjestelmiä, kunhan ei mainosta niitä maailman turvallisimpina...
Sehän riippuu vain siitä miten sanat maailma ja turvallinen määritellään.
Kateus iski PC-käyttäjien taholta
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 08:39:18
Pisteet: 0
Kateus iski PC-käyttäjien taholta, kun omistavat niin hitaita tietokoneita arkikäytössä.

G5 on nopea, nopeampi kuin Intel tehokäytössä.

Totuus ei muutu vaikka mainokset kielletään...

Mainokset on mainoksia, relatkaa. Maailma olisi tylsä paikka ilman mainoksia - ja parempi paikka ilman tylsiä PC-hörhöjä
Re: Kateus iski PC-käyttäjien taholta
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 09:15:04
Pisteet: 0
G5 on nopea, nopeampi kuin Intel tehokäytössä.
Verrataanko kumpi pyörittää uusimpia 3D-räiskintöjä nopeammin? Ai niin, eipä tolle taida pahemmin niitä olla. Ja mihinkäs sitä tehoa tarvittiinkaan, tekstinkäsittelyyn? On se pirun hyvä että on nopea kone vaikka tuskin kone on se hitain osa kun naputtelet tekstiä.
Re: Kateus iski PC-käyttäjien taholta
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 09:29:44
Pisteet: 0
G5 on nopea, nopeampi kuin Intel tehokäytössä.
Verrataanko kumpi pyörittää uusimpia 3D-räiskintöjä nopeammin? Ai niin, eipä tolle taida pahemmin niitä olla. Ja mihinkäs sitä tehoa tarvittiinkaan, tekstinkäsittelyyn? On se pirun hyvä että on nopea kone vaikka tuskin kone on se hitain osa kun naputtelet tekstiä.
Hienoa. Voisikohan konetta käyttää johonkin muuhunkin kuin 3D-riehuntapeleihin tai tekstinkäsittelyyn?
Re: Kateus iski PC-käyttäjien taholta
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 10:24:58
Pisteet: 0
Kateus iski PC-käyttäjien taholta, kun omistavat niin hitaita tietokoneita arkikäytössä.
sanoo mäc-käyttäjä joka on joskus kokeillut windows98 käyttistä pentium 100:sessa pari vuotta sitten

G5 on nopea, nopeampi kuin Intel tehokäytössä.
onko intel=pc, muitakin valmistajia on kuten amd, jolta tuli juuri 64-uutuus ulos.

Totuus ei muutu vaikka mainokset kielletään... Mainokset on mainoksia, relatkaa. Maailma olisi tylsä paikka ilman mainoksia - ja parempi paikka ilman tylsiä PC-hörhöjä
no tuo kertookin jo paljon mietteistäsi....
asdfghjklz Re: Kateus iski PC-käyttäjien taholta
asdfghjklz, 12.11.2003 11:38:50
Pisteet: 0
Kateus iski PC-käyttäjien taholta, kun omistavat niin hitaita tietokoneita arkikäytössä.
sanoo mäc-käyttäjä joka on joskus kokeillut windows98 käyttistä pentium 100:sessa pari vuotta sitten
Meillä töissä on käytössä Intelin Xeon prosessorilla varustettuja työasemia 2GB muistilla ja eivät kyllä mitään järin nopeita ole. Toisaalta minkäs teet, kun Windows 2000 suppportoi vaan 2GB muistia. Pitäisi varmaan vaihtaa käyttöjärjestelmä Linuxiin, mutta siinä kun ei kaikki tarvittavat softat vielä pyöri.

G5 on nopea, nopeampi kuin Intel tehokäytössä.
onko intel=pc, muitakin valmistajia on kuten amd, jolta tuli juuri 64-uutuus ulos.
PC = Personal Computer. Onko Mac = PC?
Re: Kateus iski PC-käyttäjien taholta
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 19:10:18
Pisteet: 0
Toisaalta minkäs teet, kun Windows 2000 suppportoi vaan 2GB muistia.
Neljää.

Pitäisi varmaan vaihtaa käyttöjärjestelmä Linuxiin, mutta siinä kun ei kaikki tarvittavat softat vielä pyöri.
Niin. Jos ei kusetus auta niin sitten aletaan valitsemaan juuri ne ohjelmat mitä Linuxille ei saa.
feenix Re: Kateus iski PC-käyttäjien taholta
feenix, 12.11.2003 12:36:20
Pisteet: +1
Meillä töissä on käytössä Intelin Xeon prosessorilla varustettuja työasemia 2GB muistilla ja eivät kyllä mitään järin nopeita ole. Toisaalta minkäs teet, kun Windows 2000 suppportoi vaan 2GB muistia. Pitäisi varmaan vaihtaa käyttöjärjestelmä Linuxiin, mutta siinä kun ei kaikki tarvittavat softat vielä pyöri.
Hassua, teillä on varmaan sitten vialliset 2000:t kun kerran MS:n speksitkin kertoo jopa 2000 Pron tukevan 4GB muistia ja serverit sitten siitä ylöspäinkin. Kannattaisi varmaan vaihtaa?
Re: Kateus iski PC-käyttäjien taholta
karipk, 12.11.2003 17:19:36
Pisteet: +1
Hassua, teillä on varmaan sitten vialliset 2000:t kun kerran MS:n speksitkin kertoo jopa 2000 Pron tukevan 4GB muistia ja serverit sitten siitä ylöspäinkin. Kannattaisi varmaan vaihtaa?
Tähän sellainen korjaus, että Win 2000 Pro +Server tukevat "vain" 2GB per prosessi, jos tarvitset enemmän, niin tarvitset Win 2000 advanced serverin (tai uudemman), jolla sitten saadaan 3GB käyttöön yhdelle prosessille.
Tässä vielä linkki MS:n sivuille:
http://www.microsoft.com/whdc/hwdev/platform/serve...
weicco Re: Kateus iski PC-käyttäjien taholta
weicco, 12.11.2003 12:01:08
Pisteet: 0
PC = Personal Computer. Onko Mac = PC?
Käsittääkseni PC termi on jo määritelty x86-perheeseen kuuluvaksi tietokoneeksi, ainakin ihmisten mielissä, eikä sitä kannata lähteä uudelleenmäärittelemään ja sotkemaan asiaa. Jos halutaan, että Mac ja PC kategorisoidaan samaan kastiin, keksitään sitten uusi termi. Mac ei ole näin ollen PC.
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Re: Kateus iski PC-käyttäjien taholta
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 18:58:24
Pisteet: 0
PC = Personal Computer. Onko Mac = PC?
Käsittääkseni PC termi on jo määritelty x86-perheeseen kuuluvaksi tietokoneeksi, ainakin ihmisten mielissä, eikä sitä kannata lähteä uudelleenmäärittelemään ja sotkemaan asiaa. Jos halutaan, että Mac ja PC kategorisoidaan samaan kastiin, keksitään sitten uusi termi. Mac ei ole näin ollen PC.
Näinhän se on. Ei turhaan ole vuosikymmeniä puhuttu PC-yhteensopivista koneista, joka käytännössä tarkoittaa yhteensopivuutta alunperäisen IBM PC:n kanssa.
feenix Re: Kateus iski PC-käyttäjien taholta
feenix, 13.11.2003 13:33:41
Pisteet: 0
Näinhän se on. Ei turhaan ole vuosikymmeniä puhuttu PC-yhteensopivista koneista, joka käytännössä tarkoittaa yhteensopivuutta alunperäisen IBM PC:n kanssa.
Paitsi että nykyään on mielenkiintoista miettiä yhteensopivuutta. Uusimmat prosessorit eivät ole 8086-yhteensopivia (AMD poisti turhia käskyjä), koneissa ei ole sarjaportteja, ei PS/2-portteja, ei levykeasemia, näyttöteknologia on ihan eri jne. Teoriassa silti ollaan yhteensopivia. Missähän vaiheessa mennään siihen, ettei enää välitetä moisesta "yhteensopivuudesta"?

Sinänsähän laitteisto/ohjelmistovalmistajat tekevät omia PCxx-speksejään, joissa pyritään vähän määrittelemään uusiksi tätäkin puolta. Mutta eipä niitä määrityksiä juuri missään näy, vai onko joku nähnyt koneen, jonka kerrotaan olevan moisen speksin mukainen? Vieläpä kun speksit ovat aika pitkällä tulevaisuudessa yleensä.
Faktaa...
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 10:35:10
Pisteet: +2
http://www.spec.org/cpu2000/results/cfp2000.html

(single CPU)

G5 2GHz = 840
AMD Opteron 246 2GHz = 1209
AMD MP2600+ = 602
AMD XP3200+ = 873
Dell, P4 3.0 = 1229
Intel, P4 3.2 = 1252
Dell, 3.06 Xeon = 1173
HP rx5670, Itanium2 1.5 = 2108 (just for fun)
HP rx5670, Itanium2 1000 = 1431


http://www.spec.org/cpu2000/results/cint2000.html

(single CPU)

G5 2GHz = 800
AMD Opteron 246 2GHz = 1248
AMD MP2600+ = 751
AMD XP3200+ = 1044
Dell, P4 3.0 = 1205
Intel, P4 3.2 = 1221
Dell, 3.06 Xeon = 1242
HP rx5670, Itanium2 1.5 = 1312
HP rx5670, Itanium2 1000 = 807 (that makes Itanium2 about 2x faster than G5, clock for clock comparison!!!)


http://www.spec.org/cpu2000/results/rfp2000.html

(2x=dual CPU, 1x=one CPU)

2x G5 2GHz = 15.7
2x AMD a4800 Opteron 246 2GHz = 28.1
2x AMD MP2600+ = 10.4
1x AMD XP2800+ = 9.07
1x Dell, P4 3.0 = 12.7
1x Intel, P4 3.0 = 13.6
2x Dell, 3.06 Xeon = 18.0
2x HP rx5670, Itanium2 1.5 = 42.6
2x HP rx5670, Itanium2 1000 = 24.2


http://www.spec.org/cpu2000/results/rint2000.html

(2x=dual CPU, 1x=one CPU)

2x G5 2GHz = 17.2
2x AMD a4800 Opteron 246 2GHz = 28.8
2x AMD MP2600+ = 15.3
1x AMD XP2800+ = 10.4
1x Dell, P4 3.0 = 12.6
1x Intel, P4 3.0 = 13.8
2x Dell, 3.06 Xeon = 25.6
2x HP rx5670, Itanium2 1.5 = 30.3
2x HP rx5670, Itanium2 1000 = 18.6 (this makes Itanium2 twice faster than G5, again!)
Lisää karvasta kalkkia mac zealoteille...
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 10:46:24
Pisteet: 0
Re: Lisää karvasta kalkkia mac zealoteille...
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 22:28:22
Pisteet: 0
Tuo sivu on todettu moneen kertaan roskaksi.
Re: Faktaa...
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 14:37:19
Pisteet: 0
http://www.spec.org/cpu2000/results/rfp2000.html (2x=dual CPU, 1x=one CPU)
2x G5 2GHz = 15.7
2x AMD a4800 Opteron 246 2GHz = 28.1
2x AMD MP2600+ = 10.4
1x AMD XP2800+ = 9.07
1x Dell, P4 3.0 = 12.7
1x Intel, P4 3.0 = 13.6
2x Dell, 3.06 Xeon = 18.0
2x HP rx5670, Itanium2 1.5 = 42.6
2x HP rx5670, Itanium2 1000 = 24.2
Selvennykseksi näihin keskusteluihin että tämä on se testi johon Apple perusti väitteensä. Eli kyse oli nimenomaan tupla G5 2GHz vastaan loput _PC:nä sillä hetkellä markkinoidut_ koneet. Käytännössä skaba oli siis G5 vastaan Xeon. Itaniumia myytiin silloin ainoastaan servereihin ja Opteron koneita ei ollut vielä saatavilla. Toisena argumenttina olivat sitten benchmarkit Mathematicasta, Photoshopista ja jostain musasoftasta.

Ettei kenenkään tarvitse näyttää tyhmältä väittäessään Applen väittäneen jotain mitä se ei ole väittänyt ;)
Re: Kateus iski PC-käyttäjien taholta
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 11:25:07
Pisteet: 0
Totuus ei muutu vaikka mainokset kielletään...
Applella "totuus" määritellään perinteisesti eri tavalla kuin muualla maailmassa. Ihmettelin aikoinani ko. firman sivuilla ollutta vertailua (ei siis mainos), jossa laitettiin samalle viivalle macci ja _celeronilla_ varustettu pc. Tottakai Macci vei "testin" 6-0 esim. Quake3:ssa, PC:ssä kun käytettiin jotain vanhaa paskaa Atin näytönohjainta ja Macissa parasta mitä oli tarjolla.
Todella hämmentävä juttu. Mietinkin silloin kuka on niin idiootti tai tietokoneista mitään tietämätön, että suhtautuu moiseen "testiin" vakavasti? Tämä oli retorinen kysymys.
Väärä taktiikka
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 12:55:44
Pisteet: 0
Apple tekee mielestäni taktisesti väärin kun se lähtee uhittelemaan nopeusrintamalla ja saa siellä kylmää kyytiä (kts. nuo tässä keskustelussa aiemmin mainitut linkit ja testitulokset).

Applen pitäisi keskittyä siihen, että se kaupittelee ihmisläheistä, helppoa ja mutkatonta IT-ratkaisua ihmisille, joita bitinnypläys ei kiinnosta tai jotka haluavat persoonallisemman MS-/Intel-vapaan vaihtoehdon. Laskentateho ei kuitenkaan ole enää mikään issue, kevyimmissäkin kaupasta löytyvistä ratkaisuista löytyy Pertti Peruskäyttäjälle tarpeeksi potkua.
Re: Väärä taktiikka
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 17:01:41
Pisteet: 0
Ei kukaan osta tietokonetta, jonka käyttäminen on helppoa, mutta ominaisuudet tehoissa ja laajennettavuudessa eivät niinkään. Sama juttuhan oli kännyköitten kanssa, osa ihmisistä aina kitisee että tulisi jo sellainen kännykkä missä ei ole "turhaa", pelkkä soittomahdollisuus. Nokiahan sellaisen tekikin tässä muutamia vuosia sitten, mutta eihän sitä kukaan ostanut, koska se oli "tyhmille ihmisille".
Re: Väärä taktiikka
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 19:06:34
Pisteet: 0
Nokiahan sellaisen tekikin tässä muutamia vuosia sitten, mutta eihän sitä kukaan ostanut, koska se oli "tyhmille ihmisille".
Kerrotko mallinkin? Itse, kun olen tuollaista etsinyt eikä muutamaan voteen ole sellaista ollut myynnissä.
Suurin osahan nokian malleista on "for dummies" puhelimia.
Re: Väärä taktiikka
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 14:28:03
Pisteet: 0
Nokiahan sellaisen tekikin tässä muutamia vuosia sitten, mutta eihän sitä kukaan ostanut, koska se oli "tyhmille ihmisille".
Kerrotko mallinkin? Itse, kun olen tuollaista etsinyt eikä muutamaan voteen ole sellaista ollut myynnissä.
Suurin osahan nokian malleista on "for dummies" puhelimia.
Nokia.fi:stä bongasi ihan heti pari "se on puhelin" -mallia:

http://www.nokia.fi/puhelimet/puhelinmallit/1100/
http://www.nokia.fi/puhelimet/puhelinmallit/2100/

Näistäkään ei kumpikaan taida kuulua siihen "kehitysmaapuhelinsarjaan" jolla Nokia puskee Afrikkaan? Lienee olemassa siis vielä simppelimpiä nokialaisia?
Re: Väärä taktiikka
Anonyymi kommentoija, 14.11.2003 10:45:12
Pisteet: 0
http://www.nokia.fi/puhelimet/puhelinmallit/1100/ http://www.nokia.fi/puhelimet/puhelinmallit/2100/
Näistäkään ei kumpikaan taida kuulua siihen "kehitysmaapuhelinsarjaan" jolla Nokia puskee Afrikkaan? Lienee olemassa siis vielä simppelimpiä nokialaisia?
Nämä ovat juuri niitä.
Entäpä tv-shop?
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 14:47:32
Pisteet: 0
TV-Shop esittää aina omia tutkimustuloksiaa nja ylistää tuotteitaan. Britanniassa ei siis ilmeisesti saa esittää televisiossa TV-Shopin mainoksiakaan?
Re: Entäpä tv-shop?
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 15:06:44
Pisteet: 0
TV-Shop esittää aina omia tutkimustuloksiaa nja ylistää tuotteitaan. Britanniassa ei siis ilmeisesti saa esittää televisiossa TV-Shopin mainoksiakaan?
Ilmeisesti kukaan katsoja ei yksinkertaisesti kehtaa tunnustaa katsoneensa TV-shoppia ja kuvitelleensa, että joku uskoo siihen toimintaan. Valituksesta se kuitenkin kaikki aina lähtee...
Dakkus Autovertaus
Dakkus, 12.11.2003 01:19:46
Pisteet: 0
Niin. Se pakollinen autovertaus sitten taas.
Aina silloin tällöin näkee automainoksia, joissa sanotaan jotain tyyliin: "Tämä auto on maailman paras*". Sitten alhaalla on pienellä präntättynä tieto siitä, mihin testiin tämä väite perustuu. Eikö tämä tapaus ole aivan vastaava?
Ovatko edellämainitun kaltaiset automainokset brittilässä kiellettyjä? Jos eivät ole, mikä ne erottaa tästä tietokonemainoksesta?
Mainittiinko applen mainoksessa lähdettä?
--
Seuraa euroseteleidesi jälkiä! http://eurobilltracker.eu/ - "Hei! Tämähän on matkustanut Lissabonista tänne Helsinkiin!"
Re: Autovertaus
Anonyymi kommentoija, 12.11.2003 18:34:21
Pisteet: 0
Niin. Se pakollinen autovertaus sitten taas. Aina silloin tällöin näkee automainoksia, joissa sanotaan jotain tyyliin: "Tämä auto on maailman paras*". Sitten alhaalla on pienellä präntättynä tieto siitä, mihin testiin tämä väite perustuu. Eikö tämä tapaus ole aivan vastaava?
Ovatko edellämainitun kaltaiset automainokset brittilässä kiellettyjä? Jos eivät ole, mikä ne erottaa tästä tietokonemainoksesta?
Oletko muka nähnyt sellaisia??? Eipä ole tullut vastaan, Peugeut käytti muistaakseni "maailman paras mainintaa kun voitti rallin MM-sarjan". Autovalmistajat vetoavat väitteissään usein "puolueettomiin" testeihin jolloin heillä on oikeus väittämiinsä.
Bream Re: Autovertaus
Bream, 12.11.2003 08:11:30
Pisteet: +1
Ovatko edellämainitun kaltaiset automainokset brittilässä kiellettyjä? Jos eivät ole, mikä ne erottaa tästä tietokonemainoksesta?
Se, että eivät ole kiellettyjä voisi johtua vaikka siitä, että autoala on jo niin vanhaa ja markkinointityyli on (ollut niin pitkään kuin minä muistan) rehvastelevaa ja yliampuvaa ja ihmiset vaan ovat tottuneet siihen. Tietokonemaailmassa muutenkin faktat on verrattain helppo todeta oikeiksi tai vääriksi eikä markkinointipuheet ole niin ylimalkaisia kuin autoalalla. Tietokoneen myynnissä ei toimisi vaikkapa se, että "tämän koneen paras ominaisuus on jälleenmyyntiarvo" tai että "tämä kone tarjoaa ilmeentöntä tehokkuutta" jne. Sen sijaan että "maailma tarvitsee esikuvia" tietokonemainoksessa on parempi sanoa (ja näinhän se lehtimainoksissa meneekin) esimerkiksi "3GHz/512Mb/120Gb/n9700-128/17"TFT" yms. kryptistä mutta hyvin täsmällistä.
Tug3 Heh
Tug3, 12.11.2003 10:02:07
Pisteet: 0
...ja taas tulee ilmaista mainosta...

Tosin tällä kertaa taisi tulla tämä vahingossa. Tuskin olivat laskeneet sen varaan, että mainos sensuroitaisiin. Eri asia olis ollut, jos mainoksessa olisi ollut raakaa pornoa tai vastaavaa. Silloin siitä tosin näkisi sen, että on laskettu sensuurin iskevän ja näkyvyyttä on haettu juuri sensuurin kautta.

Mutta tuskin Applella juurikaan tämän sensuurin takia surun kyyneleitä vuodatetaan - ilon ehkä kylläkin...
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
asdfghjklz Hifilaite
asdfghjklz, 12.11.2003 08:51:37
Pisteet: 0
Miten tietokonelaite eroaa esim. 'hifi'-laitteen mainostamisesta? Pitäisikö kaikki mainokset kieltää, jossa väitetään laitteen olevan 'hifitasoa' (hyvä äänenlaatu), vaikka todellisuudessa näin ei ole?



rza Re: Hifilaite
rza, 12.11.2003 09:27:02
Pisteet: 0
Miten tietokonelaite eroaa esim. 'hifi'-laitteen mainostamisesta? Pitäisikö kaikki mainokset kieltää, jossa väitetään laitteen olevan 'hifitasoa' (hyvä äänenlaatu), vaikka todellisuudessa näin ei ole?
Kai tuo on enemmän rinnastettavissa siihen jos hifilaite sanoisi olevansa ääneltään kirkkain ja tehokkain markkinoilla oleva, vaikka kyseistä ei voisi todistaa. Eikai tuollainen suomessa menisi läpi.
xxx
asdfghjklz Virginia Tech
asdfghjklz, 12.11.2003 08:59:19
Pisteet: 0
"I was in the market for a new machine. I was hoping to get ten teraflops by the end of the year. I'd never used a Mac and had been looking at Dells and IBMs. Then Apple released the G5 on June 23. A week later I bought 1,100 duals online at the Apple Store. I'm Srinidhi Varadarajan and I build Supercomputers at Virginia Tech."