Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 21.10.2003

iTunesin Windows-version startti vauhdikas

Apple ilmoitti myyneensä yli miljoona musiikkikappaletta iTunes-verkkopalvelusta Windows-version julkistamisen jälkeen. Luku sisältää kuitenkin myös Macintosh-version myynnin. Saman palvelun Macintosh-versio pääsi viime keväänä miljoonan kappaleen rajapyykkiin seitsemässä päivässä. iTunesit ovat nyt myyneet yhteensä 14 miljoonaa musiikkikappaletta. Steve Jobs asetti viime viikolla iTunesin tavoitteeksi myydä 100 miljoonaa kappaletta ensimmäisen toimintavuotensa aikana.

Lue juttu K2, 21.10.2003 00:03. Lähde: Reuters
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 24 uutta / 24 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Pienenpieni viilaus
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 00:13:15
Pisteet: 0
Haluan tarkentaa uutista hieman:

- iTunesin Windows-versiota (ohjelmaa) imuroitiin miljoona kappaletta kolmessa päivässä.

- iTunes-musiikkikaupasta (palvelu) imuroitiin kolmen päivän aikana miljoona kappaletta, sisältäen sekä Windows- että Mac-imuroinnit.

Mac imuroinnit normaalisti 300.000 kappaleen viikkovauhdilla, nyt uudistuksen jälkeen on silläkin saralla saattanut olla vilkkaampaa.
Re: Pienenpieni viilaus
K2, 21.10.2003 00:33:44
Pisteet: 0
Hyvä tarkennus, sekä BBC että Reuters puhuivat sontaa, enkä jaksanut Applen omaa tiedotetta enää metsästää. Näköjään olisi pitänyt.
Re: Pienenpieni viilaus
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 01:13:05
Pisteet: 0
Pitää vielä tarkentaa tuota antamaani Mac-lukua. Se olikin ennen viime viikkoa 600.000 biisiä/vko.

Eli tuo 300.000 olisi tuon puolen viikon lukema huomioimatta julkistuksen tuomaa nostetta.

Veikkaisin, että noin puolet tuosta kolmen päivän miljoonasta ostoksesta on Windows-käyttäjien tekemiä.
Nokia, Nokia, Nokia...
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 01:18:16
Pisteet: 0
Toivottavasti Espossa haistetaan, mikä mahdollisuus heillä on olla mukana tuossa nosteessa: N-Gagehan soittaa AAC-tiedostoja.

Tuskin se ainakaan myyntiä _vähentäisi_ ottaa asia esille jenkkilän markkinoinnissa.
Eipä oikein ole saanut kehuja...
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 07:43:47
Pisteet: 0
http://www.dylangreene.com/blog.asp?blogID=276

Itsekin havaitsin samanlaisia valittamisen aiheita, ja 3 päivän käytön jälkeen ohjelma lähtikin koneelta.

Minulla tuon asennus ei sentään aiheuttanut ongelmia bootin kanssa, mutta kaveri joutui loppujen lopuksi asentamaan koko käyttiksen uusiksi kun kone ei enää bootannut edes safe -moodissa iTunesin jäljiltä.

Great.
Re: Eipä oikein ole saanut kehuja...
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 09:19:55
Pisteet: 0
kone ei enää bootannut edes safe -moodissa iTunesin jäljiltä.
Hitto vie... iTunes for Windows siis ON paras Windows-ohjelma ikinä!
Re: Eipä oikein ole saanut kehuja...
Anonyymi kommentoija, 22.10.2003 11:04:11
Pisteet: 0
kone ei enää bootannut edes safe -moodissa iTunesin jäljiltä.
Hitto vie... iTunes for Windows siis ON paras Windows-ohjelma ikinä!
Apple tosin sikamaisesti pisti sen Quicktimen kanssa samaan, ihmettelin kun piti ladata quicktime tulikin itunes. Onneksi tajusin mokan heti ja hommasin Quicktime Alternativen ja pääsin Applen roskapläyristä.
Re: Eipä oikein ole saanut kehuja...
Anonyymi kommentoija, 22.10.2003 23:46:18
Pisteet: 0
Apple tosin sikamaisesti pisti sen Quicktimen kanssa samaan, ihmettelin kun piti ladata quicktime tulikin itunes.
Jaa. Ihan niinkuin Apple piilottelisi sitä QuickTimeä ilman iTunesia:
http://www.apple.com/quicktime/download/

FUD.
Faktaa...
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 07:47:38
Pisteet: 0
...hauskassa muodossa. Homer Simpsonin sanoin."It's funny because it's true!"

http://www.downhillbattle.org/itunes/
Tug3 Re: Faktaa...
Tug3, 21.10.2003 10:05:02
Pisteet: 0
...hauskassa muodossa. Homer Simpsonin sanoin."It's funny because it's true!" http://www.downhillbattle.org/itunes/
Asiaa. Ja vielä parodian muodossa, toimii.

+2 tälle anonyymille...

Suosittelen myös kokeilemaan linkkiä:
http://www.magnetbox.com/riaa/

Se linkki löytyy myös tuolta iTunes-mockup sivulta. Tämän linkin takaa voi hakea hyvää RIAA-vapaata musiikkia. Suosittelen!
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
terssi Ilman kilpailua ei ole bisnestä
terssi, 21.10.2003 02:11:53
Pisteet: +1
Lähestulkoon aina kun Steve Jobs kommentoi jotain iTunes/iPod -aihetta, hän mainitsee kuinka kilpailijat ovat joko "vasta lähtökuopissa" tai "tavoittelevat vielä edellisen sukupolven ominaisuuksia".

Se vaikuttaa ovelalta markkinoinnilta, sillä tuolle alalle tarvitaan kilpailua, jotta se lähtisi todella lentoon tyyliin "kaikkihan ostavat biisinsä netistä". Applella ei itsellään riitä paukut moiseen muutokseen, josta osoituksena kimppakivat AOL:n ja Pepsin kanssa. Applella on kuitenkin se ässä hihassa, että aina kun markkinoille tulee jokin uusi musiikkisoitin tai musiikkipalvelu, sitä verrataan poikkeuksetta suoraan iPod/iTunes -komboon. Tällä tavoin nämä saavat mielettömän paljon enemmän huomiota osakseen kuin pelkällä mainonnalla/tiedottamisella olisi mahdollista. Uskon, että iPodin nousu mp3-soittimien markkinajohtajaksi johtuu pitkälti tästä.

Eli tässä Applen bisnes kasvaa samalla kun markkinat kasvavat kilpailun siivittämänä. Enkä usko, että iPodin nykyiset hinnat (350-550€) tulevat kovinkaan paljoa laskemaan, mutta ominaisuudet nousevat. Applelle varmasti riittää, että joka kolmannessa myydyssä soittimessa on omenalogo. Tietenkin yksi mahdollisuus olisi julkaista flash-muistillinen iPod Lite 100€-hintaluokkaan.

Yhtä asiaa Jobs kuitenkin tuntuu pelkäävän kuin lähiökapakka verottajaa, nimittäin kilpailua Microsoftin taholta. Vai mitä sanotte tästä Jobsin lausunnosta:
"maybe Microsoft will decide not to [sell music online]. They don’t compete with eBay, they don’t compete with Amazon, they don’t compete with a lot of people."
http://www.msnbc.com/news/982147.asp

Microsoft pystyy halutessaan pistää suhteellisen helpolla kapuloita Applen rattaisiin. Eikä alku ainakaan näytä lupaavalta:
"if you use Apple's music store along with iTunes, you don't have the ability of using the over 40 different Windows Media-compatible portable music devices."
http://www.microsoft.com/presspass/features/2003/o...
---
Internet on likainen - koko ajan saa olla imuroimassa.
Re: Ilman kilpailua ei ole bisnestä
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 03:00:37
Pisteet: 0
Microsoft pystyy halutessaan pistää suhteellisen helpolla kapuloita Applen rattaisiin.
Tähän ei tarvita muuta kuin se että Microsoft bundlaa seuraavan Windows-version mukana oman verkkomusiikkikauppasovelluksensa. Monopolinsa suomalla massalla Microsoft tappaa helposti kilpailun. Näin saamme pian kaikki "nauttia" korkeista hinnoista, huonosto tietoturvasta ja tiukoista käyttörajoitteista myös verkkomusiikin saralla.

^..^
Re: Ilman kilpailua ei ole bisnestä
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 04:49:39
Pisteet: +1
Tähän ei tarvita muuta kuin se että Microsoft bundlaa seuraavan Windows-version mukana oman verkkomusiikkikauppasovelluksensa.
"My daughter and I were walking down the street and I said, 'Let's go to the record store,' and she said, 'What's a record?' She's never seen a record, she's seen a CD, so I said, 'Well, it's confusing, but a record store is where they sell CDs.' But in the future, they won't. It's a changing environment, but it's because we're making those things a lot better."
- Bill Gates 28.8.2003 (1)

Toivottavasti tuo "lot better" on paljon parempi kuin mitä ne Windows Medialle pakatut BuyMusic.commin alkuperäiset biisit, jotka olivat kaikki niin mukavasti DRM-suojattuja etteivät ne toimineet lainkaan kannettavilla soittimilla.(2)

Tämä samainen BuyMusic uhosi muuten etukäteen myyvänsä miljoona biisiä _päivässä_, mutta eipä ole vielä nähnyt yhtään pressitiedotetta missä mainittaisiin mitään myyntilukuja.(3)

Linkit:
1 = http://www.microsoft.com/billgates/speeches/2003/0...
2 = http://www.usatoday.com/tech/news/2003-07-28-buymu...
3 = http://www.pittsburghlive.com/x/tribune-review/bus...
Re: Ilman kilpailua ei ole bisnestä
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 07:37:09
Pisteet: 0
Lähestulkoon aina kun Steve Jobs kommentoi jotain iTunes/iPod -aihetta, hän mainitsee kuinka kilpailijat ovat joko "vasta lähtökuopissa" tai "tavoittelevat vielä edellisen sukupolven ominaisuuksia".
-Varsinkin kun Jobsin puheista saa kuvan että a) Apple oli ensimmäinen kannettavan MP3 soittimen keksijä ja b) ensimmäinen joka tarjosi musaa netin kautta.

Kumpikaanhan näistä ei pidä paikkaansa, eli Applen innovatiivisuus tässä oli kyllä jo muiden tekemien ideoiden kopioimista.

Tosin varmastikin iTunes on tällä hetkellä suosituin, mutta henk.koht. vaihdoin iPodin puolen vuoden käytön jälkeen Creativen Zeniin, ja en ole katunut hetkeäkään.
Re: Ilman kilpailua ei ole bisnestä
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 09:02:44
Pisteet: 0
Tosin varmastikin iTunes on tällä hetkellä suosituin, mutta henk.koht. vaihdoin iPodin puolen vuoden käytön jälkeen Creativen Zeniin, ja en ole katunut hetkeäkään.
Mitäs eroa niissä on? Nehän näyttävätkin ihan samalta. "Creative" mun hanuri. Omituinen ajatus että joku törsisi rahansa kahteen lähes identtiseen mp3-soittimeen eikä edes kadu.

Itse en Zenin speksien pohjalta mieti kahta kertaa iPodin valintaa, sen verran tarpeellinen tuo Firewire-liitäntä on...
Re: Ilman kilpailua ei ole bisnestä
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 10:59:53
Pisteet: 0
Tosin varmastikin iTunes on tällä hetkellä suosituin, mutta henk.koht. vaihdoin iPodin puolen vuoden käytön jälkeen Creativen Zeniin, ja en ole katunut hetkeäkään.
Mitäs eroa niissä on?
Hinta?

ehän näyttävätkin ihan samalta. "Creative" mun hanuri. Omituinen ajatus että joku törsisi rahansa kahteen lähes identtiseen mp3-soittimeen eikä edes kadu.
Ehkä vanhan soittimen voi myydä?

iPod 10GB = 400e
iPod 30GB = 600e
Creative Zen 30GB = 341e

Hintojen perusteella käytetystäkin iPodista pitäisi saada enemmän kuin mitä Zen maksaa uutena.


Itse en Zenin speksien pohjalta mieti kahta kertaa iPodin valintaa, sen verran tarpeellinen tuo Firewire-liitäntä on...
Re: Ilman kilpailua ei ole bisnestä
Anonyymi kommentoija, 23.10.2003 10:14:42
Pisteet: 0
Ehkä vanhan soittimen voi myydä? iPod 10GB = 400e
iPod 30GB = 600e
Creative Zen 30GB = 341e
Jäljelle jää vain kalvava epätietoisuus... Miksi?
Re: Ilman kilpailua ei ole bisnestä
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 22:15:22
Pisteet: 0
-Varsinkin kun Jobsin puheista saa kuvan että a) Apple oli ensimmäinen kannettavan MP3 soittimen keksijä ja b) ensimmäinen joka tarjosi musaa netin kautta. Kumpikaanhan näistä ei pidä paikkaansa

Ei pidäkään, mistä olet tuollaisen mielikuvan saanut?.
.
muumio Re: Ilman kilpailua ei ole bisnestä
muumio, 21.10.2003 08:38:04
Pisteet: 0
-Varsinkin kun Jobsin puheista saa kuvan että a) Apple oli ensimmäinen kannettavan MP3 soittimen keksijä ja b) ensimmäinen joka tarjosi musaa netin kautta.
Mielestäni Jobsin puheista saa lähinnä sellaisen kuvan, että a) Apple oli ensimmäisen käyttökelpoisen kannettavan mp3-soittimen keksijä ja b) ensimmäinen varteenotettava musiikkia netin kautta myyvä firma... Ja hei, sehän pitää paikkansa!
Re: Ilman kilpailua ei ole bisnestä
Anonyymi kommentoija, 23.10.2003 00:24:00
Pisteet: 0
Näitä palstoja ja kommentteja lukiessa tulee kyllä mieleen että mikä siinä Applessa nyt pelottaa.

Ei varmaan kelpais microsoftinkaan mp3 soitin jos sellaisen tyrkkäisivät, vaikka ois kuinka maailman paras.

Ei ole olemassa sitä ehdotonta väärää tai oikeata,
hyvää tai pahaa, parasta tai huonointa. Ei nää hommat niin vakavia juttuja ole.
muumio Re: Ilman kilpailua ei ole bisnestä
muumio, 21.10.2003 09:16:46
Pisteet: 0
Microsoft pystyy halutessaan pistää suhteellisen helpolla kapuloita Applen rattaisiin. Eikä alku ainakaan näytä lupaavalta: "if you use Apple's music store along with iTunes, you don't have the ability of using the over 40 different Windows Media-compatible portable music devices."
Koko palvelun ideahan onkin myydä iPodia. Applella itselläänkin on aikamoisia epäilyksiä siitä, voiko musiikin nettikaupalla tehdä rahaa.

http://news.com.com/2100-1041_3-5092559.html

Kapuloita Applen rattaisiin pistettäisiin siis laittamalla oikeasti iPodia parempi mp3-soitin pihalle... Eli sitä odotellessa.
Re: Ilman kilpailua ei ole bisnestä
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 10:59:35
Pisteet: 0

Koko palvelun ideahan onkin myydä iPodia. Applella itselläänkin on aikamoisia epäilyksiä siitä, voiko musiikin nettikaupalla tehdä rahaa.
Ikävä kyllä en löydä tähän hätään juttua, jossa oli arvioitu yhden biisin tulonjakaumaa. Suurin osa siitä meni kuitenkin levy-yhtiölle, seuraavaksi tulivat luottokorttifirma ja artisti, Applelle jää jokunen sentti joilla _ehkä_ saadaan kulut katettua jos volyymiä on riittävästi.

Musiikkifirmoille tuo saattaa jonkin verran tuottaakin, Apple ja artistit saavat lähinnä näkyvyyttä.
Re: Ilman kilpailua ei ole bisnestä
Anonyymi kommentoija, 21.10.2003 11:09:19
Pisteet: 0
Biisin hinta 0.99$ josta:
0.80$ levy-yhtiölle
0.19$ Applelle ja artistille

Lähde: Applen edustajan haastattelu jossain radio-ohjelmassa jota oli lainattu Slashdottiin ;)

Mutta tietoa puoltaa se että Apple on epäillyt voiko tuolla hommalla tehdä ylipäänsä rahaa. iPod tuo hillot.