Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 16.9.2003

Ford hyppäsi Linux-kelkkaan - huhu osoittautui vääräksi

Autovalmistaja Ford aikoo vaihtaa myynti-, asiakkaidenhallinta- ja HR-järjestelmänsä Linux-alustalle. Suuren kansainvälisen autojätin päätös siirtää järjestelmiään Windows-alustalta Linuxille on huomattava tappio Microsoftille, jonka asema näillä markkinoilla on ollut erittäin vahva. Eräiden lähteiden mukaan Fordin tarjouskilpailussa suurin kisa käyttiin eri Linux-jakelijoiden välillä.

Vielä ei tiedetä, mikä Linux-jakelu voitti tarjouskilpailun, mutta vahvimmat ehdokkaat ovat SuSE ja Redhat. Mikäli Fordin työpaikkailmoituksista voi tehdä mitään johtopäätöksiä, valinta on todennäköisesti kohdistunut Red Hat Linuxiin. Ford nimittäin haki tammikuussa Red Hat Linux Advanced Server -ylläpitäjää Detroitin toimistolleen kehittämään Ford Linux-jakelua yhtiön sisäistä käyttöä varten.

Fordin Euroopan yksikkö tutki avoimeen lähdekoodiin siirtymistä jo vuonna 2001, mutta nyt siirtyminen tulee tapahtumaan konsernitasolla maailmanlaajuisesti. Lue juttu.

Päivitetty klo 10:27
Fordin viestintäjohtaja Joan Witte kiistää NewsForge-uutispalvelulle antamassaan haastattelussa, että yhtiö olisi tehnyt mitään suunnitelmia Linuxiin siirtymisen suhteen. Witte kuitenkin myöntää, että yhtiö tutkii myös Linux-vaihtoehdon käyttöönottoa.

Lue juttu oma, 16.9.2003 00:06. Lähde: The Register
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 27 uutta / 27 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Hieno juttu!
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 08:22:13
Pisteet: 0
Näin sitä pitää, varmasti ei kadu päätöstä.

Mike.
Re: Hieno juttu!
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 10:12:22
Pisteet: 0
Näin sitä pitää, varmasti ei kadu päätöstä. Mike.
-...varsinkin kun uutinen ei pidä paikkaansa: http://newsforge.com/newsforge/03/09/15/228202.sht...

Ja olisivat varmasti katuneet purkkavirityksen käyttöönottoa.
ressu Re: Hieno juttu!
ressu, 16.9.2003 09:03:24
Pisteet: 0
Näin sitä pitää, varmasti ei kadu päätöstä.
Saapas nähdä, voi olla että Ford tulee vielä perumaan siirtymiä, mutta joka tapauksessa tässä on otettu askel oikeaan suuntaan. Jälleen yksi iso yritys tiedostaa että Windows ei ole ainoa vaihtoehto. Mitä useampi yritys tiedostaa tuon, ja alkaa kyselemään ohjelmistovalmistajilta eri käyttöjärjestelimille ohjelmia, sitä suurempi todennäköisyys on että niitä ohjelmia alkaa olla saatavilla.

Moni suuri on jo kaatunut ohjelmien puutteeseen, hyvänä esimerkkinä mainittakoon OS/2.
--
Krijoitusvihreeni ovat kpiosujattuja.
Re: Hieno juttu!
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 09:19:53
Pisteet: 0
Saapas nähdä, voi olla että Ford tulee vielä perumaan siirtymiä
Ford on sen verran iso pulju, että se tuskin ihan kamalan hätiköityjä päätöksiä tekee. Tämä siirtyminen tarkoittaa sitä, että ainakin pitkällä tähtäimellä Linux tulee Fordille halvemmaksi kuin Windows.

alkaa kyselemään ohjelmistovalmistajilta eri käyttöjärjestelimille ohjelmia, sitä suurempi todennäköisyys on että niitä ohjelmia alkaa olla saatavilla.
Niinpä. Softafirmat (ja muutkin firmat) tekevät yleensä sitä mitä pyydetään. Pitää vissiin alkaa kohta opettelemaan jotain kirjastoa, jolla voi tehdä ohjelmia jotka toimii sekä Windowsissa, että Linuxissa, sillä veikkaan Linuxin aseman vahvistuvan tulevaisuudessa.
daimoni Re: Hieno juttu!
daimoni, 16.9.2003 10:25:44
Pisteet: +1
Ford on sen verran iso pulju, että se tuskin ihan kamalan hätiköityjä päätöksiä tekee. Tämä siirtyminen tarkoittaa sitä, että ainakin pitkällä tähtäimellä Linux tulee Fordille halvemmaksi kuin Windows.
Hinta ei ole se pääpointti aina. Esimerkkinä nyt yritys jossa työskentelen pyörittää servereitä Sunin *rkeleen kalleilla Blade/Fire sparc-purkeilla ja Solariksilla vaikka MS olisi varmasti hoitanut halvemmat ratkaisut.

Ehkä Ford ei välttämättä tutki _Windowsin_ korvaamista Linuxilla, vaan perinteisten Unixien. En oikein suostu uskomaan ettei Fordin kokoisessa firmassa tärkeimmät asiat pyöri Unixin päällä (tai jonkin muun kuin MS).

Toki avoin järjestelmä antaa aina täysin vapaat kädet omien järjestelmien kehittämiseen juuri mieleiseensä suuntaan. Tämä tosin ei ole halvin vaihtoehto, mutta useimmiten paras (jos ei nyt aivan kokonaan lähdetä pyörää keksimään uudestaan).
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Lue juttu?
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 08:41:45
Pisteet: 0
Onko tuossa Lue juttu linkissä välilyönti lipsahtanut, vai kuvittelenko vain?

Oikea osoite kai pitäisi olla:
http://www.theregister.co.uk/content/4/32837.html
Entä ne järjestelmät
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 08:55:03
Pisteet: 0
Mielenkiintoisempaa kuin se että Ford vaihtaa MS:ltä linuxille on se, että linuxille ilmeisesti löytyy myynti-, asiakkaidenhallinta- ja HR-järjestelmät jotka kelpaavat yrityskäyttöön.
UNIX & VMS
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 09:14:48
Pisteet: 0
Eikös tuollaiset systeemit pyöri jossain VMS & UNIX systeemeissä yleensä? Muistikuvat ovat sellaisia 80- ja 90-luvulta.

Eihän jossain myyntisysteemeissä tarvita mitään graafista käyttöliittymää. Kevyt tekstipohjainen systeemi toimii paremmin, on tehokkaampi sekä myös helppokäyttöisempi.
Re: UNIX & VMS
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 09:26:07
Pisteet: 0
Eihän jossain myyntisysteemeissä tarvita mitään graafista käyttöliittymää. Kevyt tekstipohjainen systeemi toimii paremmin, on tehokkaampi sekä myös helppokäyttöisempi.
Ei ole välttämättä helppokäyttöisempi. Graafisesta liittymästä voi tehdä helppokäyttöisemmän, koska siihen saa samat ominaisuudet kuin tekstipohjaiseen + lisää. Kaikki on tekijästä kiinni. Molemmat käyttöliittymät voidaan myös tehdä vaikeiksi.

Itse kerran tappelin esimerkiksi vi-editorin kanssa että miten se sammutetaan. Lopulta tein insinööriratkaisun ja killasin sen toisesta konsolista. Ja toisaalta kaikki(?) osaavat käyttää notepadia. Tai ainakin sulkea sen.

Kevyempi se kylläkin varmaan on. Mutta ei välttämättä tehokkaampi. Graafisessa liittymässä pystyy tietoa ilmentämään tehokkaammin ja ymmärrettävämmin kuin tekstiliittymässä. (Esim graafiset viivadiagrammit, yms.) Ja yleensä graafisilla liittymillä on myös käytössään suurempi resoluutio, eli näytölle mahtuu enemmän informaatiota kerralla, jos on tarvis. (Mikä voi olla hyvä tai huono juttu, jälleen riippuen siitä miten sitä käytetään.)
Re: UNIX & VMS
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 11:13:18
Pisteet: +1
Ei ole välttämättä helppokäyttöisempi. Graafisesta liittymästä voi tehdä helppokäyttöisemmän, koska siihen saa samat ominaisuudet kuin tekstipohjaiseen + lisää. Kaikki on tekijästä kiinni. Molemmat käyttöliittymät voidaan myös tehdä vaikeiksi.
"helppokäyttöisemmän"(löytää ominaisuudet helposti) kyllä, mutta ei kumminkaan omnaisuuksiltaan niin rikasta, tai muuten siitä tuleekin jo todella iso mötikkä, tekstipohjaisissa kun voi yhdistellä ominaisuuksia toisista teksitpojaisista + graafisista ohjelmista..

Itse kerran tappelin esimerkiksi vi-editorin kanssa että miten se sammutetaan. Lopulta tein insinööriratkaisun ja killasin sen toisesta konsolista. Ja toisaalta kaikki(?) osaavat käyttää notepadia. Tai ainakin sulkea sen.
kannattas varmaan lukasta vähän helppiä, niin välttää taistelut.. niin varmaan olis onnistunut sammuttaminenkin..

Kevyempi se kylläkin varmaan on. Mutta ei välttämättä tehokkaampi. Graafisessa liittymässä pystyy tietoa ilmentämään tehokkaammin ja ymmärrettävämmin kuin tekstiliittymässä. (Esim graafiset viivadiagrammit, yms.) Ja yleensä graafisilla liittymillä on myös käytössään suurempi resoluutio, eli näytölle mahtuu enemmän informaatiota kerralla, jos on tarvis. (Mikä voi olla hyvä tai huono juttu, jälleen riippuen siitä miten sitä käytetään.)
kyllä tekstipojaisia voi käyttää vaikka terminaali ikkunan kautta, sillon on ihan yhtä paljon käytössä tilaa..
"tehokkaammin ja ymmärrettävämmi" on aivan kiini siitä mihin on tottunut, aikaisemmin olin itse aivan samaa mieltä että graaffinen on parempi, mutta kun olen tutustunut tekstipohjaisiin, niin voin sanoa että siellä on paljon tehokkaampaa hoitaa monikin asia mikä vie graafisissa paljon aikaa..
graaffinen + tekstipojainen on voittamaton yhdistelmä..
Re: UNIX & VMS
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 11:32:04
Pisteet: 0
kannattas varmaan lukasta vähän helppiä, niin välttää taistelut.. niin varmaan olis onnistunut sammuttaminenkin..
Pointti "taisi" olla helppokäyttöisyys. Kumpi on helpompi käyttää, ohjelma jossa tumpeloimmankaan ei tarvitse ihmetellä miten jotain tehdään, vai ohjelma jossa sektoriin kommentoiva henkilö joutuu katsomaan helpistä miten sen saa pois päältä?

/spray flame retardant.
Re: UNIX & VMS
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 11:51:12
Pisteet: 0
Pointti "taisi" olla helppokäyttöisyys. Kumpi on helpompi käyttää, ohjelma jossa tumpeloimmankaan ei tarvitse ihmetellä miten jotain tehdään, vai ohjelma jossa sektoriin kommentoiva henkilö joutuu katsomaan helpistä miten sen saa pois päältä?
ei se ole helppokäyttöisyyttä jos on tottunut toimimaan jollakin tapaa..
feenix Re: UNIX & VMS
feenix, 16.9.2003 11:54:50
Pisteet: 0
ei se ole helppokäyttöisyyttä jos on tottunut toimimaan jollakin tapaa..
Mutta se on, että Notepadissa voi vaikka hiirtä heiluttamalla/valikoita kliksuttelemalla löytää exitin. vi:ssä ei sitä löydä vaikka naputtelisi näppikseltä mitä tahansa. Ei siinä tarvitse olla tottunut mihinkään.

Aivan yhtä hyvin voi tehdä graafisen ympäristön, jossa ei millään keksi miten ohjelma sammutetaan (joskus törmännyt näihin, eivät tottele alt-f4 eikä mitään muutakaan), ja taas tekstipohjainen ohjelma, jonka sammuttamisen kuka tahansa keksii (vaikkapa pico/nano vakiona, heti alareunassa lukee miten).
Re: UNIX & VMS
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 12:08:55
Pisteet: 0
Mutta se on, että Notepadissa voi vaikka hiirtä heiluttamalla/valikoita kliksuttelemalla löytää exitin. vi:ssä ei sitä löydä vaikka naputtelisi näppikseltä mitä tahansa. Ei siinä tarvitse olla tottunut mihinkään.
niin ja vim:issä löytää miten exit:iin pääsee niin jo siinä vaiheessa kun käynnistät moisen editorin..
notepadissa etsivä löytää ja vimissä lukeva jo osaa.. ;)
Re: UNIX & VMS
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 12:14:47
Pisteet: 0
Pointti "taisi" olla helppokäyttöisyys. Kumpi on helpompi käyttää, ohjelma jossa tumpeloimmankaan ei tarvitse ihmetellä miten jotain tehdään, vai ohjelma jossa sektoriin kommentoiva henkilö joutuu katsomaan helpistä miten sen saa pois päältä?
sullahan hyvät vertailun kohteet vim ja notepad, vähän niiku vertailisit "visual studio" ympäristö notepadiin..
kumpi on helppokäyttöisempi ;)
Re: UNIX & VMS
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 13:17:30
Pisteet: 0
sullahan hyvät vertailun kohteet vim ja notepad, vähän niiku vertailisit "visual studio" ympäristö notepadiin.. kumpi on helppokäyttöisempi ;)
Eipä olleet mun vertailun kohteita, vaan tuon toisen tumpelon. Etkös anonyymejä kommentoijia toisistaan erota? :p
Re: UNIX & VMS
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 17:54:34
Pisteet: 0
sullahan hyvät vertailun kohteet vim ja notepad, vähän niiku vertailisit "visual studio" ympäristö notepadiin.. kumpi on helppokäyttöisempi ;)
Niin, kumpi mahtaa olla? Huomaa, että nyt ei puhuttu ominaisuuksista vaan helppokäyttöisyydestä. Ominaisuuksia joskus karsitaan helppokäyttöisyyden nimissä ja toisinpäin.

Helppokäyttöinen ohjelma on sellainen jonka ohjeita ei tarvitse lukea osatakseen käyttää sitä. Minä en ole ikinä lukenut notepadin ohjeita ja silti olen osannut käyttää sitä. Olkoonkin, että siinä on hieman puutteelliset ominaisuudet. Käytin sitä nyt esimerkkinä koska monet sen tuntevat.
Re: UNIX & VMS
Anonyymi kommentoija, 17.9.2003 04:24:40
Pisteet: 0
Eikös tuollaiset systeemit pyöri jossain VMS & UNIX systeemeissä yleensä? Muistikuvat ovat sellaisia 80- ja 90-luvulta. Eihän jossain myyntisysteemeissä tarvita mitään graafista käyttöliittymää. Kevyt tekstipohjainen systeemi toimii paremmin, on tehokkaampi sekä myös helppokäyttöisempi.
Ei tarvitakaan :)... Sinisen ovaalin autojen valmistaja uusi järjestelmänsä muutama vuosi sitten. Nykyinen on selainpohjainen ja käyttää Back end liittymissään Biztalk serveriä (siis web services pohjainen integrointi).
Vai kinuaisiko vain alennusta....
Anonyymi kommentoija, 16.9.2003 18:40:33
Pisteet: 0
Pitää toivoa että koko tempauksen takana ei ole vain saada MS:ltä erittäin edullista sopimusta. Itse ainakin pelaisin tuolla kortilla kun hinnaasta pitäisi tinkiä ;)
dmon Journalismia..
dmon, 16.9.2003 09:52:07
Pisteet: 0
"Like any other company, Ford Motor is looking at Linux, primarily in the application space. We presently have an enterprise-wide agreement with Microsoft to handle our collaborative solutions. We aren't contemplating using Linux in this area, and don't contemplate doing that in the foreseeable future."

http://newsforge.com/newsforge/03/09/15/228202.sht...
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: Journalismia..
Anonyymi kommentoija, 17.9.2003 10:49:51
Pisteet: 0
-Aivan. Eli normaali uutinen tyyliin Slahdot / The Register...mitään faktoja ei ole, mutta jos se on anti-MS, julkaistaan se silti.
Ja sitten asiaa voivotellaan anonyyminä kun ei uskalla omalla nimellään kommentoida?
Perinteinen asiaan liittymä Linux fanaatikon puollustus.
Toiset puhuu OS:stä ja siitä uutisoinnista niin Linux fanaatikko ryhtyy puollustuksessaan kitisemään anonyymiydestä.