Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Perjantai, 18.11.2005

EVA: tietoyhteiskunnassa tilaus yrittäjyydelle

Elinkeinoelämän valtuuskunnan tuore raportti toteaa, ettei Suomi nykyisellään ole yrittäjäystävällinen yhteiskunta. Suomi komeilee kerta toisensa jälkeen kilpailukykymittareiden kärjessä, koulutettua työvoimaa on saatavilla ja muutkin yrittämiseen tarvittavat osatekijät ovat hyvällä mallilla. Tästä huolimatta yrittäjyysaktiviisuus ja kasvuyritysten määrä ovat kansainvälisesti vertaillen alhaisella tasolla. Yrittäjyys ei ole merkittävästi lisääntynyt, eikä tulevaisuus lupaa hyvää, raportissa todetaan

Suomalaisten haluttomuutta yrittäjyyteen selitetään raportissa verotuksella sekä suomalaisten yleisellä suhtautumisella konkursseihin ja epäonnistuneisiin yrittäjiin. Erityisen hankalana pidetään työnantajan sosiaali- ja eläkemaksuja, jotka nostavat yritysten työvoimakustannuksia. Yrittäjyyden riskeistä huolimatta menestyvää yrittäjää kadehditaan. Palkansaajat arvostavat työsuhteessaan erityisesti turvallisuutta, mutta jostain syystä turvallisuus ei näytä tuovan onnea. Työntekijän asema on Suomessa turvattu lainsäädännöllä ja työttömyysturva tarjoaa kohtuullisen toimeentulon ja elintason. Yrittäjälle yhteiskunnalla ei ole tarjota vastaava turvaverkkoa.

Yrittäjien ja yrittäjäperheiden jäseniä tilastokeskus laski olevan noin 297 000. Toisin sanoen jokaista kymmentä palkansaajaa kohti on yksi yrittäjä. Tämä suhdeluku on aivan liian pieni, jotta Suomen kansantalous pysyisi kilpailukykyisenä myös tulevaisuudessa. Pääministeri Matti Vanhasen hallituksen ohjelmassa yrittäjyyden lisääminen on yksi keskeinen tekijä 75 prosentin työllisyysastetavoitteen saavuttamiseksi vuoteen 2011 mennessä. EVA:n raportin mukaan tavoite voidaan parhaiten saavuttaa nostamalla yrittäjyysaktiviteettia ja kasvattamalla kasvuyritysten määrää.

Lue juttu oma, 18.11.2005 00:17. Lähde: EVA

Kommentoi juttua



Aihe

Esikatsele kommentti
Kommentit ( 28 uutta / 28 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Monia syitä
Hoki, 18.11.2005 03:13:40
Pisteet: +1
Vastaa
Yrittäjyyden vähäisyydelle on monia syitä. Yksi syy on kouluissa. Varsinkin opettajat kokevat yrittäjyyden jotenkin vieraana ja epävarmana alueena. Kouluissa ei juuri kannusteta yrittäjyyteen vaan ennemmin kouluttamaan itsensä hyvin ja sitten hakeutumaan johonkin isoon yritykseen tekemään uraa.

Pienin haittaava tekijä ei ole myöskään verottaja. Uudenmaan alueella verottajalla on löysempi asenne, mutta esimerkiksi Oulun ja Kainuun alueella verottaja lähes kiusaamalla kiusaa pk-yrityksiä. Verottajan toiminta on jossain tapauksessa täysin yrittäjävastaista ja lähes mielivaltaista. Tiedän eräänkin tapauksen Oulusta, missä verottaja mätkäisi noin 20 hengen yritykselle miljoonan markan ylimääräiset verot. Ne oli maksettava kuukauden maksuajalla. Valituksen jälkeen verottaja totesi mätkyt aiheettomaksi ja palautti rahat vajaan vuoden kuluttua. Yrityksen tilanne oli niin hyvä, että verot kyettiin erilaisin järjestelyin maksamaan. Jos mätky olisi tullut kahta vuotta aiemmin olisi yritys mennyt konkurssiin aiheettomien mätkyjen takia. Tällaiset tapaukset ei ainakaan kannusta yrittäjäksi.

Jos Suomessa aiotaan saada yrittäjiä lisää, on viranomaistenkin vähän löysättävä kravattia. Esimerkiksi Olkiluodon ydinvoimalatyömaalla verottaja otti sellaisen kannan, että kolmen vuoden projekti tarkoittaa samaa kuin pysyvä työpaikka Eli esimerkiksi Turussa tai Tampereella asuvan pitää muuttaa Raumalle kolmen vuoden takia vaikka seuraava projekti olisi omalla paikkakunnalla. Esim. kolme henkeä työllistävä alihankintayritys joutuu tämän päätöksen jälkeen maksamaan verot ja eläkemaksut kahden vuoden ajalta ja maksuaikaa on pari kuukautta. Summa on kolmelta hengeltä yhteensä noin 20000 euroa. Jokainen voi miettiä, että kuinka helppo tilanne se on. Siinä tulee eteen valinta, että mitä jättää maksamatta, palkat, verot vai laskut. Harvan pienen yrityksen kassassa on 20000 euroa ylimääräistä.

Suomessa myös työvoima on järkyttävän kallista. Jos esim. palkka on 2500 euroa / kk, niin siitä työnantajan pitää maksaa eläkemaksut. Ne on vähimmillään noin 30 % palkasta. Eli 2500 euron palkka maksaa työnantajalle 3250 euroa. Kun aamulla töissä surffailette netissä, niin miettikääpä mikä on se projekti tai tehtävä mistä yritys saa rahat teidän surffailuajan palkkaan. Surffailu on suurimmassa osassa yrityksiä tuottamatonta työtä, mistä ei voi ketään laskuttaa.
jst Re: Monia syitä
jst, 19.11.2005 12:03:38
Pisteet: 0
Vastaa
Suomessa myös työvoima on järkyttävän kallista. Jos esim. palkka on 2500 euroa / kk, niin siitä työnantajan pitää maksaa eläkemaksut. Ne on vähimmillään noin 30 % palkasta. Eli 2500 euron palkka maksaa työnantajalle 3250 euroa. Kun aamulla töissä surffailette netissä, niin miettikääpä mikä on se projekti tai tehtävä mistä yritys saa rahat teidän surffailuajan palkkaan. Surffailu on suurimmassa osassa yrityksiä tuottamatonta työtä, mistä ei voi ketään laskuttaa.
Jottei tarvitsisi arvailla: http://www.yrittajat.fi/sy/calculus.nsf/Calculator...

No niin, täysin varmahan tuon paikkansapitävyydestä ja ajankohtaisuudesta en tietenkään ole...
THE GOAT CAN BE CANCELLED
feenix Re: Monia syitä
feenix, 18.11.2005 13:45:49
Pisteet: +1
Vastaa
Pienin haittaava tekijä ei ole myöskään verottaja. Uudenmaan alueella verottajalla on löysempi asenne, mutta esimerkiksi Oulun ja Kainuun alueella verottaja lähes kiusaamalla kiusaa pk-yrityksiä. Verottajan toiminta on jossain tapauksessa täysin yrittäjävastaista ja lähes mielivaltaista.
Itsekin olen yrittäjänä saanut verottajalta (ihan täällä Uudellamaalla) ukaasin että "ei ole ilmoitettu tietoja, olemme nyt päättäneet verotuksen näin, nämä on sitten maksettava vaikka teet valituksen, voidaan ehkä palauttaa sitten jos valitus käsitellään mutta korotukset kyllä himpskatti pidetään itsellä!" Sitten kun heille vähän vihjaisi että tuotanoin, te olette tainneet itse sotkea ne paperit kun teille on toimitettu, sieltä käydään kävelemässä pari osastoa läpi ja sitten ilmoitetaan "sori, oli ne täällä, menneet vaan henkilöverotuksen puolelle." Tuolla kertaa poistivat saman tien maksut, eikä tarvinnut odotella valituksia ja muita.

Verottajalla on joka tapauksessa hieno asema, voivat päättää asioiden olevan niin kuin haluavat ja jälkikäteen saattavat sitten korjata näkökantaansa. Heillä esimerkiksi on sellainen kanta, että kun heiltä menee sähköisenä kirjeenä tiedot Postille, se on sama kuin se olisi tullut vastaanottajalle. Se kirje ei veroviraston edustajan mukaan voi kadota minnekään tämän jälkeen, eikä heillä ole velvollisuutta ottaa mitään muuta kautta yhteyttä vastaanottajaan, jos tähän viestiin ei reagoida.

Toisaalta täytyy kylläkin sanoa, että Uudenmaan verovirasto kerran jopa soitti minulle ja ilmoitti, että eräs paperi on toimittamatta. Oli oikein kohtelias henkilö ja homma hoitui heti. Eli hassua miten eri osastoilla on niin eri toimintatavat.

Suomessa myös työvoima on järkyttävän kallista. Jos esim. palkka on 2500 euroa / kk, niin siitä työnantajan pitää maksaa eläkemaksut. Ne on vähimmillään noin 30 % palkasta. Eli 2500 euron palkka maksaa työnantajalle 3250 euroa. Kun aamulla töissä surffailette netissä, niin miettikääpä mikä on se projekti tai tehtävä mistä yritys saa rahat teidän surffailuajan palkkaan. Surffailu on suurimmassa osassa yrityksiä tuottamatonta työtä, mistä ei voi ketään laskuttaa.
Puhumattakaan yritysverosta. Vuoden vaihtuessa maksetaan tulleesta voitosta 26 % (sentään tippunut vähän aiemmista) valtiolle vaikka samalla rahalla voisi mainiosti vaikkapa maksaa palkkoja. Miettikääpä sitä, kolmen työntekijän nykyisellä hinnalla neljä töihin. Ei yhtään houkuttelevaa yrittäjille eikä auttaisi työttömänä lojuvia yhtään, ei toki.

Muutenkin vuoden välein hoidettava verotus on järjetöntä, myös työntekijälle. Jos teet yhden vuoden paljon töitä, ajattelet pitää vähän lomaa seuraavana, verottaja mätkäisee isot verot. Jos tienaa yhdessä vuodessa X euroa ja toisen vuoden lepää, verotus on paljon isompi kuin tienaisi kahtena vuonna X/2 euroa. Lopputulos joka tapauksessa on sama: kahden vuoden aikana tienattu ja käytössä X euroa. Ja vieläpä mahdollisesti joku toinen saa työpaikankin sitten kun itse on lomalla.
ff Re: Monia syitä
ff, 18.11.2005 16:00:40
Pisteet: 0
Vastaa
Suomessa myös työvoima on järkyttävän kallista. Jos esim. palkka on 2500 euroa / kk, niin siitä työnantajan pitää maksaa eläkemaksut. Ne on vähimmillään noin 30 % palkasta. Eli 2500 euron palkka maksaa työnantajalle 3250 euroa.
Unohdit pakolliset vakuutukset, eli lakisääteinen tapaturmavakuutus ja ryhmähenkivakuutus, joilla valtio on päättänyt tukea köyhiä vakuutusyhtiöitä. Lisäksi vielä lomarahat, joista tulee vielä reilusti lisää kuluja. Todellinen kuukausikustannus 2500 euron palkasta on yli 5000 euroa.

Niin, ja palkkamenot eivät ole vähennyskelpoisia, eli siitä rahasta, jolla se palkka maksetaan on jo maksettu 22 % arvonlisäveroa, ja laskutavasta riippuen myös yritysveroa.

Noiden eläkemaksujen "työntekijän osuus" 3 % ja "työnantajan osuus" 27 % lähinnä naurattavat. Oikeastaan vain ihmisiä huijataan kuvittelemaan, että he maksavat (ja tienaavat) vähemmän kuin mitä palkkakuitti näyttää.
feenix Re: Monia syitä
feenix, 18.11.2005 18:15:52
Pisteet: 0
Vastaa
Niin, ja palkkamenot eivät ole vähennyskelpoisia, eli siitä rahasta, jolla se palkka maksetaan on jo maksettu 22 % arvonlisäveroa, ja laskutavasta riippuen myös yritysveroa.
Toista perässäni: yritys ei maksa arvonlisäveroa, jos on ALV-velvollinen. Yritys ei maksa arvonlisäveroa, jos on ALV-velvollinen. Yritys ei maksa arvonlisäveroa, jos on ALV-velvollinen.
ff Re: Monia syitä
ff, 21.11.2005 13:26:01
Pisteet: 0
Vastaa
Toista perässäni: yritys ei maksa arvonlisäveroa, jos on ALV-velvollinen. Yritys ei maksa arvonlisäveroa, jos on ALV-velvollinen. Yritys ei maksa arvonlisäveroa, jos on ALV-velvollinen.
Ja takuuvarmasti maksaa, koska esim.vuokra- ja palkkakulut eivät ole ALV-verovähennyskelpoisia. Ainoastaan arvonlisäveron osuus ostetuista tuotteista/palveluista on vähennyskelpoinen, ja yleisesti ottaen investoinnit ovat (tai ainakin pitäisi olla) hyvin pieni osa yrityksen menoista. Niin ja liikevoitosta menee sitten vielä yritysvero.

Tietysti voidaan vääntää ja kääntää sanojen merkityksiä, mutta lopulta siellä firman tilillä on vain se yksi rahasumma, eivätkä ne eurot tiedä mistä ne on tulleet ja mihin ne ovat menossa. Mutta useimmille yrittäjille valkenee vuosien kuluessa mihin sitä rahaa menee kuinkakin paljon. Jos otat työntekijän töihin, niin kulut lisääntyvät X euroa vuodessa, jossa X on suunnilleen 2*bruttopalkka vuodessa.
feenix Re: Monia syitä
feenix, 21.11.2005 19:10:38
Pisteet: 0
Vastaa
Ja takuuvarmasti maksaa, koska esim.vuokra- ja palkkakulut eivät ole ALV-verovähennyskelpoisia. Ainoastaan arvonlisäveron osuus ostetuista tuotteista/palveluista on vähennyskelpoinen, ja yleisesti ottaen investoinnit ovat (tai ainakin pitäisi olla) hyvin pieni osa yrityksen menoista. Niin ja liikevoitosta menee sitten vielä yritysvero.
Pitääkö sitä nyt vääntää rautalangasta? Vuokrassa ei ole arvonlisäveroa, joten miten se liittyy asiaan? Palkassa ei ole arvonlisäveroa, miten se liittyy asiaan? Pelkästään noiden maininta kertoo, ettet ole ymmärtänyt koko ALVin periaatetta.

Firma voi ostaa tuotteita, hinnassa on ALV. Firma saa verottajalta tämän rahasumman takaisin. Ei siis maksa ALVia. Firma laskuttaa asiakkaita, hinnassa on ALV, tämä summa siirretään verottajalle. Firma ei maksa tässäkään mitään.

Kerrotko siis yhdenkin tilanteen jossa laskussa lukee arvonlisäveron summana muuta kuin 0 ja firma ei saa tätä summaa vähentää omista myyntiarvonlisäveroistaan ja pyytää suuremman summan kyseessä ollessa verottajalta takaisin? Ei taida kovin äkkiä löytyä.
ff Re: Monia syitä
ff, 21.11.2005 21:20:25
Pisteet: 0
Vastaa
Kerrotko siis yhdenkin tilanteen jossa laskussa lukee arvonlisäveron summana muuta kuin 0 ja firma ei saa tätä summaa vähentää omista myyntiarvonlisäveroistaan ja pyytää suuremman summan kyseessä ollessa verottajalta takaisin? Ei taida kovin äkkiä löytyä.
IHAN KAIKESTA voittoa tuottavasta liiketoiminnasta joutuu maksamaan ALVia.

Minäpä väännän SINULLE rautalangasta asian:
1. Yritys ostaa hyödykkeen hintaan 100 EUR sis alv.
2. Yritys myy hyödykkeen hintaa 110 EUR sis alv.

Ostaessaan hyödykkeen yritys maksaa myyjälle arvonlisäveron osuuden 18,03 euroa. Myydessään hyödykkeen alv-osuus onkin 19,84, mutta tästä hinnasta hän voi vähentää tuon ostotilanteessa jo maksetun veron, eli maksettavaa veroa jää 1,81. Tämä siis normaalissa jälleenmyynnissä.

200,000 euron liikevaihdosta (alv 0) joutuu 20 % keskikatteella pulittamaan n. 8800 euroa veroa, eli n. 18 prosenttia koko 48800 euron arvonlisäverollisesta katteesta. Ja kuinka ollakaan, tuo sama 200000 euroa vuodessa on kipuraja yhden työntekijän palkkaamiselle n. 1600 euron kuukausipalkalla. Eli vähän kyynisemmin - jos kuukausipalkkasi on tuo, ja arvosi yritykselle alle 200000/vuosi, niin kilometritehdas odottaa ennemmin tai myöhemmin.

Mikä tahansa palveluyritys, kuten parturikampaamo, putkimies, taksikuski, ääni- tai kuvatallennetuottaja, haamukirjoittaja, kielenkääntäjä, radiokorjaamo, softatalo jne jne jne. maksaa KOKO LIIKEVAIHDOSTAAN ALV:n.

Myöskin mistä tahansa itse tuotetusta hyödykkeestä (ompelija, seppä, origamien taittelija, tietokoneiden kasaaja), jonka hinnassa on mukana paljon työtä, joutuu maksamaan suhteessa paljon alvia. Siitä tuo nimikin tulee - arvonlisävero. Sama koskee myös maahantuontia EU-alueen ulkopuolelta, josta maahantuoja maksaa veron.

Ainoat tilanteet, jossa yrittäjä voi saada perittyä ALVeja takaisin valtiolta ovat 1) tilanne, jossa alvia on syystä tai toisesta maksettu liikaa 2) harvinaisempi tilanne, että on tehty suuria arvonlisäverollisia investointeja tavalla tai toisella velaksi.

Olen laskenut ja maksanut palkkoja jo vuosia.
zzzzzz Re: Monia syitä
zzzzzz, 18.11.2005 20:38:19
Pisteet: 0
Vastaa
Niin, ja palkkamenot eivät ole vähennyskelpoisia, eli siitä rahasta, jolla se palkka maksetaan on jo maksettu 22 % arvonlisäveroa, ja laskutavasta riippuen myös yritysveroa.
Toista perässäni: yritys ei maksa arvonlisäveroa, jos on ALV-velvollinen. Yritys ei maksa arvonlisäveroa, jos on ALV-velvollinen. Yritys ei maksa arvonlisäveroa, jos on ALV-velvollinen.
Pieni tarkennus olisi varmasti paikallaan. Asiakashan ne verot maksaa ja yrittäjä kerää rahat valtiolle;)

Käytännössä kuitenkin yrittäjä ne verot maksaa vaikkei asiakas maksaisikaan ja näin valtio saa aina omansa.
Hinnat muuten ilmoitetaan kuluttajille ALV-hintoina mikä tukee myös sitä näkemystä siitä että yrittäjät ne verot maksavat. Se miten paljon ALV-lisävero nostaa hintoja voi jokainen itse laskea.

Ilman sitä tuotteet voisi varmasti ostaa vähän halvemmalla;) Esim. ruualla on muutamassa EU-maassa 0%-ALV.
feenix Re: Monia syitä
feenix, 18.11.2005 22:18:19
Pisteet: 0
Vastaa
Pieni tarkennus olisi varmasti paikallaan. Asiakashan ne verot maksaa ja yrittäjä kerää rahat valtiolle;) Käytännössä kuitenkin yrittäjä ne verot maksaa vaikkei asiakas maksaisikaan ja näin valtio saa aina omansa.
Ei maksa. Yritys ei maksa arvonlisäveroa. Jos yritys vain ostaa muttei myy mitään, verottajalta voi anoa ne rahat takaisin. Se, että tilapäisesti rahaa siirtyy verottajalle ei tarkoita että niitä maksettaisi.
Hesse Re: Monia syitä ja tulkintoja...
Hesse, 21.11.2005 10:58:57
Pisteet: 0
Vastaa
Ei maksa. Yritys ei maksa arvonlisäveroa. Jos yritys vain ostaa muttei myy mitään, verottajalta voi anoa ne rahat takaisin. Se, että tilapäisesti rahaa siirtyy verottajalle ei tarkoita että niitä maksettaisi.
Teorissa kertomasi on lähellä totuutta... mutta ei käytännössä. Eli arvonlisävero on nimensä mukaisesti tasavero oman prosenttiarvonsa mukaisesti ja niitä samassa yrityksessä voi olla n. 2 - 6 eri kategoriaa. Arvonlisäverollinen yritys maksaa tietenkin ostamissaan tavaroissa ja palveluissa niiden hintoihin sisältyvän arvonlisäveron, mutta voi vähentää tuossa yhteislaskelmassa niiden alv:n ed. luetelluissa hyödykkeissä, jotka sisältyvät arvonlisäverolliseen liiketoimintaan. Kaikki myynti ei välttämättä ole arvonlisäverollista ja siihen osaan kirjanpidossa ei saa kohdistaa alv:n vähennyksiä eikä saamisia. Ulkomaankauppa harjoittavaa yritystä koskee puolestaan aivan omat laskentaperusteensa oikaisulaskelmineen, vaikka kyseessä ei olisi edes konsernikirjaukset. Mainittu esimerkkitapaus, jossa yritys ostaa hyödykkeitä - mutta ei myy mitään on pidemmän päälle kapitalistisessa yritystoiminnassa melko ontuva vertaus :-/ Yritys maksaa siis arvonlisäveroa siitä laskennallisesta jalostusarvosta , joka syntyy tuotatopanoksiin sisältyvistä alv:ta ja oman työn, palvelun ja arvonlisäverollisen myynnin erotuksesta ja käytännössä jalostusarvon verokertymä on "lähes" aina tuotantopanoksien veroja suurempi. Vähäistä liikevaihtoa tekevä yritys saa veroteknisen huojennuksen alv:ta - mutta sen merkitys kokonaisuudessaan ei vaikuta ed. käytyyn argumentointiin tai asiasisältöön OK.
feenix Re: Monia syitä ja tulkintoja...
feenix, 21.11.2005 19:15:37
Pisteet: 0
Vastaa
Teorissa kertomasi on lähellä totuutta... mutta ei käytännössä.
Kuten sanottu, kerro yksikin tapaus, jossa yritys maksaa arvonlisäveroa, muttei saa vähentää sitä myynneistään. Se, että yritys siirtää n euroa toiselle firmalle arvonlisäverona ei tarkoita että yritys sitä maksaisi, koska saa sen takaisin myynnin arvonlisäverosta. Ja taas myynnistä tuleva ylimäärä, joka maksetaan verottajalle, tulee muualta kuin kyseisen yrityksen rahoista. Joten yritys ei maksa ALVia.
Hesse Re: Monia syitä ja tulkintoja...
Hesse, 22.11.2005 11:43:14
Pisteet: 0
Vastaa
Kuten sanottu, kerro yksikin tapaus, jossa yritys maksaa arvonlisäveroa, muttei saa vähentää sitä myynneistään.
Oma vuonna 1989 perustettu osakeyhtiö on tuollainen alvia nettona maksa yritys! Liiketoimminan muoto on matkan varrella muuttunut ja kokonailiikevaihdosta enää vain 10 % on arvonlisäverollista myyntiä ja loput 90% koostuu arvonlisäverottomasta arvo-osuuksinen kaupasta OMXH:n kauppapaikalla. Kaikki tuotantopanokset , jotka nykyisin ostetaan yritykseen sis. alv:n, mutta on verollisesta myynnistä vähennettävissä vain siltä osin, kuin se suhteutuu kokonaisliikevaihdon määrään = verollinen / veroton OK. Esim. puhelin- ja tietoliikennekuluista ed. prosenttuaalisen suhdeluvun perusteella on laillisesti oikeus vähentää vain alle 10% niiden ostohintoihin sisältyvän 22% arvonlisäveron euromäärästä !!! Erotuksena olevaan 90%:n osuuteen alvin euromäärästä ostohinnassa suhtaudutaan näinollen kuin yritys ei olisi lainkaan arvonlisverollinen ja ei olisi edes teoriassa oikeutettu vähäisen liikevaihdon johdosta verohuojennuksen piiriin ja että tilinpäätöksessä tuo mahdollinen saaminen arvonlisäverosta voitaisiin kirjatta itse siirtosaamisiin 100 prosenttisesti !!!!
ff Re: Monia syitä ja tulkintoja...
ff, 22.11.2005 10:05:08
Pisteet: 0
Vastaa
Joten yritys ei maksa ALVia.
Samalla logiikalla palkansaajakaan ei maksa veroa, koska palkan maksaa joku muu?
ff Re: Monia syitä
ff, 22.11.2005 10:03:58
Pisteet: 0
Vastaa
Ei maksa. Yritys ei maksa arvonlisäveroa. Jos yritys vain ostaa muttei myy mitään, verottajalta voi anoa ne rahat takaisin. Se, että tilapäisesti rahaa siirtyy verottajalle ei tarkoita että niitä maksettaisi.
Kerropa esimerkki yrityksestä, joka ei myy mitään.
PasiZ Re: Monia syitä
PasiZ, 22.11.2005 11:52:03
Pisteet: 0
Vastaa
Ei maksa. Yritys ei maksa arvonlisäveroa. Jos yritys vain ostaa muttei myy mitään, verottajalta voi anoa ne rahat takaisin. Se, että tilapäisesti rahaa siirtyy verottajalle ei tarkoita että niitä maksettaisi.
Kerropa esimerkki yrityksestä, joka ei myy mitään.
Oletko kuullut tappiollisista yrityksistä... Kun ostojen alv on suurempi kuin myyntien, on yritys tappiollinen, mutta myös mahdollisuus saada miinusmerkkinen arvonlisävero kotiin...
if you make it idiot proof, someone makes better idiot
ff Re: Monia syitä
ff, 22.11.2005 16:41:59
Pisteet: 0
Vastaa
Oletko kuullut tappiollisista yrityksistä...
Kyllä tappiollinenkin yritys joutuu alvit maksamaan.

un ostojen alv on suurempi kuin myyntien, on yritys tappiollinen, mutta myös mahdollisuus saada miinusmerkkinen arvonlisävero kotiin...
Juu, näinhän se on, tuolla toisaalla sanoinkin, että niitä alveja voi saada takaisin, jos "tavalla tai toisella investoidaan velaksi". Tuskinpa se niitä yrittäjiä silti kovinkaan paljon lämmittää.
ff Re: Monia syitä
ff, 21.11.2005 13:37:02
Pisteet: 0
Vastaa
Pieni tarkennus olisi varmasti paikallaan. Asiakashan ne verot maksaa ja yrittäjä kerää rahat valtiolle;)
Niin, asiakas maksaa ne verot palkastaan, jonka on mitä todennäköisimmin joku yrittäjä maksanut...
Re: Monia syitä
pp, 18.11.2005 11:01:44
Pisteet: 0
Vastaa
+1 tämmöiselle mutu-kommentille? :/

lkiluodon ydinvoimalatyömaalla verottaja otti sellaisen kannan, että kolmen vuoden projekti tarkoittaa samaa kuin pysyvä työpaikka Eli esimerkiksi Turussa tai Tampereella asuvan pitää muuttaa Raumalle kolmen vuoden takia vaikka seuraava projekti olisi omalla paikkakunnalla. Esim. kolme henkeä työllistävä alihankintayritys joutuu tämän päätöksen jälkeen maksamaan verot ja eläkemaksut kahden vuoden ajalta ja maksuaikaa on pari kuukautta. Summa on kolmelta hengeltä yhteensä noin 20000 euroa.
Jaa meinaat että verot peritään etukäteen? Vastahan tuo työmaa käynnistyi.

Suomessa myös työvoima on järkyttävän kallista. Jos esim. palkka on 2500 euroa / kk, niin siitä työnantajan pitää maksaa eläkemaksut. Ne on vähimmillään noin 30 % palkasta. Eli 2500 euron palkka maksaa työnantajalle 3250 euroa.
Mistä tuon 30% repäisit?

"Lakisääteisiä työnantajamaksuja ovat vuonna 2005 työeläkevakuutusmaksu (keskimäärin 16,8 prosenttia palkkasummasta), sosiaaliturvamaksu (yksityisellä työnantajalla 2,966—6,066 prosenttia), tapaturmavakuutusmaksu (0,3—4,0 prosenttia), työttömyysvakuutusmaksu (palkkasummasta riippuen 0,7—2,8 prosenttia) sekä ryhmähenkivakuutusmaksu (keskimäärin 0,08 prosenttia)."

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2005/20050146
Re: Monia syitä
Hoki, 18.11.2005 12:32:29
Pisteet: 0
Vastaa
Jaa meinaat että verot peritään etukäteen? Vastahan tuo työmaa käynnistyi.
Vaikka työmaa virallisesti käynnistyi vasta nyt, niin on siellä ollut porukkaa toissä jo jonkun aikaa. Erilaista suunnittelu yms. hommaa on tehty paikanpäällä jo aikaisemmin.

Suomessa myös työvoima on järkyttävän kallista. Jos esim. palkka on 2500 euroa / kk, niin siitä työnantajan pitää maksaa eläkemaksut. Ne on vähimmillään noin 30 % palkasta. Eli 2500 euron palkka maksaa työnantajalle 3250 euroa.
Mistä tuon 30% repäisit?
Sanan eläkemaksut tilalla piti olla eläke- ja muut pakolliset maksut. Eläkemaksujen lisäksi tulee lomarahat ja loma-ajan palkka, vakuutukset yms. Niistä se 30 % kertyy. Ei se oli ihan hatusta vedetty. 30% on se, mitä käytetään budjetoinnissa ja aika hyvin se pitää paikkansa.
feenix Koulutusta joo, mutta osaamista?
feenix, 18.11.2005 13:52:04
Pisteet: 0
Vastaa
"Suomi komeilee kerta toisensa jälkeen kilpailukykymittareiden kärjessä, koulutettua työvoimaa on saatavilla ja muutkin yrittämiseen tarvittavat osatekijät ovat hyvällä mallilla."

Tuohon pitää vielä puuttua lempinarinalla. Ainakin IT-alalla on huomannut niin usein, että se koulutettu työvoima ei välttämättä osaa oikein mitään. Tämä on toisaalta suht normaalia, eihän koulusta valmistunut lääkärikään vielä ole "oikea" lääkäri, mutta siksi heillä onkin muutaman vuoden aika, jolloin heitä koulitaan töissä. IT-alalla tällaista ei kauheasti ole, vaan otetaan paperien mukaan töihin ja jälki on mitä sattuu.

En sano etteikö olisi osaaviakin koulusta valmistuneita, mutta niin paljon on niitä vastaesimerkkejä että ärsyttää kun aina puhutaan vain koulutetusta väestöstä. Koulutus on monesti vain teoriaa, käytäntö tulee sitten kuin leka päin naamaa. Mutta onhan se toisten kiva siivota jälkiä kun koulutettu henkilö tekee pienen dialogin, jossa pari nappia kannassa olevien parin kentän editointiin ja pelkästään tästäkin voi laskea kymmenen virhettä. Se on tuottavaa työtä yritykselle, se.

(Kyllä, olen myös nähnyt miten otetaan vakuutellun osaamisen mukaan töihin ja jälki on mitä sattuu, ei siinä mitään. Näille vain on yleensä helpompi selittää mikä on homman nimi kuin niille teoreetikoille, jotka eivät voi käsittää miten reaalimaailmassa ei voida mennä kauniiden paradigmojen ja patternien mukaan kaikkialla, eikä rahaa ja aikaa olekaan loputtomasti)
Lukekaa raportti
eXeonical, 18.11.2005 18:38:17
Pisteet: +1
Vastaa
Luin tuon raportin läpi. Meni pari tuntia. Ja sanoisin että raportin keskeisin asia ei ole ollenkaan rahassa ja luvuissa, vaan suomalaisen yhteiskunnan historiassa.

Raportissa puitiin pitkään syytä siihen miksi yrittäminen ei innosta, ja ratkaisu tuntui löytyvän aina 1800 - luvulta kehittyneestä arvomaailmasta. Raportin mukaan suomalainen yhteiskunta on pitkään joutunut puolustautumaan isompiaan vastaan, ja siksi siis suomalaiset arvostavat yhtenäisyyttä ja turvallisuutta yli kaiken. Ja koska yrittäjät ovat erilaisia - siis rikkaampia, rakkaampia ja vapaampia - ja myöskin turvattomammassa asemassa kuin muut, niin eivät suomalaiset halua sitten halua yrittäjiksi.

Hyvin mielenkiintoista lukemista. Suosittelen.
Opteron Miksi näin ?
Opteron, 25.11.2005 00:04:12
Pisteet: 0
Vastaa
Suomessa vasemmisto (SDP, SAK ja vasemmistoliitto) ylläpitää luokkajako tolkuttoman raskaalla byrokratialla.
He ovat luoneet järjestelmän jossa on paljon päällekkäisyyksiä ja sen johdosta verotaakka on kohtuuton.
Suomessa rahat jaetaan tuottamattomiin kohteisiin mahdollisimman nopeasti jotta järjestelmän raskaus säilyy.
Tuollainen järjestelmä passivoi ihmisiä, sillä heidän elämästään suurin osa menee asumisen ja ruuan maksamiseen, joten yrittäjyyden kynnys tuntuu erittäin korkealta.
Koulutusmahdollisuudetkin uusille yrittäjille on lapsen kengissään.

Lisäksi ammattiyhdistykset ovat luoneet tarpeettoman vastakkainasettelun työntekijän ja yrittäjän välille vaikka tavoitteet ovat enimmäkseen yhteisiä (vrt Nokia ja miljonääri insinöörit).
AY liikkeet kiristävät lisää rahaa aiheuttamalla teollisuudelle miljardimenetykset vaikka kyse olisikin vain 500€ vuotuisesta summasta palkansaajan osalta.
Varasta huijaripankkien kaistaa. http://aa419.org/vampire/ladvampire.php
(Muista ottaa selaimen cache pois käytöstä).
Pienyrityksille apua
mtoivo, 18.11.2005 11:11:23
Pisteet: 0
Vastaa
Suomen Pienyrittäjien Etujärjestö ry

http://www.spye.fi/

Kiitos hyvästä kommentista Hoki, älä vastavoimista välitä..
Yrittäjyys kannattaa.
naksuapina, 18.11.2005 09:58:08
Pisteet: 0
Vastaa
<a href=http://www.yrittajyyskannattaa.net/</a>

ansiokas analyysi muuten tuo Hokin. Näin sektori-tasolla ainakin.
feenix Re: Yrittäjyys kannattaa.
feenix, 18.11.2005 18:18:26
Pisteet: 0
Vastaa
ansiokas analyysi muuten tuo Hokin. Näin sektori-tasolla ainakin.
On hyvin laskettu juu. 780 euroa palkkaa maksetaan, todennäköisesti siis kuussa? Tuolla palkalla tulee Helsinkiläiselle hurja 10 % veroaste. Laskelmassa 30. Hieman mönkään menee.

Plus sotkettu taas ALV mukaan asiaan. Kyseessä ei siis ole asioista mitään tietävä henkilö joka tuon on tehnyt.
feenix Re: Yrittäjyys kannattaa.
feenix, 18.11.2005 22:24:16
Pisteet: 0
Vastaa
On hyvin laskettu juu. 780 euroa palkkaa maksetaan, todennäköisesti siis kuussa? Tuolla palkalla tulee Helsinkiläiselle hurja 10 % veroaste. Laskelmassa 30. Hieman mönkään menee. Plus sotkettu taas ALV mukaan asiaan. Kyseessä ei siis ole asioista mitään tietävä henkilö joka tuon on tehnyt.
Niin ja vielä kaiken lisäksi prosenttilaskutaito hukassa. 1000 eurosta 22 % ALV ei ole 220 euroa vaan 180,33 euroa.

Eli jos tuon laskisi tuohon tyyliin käyttäen oikeaa veroprosenttia ja oikeaa ALVin poislaskentaa, päädytään tulokseen 540 euroa käteen. 46 % on vähän eri asia kuin 64 % kuitenkin.

Ja jos se ALV jätetään oikeasti käsittelemättä, saadaan tulokseksi 34 %. Oho, melkein puolitettui tässä heti hurja numero. Ja se 30 % verotus saadaan tuolla 42 keuron paikkeilla vasta.
ff Re: Yrittäjyys kannattaa.
ff, 21.11.2005 13:36:22
Pisteet: 0
Vastaa
Plus sotkettu taas ALV mukaan asiaan. Kyseessä ei siis ole asioista mitään tietävä henkilö joka tuon on tehnyt.
Itseasiassa tässä tuo ALV maksaetaan, koska kyseessä on raha, joka maksetaan palkkana.

ALV-laskennan moka kyllä hiukan syö uskottavuutta, samaten kuin lakisääteisten vakuutusten ja lomarahojen unohtaminen. Siihen sitten vielä työntekijän ja työntekijän lasten sairaslomapäivät, äitiyslomat, isyyslomat, muuttopäivät ja muut palkalliset vapaat mukaan, niin aletaan lähestyä totuutta.