Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 17.10.2007

IFPI.com siirtyi The Pirate Bayn haltuun

The Pirate Bay on jo vuosien ajan kiistellyt tekijänoikeusasioista kansainvälisen äänilevyteollisuuden kattojärjestön IFPI:n (International Federation of the Phonographic Industry) kanssa. IFPI:n mukaan TPB on tiedostojen luvattoman jakelun kansainvälinen keskus. Nyt TPB kiusaa kiistakumppaniaan toisellakin tavalla, sillä se on saanut haltuunsa IFPI.com-domainnimen. Aiemmin IFPI:n hallussa ollut domain onkin nyt majapaikka järjestölle nimeltä International Federation of Pirates Interests. Äänilevyteollisuuden kattojärjestön kotisivut löytyvät edelleen osoitteesta IFPI.org.

Toistaiseksi ei ole täysin selvää, miten TPB sai domainnimen haltuunsa. Ilmeisesti joku on yksinkertaisesti unohtanut "maksaa laskun", eli IFPI.com karkasi vapaille markkinoille. "Joku vain antoi meille domainnimen. Emme tiedä, miten he sen saivat, mutta nyt se on meidän, ja aiomme pitää sen", kertoi TPB:n edustaja Peter Kopimi TorrentFreakille. "International Federation of Pirate Interests on järjestö, jonka aiomme perustaa levittääksemme piratismin sanomaa", Kopimi kommentoi domainin käyttötarkoitusta.

Lue juttu K2, 17.10.2007 00:15. Lähde: TorrentFreak

Kommentoi juttua



Aihe

Esikatsele kommentti
Kommentit ( 0 uutta / 13 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
susi Re: IFPI.com siirtyi The Pirate...
susi, 18.10.2007 11:47:53
Pisteet: 0
Vastaa
Mitähän TPB tällä nyt voittaa? Ehkä heidän harrastama yleinen "rebel"-meininki on vain cool tai jotain. Siis onko taistelun ajatuksena saada piraattituotteet moraalisesti sallituiksi vai mitä...? :S
Buzer Re: IFPI.com siirtyi The Pirate...
Buzer, 18.10.2007 17:46:24
Pisteet: 0
Vastaa
Mitähän TPB tällä nyt voittaa? Ehkä heidän harrastama yleinen "rebel"-meininki on vain cool tai jotain. Siis onko taistelun ajatuksena saada piraattituotteet moraalisesti sallituiksi vai mitä...? :S
TBP & Piraattipuolueet tekevät epäsuorasti yhteistyötä. Molemmat käyttävät eri lähestymistapaa saman asian puolesta. Kun toiminta on yleisesti hyväksyttyä, niin on helpompaa saada lakeja läpi. Toinen mahdollisuus olisi lobbaus tyyli á la tekijänoikeusjärjestöt.

Sinusta en tiedä, mutta itse ainakin pidän piraattipuoluiden taktikkaa paljon hyväksyttävämpänä (eli pyritään muutamaan lakeja demokratian kautta täysin avoimesti) kuin TO-järjestöjen.
Re: IFPI.com siirtyi The Pirate...
koomapoika, 17.10.2007 02:21:15
Pisteet: 0
Vastaa
Onpas uskaliasta linkittää suoraan piratebayhyn! Heh, no sitä voidaan pitää yleisesti tiedossa levana asiana, ehkä tiettyyn torrenttiin linkittämistä vois joku yskiä..
Bream Re: IFPI.com siirtyi The Pirate...
Bream, 17.10.2007 08:27:13
Pisteet: 0
Vastaa
Onpas uskaliasta linkittää suoraan piratebayhyn!
Eihän pirate bayssä itsessään mitään laitonta ole ja käytetäänhän sitä paljon ihan laillisenkin materiaalin löytämiseen.

Uutisessa: "International Federation of Pirate Interests on järjestö, jonka aiomme perustaa levittääksemme piratismin sanomaa"
Jaaha, onko sanoma siis se, että ihmisiä kannustetaan piratismiin, eli ottamaan maksutta jotain sellaista jonka maksamatta jättäminen on pois joltain muulta.. eli varastamista. Aika avoimeksi on piratismi nyrjähtänyt viime vuosina.
lifer Re: IFPI.com siirtyi The Pirate...
lifer, 17.10.2007 08:57:55
Pisteet: 0
Vastaa
Jaaha, onko sanoma siis se, että ihmisiä kannustetaan piratismiin, eli ottamaan maksutta jotain sellaista jonka maksamatta jättäminen on pois joltain muulta.. eli varastamista. Aika avoimeksi on piratismi nyrjähtänyt viime vuosina.
No niin näyttäisi myös nyrjähtäneen termi "varastaa". Olen siis varas jos:
- Matkustan pummilla metrossa
- Jätän TV lupani maksamatta
- Jätän autoni viideksi minuutiksi pitempään maksulliselle paikalle kuin mitä pysäköintilipukkeessa oleva validi pysäköintiaika on
- Käyn maksullisessa vessassa "samalla oven avauksella"
- Kierrän tietullin pikkutietä ajamalla
jemm Re: IFPI.com siirtyi The Pirate...
jemm, 17.10.2007 13:30:23
Pisteet: 0
Vastaa
- Matkustan pummilla metrossa - Jätän TV lupani maksamatta
- Jätän autoni viideksi minuutiksi pitempään maksulliselle paikalle kuin mitä pysäköintilipukkeessa oleva validi pysäköintiaika on
- Käyn maksullisessa vessassa "samalla oven avauksella"
- Kierrän tietullin pikkutietä ajamalla
-GPL-lisensöidyn koodin käyttäminen kaupallisessa ja suljetussa tuotteessa
-Jemm
Saltsa Re: IFPI.com siirtyi The Pirate...
Saltsa, 17.10.2007 19:29:30
Pisteet: 0
Vastaa
-GPL-lisensöidyn koodin käyttäminen kaupallisessa ja suljetussa tuotteessa
Pieleen meni. Täysin sallittua.
Re: IFPI.com siirtyi The Pirate...
wally, 17.10.2007 22:09:52
Pisteet: 0
Vastaa
-GPL-lisensöidyn koodin käyttäminen kaupallisessa ja suljetussa tuotteessa
Pieleen meni. Täysin sallittua.
Ja taas pieleen.

FSF:n FAQ:

"If a library is released under the GPL (not the LGPL), does that mean that any program which uses it has to be under the GPL?
--Yes, because the program as it is actually run includes the library."

Eli GPL-lisensöidyn koodin (,jota ei ole kaksoislisensöity tekijänoikeuksien omistajan toimesta) sisällyttäminen suljettuun ohjelmaan EI ole sallittua. Sen sijaan kukaan ei pakota sinua julkaisemaan GPL-lisensöityä ohjelmaasi, jolloin lähdekoodia ei tarvitse levittää. Jos kuitenkin jaat ohjelman binääriä, ja ohjelman lähdekoodissa on GPL:n alaista materiaalia, pitää levittää myös lähdekoodia.

Simple as that.

jemm:n alkuperäisessä kommentissa 'kaupallinen' paistoi silmään, koska kaupallisuudella tai ei-kaupallisuudella ei ole mitään tekemistä GPL:n kanssa. Avainsana on suljettu koodi.

LGPL:ää saat sen sijaan linkata myös suljettuun koodiisi, mutta ei sitäkään saa kopioida oman suljetun koodin sekaan.

(Jos käytät omassa ohjelmassasi GPL-lisenssiä, se ei vie sinulta tekijänoikeuksia. Sinulla on siis täysi vapaus tupla- tai triplalisensöidä koodisi aivan minkä tahansa lisenssin alle (kunhan siinä ei ole jonkun muun tekemää GPL:n alaista koodia))
Bream Re: IFPI.com siirtyi The Pirate...
Bream, 18.10.2007 10:27:08
Pisteet: 0
Vastaa
No niin näyttäisi myös nyrjähtäneen termi "varastaa".
Kylläpä nämä menee aina jaarritteluksi... varmaankin asia oli kuitenkin ihan ymmärrettävä jotenka en ala tarkentamaan.

Olen siis varas jos:
--cut
- Kierrän tietullin pikkutietä ajamalla
Ei tuossa ole mitään laitonta tai väärää. Tietulli maksetaan ko. tien käytöstä. Vastaavasti voit mennä omalla autolla metrolla ajamisen sijaan ja säästyä näin metro maksulta eikä se ole laitonta. Mutta on itsestäänselvää kenelle vaan, että maksutta jonkun maksullisen palvelun käyttäminen on vähintäänkin moraalisesti väärin vaikka aika harva vetää onneksi hernettä nenään esim. tuosta vessajutusta.

Iloista päivän jatkoa! :-)
Re: IFPI.com siirtyi The Pirate...
wally, 18.10.2007 13:11:50
Pisteet: 0
Vastaa
Eikös Bream kopion valmistaminen ole kuitenkin eri asia kuin varkaus? Ihan eri asia käydä Verkkokauppa.comista lipastamassa Civ IV kuin ladata se torrenttina?

Ensimmäisessä tapauksessa konkreettisesti varastetaan, ja tuotetaan kaupalle haittaa. Jälkimmäisessä tapauksessa ehkä mahdollisesti kauppa menettää myyntituloja, tai sitten ei. Ota huomioon kuitenkin, että kopioinnin yhteydessä alkuperäiskappaleesta ei häviä mitään. Onhan se aika erikoinen varkaus, kun mitään ei katoa.

En minä sitä sano, että laiton kopiointi olisi jees, mutta on silti aika typerää sanoa sitä varastamiseksi.

Samaa mieltä tuosta tietulliasiasta, mutta muuten annetut esimerkit ovat ihan yhtä paljon tai vähän varastamista kuin laiton kopiontikin.
Bream Re: IFPI.com siirtyi The Pirate...
Bream, 18.10.2007 16:35:30
Pisteet: 0
Vastaa
Noh, wally, jatketaan sitten vielä höpinöitä :)
Tuo "varastaminen".. jos kaupan hyllyltä pistää DVD levyn taskuun ja kävelee ulos kaupasta niin se on varkaus. Jos täsmälleen saman DVD:n lataa verkosta ilmaiseksi niin joku siitä periaatteessa kärsii tulojen menetyksenä, ihan kuten kirjoitit. Voi olla ettei verkosta lataaja olisi ostanut ko. DVD:tä missään nimessä, joten sikäli tulon menetystä ei tule; datan kopio ei tietysti ole alkuperäisestä esim. DVD:stä minkäänlainen menetys. Mitään ei katoa mutta entäs sitten kaupan hyllyltä varastettu DVD. Luultavimmin itse median osuus hinnasta on minimaalinen. Suurin osa hinnasta muodostuu itse sisällöstä - sama sisältö on ladattavissa verkosta.
Jep, nyt lopetetaan tämä höpinä, jooko? :)
lifer Re: IFPI.com siirtyi The Pirate...
lifer, 18.10.2007 14:18:09
Pisteet: 0
Vastaa
Samaa mieltä tuosta tietulliasiasta, mutta muuten annetut esimerkit ovat ihan yhtä paljon tai vähän varastamista kuin laiton kopiontikin.
Aivan pakko vielä lisätä tähän, että ajattelin tuon tietullin kierron niin, että autoilija poikkeaa pikkutielle (~10km tjsp) ja palaa sen kopin jälkeen sille "isolle" tielle.
Re: IFPI.com siirtyi The Pirate...
barfoo, 17.10.2007 13:20:15
Pisteet: 0
Vastaa
No niin näyttäisi myös nyrjähtäneen termi "varastaa". Olen siis varas jos: - Jätän TV lupani maksamatta
Laissa puhutaan vain http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/1998074... maksuvelvollisuudesta, joten kai tuota enemmän voisi kutsua laiminlyönniksi. Ja kyllä, ymmärsin tarkoituksesi.