Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Maanantai, 3.2.2003

HTV esitteli jälleen uusia Welho-tuotteita

HTV tuo helmi-maaliskuussa markkinoille sekä taloyhtiöille että kuluttajille suunnattuja uusia nettipalveluita. Suositut Welho pro, Welho 525 ja Welho mega -laajakaistapalvelut saavat rinnalleen helmikuun lopulla Welho mini -liittymän, joka on nopeudeltaan 100 kbps. Welho minin kiinteä kuukausihinta on 29 euroa. Welhon minin voi päivittää aidoksi laajakaistapalveluksi yhdellä puhelinsoitolla tai napin painalluksella.

HTV ryhtyy maaliskuussa tarjoamaan taloyhtiöille suunnattua Talowelho-laajakaistapalvelua. Talowelhon hankkivien taloyhtiöiden asukkaille on tarjolla edullinen Kotiwelho-laajakaistapalvelu. Talowelho-palvelu on taloyhtiön oma intranet, joka helpottaa asukkaiden välisen yhteydenpidon lisäksi isännöitsijän ja huoltoyhtiön kommunikointia asukkaiden kanssa. Kaikki Talowelhon käyttökustannukset sisältyvät vuosimaksuun, eikä palvelun käyttöönotto edellytä taloyhtiöltä investointeja. Talowelhoon liitettävässä Kotiwelho-palvelussa on 500 kbps:n huoneistokohtainen nettiyhteys. Kotiwelhon kiinteä kuukausihinta on 45 euroa/kk.

K2, 3.2.2003 15:29. Lähde: HTV
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 25 uutta / 25 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Lisää (miten sattuu) toimivia palveluja
Anonyymi kommentoija, 3.2.2003 15:47:41
Pisteet: 0
HellTV vain tarjoa uutta vaihtoehtoa. Voisivat hetken aikaa keskittyä saamaan vanhat yhteydet kuntoon.
Re: Lisää (miten sattuu) toimivia palveluja
Anonyymi kommentoija, 3.2.2003 16:30:09
Pisteet: 0
HellTV vain tarjoa uutta vaihtoehtoa. Voisivat hetken aikaa keskittyä saamaan vanhat yhteydet kuntoon.
Kaikki sen tietää että Welho PRO on nettipeli käytössä erittäin huono mutta minä olen ainakin 100% tyytyväinen Welho viiskaksivitoseeni jonka kesällä vaihdoin pro:n tilalle.
Re: Lisää (miten sattuu) toimivia palveluja
Anonyymi kommentoija, 4.2.2003 17:07:24
Pisteet: 0
Kaikki sen tietää että Welho PRO on nettipeli käytössä erittäin huono mutta minä olen ainakin 100% tyytyväinen Welho viiskaksivitoseeni jonka kesällä vaihdoin pro:n tilalle.
Onneksi olkoon!

HellTeeVeen kampanja on purrut:
- pistetään uusi kalliimpi vaihtoehto markkinoille
- lopetetaan vanhan halvemman "tukeminen" ja kehitys
- pistetään suurin osa kaistasta uuteen kalliimpaan vaihtoehtoon
- odotetaan ihmisten vaihtavan kalliimpaan vaihtoehtoon
- suljetaan vanha halvempi
- taas on tyhmää kansalaista höynäytetty ja se ei tajunnu mitään...

HAA! Mutta minäpä tajusin! - Ette voi minulle enää mitään, tiedän juonenne ja nyt kukaan ei voi estää enää voittokulkuani!

Leikkaan kaikki piuhat ja ryhdyn internetin noumädiksi! Juoksen tukka hulmuten ja huutaen kadulle ja surffaan ilman yhtäänä piuhaa ilmaiseksi vapaitten wlanien kautta... ...kukaan ei voi estää minua! HAA!

#Low battery warning#

#System shutdown#

...
uutisten helsinki-keskeisyys
Anonyymi kommentoija, 3.2.2003 18:45:40
Pisteet: +1
käsittääkseni htv tarjoaa palvelujaan henlsingissä ja pääkapunkiseudulla. olenkohan oikeassa? nimittäin asun oulussa, enkä tiedä niin noista helsingin asioista. olen vain kiinnittänyt huomioni seikkaan, että täällä sektorissa uutisoidaan erityisesti helsinkiläisien internetpalveluntarjoajien uutuuspalveluja yms. tai vaikkapa helsikiläisen opiskelija-asuntosäätiön internetsotkuista. muiden kaupunkien vastaavista "uutisista" en ole huomannut olevan mitään. onko tämä sitä helsinki-keskeisyyttä, mitä on kyllä havaittavissa muissakin medioissa?

en varsinaisesti kateuttani kysele moisia asioista, ajattelin vain että kuinka monia loppujen lopuksi kiinnostaa jonkun htv:een uudet nopeammat internetyhteydet uutisoituna täällä? kyse on kuitenkin hyvinkin paikallisesta "tuotteesta", eli tässä on kyseessä aivan eri asia kuin esim. joidenkin näyttökorttien, prosessoreiden tai vaikkapa kovalevyjen uutisoinnista.
Re: uutisten helsinki-keskeisyys
K2, 3.2.2003 23:45:06
Pisteet: +1
olen vain kiinnittänyt huomioni seikkaan, että täällä sektorissa uutisoidaan erityisesti helsinkiläisien internetpalveluntarjoajien uutuuspalveluja yms. tai vaikkapa helsikiläisen opiskelija-asuntosäätiön internetsotkuista.
Jos muut kuin helsinkiläiset yritykset eivät osaa kirjoittaa lehdistötiedotteita tekemisistään, niin sille emme täällä toimituksessa voi yhtään mitään.

Totta puhuen nykyään tulee melko kiitettävästi tiedotteita pieniltä yrityksiltä ympäri Suomea. Valitettavasti niissä kerrotaan tuotteista, jotka eivät istu Sektorin uutistarjontaan. Esimerkiksi pienelle kehittäjäjoukolle tehdyt apuvälineet ja muut normaalille kuluttajalle täysin vieraat asiat.

muiden kaupunkien vastaavista "uutisista" en ole huomannut olevan mitään.
Sitä näkee, mitä haluaa nähdä. Joka tapauksessa: http://sektori.com/uutiset/2369/voas:n. Vaasa ei ole osa Helsinkiä. Tämä tuli näin pikaisesti mieleen, kun kerran opiskelija-asunnot nostettiin esille.
Dakkus Re: uutisten helsinki-keskeisyys
Dakkus, 3.2.2003 20:26:53
Pisteet: 0
käsittääkseni htv tarjoaa palvelujaan henlsingissä ja pääkapunkiseudulla. olenkohan oikeassa? nimittäin asun oulussa, enkä tiedä niin noista helsingin asioista. olen vain kiinnittänyt huomioni seikkaan, että täällä sektorissa uutisoidaan erityisesti helsinkiläisien internetpalveluntarjoajien uutuuspalveluja yms. tai vaikkapa helsikiläisen opiskelija-asuntosäätiön internetsotkuista. muiden kaupunkien vastaavista "uutisista" en ole huomannut olevan mitään. onko tämä sitä helsinki-keskeisyyttä, mitä on kyllä havaittavissa muissakin medioissa? en varsinaisesti kateuttani kysele moisia asioista, ajattelin vain että kuinka monia loppujen lopuksi kiinnostaa jonkun htv:een uudet nopeammat internetyhteydet uutisoituna täällä? kyse on kuitenkin hyvinkin paikallisesta "tuotteesta", eli tässä on kyseessä aivan eri asia kuin esim. joidenkin näyttökorttien, prosessoreiden tai vaikkapa kovalevyjen uutisoinnista.
Öbaut 20% Suomen väestöstä asuu Helsingin ympäristössä. Tämän takia todennäköisyys, että joku ihminen on nimenomaan Helsingin alueelta, on varsin suuri. Tähän kun vielä lasketaan mukaan kiinteiden nettiyhteyksien saatavuuden (helpottaa yleistä nörtteilyä ja sen oppimista), aletaan saada kivoja lukuja. Elisiis syynä asioiden Helsinki-keskeisyyteen voi olla vaikkapa se, että oman lähiseudun alueista on helpompi saada tietoa kuin muiden alueiden tapahtumista. Jos alueellasi tapahtuu jotain kivaa, voinet vallan mainiosti lähettää asiasta tiedon sektorin väelle. Tai jotain. Tai sitten ne asuu Stadista yli 150km päällä ja on vaan salaliitossa Stadin kanssa. Ei voi tietää/muistaa nuista ihmisistä :)
--
Seuraa euroseteleidesi jälkiä! http://eurobilltracker.eu/ - "Hei! Tämähän on matkustanut Lissabonista tänne Helsinkiin!"
sacha Re: uutisten helsinki-keskeisyys
sacha, 3.2.2003 23:45:13
Pisteet: 0
Öbaut 20% Suomen väestöstä asuu Helsingin ympäristössä. Tämän takia todennäköisyys, että joku ihminen on nimenomaan Helsingin alueelta, on varsin suuri.
Jos about 20% asuu Helsingin ympäristössä, niin 80% ei asu.

Okei, en valittaisi, jos asuisin ko. alueella, mutta kun en asu niin en voi ymmärtää miksi tälläisiä uutisia tulee vähä väliä. Toki Sektorilla on kaikki oikeus valita uutiset oman mielenkiintonsa mukaan, mutta muitakin voi välillä ajatella.

Onneksi ei tarvitse tällä hetkellä miettiä, mitään liittymiä kun 100 meganen on itsellä, mutta silti...
Pakkosyötöllä ylihinnoiteltuja alitoimivia palveluita...
Anonyymi kommentoija, 3.2.2003 20:14:05
Pisteet: +1
Näin Welho "Pro" palvelun "onnellisena" omistajana sain juurikin tietää, että ostopäätökseeni taannoin suuresti vaikuttanut HTV:n oma kampanjointi olikin pelkkä kupla.

Welho Pro:ta mainostettiin alunperin rajoittamattomana liittymänä, jonka teoreettiset siirtonopeudet ovat radikaalisti esim ISDN-yhteyksiä parempia (10M/768k). Soittakaapa hyvät Pro asiakkaat Welhon asiakaspalveluun ja kysykääpä, mikä laulu nyt soi kellossa!

Jos joku edes suostuu teille mitään selkeää arvoa antamaan ja vältytte ympäripyöreältä jaarittelulta kaistoista saatte kuulla, että ah niin rajoittamaton Pro-liittymänne on kuin onkin rajoitettu ulospäin lähtevältä kaistaltaan 200kbitin maksimiarvoon. No, kaikki tosin tietävät kokemuksesta, että edes tämä ei pidä käytännössä paikkaansa ja noin "suuria" yhteysnopeuksia on turha edes kuvitella saavansa.

Olisi tosin kiva kuulla, miten on laita ADSL-yhteyksissä. Saako asiakas hänelle luvattua kaistaa vai päteekö ADSL-markkinoinnissakin se, että numerot ovat vain numeroita paperilla ja asiakas elelköön omissa kuvitelmissaan todellisesta nopeudesta.

T: Silmäänkustukko?
Re: Pakkosyötöllä ylihinnoiteltuja alitoimivia palveluita...
Anonyymi kommentoija, 3.2.2003 20:27:43
Pisteet: 0
Näin Welho "Pro" palvelun "onnellisena" omistajana sain juurikin tietää, että ostopäätökseeni taannoin suuresti vaikuttanut HTV:n oma kampanjointi olikin pelkkä kupla. Welho Pro:ta mainostettiin alunperin rajoittamattomana liittymänä, jonka teoreettiset siirtonopeudet ovat radikaalisti esim ISDN-yhteyksiä parempia (10M/768k). Soittakaapa hyvät Pro asiakkaat Welhon asiakaspalveluun ja kysykääpä, mikä laulu nyt soi kellossa!
Jos joku edes suostuu teille mitään selkeää arvoa antamaan ja vältytte ympäripyöreältä jaarittelulta kaistoista saatte kuulla, että ah niin rajoittamaton Pro-liittymänne on kuin onkin rajoitettu ulospäin lähtevältä kaistaltaan 200kbitin maksimiarvoon. No, kaikki tosin tietävät kokemuksesta, että edes tämä ei pidä käytännössä paikkaansa ja noin "suuria" yhteysnopeuksia on turha edes kuvitella saavansa.
Olisi tosin kiva kuulla, miten on laita ADSL-yhteyksissä. Saako asiakas hänelle luvattua kaistaa vai päteekö ADSL-markkinoinnissakin se, että numerot ovat vain numeroita paperilla ja asiakas elelköön omissa kuvitelmissaan todellisesta nopeudesta.
T: Silmäänkustukko?
adsl-liittymissä yleensä saa luvatun kaistan käyttöön, mutta se onkin kaapelimotua paljon pienempi ja maksaa maltaita. onpahan "oma kaista" :)
Re: Pakkosyötöllä ylihinnoiteltuja alitoimivia palveluita...
Anonyymi kommentoija, 4.2.2003 02:24:21
Pisteet: 0
adsl-liittymissä yleensä saa luvatun kaistan käyttöön, mutta se onkin kaapelimotua paljon pienempi ja maksaa maltaita. onpahan "oma kaista" :)
Tilanne täällä Oulun taisteluareenalla on sellainen että 10/10 vdsl ja tavara kulkee isdn -vauhtia, ulkomaailma jumittaa jo toista viikkoa, siis tavallisen pätkimisen ja oikuttelun lisäksi. Ja sisäverkon vauhti muistuttaa tallottua etanaa. CambusBaanalaiset pääsevät webbiin joka toinen päivä, keveneehän se kuorma tuollakin tavalla. Eivätpä Opoyllä osanneet ennakoida ja kenen päätä nyt pitäisi silitellä.

Ei ole herkkua maksaa miltein 80e/kk tästä ihka ikiomasta paskajohdosta kun pitäisi töitäkin saada tehtyä.
Re: Pakkosyötöllä ylihinnoiteltuja alitoimivia palveluita...
Anonyymi kommentoija, 3.2.2003 22:45:09
Pisteet: 0
Welho Pro:ta mainostettiin alunperin rajoittamattomana liittymänä, jonka teoreettiset siirtonopeudet ovat radikaalisti esim ISDN-yhteyksiä parempia (10M/768k).
Sanon että sinä se hölmö olet ollut. Alusta asti oli tiedossa, että se 30M/768k jaetaan kaikkien HTV:n samalla alueella olevien kesken.

Jos viitsi vähänkin miettiä, kuinka monta käyttäjää tuolle aluella pitää laittaa kaistaa jakamaan, että tuo htv:n HALPA liittymä saadaan kannattavaksi, niin tajuaa kyllä ettei sillä mitään 10mbit imuutuksia saa aikaiseksi.

Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Re: Pakkosyötöllä ylihinnoiteltuja alitoimivia palveluita...
Anonyymi kommentoija, 10.6.2004 23:09:55
Pisteet: 0
Näin Welho "Pro" palvelun "onnellisena" omistajana sain juurikin tietää, että ostopäätökseeni taannoin suuresti vaikuttanut HTV:n oma kampanjointi olikin pelkkä kupla. Welho Pro:ta mainostettiin alunperin rajoittamattomana liittymänä, jonka teoreettiset siirtonopeudet ovat radikaalisti esim ISDN-yhteyksiä parempia (10M/768k). Soittakaapa hyvät Pro asiakkaat Welhon asiakaspalveluun ja kysykääpä, mikä laulu nyt soi kellossa!
Jos joku edes suostuu teille mitään selkeää arvoa antamaan ja vältytte ympäripyöreältä jaarittelulta kaistoista saatte kuulla, että ah niin rajoittamaton Pro-liittymänne on kuin onkin rajoitettu ulospäin lähtevältä kaistaltaan 200kbitin maksimiarvoon. No, kaikki tosin tietävät kokemuksesta, että edes tämä ei pidä käytännössä paikkaansa ja noin "suuria" yhteysnopeuksia on turha edes kuvitella saavansa.
Olisi tosin kiva kuulla, miten on laita ADSL-yhteyksissä. Saako asiakas hänelle luvattua kaistaa vai päteekö ADSL-markkinoinnissakin se, että numerot ovat vain numeroita paperilla ja asiakas elelköön omissa kuvitelmissaan todellisesta nopeudesta.
T: Silmäänkustukko?
Olen täysin samaa mieltä. Nyt welho pro tökkii kuin venäläinen laajakaistayhteys. Asiakaspalvelu ei auta asiaa ollenkaan joten taitaaapi olla liittymän vaihto kalenterissa
No, kaikki tosin tietävät kokemuksesta, että edes tämä ei pidä käytännössä paikkaansa ja noin "suuria" yhteysnopeuksia on turha edes kuvitella saavansa.
[setae@jotunheim tmp]$ date
Tue Feb 4 10:53:56 EET 2003

[setae@jotunheim tmp]$ sftp2 remotehost
sftp> put 20M
20M | 20000 kB | 24.7 kB/s | TOC: 00:13:30 | 100%
sftp> get 20M
20M | 20000 kB | 588.2 kB/s | TOC: 00:00:34 | 100%

traceroute to remotehost (x.x.x.x), 64 hops max, 40 byte packets
1 UNKNOWN.pp.htv.fi (62.78.143.1) 43.759 ms 28.426 ms 19.482 ms
2 212.90.64.125 (212.90.64.125) 11.658 ms 6.867 ms 8.207 ms
3 193.110.225.137 (193.110.225.137) 24.941 ms 7.879 ms 7.727 ms
4 csc0-p2000-helsinki0.funet.fi (193.166.255.153) 23.132 ms 7.920 ms 8.627 ms
5 csc4-g46-csc0.funet.fi (193.166.187.181) 6.207 ms 11.928 ms 18.573 ms
6 gw-2-funet-ge.hut.fi (130.233.231.226) 11.409 ms 24.201 ms 5.933 ms
7 trinet-gw.hut.fi (130.233.231.20) 6.637 ms 11.030 ms 11.384 ms
8 * * *
epha Tekemisen puutettako?
epha, 4.2.2003 08:30:11
Pisteet: +1
HTVllä näyttää olevan ihan liikaa vapaa-aikaa työaikana, kun tällaisia hirviöitä on aikaa kehitellä. Minkähänlaiselle kohderyhmälle tämä uusi "minimega" liittymä on tarkoitettu, sillä jos kuviteltaisiin jyväskylään tällainen 100kbps liittymä, sillä tuskin tekisi mitään. "normaali" kaapelimodeemi jyväskylässä on 700/200 arvoinen, todellisuudessa jotain 300/75. Jos tuosta lähdetään rajoittamaan 100/100, niin mitähän se on todellisuudessa :)

Jokuhan rutisi jo nyten 49euron kuukausihintaa turhan korkeaksi. Jos hintoja lasketaan jatkuvasti, niin palvelutaso laskee samassa suhteessa. Itse maksan 512/512 adslista sen 62euroa kuukaudessa mikä on ihan sopiva hinta kiinteälle internetille.

Ja niin, 56kbps -> 100kbps on aika pieni hyppäys, ja 29eurolla surfaa aika monta tuntia modeemillakin :)
Re: Tekemisen puutettako?
Anonyymi kommentoija, 5.2.2003 12:27:20
Pisteet: 0
Et taida asua helsingissä ? Monelle varmaan modeemi riittäisikin, sillä kaikki eivät ole netin himokäyttäjiä. Ongelma vaan on se, ett modeemiavarten tarvitaan puhelinliittymä jonka pelkät perusmaksut ovat jo niin suuret, että hirvittää. Sitten siihen päälle vielä ne aikaveloitukse... eli kyllä tuo on varsin kätevä liittymä monille, jotka eivät halua maksaa surffailustaan liikaa. Ymmärrän toki, että ne jotka warettavat haluavat nopean netin, mutta käytännössähän muuten kailille riittäisi paljon hitaampikinnetti. Uutistenlukeminen ja chattäily kun ei tarvitse megaluokan linjaa. Kannattaa ehkä miettiä ensin, että on muunlaisiakin käyttäjiä kuin sinä.
paavon Re: Tekemisen puutettako?
paavon, 4.2.2003 09:30:20
Pisteet: +1
HTVllä näyttää olevan ihan liikaa vapaa-aikaa työaikana, kun tällaisia hirviöitä on aikaa kehitellä. Minkähänlaiselle kohderyhmälle tämä uusi "minimega" liittymä on tarkoitettu, sillä jos kuviteltaisiin jyväskylään tällainen 100kbps liittymä, sillä tuskin tekisi mitään. "normaali" kaapelimodeemi jyväskylässä on 700/200 arvoinen, todellisuudessa jotain 300/75. Jos tuosta lähdetään rajoittamaan 100/100, niin mitähän se on todellisuudessa :)
Todennäköisesti niille ihmisille joilla ei ole tarve yrittää mirroroida koko internettia kotikoneelleen ja haluavat edullisesti internettiin mutta joilla ei ehkä ole puhelinliittymää tai muuten vaan eivät ole tyytyväisiä modeemi yhteyteen.

Jokuhan rutisi jo nyten 49euron kuukausihintaa turhan korkeaksi. Jos hintoja lasketaan jatkuvasti, niin palvelutaso laskee samassa suhteessa. Itse maksan 512/512 adslista sen 62euroa kuukaudessa mikä on ihan sopiva hinta kiinteälle internetille.
Suurin osa ei vaan ole tuota mieltä.

Ja niin, 56kbps -> 100kbps on aika pieni hyppäys, ja 29eurolla surfaa aika monta tuntia modeemillakin :)
Niin tai vaikka GPRS -> "minimega" ? Nopeus ero on huomattava modeemin ja 100kbps kaaapelimodeemi liittymän välillä, ja sitäpaitsi yhteys on aina auki.

Kuinkahan monta tuntia jos lasketaan puhelinliittymät kustannukset mukaan jossei sitä muuten pitäis? Laskinkohan nyt aivan väärin, 16h? onhan se aika monta tuntia. Eikä hinta ole paha ole muutenkaan vaikkei laskisi tuota puhelinliittymää mukaan.

Mielestäni tämä on hyvä idea, useimmat eivät halua maksaa 50-60euroa kuussa että saavat laajakaista liittymän kotia.

Ja vielä se että liittyminen on ainakin muissa liittymissä 15e, sen saa ilmeisesti vielä aika nopeasti ja sen saa helposti päivitettyä nopeammaksi. Hyvä homma! Tälläisiä edullisia liittymiä kaivattaisiin varmasti muuallakin suomessa.
zeker Kohtuuhintaisin yhteyksiä myös Helsingin ulkopuolelle
zeker, 3.2.2003 20:47:32
Pisteet: 0
On varsin erikoista lukea uutisia: "nopeudeltaan 100 kbps. Welho minin kiinteä kuukausihinta on 29 euroa". Tämä on Helsinki keskeisyyttä suurimmillaan, sillä asun itse n. 100 000 ihmisen kaupungissa ja täällä halvin mahdollinen kiinteä internetyhteys maksaa 49 euroa kuukaudessa.

Olenkin sitä mieltä, että palveluntarjoajat pitäisi velvoittaa mahdollistamaan saman hintatason pavelut kaikkiin kaupunkiehin.
Re: Kohtuuhintaisin yhteyksiä myös Helsingin ulkopuolelle
Anonyymi kommentoija, 4.2.2003 07:13:29
Pisteet: 0
Olenkin sitä mieltä, että palveluntarjoajat pitäisi velvoittaa mahdollistamaan saman hintatason pavelut kaikkiin kaupunkiehin.
Eikös se olisi parempi, että kaikki Helsingin ulkopuolella asuvat velvoitettaisiin muuttamaan Helsinkiin, jotta saisivat halvat nettipiuhat?

Ja sitten mä vaadin, että kaupat velvoitetaan myymään olutta yhtä halvalla kuin Virossa!
Re: Kohtuuhintaisin yhteyksiä myös Helsingin ulkopuolelle
Anonyymi kommentoija, 4.2.2003 10:21:22
Pisteet: 0
Olenkin sitä mieltä, että palveluntarjoajat pitäisi velvoittaa mahdollistamaan saman hintatason pavelut kaikkiin kaupunkiehin.
Olen sitä mieltä, että asuntojentarjoajat pitäisi velvoittaa mahdollistamaan saman hintatason asunnot helsinkiin.
Re: Kohtuuhintaisin yhteyksiä myös Helsingin ulkopuolelle
Anonyymi kommentoija, 4.2.2003 12:08:00
Pisteet: 0
Olen sitä mieltä, että asuntojentarjoajat pitäisi velvoittaa mahdollistamaan saman hintatason asunnot helsinkiin.
Asunnontarjoajat ovat reagoineet oikeutetusti, koska kaikkien ihmisten ei tarvise asu samalla paikkakunnalla. Jos haluaa asua pääkaupunkiseudulla, jossa on kalliimmaat asunnot, enemmän rikollisuutta ja pienemmät palkat niin olkaa hyvä vain - se on jokaisen oma valinta!
Re: Kohtuuhintaisin yhteyksiä myös Helsingin ulkopuolelle
Anonyymi kommentoija, 4.2.2003 12:22:57
Pisteet: 0
Jos haluaa asua pääkaupunkiseudulla, jossa on kalliimmaat asunnot, enemmän rikollisuutta ja pienemmät palkat niin olkaa hyvä vain - se on jokaisen oma valinta!
Jos haluaa asua maaseudulla, jossa on pidemmät etäisyydet ja vähän ihmisiä niin olkaa hyvä vain. Mietippä kuinka monta metriä enemmän kaapelia yhtä asiakasta kohdin pitää vetää jossain maaseudulla kuin esimerkiksi Helsingin keskustassa.
Jos haluaa asua maaseudulla, jossa on pidemmät etäisyydet ja vähän ihmisiä niin olkaa hyvä vain. Mietippä kuinka monta metriä enemmän kaapelia yhtä asiakasta kohdin pitää vetää jossain maaseudulla kuin esimerkiksi Helsingin keskustassa.
Maaseutu on asia erikseen, mutta nyt olikin puhe kapungeista, joissa kaikissa tulisi olla samanlaiset mahdollisuudet kiinteisiin internet-yhteyksiin.
Re: Kohtuuhintaisin yhteyksiä myös Helsingin ulkopuolelle
Anonyymi kommentoija, 4.2.2003 15:04:11
Pisteet: 0
Maaseutu on asia erikseen, mutta nyt olikin puhe kapungeista, joissa kaikissa tulisi olla samanlaiset mahdollisuudet kiinteisiin internet-yhteyksiin.
Muissa kaupungeissa on vähemmän asukkaita -> vähemmän asiakkaita. Lisäksi matka Helsingistä Rovaniemelle (~850km) on lähes yhtä pitkä kuin matka Helsingistä Berliiniin (~1000km). Jos kaikki suomen nettiliikenne kulkee kuitenkin Helsingin kautta, lisämatkaa tulee aika paljon. Olen tietysti kanssasi samaa mieltä että kaikkiin kaupunkeihin tulisi olla mahdollisuus saada vastaava nettiyhteys _nopeudeltaan_, mutta siitä saa varautua maksamaan enemmän.
Maaseutu on asia erikseen, mutta nyt olikin puhe kapungeista, joissa kaikissa tulisi olla samanlaiset mahdollisuudet kiinteisiin internet-yhteyksiin.
Olisi mukavaa, kyllä. Olisi pakko, ei.

Velvoittaminen tarjoamaan jokaisessa paikassa samanlaiset yhteysvaihtoehdot - ja jos vielä samaan hintaan, tarkoittaisi, että palveluntarjoajat joutuisivat pienemmillä paikkakunnilla järjestämään palvelut, joille ei olisi kysyntää käytännössä lainkaan, koska hinnat olisivat niin korkeita. Mahdollisuus näihin yhteyksiin pitäisi silti olla, vaikkei kukaan sellaista tilaisi, joka tarkoittaisi mittavia investointeja yhteydentarjoajalle. Viimeistään silloin, kun ensimmäinen asiakas palvelun ottaisi.

Seuraus tästä olisi, etteivät palveluntarjoajat toimisi lainkaan kuin suurissa kaupungeissa. Tämäkö olisi se toivottu tilanne?
Velvoittamalla palveluntarjoaja toimittamaan yhteydet kaikkiin kaupunkeihin poistuisi markkinoilta käytännössä kaikki paitsi suurimmat (sonera, elisa, eusaunajippii). Jäljelle jäävillä olisi mukava monopoli (vai kartelli?), eikä pelkoa uusista kilpailijoista. Hinnat varmasti nousisivat jo palveluntarjoajien nousseiden kulujen takia.

Vaihtoehtoisesti, jos hinnat olisi velvoitettu pitämään samoina joka paikassa, tuottaisi näiden palvelujen tarjoaminen nykyisillä "suurkaupunkihinnoilla" yhteydentarjoajalle tappiota. Koituvat kulut siirrettäisiin tietysti kuluttajille maksettaviksi, enkä usko olevani suuresti väärässä jos väitän, että hinnat vähintään kolminkertaistuisivat.
Montako "laajakaistaa" suomeen jäisi alkaen 150e kuukausimaksulla?

En ymmärrä bisneksestä mitään, mutta ei vaadi suurta päättelyä tajutakseen, mitä tuollaiset pakot saisivat aikaan. Harva yritys on toimii vain hyväntekeväisyyttään.

Suhtaudun vähän epäillen myös valtiojohtoiseen verkotukseen. Idea on ihan mukava, ja varmasti tulee ajanmyötä myös toteutumaan, ainakin osittain (en kaipaa kesämökillemme keskelle pahinta savon korpea nettiyhteyttä, mutta silti siinä parin kilometrin säteellä asuu ihmisiä vakituisesti).

Laajakaistayhteyksien rakentaminen ei vain ole ilmaista, ja jostain ne rahat täytyy saada. Vaikka yleisesti koitan välttää tv-uutisten katsomista ja sanomalehtien lukemista, ei tästä autovero-hässäkästä ole voinut olla kuulematta. Koska tulot vähenevät tai kulut kasvavat, täytyy vaje täyttää jotenkin, esimerkiksi lisäämällä veroja palvelujen/tuotteiden/maksujen hintoihin. Näin kävisi varmaankin myös verkkoyhteyksien kanssa.
Enkä toivo eläväni maassa, jossa on maailman kovin verkkoyhteysvero.
Re: Kohtuuhintaisin yhteyksiä myös Helsingin ulkopuolelle
Anonyymi kommentoija, 5.2.2003 12:37:38
Pisteet: +1
Turhaa marinaa... minäkin olen sitämieltä, että minun pitäisi saada yhtäpaljon palkkaa kuin Ollilan ja bensan pitäisi olla yhtähalpaa kuin amerikassa, jne... Eiköhän sinnekin halvemmat netit vielä tule... ei täällä helsingissäkään niitä aikaisemmin ole ollut. Kaikki muut liki 50€/kk. Jos sinä nyt sitten siellä maksat maaseudun etuna vuokraa 200€ vähemmän kuin helsinkiläinen, niin jää sinulla enemmän rahaa maksaa nettipiuhastasi... Se on nyt vaan parasta tajuta, että kaikilla ei voi olla jokapuolella samanlaiset oltavat. Kaikkialla on jotain huonoa ja hyvää...