Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 9.2.2005

Google koeajaa karttapalvelua

Netin hakupalvelujen markkinajohtaja Google julkisti eilen tiistaina testiversion uudesta karttapalvelusta, joka tarjoaa ajo-ohjeita sekä auttaa löytämään ravintoloita ja muita yrityksiä. Toistaiseksi maps.google.com sisältää vain Yhdysvallat kattavan karttapalvelun, joka on rakennettu TeleAtlas- ja Navteq-yhtiöiden digitaalisten karttojen pohjalta. Lienee kuitenkin melko todennäköistä, että Googlen karttapalvelu laajenee pikku hiljaa USA:n ulkopuolelle.

Lue juttu oma, 9.2.2005 00:00. Lähde: Reuters
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 25 uutta / 25 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
juhis Operaa ei tueta
juhis, 9.2.2005 02:12:19
Pisteet: 0
Aijai. Operaa ei tueta, ei voi siis testata.
Mutta toivottavasti sitten tulevaisuudessa, onhan tuo vasta beta vaiheella..
Jazmo Liikaa?
Jazmo, 9.2.2005 01:36:37
Pisteet: 0
Itse olen hieman aikaa ihmetellyt tuota Googlen menoa. He yrittävät tehdä kaikkea, viimeaikoina varsin kaukana hakuteknologioista olevia asioita. En sano, etteikö yritys saisi laajentua, mutta nyt ei kyllä "keskitytä ydinosaamiseen" ja muita trendikkäitä juttuja.

Näinköhän google jatkaa palveluiden haalimista ja mitenköhän se selviää niiden alla?
Pineapple Re: Liikaa?
Pineapple, 9.2.2005 01:44:57
Pisteet: 0
Itse olen hieman aikaa ihmetellyt tuota Googlen menoa. He yrittävät tehdä kaikkea, viimeaikoina varsin kaukana hakuteknologioista olevia asioita. En sano, etteikö yritys saisi laajentua, mutta nyt ei kyllä "keskitytä ydinosaamiseen" ja muita trendikkäitä juttuja. Näinköhän google jatkaa palveluiden haalimista ja mitenköhän se selviää niiden alla?
tarve lienee laajentua, koska pelkkä webbihaku tuottaa vain rajallisesti. Hyvä vaan etteivät jää jankkaamaan paikalleen ja odottamaan kun muut ajelevat ohi (ei sillä että muita juuri näkyisi edes lähimaillakaan)
Pineapple
Re: Liikaa?
Zache, 9.2.2005 05:11:22
Pisteet: 0
tarve lienee laajentua, koska pelkkä webbihaku tuottaa vain rajallisesti. Hyvä vaan etteivät jää jankkaamaan paikalleen ja odottamaan kun muut ajelevat ohi (ei sillä että muita juuri näkyisi edes lähimaillakaan)
Jeps, taitavat keräillä tässä paukkuja tulevaa google vs microsoft kisaa vastaan. Eikä ole mitenkään sanottua että pelkkä paras hakuteknologia riittäisi pitämään googlen voittajana siinä vaiheessa kun osapuolet esimerkiksi alkavat tarjoamaan kunnon rajapintoja hakuteknologioihin. Microsoft kuitenkin pystyy tekemään paljon laajemman skaalan integrointia kuin google ja samalla tarjoamaan kehitystyökaluillaan tuen niihin,
zepi Re: Liikaa?
zepi, 9.2.2005 10:55:20
Pisteet: 0
Jeps, taitavat keräillä tässä paukkuja tulevaa google vs microsoft kisaa vastaan. Eikä ole mitenkään sanottua että pelkkä paras hakuteknologia riittäisi pitämään googlen voittajana siinä vaiheessa kun osapuolet esimerkiksi alkavat tarjoamaan kunnon rajapintoja hakuteknologioihin. Microsoft kuitenkin pystyy tekemään paljon laajemman skaalan integrointia kuin google ja samalla tarjoamaan kehitystyökaluillaan tuen niihin.
Työpöydällä kyllä, mutta veikkaampa että tulevaisuuden hakumarkkinaskabaa käydäänkin paljon värikkäämmilla laitealustoilla ihmisten taskuissa ja erilaisissa digi-bokseissa/pelikonsoleissa/dvd-soittimissa/htpc ratkaisuissa taulutelkkareiden kanssa.

Tuollaisilla alustoilla MS:n etulyöntiasema on paljon pienempi. Onhan joillakin jotain PocketPC kamaa, mutta ei MS ole noissa mitenkään yksiselitteisesti markkinajohtaja. Varsinkaan jos nokia/symbian/series60/series90 lasketaan suoraksi kilpailijaksi.
Pineapple Re: Liikaa?
Pineapple, 9.2.2005 12:16:14
Pisteet: 0
Tuollaisilla alustoilla MS:n etulyöntiasema on paljon pienempi. Onhan joillakin jotain PocketPC kamaa, mutta ei MS ole noissa mitenkään yksiselitteisesti markkinajohtaja. Varsinkaan jos nokia/symbian/series60/series90 lasketaan suoraksi kilpailijaksi.
Kannettavissa laitteissa Symbian on kevyesti markkinajohtaja, muistaakseni lähemmäs 50% saumalla. Kakkosena ovat suht tasoissa PalmOS ja MSn ratkaisut hieman yli parinkymmenen prossan kakuilla. Linuxilla on mobiililaitteissa parin prosentin osuus.
Pineapple
feenix Re: Liikaa?
feenix, 10.2.2005 15:15:53
Pisteet: 0
Kannettavissa laitteissa Symbian on kevyesti markkinajohtaja, muistaakseni lähemmäs 50% saumalla. Kakkosena ovat suht tasoissa PalmOS ja MSn ratkaisut hieman yli parinkymmenen prossan kakuilla. Linuxilla on mobiililaitteissa parin prosentin osuus.
PDA-laitteissa MS johtaa reippaasti (3Q04 48%, PalmOS 30%, RIM 20%), älypuhelimissa Symbianilla >80% markkinaosuus samalla kvarttaalilla. PDA-laitteita myytiin 2,86 miljoonaa, smartphone-kategoriaan kuuluvia tuotteita shipattiin jälleenmyyjille yli 4 miljoonaa. Eli Symbian-vehkeitä meni kivasti yli 1,5 miljoonaa enemmän kuin koko PDA-myynti oli. Melkein 3 miljoonaa enemmän kuin WinCE-PDA -laitteita.

Ja sitten vielä mietitään onko Symbianilla hieman liian vahvat otteet näistä markkinoista ja silleen. Eihän siinä mitään jos tuotteet olisivat toimivia ja hyviä, mutta...
Re: Liikaa?
Zache, 9.2.2005 18:19:34
Pisteet: 0
Tuollaisilla alustoilla MS:n etulyöntiasema on paljon pienempi. Onhan joillakin jotain PocketPC kamaa, mutta ei MS ole noissa mitenkään yksiselitteisesti markkinajohtaja. Varsinkaan jos nokia/symbian/series60/series90 lasketaan suoraksi kilpailijaksi.
Vaikka microsoft, ei omista samalla tavalla muotoutuvaa mediakenttää kuin wintel alustaa, niin siellä on koko esittämälläsi laitealueella ihan pirunmielenkiintoisia juttuja meneillään ja luulen että ms:n kyky pistää lonkeroitaan kaikkialle antaa ms:lle etulyöntiaseman ihmisten taskussa ja olohuoneessa verrattuna googleen, jolla ei siellä ole mitään tarjottavana.

Esimerkiksi modattu xbox on ihan saakelin rox verrattuna mihin tahansa mitä on tullut vastaan. Aika tulevaisuus jo tänään laite, samoin iptv:stä puhuttaessa kannattaa muistaa että se on microsoftin juttu. Menet ja ostat jonkun muun mp3 soittimen kuin Applen niin se tukee ms:n wma ja drm juttuja. Pelkissä PDA vekottimsisa PocketPC taitaa olla aika hyvä ykkönen, tietysti jos lasketaan puhelimet mukaan niin Symbian omistaa, mutta silloinkin luvut tasoittuu jos tiputetaan Series60 jutut pois.

Vaikka nytten ehkä kuulostinkin Windows zealotilta niin Linux nörtti olen ja olen samaa mieltä, että tulevaisuuden hakujutut on jossain muualla kuin työpöydällä, mutta kyllä silti on pakko myöntää että ms on kaikkea muuta kuin hävinnyt tuota skabaa hakukoneiden hallinnasta. Samoin ei ole sanottua että symbian olisi enää vaikka kolmen vuoden päästä markkinajohtaja matkapuhelimissa
zepi Re: Liikaa?
zepi, 9.2.2005 11:27:01
Pisteet: 0
Jeps, taitavat keräillä tässä paukkuja tulevaa google vs microsoft kisaa vastaan. Eikä ole mitenkään sanottua että pelkkä paras hakuteknologia riittäisi pitämään googlen voittajana siinä vaiheessa kun osapuolet esimerkiksi alkavat tarjoamaan kunnon rajapintoja hakuteknologioihin. Microsoft kuitenkin pystyy tekemään paljon laajemman skaalan integrointia kuin google ja samalla tarjoamaan kehitystyökaluillaan tuen niihin.
Työpöydällä kyllä, mutta veikkaampa että tulevaisuuden hakumarkkinaskabaa käydäänkin paljon värikkäämmilla laitealustoilla ihmisten taskuissa ja erilaisissa digi-bokseissa/pelikonsoleissa/dvd-soittimissa/htpc ratkaisuissa taulutelkkareiden kanssa.

Tuollaisilla alustoilla MS:n etulyöntiasema on paljon pienempi. Onhan joillakin jotain PocketPC kamaa, mutta ei MS ole noissa mitenkään yksiselitteisesti markkinajohtaja. Varsinkaan jos nokia/symbian/series60/series90 lasketaan suoraksi kilpailijaksi.
terssi Re: Liikaa?
terssi, 9.2.2005 01:47:31
Pisteet: 0
He yrittävät tehdä kaikkea
Näinhän Microsoftkin toimii. Tosin sillä eroavaisuudella, että Google tekee hommat oikein. Tuossa Googlen karttapalvelussakin käytettävyys on ihan eri planeetalta kuin esim. MSN Maps-palvelussa. Tosin F-Securen virustutka herjaa tuota Googlen karttapalvelua käytettäessä, mutta se ei liene Googlen vika?

---
Internet on likainen - koko ajan saa olla imuroimassa.
Mike Steel Re: Liikaa?
Mike Steel, 9.2.2005 07:44:55
Pisteet: 0
-Hmm, itselläni kokemukset täysin päinvastaiset. Google vaihtui jo MSN Searchin betaan kuukausia sitten, ja ei ole kaduttanut.

Samoin MSN Mapsista on ollut huomattavaa hyötyä matkoilla.

No, jokaiselle makunsa mukaan.
"This was no boating accident!"
Re: Liikaa?
Pietari, 9.2.2005 10:21:53
Pisteet: 0
-Hmm, itselläni kokemukset täysin päinvastaiset. Google vaihtui jo MSN Searchin betaan kuukausia sitten, ja ei ole kaduttanut. Samoin MSN Mapsista on ollut huomattavaa hyötyä matkoilla.
No, jokaiselle makunsa mukaan.
Karttapalvelusoftissa on kyllä pparantamisen varaa. Mahtaisiko verottaja hyväksyä matkakuluni ylivieska-oulu välille mappointin matkareitin perusteella?

http://mappoint.msn.com/(wdziqt45ij0vab55htgqyf2e)...
Pineapple Re: Liikaa?
Pineapple, 9.2.2005 12:20:57
Pisteet: 0
-Hmm, itselläni kokemukset täysin päinvastaiset. Google vaihtui jo MSN Searchin betaan kuukausia sitten, ja ei ole kaduttanut. Samoin MSN Mapsista on ollut huomattavaa hyötyä matkoilla.
No, jokaiselle makunsa mukaan.
Karttapalvelusoftissa on kyllä pparantamisen varaa. Mahtaisiko verottaja hyväksyä matkakuluni ylivieska-oulu välille mappointin matkareitin perusteella?
http://mappoint.msn.com/(wdziqt45ij0vab55htgqyf2e)...
Kun katsoo että miten tarkasti suomi on kartoitettu, en kyllä yhtään ihmettele tuota. Sehän kulkee selvästi tunnettuja reittejä pitkin, pahapa on arpoa että 'kai tuosta erämaan läpi tie menee'
Pineapple
Djadja-P Re: Liikaa?
Djadja-P, 10.2.2005 22:40:14
Pisteet: 0
Kun katsoo että miten tarkasti suomi on kartoitettu, en kyllä yhtään ihmettele tuota. Sehän kulkee selvästi tunnettuja reittejä pitkin, pahapa on arpoa että 'kai tuosta erämaan läpi tie menee'
Näyttää tosiaan kulkevan M$:n tunnettuja reittejä:

"Maps & Directions
You have reached a page that is experiencing problems or a location where a page does not exist.
Try again later or visit our home page at maps.msn.com."
--
Ammutaanhan navetassakin!
bungle Re: Liikaa?
bungle, 9.2.2005 13:27:34
Pisteet: 0
Kun katsoo että miten tarkasti suomi on kartoitettu, en kyllä yhtään ihmettele tuota. Sehän kulkee selvästi tunnettuja reittejä pitkin, pahapa on arpoa että 'kai tuosta erämaan läpi tie menee'
Ja turhahan on käyttää minkäänlaistalogiikkaa? Jos paikkakuntien välinen etäisyys on noin 50-100 km, niin eikai sitten tarvitse ehdottaa reilusti yli tuhannen kilometrin reittiä?
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
feenix Re: Liikaa?
feenix, 9.2.2005 17:46:36
Pisteet: 0
Ja turhahan on käyttää minkäänlaistalogiikkaa? Jos paikkakuntien välinen etäisyys on noin 50-100 km, niin eikai sitten tarvitse ehdottaa reilusti yli tuhannen kilometrin reittiä?
Niin, onhan se tyhmää että jos henkilö haluaisi ajaa Turusta Tukholmaan maata pitkin annettaisi myös reitti. Onhan se ihan liian pitkä, ne paikkakunnathan on ihan vierekkäin siinä kartalla. Ei se ajoreitti voi olla monta kertaa sen verran, ei!
bungle Re: Liikaa?
bungle, 10.2.2005 10:35:54
Pisteet: 0
Ja turhahan on käyttää minkäänlaistalogiikkaa? Jos paikkakuntien välinen etäisyys on noin 50-100 km, niin eikai sitten tarvitse ehdottaa reilusti yli tuhannen kilometrin reittiä?
Niin, onhan se tyhmää että jos henkilö haluaisi ajaa Turusta Tukholmaan maata pitkin annettaisi myös reitti. Onhan se ihan liian pitkä, ne paikkakunnathan on ihan vierekkäin siinä kartalla. Ei se ajoreitti voi olla monta kertaa sen verran, ei!
Avainsana: maatapitkin.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
feenix Re: Liikaa?
feenix, 10.2.2005 15:09:19
Pisteet: 0
Niin, onhan se tyhmää että jos henkilö haluaisi ajaa Turusta Tukholmaan maata pitkin annettaisi myös reitti. Onhan se ihan liian pitkä, ne paikkakunnathan on ihan vierekkäin siinä kartalla. Ei se ajoreitti voi olla monta kertaa sen verran, ei!
Avainsana: maatapitkin.
Eli pitäisi softan kysyä sitten notta "niin haluuxnää nyt maitse vai saako mennä vettä pitkinkin? entäs lossit? junat? onko rekka vai henkilöauto?" Olisihan se kiva, mutta kyseessä on kuitenkin vähän erilainen softa.

Niin, tietääkö kukaan edes mihin käyttöön MapPoint on tarkoitettu? Se ei siis ole mikään reitinhakusofta itsessään (siihen on Microsoftilta AutoRoute) vaan se on tarkoitettu demografia- ja muiden datojen sijoittamiseen kartalle. Eli esimerkiksi voit lätkiä kaikki asiakkaan neuloina kartalle jne.

Mielestäni aika hyvin että moinen softa osaa vielä laskea autoreittejäkin (laivat mukaanlukien) sopivilla alueilla maailmaa. Jenkkiversio tunnistaa tietysti vielä paremmin oman alueensa kuin Eurooppaversio.
bungle Re: Liikaa?
bungle, 10.2.2005 15:17:46
Pisteet: +1
Niin, onhan se tyhmää että jos henkilö haluaisi ajaa Turusta Tukholmaan maata pitkin annettaisi myös reitti. Onhan se ihan liian pitkä, ne paikkakunnathan on ihan vierekkäin siinä kartalla. Ei se ajoreitti voi olla monta kertaa sen verran, ei!
Avainsana: maatapitkin.
Eli pitäisi softan kysyä sitten notta "niin haluuxnää nyt maitse vai saako mennä vettä pitkinkin? entäs lossit? junat? onko rekka vai henkilöauto?" Olisihan se kiva, mutta kyseessä on kuitenkin vähän erilainen softa.
No miks helvetissä se ei sit aina ehdota linnuntietä?
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Re: Liikaa?
schedler, 9.2.2005 01:48:42
Pisteet: 0
Tuo karttapalveluhan sopii googlen palveluportfolioon kuin nyrkki silmään. Millä muulla yrityksellä olisi käytössään yhtä laajaa hakutietokantaa yhdistettynä karttapalveluun? Verrattuna muihin vastaaviinpalveluihin Googlen ei tarvitse nähdä vaivaa yritysten lisäämiseen karttoihinsa, koska tämä tieto saadaan suoraan hakutietokannasta.

Kokeilin palvelua etsimällä tuttua yritystä jenkkilästä. Hakemalla nimen perusteella Google osasi paikantaa yrityksen suoraan tiettyyn osoitteeseen joka näytettiin kartalla. Klikkaamalla yrityksen nimeä sain näkyviin yhteystiedot infokuplan muodossa. Samoin maps löysi yrityksen suoraan tuotteen nimellä haettuna. Näytti myös lähiympäristöstä muut yritykset jotka tuotetta tukevat. Aivan loistavaa.

Odotan innolla palvelun laajentumista Eurooppaan. Käyttöliittymä on muihin karttapalveluihin verrattuna aivan loistava (suuri ja selkeä karttaikkuna), ja yhdistettynä hakupalveluihin homma yksinkertaisesti vain toimii.
Opteron Sponssi ?
Opteron, 9.2.2005 16:45:02
Pisteet: 0
Mitäs jos lopetettaisiin Googlen tuotteiden mainostus ja annetaan heidän itse kustantaa markkinointi, katsotaan sitten miten hienosti pärjää. :)
Varasta huijaripankkien kaistaa. http://aa419.org/vampire/ladvampire.php
(Muista ottaa selaimen cache pois käytöstä).
bungle Re: Sponssi ?
bungle, 9.2.2005 17:39:06
Pisteet: 0
Mitäs jos lopetettaisiin Googlen tuotteiden mainostus ja annetaan heidän itse kustantaa markkinointi, katsotaan sitten miten hienosti pärjää. :)
Samalla voitas lopettaa Applen hehkutus :-) (ja varmaan monen muunkin)
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
simison Re: Sponssi ?
simison, 10.2.2005 10:08:49
Pisteet: 0
Mitäs jos lopetettaisiin Googlen tuotteiden mainostus ja annetaan heidän itse kustantaa markkinointi, katsotaan sitten miten hienosti pärjää. :)
Samalla voitas lopettaa Applen hehkutus :-) (ja varmaan monen muunkin)
Se mihin sävyyn keskustelijat keskustelevat uutisesta, ei liity millään tavalla Sektoriin. Ihmiset selkeästi pitävät Applesta, antaa tykätä. Tykätään me sitten vaikka Mäsästä.
Epämukavaa? Sepä mukavaa.
Kotisivut & verkkoportfolio: http://www.ihminen.org
simison Re: Sponssi ?
simison, 10.2.2005 10:06:35
Pisteet: 0
Mitäs jos lopetettaisiin Googlen tuotteiden mainostus ja annetaan heidän itse kustantaa markkinointi, katsotaan sitten miten hienosti pärjää. :)
Nämä edellisenkaltaiset moitinnat sektorin uutisoinnista saisivat minusta jäädä jatkossa pois: totta helkkarissa IT-alan uutiset liittyvät eri yrityksiin, milloin uutisoidaan uusia inovaatioita, milloin uusia tuotteita alan merkittäviltä toimijoilta, milloin jonkin yrityksen onnistumista tai epäonnistumista...

Jos jätettäisiin pois kaikki viimeaikoina pois jätettäväksi toivotut uutiset, joita olisivat:
- Tietoturvapäivitykset
- Googlen, Applen, Microsoftin, Nokian tms. suuryrityksen erillaiset tiedotteet ja tuotejulkaisut
- Tutkimukset, koska ne Saattaisivat olla epämääräisiä ja/tai ko. alan yrityksen sponsoroimia

...ei sektoriin taitaisi jäädä kovin paljoa uutisoitavaa. Tämä nimenomainen uutinenkin on näköjään bongattu Reutersin kautta, jo senkin vuoksi edellämainittu puolueellisuuteen vihjaileva kommentti on törkeähkö.

Tälle huoletta -1, en kirjoittanut mitään uutiseen liittyvää. ;-)
Epämukavaa? Sepä mukavaa.
Kotisivut & verkkoportfolio: http://www.ihminen.org