Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 3.9.2008

Beta-asteella oleva Google Chrome kiiltää uutuuttaan

Google on julkaissut avoimen lähdekoodin internetselaimen Google Chromen. Beta-asteella oleva selain yhdistää sen helppokäyttöisyyden ja tehokkuuden, joita käyttäjät ovat tottuneet odottamaan Googlen tuotteilta. "Mielestämme selain on ikkuna internetiin. Se on työkalu, jonka avulla käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa sisällön kanssa. On tärkeää, ettei selain ole esteenä hyvälle käyttäjäkokemukselle", sanoo Sundar Pichai, Googlen tuotteiden johdosta vastaava varapääjohtaja. "Kuten Googlen klassisella etusivulla, myös Google Chromessa on yksinkertainen käyttöliittymä ja kehittynyt ydin jotka mahdollistavat nykyaikaisen webin saumattoman toiminnan."

Google Chrome on julkaistu betaversiona Windows-tietokoneille 43 kielellä ja sen voi ladata osoitteessa http://www.google.com/chrome. Selaimen Mac- ja Linux-versiot julkaistaan lähikuukausien aikana. Sovelluskehittäjille lisätietoja avoimen lähdekoodin selaimesta löytyy Chromium-projektin kotisivuilta.

oma, 3.9.2008 00:08. Lähde: Google
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 28 uutta / 28 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Re: Beta-asteella oleva Google...
rugueux, 3.9.2008 14:22:29
Pisteet: 0
Mac- ja Linux-versiot tulevat joskus, joten toistaiseksi on odoteltava. Löydän kuitenkin Chromesta välittömästi positiivisia puolia, se saa toivottavasti muiden selainten kehittäjiin lisäpuhtia.

En edelleenkään ole yhteenkään selaimeen kokonaisuutena tyytyväinen, mutta Safari ja Firefox pääsevät hyvin lähelle. Ehkä Chrome sitten aikanaan Mac-version myötä yhdistää selainten hyvät puolet, eikä minun tarvitse jatkossa käyttää useampaa eri selainta.
--
Mihin on kadonnut perinteinen harakointi?
Re: Beta-asteella oleva Google...
wally, 5.9.2008 08:51:42
Pisteet: 0
Mac- ja Linux-versiot tulevat joskus, joten toistaiseksi on odoteltava.
Winen kautta voi ajella, kunhan Winen versio on vähintään 1.1.3. Eikös OS X:lle löyty joku wine-porttaus jollain toisella nimellä? Flashi toimii vähän hitaasti, eikä nopeus ole tässä muutenkaan sitä mitä pitäisi. Ihan käyttökelpoinen kuitenkin näinkin.

Asennusohjeet:
http://www.myscienceisbetter.info/2008/09/install-...

Suosittelen tekemään käynnistyskriptin, jossa poistetaan debuggitulostet:

Esimerkki:
#!/bin/bash
WINEDEBUG=fixme-all wine "C:\\windows\\profiles\\wally\\Paikalliset asetukset\\Ohjelmien tiedot\\Google\\Chrome\\Application\\chrome.exe" --new-http --in-process-plugins

Hitauden (tai paremminkin äärimmäisen nopeuden puutteen) ohella ikävin juttu on se, että Winessä ei näemmä Windowsin tapaan toimi maalaus+rullanappi -kopiointi, jota tykkään käyttää paljon. Perus C-c C-v -linjalla siis mennään.
Re: Beta-asteella oleva Google...
wally, 5.9.2008 09:05:54
Pisteet: 0
Joo, on se liian hidas kun on hyvään tottunut. Kamelin selän katkasi kuitenkin se, että ensimmäinen ei-toimiva sivusto oli google calendar & gmail, joten odotellaan sitten ihan rauhassa sitä aitoa Linux-versiota.
setae Googlen EULA
setae, 3.9.2008 11:21:46
Pisteet: 0
http://www.google.com/chrome/eula.html

.1 Googlen tuotteiden, ohjelmien, palveluiden ja verkkosivustojen (joihin viitataan tässä asiakirjassa yhteisellä nimellä Palvelut ja joiden ulkopuolelle jätetään kaikki Googlen erillisellä kirjallisella sopimuksella toimittamat palvelut) käyttämistä sitovat käyttäjän ja Googlen välisen sopimuksen ehdot.
1.1 Käyttäjä säilyttää Palveluiden kautta tai Palveluihin lähetetyn, julkaistun tai esitetyn Sisällön tekijänoikeudet ja muut käyttäjän omistamat oikeudet. Lähettämällä, julkaisemalla tai esittämällä sisältöä käyttäjä myöntää Googlelle pysyvän, peruuttamattoman, maailmanlaajuisen, tekijänpalkkioista vapautetun ja ei-yksinomaisen oikeuden jäljentää, mukauttaa, muokata, kääntää, julkaista, suorittaa julkisesti, esittää julkisesti ja jakaa käyttäjän Palveluissa tai niiden kautta lähettämää, julkaisemaa tai esittämää Sisältöä. Käyttöoikeuden ainoana tarkoituksena on antaa Googlelle mahdollisuus näyttää, jakaa ja mainostaa Palveluita. Tiettyjen Palveluiden käyttöoikeus voidaan peruuttaa Palveluiden Lisäehdoissa määritetyllä tavalla.
1.4 Käyttäjä vahvistaa ja takaa Googlelle, että hänellä on kaikki oikeudet, valta ja valtuudet, jotka tarvitaan yllä mainitun käyttöoikeuden myöntämiseen.
Vaikka 11.1 kohdan toisiksiviimeinen lause ("Käyttöoikeuden ainoana tarkoituksena on antaa Googlelle mahdollisuus näyttää, jakaa ja mainostaa Palveluita.") selittääkin ko. pykälän tarkoitusta, ainakaan yrityskäytössä työntekijä ei varmasti voi 11.4 pykälän mukaan antaa Googlelle oikeutta käyttää kaikkea Palveluiden, mihin Chrome nyt sitten kuuluu, kautta lähetettyä materiaalia.

En ole lakimies, mutta aika pelottavaltahan tuo kuulostaa?
anylo Re: Googlen EULA
anylo, 3.9.2008 14:40:02
Pisteet: 0
En ole lakimies, mutta aika pelottavaltahan tuo kuulostaa?
Chromiumissa (Chromen open source -versio) ei ole tuota eulaa.

http://code.google.com/chromium/
setae Re: Googlen EULA
setae, 4.9.2008 07:50:13
Pisteet: 0
En ole lakimies, mutta aika pelottavaltahan tuo kuulostaa?
Google on Chrome EULA controversy: our bad, we'll change it

http://arstechnica.com/news.ars/post/20080903-goog...
mnvb Re: Googlen EULA
mnvb, 3.9.2008 13:24:45
Pisteet: 0
En ole lakimies, mutta aika pelottavaltahan tuo kuulostaa?
Hyvinkin.

Teemme selainkäyttöistä b2b softaa yritysten tiedon hallintaan, ja tuon perusteella ohjelmiamme ei voi käyttää Chromella. Sovellusten (ja siis selaimen) kautta käsiteltyjä tietoja ja dokumentteja ei missään nimessä voi lisensoida Googlelle.

Onko paikalla jotain oikeasti lakiasioista tietävää joka voisi sanoa asiasta jotain?
Jos minä olen ihan dorka, niin on kyllä tuokin. -- Wagner
weicco Re: Googlen EULA
weicco, 4.9.2008 07:44:04
Pisteet: 0
Onko paikalla jotain oikeasti lakiasioista tietävää joka voisi sanoa asiasta jotain?
IANAL, mutta perskannikkatuntumalta ja 3 vuotta kauppalakia hieman lukeneena sanoisin, että Suomessa ei EULA päde. Mutta ota huomioon, että Google toimii ulkomailla ja vaikka olisit henk.koht. oikeassa, että Googlella ei ole asiaa sisältöösi, niin minkäs teet jos ne sen vievät.

Toisinsanoen: Minä poistin Chromen juuri koneeltani.
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
mnvb Re: Googlen EULA
mnvb, 4.9.2008 11:03:40
Pisteet: 0
IANAL, mutta perskannikkatuntumalta ja 3 vuotta kauppalakia hieman lukeneena sanoisin, että Suomessa ei EULA päde. Mutta ota huomioon, että Google toimii ulkomailla ja vaikka olisit henk.koht. oikeassa, että Googlella ei ole asiaa sisältöösi, niin minkäs teet jos ne sen vievät.
Jep, vaikea uskoa että mikään ei-yksityishenkilö taho olisi valmis ottamaan moista riskiä, vaikka se olisi miten kaukaa haettu.

Toisinsanoen: Minä poistin Chromen juuri koneeltani.
Voit asentaa sen takaisin: http://www.mattcutts.com/blog/google-chrome-licens...
Jos minä olen ihan dorka, niin on kyllä tuokin. -- Wagner
Re: Googlen EULA
wally, 4.9.2008 11:57:25
Pisteet: 0
Kopataas se muutettu kohta nyt sitten tähänkin (mnvb:n linkistä):

Update, Sept. 3rd 2008: Earlier today, Google changed section 11 of the EULA to read as follows:
11. Content license from you
11.1 You retain copyright and any other rights you already hold in Content which you submit, post or display on or through, the Services.
weicco Re: Googlen EULA
weicco, 4.9.2008 15:31:47
Pisteet: 0
Hyvä. Nyt voi taas asentaa tuon takaisin työkoneelle. Olisi nimittäin erittäin jännää, jos Google omistaisi kaikki jutut, mitä työkseni satun kirjoittamaan heidän selaimellaan :)
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Re: Googlen EULA
hybrid, 3.9.2008 11:53:43
Pisteet: 0
totta, aiheesta enemmän myös täällä: http://tapthehive.com/discuss/This_Post_Not_Made_I...
Re: Googlen EULA
hybrid, 3.9.2008 11:59:15
Pisteet: 0
totta, aiheesta enemmän myös täällä: http://tapthehive.com/discuss/This_Post_Not_Made_I...
Karitku Kumma asennuspolku
Karitku, 3.9.2008 18:33:52
Pisteet: 0
Tulipa luettua että Chrome tunkee itsensä käyttäjän data hakemistoon eikä ohjelmille tarkoitettuun hakemistoon. Eipä tule UAC varoitusta asentaessa, mutta ei tuo ihan suositusten mukaista ole.
Voitku
Mike Steel Re: Beta-asteella oleva Google...
Mike Steel, 3.9.2008 08:33:42
Pisteet: 0
Ensituntuma kommentteja.

Monet sivut (esim www.microsoft.com) rendataan väärin, suurin osa linkeistä ei toimi ollenkaan (Chrome ei tunnista niitä linkeiksi?). Osa sivusta jää kokonaan puuttumaan. Luonnollisesti esim Silverlightin asennus ei onnistu.

Adoben sivuilla Falshin asennus näyttäisi menevän läpi ok, mutta kun
yrittää jotain Flash -sivustoa katsella tulee vain ilmoitus "you need to have latest Flash installed..."

No, betahan tämä toki on, mutta verratuna esim IE8 beta 2:een tuntuu vielä varsin raakileelta. Mutta kilpailu on tietysti aina hyvästä, ja loppukäyttäjähän tästä loppujen lopuksi hyötyy.
"This was no boating accident!"
bungle Re: Beta-asteella oleva Google...
bungle, 3.9.2008 11:19:03
Pisteet: 0
No, betahan tämä toki on, mutta verratuna esim IE8 beta 2:een tuntuu vielä varsin raakileelta. Mutta kilpailu on tietysti aina hyvästä, ja loppukäyttäjähän tästä loppujen lopuksi hyötyy.
Oma mielipide vrt. IE 8 B2, niin Chrome on valovuoden edellä. IE pahenee release releaselta, ainakin mitä teho ja muistivaatimuksiin tulee.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Akiro Re: Beta-asteella oleva Google...
Akiro, 3.9.2008 09:44:58
Pisteet: 0
Ensituntuma kommentteja. Monet sivut (esim www.microsoft.com) rendataan väärin, suurin osa linkeistä ei toimi ollenkaan (Chrome ei tunnista niitä linkeiksi?). Osa sivusta jää kokonaan puuttumaan. Luonnollisesti esim Silverlightin asennus ei onnistu.
Adoben sivuilla Falshin asennus näyttäisi menevän läpi ok, mutta kun
yrittää jotain Flash -sivustoa katsella tulee vain ilmoitus "you need to have latest Flash installed..."
No, betahan tämä toki on, mutta verratuna esim IE8 beta 2:een tuntuu vielä varsin raakileelta. Mutta kilpailu on tietysti aina hyvästä, ja loppukäyttäjähän tästä loppujen lopuksi hyötyy.
Hyvin flashi toimii minulla ainakin Chromessa. Sulla 64bit flash tmv? Ja kuten alempana mainittiin MS:n sivut näkyvät melkein täsmälleen samoin kuin IE:llä.
Buzer Re: Beta-asteella oleva Google...
Buzer, 3.9.2008 09:15:06
Pisteet: 0
Monet sivut (esim www.microsoft.com) rendataan väärin, suurin osa linkeistä ei toimi ollenkaan (Chrome ei tunnista niitä linkeiksi?). Osa sivusta jää kokonaan puuttumaan. Luonnollisesti esim Silverlightin asennus ei onnistu.
Laitoin IE6:en ja Chromen päälekkäin auki Microsoftin sivulle. Ainoa ero etusivulla oli se, että pallot olivat hieman eri näköisiä välit on pari pikseliä pienemmät (mikä mielestäni on parempi, mutta en ole varma, että kumman näköiseksi se on CSS:ssä haluttu *tarkalleen*).

Muutamia random linkkejä testailin MS:n sivulla ja vaikuttivat toimivan ja en huomannut oman muun testikäytön aikana linkkien toimimattomuutta tai sitä, että sivusta uupuisi osa.

Silverlightia en testannu. Eihän se toimi vielä Operassakaan (tuki pitäisi tosin olla tulossa kuten todennäköisesti myös Chromelle).

Adoben sivuilla Falshin asennus näyttäisi menevän läpi ok, mutta kun yrittää jotain Flash -sivustoa katsella tulee vain ilmoitus "you need to have latest Flash installed..."
Itsellä flash oli asennettuna jo Operaan & Firefoxiin. Toimi tästä johtuen samantien.
No, betahan tämä toki on, mutta verratuna esim IE8 beta 2:een tuntuu vielä varsin raakileelta.
Tästä voi olla montaa mieltä...
Re: Beta-asteella oleva Google...
wally, 4.9.2008 09:45:35
Pisteet: 0
Monet sivut (esim www.microsoft.com) rendataan väärin
Vai oikein? Ota huomioon, että IE renderöi sivut väärin. Jos taas sivut tehdään IE:lle (siis väärin), ne saattavat renderöityä väärin muilla selaimilla. Olettaisin, että MS:n sivut tehdään IE:lle...

Luonnollisesti esim Silverlightin asennus ei onnistu.
Luonnollisesti Silverlight on MS:n suljettua softaa.

No, betahan tämä toki on, mutta verratuna esim IE8 beta 2:een tuntuu vielä varsin raakileelta.
Niin, tämä olikin Chromen ensimmäinen julkaisu, kun taas IE8 b2 lienee ainakin 100. julkaistu IE, ja käytännössä hieman paranneltu versio IE7:sta. Eiköhän se aika pian siitä kehity.
Re: Beta-asteella oleva Google...
vemkki, 3.9.2008 10:27:20
Pisteet: 0
Ihmettelen aina ihmisten intoa testailla uusia softaraakileita. Noh, ainahan pioneereja tarvitaan, mutta itse vaivautuisin kokeilemaan tätä vasta sitten kun alkaa tulla kommentteja, että se oikeasti toimii.
bungle Re: Beta-asteella oleva Google...
bungle, 3.9.2008 11:20:13
Pisteet: 0
Ihmettelen aina ihmisten intoa testailla uusia softaraakileita. Noh, ainahan pioneereja tarvitaan, mutta itse vaivautuisin kokeilemaan tätä vasta sitten kun alkaa tulla kommentteja, että se oikeasti toimii.
Itse totesin toimivaksi. Riittääkö tämä?
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Me Re: Beta-asteella oleva Google...
Me, 4.9.2008 14:55:23
Pisteet: 0
Ihmettelen aina ihmisten intoa testailla uusia softaraakileita. Noh, ainahan pioneereja tarvitaan, mutta itse vaivautuisin kokeilemaan tätä vasta sitten kun alkaa tulla kommentteja, että se oikeasti toimii.
Itse totesin toimivaksi. Riittääkö tämä?
jep, toimii.
"Kaikki on sanottu jo, mutta koska kukaan ei kuuntele, meidän on palattava ja aloitettava taas alusta (André Gide)"
njoo.. eletään pois..
www.granstrom.info
Rousku Re: Beta-asteella oleva Google...
Rousku, 3.9.2008 06:54:14
Pisteet: 0
Nopealta tuntuu verrattuna Firefoxiin.
lifer Re: Beta-asteella oleva Google...
lifer, 3.9.2008 11:44:18
Pisteet: 0
Nopealta tuntuu verrattuna Firefoxiin.
Nopealta tuntuu verrattuna mihin hyvänsä. Varsin positiivinen yllätys ainakin näin alkutunnelmien mukaan :)
Re: Beta-asteella oleva Google...
wally, 4.9.2008 12:10:50
Pisteet: 0
Nopealta tuntuu verrattuna Firefoxiin.
Työläppäristä jopa ethernet (wlanista puhumattakaan) lopetti toimintansa wintoosan puolella, joten en ole vielä ehtinyt tätä koittaa. (Winessä taas ei asennu, ties vaikka toimisi jos saisi asennettua).

Nykyinen selaimeni Swiftweasel 3 (viritelty Firefox 3) on nopein selain, jota olen koskaan, ikinä ja missään käyttänyt. Ts. tätä nopeampikin selain voisi olla, mutta sitten täytyisi varmaan mitata sekuntin sadasosia, eikä millään käsikäyttösillä vehkeillä. Esimerkiksi sinänsä nopeat Opera ja Konqueror tuntuvat jopa hitailta tähän verrattuna.

Jos tosiaan Chrome on tätäkin nopeampi (erityisesti JS-sovelluksissa, mitä en epäile yhtään), se on sitten järkyttävän nopea. Nopeuttakin enemmän odotan tuon prosessi per välilehti -ajattelun tuomaa vakautta. Jos flashia tai muita upotettavia 3. osapuolen kilkkeitä ei olisi, eipä tämä firefoxinikaan kaatuisi juuri koskaan, mutta niin vain Ylen Areena pistää selainpoloni polvilleen aina tämän tuosta. (YouTube ei ole tätä tehnyt sitten jonkin FF 1.5:n jälkeen)
Re: Beta-asteella oleva Google...
wally, 4.9.2008 18:27:35
Pisteet: 0
Nopealta tuntuu verrattuna Firefoxiin.
Jos tosiaan Chrome on tätäkin nopeampi (erityisesti JS-sovelluksissa, mitä en epäile yhtään), se on sitten järkyttävän nopea.
Kyllä, tämä on nopeampi. Täytyi heti kokeilla google docsia tällä, ja toimii kuten natiivit sovellukset ilman mitään havaittavia viiveitä. Eli tämä on sitten järkyttävän nopea. Tietokone.fi kertoilee, että Firefox 3.1:n tavoitteena on saada nopeusero kiinni -> käyttävätköhän jatkossa samaa javascript VM:ää?

Nopeus viritellyssä FF3:ssa oli siis jo "riittävällä tasolla", mutta ratkaisevaksi nousevat sitten muut käytettävyyden ulottuvuudet.

C vs. FF3, voittaja:
Tabien käsittely: C
Vakio-ulkoasu: C, Chromessa vakiona todella pelkistetty työkalurivi
Osoiterivi: FF3, C:sta puuttuu "kokeilen onneani"-toiminnallisuus
Mainokset, epilepsiageneraattorit: FF3, adblock + flashblok jyräävät
Uuden tabin avaus: C, Opera-tyyppinen, paranneltu "speed dial"

Varmasti puutteita vielä tulee vastaan, mutta äkkituntumalta voisin vaihtaa FF:n tähän heti, kun tähän saadaan adblock ja osoiterivin toiminnallisuus kopsataan mahdollisimman tarkasti FF3:sta. (FF3:n toiminnallisuus sisältää siis jo nyt Chromen sarjakuvassakin mainostetut ominaisuudet). Niin ja tietysti tämä pitää saada Linuxille, kun kuitenkin 99% ajasta Ubuntua käyttelen.
Re: Beta-asteella oleva Google...
wally, 4.9.2008 18:40:39
Pisteet: 0
äkkituntumalta voisin vaihtaa FF:n tähän heti, kun tähän saadaan adblock ja ...
"Adblockin" saa näemmä helposti, kun asentelee privoxyn (~kaikille alustoille löytyy & ei tarvitse konffata jollei halua) ja määrittelee Chromen käyttämään sitä (oletuksena 127.0.0.1:8118). Ainakin pääosa Tietokone.fi:n ärsyttävistä mainoksista poistui. (OT: miten voi yhdellä ei-spämmi-sivustolla olla noin järkyttävää määrää flash-mainoksia?)

Privoxy siis tuolta:
www.privoxy.org
Re: Beta-asteella oleva Google...
wally, 4.9.2008 18:42:51
Pisteet: 0
www.privoxy.org
privoxyllä pääsee näköjään eroon myös googlen mainoksista, mutta taidan jotenkin säädellä sitä, etteivät ne poistuisi. Kuvallisia mainoksia inhoan, ja ne joutavatkin pois, mutta teksti-mainoksia en blokkaa. Toisinaan niissä on jopa jotain hyödyllistä.