Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Torstai, 7.1.2010

Esiasennettu Windows ei kelpaa italialaisille

Italialainen kuluttajajärjestö Aduc aikoo nostaa ryhmäkanteen Microsoftia vastaan. Aduc haluaa Microsoftin maksavan korvauksia italialaisille kuluttajille, sillä järjestön mukaan kuluttajat haluavat ostaa tietokoneensa ilman esiasennettua käyttöjärjestelmää, joka on lähes poikkeuksetta jokin Windowsin versio. Esiasennettu käyttöjärjestelmä nostaa tietokoneen hintaa, ja sen poistaminen vie kuluttajilta aikaa. Aducin näkemyksen mukaan esiasennettujen Windowsien katoaminen markkinoilta edistää vapaata kilpailua.

Lue juttu K2, 7.1.2010 00:04. Lähde: the inquirer

Kommentoi juttua



Aihe

Esikatsele kommentti
Kommentit ( 77 uutta / 77 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 00:28:38
Pisteet: 0
Vastaa
Kannettavaan koneeseen en ite Windowsia haluais. Taitaa tosin about kaikki kannettavat tulla esiasennetulla Windowsilla.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 00:34:14
Pisteet: 0
Vastaa
Kannettavaan koneeseen en ite Windowsia haluais. Taitaa tosin about kaikki kannettavat tulla esiasennetulla Windowsilla.
no minkä sä siihen haluisit? jonkun kubuntun vai? ja mikään ei toimi...
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 01:10:49
Pisteet: 0
Vastaa
no minkä sä siihen haluisit? jonkun kubuntun vai? ja mikään ei toimi...
No ei kukaan täysipäinen oikein mitään Kubuntuakaan halua kun se on Ubuntun rinnakkaisversio johon ei panosteta pahemmin. Normi Ubuntu, Suse, Debian, Red Hat, Solaris, CentOS, FreeBSD.. Mitä niitä nyt onkaan. Ja vaikka Windows 7 Professionalin retail, koska sillä 10v elinkaari, tosin kuin kuluttajaversioilla joilla 5v. Ja voi sitten asentaa saman käyttiksen seuraavat 10v ettei tarvi maksaa joka kerta samasta ohjelmasta uudestaan...
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 10:40:30
Pisteet: 0
Vastaa
no minkä sä siihen haluisit? jonkun kubuntun vai? ja mikään ei toimi...
No ei kukaan täysipäinen oikein mitään Kubuntuakaan halua kun se on Ubuntun
Kukaan täysipäinen ei halua mitään Linuxia kannettavaan. Sillä ei taida olla olemassa montaa tietokonetta, joissa kaikki laitteet toimisivat Linuxissa. Aina joko ääni, wlan, modeemi, 3D jne.. ei toimi Linuxissa...
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 11:54:12
Pisteet: 0
Vastaa
no minkä sä siihen haluisit? jonkun kubuntun vai? ja mikään ei toimi...
No ei kukaan täysipäinen oikein mitään Kubuntuakaan halua kun se on Ubuntun
Kukaan täysipäinen ei halua mitään Linuxia kannettavaan. Sillä ei taida olla olemassa montaa tietokonetta, joissa kaikki laitteet toimisivat Linuxissa. Aina joko ääni, wlan, modeemi, 3D jne.. ei toimi Linuxissa...
Ei ole kyllä aikakausiin tullut vastaan tietokonetta, jossa ääni, wlan, modeemi(?!!) tai 3D ei toimisi Linuxissa. Käytännössä poikkeuksetta nämä toimivat vielä suoraan toisin kuin Windowsissa, jossa käytännössä poikkeuksetta joutuu asentamaan näille ajurit ennen kuin toimii.

Osassa kannettavista on tosin tahallaan hajotettu, hieman epästandardi ACPI, joka toimii täydellisesti vain Windowsilla, ja sekös korpeaa. Yhdessä kolmesta kannettavastani ei tämän takia toimi suspend Linuxissa (Ubuntu).

Totta se kuitenkin on, että esiasennettu järjestelmä toimii varmuudella. Tietysti jos se on Windows, se ns. "toimii", eli periaatteessa toimii, mutta kaikki on ärsyttävän kankeaa, hidasta ja boottipitoista. Käytän tämän takia kannettavassani mieluummin Ubuntua (jossa ei toimi suspend (pännii)) kuin mukana tullutta Vistaa, jossa "toimii" kaikki, mutta ei mikään kunnolla.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 12:19:39
Pisteet: 0
Vastaa
Ei ole kyllä aikakausiin tullut vastaan tietokonetta, jossa ääni, wlan, modeemi(?!!) tai 3D ei toimisi Linuxissa.
Ei kyllä kertakaan tullut vielä vastaan yhtään tietokonetta (ei pöytä eikä kannettavaa) jossa kaikki laitteet toimisivat Linuxissa heti, tai edes viikkojen virittelyjen ja säätämisen jälkeen.

Aina jotain ei toimi ja jos joku laite toimii vaikka Ubuntussa niin Susessa se ei sitten enää toimikaan, ja se mitä toimii Susessa ei toimi Ubuntussa.

Ja ärsyttävintä ovat nämä päivitykset, jos on saanut vaikka Ubuntu 8.10:ssa toimimaan 3D-näytönohjaimet, niin 9.04 versiossa ne eivät enää toimi, mutta VGA ulostulo toimii, joka ei toiminut edellisessä versiossa. Seuraavassa versiossa sitten saattaa 3D ja VGA toimia, mutta ääni taas ei toimikaan, vaikka jokaisessa edellisessä versiossa se on toiminut, jne...

Tietysti jos se on Windows, se ns. "toimii", eli periaatteessa toimii, mutta kaikki on ärsyttävän kankeaa, hidasta ja boottipitoista.
Tuo ei kyllä pidä paikkansa, ubuntu on nykyään huomattavasti hitaampi ja raskaampi kuin vaikka XP. Eron huomasi helposti mun edellisessä HP-minikannettavassa, missä oli VIA:n hidas prossu. Ubuntussa ei pystynyt edes surfailemaan netissä, kun sivun vierittäminen oli kun dia-show (sivu hyppäsi sekunnin välein pari senttiä alemmas). Windowsissa surfailu onnistui melko ongelmitta, vaikka sivu oli täynnä flashia ja bannereita.

Samoin Windowsiin kone heräsi aina parissa sekunnissa samoin meni heti nukkumaan heti kun sulki kannen. Linuxissa taas herääminen kesti tosi kauan ja sen jälkeen piti vielä odottaa 10-20 sekuntia, jotta se löytäisi Wlan verkon. Joskus se ei löytänyt sitä ollenkaan ja piti koko kone buuttaa uudestaan, jotta pääsisi nettiin.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 13:39:13
Pisteet: 0
Vastaa
Ja ärsyttävintä ovat nämä päivitykset, jos on saanut vaikka Ubuntu 8.10:ssa toimimaan 3D-näytönohjaimet, niin 9.04 versiossa ne eivät enää toimi, mutta VGA ulostulo toimii, joka ei toiminut edellisessä versiossa.
No mitäs menit sitten päivittämään uuteen julkaisuun? Sama juttu Windowsilla: http://www.youtube.com/watch?v=FVbf9tOGwno

Tuo ei kyllä pidä paikkansa, ubuntu on nykyään huomattavasti hitaampi ja raskaampi kuin vaikka XP. Eron huomasi helposti mun edellisessä HP-minikannettavassa, missä oli VIA:n hidas prossu. Ubuntussa ei pystynyt edes surfailemaan netissä, kun sivun vierittäminen oli kun dia-show (sivu hyppäsi sekunnin välein pari senttiä alemmas).
Tämä taas ei varmasti johdu Ubuntusta vaan joko siitä koneesta tai Flash Playeristä. Tietääkseni HP:n miniläppäri oli markkinoiden ainoa mikä ei ollut Ubuntu -yhteensopiva, ja siitäkin sanottiin Ubuntun julkaisumuistiossa ihan selvästi, että ei sitten varmaan kiihdytykset oikein toiminu, ja toisekseen Adobe on toteuttanut Flash Playerin linuxeille huonommin kun Windowsiin ja sekään taas ei ole Ubuntun asia koska Flash Player on suljettua koodia, että siihen ei voi vaikuttaa kukaan muu kuin Adobe. Sitä varten on kuitenkin adblock keksitty.

Ubuntu kyllä on selvästi nopeampi kuin Windows XP ja tämän huomaa selvästi moniajossa ja tiedosto-operaatioissa.. Eli yleensäkin silloin kun on koneella kuormaa.

Samoin Windowsiin kone heräsi aina parissa sekunnissa samoin meni heti nukkumaan heti kun sulki kannen. Linuxissa taas herääminen kesti tosi kauan ja sen jälkeen piti vielä odottaa 10-20 sekuntia, jotta se löytäisi Wlan verkon. Joskus se ei löytänyt sitä ollenkaan ja piti koko kone buuttaa uudestaan, jotta pääsisi nettiin.
Ei riipu mitenkään Linuxista vaan siitä, että on yhteensopimaton kone.

Windows 7 ei muuten asennu oikein kirveelläkään mun miniläppäriin kun ei riitä tila SSD:llä. Eikä se mene PS3:n eikä kaverin iMaciin. Mutta tietenkään esimerkiksi näitä koneita windowshihhulit ei laske koska yhtäkään niistä ei ole myyty Windowsilla. Vastaavasti kaupasta ei löydy yhtään linuxeilla myytävää konetta jossa olisi mitään tuollaisia kummallisia ongelmia. Jälkiasennettunakin ongelmat on harvinaisia ja niitä on vain markkinoiden surkeimmilla koneilla. Ihan oma moka jos jostain hoppuhallista ostaa HP:n VIA miniläppäriä josta vielä selvästi sanotaan, että ei toimi sen kanssa kunnolla.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 14:03:48
Pisteet: 0
Vastaa
No mitäs menit sitten päivittämään uuteen julkaisuun?
Kos edellisessä versiossa ei toiminut laite X mutta uudessa versiossa se toimii. Kun taas vanhassa versiossa laite Y joka on toiminut ongelmitta ei toimi enää uudessa versiossa.

XP:ta ei ollut tarvetta päivittä, koska siinä toimivat heti kaikki laitteet.

Ubuntu kyllä on selvästi nopeampi kuin Windows XP ja tämän huomaa selvästi moniajossa ja tiedosto-operaatioissa.. Eli yleensäkin silloin kun on koneella kuormaa.
En käytä kannettava "tiedosto tai verkkopalvelimena", mutta päivittäisessä käytössä Linux on ollut huomattavasti hitaampi ja raskaampi, jopa ohjelmien ja käyttöjärjestelmän lataaminen kestää huomattavasti kauemmin. Ja mitä iloa minulle jostain "moniajosta ja tiedosto-operaatioista" kun se ei jaksa pyörittää edes yhtä selainta "käytettävyyden" kannalta siedettävällä nopeudella?

Ei riipu mitenkään Linuxista vaan siitä, että on yhteensopimaton kone.
Ai nyt se kone on yhtäkkiä "yhteensopimaton"? Eikö Linuxin on pitänyt toimia jokaisessa koneessa ja koneet pitäisi myydä ilman käyttöjärjestelmää jotta kuluttaja voisi valita minkä käyttöjärjestelmän asentaa? Jos koneessa ei toimi mikään muu käyttöjärjestelmä kuin Windows, eikä muiden käyttöjärjestelmien toimivuutta voida taata, niin miksi hemmetissä se kone pitäisi myydä ilman käyttöjärjestelmää?

Windows 7 ei muuten asennu oikein kirveelläkään mun miniläppäriin kun ei riitä tila SSD:llä. Eikä se mene PS3:n eikä kaverin iMaciin. Mutta tietenkään esimerkiksi näitä koneita windowshihhulit ei laske koska yhtäkään niistä ei ole myyty Windowsilla.
Katso edellinen vastaus. Juuri siksi koneen mukana tuleekin se Mac OS X, koska se toimii siinä koneessa 100% varmasti. Samoin kannettavan mukana tulee se Windows XP, koska siinä toimivat kaikki laitteet ja kaikille laitteille on olemassa ajurit.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 23:05:12
Pisteet: 0
Vastaa
XP:ta ei ollut tarvetta päivittä, koska siinä toimivat heti kaikki laitteet.
Höpönlöpönlöpönlöö. Sellaista tietokonetta ei olekaan, jonka kaikki laitteet toimivat heti XP:ssä. 110%:n varmuudella tarkoitat, että "toimi kaikki, kunhan ensin asensi kaikille ajurit ethernetistä lähtien".

Oma kokemukseni HP:n läppäristä:

Ubuntussa toimi _kaikki_ ja _heti_ ja _täysin säätämättä_. Myös live-cd:ltä.

XP:ssä piti asentaa ethernetin ajuri (usb-tikulta jotta pääsi nettiin), tämän jälkeen wlan-ajuri ja wlan-yhteysohjelma. Tämän jälkeen ajurit piirisarjalle ja prosessorille. Tämän jälkeen ajurit äänikortille (muistaakseni yli 50 mt!), jonka jälkeen ajurit näytönohjaimelle (3d-kiihotuksella nyt niin väliä, mutta edes resoluutio kuntoon). Jokin USB-ohjain piti myös asentaa. Muitakin saattoi olla, varmaankin ainakin nettikameralle ja kosketuslevylle omansa. Että se siitä "toimiihetikaikki windowsissa"-höpönlöpöstä. Koko touhuun meni jokunen tunti.

Mukana tulleessa esiasennetussa Vistassa olisi oletettavasti ollut kaikki tarvittava valmiiksi asennettuna. Voin vain kuvitella millaista olisi asentaa Vista ei-vistalle-suunniteltuun koneeseen...
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 14:43:32
Pisteet: 0
Vastaa
Höpönlöpönlöpönlöö. Sellaista tietokonetta ei olekaan, jonka kaikki laitteet toimivat heti XP:ssä. 110%:n varmuudella tarkoitat, että "toimi kaikki, kunhan ensin asensi kaikille ajurit ethernetistä lähtien".
Höpö höp itsellesi! Otin koneen laatikosta, laitoin virran päälle ja heti kaikki on toiminut.
Ei tarvinnut asentaa / säätää mitään, sillä koneen mukana tuli Windows ja kaikki tarvittava oli jo valmiiksi asennettu. Samoin mukana oli palautus DVD, jolla koneeseen palautettua tehdas asetukset.

Et tainut montaa koneetta osta kaupasta, jos et tiedä niiden mukana tulee Windows valmiiksi asennettuna.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 15:29:12
Pisteet: 0
Vastaa
Höpö höp itsellesi! Otin koneen laatikosta, laitoin virran päälle ja heti kaikki on toiminut.
Silloin et itse asentanut sitä vaan laitevalmistaja oli asentanut. Turhaan yrität kierrellä sitä, että Windows XP:tä kun alkaa asentamaan niin mikään ei toimi heti koska siinä ei toimi. Varmaan yksi eniten säätämistä tarvitsevia käyttiksiä.

Et tainut montaa koneetta osta kaupasta, jos et tiedä niiden mukana tulee Windows valmiiksi asennettuna.
Sehän riippuu ihan koneesta. Ei mun Asuksessa ollut mitään Windowsia, eikä kaverin Applessa, eikä yhden tutun Lemotessa, eikä...
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 16:14:51
Pisteet: 0
Vastaa
Höpönlöpönlöpönlöö. Sellaista tietokonetta ei olekaan, jonka kaikki laitteet toimivat heti XP:ssä. 110%:n varmuudella tarkoitat, että "toimi kaikki, kunhan ensin asensi kaikille ajurit ethernetistä lähtien".
Höpö höp itsellesi! Otin koneen laatikosta, laitoin virran päälle ja heti kaikki on toiminut.
Ei tarvinnut asentaa / säätää mitään, sillä koneen mukana tuli Windows ja kaikki tarvittava oli jo valmiiksi asennettu. Samoin mukana oli palautus DVD, jolla koneeseen palautettua tehdas asetukset.
Et tainut montaa koneetta osta kaupasta, jos et tiedä niiden mukana tulee Windows valmiiksi asennettuna.
Taidat olla nyt hieman sekaisin. Olisit lukenut kirjoitukseni edes loppuun ennen avautumistasi.

Kaikkien koneiden mukana ei sattumoisin tule Windowsia valmiiksi asennettuna. Itse olen ostanut tällaisia useita, ja yksikään näistä ei ole mäkki tai muu "ei-PC". Yksi on kannettava ja koottuja pöytäkoneita on n. kymmenkunta. Samoin yhteen Vista-kannettavaan tuli työllä ja tuskalla asennettua XP, joka siis ei ollut esiasennettuna.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 10.1.2010 19:37:25
Pisteet: 0
Vastaa
Kaikkien koneiden mukana ei sattumoisin tule Windowsia valmiiksi asennettuna.
Pitäisi tulla! Siinä se pointti onkin. Kun ostan koneen, minua ei kiinnosta käyttöjärjestelmien asennus ja viritys, haluan käyttää ostamani konetta, enkä tapella asennusten kanssa.javascript:void(previewComment('119468'));
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 11.1.2010 17:21:47
Pisteet: 0
Vastaa
Pitäisi tulla! Siinä se pointti onkin. Kun ostan koneen, minua ei kiinnosta käyttöjärjestelmien asennus ja viritys, haluan käyttää ostamani konetta, enkä tapella asennusten kanssa.
Aivan. Ja minua ei kiinnosta maksaa mistää Windowsista vaan haluan sen käyttöjärjestelmän mikä sopii tarkoituksiini parhaiten. Mikäli näin ei ole, on parempi että sitten kieltää esiasennetut Windowsit kokonaan niin markkinat tervehtyy.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 23:34:27
Pisteet: 0
Vastaa
Ja ärsyttävintä ovat nämä päivitykset, jos on saanut vaikka Ubuntu 8.10:ssa toimimaan 3D-näytönohjaimet, niin 9.04 versiossa ne eivät enää toimi, mutta VGA ulostulo toimii, joka ei toiminut edellisessä versiossa.
No mitäs menit sitten päivittämään uuteen julkaisuun? Sama juttu Windowsilla: http://www.youtube.com/watch?v=FVbf9tOGwno
Voi voi matti karnaattu se taas paljastu trollaamasta täälläki!
Hitto kun on äijällä pokkaa!
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 15.5.2010 22:16:28
Pisteet: 0
Vastaa
Ja ärsyttävintä ovat nämä päivitykset, jos on saanut vaikka Ubuntu 8.10:ssa toimimaan 3D-näytönohjaimet, niin 9.04 versiossa ne eivät enää toimi, mutta VGA ulostulo toimii, joka ei toiminut edellisessä versiossa.
No mitäs menit sitten päivittämään uuteen julkaisuun? Sama juttu Windowsilla: http://www.youtube.com/watch?v=FVbf9tOGwno
Tuo ei kyllä pidä paikkansa, ubuntu on nykyään huomattavasti hitaampi ja raskaampi kuin vaikka XP. Eron huomasi helposti mun edellisessä HP-minikannettavassa, missä oli VIA:n hidas prossu. Ubuntussa ei pystynyt edes surfailemaan netissä, kun sivun vierittäminen oli kun dia-show (sivu hyppäsi sekunnin välein pari senttiä alemmas).
Tämä taas ei varmasti johdu Ubuntusta vaan joko siitä koneesta tai Flash Playeristä. Tietääkseni HP:n miniläppäri oli markkinoiden ainoa mikä ei ollut Ubuntu -yhteensopiva, ja siitäkin sanottiin Ubuntun julkaisumuistiossa ihan selvästi, että ei sitten varmaan kiihdytykset oikein toiminu, ja toisekseen Adobe on toteuttanut Flash Playerin linuxeille huonommin kun Windowsiin ja sekään taas ei ole Ubuntun asia koska Flash Player on suljettua koodia, että siihen ei voi vaikuttaa kukaan muu kuin Adobe. Sitä varten on kuitenkin adblock keksitty.
Ubuntu kyllä on selvästi nopeampi kuin Windows XP ja tämän huomaa selvästi moniajossa ja tiedosto-operaatioissa.. Eli yleensäkin silloin kun on koneella kuormaa.
Samoin Windowsiin kone heräsi aina parissa sekunnissa samoin meni heti nukkumaan heti kun sulki kannen. Linuxissa taas herääminen kesti tosi kauan ja sen jälkeen piti vielä odottaa 10-20 sekuntia, jotta se löytäisi Wlan verkon. Joskus se ei löytänyt sitä ollenkaan ja piti koko kone buuttaa uudestaan, jotta pääsisi nettiin.
Ei riipu mitenkään Linuxista vaan siitä, että on yhteensopimaton kone.
Windows 7 ei muuten asennu oikein kirveelläkään mun miniläppäriin kun ei riitä tila SSD:llä. Eikä se mene PS3:n eikä kaverin iMaciin. Mutta tietenkään esimerkiksi näitä koneita windowshihhulit ei laske koska yhtäkään niistä ei ole myyty Windowsilla. Vastaavasti kaupasta ei löydy yhtään linuxeilla myytävää konetta jossa olisi mitään tuollaisia kummallisia ongelmia. Jälkiasennettunakin ongelmat on harvinaisia ja niitä on vain markkinoiden surkeimmilla koneilla. Ihan oma moka jos jostain hoppuhallista ostaa HP:n VIA miniläppäriä josta vielä selvästi sanotaan, että ei toimi sen kanssa kunnolla.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 15:55:50
Pisteet: 0
Vastaa
Ei kyllä kertakaan tullut vielä vastaan yhtään tietokonetta (ei pöytä eikä kannettavaa) jossa kaikki laitteet toimisivat Linuxissa heti, tai edes viikkojen virittelyjen ja säätämisen jälkeen.

Suosittelen: Kokeile tietokonetta.
Niissä on viime vuosina monessakin toiminut kaikki Linuxissa heti.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 13:06:34
Pisteet: 0
Vastaa
no minkä sä siihen haluisit? jonkun kubuntun vai? ja mikään ei toimi...
No ei kukaan täysipäinen oikein mitään Kubuntuakaan halua kun se on Ubuntun
Kukaan täysipäinen ei halua mitään Linuxia kannettavaan. Sillä ei taida olla olemassa montaa tietokonetta, joissa kaikki laitteet toimisivat Linuxissa. Aina joko ääni, wlan, modeemi, 3D jne.. ei toimi Linuxissa...
Ei ole kyllä aikakausiin tullut vastaan tietokonetta, jossa ääni, wlan, modeemi(?!!) tai 3D ei toimisi Linuxissa. Käytännössä poikkeuksetta nämä toimivat vielä suoraan toisin kuin Windowsissa, jossa käytännössä poikkeuksetta joutuu asentamaan näille ajurit ennen kuin toimii.
Osassa kannettavista on tosin tahallaan hajotettu, hieman epästandardi ACPI, joka toimii täydellisesti vain Windowsilla, ja sekös korpeaa. Yhdessä kolmesta kannettavastani ei tämän takia toimi suspend Linuxissa (Ubuntu).
Totta se kuitenkin on, että esiasennettu järjestelmä toimii varmuudella. Tietysti jos se on Windows, se ns. "toimii", eli periaatteessa toimii, mutta kaikki on ärsyttävän kankeaa, hidasta ja boottipitoista. Käytän tämän takia kannettavassani mieluummin Ubuntua (jossa ei toimi suspend (pännii)) kuin mukana tullutta Vistaa, jossa "toimii" kaikki, mutta ei mikään kunnolla.
Joo, wlan ei kyllä toimi suoraan linuxilla jos on broadcomin piiri (buffalon wlan kortti ei toiminu pöytäkoneessa ) tai vastaavaa, itellä on ollu ubuntu nyt kannettavassa niin kauan ku muistan ja toimii täysin hyvin.

Aiheeseen jotenki liittyen vois myös sanoa, että laitevalmistajat kantaa osan vastuuta tekemällä laitteita mitkä toimii vain Windowsissa. Mitä osa valmistajista vois ainakin tehdä on se, että ei estä linuxin kehittäjiä tekemästä ajureita linuxille ( niinku broadcom ilmeisesti tekee ).

-ylin
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 13:09:48
Pisteet: 0
Vastaa
no minkä sä siihen haluisit? jonkun kubuntun vai? ja mikään ei toimi...
No ei kukaan täysipäinen oikein mitään Kubuntuakaan halua kun se on Ubuntun
Kukaan täysipäinen ei halua mitään Linuxia kannettavaan. Sillä ei taida olla olemassa montaa tietokonetta, joissa kaikki laitteet toimisivat Linuxissa. Aina joko ääni, wlan, modeemi, 3D jne.. ei toimi Linuxissa...
Ei ole kyllä aikakausiin tullut vastaan tietokonetta, jossa ääni, wlan, modeemi(?!!) tai 3D ei toimisi Linuxissa. Käytännössä poikkeuksetta nämä toimivat vielä suoraan toisin kuin Windowsissa, jossa käytännössä poikkeuksetta joutuu asentamaan näille ajurit ennen kuin toimii.
Osassa kannettavista on tosin tahallaan hajotettu, hieman epästandardi ACPI, joka toimii täydellisesti vain Windowsilla, ja sekös korpeaa. Yhdessä kolmesta kannettavastani ei tämän takia toimi suspend Linuxissa (Ubuntu).
Totta se kuitenkin on, että esiasennettu järjestelmä toimii varmuudella. Tietysti jos se on Windows, se ns. "toimii", eli periaatteessa toimii, mutta kaikki on ärsyttävän kankeaa, hidasta ja boottipitoista. Käytän tämän takia kannettavassani mieluummin Ubuntua (jossa ei toimi suspend (pännii)) kuin mukana tullutta Vistaa, jossa "toimii" kaikki, mutta ei mikään kunnolla.
Joo, wlan ei kyllä toimi suoraan linuxilla jos on broadcomin piiri (buffalon wlan kortti ei toiminu pöytäkoneessa ) tai vastaavaa, itellä on ollu ubuntu nyt kannettavassa niin kauan ku muistan ja toimii täysin hyvin.

Aiheeseen jotenki liittyen vois myös sanoa, että laitevalmistajat kantaa osan vastuuta tekemällä laitteita mitkä toimii vain Windowsissa. Mitä osa valmistajista vois ainakin tehdä on se, että ei estä linuxin kehittäjiä tekemästä ajureita linuxille ( niinku broadcom ilmeisesti tekee ).

-ylin
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 23:10:25
Pisteet: 0
Vastaa
Joo, wlan ei kyllä toimi suoraan linuxilla jos on broadcomin piiri (buffalon wlan kortti ei toiminu pöytäkoneessa ) tai vastaavaa, itellä on ollu ubuntu nyt kannettavassa niin kauan ku muistan ja toimii täysin hyvin.
Broadcominkin (murheenkryyni) piirit toimivat oikein mukavasti (ainakin ne mitä olen kokeillut), mutta tarvitsevat jotain puolisuljettua firmwarea toimiakseen, ja tätä kautta lisenssisyistä pitää siis olla ethernetyhteys ensin olemassa, jotta voi laittaa rastin ruutuun & ottaa wlan-ajurin käyttöön. Joka tapauksessa asennus on helpompi ja nopeampi toimenpide kuin Windowsissa.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 13:24:50
Pisteet: 0
Vastaa
no minkä sä siihen haluisit? jonkun kubuntun vai? ja mikään ei toimi...
No ei kukaan täysipäinen oikein mitään Kubuntuakaan halua kun se on Ubuntun
Kukaan täysipäinen ei halua mitään Linuxia kannettavaan. Sillä ei taida olla olemassa montaa tietokonetta, joissa kaikki laitteet toimisivat Linuxissa. Aina joko ääni, wlan, modeemi, 3D jne.. ei toimi Linuxissa...
En ole vielä itse törmännyt lukuisista yrityksistä koneeseen missä ei linuxit toimisi heittämällä. Kaikki on ollut tavallisia perus työkannettavia, pöytäkoneita (merkkikonetta sekä itse kasattua) tai miniläppäreitä. Varmaan tarvisi jotain tavallista huonompaa lelumalliläppäriä jostain hoppuhallista tai jotain ominaisuuksiinsa nähden mahdollisimman halvoista & surkeista osista itse kasattua konetta. Sellaisia pelaajanörttien/amisten romuja.

Monia tietokoneita myydään linuxeilla ja jos ei toimisi niin silloinhan se kone on asiakkaan kannalta rikki ja kaupan voi purkaa. Ei tälläistä kuitenkaan tapahdu koska ei mitkään Dellit, HP:t yms. ala myymään toimimattomia koneita.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 13:43:46
Pisteet: 0
Vastaa
Ehkä sinä etsit "linux-yhteensopivat" koneet, mutta jos taas menee vaikka Anttilaan ja ottaa ensimmäisen Accerin tai HP:n joka on alennuksessa, niin ei varmasti toimi Linux heittämällä tai edes säätämällä

Monia tietokoneita myydään linuxeilla ja jos ei toimisi niin silloinhan se kone on asiakkaan kannalta rikki ja kaupan voi purkaa. Ei tälläistä kuitenkaan tapahdu koska ei mitkään Dellit, HP:t yms. ala myymään toimimattomia koneita.
Noh ainakin tätä mun HP-minikannettavaa on myyty sekä WIndows XP:lla että Suse Linuxilla.
Toisessa oli mainittu web-kamera toisessa ei, vaikka kone on täysin sama. Suse Linuxissa ei vaan web-kamera toiminut, vaikka sellainen löytyi raudasta. Siksi sitä ei edes mainittu mainoksessa.

Mielestäni tämä petos, myydä kone sellaisella käyttöjärjestelmällä, jossa kaikki laitteet eivät toimi. Mutta koska kamera ei oltu mainittu, niin ei voi myöskään vaatia, että se toimisi.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 15:07:14
Pisteet: 0
Vastaa
Ehkä sinä etsit "linux-yhteensopivat" koneet, mutta jos taas menee vaikka Anttilaan ja ottaa ensimmäisen Accerin tai HP:n joka on alennuksessa, niin ei varmasti toimi Linux heittämällä tai edes säätämällä
En oleellisesti ole etsinyt mitään mutta en harrasta mitään lelumalleja. Olen kyllä lelumalli HP:n koneeseen asentanut Ubuntun ja mennyt kyllä ihan heittämällä ja kaikki toiminut.

Mielestäni tämä petos, myydä kone sellaisella käyttöjärjestelmällä, jossa kaikki laitteet eivät toimi. Mutta koska kamera ei oltu mainittu, niin ei voi myöskään vaatia, että se toimisi.
Nyt petosta ei tapahtunut koska ei mainittu.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 23:19:01
Pisteet: 0
Vastaa
Ehkä sinä etsit "linux-yhteensopivat" koneet, mutta jos taas menee vaikka Anttilaan ja ottaa ensimmäisen Accerin tai HP:n joka on alennuksessa, niin ei varmasti toimi Linux heittämällä tai edes säätämällä
Äläpä poika viitti puhua sontaa. Itse olet ostanut eksoottisimman koneen, mitä voi ylipäätään kaupasta saada, eli HP:n VIA:llisen miniläppärin ihme-prossulla, ihme-näytönohjaimella ja ihme- muilla osilla. Mitään normikonetta tuo ei kyllä vastaa.

Jos miniläppäripuoli kiinnostaa, kokeiles vaikka Asuksen, Acerin tai Samsungin malleja. Olen erittäin ihmeissäni, jos noissa koneissa ei toimi vaikkapa uusin ubuntun netbook remix.

Ja kuka muuten on oikeasti niin tyhmä, että heittää HP:n miniläppäriin perus-ubuntun, eikä kevyempää versiota? Tämä siis viittauksena tuohon "XP on nopea, ubuntu hidas" -väitteeseen, jossa siis ilmeisesti testattiin Flashin nopeutta...

Monia tietokoneita myydään linuxeilla ja jos ei toimisi niin silloinhan se kone on asiakkaan kannalta rikki ja kaupan voi purkaa. Ei tälläistä kuitenkaan tapahdu koska ei mitkään Dellit, HP:t yms. ala myymään toimimattomia koneita.
Noh ainakin tätä mun HP-minikannettavaa on myyty sekä WIndows XP:lla että Suse Linuxilla.
Toisessa oli mainittu web-kamera toisessa ei, vaikka kone on täysin sama. Suse Linuxissa ei vaan web-kamera toiminut, vaikka sellainen löytyi raudasta. Siksi sitä ei edes mainittu mainoksessa.
Mielestäni tämä petos, myydä kone sellaisella käyttöjärjestelmällä, jossa kaikki laitteet eivät toimi. Mutta koska kamera ei oltu mainittu, niin ei voi myöskään vaatia, että se toimisi.
Olen samaa mieltä. Uskomatonta kuraa kyllä, jos konetta myydään mukamas Susella, mutta se ei kunnolla toimi sillä. Kyllähän laitevalmistajat tekevät kovasti työtä ja pumppaavat valtavasti dollareita, jotta esiasennetut Windowsit edes toimisivat suht. ok heidän laitteistaan. Ei voi olla niin, että ei tuon vertaa viitsitä panostaa Suse-vaihtoehtoon, vaan asennetaan vasemmalla kädellä kylmiltään Suse ja katotaan että näyttö lähtee päälle.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 15:18:25
Pisteet: 0
Vastaa
Äläpä poika viitti puhua sontaa. Itse olet ostanut eksoottisimman koneen, mitä voi ylipäätään kaupasta saada, eli HP:n VIA:llisen miniläppärin ihme-prossulla, ihme-näytönohjaimella ja ihme- muilla osilla.
Äläpä itse puhu sontaa, itselläni oli myös HP minikannettava VIA prosessorilla, ja Ubuntun asennusohjelma ei edes käynnistynyt muokkaamatta ensin asennusmediaa.

Jos miniläppäripuoli kiinnostaa, kokeiles vaikka Asuksen, Acerin tai Samsungin malleja. Olen erittäin ihmeissäni, jos noissa koneissa ei toimi vaikkapa uusin ubuntun netbook remix.
Jos kiinnostaa? Mitä ihmettä tarkoitat? Pitäisikö minun valita sellainen kone, missä Linux suostuu toimimaan? Eikä tuo pinkki, joka on 60% alennuksessa? Eli taas tulimme alkuperäiseen pisteeseen, miksi tuo pinkki kone sitten pitäisi myydä ilman käyttöjärjestelmää, jos siinä mikään muu käyttöjärjestelmä kuin Windows toimi?

Itse ostin HP läppärin, koska se oli kampaajatarjouksessa ja maksoi vain 149%u20AC. Muut miniläppäri maksoivat silloin yli 300%u20AC eli yli kaksi kertaa enemmän. 300%u20AC:lla en maksaisi miniläppäristä vaikka siinä toimisi Solaris.

Ja kuka muuten on oikeasti niin tyhmä, että heittää HP:n miniläppäriin perus-ubuntun, eikä kevyempää versiota?
Jos tarkoitatko Ubuntu Netbook Remixia niin se oli tuossa HP-miniläppärissä täysin käyttökelvoton. Jokaisen klikkauksen jälkeen piti odottaa 2-3 sekuntia ennen kuin jotain tapahtui. Sekin distro tuli kokeiltua, heti kun se ilmestyi.

Jos taas tarkoitit jotain lähdekoodista käännettävää Gentoa, niin en viitsi edes kommentoida.

Tämä siis viittauksena tuohon "XP on nopea, ubuntu hidas" -väitteeseen, jossa siis ilmeisesti testattiin Flashin nopeutta...
Minua mikään Flash nopeus kiinnosta pätkäkään. Vaan tarkoitin koneen peruskäyttöä nettisurfaukseen. Mutta jos selaimella ei saa edes Facebook sivua avattua/skrollatua alas, niin ainakin omasta mielestäni kone on käyttökelvoton tähän tarkoitukseen. Windows puolella tätä ongelmaa ei ollut.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 15:36:32
Pisteet: 0
Vastaa
Äläpä itse puhu sontaa, itselläni oli myös HP minikannettava VIA prosessorilla, ja Ubuntun asennusohjelma ei edes käynnistynyt muokkaamatta ensin asennusmediaa.
Ei sen luvattukaan siinä toimivan.

Jos kiinnostaa? Mitä ihmettä tarkoitat? Pitäisikö minun valita sellainen kone, missä Linux suostuu toimimaan?
Normaali-ihmiset ostaa tietokoneen esiasennettuna, eli jos Ubuntun haluat niin osta kone jossa on Ubuntu. Sehän on ihan sinun omaa hölmöyttäsi jos ostat jonkun Windowsin vaikka haluat Ubuntun. Ja tässä ketjussa on jo kerrottu, että Windowsin asentaminen koneeseen jossa ei Windowsia ole, on todella työlästä eikä se osaa edes asentua Ubuntun rinnalle ja tunnetusti Windows on paljon hitaampi kuin Ubuntu.

Eli taas tulimme alkuperäiseen pisteeseen, miksi tuo pinkki kone sitten pitäisi myydä ilman käyttöjärjestelmää, jos siinä mikään muu käyttöjärjestelmä kuin Windows toimi?"
Vaikka siksi, että ei tarvisi maksaa siitä Windowsista uudestaan jos on jo ostanut Windowsin, ja siksi että sellaiset paskakoneet vähenisi myynnistä missä ei toimi kunnon käyttöjärjestelmät.

Minua mikään Flash nopeus kiinnosta pätkäkään. Vaan tarkoitin koneen peruskäyttöä nettisurfaukseen. Mutta jos selaimella ei saa edes Facebook sivua avattua/skrollatua alas, niin ainakin omasta mielestäni kone on käyttökelvoton tähän tarkoitukseen. Windows puolella tätä ongelmaa ei ollut.
Se taas johtuu siitä että ostit sen koneen Windowsilla etkä Ubuntulla.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 16:25:28
Pisteet: 0
Vastaa
Äläpä poika viitti puhua sontaa. Itse olet ostanut eksoottisimman koneen, mitä voi ylipäätään kaupasta saada, eli HP:n VIA:llisen miniläppärin ihme-prossulla, ihme-näytönohjaimella ja ihme- muilla osilla.
Äläpä itse puhu sontaa, itselläni oli myös HP minikannettava VIA prosessorilla, ja Ubuntun asennusohjelma ei edes käynnistynyt muokkaamatta ensin asennusmediaa.
Mikä tuossa oli sitten sontaa? Tuo HP:n läppärisi todellakin on eksoottisin pc-kone, mitä kaupasta löytyy. Ei mikään ihme, ettei toimi _heittämällä_ _täydellisesti_ Ubuntulla. Eipä taitaisi toimia heittämällä täydellisesti myöskään Windows XP:llä, joka varmasti vaatisi ties minkä ajureiden asentamista jo perusasioihin, kuten näytön resoluution saamiseksi kuntoon.

Luetun ymmärtäminen ei ihan taida pelata teikäläisellä?


Ja kuka muuten on oikeasti niin tyhmä, että heittää HP:n miniläppäriin perus-ubuntun, eikä kevyempää versiota?
Jos tarkoitatko Ubuntu Netbook Remixia niin se oli tuossa HP-miniläppärissä täysin käyttökelvoton. Jokaisen klikkauksen jälkeen piti odottaa 2-3 sekuntia ennen kuin jotain tapahtui. Sekin distro tuli kokeiltua, heti kun se ilmestyi.
Jos taas tarkoitit jotain lähdekoodista käännettävää Gentoa, niin en viitsi edes kommentoida.
Mitään ei tarvitse kääntää mistään lähdekoodista. Pistää sisään uusimman mahdollisen Ubuntun ja asentaa raskaahkon gnomen rinnalle jonkin kevyemmän ympäristön, kuten XFCE (löytyy Xubuntu-nimisestä rinnakkaisjakelusta) ja varmasti pelittää.

Perus-ubuntu muuten toimii hienosti näillä Atom-koneilla ja sen toimimattomuus VIA:llisella koneella ei välttämättä sinänsä johdu pelkästään puhtaan tehon puutteesta (vaikka ovatkin heikkotehoisia) vaan jostain ajuriongelmasta.

Ei kuitenkaan ole kovin järkevä käsitellä jotain marginaaleista marginaalisinta ja eksoottisimmista eksoottisinta VIA:llista konetta, kun varmaan 98% koneista on VIA:ttomia, jolloin Linuxin toimintaedellytykset ovat ihan toisennäköiset. Otat minkä tahansa Intel-koneen esimerkiksi ja huolet ovat hyvin hyvin harvinaisia.

Itsehän en ole vaatinut, että koneet pitäisi myydä ilman käyttöjärjestelmää, mutta mielestäni pitäisi olla mahdollisuus ostaa kone X ilman käyttöjärjestelmää, jos asiakas niin haluaa.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 9.1.2010 17:20:24
Pisteet: 0
Vastaa
Ehkä sinä etsit "linux-yhteensopivat" koneet, mutta jos taas menee vaikka Anttilaan ja ottaa ensimmäisen Accerin tai HP:n joka on alennuksessa, niin ei varmasti toimi Linux heittämällä tai edes säätämällä
LOL

itse asentelen porukoille juuri alle 400 euron Acer ja HP läppäreitä ja kaikissa toimii linux kunnolla. Täytyy vaa välttää ubuntuu ja käyttää mandrivaa tai opensusea. Levy sisään, asennus ja käyttämään.

Mielestäni tämä petos, myydä kone sellaisella käyttöjärjestelmällä, jossa kaikki laitteet eivät toimi. Mutta koska kamera ei oltu mainittu, niin ei voi myöskään vaatia, että se toimisi.
Jos läppärissä tulee webcam mukana nii sen täytyy toimia. Sitä ei tarvi mainoksessa listata tai jättää listauksen ulkopuolelle. Jos kannettavassa on webcam ja sitä ei mainita missää nii saat purkaa sopimuksen koska silloi sinulta on veloitettu webcam hinta joka ei toimi.

älä siis trollaa ja vedä pää sieltä MS mainossäkistä ulos ja katsele maailmaa!
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 9.1.2010 19:37:37
Pisteet: 0
Vastaa
Jos läppärissä tulee webcam mukana nii sen täytyy toimia. Sitä ei tarvi mainoksessa listata tai jättää listauksen ulkopuolelle. Jos kannettavassa on webcam ja sitä ei mainita missää nii saat purkaa sopimuksen koska silloi sinulta on veloitettu webcam hinta joka ei toimi.
Ei pidä paikkaansa. AMD myy esimerkiksi prosessoreita joissa on neljä ydintä, mutta yksi ei toimi ja sanovat, että ne on kolmen ytimen prosessoreita. AMD ja nVidia tekevät samaa myös näytönohjaimilla ja myynnissä on sitten karvalakkimalleja samasta piiristä.

Jos webcamista ei sanota mitään niin ei sen tarvitse toimia, eikä kuluttaja voi tähän vedoten perua kauppaa. Sen sijaan voisi miettiä, että rikotaanko siinä kuluttajansuojalakia kun Windows ilmoittaa asennuksen jälkeen olevansa turvaton käyttää, toisin sanoen sanoo olevansa rikkinäinen tuote. Myös uusissa, Windowsilla myydyissä tietokoneissa on näkynyt jotain suojausvaroituksia.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 10.1.2010 19:59:55
Pisteet: 0
Vastaa
Windows ilmoittaa asennuksen jälkeen olevansa turvaton käyttää, toisin sanoen sanoo olevansa rikkinäinen tuote.
Ai Linuxko turvallinen asennuksen jälkeen? Asensin uusimman Ubuntu-verison ja heti asennuksen jälkeen piti päivittää yli 300 pakettia. Ei edes 10 vuotta vanha WIndows XP tarvitse niin paljon päivityksiä.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 10.1.2010 21:47:04
Pisteet: 0
Vastaa
Windows ilmoittaa asennuksen jälkeen olevansa turvaton käyttää, toisin sanoen sanoo olevansa rikkinäinen tuote.
Ai Linuxko turvallinen asennuksen jälkeen? Asensin uusimman Ubuntu-verison ja heti asennuksen jälkeen piti päivittää yli 300 pakettia. Ei edes 10 vuotta vanha WIndows XP tarvitse niin paljon päivityksiä.
Mitäköhän merkitystä sillä pakettien määrällä on? Olisitko ollut täysin tyytyväinen, jos nämä kaikki paketit olisi yhdistetty yhdeksi päivitykseksi? Windowsin päivityksiä ei ehkä ole 300 kappaletta, mutta niitä on aivan hävyttömän isoja. XP:n päivityksiä on useampi giga, jos ei asenna levyltä jolla on service packeja ja ilman service packeja ei ole oletuksena palomuuria, jolloin koneessa on 10 sekunnin kuluttua mahdollisesti mato. Ubuntu ei ime likimainkaan näin paljon tavaraa, eikä saastu pelkästään kytkemällä verkkoon. Ja oletko sattumoisin kuullut että on olemassa muitakin kuin tietoturvapäivityksiä? Ubuntu hakee päivityksiä kaikkiin softiin, Windows vain itseensä.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 10.1.2010 19:54:31
Pisteet: 0
Vastaa
itse asentelen porukoille juuri alle 400 euron Acer ja HP läppäreitä ja kaikissa toimii linux kunnolla.
Itselläni oli Compaqin pöytäkone, linux ei tunnistanut edes verkkokorttia, sitten ostettiin HP pöytäkone, siinäkään Linux ei toiminut kunnolla. Sitten vanhemmille hankittiin Shuttle mini-pc sähköpostikäyttöön ja laskujen maksamista varteen, ei sitäkään koskaan saatu Debianin kanssa toimimaan. Sitten oli tuo HP-miniläppäri joka oli täydellinen fiasko vaikka tuli Open Suse linuxin kanssa. Joten en ole törmännyt vielä yhteenkään koneeseen, missä Linux toimisi edes tyydyttävästi. Jos 4 koneesta yhdessäkään Linuxia ei saanut toimimaan henkilö, joka opiskelee tietotekniikkaa pääaineena, niin en todellakaan usko että siihen pystyy tavallinen kuluttaja.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 11.1.2010 17:27:43
Pisteet: 0
Vastaa
Itselläni oli Compaqin pöytäkone, linux ei tunnistanut edes verkkokorttia, sitten ostettiin HP pöytäkone, siinäkään Linux ei toiminut kunnolla.
Entä kuinka monessa näissä tietokoneissa oli ostettaessa joku Linux-pohjainen käyttöjärjestelmä?

Sitähän tässä haetaan, että markkinat tervehtyy että kaikki koneet ei ole jotain Windows koneita vaan sitä voi ostaa minkä tahansa koneen kaupasta ja asentaa minkä tahansa käyttöjärjestelmän mikä sattuu huvittamaan ja niin, että se toimii varmasti. Se ei onnistu jos lähes jokainen kone myydään Windowsilla ja koneissa ei huomioida yhteensopivuutta millään tavalla.

Kaikki linuxeilla myydyt koneet toimii kyllä kuten luvattukin mutta koska tarjontaa on liian vähän niin kilpailutus ei oikein toimi ja kuluttajat törmää tuollaisiin naurettaviin ongelmiin kun konetta ostetaan Windowsilla koska kaupassa ei aina ole valinnan varaa.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 12.1.2010 23:12:07
Pisteet: 0
Vastaa
Entä kuinka monessa näissä tietokoneissa oli ostettaessa joku Linux-pohjainen käyttöjärjestelmä?
Yhdessä oli Suse linux kuten kerroin, mutta sekään ei toiminut "täydellisesti" sillä koneen web-kamera ei toiminut siinä.

Sitähän tässä haetaan, että markkinat tervehtyy että kaikki koneet ei ole jotain Windows koneita vaan sitä voi ostaa minkä tahansa koneen kaupasta ja asentaa minkä tahansa käyttöjärjestelmän mikä sattuu huvittamaan ja niin, että se toimii varmasti.
Mutta kun linux ei toimi, mitäs sille voi? Siinä se ongelma onkin, ei laitevalistaja voi taata sitä, että koneessa toimii joku "häkkerin" tekemä purkkavirityskäyttöjärjestelmä. Siksi koneen mukana tulee WIndows, jota laitevalmistaja tukee.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 13.1.2010 12:05:08
Pisteet: 0
Vastaa
Yhdessä oli Suse linux kuten kerroin, mutta sekään ei toiminut "täydellisesti" sillä koneen web-kamera ei toiminut siinä.
Eihän sen luvattukaan toimivan. Ja oleellisesti syy tähän oli se, että Susessa ei ollut valmiina ohjelmistoa webcamin käyttöön ja valmistaja halusi koneen kiireellä markkinoille eikä Windowsin tapaan säädellä asennusimageen sitä ohjelmistoa joten ei mainostanut koneessa olevan webcam ominaisuutta ollenkaan. Windowsissakaan ei webcam toimi mutta Windowsin markkina-aseman takia sitä varten laitevalmistaja oli säätänyt enemmän.

Mutta kun linux ei toimi, mitäs sille voi?
Mutta Linux toimii! Eihän sen toimivuudessa ole ollut ikinä mitään ongelmaa.

iinä se ongelma onkin, ei laitevalistaja voi taata sitä, että koneessa toimii joku "häkkerin" tekemä purkkavirityskäyttöjärjestelmä.
Suse ei ole minkään "häkkerin" tekemä vaan Novellin, joka iso ja tunnettu IT-alan yritys ja Susea käytetään maailman tehokkaimmissa tietokoneissa, lukemattomissa palvelimissa, suuryrityksissä ja paikoissa missä kaivataan äärimmäistä luotettavuutta, kuten esimerkiksi Suomen puolustusvoimissa, että höpö HÖPÖ!

Laitevalmistajalla on täysin samat edellytykset takaa jonkun Redmondin kioskin säätövirityskäyttiksen ongelmattomuus kuin Susen ja kaikki itku valitus "linuxien ongelmista" johtuu siitä, että laitevalmistajat on tuotteistanut koneen Windowsille. Tähän on syynä pitkälti Microsoftin markkina-asema ja Italiassa haluavat purkaa tuon kieltämällä esiasennukset kokonaan. Säätäminen on sitten joka käyttiksellä edessä mikä taas edesauttaa raudan ja softan väliset ongelmien helpottumista ja käyttöjärjestelmien hintakilpailun kiristymistä.

Sinulla nyt ei vaan tunnu päähän uppoavan se, että Windows ei ole mikään toimiva tai ongelmaton vaan kyse on ollut laitevalmistajan tekemästä säädöstä että se toimisi. Windowsin esiasennusten kieltäminen tarkoittaisi sitä, että Windows tulisi maksamaan kuluttajalle paljon enemmän jos käyttöjärjestelmän asennuttaa jossain koska silloin kaiken säädön tekee asentaja. Nykyisin Suse, joka asentuu paljon helpommin ja toimii varmemmin maksaa kuluttajalle helposti enemmän kuin Windows koska kuluttaja joutuu erikseen maksamaan Windowsin lisenssistä ja Susen asennuskulut päälle jos ei ole valmiina, tai ainakin säätää sen webcameran koska laitevalmistaja ei ole sitä tehnyt.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 12:34:20
Pisteet: 0
Vastaa
Kukaan täysipäinen ei halua mitään Linuxia kannettavaan. Sillä ei taida olla olemassa montaa tietokonetta, joissa kaikki laitteet toimisivat Linuxissa. Aina joko ääni, wlan, modeemi, 3D jne.. ei toimi Linuxissa...
Itse olen asentanua Linux Mint 7&8 kahteen läppäriin Dell ja Acer. Kaikki laitteet ovat toimineet suoraan asennuksen jälkeen ilman ongelmia. Bluetooth laite(hiiri), jonka toimintaan saaminen Vistassa oli yhtä tuskaa toimi laakista ilman ongelmia.

Molemmat koneet ovat kuitenkin käynnistettävissä myös windowsiin, mutta eipä niitä enää jaksa windowsin puolelle käynnistää.

Makuasioitahan nämä on. Minulle Linux tarjosi jotain mihin windows ei pysty, eli toimiva sovellusten haku ilman netissä surffailua tai ohjelmien ostamista. Java sovelluskehittäjänä arvostaa sitä että kaikki sovelluskehitysvälineet löytyvät parin klikkauksen päästä.

Linuxin käyttö pelien pelaamisessa on sitten asia johon en osaa ottaa kantaa.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 00:36:46
Pisteet: 0
Vastaa
En ole yllä oleva henkilö, mutta ensimmäinen asia jonka teen uuden konee oston jälkeen on openSUSEn asentaminen windowsin tilalle. Tuntuu tyhmältä maksaa koneen hinnassa 30%u20AC+ asiasta, jolla en tee yhtään mitään.javascript:void(previewComment(''));
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 10:46:22
Pisteet: 0
Vastaa
En ole yllä oleva henkilö, mutta ensimmäinen asia jonka teen uuden konee oston jälkeen on openSUSEn asentaminen windowsin tilalle.

Itse ostin mini-kannettavan Suse Linuxilla kaupasta. Mutta samana päivänä piti asentaa tilalle Windows, sillä edes web-kamera ei toiminut tietokoneen mukana tulleessa käyttöjärjestelmässä, sillä sille ei ollut olemassa linux-ajureita.

Kameraa ei kyllä oltu mainittu myynti-ilmoituksessa, mutta koska sellainen kuitenkin oli koneessa olemassa, niin haluaisin sitä myös käyttää. Ja ajuri tietenkin oli vain WIndowsille, sillä sama kone myydään sekä WIndowsilla että Suse Linuxilla.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 16:40:16
Pisteet: 0
Vastaa
No tosiaan valmistajien tulisi tietenki toimittaa tuettua rautaa..
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 14:38:17
Pisteet: 0
Vastaa
No tosiaan valmistajien tulisi tietenki toimittaa tuettua rautaa..
Miksi pitäisi? Miksi jonkun pitäisi tukea Linuxia? Miten EU voi pakottaa valmistajaa tukemaan Linuxia, jos se ei halua?
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 00:44:28
Pisteet: 0
Vastaa
Joutas kieltää EU-tasolla nuo pakkomyynnit muutenkin. Itsellänikin on noita myyntikelvottomia pakko wintöx lisenssejä kaapit pullollaan, enkä yhtäkään niistä tule ikinä käyttämään.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 01:40:43
Pisteet: 0
Vastaa
Eipä tuo taida nii kallis osa olla, että kummoista hyvitystä vois saada. Oem-hinta suurille valmistajille ei voi olla kovin korkea. Mieluiten ottaisin kyllä kylkiäis-Windowsin asennuspakettina, että vois helpommin asentaa cleanin linuksin ja sitten virtualboksiin sen wintoosan.

Ei sitten niin virukset hypi ja muutenkin homma luotettavampaa, kun kuitenkin pakko käyttää Win-softia - eikä tilanne näy koskaan muuttuvan (Adoben suite).
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 01:49:16
Pisteet: 0
Vastaa
Luulisi että Italiassakin olisi atk-erikoisliikkeitä, joista saa sellaisen koneen kuin haluaa.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 02:03:54
Pisteet: 0
Vastaa
Luulisi että Italiassakin olisi atk-erikoisliikkeitä, joista saa sellaisen koneen kuin haluaa.
Niinno, kaikki eivät välttämättä päivitä konettaan komponentti kerrallaan...
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 04:53:46
Pisteet: 0
Vastaa
ite tein linuxiläppärin ennen joulua.

ostin uuden kovalevyn läppärinostohetkellä ja otin win7 kovalevyn pois.

laite on pelannut sika hyvin

uutta läppäriä voi vaikka ostopäivänä käyttää mokkulalla ei mene päivitysten kans jumiin.

asussin läppärissä on nyt PclinuxOs suomenkielinen, ilmasella OpenOfficella, KDE4:lla ainut ikäväpuoli on se että läppäri on jatkuvasti HDIM liittimellä LCD telkussa kiinni, pitäis hommata mini langaton näppis/hiiri e-villeltä

nooh siis esiasenettu kovalevyt kaappiin ja ilmaista käyttistä kehiin

Suosittelen
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 07:51:20
Pisteet: 0
Vastaa
ite tein linuxiläppärin ennen joulua....
nooh siis esiasenettu kovalevyt kaappiin ja ilmaista käyttistä kehiin
Suosittelen
Mihin voin antaa tilinumeron, johon voit vapaaehtoisesti antaa rahaa - kuten tuossakin teet, mutta annat muuten vaan rahaa MS:lle.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 15:58:21
Pisteet: 0
Vastaa
ite tein linuxiläppärin ennen joulua. ostin uuden kovalevyn läppärinostohetkellä ja otin win7 kovalevyn pois.
laite on pelannut sika hyvin
uutta läppäriä voi vaikka ostopäivänä käyttää mokkulalla ei mene päivitysten kans jumiin.
asussin läppärissä on nyt PclinuxOs suomenkielinen, ilmasella OpenOfficella, KDE4:lla ainut ikäväpuoli on se että läppäri on jatkuvasti HDIM liittimellä LCD telkussa kiinni, pitäis hommata mini langaton näppis/hiiri e-villeltä
nooh siis esiasenettu kovalevyt kaappiin ja ilmaista käyttistä kehiin
Suosittelen
Missä vaiheessa tapahtui se mainitsemasi linuxläppärin tekeminen?
Sinähän aloitit viestisi "ite tein linuxiläppärin ennen joulua." mutta itse viestissä kerroit vain Linuxin asentamisesta normaaliin kaupan läppäriin.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 07:54:54
Pisteet: 0
Vastaa
Ei MS pakota ketään ostamaan Windowsia koneensa mukana, valittakoot laitevalmistajille.

Se jos joltain laitevalmistajalta ei löydy konetta ilman käyttistä / jollain toisella käyttiksellä -> jälleen, ei MS:n vika.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 09:28:01
Pisteet: 0
Vastaa
Ei MS pakota ketään ostamaan Windowsia koneensa mukana, valittakoot laitevalmistajille. Se jos joltain laitevalmistajalta ei löydy konetta ilman käyttistä / jollain toisella käyttiksellä -> jälleen, ei MS:n vika.
MS ei pakota käyttäjiä ostamaan Windowsia, mutta pakottaa laitevalmistajat myymään vain tietokoneita, joissa Windows on esiasennettuna -> MS:n vika.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 10:51:39
Pisteet: 0
Vastaa
Ei MS pakota ketään ostamaan Windowsia koneensa mukana, valittakoot laitevalmistajille. Se jos joltain laitevalmistajalta ei löydy konetta ilman käyttistä / jollain toisella käyttiksellä -> jälleen, ei MS:n vika.
MS ei pakota käyttäjiä ostamaan Windowsia, mutta pakottaa laitevalmistajat myymään vain tietokoneita, joissa Windows on esiasennettuna -> MS:n vika.
Ja kenelle valitan jos ostan tietokoneen, eikä siinä toimi Linux? Onko se myös Microsoftin vika, jos Linuxissa ei toimi äänikortti, wlan, 3D jne.., kun ajurit ovat olemassa vain Windowsille?
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 12:50:18
Pisteet: 0
Vastaa
Ja kenelle valitan jos ostan tietokoneen, eikä siinä toimi Linux? Onko se myös Microsoftin vika, jos Linuxissa ei toimi äänikortti, wlan, 3D jne.., kun ajurit ovat olemassa vain Windowsille?
Olkiukko, tuollaista tilannetta ei löydy kuin korkeintaan MS-fanien märissä päiväunissa. Näytä mulle kone, jossa ei toimi äänikortti, wlan ja 3D tai edes joku näistä.

3d toimii ainakin kaikilla nVidian, Atin ja Intelin näytönohjaimilla. Ihan sata varma en ole jostain VIAllisista näytönohjaimissa, joita nyt ei järkevän ihmisen tietokoneessa yksinkertaisesti ole.

Äänikortti ei toimi Linuxissa? Viimeksi tilanne tuli vastaan Creativen X-Fi -korteilla, mutta näillekkin lopulta julkaistiin ajuri. Uskomatonta perseilyä Creativelta tuo tapaus. E-MU:n musiikkiäänikortit menevät samaan sarjaan, mutta mitä väliä, kun M-Audio on olemassa.

WLAN ei toimi Linuxissa? En ole 100% varma, onko vielä kaikille mahdollisille Wlaneille tukea, mutta ei tule nyt mieleen yhtään tapausta, jossa ei toimisi. Hommaan on tullut viimeisten n. 3 vuoden aikana paljon kehitystä, että kyseessä voi tietysti olla joku 90-lukulainen näkemys jostain Red Hatin 5-versiosta...
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 13:49:45
Pisteet: 0
Vastaa
Olkiukko, tuollaista tilannetta ei löydy kuin korkeintaan MS-fanien märissä päiväunissa. Näytä mulle kone, jossa ei toimi äänikortti, wlan ja 3D tai edes joku näistä.
Ainakin minun vuoden vanhassa HP-läppärissä oli kaikkia näitä ongelmia, yksikään Linux distro ei toiminut täydellisesti, vaan jokaisessa jotain ei toiminut.

Ja kyllä siinä on VIA-prossu ja näytönohjain ja Windows on siinä toiminut täydellisesti.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 15:10:28
Pisteet: 0
Vastaa
Ja kyllä siinä on VIA-prossu ja näytönohjain ja Windows on siinä toiminut täydellisesti.
Sharp myy miniläppäriä Ubuntulla ja prossu oli joku ARM. Toimiikohan Windows täydellisesti?
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 14:36:15
Pisteet: 0
Vastaa
Olkiukko, tuollaista tilannetta ei löydy kuin korkeintaan MS-fanien märissä päiväunissa. Näytä mulle kone, jossa ei toimi äänikortti, wlan ja 3D tai edes joku näistä.
- Voin näyttää kotoa/töistä ison kasan erilaisia kannettavia/työasemia/palvelimia missä on ollut ongelmia toisensa jälkeen lähes joka ainoan lisälaitteen, kortin jne kanssa.

Hihasta ravistettuna - noin 80 erilaiseen kokoonpanoon on kokeiltu 3 eri distroa, ja niistä noin 75:ssä on ollut joku ongelma jota ei ole saatu millään lailla korjattua / kierrettyä.

Että se siitä.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 16:33:00
Pisteet: 0
Vastaa
Olkiukko, tuollaista tilannetta ei löydy kuin korkeintaan MS-fanien märissä päiväunissa. Näytä mulle kone, jossa ei toimi äänikortti, wlan ja 3D tai edes joku näistä.
- Voin näyttää kotoa/töistä ison kasan erilaisia kannettavia/työasemia/palvelimia missä on ollut ongelmia toisensa jälkeen lähes joka ainoan lisälaitteen, kortin jne kanssa.
Hihasta ravistettuna - noin 80 erilaiseen kokoonpanoon on kokeiltu 3 eri distroa, ja niistä noin 75:ssä on ollut joku ongelma jota ei ole saatu millään lailla korjattua / kierrettyä.
Että se siitä.
Ravisteles hihasta vielä ne tapaukset, joissa 3d, äänikortti tai wlan ei toiminut.

Tuosta kuvauksestasi ei voi päätellä yhtään, mikä ihmeen eksoottinen kortti tai lisälaite siellä on itkenyt.

Aivan satavarmasti on paljon sellaisia lisälaitteita tai kortteja, jotka eivät toimi käyttöjärjestelmässä X. Varmaankin jokaiselle käyttöjärjestelmälle löytyy tällaisia vain tähän järjestelmään suunniteltuja laitteita. Esim. entisajan Windows-tulostimet (tyhmiä laitteita, joiden "ohjausyksikkönä" toimi ajuri) taisivat olla tällaisia. Tuskin Linuxissa tai Mäkissä toimivat. Oli kuitenkin kyse siitä, että kuulemma perustoiminnot eivät (pääsääntöisesti) toimisi, ja tätä vahvasti epäilen.

Tietysti jos joku spesiaalitilanne on juuri tietyssä mallissa, ja teillä on töissä 80:stä koneesta 75 juuri näitä X-merkkisiä koneita, niin samat ongelmat ovat oletettavasti jokaisessa...
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 10.1.2010 20:18:39
Pisteet: 0
Vastaa
Ravisteles hihasta vielä ne tapaukset, joissa 3d, äänikortti tai wlan ei toiminut.
En ole edellinen kirjoittaja, mutta omasta kokemuksesta voin kertoa:

Wlan-usb tikkuja tuli kokeiltua 4 kappaletta, ennen kuin löytyi se yksi, joka hirveän virittämisen jälkeen suostui toimimaan Linuxissa. Nytkään en uskalla päivittää distroa, sillä pelkään, etten enää saa enää toimimaan.

3D toimii meidän läppärissä vain Ubuntu 8.04 ja 8.10 versioissa.
Jos asentaa 8.04, siinä wlan, ääni ja webcam eivät toimi
Uudemmassa 8.10:ssa webcam toimii vain ja ainoastaan cheese ohjelman kanssa, näyttö tarvitsee virittämistä, ja jotain pientä vielä.

Kun asensin 8.10 niin lukemalla pitkät ohjeet sain näyttöohjaimet käännettyä ja asennettua. Jopa 3D tehosteet toimineet. Parin tunnin päästä Ubuntun päivitystoiminto tarjosi jotain 300 pakettia "päivitettäväksi", klikkasin OK:ta - pitäähän tietoturva-asiat olla kunnossa. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen 3D ei enää toiminut. Yritin asentaa ajurin uudestaan, mutta 3D ei suostunut lähtemään päälle. Taisi kernelin päivitys olla liika näytönohjaimelle.

Ei kovin toimivalta ainakin omasta mielestäni tuo vaikuttaa, itse ainakin haluan, että kun ostan uuden koneen, tuon sen kotiin, laitan virran päälle, niin heti kaikki toimii, ilman virittämistä ja säätämistä.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 15:44:50
Pisteet: 0
Vastaa
Ei MS pakota ketään ostamaan Windowsia koneensa mukana, valittakoot laitevalmistajille. Se jos joltain laitevalmistajalta ei löydy konetta ilman käyttistä / jollain toisella käyttiksellä -> jälleen, ei MS:n vika.
MS ei pakota käyttäjiä ostamaan Windowsia, mutta pakottaa laitevalmistajat myymään vain tietokoneita, joissa Windows on esiasennettuna -> MS:n vika.
Ja kenelle valitan jos ostan tietokoneen, eikä siinä toimi Linux? Onko se myös Microsoftin vika, jos Linuxissa ei toimi äänikortti, wlan, 3D jne.., kun ajurit ovat olemassa vain Windowsille?
Jos ostat Linuxilla varustetun tietokoneen, eikä Linux tosiaan toimi, silloin valitat tietokoneen valmistajalle. Jos asennat Linuxin itse ja se ei toimi, voit useimmiten soittaa Linux-valmistajan maksulliseen tukeen.

Täysin samaan tapaan kuin Windowsin kohdalla, itseasennetun Windowsin kohdalla voit soittaa MS:n maksulliseen numeroon, jos sinulla on laillinen kopio. Jos uusi Windows-tietokoneesi ei toimi, valita tietokoneen valmistajalle.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 14:33:46
Pisteet: 0
Vastaa
MS ei pakota käyttäjiä ostamaan Windowsia, mutta pakottaa laitevalmistajat myymään vain tietokoneita, joissa Windows on esiasennettuna -> MS:n vika.
- Höpö löpö. Ei pakota. Ja miten se edes sen tekisi? Uhkaisi että BillG tulee ja ampuu joka ainoan HP/DEll/IBM jne työntekijän jos eivät sitä sinne laita?

Tämä on tätä urbaanialegendaa.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 15:39:10
Pisteet: 0
Vastaa
MS ei pakota käyttäjiä ostamaan Windowsia, mutta pakottaa laitevalmistajat myymään vain tietokoneita, joissa Windows on esiasennettuna -> MS:n vika.
- Höpö löpö. Ei pakota. Ja miten se edes sen tekisi? Uhkaisi että BillG tulee ja ampuu joka ainoan HP/DEll/IBM jne työntekijän jos eivät sitä sinne laita?
Tämä on tätä urbaanialegendaa.
Jaa miten? MS uhkaa nostaa tuotteidensa lisenssihintoja niille tietokonevalmistajille, jotka myyvät Windows-koneiden lisäksi sellaisia tietokoneita, joihin on asennettu jokin muu, ei MS:n käyttöjärjestelmä. Se on ihan perinteinen keino, josta Ballmerkin puhui, kun Dell alkoi myymään miniläppäreitä Linuxilla. Mutta enpä taida selvittää asiaa sinulle enempää, se olisi varmaankin turhaa, jos olet sillä tasolla mitä edellinen kommenttisi antoi ymmärtää.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 09:52:47
Pisteet: 0
Vastaa
Jaa miten? MS uhkaa nostaa tuotteidensa lisenssihintoja niille tietokonevalmistajille, jotka myyvät Windows-koneiden lisäksi sellaisia tietokoneita, joihin on asennettu jokin muu, ei MS:n käyttöjärjestelmä. Se on ihan perinteinen keino, josta Ballmerkin puhui, kun Dell alkoi myymään miniläppäreitä Linuxilla. Mutta enpä taida selvittää asiaa sinulle enempää, se olisi varmaankin turhaa, jos olet sillä tasolla mitä edellinen kommenttisi antoi ymmärtää.
- Jos vetäisit pääsi irti pingviinin pyllystä tietäisit että näin ei MS toimi, eikä ole toiminut enää vuosiin.

ja VAIKKA toimisikin - eikös MS:llä (tai millä tahansa muullakin firmalla vapaassa markkinataloudessa) ole oikeus päättää kenelle tuotteitaan myy, tai millä hinnalla?

Kukaan ei pakota Delliä laittamaan yhtään ainotta MS:n softaa koneeseensa - ja jos sen sinne haluaa laittaa, niin kaipa se on MS:n oikeus sitten päättä millä hinnalla sen Dellille myy?

Jos menen paikalliseen kivikauppaan, saan alennusta jos ostan sekä Upon pakastimen että jääkaapin. Jos en osta maksan yksittäisistä laitteista jonkun toisen hinnan. Ja jos kauppias ei tykkään naamastani niin hänellä lienee oikeus olla myymättä minulle yhtään mitään.

Mutta kaikki tämäkin on lähinnä hypoteettista - koska kuten kaikki jotka vähänkin seuraavat maailman tilannetta niin jo monta vuotta sitten MS päätti (ja on sen jälkeen toiminut) niin että kaikilla OEM:llä on samat hinnat, toki saattavat saada jotain määräalennuksia. Jotka ovat nekin kaikilla samat.

Ja kyllä - tämä on ihan faktatietoa, ei alumiinihattu salaliittoteoriaa mitä lelux ihmiset "tietävät".
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 09:52:09
Pisteet: 0
Vastaa
Se jos joltain laitevalmistajalta ei löydy konetta ilman käyttistä / jollain toisella käyttiksellä -> jälleen, ei MS:n vika.
Suurimmat valmistajat joutuu pakostikin tarjoamaan Windowsia. Näillä on paljon yritysasiakkaita ja ihmisiä jotka tarvitsee Windows -ohjelmia, että vaikka tarjoasi jollain toisella käyttiksellä niin Windowsia pitää voida tarjota myös.

Microsoft vaan nostaa Windows lisenssin hintaa jos valmistaja tarjoaa muitakin merkkejä ja kun rautapuoli on noin kilpailtua niin laitevalmistajan on jokseenkin mahdotonta tarjota mitään muuta.

Pienemmillä valmistajilla tuntuu olevan sitten helpommin muita käyttismerkkejä tai ei välttämättä ole Windowsia ollenkaan enää nykypäivänä.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 11:37:23
Pisteet: 0
Vastaa
Microsoft vaan nostaa Windows lisenssin hintaa jos valmistaja tarjoaa muitakin merkkejä ja kun rautapuoli on noin kilpailtua niin laitevalmistajan on jokseenkin mahdotonta tarjota mitään muuta.
Kyllä taitaa koskea kaikkia tuotteita... Lähipubissakin kaikki ikkunat ovat täynnä "KOFF" tarroja, ja aika halpaa Koffii on siinä. Mutta jos liimaisivat "Karjala" tarrat ikkunoihin, niin tuskin saisivat enää niin halvalla sitä olutta Koffilta.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 14:37:20
Pisteet: 0
Vastaa
Microsoft vaan nostaa Windows lisenssin hintaa jos valmistaja tarjoaa muitakin merkkejä ja kun rautapuoli on noin kilpailtua niin laitevalmistajan on jokseenkin mahdotonta tarjota mitään muuta.
- Eipä nosta, MS myy lisenssit samaan hintaan kaikille OEM:lle. Tarkista faktat.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 15:13:12
Pisteet: 0
Vastaa
- Eipä nosta, MS myy lisenssit samaan hintaan kaikille OEM:lle. Tarkista faktat.
Näytäs linkkiä OEM-lisenssien hinnoista valmistajille?
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 15:40:42
Pisteet: 0
Vastaa
Microsoft vaan nostaa Windows lisenssin hintaa jos valmistaja tarjoaa muitakin merkkejä ja kun rautapuoli on noin kilpailtua niin laitevalmistajan on jokseenkin mahdotonta tarjota mitään muuta.
- Eipä nosta, MS myy lisenssit samaan hintaan kaikille OEM:lle. Tarkista faktat.
Vähän kiinnostaisi kans nämä lisenssihinnat. Voisitko tosiaan laittaa sen linkin, niin tarkastan faktat.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 09:58:21
Pisteet: 0
Vastaa
Pitäisikö sellaisten "asiantuntijoiden" jotka eivät osaa a) lukea tai b) käyttää netin hakupalveluita olla täällä ollenkaan kommentoimassa?

Eniveis.

http://www.microsoft-watch.com/content/operating_s...

"As a result of the antitrust consent decree, the top 20 Windows OEMs all pay the same for each copy of Windows they license."

"Our contracts do not require any type of exclusivity, and we make it very clear to our OEM customers that their relationship with us is not an impediment for them to relate with any competitor of Microsoft. We do not provide any type of reward for OEMs to disfavor a competitor of ours, and we certainly do not "punish" OEMs for any reason!"

"OEMs were never required to sign a patent cross license with Microsoft in order to license Windows. Some of our OEM licensing agreements historically included a provision in which OEMs agreed to a limited covenant not to assert certain patents against Microsoft or its licensees. This year we removed this provision from our OEM license agreements."

Jne jne. Jne.

Jos on vielä ymmärrysvaikeuksia niin suosittelen palaamista koulupenkille (vai vieläkö siellä ollaan muutenkin)?
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 16:12:14
Pisteet: 0
Vastaa
Jos on vielä ymmärrysvaikeuksia niin suosittelen palaamista koulupenkille (vai vieläkö siellä ollaan muutenkin)?
Siis esität faktana väitteen, jonka lähde on MS:n OEM-päällikkö?

Mitä muuta MS:n OEM-päällikkö olisi mielestäsi voinut sanoa? Että rikotaan lakeja?

Koulun penkille noin naiiveja ihmisiä on turha istuttaa. Siellä kun ei valitettavasti opeteta tällaisia asioita. Kantapään kautta näitä varmaankin joskus oppii jos on oppiakseen.

Meinaatko tosiaan, että vaikkapa Lemminkäisen yms. tienrakennuskartelleihin todistettavasti osallistuneiden firmojen pomot olisivat pari vuotta sitten myöntäneet nämä kartellit jossain haastattelussa?

Tuossahan tuo MS:n OEM-pomo tuo hienosti esiin sen, että lakiasioita on nyt paljon opetettu ja että virheisiin ei ole varaa. Tämä taas suomeksi käännettynä tarkoittaa sitä, että etsitään laeista kaikki ne porsaanreiät mitä voidaan käyttää, jotta voidaan jatkossakin jatkaa likaista peliä.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 07:55:09
Pisteet: 0
Vastaa
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 13:41:47
Pisteet: 0
Vastaa
No jufenauta.

Ketään tuskin haittaisi, jos koneessa olisi esiasennettu Windows, mutta kaupassa siihen pitäisi ostaa aktivointikoodi erillisellä läpyskällä. Itse asiassa näin voisi tehdä kaikille maksua vaativille esiasennetuille käyttöjärjestelmille (OS X, SuSe,Xandros...).

Tietysti kovalevyähän sinä on rasitettu ehkä turhaan.

Menkää wintuska, omenapout ja pingviinit haistamaan kukkasta.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 7.1.2010 22:36:17
Pisteet: 0
Vastaa
Eiköhän tuossa ole kyse ihan siitä, että italialaiset "rehellisenä" kansana eivät halua maksaa aidosta Windowsista, kun sen saa piraattina kadulta pilkkahintaan tai netistä ilmaiseksi.

Sitä en tosin ymmärrä miten Windows fanipojat kaatavat tämänkin linux-yhteisön niskaan.Faktahan on se, että Microsoft sanelee laitevalmistajille mitä tehdä, eli suomeksi "saatte 10% Windowsien hinnasta pois, jos tuotte markkinoille vain Windowsilla esiasennettuja koneita". Ei kellään laitevalmistajalle ole vara kieltäytyä tuosta diilistä, koska kilpailu on niin kovaa.Ja tietenkään vähittäismyyjät eivät ota myyntiin mitään konetta ilman esiasennettua käyttistä. Paha siinä on kilpailla, eikä näin ollen ole ihme, että Microsoft on _jatkuvasti_ eri tuomioistuimien hampaissa.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 8.1.2010 09:59:24
Pisteet: 0
Vastaa
Lueppa tästä samasta viestiketjusta kuinka tämä on pelkkää urbaanialegendaa, eikä faktaa.

http://www.microsoft-watch.com/content/operating_s...
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 9.1.2010 17:17:00
Pisteet: 0
Vastaa
Lueppa tästä samasta viestiketjusta kuinka tämä on pelkkää urbaanialegendaa, eikä faktaa. http://www.microsoft-watch.com/content/operating_s...
Ootko ihan varma nyt? MS ei maksa mainosrahoja OEM firmoille jos he asentavat jotain kolmanne osapuolen softia windowsiin ilma että ne läpäisee MS omat kehittämät testit jotka on hitaita ja kalliita tehdä. Siitä tulee enite valituksia OEM valmistajilta yhdysvalloissa kilpailuviranomaisille.

Äläkä viitsi itse valehtelevan MS OEM päälikön sanoja suoltaa kuin ajattelematon idiootti.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 9.1.2010 12:55:03
Pisteet: 0
Vastaa
Faktahan on se, että Microsoft sanelee laitevalmistajille mitä tehdä, eli suomeksi "saatte 10% Windowsien hinnasta pois, jos tuotte markkinoille vain Windowsilla esiasennettuja koneita".
Ai. Ei meille ainakaan ole tuollaista tarjousta tullut.

Ei kellään laitevalmistajalle ole vara kieltäytyä tuosta diilistä, koska kilpailu on niin kovaa.
Asus, Dell, HP ja moni muukin myy koneita Linuxilla varustettuna, joten väittämäsi ei pidä paikkaansa.

Ja tietenkään vähittäismyyjät eivät ota myyntiin mitään konetta ilman esiasennettua käyttistä.
Me ainakin myydään koneita vaikka tyhjänä.
Jos joku haluaa HP:n koneen, niin ne myydään sellaisenaan kun ne tukusta tulee (Pakettina).

Me myös myymme Linuxilla varustettuina koneita jos joku sellaista tulee ostamaan.

Paha siinä on kilpailla, eikä näin ollen ole ihme, että Microsoft on _jatkuvasti_ eri tuomioistuimien hampaissa.
Ei meille ainakaan ole vaikeuksia kilpailla.
Kilpailua voi tehdä muillakin osa-aluiella kun vain hinnassa.
Suomessakin on muutamia liikkeitä, jotka myyvät VAIN Linuxilla varustettuja koneita.

Ei kyse ole vaikeasta kilpailusta vaan siitä, ettei löydy uskaltavia yrittäjiä, jotka lähtisivät tarjoamaan vain Linuxilla varustettuja koneita ja palveluita. Onneksi muutamia rohkeita on löytynyt.

Jos joku kuvittelee että Linux koneita myymällä rikastuisi, niin siitä vaan yrittäjäksi. Kilpailua ei Linuxpuolella vielä juurikaan ole ainakaan kehä kolmosen ulkopuolella.
Re: Esiasennettu Windows ei...
Anonyymi kommentoija, 14.1.2010 10:12:10
Pisteet: 0
Vastaa
Asus, Dell, HP ja moni muukin myy koneita Linuxilla varustettuna, joten väittämäsi ei pidä paikkaansa.
Yhdenkään näiden valmistajien kannettavaa tietokonetta ei saa ostettua Suomesta uutena ilman Windowsin lisenssiä. Siis vaikka pystyisi TODISTAMAAN, ettei siinä tulla ikinä ajamaan Windowsia. Niissä esiasennetulla Linuxilla myytävissäkin on Windowsin lisenssi mukana hinnassa, ja Microsoft saa rahaa.