Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Perjantai, 3.9.2004

Archosin kämmenpelikone markkinoille

Ranskalainen Archos on aloittanut Gmini400-kämmenlaitteen toimitukset jälleenmyyjille. Näin se astuu tiukasti kilpailluille markkinoille, joista tappelevat jo mm. Tapwave, Gizmondo ja Nokia. Ensisijaisesti mediasoittimeksi suunniteltu Gmini 400 sisältää 18-bittisillä väreillä varustetun 2,2 tuuman värinäytön, 20 gigatavun kovalevyn sekä CompactFlash-korttipaikan. Tarkempia tietoja laitteen laskentatehoon liittyvistä komponenteista ei Archos laitteen ominaisuuslistassa paljasta.

Archosin sivuilla on myytävänä kymmenen viiden euron hintaista Gmini400-peliä, joista tunnetuin on konsoli- ja kotitietokonemaailmoistakin tuttu Colin McRae Rally 4. Pelien lisäksi Gmini400 toistaa MP3-, WAV- ja WMA-tiedostot sekä näyttää BMP- ja JPEG-kuvatiedostot. Myös videoiden toisto onnistuu. Tuettuja formaatteja ovat MPEG 4, DivX 4.0 ja 5.0 sekä XviD. 160 gramman painoisen Archosin hinta on 400 euroa.

Lue juttu K2, 3.9.2004 00:07. Lähde: The Register
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 21 uutta / 21 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Mielenkiintoinen
Anonyymi kommentoija, 3.9.2004 11:31:49
Pisteet: 0
Tässähän on kannettava kovalevy, mp3 soitin ja xvid/divx toistin + liitäntä televisioon (ei haittaa pieni näyttö) ja pelisysteemi. Näin kun tärkeimmät mainitsee. Odottaa vain kun hintaan tulee suurempi pudotus, niin loistava joululahja.
Pelikonsolihan tuo
Anonyymi kommentoija, 4.9.2004 13:23:54
Pisteet: 0
Techspekseissä on painotettu sellaista asiaa mikä on saattanut jäädä monelta huomaamatta, nimittäin tuo tv-ulostulo toiminee myös pelien kanssa eikä vain videoiden kanssa ("Mophun™ game engine - Playback on TV")
TV-ulostulo muuttaa tuon laitteen toiminnallisuutta verrattuna mihinkään PDA:han (ainakaan en tiedä yhtään PDA:ta videoulostulolla) tai kannettavaan pelikoneeseen: iPodin kokoinen MP3-soitin, siirtokovalevy, videokirjasto ja pelikonsoli jolla voi paitsi pelata missä vain ja milloin vain, myös ottaa ja kytkeä telkkariin jolla voi sitten muutkin kuin pahimmat addiktit pelailla.

Tämä tietysti edellyttää että tuo pelimoottori kykenee välttävään kuvaan tv-ruudulla.
Re: Pelikonsolihan tuo
Anonyymi kommentoija, 4.9.2004 13:49:31
Pisteet: 0
"Mophun™ game engine - Playback on TV")
Ja tuosta moottorista jos oikean käsityksen sain niin pelejähän tuolle archosinkin laitteelle löytyy jo vaikka kuinka. Lähteinä siis http://www.synergenix.se/ ja http://www.mophun.com/
Iceblox plus
kumikana, 3.9.2004 18:06:10
Pisteet: 0
Mukana tuleva peli ei pelattavuudella hätkäyttänyt, ainenkaan jos vertaa Nintendon GBA peleihin. Toivottavasti maksullisissa peleissä on parempi tuntuma tai Gmini400:sen ura pelikoneena jää yhtä lyhyeen kun laitteen nimessä vihaillaan.

Jokainen voi itse käydä testaamassa mukana tulevaa Iceblox plus peliä osotteessa.
http://www.javaonthebrain.com/java/iceplus/
feenix Re: Iceblox plus
feenix, 4.9.2004 19:33:22
Pisteet: 0
Jokainen voi itse käydä testaamassa mukana tulevaa Iceblox plus peliä osotteessa. http://www.javaonthebrain.com/java/iceplus/
LÄÄH! Nostalgia++ Siitä onkin vuosia kun tuota peliä on tullut pelattua (mikähän tuon alkuperäinen nimi olikaan?), tuollaisenhan tehdä järkevään ympäristöön niin saisi pelata taas kunnolla...
Sharpy 18-bittiset värit
Sharpy, 3.9.2004 12:55:44
Pisteet: 0
Mielenkiintoinen päätös... pitääköhän juttu paikkansa? Nimittäin 18-bittiset värit eivät tuo juurikaan lisää värisyvyttä 16-bittisiin nähden, ainoastaan takaavat jokaiselle komponentille saman määrän bittejä. 16-bittisyyden vihreä värihän saa yhden bitin enemmän, sillä ihminen havaitsee vihreän sävyjä eniten.

Tuo 18-bittiä aiheuttaa varmasti hidastusta ja monimutkaisia toteutuksia pikseleitä käsitellessä. Sillä enää ei yksi pikseli mahdu 16-bittiseen sanaan, tai kaksi pikseliä 32 bittiin. Tämä taas luonnollisesti aiheuttaa hitaamman grafiikan käsittelyn.

Tietääkseni 18-bittiä ei ole missään aiemmin käytetty. Olisiko 18-bitistä sitten varattu erillinen alpha-kanava muutamalla bitillä?
Re: 18-bittiset värit
Anonyymi kommentoija, 3.9.2004 14:43:28
Pisteet: +1
Mielenkiintoinen päätös... pitääköhän juttu paikkansa? Nimittäin 18-bittiset värit eivät tuo juurikaan lisää värisyvyttä 16-bittisiin nähden, ainoastaan takaavat jokaiselle komponentille saman määrän bittejä. 16-bittisyyden vihreä värihän saa yhden bitin enemmän, sillä ihminen havaitsee vihreän sävyjä eniten. Tuo 18-bittiä aiheuttaa varmasti hidastusta ja monimutkaisia toteutuksia pikseleitä käsitellessä. Sillä enää ei yksi pikseli mahdu 16-bittiseen sanaan, tai kaksi pikseliä 32 bittiin. Tämä taas luonnollisesti aiheuttaa hitaamman grafiikan käsittelyn.
18 bittisyydellä tarkoitetaan näytön värimäärää eikä käyttöjärjestelmän värimäärää.

Tietääkseni 18-bittiä ei ole missään aiemmin käytetty. Olisiko 18-bitistä sitten varattu erillinen alpha-kanava muutamalla bitillä?
Ei näyttö tarvitse alpha-kanavaa. 18 bittisiä LCD näyttöjä on tehty aiemminkin: http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2... kuvanlaatu ei ole titenkään 24 bittisen näytön tasolla, mutta pienessä laitteessa sillä ei ole niin väliä.
Moose
Moose, 3.9.2004 08:38:47
Pisteet: 0
Tämä on se iPod killeri joka ainakin allekirjoittaneella lähtee ostoon heti kun vain kauppoihin ilmestyy (etenkin kun kaveri saa tuotua sen jenkkilästä kohtuulliseen 300€:n hintaan).

Videotoistimeksi ei ehkä maailman paras, kiitoksia pienen näytön, mutta jos vehje on täsmälleen samankokoinen kuin uusi iPod, jostain on tingittävä. Kyllähän tuota aina matkustaessaan katselee, ja muualla voi liittää vehkeen suoraan televisioon.

Ja luonnollisesti tuota voi käyttää kannettavan kovona, ja digikameran kuvatkin onnistuu siirtää kovolle ilman tietokoneita. Pelit ovat tietenkin plussaa, mutta en lähtisi ihan noita Tapwavea, Gizmondoa ja Nokiaa, vastaan tätä lähtisi asettelemaan. Kyseessä on kuitenkin ennenkaikkea mediasoitin (jonkinlaisilla peliominaisuuksilla).

Harmi että vehje ei muotoilultaan ole mikään ihmeellinen, mutta muuten tiedossa on makiaa mahan täydeltä...
Re:
K2, 3.9.2004 08:51:14
Pisteet: 0
Tämä on se iPod killeri joka ainakin allekirjoittaneella lähtee ostoon heti kun vain kauppoihin ilmestyy (etenkin kun kaveri saa tuotua sen jenkkilästä kohtuulliseen 300€:n hintaan).
"Price is rather beefier: $400 in the US and €400 over here."

Joko se on tarjouksessa siis, jos 300 taalalla lähtee?
Moose Re:
Moose, 3.9.2004 09:10:30
Pisteet: 0
Tämä on se iPod killeri joka ainakin allekirjoittaneella lähtee ostoon heti kun vain kauppoihin ilmestyy (etenkin kun kaveri saa tuotua sen jenkkilästä kohtuulliseen 300€:n hintaan).
"Price is rather beefier: $400 in the US and €400 over here."
Joko se on tarjouksessa siis, jos 300 taalalla lähtee?
350$:lla (=300€) myyvät (jos olisi mitä myydä) useammassakin paikassa...
Re:
dRD, 3.9.2004 15:22:52
Pisteet: 0
Tämä on se iPod killeri joka ainakin allekirjoittaneella lähtee ostoon heti kun vain kauppoihin ilmestyy (etenkin kun kaveri saa tuotua sen jenkkilästä kohtuulliseen 300€:n hintaan). Videotoistimeksi ei ehkä maailman paras, kiitoksia pienen näytön, mutta jos vehje on täsmälleen samankokoinen kuin uusi iPod, jostain on tingittävä. Kyllähän tuota aina matkustaessaan katselee, ja muualla voi liittää vehkeen suoraan televisioon.
Ja luonnollisesti tuota voi käyttää kannettavan kovona, ja digikameran kuvatkin onnistuu siirtää kovolle ilman tietokoneita. Pelit ovat tietenkin plussaa, mutta en lähtisi ihan noita Tapwavea, Gizmondoa ja Nokiaa, vastaan tätä lähtisi asettelemaan. Kyseessä on kuitenkin ennenkaikkea mediasoitin (jonkinlaisilla peliominaisuuksilla).
Harmi että vehje ei muotoilultaan ole mikään ihmeellinen, mutta muuten tiedossa on makiaa mahan täydeltä...
Miten laite nyt siis poikkeaa edukseen mediasoitinominaisuuksiltaan esim. PocketPC (tai Windows Mobilehan se vissiin nykyisin on) -laitteista, muuten kuin integroidun kovalevynsä ansiosta? Esim. iPaq h4150 pyörittää nätisti 1000kpbs+ DivX:t yskimättä ja näyttö on HP:n vehkeissä yleensä todella hyvä -- ja hinta samoissa tuon laitteen kanssa. Tallennustila toki maksaa hunajaa SD-lätkien muodossa.

Niin ja PocketPC-vehkeillä on sitten muutakin käyttöä, kuten perus-PDA -toiminnot ja netti.
Moose Re:
Moose, 3.9.2004 15:30:32
Pisteet: 0
Miten laite nyt siis poikkeaa edukseen mediasoitinominaisuuksiltaan esim. PocketPC (tai Windows Mobilehan se vissiin nykyisin on) -laitteista, muuten kuin integroidun kovalevynsä ansiosta? Esim. iPaq h4150 pyörittää nätisti 1000kpbs+ DivX:t yskimättä ja näyttö on HP:n vehkeissä yleensä todella hyvä -- ja hinta samoissa tuon laitteen kanssa. Tallennustila toki maksaa hunajaa SD-lätkien muodossa. Niin ja PocketPC-vehkeillä on sitten muutakin käyttöä, kuten perus-PDA -toiminnot ja netti.
Niin no etköhän sinä itsekkin sen perustavaa laatua olevan eron jo todennut: tallennustila. PDA laitteissa et kanna useamman tuhannen biisin jukeboxia, tai videokirjastoa. Tämä seikka tekee PDA laitteista mediaplayer (joita nämä laitteet ovat) käytössä surkeita. Lisäksi noiden mediaplayereiden eduiksi voidaan laskea pienempi koko ja käyttätarkoitukseen suunniteltu käyttöliittymä.

Tosin ei tässä kauaa menen ennenkuin kovalevyjä löytyy PDA-laittesta / älypuhelimista
feenix Re:
feenix, 5.9.2004 14:56:54
Pisteet: 0
Niin no etköhän sinä itsekkin sen perustavaa laatua olevan eron jo todennut: tallennustila. PDA laitteissa et kanna useamman tuhannen biisin jukeboxia, tai videokirjastoa. Tämä seikka tekee PDA laitteista mediaplayer (joita nämä laitteet ovat) käytössä surkeita. Lisäksi noiden mediaplayereiden eduiksi voidaan laskea pienempi koko ja käyttätarkoitukseen suunniteltu käyttöliittymä.
Niin no, on minun iPaqissani ollut 5GB levy jo aika pitkään. Ei se mikään minikokoinen vehjes ole, mutta onpahan lisäakkukin mukana sitten. En kylläkään tarvitse mobiilia musiikkivehjettä niin ei ole siihen tullut käytettyä, mutta menisihän se.

Käyttöliittymä taas riippuu softasta, on niitäkin hyviä. Mutta kyllä normaalisti musiikkisoittimeksi ostaisin muun kuin PDA:n. Sitten kun akut kestävät kunnolla esim BT-kiintolevyjen kanssa niin sitten olisi pop. Pieni levy jonnekin taskuun ja sopivankokoinen PDA hoitelemaan kaikkea. Tai puhelin.
Moose Re:
Moose, 6.9.2004 09:02:10
Pisteet: 0
Niin no, on minun iPaqissani ollut 5GB levy jo aika pitkään. Ei se mikään minikokoinen vehjes ole, mutta onpahan lisäakkukin mukana sitten. En kylläkään tarvitse mobiilia musiikkivehjettä niin ei ole siihen tullut käytettyä, mutta menisihän se.
Mutta olemme varmaan samaa mieltä siitä että joka kaipaa nimenomaan musiikkisoitinta ostaa mielummin vaikka iPod minin joka on halvempi, pienempi, helppo käyttöisempi, seksikkäämpi jne. kuin tuo iPaq + kovalevy yhdistelmä. Tietenkinkin tuo kovalevy iPaqissa on todella mukava joillekin ihmisille.

Käyttöliittymä taas riippuu softasta, on niitäkin hyviä. Mutta kyllä normaalisti musiikkisoittimeksi ostaisin muun kuin PDA:n. Sitten kun akut kestävät kunnolla esim BT-kiintolevyjen kanssa niin sitten olisi pop. Pieni levy jonnekin taskuun ja sopivankokoinen PDA hoitelemaan kaikkea. Tai puhelin.
Niin no itse lasken käyttöliittymään kuuluvaksi ulkoiset, fyysiset, ominaisuudetkin. Eli noissa mediaplayreissä on kaikki napit suunniteltu niin että niiden pitäisi helpottaa ja nopeuttaa laitteen käyttöä käyttöä nimenomaan mediaplayerinä. Mielestäni on kuinkin huomattavasti helpompaa yhdellä kädellä operoida vaikka iPodia kuin ottaa iPaq esiin ja alkaa tökkimään sitä styluksella :)
Re:
dRD, 3.9.2004 20:34:57
Pisteet: +1
Miten laite nyt siis poikkeaa edukseen mediasoitinominaisuuksiltaan esim. PocketPC (tai Windows Mobilehan se vissiin nykyisin on) -laitteista, muuten kuin integroidun kovalevynsä ansiosta? Esim. iPaq h4150 pyörittää nätisti 1000kpbs+ DivX:t yskimättä ja näyttö on HP:n vehkeissä yleensä todella hyvä -- ja hinta samoissa tuon laitteen kanssa. Tallennustila toki maksaa hunajaa SD-lätkien muodossa. Niin ja PocketPC-vehkeillä on sitten muutakin käyttöä, kuten perus-PDA -toiminnot ja netti.
Niin no etköhän sinä itsekkin sen perustavaa laatua olevan eron jo todennut: tallennustila. PDA laitteissa et kanna useamman tuhannen biisin jukeboxia, tai videokirjastoa. Tämä seikka tekee PDA laitteista mediaplayer (joita nämä laitteet ovat) käytössä surkeita. Lisäksi noiden mediaplayereiden eduiksi voidaan laskea pienempi koko ja käyttätarkoitukseen suunniteltu käyttöliittymä.
Tosin ei tässä kauaa menen ennenkuin kovalevyjä löytyy PDA-laittesta / älypuhelimista
Jep, tallennustila-argumentti on aika pakollinen ja hyvin totta -- 4 gigan SD-lätkä maksaa edelleen hirmuisia. Mutta toisaalta, jos taskussa lojuu jo ennestään vähänkään modernimpi PDA, niin IMO iPodin tai vastaavan oston hinnalla voi hankkia PCMCIA-sleeven ja siihen 5 gigan levyn tai vain yksinkertaisesti pari gigan SD-lätkää, joilla ei nyt tietenkään koko maallista musiikkiarkistoaan kanna mukana, jos P2P tai CD-ripperi on laulanut tuskasta pidemmän aikaa, mutta hyvinkin useamman työpäivän verran poppia kuitenkin.

Shortsien taskuihin ei kesäisin mahdu muutenkaan oikein lisää elektroniikkaromua :-)

Tokihan on päivänselvää, että jossain vaiheessa nuo kaikki yhdistyvät yhdeksi -- käyttöliittymän sujuvuuteen en ota kantaa :-) -- mötikäksi, joka korvaa 40 gigan iPodin, keyring-muistin, teho-PDA:n ja puhelimen. Tai sitten flipStartPC:n http://www.flipstartpc.com/) tyylinen konsepti jyrää ohi, kunhan kovalevyt saadaan korvattua flash-muisteilla ja laite keveämmäksi, jolloin teoriassa taskuhärveli voisi korvata myös koko desktop-koneen (ja dockautuisi vain näppikseen, jne tarvittaessa). Tekniikka kehittyy, haluttiin sitä tai ei :-)
Moose Re:
Moose, 5.9.2004 13:31:13
Pisteet: 0
Tokihan on päivänselvää, että jossain vaiheessa nuo kaikki yhdistyvät yhdeksi -- käyttöliittymän sujuvuuteen en ota kantaa :-) -- mötikäksi, joka korvaa 40 gigan iPodin, keyring-muistin, teho-PDA:n ja puhelimen. Tai sitten flipStartPC:n http://www.flipstartpc.com/) tyylinen konsepti jyrää ohi, kunhan kovalevyt saadaan korvattua flash-muisteilla ja laite keveämmäksi, jolloin teoriassa taskuhärveli voisi korvata myös koko desktop-koneen (ja dockautuisi vain näppikseen, jne tarvittaessa). Tekniikka kehittyy, haluttiin sitä tai ei :-)
Tuosta teknisestä konvergenssista sen verran että kaikki laitteet eivät tule yhdistymään yhdeksi, vaan laitteet tulevat omaksumaan ominaisuuksia toisista laitteista säilyttäen kuitenkin samaan aikaan oman primäärifunktionsa. Eli vaikka "mobiilissa päätelaitteessa" olisi niin musiikki, data, puhe, video kuin pda (jne.)ominaisuuksiakin, ei tällainen hybridi tule koskaan olemaan niin hyvä esim. mediaplayerinä mitä pääasiallisesti siihen tarkoitukseen suunniteltu laite on (vaikka pystyisikin sitä virkaa joten kuten hoitamaankin). Toisaalta mediaplayeri ei tule koskaan olemaan niin hyvä pda, kuin siihen tarkoitukseen pääasiallisesti suunniteltu laite on. Tai siis näin ainakin kovasti yritän gradussani väittää ;)

Varmasti noille ultrakeveille pc:lle on kysyntää omalla alallaan, mutta pöytäkonetta ne eivät kuitenkaan tule korvaaman. Jos kone suunnitellaan kannettavuuden ehdoilla (primäärifunktio) joudutaan tinkimään niistä ominaisuuksista jotka ovat pöytäkonekäytössä tärkeitä (kuten teho, laajennettavuus, alhaiset valmistuskustannukset, käyttömukavuus jne).

Ja etten vaan mistään olisi samaa mieltä niin täytyy todeta että kovalevyt ovat korvaamassa flashmuisteja, ei toisinpäin. Flashmuistien etujahan on perinteisesti kovalevyihin nähden olleet pieni koko ja virrankulutus. Kovalevyt ovat taas olleet halpoja ja omanneet suuren kapasiteetin. Kun kovalevyt saavuttavat kokoajan flash muisteja kokonsa ja virrankulutuksensa puolesta, niin flashmuisti on aina kalliimpaa valmistaa jotta hinta ja tallenkapasiteetti saavuttaisivat kovalevyjä. Eli itse en niihin osakkeisiin sijoittaisi :)
Karitku Re:
Karitku, 3.9.2004 13:10:59
Pisteet: 0
Ja luonnollisesti tuota voi käyttää kannettavan kovona, ja digikameran kuvatkin onnistuu siirtää kovolle ilman tietokoneita. Pelit ovat tietenkin plussaa, mutta en lähtisi ihan noita Tapwavea, Gizmondoa ja Nokiaa, vastaan tätä lähtisi asettelemaan. Kyseessä on kuitenkin ennenkaikkea mediasoitin (jonkinlaisilla peliominaisuuksilla).
Lähinnä tuota voi verrata Microsoftin PMC laitteisiin jotka on tulossa. Toisaalta ne taas on ihan vakavasti otettavia vehkeitä joissa näyttö on 4 tai 3½ tumaa jolloin niitä alkaa jo katsoa sekä muutenkin suunniteltumpi konsepti.
Voitku
Moose Re:
Moose, 3.9.2004 13:41:17
Pisteet: 0
Lähinnä tuota voi verrata Microsoftin PMC laitteisiin jotka on tulossa. Toisaalta ne taas on ihan vakavasti otettavia vehkeitä joissa näyttö on 4 tai 3½ tumaa jolloin niitä alkaa jo katsoa sekä muutenkin suunniteltumpi konsepti.
Kyllähän Archosiltakin löytyy noita isommalla ruudulla varustettuja malleja, mutta eipä varsinaisesta elokuva elämyksestä niilläkään voi vielä puhua. Se mikä minua tuossa Gmini400:ssa viehättää on sen pieni koko; se on oikeasti mukana kannettava. Henkilökohtaisesti tyydyn pienempään ruutuun jos saan pienen koon ja kevyen rakenteen.