Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 29.8.2001

Internetin kasvun rajat tulossa pian vastaan?

TCP/IP-protokollaa kehittämässä ollut Vinton Cerf on todennut, että vuonna 2006 internetiin kytkeytyneitä laitteita on arvioitu olevan useita miljardeja, johon nykyinen IPv4-osoiteavaruus ei tule millään riittämään. IPv4-protokollasta ollaan siirtymässä uudempaan IPv6:een, jonka tarjoamien 2128 IP-osoitteen uskotaan riittävän pitkään. Siirtyminen uudempaan protokollaan ei tule olemaan helppoa ja sen on arvioitu maksavan useita miljardeja dollareita. Kaikkien laitteiden ja ohjelmistojen päivittäminen samanaikaisesti on CNN:n mukaan verrattavissa siihen, että lentokone puretaan ja kasataan uudelleen sen ilmalennon aikana.

IPv6-määrittely on ollut käytännössä käyttöönottoa vaille valmis jo vuodesta 1998 lähtien, mutta sen yleistyminen on ollut hidasta. Giga Information Groupin tutkijan Stan Schattin mukaan IPv6 yltää suosiossa IPv4:n tasolle vuonna 2006 ja vakiinnuttaa asemansa vasta vuonna 2010.

Kaikki eivät myöskään pidä IPv6-verkkojen yleistymistä edes todennäköisenä. Epäilijöiden mukaan IPv6 on ratkaisu ongelmiin, joita ihmisillä ei ole. Ja tuskinpa kaikki myöskään haluavat IP-osoitteita kaikille kodinkoneilleen tarjoten näin kräkkereille entistä mielenkiintoisemman pelikentän.

Lue juttu oma, 29.8.2001 00:37. Lähde: CNN
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 23 uutta / 23 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Mutta avaruus on iso tietsä
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 09:15:01
Pisteet: 0
Vatsa menee kuralle kun ajattelee kuinka iso. Ja se on myös vanha, 15 miljardii vuotta tietsä.
Re: Mutta avaruus on iso tietsä
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 17:02:30
Pisteet: 0
Vatsa menee kuralle kun ajattelee kuinka iso. Ja se on myös vanha, 15 miljardii vuotta tietsä.
Nyt mullakin meni vatsa kuralle ku aloin miettii näit juttui tiätsä. Lähdenpä ostamaan Alepasta jätskiä...
CNN:n vertaus
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 09:25:29
Pisteet: 0
Tuo CNN:n vertaus on syvältä. Jos lentokone puretaan lennon ainana niin siinä menee ihmishenkiä. IP-protokollan vaihtuminen ei varmaan tapa ketään.
oma Re: CNN:n vertaus
oma, 29.8.2001 09:33:57
Pisteet: 0
Tuo CNN:n vertaus on syvältä. Jos lentokone puretaan lennon ainana niin siinä menee ihmishenkiä.
Miksi?

IP-protokollan vaihtuminen ei varmaan tapa ketään.
En olisi tästäkään niin varma :-)
Testing
IPv6-reititin
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 13:23:00
Pisteet: 0
kinnunen Tiivistelmästä
kinnunen, 29.8.2001 01:24:53
Pisteet: 0
Tuo viimeinen kappale meni vähän metsään. Jenkit ovat siis rohmunneet *IPv4* osoitteita niin, että muille ei tahdo riittää. 16 miljoonaa IPv6-osoitetta yhdelle yliopistolle tuntuisi jopa pieneltä, esimerkiksi MIT voisi hyvinkin saada ihan oman verkko-osoitteen ja siten 2^64 = hirveän_iso_luku uniikkia IPv6-osoitetta.
Re: Tiivistelmästä
rytinki, 29.8.2001 03:04:09
Pisteet: 0
Tuo viimeinen kappale meni vähän metsään. Jenkit ovat siis rohmunneet *IPv4* osoitteita niin, että muille ei tahdo riittää.
Jep. Tuo 2^128 on niin älyttömän iso luku että se kyllä riittää maailman tappiin asti. Havainnollistaen IPv6 osoitteita riittää yli 600 triljoonaa yhtä neliömillimetriä kohden maapallon pinta-alasta. (Jos Windowsin laskimeen on luottamista ;)
Re: Tiivistelmästä
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 12:25:51
Pisteet: 0
Joo kyllä se iso luku on,laskin tossa, että jos kaikki IP:t käytettäisiin, niin mitoiltaan tommoset 5*2*1cm(=10cm^3) laitteet veisivät tilaa noin kolmen tuhannen miljardin maapallon verran, eli riittänee tosiaan.
oma Re: Tiivistelmästä
oma, 29.8.2001 09:15:44
Pisteet: 0
Tuo viimeinen kappale meni vähän metsään. Jenkit ovat siis rohmunneet *IPv4* osoitteita niin, että muille ei tahdo riittää.
Jep, olette oikeassa. Oli sattunut moka.

Jep. Tuo 2^128 on niin älyttömän iso luku että se kyllä riittää maailman tappiin asti. Havainnollistaen IPv6 osoitteita riittää yli 600 triljoonaa yhtä neliömillimetriä kohden maapallon pinta-alasta. (Jos Windowsin laskimeen on luottamista ;)
Meniköhän sekään oikein, tuntuu aika hurjalta lukemalta. Muistan jostain lukeneeni, että kun otetaan IPv6-avaruuden "luonnollinen" hukkaaminen osoitteita jaettassa huomioon, IP-osoitteita olisi käytettävissä noin 1000 jokaista maapallon neliömetriä kohti.
Testing
Re: Tiivistelmästä
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 10:40:19
Pisteet: 0
Jos nyt oikein laskin, niin suuruusluokka on n. miljoona osoitetta per neliömillimetri ... sanoisin, että riittää.
Justus Re: Tiivistelmästä
Justus, 29.8.2001 11:36:53
Pisteet: 0
Jos nyt oikein laskin, niin suuruusluokka on n. miljoona osoitetta per neliömillimetri ... sanoisin, että riittää.
Niin, maapallolle. Mitäs kun laajennetaan avaruuteen? Tuhat planeettaa ja miljoonia aluksia joissa jokaisessa satoja laitteita. Ei riitä. Mutta ehkä sitten on jo parempi tekniikka.
Memes don't exist. Tell your friends.
Re: Tiivistelmästä
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 15:46:40
Pisteet: 0
Jos nyt oikein laskin, niin suuruusluokka on n. miljoona osoitetta per neliömillimetri ... sanoisin, että riittää.
Niin, maapallolle. Mitäs kun laajennetaan avaruuteen? Tuhat planeettaa ja miljoonia aluksia joissa jokaisessa satoja laitteita. Ei riitä. Mutta ehkä sitten on jo parempi tekniikka.
Uskot siis, että kaikki nuo miljoona osoitetta todella käytetään joka neliömetrillä ... mullakin tulee sitten kenkien alla menemään useampi kymmenen miljardia osoitetta ... mitähän niillä tekisin?
Re: Tiivistelmästä
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 15:47:53
Pisteet: 0
Uskot siis, että kaikki nuo miljoona osoitetta todella käytetään joka neliömetrillä ... mullakin tulee sitten kenkien alla menemään useampi kymmenen miljardia osoitetta ... mitähän niillä tekisin?
Kirjoitusvirhe ylhäällä neliö_milli_metrillä siis ...
Justus Re: Tiivistelmästä
Justus, 30.8.2001 14:09:17
Pisteet: 0
Uskot siis, että kaikki nuo miljoona osoitetta todella käytetään joka neliömetrillä ... mullakin tulee sitten kenkien alla menemään useampi kymmenen miljardia osoitetta ... mitähän niillä tekisin?
En tiedä, mutta mistä ostat kenkäsi? Hirveät jalat, oletko soittanut Guinnesin ennätyskirjaan? Tai juonut sitä? :-)
Memes don't exist. Tell your friends.
Djadja-P Re: Tiivistelmästä
Djadja-P, 29.8.2001 12:08:38
Pisteet: 0
Niin, maapallolle. Mitäs kun laajennetaan avaruuteen? Tuhat planeettaa ja miljoonia aluksia joissa jokaisessa satoja laitteita.
Planeettojen välisiin reitittimiin tulee tietenkin NAT.
--
Ammutaanhan navetassakin!
Justus Re: Tiivistelmästä
Justus, 30.8.2001 14:10:28
Pisteet: 0
Niin, maapallolle. Mitäs kun laajennetaan avaruuteen? Tuhat planeettaa ja miljoonia aluksia joissa jokaisessa satoja laitteita.
Planeettojen välisiin reitittimiin tulee tietenkin NAT.
Natpa tietenkin ja jopa tiedän mikä se on kun on bleve naapurihuoneessa! :-)
Memes don't exist. Tell your friends.
Djadja-P Re: Tiivistelmästä
Djadja-P, 31.8.2001 12:42:40
Pisteet: 0
Natpa tietenkin ja jopa tiedän mikä se on kun on bleve naapurihuoneessa! :-)
Aijai! Boiling-Liquid Expanding-Vapor Explosion voi olla VAARALLINEN.
--
Ammutaanhan navetassakin!
Re: Tiivistelmästä
rytinki, 29.8.2001 14:14:16
Pisteet: 0
Jep. Tuo 2^128 on niin älyttömän iso luku että se kyllä riittää maailman tappiin asti. Havainnollistaen IPv6 osoitteita riittää yli 600 triljoonaa yhtä neliömillimetriä kohden maapallon pinta-alasta. (Jos Windowsin laskimeen on luottamista ;)
Meniköhän sekään oikein, tuntuu aika hurjalta lukemalta. Muistan jostain lukeneeni, että kun otetaan IPv6-avaruuden "luonnollinen" hukkaaminen osoitteita jaettassa huomioon, IP-osoitteita olisi käytettävissä noin 1000 jokaista maapallon neliömetriä kohti.
No naputellaas ihan oikeaan laskimeen nuo luvut. 2^128 on noin 3,4*10^38. Maapallon pinta-ala 510 000 000 neliökilometriä eli 510 000 000 000 000 = 5,1*10^14 neliömetriä.

Jakolaskun tulos 3,4*10^38 / 5,1*10^14 = 6,7*10^23, joka on vieläkin todella suuri luku. Jos niitä jäisi tuhat per neliömetri niin se tarkottaisi että osoitteita hukattaisiin käytännössä 100%. Kertokaa jos tein jossain virheen.
Re: Tiivistelmästä
mongeron, 30.8.2001 09:47:52
Pisteet: 0
No naputellaas ihan oikeaan laskimeen nuo luvut. 2^128 on noin 3,4*10^38. Maapallon pinta-ala 510 000 000 neliökilometriä eli 510 000 000 000 000 = 5,1*10^14 neliömetriä.
Jakolaskun tulos 3,4*10^38 / 5,1*10^14 = 6,7*10^23, joka on vieläkin todella suuri luku. Jos niitä jäisi tuhat per neliömetri niin se tarkottaisi että osoitteita hukattaisiin käytännössä 100%. Kertokaa jos tein jossain virheen.
Tuo on siis teoriassa. Käytännössä osoitteita kuluu moneen eri asiaan, lisää asiasta voi lukea RFC-1884:stä. Yksi suhteellisen yleinen asia, mihin osoitteita kuluu, on se, että MAC-osoitteita (48-bittiä) käytetään IP-osoitteen loppuosana.

No, silti tuo 1000 osoitetta per neliömetri lienee mahdollisimman pessimistinen arvio.
äölk Re: Tiivistelmästä
äölk, 29.8.2001 01:42:26
Pisteet: 0
Tuo viimeinen kappale meni vähän metsään. Jenkit ovat siis rohmunneet *IPv4* osoitteita niin, että muille ei tahdo riittää.
2^24=16777216 => vanha A-luokan osoiteavaruus. Noita nyt on muillakin, mutta niitä on ilmeisesti viime aikoina ruvettu ainakin joiltakin tahoilta lunastamaan takaisin. Nuo A-, B- ja C-luokat (2^24, 2^16, 2^8) eivät ilmeisesti ole edes käytössä enää nykyään vaan aliverkon osoiteavaruuden laajuus ilmoitetaan verkko-osoitteelle varattujen bittien määränä.
nojooh..
Zemial, 29.8.2001 08:25:58
Pisteet: 0
Tyypillistä jenkkien touhua. Odotan innolla sitä hetkeä, kun joku alkaa kiristämään ip-osoitteellakin rahaa.. niinku domaineilla kirisetään nykyään.
Re: nojooh..
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 08:42:29
Pisteet: 0
Tyypillistä jenkkien touhua. Odotan innolla sitä hetkeä, kun joku alkaa kiristämään ip-osoitteellakin rahaa.. niinku domaineilla kirisetään nykyään.
Kiristetään jo. Esimeriksi Tampereen rakas puhelinyhtiö Soon tekee näin ADSL-käyttäjille. Mageeta.
kinnunen Re: nojooh..
kinnunen, 29.8.2001 10:50:24
Pisteet: 0
Kiristetään jo. Esimeriksi Tampereen rakas puhelinyhtiö Soon tekee näin ADSL-käyttäjille. Mageeta.
Jep, ja samoin tekee varmaan yli puolet suomalaisista yhteydentarjoajista. IPv6:n olisi tarkoitus ratkaista myös tämä ongelma. Suosituksena on että ISP:t antaisivat automaattisesti jokaisille asiakkaalle, isoista firmoista dail-up käyttäjiin, 65536 osoitteen blokin. Pitäisi riittää vähän isommallekin kotiverkolle.

Eri asia tietysti on, noudattavatko osoitteista veloittamiseen tottuneet ISP:t tuota suositusta.