Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Perjantai, 14.5.2004

AppleScript-haittaohjelma kiusaa Mac OS X -käyttäjiä

P2P-verkoissa leviää AS.MW2004.Trojan -niminen AppleScript-haittaohjelma, joka valehtelee olevansa lähiaikoina Mac OS X:lle julkaistavan Microsoft Office 2004:n demoversio. Skriptiohjelman kuvake on identtinen Office 2004:n asennusohjelman kanssa. Kuvaketta tuplaklikatessa skripti tuhoaa käyttäjän kotihakemiston sisällön. Microsoftin edustaja kertoi, että asiakkaiden tulisi ladata Mac-päivitykset ja ohjelmat Microsoftin Mac-sivuilta. Julkisuustempustaan tunnettu Intego päivitti VirusBarrier X -ohjelmansa torjumaan haittaohjelmaa.

Lue juttu AdminGZ, 14.5.2004 00:17. Lähde: MacWorld
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 47 uutta / 47 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Word vai Office?
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 00:59:42
Pisteet: 0
Sektori kertoo kyseessä olevan mukamas Office Demon, muissa uutispalveluissa kerrottiin jo eilen kyseessä olevan mukamas Word demon. Näin kerrotaan myös Sektorin mainitsemassa lähteessä.

Vaikea tarkistaa mikä on totta kun ei löydy koko skriptiä mistään vaikka varta vasten imuroin LimeWiren. Täytyy sanoa että on ihmeellinen tietoturvatalo tämä Intego. Jotenkin on sellainen olo koko ajan ettei toiminta ole aivan suoraselkäistä.
AdminGZ Re: Word vai Office?
AdminGZ, 14.5.2004 01:37:50
Pisteet: 0
Sektori kertoo kyseessä olevan mukamas Office Demon, muissa uutispalveluissa kerrottiin jo eilen kyseessä olevan mukamas Word demon. Näin kerrotaan myös Sektorin mainitsemassa lähteessä.
http://www.intego.com/pix/pr42_1.gif

Skriptin kuvake on ainakin Officen.

Tässä Wordin kuvake: http://www.microsoft.com/mac/images/ps_icon_smll_w...
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Intego
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 14:15:31
Pisteet: 0
"Vaikea tarkistaa mikä on totta kun ei löydy koko skriptiä mistään vaikka varta vasten imuroin LimeWiren. Täytyy sanoa että on ihmeellinen tietoturvatalo tämä Intego. Jotenkin on sellainen olo koko ajan ettei toiminta ole aivan suoraselkäistä.
"

Joo, olen kuullut tuon Integon luotettavuudesta ennenkin erilaisia kommentteja. On jopa väitetty että he ovat itse levittäneet osaa haittaohjelmistaan. TIedä siitä sitten. Mutta pistää miettimään



Joo, itsekin etsiskelin kyseistä demoa, mutta jos demon koko on jotain 100 Kbittiä, niin luulisi pistävän miettimään ahnaimmankin warettajan. Ehkä 100 Mbittiä voisi olla lähempänä, vai mahtaakohan tuokaan riittää
Intego
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 14:16:10
Pisteet: 0
"Vaikea tarkistaa mikä on totta kun ei löydy koko skriptiä mistään vaikka varta vasten imuroin LimeWiren. Täytyy sanoa että on ihmeellinen tietoturvatalo tämä Intego. Jotenkin on sellainen olo koko ajan ettei toiminta ole aivan suoraselkäistä.
"

Joo, olen kuullut tuon Integon luotettavuudesta ennenkin erilaisia kommentteja. On jopa väitetty että he ovat itse levittäneet osaa haittaohjelmistaan. TIedä siitä sitten. Mutta pistää miettimään



Joo, itsekin etsiskelin kyseistä demoa, mutta jos demon koko on jotain 100 Kbittiä, niin luulisi pistävän miettimään ahnaimmankin warettajan. Ehkä 100 Mbittiä voisi olla lähempänä, vai mahtaakohan tuokaan riittää
Asennusohjelma
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 22:52:50
Pisteet: 0
Juu, ei tuo viruksen tuntomerkkejä täytä. Ei levitä itseään, ei monista itseään. Tuo kuvakekin on vain sen ko. scriptin tekijän sille laittama.

Jos waretsin himoisena menee lataamaan muutaman kilotavun tiedoston luullakseen sitä "ilmaiseksi" ohjelmakopioksi, niin kotihakemiston tyhjentyminen netistä ladatuista leffoista, musasta ja ohjelmista on iha OK ,-)
Virus vai haittaohjelma?
Anonyymi kommentoija, 15.5.2004 13:09:42
Pisteet: 0
Jaa taas menee Windows mies hiljaiseksi.

Nyt nämä skripti virukset ei olekaan viruksia vaan haittaohjelmia. Eikös "Anna Kournikova"-virus ollut skriptikielellä tehty? Silloin aikoinaan taidettiin puhua ainakin sektori.comissa ihan viruksesta.

Noh ajat muuttuu ja tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee.
Re: Virus vai haittaohjelma?
Anonyymi kommentoija, 15.5.2004 13:35:48
Pisteet: 0
Nyt nämä skripti virukset ei olekaan viruksia vaan haittaohjelmia. Eikös "Anna Kournikova"-virus ollut skriptikielellä tehty? Silloin aikoinaan taidettiin puhua ainakin sektori.comissa ihan viruksesta.
Sillä ei ole mitään väliä millä kielellä ohjelma on kirjoitettu, vaan sillä levittääkö se itseään vai ei. McAfeen virustietokannasta:

"When run, the encrypted script copies itself to the WINDOWS directory as "AnnaKournikova.jpg.vbs". It attempts to mail a separate email message, using MAPI messaging, to all recipients in the Windows Address Book using the following information..."
Re: Virus vai haittaohjelma?
Anonyymi kommentoija, 15.5.2004 19:36:02
Pisteet: 0
Jaa taas menee Windows mies hiljaiseksi. Nyt nämä skripti virukset ei olekaan viruksia vaan haittaohjelmia. Eikös "Anna Kournikova"-virus ollut skriptikielellä tehty? Silloin aikoinaan taidettiin puhua ainakin sektori.comissa ihan viruksesta.
Noh ajat muuttuu ja tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee.
Juu, tämä on häkellyttävä tietoturva-aukko OS X:ssä: jos käyttäjä ajaa ohjelman joka tyhjentää kotikansion, niin (gulp) kotikansio tyhjenee! Koska Intego julkaisee softaansa päivityksen joka poistaa X:n "Disk Utility"-haittaohjelman, joka formatoi kovalevyjä?

Täytyy myös muistaa, että Microsoftin ohjelmalta tuommoinen toiminta (dokumenttien tuhoaminen) ei olisi niinkään kaukaa haettua. Ainakin Winukka-puolella tähän on totuttu.
AdminGZ Mikä on AppleScript?
AdminGZ, 14.5.2004 00:39:29
Pisteet: +1
AppleScript on Applen Mac OS ja Mac OS X:ään suunnittelema skriptauskieli. AppleScript muistuttaa kieleltään Englanninkieltä. AppleScriptin kykenee käskettämään esimerkiksi sulkemaan tietyn ohjelman kirjoittamalla skriptiin: tell application "Ohjelmannimi" to quit. AppleScriptiä tukevia ohjelmia voi esimerkiksi käskyttää vaihtamaan kappaletta tai muuttamaan videon toistonopeutta. Eräs AppleScriptiä hyödyntävistä "tappajasovelluksista" on Salling Clicker, joka mahdollistaa esimerkiksi iTunesin kappaleiden vaihdon tai vaikkapa Macin kursorin ohjauksen kännykän tappiohjaimella. Kännykkää voi myöskin käyttää esimerkiksi PowerPoint ja Keynote -esityksien kalvojen vaihtamiseen. Printtimediassa AppleScriptiä käytetään myös monien toistamista tarvitsevien tehtävien automaatioon. Voit esimerkiksi tehdä johonkin kansioon AppleScriptin, joka automaattisesti lisää kuvalle tietyn väriprofiilin ja muuttaa sen kokoa kun kuva raahataan sen sisään.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 14:03:11
Pisteet: 0
Sitä vaan että ihan turha hehkuttaa jotain ominaisuuksia joita on nähty pc-puolella aiemmin!
Mikäköhän ihme on että kun puhutaan Macista alkaa heti kauhea sota... No, joka tapauksessa. Se että Salling Clicker on ns. "tappajasovellus", joka käyttää AppleScriptiä ei kyllä ota mitään kantaa siihen onko kyseinen ominaisuus nähty vaikka C64:llä aiemmin.

Älä intä itse vaan kirjoita googleen "control pc with mobile" esim. http://www.phonefront.co.uk./
Vaivaudu selvittämään asioita edes sen vertaa. Itse ohjasin pc:tä Ericsson T68:lla vuosia sitten joten maccinikkareiden on turha uhota mitään.
Ehkä ohjasitkin, mutta et ainakaan tuolla ohjelmalla, sen ensimmäinen versio (mahdollisista betoista ei ole sivuilla mainintaa) ilmestyi vasta 7 kuukautta sitten.

Sitäpaitsi tuon phonefrontin tuki eri puhelimille on kyllä varsin heikko, se tukee vain kahta eri puhelinta, Salling Clicker taas hieman useampaa.
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 14:54:38
Pisteet: 0
Integon julkisuustempaukset alkavat pikkuhiljaa ärsyttää. Tässä ohjelmassa ei ole mitään virusmaista: se ei leviä itsestään eikä hyödynnä tietoturva-aukkoja pahantekoon. Ellei sitten lasketa tietoturva-aukoksi sitä, että käyttäjällä on oikeus poistaa omia dokumenttejaan. Eiköhän poisteta sekin, niin johan alkaa viruskirjoittajilla puntit tutista.
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 15:11:12
Pisteet: 0
Tässä ohjelmassa ei ole mitään virusmaista
Itse en olekaan vielä laskenut pois mahdollisuutta, että kyseessä todella olisi Microsoftin Office 2004 -demo v. 1.0.
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 15.5.2004 08:49:20
Pisteet: 0
Integon julkisuustempaukset alkavat pikkuhiljaa ärsyttää. Tässä ohjelmassa ei ole mitään virusmaista: se ei leviä itsestään eikä hyödynnä tietoturva-aukkoja pahantekoon. Ellei sitten lasketa tietoturva-aukoksi sitä, että käyttäjällä on oikeus poistaa omia dokumenttejaan. Eiköhän poisteta sekin, niin johan alkaa viruskirjoittajilla puntit tutista.
Suosittelisin pikkuisen lähdekritiikkiä, vaikka nyt Apple-miehiä taidat ollakin.

Alkuperäinen uutinen on täällä: http://www.intego.com/news/pr42.html

Siellä ei puhuta sanallakaan mistään "viruksesta".
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 15.5.2004 11:08:41
Pisteet: 0
Alkuperäinen uutinen on täällä: http://www.intego.com/news/pr42.html Siellä ei puhuta sanallakaan mistään "viruksesta".
Mitkä silmälasit sinulla oli päässä kun luit uutisen? Tästä pätkästä löytyy seitsemän kertaa sana virus:

"Intego advises all Macintosh users to only download and run applications from trusted sources. However Intego has updated its VirusBarrier X software to address this vulnerability. Intego VirusBarrier X eradicates this Trojan horse, using its virus definitions dated May 11, 2004, and Intego remains diligent to ensure that VirusBarrier X will also eradicate any future viruses that may try to exploit this same technique. All Intego VirusBarrier X users should make sure that their virus definitions are up to date by using the NetUpdate preference pane in the Mac OS X System Preferences."

Suosittelisin pikkuisen lähdekritiikkiä, vaikka nyt Apple-miehiä taidat ollakin.
Mistä lie kotoisin päätelmä, että olen Apple-mies, kun en ole ottanut kantaa muuhun kuin jonkin virusfirman kyseenalaiseen ja harhaanjohtavaan markkinointiin.
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 17.5.2004 11:43:23
Pisteet: 0
Alkuperäinen uutinen on täällä: http://www.intego.com/news/pr42.html Siellä ei puhuta sanallakaan mistään "viruksesta".
Mitkä silmälasit sinulla oli päässä kun luit uutisen? Tästä pätkästä löytyy seitsemän kertaa sana virus:
"Intego advises all Macintosh users to only download and run applications from trusted sources. However Intego has updated its VirusBarrier X software to address this vulnerability. Intego VirusBarrier X eradicates this Trojan horse, using its virus definitions dated May 11, 2004, and Intego remains diligent to ensure that VirusBarrier X will also eradicate any future viruses that may try to exploit this same technique. All Intego VirusBarrier X users should make sure that their virus definitions are up to date by using the NetUpdate preference pane in the Mac OS X System Preferences."

No jos nyt pilkkua aletaan viilaamaan niin tehdään se sitten luetunymmärtämisen avulla...

Todellakin tuossa tekstissä mainitaan sana virus monta kertaa. Mutta tekstissä ei väitetä että tuo mainittu vihulainen olisi virus. Tekstissä sanotaan sen sijaan että se on "haavoittuvuus" ja "troijalainen", ja Intego on päivittänyt ohjelmistonsa ja sen virustietokannan hoitelemaan tuon tämän hetken vihulaisen, sekä mahdolliset tulevaisuuden virukset, jotka ehkä hyödyntävät samaa tekniikkaa.
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 17.5.2004 12:49:35
Pisteet: 0
Todellakin tuossa tekstissä mainitaan sana virus monta kertaa. Mutta tekstissä ei väitetä että tuo mainittu vihulainen olisi virus. Tekstissä sanotaan sen sijaan että se on "haavoittuvuus" ja "troijalainen", ja Intego on päivittänyt ohjelmistonsa ja sen virustietokannan hoitelemaan tuon tämän hetken vihulaisen, sekä mahdolliset tulevaisuuden virukset, jotka ehkä hyödyntävät samaa tekniikkaa.
Toivottavasti päivittävät pian tämänkin varalta:

http://www.macdailynews.com/comments.php?id=P2699_...
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 17.5.2004 21:55:46
Pisteet: 0
Todellakin tuossa tekstissä mainitaan sana virus monta kertaa. Mutta tekstissä ei väitetä että tuo mainittu vihulainen olisi virus. Tekstissä sanotaan sen sijaan että se on "haavoittuvuus" ja "troijalainen", ja Intego on päivittänyt ohjelmistonsa ja sen virustietokannan hoitelemaan tuon tämän hetken vihulaisen, sekä mahdolliset tulevaisuuden virukset, jotka ehkä hyödyntävät samaa tekniikkaa.
Toivottavasti päivittävät pian tämänkin varalta:
http://www.macdailynews.com/comments.php?id=P2699_...
Tuntuu olevan saatu mäkkivirusten tulokin käyntiin - kyllä sille kohta tulnee oikeita viruksiakin. Omat mailerit ja levyskannerit kun kehittävät vaan niin tulee yhtenä tiiviinä pakettina kaikki.
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 18.5.2004 07:49:06
Pisteet: 0
Tuntuu olevan saatu mäkkivirusten tulokin käyntiin - kyllä sille kohta tulnee oikeita viruksiakin. Omat mailerit ja levyskannerit kun kehittävät vaan niin tulee yhtenä tiiviinä pakettina kaikki.
Ja sehän siinä hankala puoli on. Tuon tässä uutisoidun "viruksen" kuka tahansa pystyy toteuttamaan Applescriptinä, vieläpä ihan Applen omien ohjeiden mukaan!

Edellinenkin viruskohu nousi ohjelmasta joka ei tehnyt mitään haitallista, eikä levinnyt sähköpostissa ilman että se pakattiin ja lähetettiin manuaalisesti. Mail-ohjelmaan saapuvat ohjelmaliitteet tunnistetaan automaattisesti ohjelmiksi ja niistä varoitetaan, "mahdollinen virus". Sehän nyt toki ei ihmisiä pysäytä niitä ajamasta.
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 15.5.2004 12:11:01
Pisteet: 0
Integon julkisuustempaukset alkavat pikkuhiljaa ärsyttää.
Tämä ei missään muodossaan ollut Integon julkisuustempaus, vaan MacWorldin uutinen haittaohjelmasta. Intego reagoi MacWorldin yhteydenottoon päivittämällä virusohjelmansa kuvaukset tunnistamaan ko. haittaohjelman.
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 15.5.2004 19:30:02
Pisteet: 0
Tämä ei missään muodossaan ollut Integon julkisuustempaus, vaan MacWorldin uutinen haittaohjelmasta. Intego reagoi MacWorldin yhteydenottoon päivittämällä virusohjelmansa kuvaukset tunnistamaan ko. haittaohjelman.
Ja sitten uutisoi sen mahdollisimman harhaanjohtavasti. Intego on voittoa havitteleva yritys, ja yrittää saada epätoivoisesti jonkun ostamaan tuotteensa, joka nyt vaan sattuu olemaan virustorjuntaa Macille, vrt. jääkaapit eskimoille.
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 15.5.2004 19:41:52
Pisteet: 0
Ja sitten uutisoi sen mahdollisimman harhaanjohtavasti. <
Niin, Integohan ei tätä käsittääkseni mitenkään uutisoinut. Sektorin lähde Macworld, jonka lähteenä Macworld.

Integon pääsivulla:
Mac OS X Trojan horse discovered by Macworld UK. Read Macworld UK's press release -linkki.

Ja Integon informaatio on mielestäni erittäin asiallista: http://www.intego.com/news/pr42.html, http://www.intego.com/news/pr43.html.

ntego on voittoa havitteleva yritys<
Niin yritykset yleensä ovat.

ja yrittää saada epätoivoisesti jonkun ostamaan tuotteensa<
Niin yritykset yleensä, mutta tuo epätoivo taitaa olla vain sinun kommentoinnissasi ;-)

joka nyt vaan sattuu olemaan virustorjuntaa Macille, vrt. jääkaapit eskimoille.<
Nimenomaan.
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 16.5.2004 10:29:22
Pisteet: 0
Pointin vierestä mennään... Ihan sama mikä lähde.

Ja Integon informaatio on mielestäni erittäin asiallista
Virukseen viittaaminen on harhaanjohtavaa. Tikusta asiaa.
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 17.5.2004 21:57:11
Pisteet: 0
joka nyt vaan sattuu olemaan virustorjuntaa Macille, vrt. jääkaapit eskimoille.<
Nimenomaan.
tuntuu olevan melkoinen kasvihuoneilmiö tällä mäkkivirus-alueella. ehkäpä mäkkieskimot kohta oikeasti tarvitsevatkin näitä torjujia.
simison Re: Mikä on AppleScript?
simison, 14.5.2004 15:23:42
Pisteet: 0
Integon julkisuustempaukset alkavat pikkuhiljaa ärsyttää. Tässä ohjelmassa ei ole mitään virusmaista: se ei leviä itsestään eikä hyödynnä tietoturva-aukkoja pahantekoon.
Haittaohjelma kuin haittaohjelma, virus -termi on hieman hämärä, myönnettäköön. Scripti naamioituu muuksi kuin on ja tekee hallaa käyttäjälle ilman kysymyksiä. Sou not, virus kuin virus. ;-)
Epämukavaa? Sepä mukavaa.
Kotisivut & verkkoportfolio: http://www.ihminen.org
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 15:50:13
Pisteet: 0
Sou not, virus kuin virus. ;-)
Haittaohjelmahan tuo on, mutta viruksen tunnusmerkistö ei kyllä täyty.
daddymac Re: Mikä on AppleScript?
daddymac, 14.5.2004 00:47:52
Pisteet: 0
Omenoita tuntemattomana (Tähdennetään: AppleScriptiä, sillä olen yhden iMacin puolivuotta omistanut) ihmisenä olen vastaavanlaista ominaisuutta etsinyt kannettavalle tietokoneelle (PC/Windows) jo pidemmän aikaa, ja miettinyt jo itsekin kyseisenkaltaisen sovelluksen ohjelmoimisen, eli komentorivimäisen tulkin, jolla voisi kaikkia mahdollisia toimintoja käskyttää. Kannettavan kanssa tunnetusti turhauttavin ominaisuus on touch pad, ja graafisessa liittymässä hiiren kanssa heiluminen... Olisi hienoa käyttää esim. tuo toinen windows-näppäin tällaisen komentorivin avaamiseen, jolla voisi vaikkapa ladata winamppiin halutun playlistin, etsiä musiikkikappaleen siitä ja laittaa sen soimaan tietyllä äänenvoimakkuudella sen sijaan että rääkkäisi läppärin taikalevyä tutisevin polvin jossain bussiasemalla.

...ratkaisuja ja ohjelmia ja sovelluksia saa ehdotella.
(Osta Mac ei ole ratkaisu, ainoastaan houkutteleva vaihtoehto joka ei ole minun tapauksessani kuitenkaan realistinen.)

</antti>
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 09:45:57
Pisteet: 0
jolla voisi vaikkapa ladata winamppiin halutun playlistin, etsiä musiikkikappaleen siitä ja laittaa sen soimaan
Seuraava ohjelma saattaisi osata haluamasi asian, itse en tosin sitä ole testannut, käytän vaan vastaavaa ohjelmaan Macilla...

http://www.candylabs.com/approcket/
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 10:57:00
Pisteet: 0
Omenoita tuntemattomana (Tähdennetään: AppleScriptiä, sillä olen yhden iMacin puolivuotta omistanut) ihmisenä olen vastaavanlaista ominaisuutta etsinyt kannettavalle tietokoneelle (PC/Windows) jo pidemmän aikaa,
Windows puolella on kyllä aivan kutakuinkin vastaava skriptauskieli, jota btw myös monet Windows-madot käyttävät.
Re: Mikä on AppleScript?
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 14:07:00
Pisteet: 0
Omenoita tuntemattomana (Tähdennetään: AppleScriptiä, sillä olen yhden iMacin puolivuotta omistanut) ihmisenä olen vastaavanlaista ominaisuutta etsinyt kannettavalle tietokoneelle (PC/Windows) jo pidemmän aikaa,
Windows puolella on kyllä aivan kutakuinkin vastaava skriptauskieli, jota btw myös monet Windows-madot käyttävät.
Tuolta taitaa löytyä kaikki nuo Windowsin sisältämät scripti-kielet.
http://msdn.microsoft.com/scripting
En tiedä toimiiko nuo suoraan, käsitääkseni ainakin vbs-päätteiset voidaan ajaa suoraan puhtaasta Windowsista. Muistaakseni suuri osa viruksista käyttää(käytti) juuri tuota.
asdfghjklz UNIX & Linux
asdfghjklz, 14.5.2004 09:31:09
Pisteet: 0
Käsittääkseni vastaavanlaisen troijalaisen pystyisi tekemään myös UNIXiin ja Linuxiin.
Re: UNIX & Linux
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 10:18:01
Pisteet: 0
Käsittääkseni vastaavanlaisen troijalaisen pystyisi tekemään myös UNIXiin ja Linuxiin.
Aivan oikein, rm komento tai vastaava löytyy 'vakiona' useista käyttöjärjestelmissä. Usein komennon saa käynnistää myös itse ilman Admin tunnuksia ja tuhota ainakin omia tiedostojaan. Kerran tuhosin tärkeän dokumentin ja harmitti tosi paljon.

Mun mielestä Internettiin pitäisi tehdä sellainen filtteri että aina kun lataan sieltä por.. eikun ohjelmia, niin se poistaa niistä automaattisesti kaikki rm tyyppiset komennot ennen kuin ehdin itse ajaa niitä. Mulla ei ole enää kohta yhtään tiedostoa jäljellä. Saako niitä jostain lisää?
Re: UNIX & Linux
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 13:14:15
Pisteet: 0
Ylipäätään miksi kannattaa olla koneeseen loggautuneena koko ajan Admin-tunnuksella? Itse ainakin käytän perustunnusta ja vaihdan lennossa adminiksi kun tarvin.
Umbala Re: UNIX & Linux
Umbala, 14.5.2004 13:52:16
Pisteet: 0
Ylipäätään miksi kannattaa olla koneeseen loggautuneena koko ajan Admin-tunnuksella? Itse ainakin käytän perustunnusta ja vaihdan lennossa adminiksi kun tarvin.
Ei siitä vaikuttanut olevan kyse, vaan siitä, että se poistaa kotihakemiston sisällön. Silloin luojalla, eli minulla, on oikeus poistaa itse luodut tiedostot (ellei joku varasta ownershippiä).
--
"One day we all will be living under the iron fist of Emmental Evil."
Re: UNIX & Linux
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 13:42:30
Pisteet: 0
Käsittääkseni vastaavanlaisen troijalaisen pystyisi tekemään myös UNIXiin ja Linuxiin.
Aivan oikein, rm komento tai vastaava löytyy 'vakiona' useista käyttöjärjestelmissä. Usein komennon saa käynnistää myös itse ilman Admin tunnuksia ja tuhota ainakin omia tiedostojaan. Kerran tuhosin tärkeän dokumentin ja harmitti tosi paljon.
Löytyykö muuten Linukan komentoriville minkäänlaista roskistoteutusta?
Re: UNIX & Linux
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 14:21:53
Pisteet: +1
Löytyykö muuten Linukan komentoriville minkäänlaista roskistoteutusta?
http://www.bittivuoto.net/linuxvinkit.php4?id=232
daimoni Re: UNIX & Linux
daimoni, 14.5.2004 20:12:01
Pisteet: 0
Käsittääkseni vastaavanlaisen troijalaisen pystyisi tekemään myös UNIXiin ja Linuxiin.
Aivan oikein, rm komento tai vastaava löytyy 'vakiona' useista käyttöjärjestelmissä.
Linuxissapa vain ei ole Applescriptiä tai vastaavaa ;) Täten: ei pysty.
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Re: UNIX & Linux
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 20:52:58
Pisteet: 0
Käsittääkseni vastaavanlaisen troijalaisen pystyisi tekemään myös UNIXiin ja Linuxiin.
Aivan oikein, rm komento tai vastaava löytyy 'vakiona' useista käyttöjärjestelmissä.
Linuxissapa vain ei ole Applescriptiä tai vastaavaa ;) Täten: ei pysty.
Jaa-a, kyllä tuollaisen voi tehdä perlillä, pythonilla, sh:lla ja monella muulla jotka löytyvät vakiona monesta Linux-distrosta...
Re: UNIX & Linux
Anonyymi kommentoija, 15.5.2004 13:10:35
Pisteet: 0
Siis te ihan vakavasti filosofoitte täällä että onko käyttöjärjestelmissä mahdollisuus poistaa tiedostoja vai eii!

Alkuperäinen viesti oli täysi huuli, uutinen on umpiankka!