Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Maanantai, 26.5.2003

HP:ltä Linux-kannettava 450 euron hintaluokassa

Hewlett-Packard on aloittanut edullisten Linux-pohjaisten kannettavien myynnin Thaimaassa. Noin 450 euron hintaisessa kannettavassa on 800 megahertsin Intel Celeron -prosessori, 128 megatavua keskusmuistia ja 20 gigatavun kovalevy. Edulliset Linux-kannettavat ovat osa Thaimaan viestintäministeriön hanketta, jonka tarkoituksena on laskea PC-teknologian hintataso tavallisten kansalaisten ulottuville. Linux on valittu kannettavien käyttöjärjestelmäksi Windowsin korkeiden lisenssihintojen vuoksi.

Viime viikolla myyntiin tulleiden Linux-kannettavien kysyntä on ollut niin valtavaa, että ministeriö on huolissaan HP:n kyvystä valmistaa kannettavia riittävän nopeasti. Ministeriö uskoo, että kannettavia myydään projektin aikana noin 300 000 kappaletta ja myöhemmin julkaistavia työasemia noin 700 000 kappaletta.

Lue juttu oma, 26.5.2003 00:01. Lähde: cnet
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 24 uutta / 24 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Big deal...
Anonyymi kommentoija, 26.5.2003 00:31:50
Pisteet: 0
Mulla ois myynnissä yks Linux-kannettava kanssa. Värinäyttöinen AST 900N. Sanotaan vaikka 300 euroa.

Eli ei ole temppu eikä mikään myydä 450 euron kannettavaa tietokonetta. Paljon haasteellisempaa on pyytää siitä 4500, kuten eräs meidän kaikkien rakastama hedelmäpuoti. :)
Re: Big deal...
Anonyymi kommentoija, 26.5.2003 01:47:14
Pisteet: 0
Kyllä Tekesin, Sitran ja mitä näitä hyväveli-järjestöjä nyt onkaan, pitäisi nostaa Suomen oikeasti tietotekniikan kärkimaiden joukkoon ja tarjota kansalaisille 500 euron Powerbookkeja.
Mullekin tommonen please :)
Anonyymi kommentoija, 26.5.2003 14:19:25
Pisteet: 0
Kyllä tommonen mullekin kelpaisi. Olis ihan opiskelijaystävällinen hinta toi jo. Tuolla hinnalla mullakin saattas joskus olla varaa ostaa läppäri :)
450e?
Anonyymi kommentoija, 26.5.2003 16:45:06
Pisteet: +1
mistä te tuollaisen summan saitte?
$1.20=1e
$450=375e
feenix Re: 450e?
feenix, 27.5.2003 16:41:11
Pisteet: 0
mistä te tuollaisen summan saitte? $1.20=1e
$450=375e
Suomessa on sellainen asia kuin arvonlisävero, eli jos tänne tulevat, ovat vähintään tuon 450e, vaikka kurssi olisikin näin suotuisa.

Tietysti voi miettiä onko parempi muuntaa suoraan rahasummat 'oikein', jos laite on vain ulkomailla saatavilla.
Re: 450e?
Daedalon, 26.5.2003 22:24:14
Pisteet: 0
mistä te tuollaisen summan saitte? $1.20=1e
$450=375e
Itse laskeskelin tuon mainitun 450 e perusteella, että niistä pyydettäisiin täällä vähintään 500 e kovan kilpailun allakin. 375 e -> 500 e kuulostaa kyllä realistisemmalta hinnankorotukselta Thaimaa -> Suomi -välillä.
jh -
jh, 26.5.2003 14:09:41
Pisteet: 0
Ja sitten vain jännätään milloin ensimmäinen Microsoftin lobbari lentää thaimaaseen tukemaan maan IT teollisuutta...
gm4 +
gm4, 27.5.2003 15:20:12
Pisteet: +1
Hmm... Tämä Thaimaan valtion hanke oli avoin tarjouskilpailu kaikille kansallisille ja kansainvälisille ohjelmisto- & laitevalmistajille. Mä luulen että myös Microsoft oli mukana kisassa.

Lisäksi Microsoft on tänä vuonna tiukentanut Thaimaan nettikahviloiden valvontaa. Näitä kahviloita on maassa useita tuhansia ja lähes jokaisessa koneessa lisensoimaton Windows käyttöjärjestelmä.

En usko että kovinkaan monella nettikahvilalla on varaa hankkia koneisiin kallista Windows lisenssiä. Toiminta jatkuu edelleen "laittomana" ja sakkorangaistuksen uhassa siirrytään Linux käyttöjärjestelmään.

Thaimaan ALV on muuten 7% ja jos joku tässä viestiketjussa pohdiskeli kyseisten laitteiden maahantuontia Suomeen, niin ei onnistu. Laitteet toimitetaan jätettyjen hakemusten perusteella Thaimaan kansalaisille, ensisijaisesti opiskelijoille.
Positiivinen uutinen
Daedalon, 26.5.2003 01:15:38
Pisteet: +1
Vihdoinkin ovat tainneet saada Linux-kannettavien bisneksen käyntiin. Seurauksena sellaisia varmaan alkaa saamaan täälläkin joka datakaupasta.

Viiden huntin kannettavat menisivät täällä varmasti tiuhaan tahtiin, kun nykykannettavat maksavat halvimmillaan tonnin Suomen markkinoilla. Itsekin ostaisin varmaan heti kun tuollaisia tulisi myyntiin.
Re: Positiivinen uutinen
Anonyymi kommentoija, 26.5.2003 01:35:21
Pisteet: 0
Itsekin ostaisin varmaan heti kun tuollaisia tulisi myyntiin.
Niin, kun kerran halvalla saa. En oikein sisäistä, minkä takia pitää painottaa halpaa hintaa.

Tai tietysti silloin, jos konetta tulee käytettyä vain erittäin harvoin. Tai jos yritys hankkii satoja bulkkikoneita työntekijöilleen.

Muuten luulisi aika monen muun asian painavan vaakakupissa enemmän.
Re: Positiivinen uutinen
Anonyymi kommentoija, 26.5.2003 23:36:54
Pisteet: 0
Itsekin ostaisin varmaan heti kun tuollaisia tulisi myyntiin.
Niin, kun kerran halvalla saa. En oikein sisäistä, minkä takia pitää painottaa halpaa hintaa.
Kyllä minä näen moniakin syitä painottaa halpaa hintaa ja olen joissakin ominaisuuksissa valmis tinkimään edullisen koneen tapauksessa. Tämän takia olen tällä hetkellä käytetyn Toshiba Tecra 8000:n tyytyväinen omistaja - tämä uudella akulla varustettu hankinta riittää mainosti minun tarpeisiini... ja oli myös erittäin halpa hinnaltaan ;)
TeknoHog Re: Positiivinen uutinen
TeknoHog, 26.5.2003 03:42:26
Pisteet: +1
Itsekin ostaisin varmaan heti kun tuollaisia tulisi myyntiin.
Niin, kun kerran halvalla saa. En oikein sisäistä, minkä takia pitää painottaa halpaa hintaa.
Tai tietysti silloin, jos konetta tulee käytettyä vain erittäin harvoin. Tai jos yritys hankkii satoja bulkkikoneita työntekijöilleen.
Muuten luulisi aika monen muun asian painavan vaakakupissa enemmän.
Minua ainakin kiinnostaa sellainen kone, jonka saa ilman pakollista Windowsia. En halua maksaa siitä kun en kuitenkaan käytä. Eikä kannettavia niin vain kasata itse komponenteista lähtien.

Tietenkään samoja malleja ei voi myydä Windowsilla ja ilman, silloinhan paljastuisi arveluttavia hintatietoja. Erotushan ei ole sama kuin kaupasta erikseen ostetun Windows-paketin hinta. Eikä se ole välttämättä sama kaikille valmistajille.

Suomessa on muuten kielletty esimerkiksi kännykän ja liittymän kytkykauppa. Eikö sama koske myös tietokonetta ja käyttöjärjestelmää?
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
Re: Positiivinen uutinen
Anonyymi kommentoija, 26.5.2003 04:51:59
Pisteet: 0
Suomessa on muuten kielletty esimerkiksi kännykän ja liittymän kytkykauppa. Eikö sama koske myös tietokonetta ja käyttöjärjestelmää?
Ei jostain syystä koske, taitaa olla vielä niin että halpis marketmikroja ei saa myydä ilman käyttöjärjestelmää koska ilman sitä kone ei ole käyttökelpoinen.
Re: Positiivinen uutinen
Anonyymi kommentoija, 26.5.2003 12:02:53
Pisteet: +1
Suomessa on muuten kielletty esimerkiksi kännykän ja liittymän kytkykauppa. Eikö sama koske myös tietokonetta ja käyttöjärjestelmää?
Ei jostain syystä koske, taitaa olla vielä niin että halpis marketmikroja ei saa myydä ilman käyttöjärjestelmää koska ilman sitä kone ei ole käyttökelpoinen.
Onko kännykkä käyttökelpoinen ilman liittymää?
Ei varmasti ole. Oma motorolani ei edes suostu käynnistymään, ellei siinä ole sim-korttia.
Re: Positiivinen uutinen
Anonyymi kommentoija, 26.5.2003 17:07:36
Pisteet: 0
Suomessa on muuten kielletty esimerkiksi kännykän ja liittymän kytkykauppa. Eikö sama koske myös tietokonetta ja käyttöjärjestelmää?
Ei jostain syystä koske, taitaa olla vielä niin että halpis marketmikroja ei saa myydä ilman käyttöjärjestelmää koska ilman sitä kone ei ole käyttökelpoinen.
Onko kännykkä käyttökelpoinen ilman liittymää?
Ei varmasti ole. Oma motorolani ei edes suostu käynnistymään, ellei siinä ole sim-korttia.
Tämä on hyvin outoa, sillä käsittääkseni kaikkien kännyköiden pitäisi pystyä soittamaan hätänumeroihin ilman sim-korttia.
jjx Re: Positiivinen uutinen
jjx, 26.5.2003 10:52:40
Pisteet: 0
Niin, kun kerran halvalla saa. En oikein sisäistä, minkä takia pitää painottaa halpaa hintaa.
Sen takia, että kannettavat ovat kalliita (tai ainakin niitä pidetään semmoisina). Monella tuntuisi olevan käyttöä kannettavalle, joka nimenomaan olisi halpa. Semmoiselle peruskoneelle, jolla voisi tehdä muistiinpanoja ja ehkä lukea sähköpostit, jossa ei tarttis olla mitään superprossua. Varmaan ainoat "laatuvaatimukset" olisivat, että näppiksen pitäisi olla ok, painoa ei liikaa ja akuissa kestoa.

-Juha
Re: Positiivinen uutinen
Anonyymi kommentoija, 26.5.2003 16:22:11
Pisteet: +1
Semmoiselle peruskoneelle, jolla voisi tehdä muistiinpanoja ja ehkä lukea sähköpostit, jossa ei tarttis olla mitään superprossua. Varmaan ainoat "laatuvaatimukset" olisivat, että näppiksen pitäisi olla ok, painoa ei liikaa ja akuissa kestoa.
Itselläni on kesäprojektina Cirruksen CS8900A-pohjaisen NIC-palikan virittely wanhaan Z88:aan. Kunnon näppis, 900g, toimii neljällä AA-paristolla vuorokauden verran :) Sarjaväylän päällä toimiva TCP/IP-pino tuohon jo löytyy, joten telnetin läpi sähköpostin luku onnistuu jo nyt, mutta onhan se hienompaa lykätä kone suoraan verkkoon. Tuo lienee assemblyillä ihmeteltävänä, mikäli saan jotain aikaiseksi.

Z88 ei tietenkään sovi ihmisille, joiden mielestä muistiinpanoihin vaaditaan kymmenen erilaista fonttia ja 16 miljoonaa väriä :)
Re: Positiivinen uutinen
Anonyymi kommentoija, 26.5.2003 17:44:57
Pisteet: 0
onella tuntuisi olevan käyttöä kannettavalle, joka nimenomaan olisi halpa. Semmoiselle peruskoneelle, jolla voisi tehdä muistiinpanoja ja ehkä lukea sähköpostit, jossa ei tarttis olla mitään superprossua.
Nimenomaan. Pärjäsin pitkään 400MHz pyötäkoneluuskalla, ja jouduin päivittämään vaan grafiikkahommien ja pelien takia. Koodailu, surffaus, irkkaus ynnä muut toimet hoituisivat loistavasti tuollaisilla alle 1GHz koneilla ilman hienoja integroituja GeForce 4:sia, ja hintakin voitaisiin laittaa kohdalleen.
Omasta tuttavapiiristäni tiedän, että varsinkin opiskelijoiden keskuudessa tälläisten vanhalle raudalle kasattujen läppärien kysyntä olisi iso, jos vaan olisi tarjontaa.
feenix Re: Positiivinen uutinen
feenix, 27.5.2003 16:46:59
Pisteet: 0
Sen takia, että kannettavat ovat kalliita (tai ainakin niitä pidetään semmoisina). Monella tuntuisi olevan käyttöä kannettavalle, joka nimenomaan olisi halpa. Semmoiselle peruskoneelle, jolla voisi tehdä muistiinpanoja ja ehkä lukea sähköpostit, jossa ei tarttis olla mitään superprossua. Varmaan ainoat "laatuvaatimukset" olisivat, että näppiksen pitäisi olla ok, painoa ei liikaa ja akuissa kestoa.
Ihmettelen vieläkin miksei ole tullut StrongARM/XScale-pohjaisia pieniä koneita, joissa olisi joko WinCE tai vaikka Opie sisässä. Saisi kevyeksi, ei veisi virtaa juuri mitään, on tehoja vaikka naapurille lainata jne. Mutta ei. Kun sen pitää olla peesee että siihen saa mirkin ja varets-ohjelmat ja pelit. Mukamas.
Re: Positiivinen uutinen
Anonyymi kommentoija, 26.5.2003 11:45:28
Pisteet: 0
Vihdoinkin ovat tainneet saada Linux-kannettavien bisneksen käyntiin.
Miksi juuri Thaimaa? Yksi syy voisi olla vahva tuki OpenOffice.org:lle.

http://th.openoffice.org/

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
reg Re: Positiivinen uutinen
reg, 27.5.2003 10:54:46
Pisteet: 0
Toinen syy voi olla se, että kyseessä on Thaimaan valtion hanke, ja että se subventoi hanketta.

"The government is subsidizing the cost of the hardware, and will also provide service and support for the notebook."
Re: Positiivinen uutinen
Anonyymi kommentoija, 26.5.2003 13:20:11
Pisteet: +1
Vihdoinkin ovat tainneet saada Linux-kannettavien bisneksen käyntiin. Seurauksena sellaisia varmaan alkaa saamaan täälläkin joka datakaupasta.
Tässäpä vaan ei taida olla kyse linux bisneksestä vaan kyseessä lienee se että saataisiin tietotekniikka palveluja, laitteita ja osaamista levitettyä köyhissäkin maissa tasavertaisesti väestön keskuuteen.

Alle viidensadan euron kannettava on edelleen köyhissä maissa liian korkea hinnaltaan suurimmalle osalle väestöä. Hinnan putoaminen varmasti kuitenkin lisää huomattavasti kiinnostusta hankkia moinen vempele.
pepieti Re: Positiivinen uutinen
pepieti, 26.5.2003 07:14:59
Pisteet: 0
Viiden huntin kannettavat menisivät täällä varmasti tiuhaan tahtiin, kun nykykannettavat maksavat halvimmillaan tonnin Suomen markkinoilla. Itsekin ostaisin varmaan heti kun tuollaisia tulisi myyntiin.
Pelkän alv:n lisäyksen jälkeen hinta olisi Suomessa 549? ja siihen vielä päälle Suomi-lisä niin myyntihinnaksi tulisi n. 600-650?. Ei sen puoleen kyllä itseänikin kiinnostaisi tuon hintainen kannettava ilman MS-veroa.
Suomeenkin
mzh, 29.5.2003 18:59:13
Pisteet: 0
Kyllä olisi p0p saada tämmöinen Suomeenkin. Itse kun olen nyt katsellut kannettavien hintoja niin kyllä on hirvittänyt, 1000e halvimmat. Vielä "kaupanpäälle" pakko ottaa Windows. 200e hinnasta jo pelkän Windowsin poistolla mutta sepä ei onnistukkaan.