Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Perjantai, 15.10.2004

Googlelta hakusovellus työpöydille

Google on julkaissut ilmaisen hakusovelluksen, jolla voi suorittaa hakuja eri ohjelmistojen sisällöistä ilman nettiyhteyttäkin. Virallisesti vasta beetavaiheessa oleva Google Desktop Searchin tukemia ohjelmistoja ovat Outlook, Outlook Express, Excel, Internet Explorer, Powerpoint ja AOL Instant Messenger, joiden sisällöistä se hakee annettuja avainsanoja. Myös tekstitiedostojen sisältö käydään läpi.

Google Desktop Search vaatii alustakseen Windows XP:n tai Service Pack 3:lla varustetun Windows 2000:n. Hakusovellus käynnistyy automaattisesti koneen mukana ja piilottelee tehtäväpalkissa, josta se voidaan haluttaessa aktivoida. Google Desktop Search on pienikokoinen sovellus ja se on ladattavissa Googlen sivuilta.

Lue juttu K2, 15.10.2004 00:03. Lähde: the inquirer
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 16 uutta / 16 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
bungle Vaihtoehto (myös ilmainen kotikäyttöön)
bungle, 18.10.2004 14:56:55
Pisteet: 0
http://www.filehand.com/
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
feenix Eipä seurata ohjeita...
feenix, 18.10.2004 21:36:20
Pisteet: 0
Vielä sen verran voi mainita, että Googlen porukka ei näköjään ole sitten seurannut edes annettuja ohjeita (toivoisin että olisivat sääntöjä) Windows-ohjelmien tekemisessä. Ei kysytä minne asennetaan, datatiedostojen sijaintia en löydä mistään (en halua niitä minnekään profiilikansioon vaan juuri tiettyyn paikkaan) ja paljon muuta uupuu. Mutta tämähän on vasta testiversio, eihän tämän tarvitse olla tehty oikein...
Pieni ohjelma?!
kumikana, 15.10.2004 01:35:38
Pisteet: 0
Ohjelma vaatii, että windows asemassa on vähintään giga vapaata tilaa. Siis ei ihan pienestä ohjelmasta ole kyse.

Valitettavasti allekirjoittaneella, ei ole ylimääräistä gigaa tuhlata testaukseen. Joku joka tuon asentaa voisi kertoa mihin Google Desktop Search tarvii giga kovalevy tilaa. Rakentaako se jättimäisen indexin kovalevystä? Voisin kuvitella. Miten se aikoo pitää tämän indeksin ajantasalla? Päivittääkö se sitä aina kun manipuloin jotain tiedostoja? Siis syökö se taas lisää resursseja. Ihan niinkuin muut pakolliset taustaohjelmat, kuten palomuurit, virustorjunta softat, winamp + miljoonat spyware ohjelmat kyykyttäisi jo konettani tarpeaksi? Siihen päälle vielä joku softa pitämään indeksiä tiedostoistani. Helpommalla pääsee kun käytää hyvää hakemistorakennetta. En tiedä olenko valmis uhraamaan lisää resursseja nopean kovalevy haun tähden ( tiedä vaikka winamp alkaisi tökkimään ;)
JJ Re: Pieni ohjelma?!
JJ, 15.10.2004 03:34:50
Pisteet: +1
Ohjelma vaatii, että windows asemassa on vähintään giga vapaata tilaa. Siis ei ihan pienestä ohjelmasta ole kyse.
Itse ohjelma on erittäin pienikokoinen, mutta tilantarve selittyy sillä että dokumenttien tiedot indeksoidaan. Tilantarpeeksi arvioidaan tosin vain puoli gigaa (en ole testannut itse, luin googlen sivulta).

Rakentaako se jättimäisen indexin kovalevystä?
Kyllä.

Päivittääkö se sitä aina kun manipuloin jotain tiedostoja?
Ei vaan silloin kun et käytä konettasi muuhun.

Siis syökö se taas lisää resursseja.
Teoriassa kyllä.

Siihen päälle vielä joku softa pitämään indeksiä tiedostoistani.
Itse haluaisin tuollaisen heti, mutta valitettavasti en käytä windowsia. Nyt melkein haluaisin, mutta vain melkein.

Helpommalla pääsee kun käytää hyvää hakemistorakennetta.
Joillekin se ehkä toimii, joillekin ei. Nopea haku kovalevyn tiedostoista on erinoimainen asia, hienoa että se viimeinkin on tulossa saataville. Ensi vuonna se tulee Mäkkiinkin ja muutaman vuoden päästä WinFS:n myötä natiivisti Windowsiinkin. Tätä on kaivattu.
Moose Re: Pieni ohjelma?!
Moose, 15.10.2004 11:28:14
Pisteet: 0
Rakentaako se jättimäisen indexin kovalevystä?
Kyllä.
Päivittääkö se sitä aina kun manipuloin jotain tiedostoja?
Ei vaan silloin kun et käytä konettasi muuhun.
Siis syökö se taas lisää resursseja.
Teoriassa kyllä.
Osaako kukaan siis sanoa että miten tämä eroaa Windowsin omasta sisäänrakennetusta indexsointi automatiikasta, joka on ensimmäisenä käytöstä poistettavien ominaisuuksien listalla. Tulee vaan mieleen kerta kun tämä Windowsin indeksointi oli päällä, ja divx-elokuva ei pyörinyt nykimättä. Syy: Windows oli tulkinnut että en tee mitään ja alkoi indeksoimaan asemaa...
Andronikos Re: Pieni ohjelma?!
Andronikos, 17.10.2004 00:23:41
Pisteet: 0
Osaako kukaan siis sanoa että miten tämä eroaa Windowsin omasta sisäänrakennetusta indexsointi automatiikasta, joka on ensimmäisenä käytöstä poistettavien ominaisuuksien listalla. Tulee vaan mieleen kerta kun tämä Windowsin indeksointi oli päällä, ja divx-elokuva ei pyörinyt nykimättä. Syy: Windows oli tulkinnut että en tee mitään ja alkoi indeksoimaan asemaa...
Ero on ainakin siinä, että jos windowsin käyttäjille esitettäisiin hakutoiminnon päivitys, joka vaatii gigan vapaata kovalevytilaa, syntyisi valtaisia mellakoita ja protesteja. Kun google tekee saman, kyseessä on mullistava läpimurto ja valtaisa lahja loppukäyttäjille.
"I am angry, but fools seldom fail to draw my ire."
Mike Steel Re: Pieni ohjelma?!
Mike Steel, 15.10.2004 07:23:19
Pisteet: 0
Joillekin se ehkä toimii, joillekin ei. Nopea haku kovalevyn tiedostoista on erinoimainen asia, hienoa että se viimeinkin on tulossa saataville. Ensi vuonna se tulee Mäkkiinkin ja muutaman vuoden päästä WinFS:n myötä natiivisti Windowsiinkin.
-On ollut Windowsissa jo NT4 ajoista (eli noin 9 vuotta). NT4 Serverille oli saatavana (ilmainen) lisäpaketti jolla serverin tiedostot pystyi indeksoimaan, ja sitten tekemään hakuja (esim boolean hakuja tiedoston sisällön perusteella jne).

Työasema versioihin tuo tuli Win2000 Pro:n mukana.

WinFS tekee paljon muutakin kuin pelkästään indeksoi tiedostoja ja tarjoaa tätä kautta nopeita hakuja. Kiinnostuneille lisää infoa täällä: http://msdn.microsoft.com/data/winfs/
"This was no boating accident!"
dotcom Re: Pieni ohjelma?!
dotcom, 15.10.2004 08:27:31
Pisteet: 0
NAME
locate -- find filenames quickly

...

HISTORY
The locate command first appeared in 4.4BSD. Many new features were added in FreeBSD 2.2
feenix Re: Pieni ohjelma?!
feenix, 15.10.2004 12:32:31
Pisteet: 0
NAME locate -- find filenames quickly
Harjoitustehtäväksi jäänee mitä eroa on tiedostonimihaulla ja tiedostojen sisältö- ja metatietohaulla.
Saltsa Re: Pieni ohjelma?!
Saltsa, 16.10.2004 11:11:37
Pisteet: 0
NAME locate -- find filenames quickly
...
HISTORY
The locate command first appeared in 4.4BSD. Many new features were added in FreeBSD 2.2
Ja mistä lähtien locate on osannut etsiä tiedostojen sisältöä? Ei ainakaan nyky-linux-distroissa osaa etsiä, tuskin muissakaan.
Mike Steel Re: Pieni ohjelma?!
Mike Steel, 15.10.2004 11:42:00
Pisteet: 0
-Joo, tais olla "WHERE" komento myös DOSsissa. Tosin tässähän on kyse paljon muusta kuin tiedoston etsimisestä pelkän nimen perusteella, ja WinFS taas sitten tekeekin jo paljon_muuta^2.
"This was no boating accident!"
bungle Re: Pieni ohjelma?!
bungle, 15.10.2004 11:55:22
Pisteet: 0
WinFS taas sitten tekeekin jo paljon_muuta^2.
Tai tekee paperilla. Mitään ei oikein voi sanoa, ennen kuin se on julkaistu virallisesti. Uskon kyllä, että jotain julkaistaa, mutta on MS ennenkin hehkuttanut / demonnut ominaisuuksia, mitä ei ole koskaan saatu itse tuotteeseen tai sitten ominaisuuden implementointi on ollut jotain muuta, kuin mistä on puhuttu.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
JJ Re: Pieni ohjelma?!
JJ, 15.10.2004 13:55:45
Pisteet: 0
-On ollut Windowsissa jo NT4 ajoista (eli noin 9 vuotta). NT4 Serverille oli saatavana (ilmainen) lisäpaketti jolla serverin tiedostot pystyi indeksoimaan, ja sitten tekemään hakuja (esim boolean hakuja tiedoston sisällön perusteella jne).
Joo, onhan noita ollut vaikka mitä virityksiä, myös mäkissä ja linussa, mutta useista syistä johtuen ne ovat olleet niin huonoja että niitä ei juurikaan ole käytetty.. Tarkoitin lähinnä sitä että tulee sellainen joka on käyttökelpoinen.
d2s Googlen esiinmarssi uusille alueille
d2s, 15.10.2004 20:51:29
Pisteet: 0
Mukava huomata että aiemmin lukemani huhut eivät ole vain jääneet huhuiksi. Tämä ja muut Googlen viimeaikaiset hankinnat näyttävät tietä yhä laajenevalle palvelukokonaisuudelle jonka ytimenä on ihmisten tarve tiedon löytämiseen ja julkaisemiseen. Sen suurempia spekuloimatta voisi sanoa että jos/kun Google saa nykyiset ja myöhemminkin julkaistavat systeeminsä kunnollisesti yhdistettyä laajemmaksi toimivaksi paketiksi niiin ei voi kuin ihmetellä että kuinka laajalle se levittäytyy. Milloinkohan Googlella pystyisi hakemaan videomuotoisten uutisten sisällöstä tietoa matkapuhelimen kautta keskellä lumen peittämää pohjois-Lappia?

Uusia ideoita odotellen.
// d2s
Googlen erillisten mokkuloiden integrointi..
dRD, 15.10.2004 13:59:22
Pisteet: +1
Lueskelin Desktop Googlesta eilen ko. softan sivuilta pitkän pätkän ja konsepti vaikutti varsin mielenkiintoiselta, vaikkakin toivon tuen OOo:n omille tiedostomuodoille, Thunderbirdin maileille ja Mirandan IM-logeille tulevan tuettujen formaattien listalle piakkoin..

Mutta enemmän mietitytti se, missä vaiheessa Google alkaa iskemään projektejaan vihdoinkin yhteen nippuun. Desktop -haku, Deskbar -betamokkula, Gmail Notifier, Toolbar... Selvä tarve integroinnille yhdeksi sovellukseksi on olemassa, nähtäväksi jää miten G aikoo homman toteuttaa ja millä aikataululla. Lisäksi paljon hehkutettu Bloggerin ja Picasan osto on myös jäänyt hyyyvin vähälle integroinnille, ainakin noin omasta mielestäni -- mistään Googlen virityksistä ei löydy mitään näppärää tapaa esim. julkaista linkkejä Bloggerin sivuilla tai siirtää HDD:llä olevia kuvia Picasaan.

Mutta tämä oli taas tällaista "ääneen" pohdiskelua..
IsoJanis Ihan kiva, mutta...
IsoJanis, 17.10.2004 23:36:55
Pisteet: 0
Tuohan tukee varsin rajattua määrää ohjelmia. Minä kun käytän OpenOfficea, Thunderbirdiä, Firefoxia + ym. , mitä ei tuo ei tue. Itseasiassa mitään noista ohjemista, joita tuohon on lueteltu, en käytä.

Konseptina kuulostaa ihan jännältä, mutta tuki on kovin suppea (M$). Enkä ala minkään maailman "Google Desktop Search":n takia siirtymään Microsoftiin, en.