Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 28.6.2005

Gates haluaa hakukoneista vastausautomaatteja

Microsoftin perustaja ja teknologiajohtaja Bill Gates sanoi eilen maanantaina, että hän haluaa hakukoneiden tulevaisuudessa vastaavan käyttäjän esittämiin kysymyksiin. "Kun teet haun, sinulla on mielessäsi jokin asia ja haluat tarkkoja vastauksia", Gates kertoi toimittajille. "Linkit eivät ole ratkaisu. Me haluamme tuoda vastaukset suoraan käyttäjälle esitettävään tuloslistaan", Gates jatkoi.

Gates kertoi kommenttinsa esiteltyään ensin Microsoftilla parhaillaan kehitettäviä hakutoimintoja. Yksi työn alla olevista ominaisuuksista on MSN Answer, joka pyrkii toimimaan Gatesin kertomalla tavalla. Käyttäjä syöttää järjestelmään kysymyksensä englanniksi ja hakukone pyrkii antamaan vastauksen ongelmaan.

Lue juttu K2, 28.6.2005 12:01. Lähde: MarketWatch
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 30 uutta / 30 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
jpkeisala Sama kuin Google answers?
jpkeisala, 28.6.2005 13:44:01
Pisteet: 0
http://answers.google.com/answers/

Tosin tuolla taitaa vastata oikea ihminen
olio Tämä pitää ehdottomasti testata
olio, 28.6.2005 18:56:49
Pisteet: 0
Eikös altavista jo aikoinaan yrittänyt jotain tällaista, muistaako joku? Jostain syystä sitä ei vaan tullut juurikaan käytettyä...

Kunhan bill saa palikat kasaan, aion kysyä mikä on M$:n mielestä paras Linux- distro. Jos heidän valintansa osuu yksiin omien mieltymysteni kanssa niin perun pahat puheeni redmontin miehiä kohtaan. En ainakaan tällä istumalla ulkoistaisi aivotoimintaani (?) sille puulaakille. Heh, tästä tulee hauskaa.
$/usr/bin/laden -wtc
explo Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
explo, 29.6.2005 00:22:05
Pisteet: 0
Eikös altavista jo aikoinaan yrittänyt jotain tällaista, muistaako joku? Jostain syystä sitä ei vaan tullut juurikaan käytettyä...
Onhan näitä vapaahkosti muotoiltuja kysymyksiä kelpuuttavia ja suorastaan odottavia hakukoneita, vaikkapa Ask Jeeves:

http://www.ask.com/

Esimerkiksi "What is the population of Helsinki?" tuottaa linkkien lisäksi sivun ylälaitaan kommentin "According to recent estimates, the population of Helsinki, Finland is 1,075,000."

Tarjottaessa kysymykseksi "Tell me about Gandalf.", ei suoraa vastausta tule mutta tarjolle ilmestyy linkkien lisäksi: "Narrow Your Search
What Is Gandalf? (the Hobbit)".

Lapsenkengissäänhän tällaiset luonnollisella kielellä toimivat hakukoneet vielä ovat, mutta ei MS ole mitenkään ensimmäinen tuohon suuntaan pyrkivä. Ask Jeeveskin on muistaakseni monta vuotta vanha palvelu.
daddymac Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
daddymac, 4.7.2005 00:08:21
Pisteet: 0
Lapsenkengissäänhän tällaiset luonnollisella kielellä toimivat hakukoneet vielä ovat, mutta ei MS ole mitenkään ensimmäinen tuohon suuntaan pyrkivä. Ask Jeeveskin on muistaakseni monta vuotta vanha palvelu.
Onhan tuo ollut olemassa jo melkein vuosikymmenen:
http://www.askjeeves....

Itsehän aikanani voitin yhden ensimmäisistä Noutajat.net-tietovisan iMaceista kyseisen hakukoneen avulla... Kysymys oli maan X pääkaupunki ja asukaslukumäärä. Minuutti aikaa. Ja Jeeveshän tiesi...

</antti>
weicco Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
weicco, 28.6.2005 19:48:00
Pisteet: 0
No sehän vastaa toki "ei mikään"
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
TeknoHog Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
TeknoHog, 29.6.2005 02:09:04
Pisteet: 0
No sehän vastaa toki "ei mikään"
Parempi olisi kai kysyä, mikä on luotettavin, edullisin yms. käyttöjärjestelmä. Eikös MSN:n hakutuloksissa ole jo näkynyt selvää puolueellisuutta vastaavissa asioissa?
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
muumio Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
muumio, 29.6.2005 08:43:19
Pisteet: 0
Parempi olisi kai kysyä, mikä on luotettavin, edullisin yms. käyttöjärjestelmä. Eikös MSN:n hakutuloksissa ole jo näkynyt selvää puolueellisuutta vastaavissa asioissa?
Heh, olisi jo aika paksua jos vastaus tuohon olisi "Windows". Sen jälkeen voisi perustellusti sanoa että MSN Answer tuottaa vääriä vastauksia.
weicco Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
weicco, 29.6.2005 11:08:32
Pisteet: 0
Heh, olisi jo aika paksua jos vastaus tuohon olisi "Windows". Sen jälkeen voisi perustellusti sanoa että MSN Answer tuottaa vääriä vastauksia.
Oikea vastaushan tuo on. Ostan kaupasta tietokoneen, siinä tulee Windows mukana asennettuna. Jos haluan siihen jonkun toisen käyttöjärjestelmän, joudun ostamaan sen kaupasta tai maksamaan ISP:lle kun lataan sen netistä. Kuulemma tietokonepaketteja, joissa on Linux asennettuna, löytyy jostain, mutta en ole vielä moista ihmettä nähnyt. Liekö hintakaan sen halvempi.

Luotettavuudesta voidaan olla monta mieltä, siitä kun ei taida absoluuttista totuutta oikein löytyä. Minä luotan Windowsiini kuitenkin enemmän kuin muihin käytössäni oleviin käyttöjärjestelmiin.
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
pitr_, 29.6.2005 12:40:26
Pisteet: 0
Kuulemma tietokonepaketteja, joissa on Linux asennettuna, löytyy jostain, mutta en ole vielä moista ihmettä nähnyt. Liekö hintakaan sen halvempi.
öö... no se riippuu, mitä haluaa. Monilta kaupoilta löytyy kyllä jo myynnissä Linux - paketteja; tällainen sattui olemaan viereisessä tabissa auki: http://www.akiba.fi/?3519

Sitä paitsi, eihän _tietokoneessa_, jos sellaisen ostaa, ole mitään käyttistä asennettuna. Konepaketit ovatkin sitten asia erikseen.
Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
mxmattil, 29.6.2005 15:54:26
Pisteet: 0
Heh, olisi jo aika paksua jos vastaus tuohon olisi "Windows". Sen jälkeen voisi perustellusti sanoa että MSN Answer tuottaa vääriä vastauksia.
Oikea vastaushan tuo on. Ostan kaupasta tietokoneen, siinä tulee Windows mukana asennettuna.
josta kyllä maksat aina lisenssimaksun vaikka se onkin piilotettuna koneen kokonaishintaan. Kyllä ilmainen käyttöjärjestelmä on aina halvempi kuin maksullinen. Ikävä kyllä todella harva tarjoaa koneita kokonaan ilman käyttöjärjestelmiä (joka johtunee suurelta osaa microsoftin tekemistä volyymialennuksista jos kaikki koneet myydään windowsilla asennettuina)

Esim. kannettavien sama malli on usein ihan eri hintainen riippuen siitä onko niissä uudempi vai vanhempi windows asennettuna.
http://www.dvd.to - DVD hakukone
weicco Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
weicco, 29.6.2005 19:07:02
Pisteet: 0
josta kyllä maksat aina lisenssimaksun vaikka se onkin piilotettuna koneen kokonaishintaan. Kyllä ilmainen käyttöjärjestelmä on aina halvempi kuin maksullinen.
Nyt sivuutit pointtini täysi. Ostan konepaketin (tarkoitin konepakettia tietokoneella, siis täysin käyttövalmis kokonaisuus), mukana tulee Windows, vaikkakin hintaan lisättynä. Nyt jos haluan siihen esim. FreeBSD:n, joudun lataamaan FreeBSD:n verkosta, jolloin minun täytyy maksaa jollekin ISP:lle, että voin käyttää Internetiä. Eli ilmainen käyttöjärjestelmä tulekaan minulle ilmaiseksi ja kun minulla kerran on jo Windows lisenssi, miksen sitä käyttäisi.

Tietty voisin käydä kaverin luona imaisemassa asennus CD:n, polttaa sen ja tuoda kotiin, mutta tästä aiheutuisi ylimääräisiä ajokustannuksia ja joutuisin maksamaan tyhjän CD:n hinnan, ellei kaveri olisi hyvällä tuulella :)
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
olmari Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
olmari, 29.6.2005 21:58:24
Pisteet: 0
a kun minulla kerran on jo Windows lisenssi, miksen sitä käyttäisi.
Ei ole jos et osta mokomaa
smarde Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
smarde, 30.6.2005 08:39:53
Pisteet: 0
Ostan konepaketin (tarkoitin konepakettia tietokoneella, siis täysin käyttövalmis kokonaisuus), mukana tulee Windows, vaikkakin hintaan lisättynä.
Osta vaan ja ole MS:n kanssa samaa mieltä että se on paras käyttöjärjestelmä. Suuri osa muista on siirtymässä linuxiin ja sehän sinua ja MS:ää jostain syystä suuresti harmittaa.

Käyttöjärjestelmien eroista on tässä turha puhua. Ihmisillä on käsittääkseni oikeus käyttää mitä käyttistä haluaa.
kaitsu80 Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
kaitsu80, 2.7.2005 15:57:30
Pisteet: 0
Osta vaan ja ole MS:n kanssa samaa mieltä että se on paras käyttöjärjestelmä. Suuri osa muista on siirtymässä linuxiin ja sehän sinua ja MS:ää jostain syystä suuresti harmittaa.
Suuri osa? Käsittääkseni Microsoftin OS ristiretki on ollut aika voitokas ja XP:n myötä vakiinnuttanut viimeistään asemansa koti -ja yrityskoneiden käyttiksenä. Windowsin integroituminen mediasoittimiin (media centre), puhelimiin ja konsoleihin ei varmasti vähennä sen suosiota -puhumattakaan että kaikki merkittävät laitevalmistajat tuputtavat sitä koneiden mukana. Haluaisin tosiaan faktatietoja tahoista jotka ovat siirtymässä linuxiin -saksalaiset(tosin vain yksi kaupunki) ja kuubalaiset mutta muuten taitaa olla hiljaisempaa...

Suosio nörttigenren arvostus ei toki ei toki ratkaise sitä mikä käyttis on paras. Ymmärrän ettei kaikista käyttöjärjestelmistä voi pitää mutta väittäisin että yhtään nykyaikaista käyttöjärjestelmää ei voi hyvällä omallatunnolla haukkua huonoksi. Käyttöjärjestelmät ovat kuin autot. Jokaisella on oma suosikkinsa joka on parempi kuin naapurin suosikki...
Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
Fri13, 29.6.2005 12:37:39
Pisteet: 0
Heh, olisi jo aika paksua jos vastaus tuohon olisi "Windows". Sen jälkeen voisi perustellusti sanoa että MSN Answer tuottaa vääriä vastauksia.
Oikea vastaushan tuo on. Ostan kaupasta tietokoneen, siinä tulee Windows mukana asennettuna. Jos haluan siihen jonkun toisen käyttöjärjestelmän, joudun ostamaan sen kaupasta tai maksamaan ISP:lle kun lataan sen netistä.
Rakenna itse tietokone mikä on aika yleinen tapa saada kone.

Windows kone:
Saman koneen hinta esim ~500 + Windows XP Home 81e (OEM, muuten 248e)

Linux kone:
Saman koneen hinta ~500e + linuxin hinta 3-4e (CD-R) / Ubuntu tilauksesta CD:llä 0e / Suse 9.3 Pro 105e / Mandrake 10.1 55e


Molempiin koneisiin asennetaan joku elisan halvin ADSL ja samalla hinnallahan se windows päivitetään, haetaan virustorjunta/palomuuri (jos ei sitten erikseen tule sitä 5-7e/kk maksua windowsin takia laskuun).

Jos menee ottamaan kalliimman SUSE Pro:n niin tietenkin se maksaa enemmän. Mutta silloin pitää ottaa myös windows Professional vertaavaksi ja se maksaa jo 126e

Ja vaikka ottaa valmiskoneen niin sekin on jo halvempi kuin windows lisenssillä.
Linux, Xorg, KDE4.. Mitä muuta tarvitset tänään ja huomenna?
Gonzales Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
Gonzales, 3.7.2005 01:29:19
Pisteet: 0
Linux kone: Suse 9.3 Pro 105e
Minä voin myydä sinulle Suse 9.3 Pron 7:llä eurolla. Tai voit ladata sen ilmaiseksi netistä.
--
Hurjat Hipit - ilmaista mp3 jytää
http://www.hurjathipit.com
olio Re: Tämä pitää ehdottomasti testata
olio, 28.6.2005 20:24:15
Pisteet: 0
No sehän vastaa toki "ei mikään"
Epätarkka vastaus. Entä mikä on Apple?
$/usr/bin/laden -wtc
smarde Terävä havainto
smarde, 28.6.2005 13:30:33
Pisteet: +1
Bill on tehnyt terävän havainnon. Kun teet haun, on mielessä joku asia. Ja haluat tarkkoja vastauksia. Hieno homma.

Tuon kysymyksen kirjoittaminen on sinällään ongelma, koska monesti haetaan tietoa aiheesta, josta ei osaa tehdä tarkkaa kysymystä vaan vastaus löytyy helposti jollain avainsanalla.
bungle Re: Terävä havainto
bungle, 28.6.2005 13:41:57
Pisteet: +1
Tuon kysymyksen kirjoittaminen on sinällään ongelma, koska monesti haetaan tietoa aiheesta, josta ei osaa tehdä tarkkaa kysymystä vaan vastaus löytyy helposti jollain avainsanalla.
Lisäksi vastaukset ovat monesti erittäin ongelmallisia. Aika harva asia tässä maailmassa on mitenkään absoluuttinen ja moniin asioihin vastaus on voinut muuttua ajansaatossa tai on kokoajan muuttuvassa tilassa. Johan sen näkee näissä shakkikoneissa, etteivät tietokoneet ilman hirvittävää laskentavoimaa osaa pelata. Tuskimpa ne sitten osaavat lähes äärettömästä tietomassasta ja misinformaatiosta ja totuudesta tehdä kovinkaan hyviä päätelmiä. Johan MS on jo kerran ampunut itseään klemmarilla jalkaan.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Re: Terävä havainto
vertti-, 28.6.2005 15:11:33
Pisteet: 0
Lisäksi vastaukset ovat monesti erittäin ongelmallisia.
Jep. Tarkkojen vastausten osalta googlen calculator on kyllä ollut oivallinen. Ja onhan sitä paljon muutakin informaatiota jota voisi tarjota linkki-tyyppisen haun lisäksi. Helposti kyllä lipsutaan esim. jenkki-keskeisiksi, poliittisesti/uskonnollisesti subjektiivisiksi jne.
muumio Re: Terävä havainto
muumio, 29.6.2005 08:39:23
Pisteet: 0
Tuon kysymyksen kirjoittaminen on sinällään ongelma, koska monesti haetaan tietoa aiheesta, josta ei osaa tehdä tarkkaa kysymystä vaan vastaus löytyy helposti jollain avainsanalla.
Nimenomaan. Pian MSN:ää käyttäessä marginaalista hyppää se kirottu klemmari tiukkaamaan, että "Teit haun sanalla 'Lehtovaara'. Haluatko ehkä varata Ravintola Lehtovaarasta pöydän kahdelletoista hengelle kello 19.55?"

Ja kone on jumissa niin kauan kun klikataan "Ei hemmetissä".
weicco Re: Terävä havainto
weicco, 29.6.2005 19:08:38
Pisteet: 0
Nimenomaan. Pian MSN:ää käyttäessä marginaalista hyppää se kirottu klemmari tiukkaamaan, että "Teit haun sanalla 'Lehtovaara'. Haluatko ehkä varata Ravintola Lehtovaarasta pöydän kahdelletoista hengelle kello 19.55?"
Erittäin loistava palvelu! Jos kirjoitan ravintolan nimen selaimeen, olen todennäköisesti menossa ko. ravintolaan ja tod.näk. haluan myös pöytävarauksen sinne. Täytyy alkaa työstään moista palvelua vaikka itse, jos sitä ei MS:ltä tai joltain muulta tule.
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
muumio Re: Terävä havainto
muumio, 30.6.2005 06:52:35
Pisteet: 0
Erittäin loistava palvelu! Jos kirjoitan ravintolan nimen selaimeen, olen todennäköisesti menossa ko. ravintolaan ja tod.näk. haluan myös pöytävarauksen sinne. Täytyy alkaa työstään moista palvelua vaikka itse, jos sitä ei MS:ltä tai joltain muulta tule.
Odotellessa voit vaikka väsäillä sen dialogin joka jumittaa koneen siihen asti kun klikkaat 'OK'. Automatiikka on usein ihan yhtä hyödyllistä.
sumu Re: Terävä havainto
sumu, 30.6.2005 17:53:19
Pisteet: 0
Nimenomaan. Pian MSN:ää käyttäessä marginaalista hyppää se kirottu klemmari tiukkaamaan, että "Teit haun sanalla 'Lehtovaara'. Haluatko ehkä varata Ravintola Lehtovaarasta pöydän kahdelletoista hengelle kello 19.55?"
Tarkoitit varmaan että "Haluatko antaa palautetta Lehtovaaran kiistanalaisesta palvelutasosta?"

No ei vaan. Kohdennettu mainontahan on juuri tuota. Googlen AdWords jne.

Xemanth, 29.6.2005 07:35:13
Pisteet: 0
Kyllä Jeeves vastaa aina oikein :)
coconut84 Saapi yrittää
coconut84, 28.6.2005 14:36:34
Pisteet: 0
Ja haku tulee todennäköisesti toimimaan yhtä hyvin kuin muukin Microsoft-pohjainen haku sekä tulokset yhtä kattavia ja selventäviä kuin microsoftin omien sivujen vastaukset ;)
*ei vakuuttunut googlen ystävä*
vastauksien luotettavuus?
Obi-Lan, 28.6.2005 19:17:44
Pisteet: +1
Se on totta, että kun haen hakukoneella jotakin, niin yleensä etsin vastausta johonkin kysymykseen, hakukone sitten antaa enemmän ja vähemmän relevantteja sivuja joilla on enemmän tai vähemmän luotettavaa tietoa.

Mitä jos etsisin vastausta vaikka kysymykseen paljonko on 1+1 ja netissä olisi 10000 sivua, jotka kertovat että vastaus on 2 ja 12000 sivua jotka vastoin totuutta kertovat vastauksen olevan 3? Kertoisiko hakukone vastauksen olevan 2 vai 3 tai ehkä se kertoo, että se saattaa olla 2 tai 3, todennäköisemmin 3? Okei vähä tyhmä esimerkki, mutta kuvannee kohtuu hyvin sitä mihin pyrin.

Miten tämmöinen hakupalvelu, joka kertoo vastauksen suoraan, päättelisi mikä vastaus on oikein ja mitkä sivut, joilta se hakee vastauksia, olisivat luotettavia. Matemaattinen logiikka tuskin riittää tähän asiaan. Ja jos taustalle palkataan ihmisiä luokittelemaan sivustojen luotettavuutta, alkaa näiden luokittelijoiden mahdolliset omat intressit vaikuttaa hakukoneen tuloksiin.

Ja mitä siitä seuraa jos laiskat ihmiset alkavat kysellä mielipiteitä tältä hakukoneelta...
Re: vastauksien luotettavuus?
101010, 29.6.2005 00:31:55
Pisteet: 0
Mitä jos etsisin vastausta vaikka kysymykseen paljonko on 1+1
Googlehan osaa jo antaa tuohon vastauksen:
http://www.google.fi/search?biw=1272&hl=fi&...

Joten todellakin, keksi parempi esimerkki ;)
Re: vastauksien luotettavuus?
Obi-Lan, 29.6.2005 11:37:55
Pisteet: 0
En ole mikään mestari esimerkkimies. esitän kysymykseksi vaikka, onko Arnold Swarzenegger hyvä kuvernööri. Pistin kokeeksi www.googlefight.com:iin vastakkain "arnold swarzenegger good governor" ja "arnold swarzenegger bad governor". Tulokset olivat: good governor: 1,100 sivua ja bad governor 768 sivua. Tämän perusteella vastauskone vastaisi mitä. Hyvä, huono, ehkä hyvä, ehkä huono, 69% todennäköisyydellä huono?

Itse en tiedä kun en politiikka saatikka jenkkilän politiikkaa sen kummemmin seuraa (ellei Conan O'Brienissä ole jotain...), eli mielipiteeseeni tämä kone saattaisi vaikuttaa...
Re: vastauksien luotettavuus?
skrim, 30.6.2005 09:17:23
Pisteet: 0
En ole mikään mestari esimerkkimies. esitän kysymykseksi vaikka, onko Arnold Swarzenegger hyvä kuvernööri. Pistin kokeeksi www.googlefight.com:iin vastakkain "arnold swarzenegger good governor" ja "arnold swarzenegger bad governor". Tulokset olivat: good governor: 1,100 sivua ja bad governor 768 sivua. Tämän perusteella vastauskone vastaisi mitä. Hyvä, huono, ehkä hyvä, ehkä huono, 69% todennäköisyydellä huono?
Sait vahingossa aika mielenkiintoisen tuloksen esiin: suurin osa niistä, jotka eivät osaa kirjoittaa kuvernöörin nimeä, pitävät tätä hyvänä :)