Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 19.8.2008

Kalifornia rakentaa 800 megawatin aurinkovoimalan

Terminaattoribarbaarikuvernööri Arnold Schwarzeneggerin hallinnoima Kalifornian osavaltio aikoo rakentaa kaksi jättimäistä aurinkovoimalaa San Luis Obispon piirikunnan alueelle. Noin 3000 hehtaarin maa-alueelle rakennettavat voimalat tuottavat yhteensä 800 megawattia tehoa. Vertailun vuoksi todettakoon, että Suomeen rakenteilla oleva Olkiluoto-3 -ydinvoimalaitosyksikkö tuottaa tehoa 1600 megawattia vain 10 hehtaarin maa-alueella.

OptiSolar -yhtiön suunnitteleman 550 megawatin voimalan aurinkopaneelit ovat isoja ja kiinteästi asennettuja, mutta myös edullisia. Pienemmästä 250 megawatin voimalasta vastaa SunPower -yhtiö, jonka kehittämät aurinkopaneelit kääntyvät päivän mittaan idästä länteen auringon mukaan. Eri paneeliratkaisuista huolimatta paneelit ovat yhtä kustannustehokkaita tuotettua megawattia kohden. Kalifornian kunnianhimoisena tavoitteena on tuottaa 20 prosenttia energiatarpeestaan uusiutuvista energialähteistä vuoteen 2010 mennessä.

Lue juttu oma, 19.8.2008 00:05. Lähde: NY Times
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 20 uutta / 20 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Bream Re: Kalifornia rakentaa 800...
Bream, 19.8.2008 08:47:01
Pisteet: 0
Jutussa ei kerrottu tarkempia hintoja, todettiin vaan, että kallista on maakaasuun ja hiileen verrattuna. Kun Olkiluodon voimalaan verrataan käytetyn maa-alan suhteen niin vastaava vertailu tuotetun sähkön hinnan suhteen olisi myös mielenkiintoinen.
Re: Kalifornia rakentaa 800...
wally, 19.8.2008 12:18:59
Pisteet: +1
Kun Olkiluodon voimalaan verrataan käytetyn maa-alan suhteen
Aika merkityksetöntä, jos nämä isot aurinkovoimalat on sijoitettu hyödyttömään autiomaahan.

niin vastaava vertailu tuotetun sähkön hinnan suhteen olisi myös mielenkiintoinen.
Huoltovarmuudesta en osaa sanoa, mutta muutenhan periaatteessa aurinkopaneeleilla tuotetun sähkön hinta lähenee 0e/kWh, kun taas ydinvoimalan polttoaine taitaa olla hintavaa sekä tullessaan että lähtiessään.

Jos siis otetaan koko elinkaaren kustannukset mukaan, aurinkovoima ei olekaan välttämättä enää ollenkaan kallista.
bungle Re: Kalifornia rakentaa 800...
bungle, 21.8.2008 08:14:16
Pisteet: 0
Kun Olkiluodon voimalaan verrataan käytetyn maa-alan suhteen
Aika merkityksetöntä, jos nämä isot aurinkovoimalat on sijoitettu hyödyttömään autiomaahan.
Niin kuin Las Vegas. Kyllä moni varmaan mielellään ottaisi vastaan 3000 hehtaaria autiomaata.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
moka Re: Kalifornia rakentaa 800...
moka, 19.8.2008 08:25:39
Pisteet: 0
Olkiluoto-1 & -2, 860MW
Loviisa-1 & -2, 488MW
Kyllä tuolla Californian aurinkohankkeella aika hyvin sähköä saadaan tuotettua verrattuna nykyisiin ydinvoimaloihin. Varmaan olleet jonkinlaisena verrokkinakin?
Uusi Olkiluoto-3 on "brännjyy" tekniikkaa ja tehoiltaan maailman suurin ydinvoimalaitos. Jos nyt saavat sen joskus tulille..
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ydinvoima_Suomessa
Re: Kalifornia rakentaa 800...
gusse, 19.8.2008 13:09:03
Pisteet: 0
Kyllä tuolla Californian aurinkohankkeella aika hyvin sähköä saadaan tuotettua verrattuna nykyisiin ydinvoimaloihin. Varmaan olleet jonkinlaisena verrokkinakin?
Eipä ole tainnut olla, sillä aurinkovoiman CO2 päästöt (niitä kai on tarkoitus vähentää) monikymmenkertaiset ydinvoimaan verrattuna:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:EnergiaCO2.png
Re: Kalifornia rakentaa 800...
wally, 19.8.2008 14:39:17
Pisteet: 0
Kyllä tuolla Californian aurinkohankkeella aika hyvin sähköä saadaan tuotettua verrattuna nykyisiin ydinvoimaloihin. Varmaan olleet jonkinlaisena verrokkinakin?
Eipä ole tainnut olla, sillä aurinkovoiman CO2 päästöt (niitä kai on tarkoitus vähentää) monikymmenkertaiset ydinvoimaan verrattuna:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:EnergiaCO2.png
Nyt meni vähän ohi? Siis 800 MWh:n aurinkovoimala ei tuota sähköä hyvin verrattuna 860 MWh:n ja 488 MWh:n voimaloihin?
Buzer Re: Kalifornia rakentaa 800...
Buzer, 19.8.2008 16:36:10
Pisteet: +1
(viestini todennäköisesti sisältä jonkin verran asiavirheitä, paremmin tietävä korjatkoon)
Nyt meni vähän ohi? Siis 800 MWh:n aurinkovoimala ei tuota sähköä hyvin verrattuna 860 MWh:n ja 488 MWh:n voimaloihin?
Aurinkovoimaloiden keskimääräinen käyttöaste oli muistaakseni jotain 30% (tai saattoi olla allekkin). Ydinenergialla se on yleisesti noin 90% ja Suomessa noin 95%. Aurinkoenergialla kun on sellainen yksi ongelma: Jos ei aurinko paista, niin aika vähän sitä sähköäkään tulee. Kotioloissa sitä voidaan varastoida akkuihin, mutta se ei ole oikein realistinen vaihtoehto isomassa mitttakaavassa (ja miettikää sitä ongelmajätteen määrää kun se kasa akkuja vaihdellaan muutaman vuoden välein).

Ja vaikka paistaakin, niin harvoin päästään lähellekään täysiin lukemiin.

Yksi mielestäni suurimista ongelmista siinä, että yritetään päästä eroon ei-ekologisista energiamuodoista on se, että jos kulutushuipun aikaan ei aurinko paista tai tuule, niin kyllä se energia on kuitenkin jostain saatava. Tai sitten ollaan ilman sähköä osassa maata.

Onhan toki ollut sellaisiakin ehdotuksia, että rakkenetaan Saharaan suuria aurinkovoimaloita. Ongelma on tällä hetkellä se, että koko Euroopan sähkön runkoverkko on tarkoitettu pelkälle AC-virralle. AC-virralla on taas sellainen huono ominaisuus, että sitä häivää kohtuulisen paljon pitkillä matkoilla. Joitain suunitelmia on olemassa Euroopan kattavasta DC-runkoverkosta, mutta ymmärtääkseni suunitelmat sen toteuttamista ovat täysin avoimet.
Bream Re: Kalifornia rakentaa 800...
Bream, 20.8.2008 08:21:23
Pisteet: 0
Yksi mielestäni suurimista ongelmista siinä, että yritetään päästä eroon ei-ekologisista energiamuodoista on se, että jos kulutushuipun aikaan ei aurinko paista tai tuule, niin kyllä se energia on kuitenkin jostain saatava.
Aika ilmeisesti jos tämä ilmastonmuutos "hälinä" (ihan aiheesta, ei siinä mitään) ei ala pian hiipua, niin näitä ekologisia energiantuotantomuotoja alkaa tulla yhä enemmän. Tällöin on keksittävä kunnollinen ratkaisu sähkön keksimisestä tähän päivään vaivanneeseen ongelmaan - sähkön varastointiin. Toistaiseksi ehkäpä varteenotettavin vaihtoehto olisi tuottaa sähköllä vetyä jota sitten sähkön tuotannon notkahtaessa voisi käyttää sähkön tuottamiseen, mieluiten polttokennossa jolloin häviöt olisi edes hieman pienemmät.
Re: Kalifornia rakentaa 800...
gusse, 19.8.2008 16:37:36
Pisteet: 0
Nyt meni vähän ohi? Siis 800 MWh:n aurinkovoimala ei tuota sähköä hyvin verrattuna 860 MWh:n ja 488 MWh:n voimaloihin?
Luulisin että Arska yrittää aurinkovoimalla vähentää päästöjä eteenkin hiilidioksidin. Ydinvoimalla se onnistuisi paremmin.

Re: Kalifornia rakentaa 800...
wally, 19.8.2008 17:35:40
Pisteet: 0
Nyt meni vähän ohi? Siis 800 MWh:n aurinkovoimala ei tuota sähköä hyvin verrattuna 860 MWh:n ja 488 MWh:n voimaloihin?
Luulisin että Arska yrittää aurinkovoimalla vähentää päästöjä eteenkin hiilidioksidin. Ydinvoimalla se onnistuisi paremmin.
Näin voi olla, mutta tällä ei ole mitään tekoa sähkön tuotannon kanssa.

Tuota linkkaamaasi kuvaa ei muuten löydy Wikipediasta, joten siihen on vaikea ottaa kantaa.
Ewokki- Re: Kalifornia rakentaa 800...
Ewokki-, 20.8.2008 07:31:20
Pisteet: 0
Nyt meni vähän ohi? Siis 800 MWh:n aurinkovoimala ei tuota sähköä hyvin verrattuna 860 MWh:n ja 488 MWh:n voimaloihin?
Luulisin että Arska yrittää aurinkovoimalla vähentää päästöjä eteenkin hiilidioksidin. Ydinvoimalla se onnistuisi paremmin.
Kyllä ydinvoimalla päästöt vähenee, jos verrataan mihin tahansa muuhun fossiiliseen polttoaineeseen. Vesihöyryä ne vaan puskee ulos.
Re: Kalifornia rakentaa 800...
wally, 19.8.2008 14:42:22
Pisteet: 0
Kyllä tuolla Californian aurinkohankkeella aika hyvin sähköä saadaan tuotettua verrattuna nykyisiin ydinvoimaloihin. Varmaan olleet jonkinlaisena verrokkinakin?
Eipä ole tainnut olla, sillä aurinkovoiman CO2 päästöt (niitä kai on tarkoitus vähentää) monikymmenkertaiset ydinvoimaan verrattuna:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:EnergiaCO2.png
Nyt meni vähän ohi? Siis 800 MWh:n aurinkovoimala ei tuota sähköä hyvin verrattuna 860 MWh:n ja 488 MWh:n voimaloihin?
Re: Kalifornia rakentaa 800...
pp, 19.8.2008 14:55:26
Pisteet: 0
Kertokaa olenko väärässä, mutta eikös näissä ekovoimaloissa aina kuseteta kertomalla piikkiteho, ts. maksimiteho mitä niistä saadaan parhaina hetkinä irti ja sitä sitten verrataan siihen mitä ydinvoimalat tuottavat yli 90% ajasta ympäri vuoden.
weicco Re: Kalifornia rakentaa 800...
weicco, 19.8.2008 17:22:39
Pisteet: 0
Olet oikeassa. Lisäksi jätetään kertomatta verorahoista maksettavat tukiaiset, joita esimerkiksi juuri ydinvoima ei saa eikä tarvitse.
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Re: Kalifornia rakentaa 800...
wally, 19.8.2008 17:41:04
Pisteet: 0
Olet oikeassa. Lisäksi jätetään kertomatta verorahoista maksettavat tukiaiset, joita esimerkiksi juuri ydinvoima ei saa eikä tarvitse.
Kuuntelin taannoin jotain ylen "napit vastakkain"-väittelyä, jossa joku ydinvoiman puolestapuhuja ja (greenpeacen?) viherpiipertäjä väittelivät aiheesta. Ydinvoiman vastustajan mielestä juuri ydinvoima saa näitä tukiaisia (mm. halpoja lainoja yms.), mutta ydinvoimamies ei ollut samaa mieltä.

Tiedä sitten mitä tukiaisia yrityksille maksetaan aurinko- tai tuulivoimasta, mutta kotitaloukset eivät saa mitään. Lämpöpumppuhankintoja kyllä tuetaan vanhoihin taloihin.
Re: Kalifornia rakentaa 800...
Kermit, 19.8.2008 22:35:07
Pisteet: 0
Olet oikeassa. Lisäksi jätetään kertomatta verorahoista maksettavat tukiaiset, joita esimerkiksi juuri ydinvoima ei saa eikä tarvitse.
Olkiluodon ydinvoimala on saanut valtion tukea lähes 600 miljoonaa euroa. Tähän päälle monien muiden virastijen rahoituksia, jne, jne.

Aurinko- sekä tuuli energiaratkaisujen tuottajat ovat nyt olleet boikotissa eikä tukia ole saanut kahteen vuoteen.
Tämän vuoksi mm. Suomalainen Tuulivoimaloiden rakentaja ei ole voinut käytännössä jatkaa lainkaan toimintaansa.

Ydinvoimaa kun ei omakotitaloon saa, niin pistimpä aurinkopaneelit lämmittämään käyttöveden.
Säästyypä sähköä sekä öljyä ja RAHAA.
weicco Re: Kalifornia rakentaa 800...
weicco, 20.8.2008 08:44:31
Pisteet: 0
Olkiluodon ydinvoimala on saanut valtion tukea lähes 600 miljoonaa euroa. Tähän päälle monien muiden virastijen rahoituksia, jne, jne.
Tarkoitatko tätä uutta voimalaa? Jos tarkoitat, niin kerrotko mitä tukiaisia?

Minä kun olen ollut siinä uskossa, että voimala ei ole saanut mitään tukiaisia. Valtio on käsittääkseni antanut jonkinlaisen takauksen rakennuttajalle, mutta käytännössä valtio ei joudu koskaan tätä takausta maksamaan.

Ydinvoimaa kun ei omakotitaloon saa, niin pistimpä aurinkopaneelit lämmittämään käyttöveden.
Kirjoitin toisaalla suurinpiirtein näin ja sopiihan se tähänkin:

Aurinkopaneelien asennus ei vaadi suomessa valtion lupaa toisin kuin ydinvoima. Jokaisella on mahdollisuus asentaa aurinkopaneelit mihin huvittaa. Eli kipinkapin ostelemaan ja asentelemaan paneeleja jos siltä tuntuu, mutta minun rahoja siihen ei tarvitse kuluttaa.
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Re: Kalifornia rakentaa 800...
wally, 19.8.2008 23:54:49
Pisteet: 0
Ydinvoimaa kun ei omakotitaloon saa, niin pistimpä aurinkopaneelit lämmittämään käyttöveden. Säästyypä sähköä sekä öljyä ja RAHAA.
Tuo onkin erittäin järkevää. Onko käytössäsi siis perinteinen sähköä tuottava aurinkokenno (kuten uutisessa), vai aurinkokeräin, josta otetaan lämpö talteen?

Wikipedia, aurinkokeräin:
"Aurinkokeräimessä tasomaisen suojapinnan alla on musta absorbaattoripinta, joka lämpenee auringon säteilyn vaikutuksesta. Keräimen sisällä kiertää lämmönsiirtoneste, vesi-glykoli -seos, joka lämpiää. Lämmennyt neste johdetaan lämmönvaihtimen läpi, jolloin neste luovuttaa lämpöenergiaa vesivaraajaan. Varaajassa olevaa lämmitettyä vettä käytetään talon lämmitykseen ja lämpimäksi käyttövedeksi.[1]"

Wikipedia, aurinkokenno:
"Aurinkokenno on laite, jolla näkyvän valon taajuinen auringon säteily muunnetaan hyödynnettäväksi sähköenergiaksi (engl. photovoltaic, lyh. PV). Yleisesti valosähköisen ilmiön avulla voidaan muuntaa sähkömagneettinen säteily, kuten auringon säteily, sähköksi. Kennon toiminta muodostuu karkeasti kahdesta osasta: saapuva fotoni synnyttää absorboivaan puolijohteeseen varauksenkuljettajia (elektroni-aukko pareja). Elektronit kerätään johtimiin, jotka johtavat sähkön kulutuslaitteeseen tai akkuun."

Molemmista näköjään käytetään nimitystä "aurinkopaneeli".

Ps.
Wikipedia aurinkopaneelin hurjista hiilidioksidipäästöistä: "EPIAn mukaan aurinkokennojen hiilidioksidipäästö on 21%u201365 g/kWh, kun keskimäärin lämpövoimalan päästö on 900 g/kWh. EPIAn mukaan aurinkovoimalla on uusiutuvista energiamuodoista suurin potentiaali. Tuotannon kaksinkertaistaminen laskee kustannuksia 20 %.[3]"

Ydinvoimalakin tuottaa ihan mukavan määrän hiilidioksidipäästöjä, kun huomioidaan rakennusaikaiset ja ylläpitoon liittyvät kustannukset.

Pps. kyllä tuollainen neliytiminen "voimala" varsin mukavasti lämmittää kotioloissakin (itselläni on tosin vain 2 ydintä ;-( )...
susi Re: Kalifornia rakentaa 800...
susi, 22.8.2008 10:52:01
Pisteet: 0
Ps. Wikipedia aurinkopaneelin hurjista hiilidioksidipäästöistä: "EPIAn mukaan aurinkokennojen hiilidioksidipäästö on 21%u201365 g/kWh, kun keskimäärin lämpövoimalan päästö on 900 g/kWh. EPIAn mukaan aurinkovoimalla on uusiutuvista energiamuodoista suurin potentiaali. Tuotannon kaksinkertaistaminen laskee kustannuksia 20 %.[3]"
Unicode kusee täällä. No näin maallikkona kuitenkin, tuntuisi siltä, että 3000ha päällystäminen aurinkokennoilla ei välttämättä ole kovin hiilidioksidiystävällistä sekään. Eikös aurinkopaneeleissa käytetä piitä, muovia ja metallia pääasiallisena rakennusaineina? Tiedä sitten vaatiiko jotain epäympäristöystävällisiä työstövaiheita.
Mielenkiintoisena tulevaisuudenkuvana ovat nämä seuraavan sukupolven tulostettavat aurinkopaneelit. Hyötysuhde on surkea, mutta eipä paljoa maksakaan.
Re: Kalifornia rakentaa 800...
wally, 22.8.2008 15:31:31
Pisteet: 0
"EPIAn mukaan aurinkokennojen hiilidioksidipäästö on 21%u201365 g/kWh, kun keskimäärin lämpövoimalan päästö on 900 g/kWh."
Unicode kusee täällä.
Niimpä näkyy. Alkuperäinen lukema oli 21g/kWh vs. 900g/kWh