Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Maanantai, 9.12.2002

eBay-huijaria uhkaa pitkä kakku

27-vuotias Chris Chong Kim voi joutua istumaan peräti 24 vuotta vankilassa, mikäli hänet todetaan syylliseksi 30:een nettihuutokauppapetoksia koskevaan syytteeseen, joista häntä syytetään Kalifornian oikeudessa. Kim on huijannut eBay-nettihuutokaupassa ympäri maailmaa noin 170 henkilöä. 26 henkilön yhteenlasketut tappiot ovat 453 000 dollaria.

Kim myi nettihuutokaupan kautta pöytätietokoneita ja kannettavia kahden vuoden ajan. Aluksi hän toimi täysin pelisääntöjen mukaan, mutta viime huhtikuussa hän lopetti laitteiden toimitukset lopettamatta kuitenkaan niiden ilmoittelua eBayn sivuilla. Valitusten jälkeen Kimin toiminta pysäytettiin vasta heinäkuussa.

Lue juttu K2, 9.12.2002 09:43. Lähde: IDG
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 34 uutta / 34 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 10:18:25
Pisteet: 0
mukava nähdä että jossain päin mailmaa ei "ymmärretä" nuorta rikoksen tekijää kuten Suomessa tehtäisiin. Suomessa varmaan tuomio olisi 5 vuotta ehdollista....
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 10:31:21
Pisteet: 0
Off-topic, mutta:

mukava nähdä että jossain päin mailmaa ei "ymmärretä" nuorta rikoksen tekijää kuten Suomessa tehtäisiin. Suomessa varmaan tuomio olisi 5 vuotta ehdollista....
Joo, minustakin petoksista ainoa oikea tuomio on elinkautinen. Niinkuin myymälävarkaudesta, autovarkaudesta, valehtelusta ym. yleisestä vittumaisuudesta.

Onneksi meillä on tuomioissa joku järki.
-JS
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 10:41:58
Pisteet: 0
Off-topic, mutta: mukava nähdä että jossain päin mailmaa ei "ymmärretä" nuorta rikoksen tekijää kuten Suomessa tehtäisiin. Suomessa varmaan tuomio olisi 5 vuotta ehdollista....
Joo, minustakin petoksista ainoa oikea tuomio on elinkautinen. Niinkuin myymälävarkaudesta, autovarkaudesta, valehtelusta ym. yleisestä vittumaisuudesta.
Onneksi meillä on tuomioissa joku järki.
-JS
joo ja tämä järki on tehnyt tehtävänsä. Suomi on eu-maiden väkivaltatilastojen kärjessä ja nuorten suorittamia tappoja on meillä eniten. Tässä ei puhuta pienestä petoksesta vaan useasta. Autoja saa "käyttöönottaa" aika monta tuhatta ennenkuin edes paria vuotta saa. Mutta jatka sinä tuota kukkahattu linjaa, kyllä nuoret sinua joskus kujalla kiittävät.
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 10:50:51
Pisteet: 0
Suomi on eu-maiden väkivaltatilastojen kärjessä ja nuorten suorittamia tappoja on meillä eniten.
Onkos tälle väitteelle jotain pohjaa?

92% tilastoista keksitään päästä. ;P
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 12:00:22
Pisteet: 0
Ja kuten joku viisas on joskus todennut,

"There are lies, damn lies and statistics."
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 13:58:53
Pisteet: 0
Ja kuten joku viisas on joskus todennut, "There are lies, damn lies and statistics."
juu, laajojen yleistysten tekeminen on viisauden merkki.
Suomen rikollisista.
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 18:17:42
Pisteet: 0
Eräs tuttuni joka on ammatiltaan lähihoitaja kertoi minulle: (teki ehkä väärin kertoessaan, mutta ei kertonut kuitenkaan nimiä tms.)
Olin tässä viitisen vuotta sitten kiertämässä autolla vieden valtion tarjoamaa ruokaa vanhuksille, köyhille ja syrjäytyneille. Yhdessä kerrostaloboksissa asui viisikymppinen juoppo. Hänellä sattui olemaan asunnossa joku kaveri joka oli ns. koditon. Hänellä ei ollut edes kunnon vaatteita päällä, vaikka oli talvi. Miehet keskustelivat siinä, ja yhteistuumin tulivat siihen tulokseen että tämän kodittoman kannattaisi tehdä rikos, esim törkeä varkaus tms. että joutuisi talveksi linnaan, sielä saisi:
1) Lämpöisen kodin
2) Säännöllisen ruoan
3) Lisää "kavereita"
4) Vankila päivärahaa

Ja kun ottaa huomioon että joutuisi asumaan jossain sillanalla, vankilaelämä voittaa sen 10-0.

Tässä tulikin mieleen ajatus jolla autettaisiin köyhää itänaapuria, ja saataisiin Suomesta ongelmat pois. Lähetetään Suomen kriminaalit Venäjän vankiloihin esim 25 äijää/vankila. Maksetaan vankien ylläpito + lisärahaa Venäjän valtiolle tästä. Katsotaan viiden vuoden päästä kuinka moni uusii rikoksen, jos uusimisesta joutuu takaisin Venäjälle vankilaan. Ja kyllä tulisi murhamiehillä, rasisteilla, narkkareilla itku silmään kun saisi kokea miltä tuntuu olla suomalainen 1000 venäläisen joukossa. Ja Valtio säästäisi tuhansia Euroja vuosittain!!!
Re: Suomen rikollisista.
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 19:02:03
Pisteet: 0
Eräs tuttuni joka on ammatiltaan lähihoitaja kertoi minulle: (teki ehkä väärin kertoessaan, mutta ei kertonut kuitenkaan nimiä tms.) Olin tässä viitisen vuotta sitten kiertämässä autolla vieden valtion tarjoamaa ruokaa vanhuksille, köyhille ja syrjäytyneille. Yhdessä kerrostaloboksissa asui viisikymppinen juoppo. Hänellä sattui olemaan asunnossa joku kaveri joka oli ns. koditon. Hänellä ei ollut edes kunnon vaatteita päällä, vaikka oli talvi. Miehet keskustelivat siinä, ja yhteistuumin tulivat siihen tulokseen että tämän kodittoman kannattaisi tehdä rikos, esim törkeä varkaus tms. että joutuisi talveksi linnaan, sielä saisi:
1) Lämpöisen kodin
2) Säännöllisen ruoan
3) Lisää "kavereita"
4) Vankila päivärahaa
Ja kun ottaa huomioon että joutuisi asumaan jossain sillanalla, vankilaelämä voittaa sen 10-0.
Tässä tulikin mieleen ajatus jolla autettaisiin köyhää itänaapuria, ja saataisiin Suomesta ongelmat pois. Lähetetään Suomen kriminaalit Venäjän vankiloihin esim 25 äijää/vankila. Maksetaan vankien ylläpito + lisärahaa Venäjän valtiolle tästä. Katsotaan viiden vuoden päästä kuinka moni uusii rikoksen, jos uusimisesta joutuu takaisin Venäjälle vankilaan. Ja kyllä tulisi murhamiehillä, rasisteilla, narkkareilla itku silmään kun saisi kokea miltä tuntuu olla suomalainen 1000 venäläisen joukossa. Ja Valtio säästäisi tuhansia Euroja vuosittain!!!
itseasiassa aika moni puli ainakin helsingissä tekee juuri noin, ja mikäpäs siinä. halvemmaksi tosin tulisi tarjota heille pysyvämpi kämppä.
Re: Suomen rikollisista.
Anonyymi kommentoija, 10.12.2002 18:45:12
Pisteet: 0
taitaa venäjä olla viekin suomelle sen verta velkaa, että saatas noikin "ilmaiseksi hoitoon".
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 12:18:20
Pisteet: +1
Suomi on eu-maiden väkivaltatilastojen kärjessä ja nuorten suorittamia tappoja on meillä eniten.
Onkos tälle väitteelle jotain pohjaa?
92% tilastoista keksitään päästä. ;P
Luuletko että lähden etsimään sinulle webbisivua eu:n tietomössön seasta :)
Asiaa käsiteltiin useissa tv-keskusteluohjelmissa. Olimme populaatioon suhteutettuna jopa usaa ennen tilastossa, joka oli minulle aika yllätys.

Ohessa tilastojen kertomaa nuorten rikoksista.



Tilastotietoja väkivallan kehittymisestä alkuvuonna 2002

Väkivaltarikoksiin syyllistyneiden määrä on virallisten rikostilastojen mukaan ollut Suomessa yhtäjaksoisessa kasvussa vuodesta 1993 lähtien. Väkivaltarikosten kasvu on jatkunut edelleen vuoden 2002 ensimmäisellä puoliskolla (tammi-kesäkuu).

kaikkien väkivaltarikoksista epäiltyjen määrä on kasvanut 45 % vuosina 1993-2001
erikseen pahoinpitelyrikoksiin syyllistyneiden määrä on kasvanut 55 % vuosina 1993-2001
kaikkien väkivaltarikosten kasvu v. 2002 (tammi-kesäkuu) on 5 %
pahoinpitelyrikosten kasvu samaan aikaan oli 6 %

Nuorisoväkivalta on kasvanut selvästi koko väkivaltarikollisuutta voimakkaammin. Toisaalta kokonaan rikoksista pidättyneiden nuorten osuus on kasvanut ja lievät rikollisuuden muodot ovat vähentyneet. Samanaikaisesti vakavimmat teot ovat lisääntyneet.

Kiusaaminen on vähentynyt nuorten keskuudessa, erityisesti henkinen kiusaaminen. Tappeleminen ja hakkaaminen on taas lisääntynyt. Useammat pojat ovat osallistuneet julkisella paikalla tappeluun kuin kiusaamiseen. Tytöillä fyysinen kiusaaminen on lisääntynyt sekä raaistunut, henkinen kiusaaminen on sen sijaan vähentynyt. Tyttöjen aggressiivista käyttäytymistä pidetään monissa kouluissa vaikeammin hallittavana ongelmana kuin poikien.

15-17-vuotiaiden tyttöjen ikäryhmässä väkivallantekijöiden määrän kasvu on ollut nopeampaa


kuin saman ikäisillä pojilla

alle 15-vuotiaiden pahoinpitelyistä epäiltyjen määrä on kasvanut 182 % vuosina 1993-2001!

15-17-vuotiaiden epäiltyjen määrä kasvoi samaan aikaan 76 %

18-20-vuotiaiden epäiltyjen määrä kasvoi samoin 78 %


Nuorten väkivallanteoissa julmuus ja raakuus ovat lisääntyneet, kuten julkisuudessakin on huomioitu. Terä- yms. aseita kannetaan mukana yhä yleisemmin ja niitä myös käytetään herkemmin.
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 21:31:30
Pisteet: 0
Onkos tälle väitteelle jotain pohjaa? 92% tilastoista keksitään päästä. ;P
Kertoo tilasto joka on keksitty päästä?
Pineapple Re: dsfdsfds
Pineapple, 9.12.2002 15:48:54
Pisteet: 0
Suomi on eu-maiden väkivaltatilastojen kärjessä ja nuorten suorittamia tappoja on meillä eniten.
Onkos tälle väitteelle jotain pohjaa?
92% tilastoista keksitään päästä. ;P
Odotan vain milloin joku väittää tätä microsoftin sponsoroimaksi ja siksi tietysti vääristellyksi tilastoksi :-D
Pineapple
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 18:18:46
Pisteet: 0
Odotan vain milloin joku väittää tätä microsoftin sponsoroimaksi ja siksi tietysti vääristellyksi tilastoksi :-D
En ole nähnyt tilastoa, mutta jos sen loppusanoissa neuvotaan hoitokeinona välttämään pingviinejä ja avaamaan ikkunat, niin...

;-)
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 11:52:27
Pisteet: 0
joo ja tämä järki on tehnyt tehtävänsä. Suomi on eu-maiden väkivaltatilastojen kärjessä ja nuorten suorittamia tappoja on meillä eniten. Tässä ei puhuta pienestä petoksesta vaan useasta. Autoja saa "käyttöönottaa" aika monta tuhatta ennenkuin edes paria vuotta saa. Mutta jatka sinä tuota kukkahattu linjaa, kyllä nuoret sinua joskus kujalla kiittävät.
Totta! Ja Yhdysvaltain malli osoittaa meille että ankarat vankeusrangaistukset korreloivat suoraan rikosten vähyyteen!

Yhteiskuntaluokkien välisen kuilun ja köyhyyden merkitys rikosten määrässä on pelkästään liberaalien haihattelua. Sulka pois ja linnaan, siellähän oppivat!
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 11:53:50
Pisteet: 0
joo ja tämä järki on tehnyt tehtävänsä. Suomi on eu-maiden väkivaltatilastojen kärjessä ja nuorten suorittamia tappoja on meillä eniten. Tässä ei puhuta pienestä petoksesta vaan useasta. Autoja saa "käyttöönottaa" aika monta tuhatta ennenkuin edes paria vuotta saa. Mutta jatka sinä tuota kukkahattu linjaa, kyllä nuoret sinua joskus kujalla kiittävät.
Totta! Ja Yhdysvaltain malli osoittaa meille että ankarat vankeusrangaistukset korreloivat suoraan rikosten vähyyteen!

Yhteiskuntaluokkien välisen kuilun ja köyhyyden merkitys rikosten määrässä on pelkästään liberaalien haihattelua. Sulka pois ja linnaan, siellähän oppivat!
JttL Re: dsfdsfds
JttL, 9.12.2002 16:09:05
Pisteet: 0
Joo, minustakin petoksista ainoa oikea tuomio on elinkautinen. Niinkuin myymälävarkaudesta, autovarkaudesta, valehtelusta ym. yleisestä vittumaisuudesta.
Eihän siitä nyt kannata elinkautiseen tuomita, se on tajuttoman kallista yhteiskunnalle, ajattele nyt, että jotkut elävät täysihoidossa sinun kustannuksellasi?

Suositan jokaisen myymälävarkaan, tai itseasiassa syytetyn, ja vittumaisen tyypin teloitusta rikospaikalla ampumalla, oikeuden käynti voidaan käydä sitten jälkeenpäin kun on aikaa.
"A stroke of brush doesn't guarantee art from bristles." --Kosh
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 22:48:35
Pisteet: 0
Suositan jokaisen myymälävarkaan, tai itseasiassa syytetyn, ja vittumaisen tyypin teloitusta rikospaikalla ampumalla, oikeuden käynti voidaan käydä sitten jälkeenpäin kun on aikaa.
Ratkaiseva vinkki miksei moinen ole käytössä:

olet epäilty. kuten kaikki muutkin joista en pidä
bungle Re: dsfdsfds
bungle, 9.12.2002 11:09:17
Pisteet: 0
Onneksi meillä on tuomioissa joku järki.
Niin, onko tässä tapauksessa yhteiskunnalle edullisempaa pitää kyseinen yksilö vankeudessa 24 vuotta vai mieluummin vapaalla? Oma mielipiteeni on, että kyseinen tuomio on hieman yliampuva. Mutta mielestäni myös summat ovat jotenkin oudot. Keskimäärin noin 17,000 dollaria.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 13:21:31
Pisteet: 0
Niin, onko tässä tapauksessa yhteiskunnalle edullisempaa pitää kyseinen yksilö vankeudessa 24 vuotta vai mieluummin vapaalla?
Mikäli 'edullisemmalla' tarkoitat rahallista arvoa, niin halvimmaksi tulisi varmaan ko. henkilön vieminen saunan taakse ja niskalaukaus. Tosin verrattuna esim. vammaisiin vankila on melkein ilmaista. Kunnolla vammautuneen lapsen ylläpitäminen maksaa valtiolle hunajaa / vuosi. Samaten vakavasti sairaiden ja vanhusten.

Mutta ehkä edullisinta on kuitenkin vangita jamppa toviksi, toivoa että se oppi läksynsä ja päästää se takaisin työelämään tekemään verorahaa.
setae Re: dsfdsfds
setae, 9.12.2002 15:27:43
Pisteet: +2
Mutta ehkä edullisinta on kuitenkin vangita jamppa toviksi, toivoa että se oppi läksynsä ja päästää se takaisin työelämään tekemään verorahaa.
Vankilassa vaan tuo rikoskierteeseen joutuminen on kovin helppoa. "ilmaista" velkaa on saatavilla ja sitä jopa tyrkytetään. Korkojen maksu alkaa sitten kun pääsee lomille ja vapautuu. Varsin yleinen oletus siitä, että vankila nykyisellään suorastaan parantaisi, tai että siellä ei rikollisia toimia suoritettaisi, onkin suht absurdi. Siellähän nimittäin nämä juuri pesivät, ja niistä myös johdetaan linnan seinien ulkopuolella tapahtuvaa rikollista toimintaa. Tilanne on vähän sama kuin päihdevieroituksessa - siellä vasta ne kovan luokan tekijät tavataan, joilta opitaan ja joiden arvomaailmaan samaistutaan.

Vankiloissa myös nämä "paremmat" vangit oppivat "talon tavoille". Itsekuri on koetuksella, kun sosiaalisen ympäristön hyväksyntää ei ilman samaistumista ole tarjolla, ja kun helpotusta ahdistuksen aiheuttamaan tuskaan on tarjolla - jollei jopa tyrkyllä.

Mitä sitten tehdä? Hyvä kysymys.

Kaverini (joka on entinen ns. raitapaita) puhui itse työleiristä tai vastaavasta toiminnasta, jossa vankeja pidettäisiin edelleen kiinni seinien ulkopuolella pyörivän yhteiskunnan toiminnassa mukana. Hänen mukaansa juuri tuo eristyneisyys "tämän maailman" toiminnasta ja sosiaalisen ympäristön esiintyminen "parhaassa loistossaan" ovat yksi suurimmista tekijöistä siinä yhtälössä, jonka vuoksi ns. kunnon vangitkin joutuvat siihen vankilakierteeseen. Toinen on tietysti myös yhteiskunnan hylkimisreaktio, entistä häkkilintua ei katsota kovin hyvällä. Kynnys palaamisesta takaisin vanhojen toimien pariin onkin nykyisellään pelottavan matala.
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 10:35:02
Pisteet: 0
mukava nähdä että jossain päin mailmaa ei "ymmärretä" nuorta rikoksen tekijää kuten Suomessa tehtäisiin. Suomessa varmaan tuomio olisi 5 vuotta ehdollista....
Ei varmasti olisi. Ehdollisena voidaan tuomita maks. 2 vuotta vankeutta, pidempi tuomio on aina ehdoton.
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 10:54:45
Pisteet: 0
HAH!

Väitätkö, että 24v tuomio on järkevä? Kyllähän se monta jamppaa kusetti, mutta itse 24 vuotta vanhana kyllä osaan ajatella miltä se tuntuisi, jos koko tämä aika olisikin vietetty vankilassa. Ikävä kyllä kaltaisillasi ihmisillä ei liiemmin suhteellisuuden tajua ole noitten tuomioitten kanssa.

Joku vuosi-pari linnaa ja sen jälkeen ehdollista on varsin oiva tuomio. Kaksi vuotta linnaa on meinaan pitkä aika ihmiselle.

Tämän lisäksi tietenkin pitäisi korvata kaikki aiheutettu vahinko, eli maksella valtiolle rahaa tuon $453000+korot edestä
samoth Re: dsfdsfds
samoth, 9.12.2002 17:41:44
Pisteet: 0
Tämän lisäksi tietenkin pitäisi korvata kaikki aiheutettu vahinko, eli maksella valtiolle rahaa tuon $453000+korot edestä
VALTIOLLE?
Herää pahvi.
J
Re: dsfdsfds
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 18:31:22
Pisteet: 0
VALTIOLLE? Herää pahvi.
Eh? Eikös noi korvausjutut yleensä niin mene, että kun jampalla itsellään ei ole varaa maksaa (ja tuskin tommosia summia löytyy) niin valtio tms hoitaa maksut ja sitten jamppa korvaa nämä valtiolle.

Pahvi.
samoth Re: dsfdsfds
samoth, 9.12.2002 20:22:10
Pisteet: 0
VALTIOLLE? Herää pahvi.
Eh? Eikös noi korvausjutut yleensä niin mene, että kun jampalla itsellään ei ole varaa maksaa (ja tuskin tommosia summia löytyy) niin valtio tms hoitaa maksut ja sitten jamppa korvaa nämä valtiolle.
Pahvi.
Missään kohtaa ei tässä mainittu että valtio olisi maksanut mitään. Ainakaan suomessa huijatut ei saa valtiolta yhtään mitään. Eihän nyt valtion voi ottaa vastuuta tälläisistä nettiterroristeista.

Kartonki
J
lussmu Re: dsfdsfds
lussmu, 15.12.2002 19:28:36
Pisteet: 0
Missään kohtaa ei tässä mainittu että valtio olisi maksanut mitään. Ainakaan suomessa huijatut ei saa valtiolta yhtään mitään.
No ihan taatusti saa, valtionkonttorista voi hakea korvauksia. Ihan vaikka olis kännykkä varastettu. Korvaukset eivät toki nouse ihan menetetyn summan tasolle, mutta korreloivat kuitenkin.
lussmu Re: dsfdsfds
lussmu, 15.12.2002 19:28:36
Pisteet: 0
Missään kohtaa ei tässä mainittu että valtio olisi maksanut mitään. Ainakaan suomessa huijatut ei saa valtiolta yhtään mitään.
No ihan taatusti saa, valtionkonttorista voi hakea korvauksia. Ihan vaikka olis kännykkä varastettu. Korvaukset eivät toki nouse ihan menetetyn summan tasolle, mutta korreloivat kuitenkin.
Kiinassa osataan!
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 19:14:17
Pisteet: 0
Mielestäni toimivin malli on kiinassa. Sielä on rikollisuus minimaalinen. Jos teet rikoksen, niin henki pois. Mitä järkeä tehdä rikosta, kun henki lähtee?

Moniko tekisi sen jälkeen rikoksia?
Re: Kiinassa osataan!
Anonyymi kommentoija, 9.12.2002 22:03:59
Pisteet: 0
Mielestäni toimivin malli on kiinassa. Sielä on rikollisuus minimaalinen. Jos teet rikoksen, niin henki pois. Mitä järkeä tehdä rikosta, kun henki lähtee? Moniko tekisi sen jälkeen rikoksia?
Toinen hyvä malli on esim. Singaporessa käytössä oleva fyysinen rangaistusmalli. Olisi helsinkikin siistimpi paikka kun seinien töhrijöille pistettäisiin 10 kpl julkisia raipaniskuja persiille..

Kaikinpuolin loistava malli. Se ei ota edes kantaa ihmisten varallisuuteen. Otetaan vaikka törkeä liikenteen vaarantaminen, ihan sama oletko rikas vai et, samantuntuisen rangaistuksen saat silti. Ja varmasti kaasujalka kevenee lamborghini kuskeillakin moisen julkisen nöyryytyksen pelossa :-)

Väkivalta ja omaisuusrikosten rangaistukset pitäisi tietenkin pitää tästä erillään.
Re: Kiinassa osataan!
Anonyymi kommentoija, 10.12.2002 00:51:59
Pisteet: 0
Mielestäni toimivin malli on kiinassa. Sielä on rikollisuus minimaalinen. Jos teet rikoksen, niin henki pois. Mitä järkeä tehdä rikosta, kun henki lähtee?
No mitä järkeä on tehdä rikoksia Suomessakaan? Pienistä ei ole paljonkaan rahallista hyötyä ja isoista jää melko varmasti kiinni. Ja vaikka tuomio olisi lieväkin, rikosrekisteri ei ainakaan helpota elämää jatkossa.

Jos potentiaaliset rikoliset harkitsisivat aina tekojaan tarkasti, suuri osa rikoksista jäisi tekemättä.


Moniko tekisi sen jälkeen rikoksia?
Aika moni ilmeisesti, kun maailmassa teloitettiin viime vuonna yli kolme tuhatta ihmistä. Osa tietenkin saattaa olla toisinajattelijoita ym. väärän mielipiteen omaavia - mikä sekin on yksi pointti kuolemanrangaistusta vastaan.
jimhoppa Re: Kiinassa osataan!
jimhoppa, 9.12.2002 20:11:10
Pisteet: 0
Mielestäni toimivin malli on kiinassa. Sielä on rikollisuus minimaalinen. Jos teet rikoksen, niin henki pois. Mitä järkeä tehdä rikosta, kun henki lähtee?
Höh, ei tuo toimi edes elokuvissa ;)
- Jim Hopper (The living legend of Predator)
Kuolemanrangaistus
Anonyymi kommentoija, 11.12.2002 09:21:50
Pisteet: 0
Onkin perkeleen mahtava idea toi. Etenkin niissä tapauksissa, että tuomio on langetettu väärälle ihmiselle jne... Sitte ku sama (henkiin jäänyt) rosmo syyllistyy uudelleen rikokseen, ei aiemmin tuomittua voi enää vapauttaa.

Ja mitä tohon ekaan viestiin tulee, niin maksimirangaistus ei suomessakaan ole noin pitkä, sillä rangaistuksen pituus ei kasva lineaarisesti, sitäpaitsi elinkautinen on pisin mahdollinen rangaistus suomessa.
Skynet8-) Rangaistuksen laskenta
Skynet8-), 9.12.2002 13:39:56
Pisteet: +1
Onhan Suomessakin maksimirangaistus petoksesta 2 vuotta ja törkeästä petoksesta 4 vuotta. Ja kun petoksia on ollut 30kpl, maksimirangaistus on siis jopa 120 vuotta. Tällä tahdon vaan havainnollistaa sen, että tuo uutisessa mainittu 24 vuotta tosiaankin on maksimirangaistus, ei mikään toteutunut tuomio.

Ei jenkkien oikeusjärjestelmä todellakaan ole sieltä terveimmästä päästä, mutta kyllä välillä ihmetyttää tämä Suomen päänisilittelymallikin. Vankila ei rikollisia "paranna", mutta ovatpahan ainakin tuomionsa ajan poissa aiheuttamasta harmia ns. kunnon kansalaisille.
Re: Rangaistuksen laskenta
Anonyymi kommentoija, 11.12.2002 09:24:43
Pisteet: 0
Onhan Suomessakin maksimirangaistus petoksesta 2 vuotta ja törkeästä petoksesta 4 vuotta. Ja kun petoksia on ollut 30kpl, maksimirangaistus on siis jopa 120 vuotta.

Lue lakia uudelleen ja tule sitten kertomaan...

Tämä elinkautisen maksimipituus suomessa on aiheuttanut kyllä hieman ongelmia, esim. jammusedän tapauksessa. Mutta sehän laitettiin pakkomielisairaalaan heti vapautumisen jälkeen..