Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Torstai, 13.11.2003

Eniron henkilöhaku jouduttiin sulkemaan

Pohjoismainen hakupalveluyritys Eniro on joutunut sulkemaan hiljattain avatun hakupalvelunsa henkilöhakuosion. Syynä on Suomen Numeropalvelu Oy:n Turun käräjäoikeudesta hakema päätös, joka toistaiseksi kieltää Eniroa julkaisemasta henkilötietoja Internetissä. Suomen Numeropalvelu Oy:n omistavat Finnet Media ja Fonecta ylläpitävät omia maksullisia hakemistopalvelujaan.

Eniron hakupalvelu oli menestys heti tuoreeltaan ja se keräsi ensimmäisenä päivänään 54 000 yksittäistä kävijää. Viime viikon aikana Eniron nettipalvelu nousi viiden käytetyimmän nettisivuston joukkoon Suomessa. Eniro aikoo ryhtyä toimenpiteisiin nyt julistettua päätöstä vastaan, sillä sen mukaan Finnet Media ja Fonecta rajoittavat vapaata kilpailua. Eniro ylläpitää Ruotsissa ja Tanskassa vastaavia palveluja, jotka ovat todettu täysin laillisiksi.

Suomen Numeropalvelun toimitusjohtajan Kalevi Matikaisen mukaan yhtiö ei halua rajoittaa toimillaan kilpailua, vaan haluaa varmistaa oman toimintansa laillisuuden. "Me olemme tiedon toimittaja Enirolle päin ja me haluamme varmistua siitä, että yksityishenkilöiden hakemistotietojen jakelu avoimessa internetissä on Suomen lainsäädännön mukaista", Matikainen toteaa. Eniron toimitusjohtajan Pär Kempen allekirjoittaman tiedotteen mukaan yhtiö toimii kaikkien lakien ja säännösten mukaisesti ja julkaisee palvelussaan vain sellaiset henkilötiedot, jotka on jo julkaistu tai annettu julkaistavaksi esimerkiksi painetuissa puhelinluetteloissa ja sähköisissä hakemistoissa.

Lue juttu K2, 13.11.2003 09:11. Lähde: Eniro / MTV3

Kommentoi juttua



Aihe

Esikatsele kommentti
Kommentit ( 40 uutta / 40 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
ja euroja kassaan
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 09:18:38
Pisteet: 0
Vastaa
Rahastahan tässä on toki kyse. Myös Fonecta on jo pitkän aikaa jakanut yksityishenkilöiden hakemistotietoja avoimessa Internetissä, mutta saanut siitä vieläpä hyvän tilin.
zeker Re: ja euroja kassaan
zeker, 17.11.2003 13:10:02
Pisteet: 0
Vastaa
Rahastahan tässä on toki kyse. Myös Fonecta on jo pitkän aikaa jakanut yksityishenkilöiden hakemistotietoja avoimessa Internetissä, mutta saanut siitä vieläpä hyvän tilin.
Jos kerran numeropalveluja ei saa olla avointa. Kun se on maksullista, niin kuka päättää sen mikä/mitkä firmat saavat kerätä rahaa pitämällä yllä maksullisia numeropalveluja olivat ne sitten netissä tai maksullisessa palvelunumerossa? Millä perustein juuri Fonecta on oikeutettu pitämään yllä palvelua -voisiko mikä tahaansa tele alan yritys laittaa toimintaan maksullisen numerotiedostelun?
Eniron palvelu ei kilpaile Numeropalvelun kanssa
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 10:17:45
Pisteet: 0
Vastaa
Mielestäni Eniron palvelu ei kilpaile Numeropalvelun palvelujen kanssa.

Numeropalvelun numero-/yhteystiedot ovat koottu teleoperaattoreilta ja tietokannassa on _kaikki_ puhelinnumerot joita ei ole erikseen "salattu" numeropalveluilta.
Eniron palvelu taas perustuu julkisiin (painettuihin) puhelinluetteloihin, joihin puhelinnumeron lisääminen maksaa liittymän omistajalle. Kiinteän puhelinverkon operaattorit yleensä lisäävät kiinteisiin palvelumaksuihinsa tämän luettelomaksun, joten erillistä kotipuhelinnumeron julkaisuhakemusta ei tarvitse täyttää saadakseen puhelinnumeronsa puhelinluetteloon.

Numeropalvelu Oy ei tule voittamaan juttua... se on varma.
Re: Eniron palvelu ei kilpaile Numeropalvelun kanssa
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 10:19:00
Pisteet: 0
Vastaa
Eniron palvelusta ei siksi siis löydy matkapuhelinnumeroita.
Re: Eniron palvelu ei kilpaile Numeropalvelun kanssa
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 10:35:43
Pisteet: 0
Vastaa
Eniron palvelusta ei siksi siis löydy matkapuhelinnumeroita.
Löytyy niiden numerot, jotka ovat halunneet omansa puhelinluetteloonkin, kuten aikaisemmassa viestissäkin jo todettiin.

Tämähän on sitä suomalaista 'kilpailukulttuuria' parhaimmillaan.
zeker Re: Eniron palvelu ei kilpaile Numeropalvelun kanssa
zeker, 15.11.2003 16:30:12
Pisteet: 0
Vastaa
Eniron palvelusta ei siksi siis löydy matkapuhelinnumeroita.
Löytyy niiden numerot, jotka ovat halunneet omansa puhelinluetteloonkin, kuten aikaisemmassa viestissäkin jo todettiin.
Asia ei ole ihan noinkaan. Ainakaan minun kohdalla.

En ole laittanut gsm-numeroa minnekkään/halunnut puhelinluetteloon. Siitä huolimatta se oli eniron palvelussa näkyvissä, koska sallin puhelinnumeroni näkymisen numeropalvelussa liittymäsopimusta tehdessä. Toisaalte myös kielsin numeroni käyttämisen kaupallisiin tarkoituksiin - mutta eihän numeropalvelu olekkaan kaupallinen palvelu. (tai tuosta ainakin luulisin oman numeron näymiseni johtuvan)
Re: Eniron palvelu ei kilpaile Numeropalvelun kanssa
Anonyymi kommentoija, 14.11.2003 05:10:49
Pisteet: 0
Vastaa
Mielestäni Eniron palvelu ei kilpaile Numeropalvelun palvelujen kanssa. Numeropalvelun numero-/yhteystiedot ovat koottu teleoperaattoreilta ja tietokannassa on _kaikki_ puhelinnumerot joita ei ole erikseen "salattu" numeropalveluilta.
Eniron palvelu taas perustuu julkisiin (painettuihin) puhelinluetteloihin, joihin puhelinnumeron lisääminen maksaa liittymän omistajalle. Kiinteän puhelinverkon operaattorit yleensä lisäävät kiinteisiin palvelumaksuihinsa tämän luettelomaksun, joten erillistä kotipuhelinnumeron julkaisuhakemusta ei tarvitse täyttää saadakseen puhelinnumeronsa puhelinluetteloon.
Tässä menit nyt hieman lankaan, Eniro nimenomaan ostaa tiedot numeropalvelulta, se ei siis itse kerää niitä mistään luetteloista.
Oikea Totuus
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 15:03:42
Pisteet: 0
Vastaa
Hoh hoijaa. Siinä lyödään sikaa kuin viimeistä päivää eikä tiedetä mistä puhutaan. Ja parjataan yritystä joka on myös tavallisen kuluttajan ja tietosuojan asialla.

1. Totuus: Kaikki Suomen puhelinnumerot löytyvät keskitetysti Suomen Numeropalvelu Oy:n hallinnoimasta tietokannasta.

2. Totuus: Eniro, Fonecta ja Finnet ostavat kaikki aineistonsa kaikkiin palveluihinsa yhtäläisesti Suomen Numeropalvelulta.

3. Totuus: Suomen Numepropalvelu ei menetä senttiäkään vaikka tiedot olisivatkin saatavina ilmaiseksi netistä.

4. Totuus: Suomen Numeropalvelu haluaa varmentaa että Eniron uusi palvelu (järjestelmä) on ajantasalla ja ei salli "lipsahduksia", joilla salaista tietoa vuotaisi vahingossa nettiin tai sellaisten Eniron työntekijöiden käsiin, joilla ei ole mitään tarvetta/oikeutta kyseiseen aineistoon.
Re: Oikea Totuus
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 15:32:11
Pisteet: 0
Vastaa
Hoh hoijaa. Siinä lyödään sikaa kuin viimeistä päivää eikä tiedetä mistä puhutaan. Ja parjataan yritystä joka on myös tavallisen kuluttajan ja tietosuojan asialla. 1. Totuus: Kaikki Suomen puhelinnumerot löytyvät keskitetysti Suomen Numeropalvelu Oy:n hallinnoimasta tietokannasta.
2. Totuus: Eniro, Fonecta ja Finnet ostavat kaikki aineistonsa kaikkiin palveluihinsa yhtäläisesti Suomen Numeropalvelulta.
3. Totuus: Suomen Numepropalvelu ei menetä senttiäkään vaikka tiedot olisivatkin saatavina ilmaiseksi netistä.
4. Totuus: Suomen Numeropalvelu haluaa varmentaa että Eniron uusi palvelu (järjestelmä) on ajantasalla ja ei salli "lipsahduksia", joilla salaista tietoa vuotaisi vahingossa nettiin tai sellaisten Eniron työntekijöiden käsiin, joilla ei ole mitään tarvetta/oikeutta kyseiseen aineistoon.

Heh vai oikeaa tietoa, pieni ristiriita on 2 väitteellä ja 4 väitteellä.

Jos kerta Eniro ostaa tiedot Numeropalvelu Oy:ltä niin heidän tehtävänään on huolehtia, ettei mitään väärää materiaalia päädy Eniron käsiin. Luuletko, että Enirossa on työntekijöitä jotka katsovat yksitellen numerot läpi, mitä voi laittaa nettiin ;)
Re: Oikea Totuus
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 16:10:55
Pisteet: 0
Vastaa
Heh vai oikeaa tietoa, pieni ristiriita on 2 väitteellä ja 4 väitteellä. Jos kerta Eniro ostaa tiedot Numeropalvelu Oy:ltä niin heidän tehtävänään on huolehtia, ettei mitään väärää materiaalia päädy Eniron käsiin. Luuletko, että Enirossa on työntekijöitä jotka katsovat yksitellen numerot läpi, mitä voi laittaa nettiin ;)
Kyse onkin juuri automaattisista tietokone ajoista ja niiden sisällön tarkistamisesta, että kiellettyä aineistoa ei voi "lipsahtaa" nettiin inhimillisen virheen takia. Kenties Enirolla on käyttö oikeus myös koko aineistoon ja tämän aineiston turvallisuus halutaan taata...
Re: Oikea Totuus
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 19:13:54
Pisteet: 0
Vastaa
4. Totuus: Suomen Numeropalvelu haluaa varmentaa että Eniron uusi palvelu (järjestelmä) on ajantasalla ja ei salli "lipsahduksia", joilla salaista tietoa vuotaisi vahingossa nettiin tai sellaisten Eniron työntekijöiden käsiin, joilla ei ole mitään tarvetta/oikeutta kyseiseen aineistoon.
Vähän offtopiccia, mutta miten hyvin nämä tiedot on suojattu. Esim. Onko niillä tädeillä jotka vastailevat 118/020202 jne. numeroissa saatavilla tiedot salaisistakin numeroista?

Eli kun ne sanovat "Numeroa ei löydy", tietävätkö he että se on salainen (jos se siis on).

Missä kohtaa sitten nämä suurimmat virheet ovat, kun salaisia numeroita kuitenkin aina välillä joku onnistuu selvittämään?
Re: Oikea Totuus
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 20:15:09
Pisteet: 0
Vastaa
Vähän offtopiccia, mutta miten hyvin nämä tiedot on suojattu. Esim. Onko niillä tädeillä jotka vastailevat 118/020202 jne. numeroissa saatavilla tiedot salaisistakin numeroista? Eli kun ne sanovat "Numeroa ei löydy", tietävätkö he että se on salainen (jos se siis on).
Missä kohtaa sitten nämä suurimmat virheet ovat, kun salaisia numeroita kuitenkin aina välillä joku onnistuu selvittämään?
Kun kerran olen numeropalvelussa töissä niin voin vähän valaista teitä.

Jos henkilöllä on salainen numero niin myöskään numeropalvelu EI näe numeroa, ohjelma vain ilmoittaa "salainen numero". Soneran salaiset numerot on niin salaisia ettei tule edes "salainen numero" ilmoitusta. Ikään kuin numeroa ei olisi olemassa.
Salaisia numeroita voi luovuttaa vain operaattori.
koti-pc.tk
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 16:43:30
Pisteet: 0
Vastaa
Kyllähän se niin on, että kun ne kaksi yritystä haluavat tienata enemmän, niin ei Eniro saa tulla sotkemaan ilmaisilla palveluillaan, jotka ovat suuri lahja Suomen kansalle.
Jos kerran Ruotsissa ja Norjassa on samanlainen ja ilmainen, niin ei Suomi nyt ainakaan Ruotsia huonompi voi olla!
Ilmainen henkilöhaku
Anonyymi kommentoija, 14.11.2003 10:44:54
Pisteet: 0
Vastaa
... ei Eniro saa tulla sotkemaan ilmaisilla palveluillaan, jotka ovat suuri lahja Suomen
kansalle. Jos kerran Ruotsissa ja Norjassa on
samanlainen ja ilmainen ...
Yritysmaailmassa työskentelevät tietävät, että "ilmainen" on aika suhteellinen käsite. Jos palvelu on käyttäjälle ilmainen, se tuskin on sitä tietojansa ilmoittaville enää kotvan kuluttua.

Veikkaisin, että Eniron henkilöhaku perustuu seuraavaan taktiikkaan: lanseerataan se ensin ihan ilmaisena palveluna. Sitten kun ihmiset ovat tottuneet käyttämään sitä ja vouhottaneet sen "ilmaisuudellaan" tunnetuksi, vedetäänkin henkilötietojen ilmoittaminen maksulliseksi.

Eniro kyllä osaa rahastaa. Tietääkö kukaan, onko tämä jo muissa pohjoismaissa yleinen käytäntö?
Tug3 Kateus kunniaan!
Tug3, 13.11.2003 10:05:00
Pisteet: +1
Vastaa
Tässä se taas nähtiin. Suomalaista kateuskulttuuria oikein komeimmillaan. Tämä edustaa juuri sitä vanhoillista keskuskomitea-ajattelua, jolloinen Suomessa on ollut valloillaan - ja on edelleenkin. Kun joku kilpailija sitten yrittää markkinoille uudella liikekonseptilla, niin heti ollaan nostamassa kanteita! Ei voi kuin näyttää sormea Suomen Numeropalvelu Oy:lle ja sen kateelliselle toiminnalle.

Jotenkin on kumma, että Suomen Numeropalvelu Oy juuri nyt kiinnostuu oman toimintansa laillisuudesta. Se ei ollut asiasta lainkaan huolissaan silloin, kun täsmälleen samoja tietoja jaettiin julkisessa Internet:ssä - maksua vastaan. Mutta annappas olla, kun kuvaan astuu ilmaista palvelua tarjoava yritys, niin kyllä ollaan huolissaan...

Olisikohan asian kanssa jotain tekemistä sillä, että Suomen Numeropalvelu Oy:n omistavat Finnet Media ja Fonecta, jotka molemmat tarjoavat maksullisina tätä samaa tietoa!

Ainakin minä en tule käyttämään enää kummankaan näiden kateellisten kuppikuntien numeropalveluita. Näihin kuuluvat mm. Finnet:n numeronetti.fi-palvelu ja Fonectan 020202-numeropalvelu... Samaan kuppikuntaan kuuluu mm. DNA-operaattori, joka sekin on jo tunnettu huonosta palvelusta ja epämääräisestä laskutuksestaan.

Sen sijaan tulen vastaisuudessa soittamaan kaikki numerotiedustelupuheluni Eniron 0100100 numeroon.

Tiedän ettei minun toiminnallani yksinään ole mitään merkitystä tuon kokoisten yritysten toiminnassa, mutta ehkä joku muukin haluaa tukea Eniron kaltaista ajattelua ja tekee samat johtopäätökset...

Tarkennuksena nyt vielä loppuun, että eihän Eniron palvelu *ilmaista* tietenkään ole. Eihän mikään yritys nyt hyvän hyvyyttään toimi, vaan kyseessä on aina kapitalistinen liiketoiminta. Tällä kertaa vain tarkoitus oli rahoittaa toiminta mainostuloilla, perinteisen suoran rahastamisen sijaan.
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
Re: Kateus kunniaan!
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 12:24:08
Pisteet: 0
Vastaa
Tässä se taas nähtiin. Suomalaista kateuskulttuuria oikein komeimmillaan.Mutta annappas olla, kun kuvaan astuu ilmaista palvelua tarjoava yritys, niin kyllä ollaan huolissaan...
Ei kai tuo nyt mitenkään erityisen suomalainen ilmiö ole, että yritetään pitää kiinni omasta pisneksestä. Tuleeko mieleen esim. MS:n tai SCO:n otteet heidän pisnestään syövän Linuxin suhteen? Tai levy-yhtiöiden otteet P2P-firmoja tai Napsteria vastaan?

Kilpailevien firmojen pitäisi tässäkin tapauksessa pistää oma pisneksensä ihan uusiksi ja se pelottaa heitä.
Re: Kateus kunniaan!
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 14:19:30
Pisteet: 0
Vastaa
Ei kai tuo nyt mitenkään erityisen suomalainen ilmiö ole, että yritetään pitää kiinni omasta pisneksestä. Tuleeko mieleen esim. MS:n tai SCO:n otteet heidän pisnestään syövän Linuxin suhteen?
Jenkeissä tämä numerohakumenetelmä olis voitu vielä patentoida. Sillä patentilla olisi vielä helpompi mäiskiä kilpailijoita turpaan.

http://www.effi.org/patentit/vetoomus/
Re: Kateus kunniaan!
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 15:02:49
Pisteet: 0
Vastaa
DNA-operaattori, joka sekin on jo tunnettu huonosta palvelusta ja epämääräisestä laskutuksestaan.
Siltä näyttää:
3min puhelu espanjasta suomeen, lasku 29.85e. Selvityksessä on....
Re: Kateus kunniaan!
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 15:37:39
Pisteet: 0
Vastaa
DNA-operaattori, joka sekin on jo tunnettu huonosta palvelusta ja epämääräisestä laskutuksestaan.
Siltä näyttää:
3min puhelu espanjasta suomeen, lasku 29.85e. Selvityksessä on....
Jos olet siis itse soittanut Espanjasta käsin DNA:lla, eiköhän tuokin laskutustieto ole peräisin siltä Espanjassa olevalta roaming-kumppanilta, eikä DNA:lta. Eihän DNA voi jokaista halvatun laskutus-recordia ryhtyä tarkistamaan itse, sitä varten se erittely tulee asiakkaalle.
olmari Re: Kateus kunniaan!
olmari, 13.11.2003 16:30:05
Pisteet: 0
Vastaa
DNA-operaattori, joka sekin on jo tunnettu huonosta palvelusta ja epämääräisestä laskutuksestaan.
Siltä näyttää:
3min puhelu espanjasta suomeen, lasku 29.85e. Selvityksessä on....
Jos olet siis itse soittanut Espanjasta käsin DNA:lla, eiköhän tuokin laskutustieto ole peräisin siltä Espanjassa olevalta roaming-kumppanilta, eikä DNA:lta. Eihän DNA voi jokaista halvatun laskutus-recordia ryhtyä tarkistamaan itse, sitä varten se erittely tulee asiakkaalle.
Aivan, DNA ei ole ottanut 30 euroa soittamisesta vaan se espanjalainen operaattori, jonka verkossa olit espanjassa
zeker Onko edullisuus laitonta?
zeker, 13.11.2003 09:29:49
Pisteet: +1
Vastaa
quot;Me olemme tiedon toimittaja Enirolle päin ja me haluamme varmistua siitä, että yksityishenkilöiden hakemistotietojen jakelu avoimessa internetissä on Suomen lainsäädännön mukaista".
Väistämättä tulee mieleen se, että onko Eniron palvelun ainut "vika" se, että se on ilmainen? Jos palvelun edullisuus on ainut syy, niin kuinka vastaava palvelun on sitten Ruotsissa ja Tanskassa laillinen - Voivatko lait olla niin suuresti erillaisia tällä saralla? Ihmettelen, että miten voi tosiaan olla laitonta tarjota ilmaista henkilöhakua niistä henkilöistä, jotka ovat luvanneet tietonsa julkistettavan puhelinluettolla tai sähköisissä hakemistoissa?

Ilmaisuus on varmasti haitta sillä Suomen Numeropalvelullahan itsellään on puhelintiedusteluja, jotka ovat palvelunumeroita ihmiselle -> maksullisia. Onhan se yksiselitteistä, että ilmainen palvelu olemassa olollaan vähentää maksullisien palvelujen asiakkaiden määrää.

Toinen mahdollinen "vika" Eniron henkilöhaku palvelussa voi olla ettei se vaadi rekistöröitymistä. Mutta epäilen, että Suomen Numeropalvelun kanta ei olisi erillainen kuitenkaan jos rekistöröityminen Eniroon olisi ilmaista.
Re: Onko edullisuus laitonta?
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 11:14:38
Pisteet: 0
Vastaa

Ihmettelen, että miten voi tosiaan olla laitonta tarjota ilmaista henkilöhakua niistä henkilöistä, jotka ovat luvanneet tietonsa julkistettavan puhelinluettolla tai sähköisissä hakemistoissa?
Muistaakseni tietosuojavaltuutettukin otti kantaa asiaan sanoen, ettei suurin osa puhelinluetteloon numeronsa laittava ymmärrä ko. tietoja voitavan käyttää esim. netissä. Puhelinluettelot saattat ohentua kummasti, jos ihmisille laitetaan eteen täytettäväksi lomake, jossa lukee esim:

"Annan luvan laittaa tietoni WWW-sivuille, joista pommi-Einsteinit voivat tulostaa kartan yhdellä näppäimen painalluksella."


terkkuja Hämeenlinnasta :)
Re: Onko edullisuus laitonta?
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 11:58:28
Pisteet: 0
Vastaa
Pommi-Einsteinnitko eivät osaisi katso tietoja luettelosta?
Eikös ihmeset anna ne numerot luetteloihin, jotta heille voisi soittaa.

On toki totta, että aika tykkihän tuollainen tietokanta on rajoituksistaan huolimatta.

Parempaa tosin pääseen jokainen - skannaamalla puhelin luettelot. ;)
Re: Onko edullisuus laitonta?
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 15:26:16
Pisteet: 0
Vastaa
Muistaakseni tietosuojavaltuutettukin otti kantaa asiaan sanoen, ettei suurin osa puhelinluetteloon numeronsa laittava ymmärrä ko. tietoja voitavan käyttää esim. netissä. Puhelinluettelot saattat ohentua kummasti, jos ihmisille laitetaan eteen täytettäväksi lomake, jossa lukee esim: "Annan luvan laittaa tietoni WWW-sivuille, joista pommi-Einsteinit voivat tulostaa kartan yhdellä näppäimen painalluksella."
terkkuja Hämeenlinnasta :)
Turhaan valitetaan siitä, että tiedot ovat netissä, tällä hetkelläkin esimerkiksi Soneran klubin jäsenillä on mahdollista etsiä numeroita "ilmaiseksi" Fonecta Finderistä. Ja kyseinen palvelu on ollut toiminnassa hyvin pitkän aikaa, eikä mitään valitusta ole kuulunut.

Mutta kun joku alkaa tarjota ilmaiseksi ja ilman kirjaantumista näitä tietoja niin nousee heti äläkkä ja oikeusjuttuja.

Ja mitä vaaraa siitä on jos numerot ovat netissä kaikkien saatavilla? Samanhan tiedon ilkeämieliset saa puhelinluettelosta tai soittamalla maksulliseen numeroon, eikä silloinkaan heiltä vaadita mitään tunnistusta kuka olet. Kateellisuus ja tulojen pieneminen on tämän jutun takana, ei mikään muu.
rza Re: Onko edullisuus laitonta?
rza, 13.11.2003 13:32:04
Pisteet: 0
Vastaa
Liittymä-sopimusta tehtäessä muistaakseni kysytään että tahdotko numeron salaiseksi vai annatko numerohakuun.
xxx
Re: Onko edullisuus laitonta?
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 14:34:32
Pisteet: 0
Vastaa
Kyllä, mutta siinä ei mainita mitään julkisista WWW-sivuista, jotka ovat huomattavasti suuremman joukon saatavilla kuin numerhaun tiedot.
Tässähän Eniro toimii opt-out periaatteella - tietonsa sai (saa) poistaa netistä yksinkertaisella ilmoituksella, mutta tietosuojavaltutettukin oli enemmän opt-in periaatteen kannalla.
Re: Onko edullisuus laitonta?
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 15:13:25
Pisteet: 0
Vastaa
Kyllä, mutta siinä ei mainita mitään julkisista WWW-sivuista, jotka ovat huomattavasti suuremman joukon saatavilla kuin numerhaun tiedot.
Nojooo, jos ottaa muutkin kuin suomalaiset ihmiset mukaan.. Muuten uskoisin, että useammalla ihmisellä on mahdollisuus soittaa numerohakuun ja kysyä tietoja, kuin surffata eniron sivuille ja katsoa sieltä.

Tässähän Eniro toimii opt-out periaatteella - tietonsa sai (saa) poistaa netistä yksinkertaisella ilmoituksella, mutta tietosuojavaltutettukin oli enemmän opt-in periaatteen kannalla.
Äh.. Se oli opt-in siinä vaiheessa kun operaattorille kerroit että joo, numeron saa laittaa numerohakuun.. Muutenhan tuo olisi melkoinen monopoli jos numeroita saa välittää vain pari yritystä.
jjx Re: Onko edullisuus laitonta?
jjx, 13.11.2003 17:24:02
Pisteet: 0
Vastaa
Pointti lieneekin siinä, että ei ole ihan sama asia onko tieto tarjolla ainoastaan maksullisen palvelunumeron kautta vaiko internetissä parin klikkauksen päässä.

Itse en juurikaan perusta ajatuksesta, että kaikki minusta kerätyt julkiset tiedot olisivat Internetissä ilmaisesti saatavilla. Siis autorekisterikeskuksen tiedot, verotustiedot, puhelinnumero ja osoite jne. Yleensäkin tiedon kanssa valtaa on se, että tietoja pystyy helposti yhdistelemään. Internet mahdollistaa juuri tämän.
Re: Onko edullisuus laitonta?
Anonyymi kommentoija, 14.11.2003 09:25:24
Pisteet: 0
Vastaa

Itse en juurikaan perusta ajatuksesta, että kaikki minusta kerätyt julkiset tiedot olisivat Internetissä ilmaisesti saatavilla. Siis autorekisterikeskuksen tiedot, verotustiedot, puhelinnumero ja osoite jne.
Niin.. Itseasiassahan tuosta pitäisi saada jotain teosto -tyyppisiä maksuja. Joka kerta kun fonecta tjms saa euron siitä kun joku etsii sieltä tietojani niin tottahan siitä eurosta minulle osa kuuluu : )
Hypnos Re: Onko edullisuus laitonta?
Hypnos, 14.11.2003 01:58:58
Pisteet: 0
Vastaa
Itse en juurikaan perusta ajatuksesta, että kaikki minusta kerätyt julkiset tiedot olisivat Internetissä ilmaisesti saatavilla. Siis autorekisterikeskuksen tiedot, verotustiedot, puhelinnumero ja osoite jne. Yleensäkin tiedon kanssa valtaa on se, että tietoja pystyy helposti yhdistelemään. Internet mahdollistaa juuri tämän.
Nyt en kyllä ymmärrä. Yksilön henkilötiedot (autorekisterikeskuksen tiedot, verotustiedot, puhelinnumero ja osoite) ovat kaikkien saatavilla, (maksua vastaan). Verotustiedot ovat julkisia (katsopas viikon takaista iltalehteä), auton rekisteritiedot selviävät tekstiviestillä (selittää autojen täsmämainonnan), väestörekisterikeskus luovuttaa tietosi maksua vastaan, puhelin numeroita tarjoaa foneca... Itse olen käytellyt numeronettiä, joka ei vaadi rekisteröitymistä.
Eniron ainoa "rikos" oli tehdä palvelustaan ilmainen.
Re: Onko edullisuus laitonta?
Anonyymi kommentoija, 14.11.2003 08:47:52
Pisteet: 0
Vastaa

Nyt en kyllä ymmärrä. Yksilön henkilötiedot (autorekisterikeskuksen tiedot, verotustiedot, puhelinnumero ja osoite) ovat kaikkien saatavilla, (maksua vastaan). Verotustiedot ovat julkisia (katsopas viikon takaista iltalehteä), auton rekisteritiedot selviävät tekstiviestillä (selittää autojen täsmämainonnan), väestörekisterikeskus luovuttaa tietosi maksua vastaan, puhelin numeroita tarjoaa foneca... Itse olen käytellyt numeronettiä, joka ei vaadi rekisteröitymistä.
Siinä vaiheessa kun nuo kaikki ovat ilmaisia, mikään ei estä tekemästä ristiinhakuja suuresta määristä ihmisiä. Tuskin tykkäisit, jos esim. kerrostalosi naapurihäirikkö hakisi kaikkien mielestään sopimattomasti käyttäytyvien (mukaanlukien sinä) kaikki tiedot ja lätkäisisi ne ilmoitustaululle.
Re: Onko edullisuus laitonta?
Anonyymi kommentoija, 14.11.2003 09:21:00
Pisteet: 0
Vastaa
Siinä vaiheessa kun nuo kaikki ovat ilmaisia, mikään ei estä tekemästä ristiinhakuja suuresta määristä ihmisiä. Tuskin tykkäisit, jos esim. kerrostalosi naapurihäirikkö hakisi kaikkien mielestään sopimattomasti käyttäytyvien (mukaanlukien sinä) kaikki tiedot ja lätkäisisi ne ilmoitustaululle.
Tuon tason häiriköt ovat usein valmiita maksamaan noista tiedoista.

Jos tieto on julkista, niin kenelläkään ei ole mahdollisuutta estää sen leviämistä. Nuo rekisteröitymiset ja palvelumaksut ovat hidasteita, mutta ne ovat vain yksi pieni kynnys ennen sitä vapaata leviämistä.

Tuon tiedon ristiinhausta olen täysin samaa mieltä. Esittämääsi skenaarioon kun lisätään vielä kulutustottumuksesi (plussakortit), ja kaikki se tieto jota heität paperiroskien mukana itsestäsi (pahimmillaan lääkäriajanvaraukset, reseptit, pankkitilisaldot, kertausharjoituskäskyt, työpaikan infokirjeet, lasten koulunkäyntiin liittyvät ilmoitukset jne jne) ollaan niin syvällä suossa että ainoa pelastautumiskeino on henkilöllisyyden vaihtaminen verensiirtoa myöten =)

Mutta toistan kantani että niin kauan kun itse jaat/annat muiden jakaa sinun tietojasi, niin et voi kuin pelonsekaisin tuntein odotella ylläkuvatun skenaarion toteutumista - tai olla mahdollimman epäkiinnostava.
daimoni keljua
daimoni, 13.11.2003 10:00:24
Pisteet: 0
Vastaa
Kyllähän tämä kelju juttu on... Itse käytin palvelua ja mukava on(oli). Ehkäpä eniten kismittää kun kuulun itse Finnetin riveihin.. heh.
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Rizzo ??
Rizzo, 13.11.2003 11:01:27
Pisteet: 0
Vastaa
Onkos tässä oikeusjutussa nyt kyse henkilörekisterilain pykälistä?
rza hmm
rza, 13.11.2003 09:24:52
Pisteet: 0
Vastaa
ei ole helppoa suomessa pitää toimivaa ja ilmaista palvelua! kateellinen kansa iskee jälleen..
xxx
Re: hmm
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 11:59:39
Pisteet: 0
Vastaa
ei ole helppoa suomessa pitää toimivaa ja ilmaista palvelua! kateellinen kansa iskee jälleen..
Ei tässä ole pelkästään kyse kataudesta. Vaikka varmaan kismittikin että joku julkaisi ilmaiseksi samaa mistä toiset yrittivät rahaa.

Ilmaisuudella oli kääntöpuolikin. Tietoja pystyi keräämään käsittämättömät määrät ilman mitään maksuja. Pienikin maksullisuus karsii nämä onnenonkijat ja tietorekisterien kasaajat poissa. Mistä lopulta on kuluttajalle hyötyä.

Normaali kuluttaja ei hirveästi vuodes menetä maksullisis hakupalveluissa, joten en näe tämän mitenkään itseäni kuluttajana hetkauttavan. Tänäkin vuonna taitaa neljä numerohakua kaikenkaikkiaan olla tehtynä.
Re: hmm
Anonyymi kommentoija, 13.11.2003 12:32:12
Pisteet: 0
Vastaa
ei ole helppoa suomessa pitää toimivaa ja ilmaista palvelua! kateellinen kansa iskee jälleen..
Ei tässä ole pelkästään kyse kataudesta. Vaikka varmaan kismittikin että joku julkaisi ilmaiseksi samaa mistä toiset yrittivät rahaa.
Ilmaisuudella oli kääntöpuolikin. Tietoja pystyi keräämään käsittämättömät määrät ilman mitään maksuja. Pienikin maksullisuus karsii nämä onnenonkijat ja tietorekisterien kasaajat poissa. Mistä lopulta on kuluttajalle hyötyä.
Normaali kuluttaja ei hirveästi vuodes menetä maksullisis hakupalveluissa, joten en näe tämän mitenkään itseäni kuluttajana hetkauttavan. Tänäkin vuonna taitaa neljä numerohakua kaikenkaikkiaan olla tehtynä.
Kokeilepas ulkomailla asuvana hakea suomalaisten yhteystietoja jostain? Visaa, Mastercardia tai mitään muutakaan ei huolita maksuvälineeksi vaikka olisi rahallakin valmis kaivamaan numeroita esiin. Ei. Nordean Solo .. joo-o.. Nordealla on vähän heikosti konttorintapaisia Pohjoismaiden ulkopuolella, jne. Melkein menee sit siihen, että pitää soittaa Suomessa tutulle, käskeä soittamaan 118/vastaavaan ja maksamaan kaljalasin muodossa seuraavalla kotimaan lomalla :-)
Dakkus Re: hmm
Dakkus, 13.11.2003 17:17:25
Pisteet: 0
Vastaa
ei ole helppoa suomessa pitää toimivaa ja ilmaista palvelua! kateellinen kansa iskee jälleen..
Ei tässä ole pelkästään kyse kataudesta. Vaikka varmaan kismittikin että joku julkaisi ilmaiseksi samaa mistä toiset yrittivät rahaa.
Ilmaisuudella oli kääntöpuolikin. Tietoja pystyi keräämään käsittämättömät määrät ilman mitään maksuja. Pienikin maksullisuus karsii nämä onnenonkijat ja tietorekisterien kasaajat poissa. Mistä lopulta on kuluttajalle hyötyä.
Normaali kuluttaja ei hirveästi vuodes menetä maksullisis hakupalveluissa, joten en näe tämän mitenkään itseäni kuluttajana hetkauttavan. Tänäkin vuonna taitaa neljä numerohakua kaikenkaikkiaan olla tehtynä.
Kokeilepas ulkomailla asuvana hakea suomalaisten yhteystietoja jostain? Visaa, Mastercardia tai mitään muutakaan ei huolita maksuvälineeksi vaikka olisi rahallakin valmis kaivamaan numeroita esiin. Ei. Nordean Solo .. joo-o.. Nordealla on vähän heikosti konttorintapaisia Pohjoismaiden ulkopuolella, jne. Melkein menee sit siihen, että pitää soittaa Suomessa tutulle, käskeä soittamaan 118/vastaavaan ja maksamaan kaljalasin muodossa seuraavalla kotimaan lomalla :-)
Nosiis ei kukaan ulkomainen tee mitään tiedolla suomalaisten puhelinnumeroista ja osoitteista. Ei tuolla haussa kuitenkaan ole tietoa sähköpostiosoitteista.
Jos tekee, voi siitä yhtä hyvin sen pari euroa maksaakin. Harvapa kuitenkaan haluaa ulkomailta käsin snail main spämmätä ketään, se kun on kallista. Vaikea käsittää, mikä haitta siitä on, että espanjaan muuttanut mummo voi netistä katsoa suomalaisen sukulaisensa puhelinnumeron, kun hänellä ei ole Suomen puhelinluetteloita käytössään. Mafiosot sun muut tuskin myöskään tulevat ovea kolkuttelemaan siinä sivussa.
--
Seuraa euroseteleidesi jälkiä! http://eurobilltracker.eu/ - "Hei! Tämähän on matkustanut Lissabonista tänne Helsinkiin!"
rza Re: hmm
rza, 13.11.2003 13:33:40
Pisteet: 0
Vastaa
Luultavasti onnenonkijat osaavat käyttää myös puhelinluetteloa.
Silloin vaan se siirtyy siihen että onnenonginta tapahtuu enemmän ihmisten kotipuhelimista.
xxx