Kirjaudu

Get it Right hakukoneoptimointi

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 1.7.2003

DOD-piraattiryhmän suomalaisille jäsenille vankeutta

Kuopion käräjäoikeus tuomitsi viime viikolla kansainväliseen DrinkOrDie-piraattiryhmään kuuluneet suomalaisjäsenet vankeusrangaistuksiin. Kovimman tuomion, kuusi kuukautta, sai Pohjois-Savon ammattikorkeakoulussa opiskelijana ollut 31-vuotias kuopiolaismies, joka oli kytkenyt piraattipalvelimen oppilaitoksen verkkoon vuonna 1996. Muut langetetut vankeustuomiot olivat pituudeltaan viisi ja neljä kuukautta. Kaikki vangeusrangaistukset tuomittiin ehdollisina.

Lue juttu oma, 1.7.2003 00:00. Lähde: Digitoday

Kommentoi juttua



Aihe

Esikatsele kommentti
Kommentit ( 0 uutta / 33 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 00:05:55
Pisteet: 0
Vastaa
lainaus jutusta
"Lisäksi piratismilla o­n käräjäoikeuden mukaan myös kulttuuritarjontaa yksipuolistava ja vähentävä vaikutus.
"

olen täsmälleen samaa mieltä. valtaosa valittaa että siksi piratisoivat kun on pelkkää britnispiersiä yms tarjolla. mutta niitä tulee jatkossa vieläkin enemmän kun mahdollisuus monipuolisen musiikin tekemiseen vähenee. Esimerkiksi blues-levyt myyvät varsin hyvin ja eivät kärsi niin paljon piratismista. mahtaisikohan tähän vaikuttaa nuorten 12-35 vuotiaiden tietokoneen omistavien miesten musiikkimaku......
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 00:46:47
Pisteet: +1
Vastaa
mahdollisuus monipuolisen musiikin tekemiseen vähenee. Esimerkiksi blues-levyt myyvät varsin hyvin ja eivät kärsi niin paljon piratismista.
Nyt en ihan ymmärrä... Siis miten se, että mainstream-musiikkia välitetään ilmaiseksi p2p-verkoissa (ja radiossa, btw) ja marginaalikama (esim. blues-levyt) myy kaupoissa, vähentää monipuolisen musiikin tekemistä?

Eikös sitä ollut joku firma, joka skannasi noita p2p-verkkojen tarjontaa/hakuja ja teki omia "myynti"-listojaan sen perusteella?

iTunes-musiikkikaupan tämän päivän myyntilistan kärki näyttää tältä:
1. Crazy in Love - Beyoncé
2. Miss Independent - Kelly Clarkson
3. Crazy in Love - Beyoncé & Jay-Z
4. Intuition - Jewel
5. This Is the Night - Clay Aiken
6. Unwell - Matchbox Twenty
7. Are You Happy... - Michelle Branch
8. Clocks - Coldplay
9. Ignition (Remix) - R. Kelly
10. Pavement Cracks - Annie Lennox

Tuossa on joitain Billboardin singlelistan kärjessä keikkuvia (sijat: 1-3, 5-6, 9). Se osaltaa osoittaa, että niistäkin ollaan valmiit maksamaan sen dollarin verran kunhan systeemi on muilta osin toimiva.
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 00:54:35
Pisteet: 0
Vastaa
Tuossa on joitain Billboardin singlelistan kärjessä keikkuvia (sijat: 1-3, 5-6, 9).
Näyttää siltä, että nuo muut ovat joko iTunes-kaupan exclusive-matskua tai muuten esillä storen etusivulla. Joten vaikea on independent-yhtyeen päästä listahitiksi.
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 01:03:26
Pisteet: +1
Vastaa
iTMS tietää kertoa myös:

Listeners who bought Britney Spears also bought:
Max Martin
Rami
George Howard
Pearl Jam
Menudo
Ratt
Various Artists
Hiroshima
Wayne Cochran
The Corrs

Eli ei pelkästään mitään hittilistojen kärkinimiä.
Re: dadsa
Grendel, 1.7.2003 10:28:37
Pisteet: +1
Vastaa
Nyt en ihan ymmärrä... Siis miten se, että mainstream-musiikkia välitetään ilmaiseksi p2p-verkoissa (ja radiossa, btw) ja marginaalikama (esim. blues-levyt) myy kaupoissa, vähentää monipuolisen musiikin tekemistä?
Sitten, että hyvin myyvän mainstream-musiikin tuotoilla kustannetaan myös vähemmän myyvän muun musiikin tuotanto.

Musiikkibisneksessä pätee sekin sääntö, että yhden hyvin menestyvän artistin levymyynnillä katetaan yhdeksän muun artistin tai yhtyeen tuotannosta syntyvät tappiot.

Eli mainstreamin warettaminen ei ole pois vain kyseiseltä artistilta, vaan koko ketjulta, monelta muultakin artistilta, jonka tuotantoon ja kehitykseen levy-yhtiöllä ei ole enää varaa sijoittaa.
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 06:38:23
Pisteet: 0
Vastaa
lainaus jutusta "Lisäksi piratismilla o­n käräjäoikeuden mukaan myös kulttuuritarjontaa yksipuolistava ja vähentävä vaikutus."
Hmmm, ja "elokuvien ja musiikin laiton levittäminen Internetissä vähentää elokuvien katsojamääriä ja levyjen myyntiä"

Kuka oikeasti jätti Matrixin katsomatta ja katsoi netistä ladatun kameralla teatterissa valkokankaalta kuvatun version?

Levyjenkin myynnin lasku nettipiratismin seurauksena on ylhäältä annettu tieto jolle ei tarvitse perusteluja tai tutkimustuloksia antaa viitteeksi. Effin sivuilta löytyy numerotietoa josta vedettiin johtopäätökset että väitetty myynnin lasku piratismin seurauksena mahtuu myynnin tilastollisen vaihtelun väleihin. Nih. Napsterin aikoihin levynmyynti olikin vielä ennätysylhäällä.
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 08:27:34
Pisteet: 0
Vastaa
oikeasti jätti Matrixin katsomatta ja katsoi >netistä ladatun kameralla teatterissa valkokankaalta >kuvatun version?
Moni. Itse en tehnyt kumpaakaan. En aio maksaa 10 euroa järjettömän paskasta tehosteleffasta joka jää kesken. Järjetöntä rahastusta tehdä tuolla tavoin trilogia. Tokan ja vikan osa olisi voinut pistää yhdeksi leffaksi ja jättää ne täysin turhat kohtaukset leikkaushuoneen lattialle. En edes jaksa ottaa kantaa itse leffan "sisältöön", filosofiseen hömppään yms.

Toiset odottavat dvd-rippiä/screeneriä. Ihan järkevä veto sillä kotiteatterissa on monia hyviä puolia vrt. leffateatteriin.
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 09:33:51
Pisteet: 0
Vastaa
.... En aio maksaa 10 euroa järjettömän paskasta tehosteleffasta joka jää kesken. Järjetöntä rahastusta tehdä tuolla tavoin trilogia. ....

Itse kävin katsomassa MR2:n lähes tyhjässä Tennispalatsi 1:ssä 6 egellä. Oli 15-20 katsojaa mun lisäksi :) Mieluummin leffassa kuin divxnä.
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 09:44:38
Pisteet: 0
Vastaa
Itse kävin katsomassa MR2:n lähes tyhjässä Tennispalatsi 1:ssä 6 egellä. Oli 15-20 katsojaa mun lisäksi :) Mieluummin leffassa kuin divxnä.
Käyttäisitkö pisteiden sijasta tuota nokkamerkkiä (tai mikä sen oikea nimi onkaan), kun lainaat jonkun toisen tekstiä. On nimittäin paljon selkeempää lukea.
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 2.7.2003 14:18:33
Pisteet: 0
Vastaa
Itse kävin katsomassa MR2:n lähes tyhjässä Tennispalatsi 1:ssä 6 egellä. Oli 15-20 katsojaa mun lisäksi :) Mieluummin leffassa kuin divxnä.
Käyttäisitkö pisteiden sijasta tuota nokkamerkkiä (tai mikä sen oikea nimi onkaan), kun lainaat jonkun toisen tekstiä. On nimittäin paljon selkeempää lukea.
meni tovi ennenkuin tajusin että kenties puhut >< suurempi pienempi kuin kimppakavereista.
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 12:48:28
Pisteet: 0
Vastaa
.... En aio maksaa 10 euroa järjettömän paskasta tehosteleffasta joka jää kesken. Järjetöntä rahastusta tehdä tuolla tavoin trilogia. .... Itse kävin katsomassa MR2:n lähes tyhjässä Tennispalatsi 1:ssä 6 egellä. Oli 15-20 katsojaa mun lisäksi :) Mieluummin leffassa kuin divxnä.
Oli se vaan hieman jännempää katsottavaa Tennarissa äänet Dolby Digitalina popcornin ja limun kanssa kuin tihrustaa 17" näytöltä suttuista kiinaksi dubattua, käsivaralla kuvattua ja peltipurkkihifi vehkeillä nauhoitettua ääniraitaa, jossa kuuluu takarivin ähkeet mukana ;).
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 15:33:14
Pisteet: 0
Vastaa
.... En aio maksaa 10 euroa järjettömän paskasta tehosteleffasta joka jää kesken. Järjetöntä rahastusta tehdä tuolla tavoin trilogia. .... Itse kävin katsomassa MR2:n lähes tyhjässä Tennispalatsi 1:ssä 6 egellä. Oli 15-20 katsojaa mun lisäksi :) Mieluummin leffassa kuin divxnä.
Oli se vaan hieman jännempää katsottavaa Tennarissa äänet Dolby Digitalina popcornin ja limun kanssa kuin tihrustaa 17" näytöltä suttuista kiinaksi dubattua, käsivaralla kuvattua ja peltipurkkihifi vehkeillä nauhoitettua ääniraitaa, jossa kuuluu takarivin ähkeet mukana ;).
Onneksi nuo käsivaralta kuvatut 17" ruudulta katseltavat ähinät ova nykyään lähes historiaa. Toki kunnollista divx- versiota joutuu yleensä odottelemaan dvd:n ilmestymiseen saakka, mutta sitten saakin varsin hyvälaatuisen kuvan 32-tuumaiselle laajakuvaruudulle sekä ac3- monikanavaäänen.

Eikä tarvitse kuunnella kun Tennarissa naapuri rouskuttaa poppareita ;).
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 19:14:51
Pisteet: 0
Vastaa
Oli se vaan hieman jännempää katsottavaa Tennarissa äänet Dolby Digitalina popcornin ja limun kanssa kuin tihrustaa 17" näytöltä suttuista kiinaksi dubattua, käsivaralla kuvattua ja peltipurkkihifi vehkeillä nauhoitettua ääniraitaa, jossa kuuluu takarivin ähkeet mukana ;).
En käytä 17 näyttöä. Isompia näyttöjä on olemassa, ja tunnen pari kaveria jotka käyttävät jopa videoprojektoria tähän tarkoitukseen.

Ja ei, se minkä kastoin ei ollut kiinaksi dubattu.

PS. Nyt on ilmestynyt jo laadukkaampi TELECINE-versio leffasta.
http://www.vcdquality.com/info.php?id=14862
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 22:06:45
Pisteet: 0
Vastaa
Oli se vaan hieman jännempää katsottavaa Tennarissa äänet Dolby Digitalina popcornin ja limun kanssa kuin tihrustaa 17" näytöltä suttuista kiinaksi dubattua, käsivaralla kuvattua ja peltipurkkihifi vehkeillä nauhoitettua ääniraitaa, jossa kuuluu takarivin ähkeet mukana ;).
He, minä katoinkin Sonyn SDDS 8-kanava äänillä ;)

Mutta totta, Matrix DVD:ltäkään ei ole varmasti samanlainen elämys kuin teatterissa. Reloadedin moottoritietappelu on aivan hillitön kokemus tehosteineen kun sen näkee kunnon teatterissa valkokankaalta. Kotiteatterissa tulee kiinnitettyä liikaa huomiota juoneen tms. muihin epäolennaisuuksiin ;)
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 18:33:45
Pisteet: 0
Vastaa
Itse en tehnyt kumpaakaan. En aio maksaa 10 euroa järjettömän paskasta tehosteleffasta joka jää kesken.
Siinä taas joku Järjetön Paska kommentoi leffaa jota on edes nähnyt (jota en kyllä usko). Selvä teiniX-peelo jälleen pilaamassa tyhmillä kommenteillaan tätä paikkaa (mihin on Sektori.com joutumassa..?)
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 2.7.2003 13:23:01
Pisteet: 0
Vastaa
Siinä taas joku Järjetön Paska kommentoi leffaa jota on edes nähnyt (jota en kyllä usko). Selvä teiniX-peelo jälleen pilaamassa tyhmillä kommenteillaan tätä paikkaa (mihin on Sektori.com joutumassa..?)
Mutta onneksi on näitä loistaviakin kommentteja jotka pelastavat sektorin (ja anonyymien kommentoijien) maineen.

Pisteet: -2
miZhaBer Re: dadsa
miZhaBer, 1.7.2003 12:00:16
Pisteet: 0
Vastaa
En aio maksaa 10 euroa järjettömän paskasta tehosteleffasta joka jää kesken. Järjetöntä rahastusta tehdä tuolla tavoin trilogia. Tokan ja vikan osa olisi voinut pistää yhdeksi leffaksi ja jättää ne täysin turhat kohtaukset leikkaushuoneen lattialle.
Tuota "järjetöntä" tapaa on käytetty aiemminkin ja itse ainakin olen hyvin tyytyväinen että kolmen loistavan episodin sijaan meillä ei ole vain "a new hope" ja "the empire strikes at the return of the jedi".

Ja vaikkei tuo uusi Matrix säväyttänyt samalla lailla kun ykkönen, niin mielenkiinnolla odotan juonen loppuhuipentumaa. Eikä tuota jatko-osaa tarvitse odottaa kuin muro-osa esim. juuri Star Warsin jatko-osien odottelusta!
---
miZhaBer
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 08:30:27
Pisteet: 0
Vastaa
Kuka oikeasti jätti Matrixin katsomatta ja katsoi netistä ladatun kameralla teatterissa valkokankaalta kuvatun version?
Itse olen menossa katsomaan juuri tuota elokuvaa (siis kakkosta, kävin kyllä ykkösenkin katsomassa).

Olen myös hakenut netistä joitain elokuvia, joita en olisi teatteriin mennyt katsomaan, koska hinnat ovat yksinkertaisesti liian kalliita, että jokaista roskaelokuvaa viitsisi teatterissa katsoa. Siis syy siihen, että käyn elokuvissa vähän, ei ole siinä että netistä saa elokuvia lähes ilmaiseksi. Vaan kävisin yhtä harvoin, vaikkei piraattielokuvia olisikaan tarjolla. Ainoa ero olisi siinä, että saamani elokuvakulttuuri rajoittuisi sitten television tarjontaan.
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 09:10:19
Pisteet: 0
Vastaa
Kuka oikeasti jätti Matrixin katsomatta ja katsoi netistä ladatun kameralla teatterissa valkokankaalta kuvatun version?
Tuskin moni, koska kyseinen leffa on nähtävä valkokankaalla ja kunnon äänentoistolla. Minä itse uskoisin, että sitten myöhemmin ilmestyvät DVD-ripit (ei screenerit siis) syövät markkinoita pääasiassa vuokra- ja ostoversioilta -- kun suurimmalla osalla ihmisistä ei vielä ole kotona kunnollisia kotiteattereita, laadultaan hyvä DIVX on jo vaihtoehto sille, että tuhlaa 25-30 euroa (tai enemmänkin) levyyn, jonka jaksaa katsoa kerran tai kaksi.
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 19:09:58
Pisteet: 0
Vastaa
Kuka oikeasti jätti Matrixin katsomatta ja katsoi netistä ladatun kameralla teatterissa valkokankaalta kuvatun version?
Minä. Ja se on ihan totta.
äölk Re: dadsa
äölk, 1.7.2003 02:11:09
Pisteet: 0
Vastaa
olen täsmälleen samaa mieltä. valtaosa valittaa että siksi piratisoivat kun on pelkkää britnispiersiä yms tarjolla. mutta niitä tulee jatkossa vieläkin enemmän kun mahdollisuus monipuolisen musiikin tekemiseen vähenee.
Hyvää musiikkia tehdään aina, listahittipaskaa ei. Hyvää musiikkia vaan on vaikea löytää etenkään paikallisista kaupoista ja tilatakseen se täytyy päästä koekuuntelemana. (Jos tilaaminenkaan onnistuu -- on paljon levyjä, jotka eivät ole enää painossa tai muuten vain jakelu on huonosti hoidossa, siitä levy-yhtiö syyttäköön itseään.)
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 08:43:17
Pisteet: 0
Vastaa
"Hyvää musiikkia tehdään aina, listahittipaskaa ei."

ns. listahittipaskaa on jollekki sitä hyvää musiikkia.. turha yleistää koska musiikki on makuasia..
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 2.7.2003 14:20:34
Pisteet: 0
Vastaa
"Hyvää musiikkia tehdään aina, listahittipaskaa ei." ns. listahittipaskaa on jollekki sitä hyvää musiikkia.. turha yleistää koska musiikki on makuasia..
NohNoh makuasioista ei voi kiistellä mutta kyllä te ootte väärässä
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 09:58:05
Pisteet: 0
Vastaa
Hyvää musiikkia tehdään aina, listahittipaskaa ei.
No tuohan on juuri väärin päin. Hyvää musiikkia ei välttämättä tehdä aina, mutta "listahittipaskaa" tehdään. Eihän sillä ole väliä mitä musiikkia tehdään, listoille ne kuitenkin päätyvät...huonompi musiikki ehkä vähemmillä levymyynneillä, mutta silti.
Musiikkimaku on niin yksilöllistä, ettei siitä kannata kiistellä. Aina löytyy joku, jonka mielestä "huono" musiikki on hyvää. Esimerkiksi itse en ymmärrä mikä house-musiikissa viehättää, mutta kyllä sillekkin kuuntelijoita löytyy.
Tashw Re: dadsa
Tashw, 1.7.2003 10:08:00
Pisteet: 0
Vastaa
Hyvää musiikkia tehdään aina, listahittipaskaa ei. Hyvää musiikkia vaan on vaikea löytää etenkään paikallisista kaupoista ja tilatakseen se täytyy päästä koekuuntelemana.
Makuasia. Moni voisi sanoa, että listamusiikki on hyvää ja sinun musiikkimakusi on outo. Ei tietynlainen musiikki ole parempaa vain sen takia, että on vähemmän ihmisiä, jotka pitävät siitä - eikö tuo ole aika nurinkurista logiikkaa?
daimoni Re: dadsa
daimoni, 1.7.2003 09:05:03
Pisteet: 0
Vastaa
Hyvää musiikkia tehdään aina, listahittipaskaa ei. Hyvää musiikkia vaan on vaikea löytää etenkään paikallisista kaupoista ja tilatakseen se täytyy päästä koekuuntelemana.
Musiikkimakuun sen enempää ottamatta osaa, olisi minulta moni levy jäänyt ostamatta ilman P2P-verkkoja joiden avulla metsästän uusia bändejä.
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Re: dadsa
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 22:31:54
Pisteet: 0
Vastaa
Musiikkimakuun sen enempää ottamatta osaa, olisi minulta moni levy jäänyt ostamatta ilman P2P-verkkoja joiden avulla metsästän uusia bändejä.
Onhan tähän yhdyttävä. ~300 CD:n levyhyllystäni olisi jäänyt varmaan ~250 ostamatta, ellen olisi ensin warettanut levyjä p2p-verkoista. Vähemmän radiosoitettuun musiikkiin (kuuntelen muunmuassa aika ei-kaupallista metallia, electronicaa, kokeilullista jazzia sun muuta viihdyttävää) kun ei oikein törmää muuten kuin hyvällä säkällä ystävien kautta, ja jostainhan heidänkin on musiikkimaistiaisensa ensin saatava.
Törkeää
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 00:21:53
Pisteet: 0
Vastaa
On se niin törkeää, että meitä viattomia warestajia taas kiusataan. =( Toisaalta onneksi Suomessa tuomiot olivat hiukan pienempiä kuin jenkeissä.
Suojausten purkamisen laittomuudesta
Anonyymi kommentoija, 1.7.2003 13:11:37
Pisteet: +1
Vastaa
Taitaa jäädä tuo turkulaisen kräkkerin saama viiden kuukauden tuomio istumatta, jos asianajajalla on yhtään ammattitaitoa ja ohjelmistojen suojausten purku on ainoa tuomion peruste. Korkein oikeus on pitänyt voimassa hovioikeuden päätöksen älykorttien suojauksen purkamisen laillisuudesta http://www.digitoday.fi/digi98fi.nsf/pub/md2003063... Perusteluissa mainitaan:

"Rikoslaissa ei nykyisin ole säädetty rangaistavaksi suojauksen purkujärjestelmien oikeudetonta valmistamista tai muita vastaavia purkujärjestelmiin kohdistuvia toimia"

Nykyisen rikoslain nojalla myöskään ohjelmistojen suojauksen purkujärjestelmien (lue:crackien) valmistamisen ei siis pitäisi olla laitonta, ellei sitten ohjelmistoihin kohdistu jotain omia lainkohtiaan jotka eivät päde yleisluonteisesti suojausten purkamisessa...
Re: Suojausten purkamisen laittomuudesta
Anonyymi kommentoija, 2.7.2003 19:27:02
Pisteet: 0
Vastaa
Taitaa jäädä tuo turkulaisen kräkkerin saama viiden kuukauden tuomio istumatta,
Jollei enemmälti enää rötöstele. Kyseessähän on ehdollinen tuomio eli ns. "kuin koira veräjästä".
Re: Suojausten purkamisen laittomuudesta
Anonyymi kommentoija, 4.7.2003 13:37:47
Pisteet: 0
Vastaa
Jottei tällä palstalla keskusteleville jäisi käsitystä, että suojausten purkaminen olisi tällä hetkellä sallittua, todettakoon, että rikoslain 38-luvun 8§:n mukaan suojausten purkamisesta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen korkeintaan vuodeksi. Jo purkujärjestelmien hallussapitokin on säädetty kielletyksi.

Tämä hiljattain julkisuudessa esiintynyt tapaus oli tapahtunut vuosina 1996-1997, jolloin ko. toiminta ei ollut rangaistavaa. Kaveria yritettiin syyttää väärennöksestä, koska tuolloin muutakaan vaihtoehtoa ei ollut. Tuo Digitodayn uutisointi antaa asiasta täysin väärän kuvan.

Suojauksen purkujärjestelmärikos

Joka eräiden suojauksen purkujärjestelmien kieltämisestä annetun lain (1117/2001) 3 §:ssä säädetyn kiellon vastaisesti ansiotarkoituksessa tai siten, että teko on omiaan aiheuttamaan huomattavaa haittaa tai vahinkoa suojatun palvelun tarjoajalle, valmistaa, tuo maahan, pitää kaupan, vuokraa tai levittää suojauksen purkujärjestelmää, mainostaa sitä taikka asentaa tai huoltaa sitä, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa tai yhtä ankaraa rangaistusta, suojauksen purkujärjestelmärikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Pineapple Re: Suojausten purkamisen laittomuudesta
Pineapple, 1.7.2003 16:42:40
Pisteet: 0
Vastaa
Taitaa jäädä tuo turkulaisen kräkkerin saama viiden kuukauden tuomio istumatta, jos asianajajalla on yhtään ammattitaitoa ja ohjelmistojen suojausten purku on ainoa tuomion peruste.
Eiköhän se peruste ole sen piraattipalvelimen ylläpito jossa on levitetty piraattimatskua. Tuskin se sillä palvelimella on niitä kräkkejä koodannut (jos edes on koodannut)
Pineapple
Re: Suojausten purkamisen laittomuudesta
Anonyymi kommentoija, 2.7.2003 09:49:13
Pisteet: 0
Vastaa
Taitaa jäädä tuo turkulaisen kräkkerin saama viiden kuukauden tuomio istumatta, jos asianajajalla on yhtään ammattitaitoa ja ohjelmistojen suojausten purku on ainoa tuomion peruste.
Eiköhän se peruste ole sen piraattipalvelimen ylläpito jossa on levitetty piraattimatskua. Tuskin se sillä palvelimella on niitä kräkkejä koodannut (jos edes on koodannut)
En tiedä mihin tuon väitteen perustat, mutta ainakaan digitoday:n artikkelissa ei tuolle turkulaismiehelle mainittu muita meriittejä kuin kräkkerinä toimiminen. Dropsaittihan toimi Pohjois-Savon AMK:n verkossa ja oli artikkelin mukaan kuopiolaismiehen sekä koulun järjestelmäasiantuntijan käsialaa.