Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Perjantai, 23.4.2004

EU haluaa tehdä netistä turvallisemman lapsille

EU:n viestintäministerit paljastivat eilen torstaina 50 miljoonan euron suunnitelman, jonka tavoite on tehdä Internetistä turvallisempi lapsille. Nelivuotinen ohjelma, joka julkistettiin EU-ministerien epävirallisessa tapaamisessa Irlannissa, pyrkii torjumaan laitonta sisältöä lisäämällä filtteröinti- eli suodatinteknologioita ja palvelupuhelimia. Irlannin viestintäministeri Dermot Ahern sanoi, että vaikka nettiteknologia tuo runsaasti etuja yrityksille ja yksityisille, täytyy lainsäätäjien suojella puolustuskyvyttömiä sen vaaroilta.

Ensi vuonna konkretisoituvaksi tarkoitetun suunnitelman yhteydessä julkistettiin EU:n suorittama tutkimus, joka paljastaa, että lähes joka toista pohjois-eurooppalaista nuorta on verkossa vastaan tullut vieras henkilö pyytännyt henkilökohtaiseen tapaamiseen. 14 prosenttia netin keskustelukanavilla vierailevista pohjois-eurooppalaisista lapsista on jopa tavannut ventovieraan ihmisen nettikeskustelun jälkeen.

Lue juttu K2, 23.4.2004 00:05. Lähde: Reuters
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 11 uutta / 11 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Ventovieraat
Anonyymi kommentoija, 23.4.2004 00:13:02
Pisteet: +1
On totta että osa ventovieraista on vaarallisia ja voi tehdä lapselle vaikka mitä, mutta veikkaan että valtaosa on vain toisia lapsia.

Itsekin olen muuten tavannut monta netissä kohtaamaani ventovierasta. Yhden sellaisen kanssa menin jopa naimisiin.

Ei sillä etteikö vaaraa olisi, mutta mielestäni vaaran liioittelu ja suoranainen valehtelu ei auta mitään. Soutparkin katsojat toki tämän tiesivätkin jo. (ks. jakso jossa oli huumevalistusta)
Re: Ventovieraat
Anonyymi kommentoija, 23.4.2004 00:24:52
Pisteet: 0
Itsekin olen muuten tavannut monta netissä kohtaamaani ventovierasta. Yhden sellaisen kanssa menin jopa naimisiin.
Oletko ajatellut, että jos olisit tavannut henkilön ensinmäisen kerran vaikkapa baarissa ei tilanne olisi ollut yhtä vaarallinen...



Ei sillä etteikö vaaraa olisi, mutta mielestäni vaaran liioittelu ja suoranainen valehtelu ei auta mitään. Soutparkin katsojat toki tämän tiesivätkin jo. (ks. jakso jossa oli huumevalistusta)
Kaikkea sensuuria yritetään näköjään perustella lapsilla.

Nähtävästi ei sellaista pahaa ei ole olemassakaan, jonka sensuroimista tai kieltämistä ei lapsilla voi perustella. Kuitenkin suurimman osan noista vaaroista voisi erittäin todenäköisesti välttää keskustelemalla ja olemalla oikeasti kiinnostunut mitä lapsi siellä netissä tekee. Eikä vain sitten, kun jotakin sattuu isoon ääneen vaatii lakiin muutoksia ja kovempia rangaistuksia niille, jotka tarjoavat netissä jotakin sellaista mikä sotii omaa moraalia tai maailman kuvaa vastaan. Ja kaikki tämä lasten "turvallisuuden" takaamiseksi, vaikka todellisuudessa se vain antaa aikuisille valheellisen turvallisuuden tunteen.
Re: Ventovieraat
Anonyymi kommentoija, 23.4.2004 07:58:04
Pisteet: 0
Kaikkea sensuuria yritetään näköjään perustella lapsilla.
"Just think of the children!" ja Hitler (kts. < ahref=http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law"&... laki</a> ovat perinteisesti olleet keskeisiä argumentteja ihan missä tahansa mediassa.
feenix Re: Ventovieraat
feenix, 23.4.2004 09:54:04
Pisteet: 0
Oletko ajatellut, että jos olisit tavannut henkilön ensinmäisen kerran vaikkapa baarissa ei tilanne olisi ollut yhtä vaarallinen...
Niin, baarissa satunnaisen ihmisen tapaaminen voi johtaa vaikka puukotukseen. Metrossa satunnaisen ihmisen tapaaminen voi johtaa kirveen saamiseen takaraivoonsa. Netissä satunnaisen ihmisen tapaaminen voi saada koneesi täyteen viruksia tai muuta kivaa, mutta itsellesi ei fyysistä vahinkoa saada aikaan. Henkinenkin vahinko on aika nopeasti estetty kun sulkee koneen.

Ei kai lapsia sitten enää houkutella namuilla tarpeeksi kadunvarsilla koulujen lähistöllä vieraiden setien ja tätien mukaan niin pitää yrittää kitkeä vielä intter netskustakin moiset isolla rahalla.

Ja olen aivan samaa mieltä, että taas otetaan vanhempien vastuuta yhteiskunnalle ja hoidetaan asiat sitten väärin. Kyllä ennenkin vanhemmat on hoitaneet kasvatuksen, pitäneet huolen ettei lapsille tapahdu aivan kauheita jne. Miksi nyt heidän ei tarvitsisi? Ai niin, siksi kun lapsen _hankkiminen_ ei saa estää sitä omaa elämää ja uraa, kuten ei koirankaan.

Ennen sentään lapsia saatiin, nyt niitä vain hankitaan.
Re: Ventovieraat
Anonyymi kommentoija, 24.4.2004 00:17:59
Pisteet: 0
Ja olen aivan samaa mieltä, että taas otetaan vanhempien vastuuta yhteiskunnalle ja hoidetaan asiat sitten väärin. Kyllä ennenkin vanhemmat on hoitaneet kasvatuksen, pitäneet huolen ettei lapsille tapahdu aivan kauheita jne. Miksi nyt heidän ei tarvitsisi? Ai niin, siksi kun lapsen _hankkiminen_ ei saa estää sitä omaa elämää ja uraa, kuten ei koirankaan. Ennen sentään lapsia saatiin, nyt niitä vain hankitaan.
Jos ajattelet asiaa suuremman kokonaisuuden läpi, ymmärrät ettei se ole noin yksinkertainen. Yhteiskuntamme on viimeisen reilun sadan vuoden aikana muuttunut oleellisesti. Miehet töihin pois kotoa, perään naiset töihin, pois kotoa. Sitä myötä isovanhemmat ja lapset laitoksiin. Ei se ole sellainen asia, mitä joku yksilönä tietoisesti hakee.

Voinpa vannoa, että jos ihanalla 70-luvulla olisi ollut koulusta kotiin päästyä ollut internet käytössä, niin eipä _siinäkään_ vanhempien kiinnostus tai keskustelu olisi paljon hetkauttanut. Sama kuin olisi kirjahylly notkunut väkivalta-, aikuisporno- , eläinporno-, ja teinipornolehtiä tai niiden yhdistelmiä. Jotkin asiat täytyy lapsilta estää. Puhuminen ei auta. Ei lapset pysty arvioimaan omaa parastaan tietyissä asioissa, ennenkuin kasvavat. Huonohko vertaus mutta menköön: olisiko ennen syytetty vanhempia siitä, että pornolehtiä säilytään kaupassa alahyllyllä ja lapset niitä selailemassa? Ei varmaan.
Re: Ventovieraat
Anonyymi kommentoija, 23.4.2004 10:58:02
Pisteet: 0
On totta että osa ventovieraista on vaarallisia ja voi tehdä lapselle vaikka mitä, mutta veikkaan että valtaosa on vain toisia lapsia.
Kaikkia ei voida suojella, ei vaikka haluttaisiin. Sitäpaitsi ihmisillä elää edelleen Jammun haamu mielessään ventovieraasta möröstä joka jahtaa lapsia.

Useimmiten hyväksikäyttäjä kuitenkin on joku lapsen vanhempien lähipiiristä, mukava naapurin setä johon lapsi luottaa koska hänen vanhempansakin tekevät näin.

Vain harvoissa tapauksissa ovat ventovieraat syyllisinä lasten hyväksikäyttöön, nämä tapaukset vain saavat enemmän huomiota medialta. Tämä taas johtaa hysteerisiin "Won't anybody please think of the children!"-yrityksiin kontrolloida _kaikkea_ keinoilla jotka eivät oikeastaan paranna tilannetta mitenkään.
Gonzales Re: Ventovieraat
Gonzales, 23.4.2004 14:40:33
Pisteet: 0

Kaikkia ei voida suojella, ei vaikka haluttaisiin.
Jees, harvinaisen yksinkertaista. Toisaalta: Joitakuita voidaan suojella, mikäli halua riittää.
--
Hurjat Hipit - ilmaista mp3 jytää
http://www.hurjathipit.com
Rahan tuhlausta
Anonyymi kommentoija, 23.4.2004 06:51:34
Pisteet: 0
Kyllä menee taas paljon rahaa hukkaan. Itse juttelen monien "tuntemattomien" henkilöiden kanssa päivittäin internetissä, olen heistä muutamia tavannutkin. En tietenkään yksin.

Tässäkin asiassa on kodilla ja koululla(?) iso merkitys, kuinka he valistavat lapsia, tai ovat kiinnostuneita mitä he netissä puuhaavat. Ja kyllä sen verran pitää tietää/olla kiinnostunut missä omat lapset kulkevat että he eivät mene tapaamaan ketään "netti-tuttua" ilman vanhempien läsnäoloa.

Kun näitä EU:n päätöksiä katsoo, niin näyttää siltä että Suomi(kin) on kokoajan matkalla poliisivaltioksi, jossa kaikki kyttäävät toisiaan. Ei näin.
jst Syy/seuraus
jst, 23.4.2004 14:38:19
Pisteet: 0
Pitäisiköhän nämäkin rahat käyttää mielenterveysongelmien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Käytettäisiin resursseja pedofiilien tunnistamiseen, pistetään ne terapiaan tjsp., eli lähdettäisiin hoitamaan syytä eikä seurausta. Toisaalta 50 miljoonalla ei kummoista mielenterveyskampanjaa kyllä käydä.
THE GOAT CAN BE CANCELLED