Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 28.5.2003

Kiinassa valmistetuissa kovalevyissä vikoja

Kolme suurta kovalevyvalmistajaa, Seagate, Maxtor ja Hitachi, ovat alkaneet kerätä markkinoilta pois joitakin 40- ja 80-gigatavun kovalevymallejaan tuotteissa ilmenneiden ongelmien vuoksi. Noin 12 000 - 15 000 kappaleen runsaasti viallisia yksilöitä sisältävä erä kovalevyjä, jotka valmistettiin Kiinassa, toimitettiin Taiwanin markkinoille kevään aikana. Tällä hetkellä on vielä epäselvää, kuinka iso osa viallisia kovalevyjä sisältävästä tuote-erästä on päätynyt myyntiin muualle maailmaan.

Taiwanilaisten jälleenmyyjien mukaan kovalevyjen palautusprosentti pompsahti ylöspäin huhtikuussa. Useimmiten levyt kärsivät viallisista sektoreista (bad sector) tai formatointiongelmista. Maailman neljästä suurimmasta kovalevyvalmistajasta vain Western Digital välttyi ongelmalta, sillä se ei käytä Kiinassa sijaitsevia tuotantolaitoksia.

Lue juttu K2, 28.5.2003 09:28. Lähde: DigiTimes

Kommentoi juttua



Aihe

Esikatsele kommentti
Kommentit ( 0 uutta / 28 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Toisaalla uutisissa...
Anonyymi kommentoija, 28.5.2003 10:19:23
Pisteet: +1
Vastaa
"Teknillinen korkeakoulu tutkii Suomen ensimmäistä oletettua kovalevyongelmaa. Kyseinen Kiinan Quantumin maakunnasta Taiwanin kautta Sipooseen saapunut yksilö on eristetty muista kovalevyistä, ja vasta-ainetestin tulokset saadaan arviolta kolmen viikon kuluttua. Kansainvälinen elektroniikkajärjestö IEEE on valmis lisäämään Suomen kriisialuelistaan, mikäli testin tulos osoittautuu positiiviseksi. TKK:n edustaja painottaa kuitenkin, että kyseessä on vasta epäilys, eikä kansalaisilla ole syytä paniikkiin. Myöskään kyseisen kiintolevyn kapasiteettia ei haluta vielä tässä vaiheessa julkistaa. Myös Ruotsissa tutkitaan yhtä epäiltyä kovalevyongelmaa."
Re: Toisaalla uutisissa...
Anonyymi kommentoija, 28.5.2003 11:34:35
Pisteet: 0
Vastaa
Teknillinen korkeakoulu tutkii Suomen ensimmäistä oletettua kovalevyongelmaa.
Ei varmasti ole ensimmäinen, mulla oli todistetusti rikkinäinen Ibari jo vuosia sitten ;-)

Toisaalla uutisissa:

"Kiinasta on löytynyt kiintolevyjä tuhoava mysteerinen virus, joka on ristitty HARDSiksi."
Hmh
Anonyymi kommentoija, 28.5.2003 10:56:54
Pisteet: 0
Vastaa
Tiedän, että Kiinassa on halpaa valmistaa kiintolevyjä, mutta eikö tollaset palautusmäärät ala käymään kalliiksi?
Bream Re: Hmh
Bream, 28.5.2003 11:56:46
Pisteet: +1
Vastaa
Tiedän, että Kiinassa on halpaa valmistaa kiintolevyjä, mutta eikö tollaset palautusmäärät ala käymään kalliiksi?
Kun ottaa huomioon kovalevyjen kalliin mekaniikan niin varmasti jokaista rikkinäistä kovalevyä kohden saa myydä hyvin hyvin monta ehjää että pääsee plussan puolelle katteissa. Takuupalautukset ovat suurimmassa osassa viihde (yms.) elektroniikka-alan yrityksiä melkoinen ongelma ja tunteepa historia sellaisiakin tapauksia että laitteiden viallisuus ja niistä koituvat kustannukset ovat ajaneet yrityksen konkurssiin johtaneeseen syöksykierteeseen.
Re: Hmh
Anonyymi kommentoija, 30.5.2003 14:05:41
Pisteet: +1
Vastaa
Tiedän, että Kiinassa on halpaa valmistaa kiintolevyjä, mutta eikö tollaset palautusmäärät ala käymään kalliiksi?
Kun ottaa huomioon kovalevyjen kalliin mekaniikan niin varmasti jokaista rikkinäistä kovalevyä kohden saa myydä hyvin hyvin monta ehjää että pääsee plussan puolelle katteissa. Takuupalautukset ovat suurimmassa osassa viihde (yms.) elektroniikka-alan yrityksiä melkoinen ongelma ja tunteepa historia sellaisiakin tapauksia että laitteiden viallisuus ja niistä koituvat kustannukset ovat ajaneet yrityksen konkurssiin johtaneeseen syöksykierteeseen.
Anteeksi minkä ? Mekaniikka kiintolevyissä on nykyisin melko yksinkertainen = halpa.

Olen purkanut muutamia eri valmistajien kiintolevyjä 'tutkimusmielessä' l. lähinnä selvittänyt teoreettiista mekaniikan kestoikää.

Tähän liitty mm. se että useimmat ovat 'onneksi' siirtyneet käyttämään 'oikeaa foliojohdotusta' aiemman sähköäjohtavan kumipala virityksen sijaan, joka saattoi katkaista pyöritysmoottorilta sähköt ja lukupään signaalien kulun levyltä elektroniikalle.

Tietyn merkkiset levyt näyttävät olevan laadukkaampia. mm. Laakerien toleranssiluokka, akselitoleranssit jne.
feenix Re: Hmh
feenix, 28.5.2003 12:36:37
Pisteet: +1
Vastaa
Kun ottaa huomioon kovalevyjen kalliin mekaniikan niin varmasti jokaista rikkinäistä kovalevyä kohden saa myydä hyvin hyvin monta ehjää että pääsee plussan puolelle katteissa. Takuupalautukset ovat suurimmassa osassa viihde (yms.) elektroniikka-alan yrityksiä melkoinen ongelma ja tunteepa historia sellaisiakin tapauksia että laitteiden viallisuus ja niistä koituvat kustannukset ovat ajaneet yrityksen konkurssiin johtaneeseen syöksykierteeseen.
Ja kun ottaa huomioon esimerkiksi Seagaten ilmoittaman "80% rikkinäisinä palautetuista on oikeasti ehjiä"-tilaston niin voi miettiä miten paljon turhia kustannuksia tulee kun väki tuuppii levyjä heti vaihtoon kun pieninkin kuvitelma viasta ilmenee.

Toisaalta tuokin luku voi olla pelkkää PR:ää. "Eihän meidän levyt oikeasti hajoile, asiakkaat vaan kuvittelee niin."
artikkelia on päivitetty
Anonyymi kommentoija, 1.6.2003 14:50:02
Pisteet: 0
Vastaa
Kahta en vaihda
Anonyymi kommentoija, 3.6.2003 20:40:00
Pisteet: 0
Vastaa
Kahta en vaihda ja toinen on Seagate. Tällä hetkellä käytössäni on neljäs seagateni ja toimii ongelmitta kuten edeltäjänsä, jotka poistettu käytöstä pienuutensa vuoksi.
Kypeli Samsungiin siirtyminen
Kypeli, 28.5.2003 11:08:00
Pisteet: +1
Vastaa
Voi voi voi... en tiedä mitä kiintolevyjen kanssa tekisi tänäpäivänä. MIKÄÄN levy ei näytä enää olevan luotettava.

Uutena tuttavuutena Samsung on kerännyt positiivista huomioita (Sektorikin tietää) joten varmaan seuraava levy minkä ostan (kun joku nykyisistä IBM Deskstareista kärähtää) on sitten varmaan Samsung.

Olisni valmis maksamaan kiintolevystä vaikka tuplahinnan kunhan ne olisi luotettavia! Tai vastaavasti voisivat mielestäni pienentää levykokoja ihan hyvin, sillä minä en tee 80 gigalla tilaa yhtään mitään.
Re: Samsungiin siirtyminen
Anonyymi kommentoija, 28.5.2003 13:05:17
Pisteet: 0
Vastaa
Voi voi voi... en tiedä mitä kiintolevyjen kanssa tekisi tänäpäivänä. MIKÄÄN levy ei näytä enää olevan luotettava.
Totta, luulin että WD olisi kestävä mutta kyllä sellainenkin minulla kilahti.

Uutena tuttavuutena Samsung on kerännyt positiivista huomioita (Sektorikin tietää) joten varmaan seuraava levy minkä ostan (kun joku nykyisistä IBM Deskstareista kärähtää) on sitten varmaan Samsung.
Minulla on 2 samsungia hajonnut, toinen (30Gb)3kk ja toinen (120Gb) 2kk ikäisenä.
Re: Samsungiin siirtyminen
Anonyymi kommentoija, 28.5.2003 15:55:20
Pisteet: 0
Vastaa
Minulla on 2 samsungia hajonnut, toinen (30Gb)3kk ja toinen (120Gb) 2kk ikäisenä.

Täällä on menossa jo kolmas Maxtor 80Gt fluid :(
Re: Samsungiin siirtyminen
Anonyymi kommentoija, 28.5.2003 16:09:56
Pisteet: 0
Vastaa
Minulla on 2 samsungia hajonnut, toinen (30Gb)3kk ja toinen (120Gb) 2kk ikäisenä.
Täällä on menossa jo kolmas Maxtor 80Gt fluid :(
täh, itelläni on ollu WD,IBM,samsung,maxtor,ym merkkisii kovalevyjä varmaan kaikkiaan yli 20, eikä oo ikinä menny rikki.
ihan päivittäisessä käytössä ne on kaikki ollu ja on edelleenkin, että en ymmärrä miten te saatte kovalevynne rikki.
Re: Samsungiin siirtyminen
Anonyymi kommentoija, 29.5.2003 12:35:17
Pisteet: 0
Vastaa
en ymmärrä miten te saatte kovalevynne rikki.
Vaikka asentamalla eMule tai DC++ ja laitamalla kone kuukaudeksi (24/7) päälle. (Tietenkin nopean yhteyden taakse, ja niin että tavara liikkuu kokoajan)
Re: Samsungiin siirtyminen
HFvK, 29.5.2003 17:42:02
Pisteet: +1
Vastaa
Itselläni on koneessa kaksi Seagaten kovalevyä ja molempien lämmöt ovat päätä huimaavat... 80GB Barracuda käy 40 asteisena, vaikka molemmilla kovoilla on omat jäähdyttimensä. Kaverillani on muuten sama kone; samanlainen torni mutta kovalevyt ovat Samsungin... kovalevyjen lämmöt ovat ~15 astetta matalammat kuin omassani...

Pistää vähän miettimään ku kone on up 24h ja kovot ovat 40 asteisia, että kuinka kauan ne mahtavat kestää... no, onneksi linuxissa voi hdparmilla sammuttaa toisen, mutta silti... Hyvin kuitenki ovat tähän asti pelanneet... toinen kohta 3 vuotta (20GB) ja toinen 6kk (80GB)
Silti Samsungi vaikuttaa lämpöjensä puolesta luotettavammalta...

Olenko yksin?Onko muilla ongelmia Seagaten lämpöjen kanssa?? Mikä mahtaisi olla maksimilämpötila missä kovo voisi terveellisesti vielä toimia?
Re: Samsungiin siirtyminen
Anonyymi kommentoija, 1.6.2003 23:19:54
Pisteet: 0
Vastaa
Pistää vähän miettimään ku kone on up 24h ja kovot ovat 40 asteisia, että kuinka kauan ne mahtavat kestää...

Täällä palvelimessa hddtemp näyttää että Maxtor 80 Gt lämpötila on 44 astetta ja IBM 120Gt lämpötila on 37 astetta,

8cm tuuletin puhaltaa suoran kiintolevyihin.
oma Re: Samsungiin siirtyminen
oma, 29.5.2003 19:05:41
Pisteet: 0
Vastaa
Olenko yksin?Onko muilla ongelmia Seagaten lämpöjen kanssa?? Mikä mahtaisi olla maksimilämpötila missä kovo voisi terveellisesti vielä toimia?
Mulla on yksi Maxtorin 80 gigatavun levy, jolle SMART ilmoittaa lämmöksi 54C ja joskus jopa 60C. Valmistajan speksin mukaan levyn operating temperature on 5-55C. Toistaiseksi levy on toiminut noin vuoden päivät ihan moitteetta.
Testing
Re: Samsungiin siirtyminen
Anonyymi kommentoija, 30.5.2003 17:23:29
Pisteet: 0
Vastaa
Mulla on itellä hajonnu maxtorin 80 gt. Ne 7200 kierroksen levyt vaatii yhden tuulettimen, jotta ne ei hajoaisi tai leikkaisi kiinni. Löysin ton monen linkin takaa maxtorin sivuilta.
Bream Re: Samsungiin siirtyminen
Bream, 28.5.2003 12:02:57
Pisteet: +1
Vastaa
Olisni valmis maksamaan kiintolevystä vaikka tuplahinnan kunhan ne olisi luotettavia!
Itse siirryin - tai oikeammin palasin - SCSI levyihin pari vuotta sitten kun hyviä IDE levyjä ei tuntunut löytyvän mistään. Ratkaisuus tosin vaikutti myös suorituskyky seikat. Ihan silkkana mutuna voin todeta, että niiden kymmenien (?) kovalevyjen kohdalla joiden kanssa minä olen ollut tekemisissä on hajalle mennyt useampi IDE levy muttei yhtään SCSI levyä (yksi uutena laakerivikainen on kyllä tullut vastaan mutta sekin toimi).
Hmm.. Hassua muuten että kun mennään tarpeeksi ajassa taaksepäin niin uusien kovalevyjen mukana tuli "defective track list" otsikoitu lappunen ;)
Akiro Re: Samsungiin siirtyminen
Akiro, 28.5.2003 14:34:23
Pisteet: 0
Vastaa
Olisni valmis maksamaan kiintolevystä vaikka tuplahinnan kunhan ne olisi luotettavia!
Itse siirryin - tai oikeammin palasin - SCSI levyihin pari vuotta sitten kun hyviä IDE levyjä ei tuntunut löytyvän mistään. Ratkaisuus tosin vaikutti myös suorituskyky seikat. Ihan silkkana mutuna voin todeta, että niiden kymmenien (?) kovalevyjen kohdalla joiden kanssa minä olen ollut tekemisissä on hajalle mennyt useampi IDE levy muttei yhtään SCSI levyä (yksi uutena laakerivikainen on kyllä tullut vastaan mutta sekin toimi).
Hmm.. Hassua muuten että kun mennään tarpeeksi ajassa taaksepäin niin uusien kovalevyjen mukana tuli "defective track list" otsikoitu lappunen ;)
Mulla tilanne on lähinnä päinvastainen, eli niiden IDE-levyjen joukosta jotka minulla on ollut ei ole ikinä hajonnut ainuttakaan (hyvää tuuria?), mutta SCSI-levyjä on levinnyt parikin vaikka niitä on ollut käytössä paljon vähemmän, lähinnä töissä palvelimissa.
Re: Samsungiin siirtyminen
Rihkama, 28.5.2003 11:16:07
Pisteet: 0
Vastaa
Voi voi voi... en tiedä mitä kiintolevyjen kanssa tekisi tänäpäivänä. MIKÄÄN levy ei näytä enää olevan luotettava.
Yksi vaihtoehto olisi tietysti käyttää RAID-1-tasoa eli peilaamista. Itsekin varmaan siirryn sen käyttöön kunhan saan ostettua jonkun IDE RAID-ohjaimen ja ylimääräisen kiintolevyn...
Re: Samsungiin siirtyminen
Anonyymi kommentoija, 28.5.2003 14:34:34
Pisteet: 0
Vastaa
Voi voi voi... en tiedä mitä kiintolevyjen kanssa tekisi tänäpäivänä. MIKÄÄN levy ei näytä enää olevan luotettava.
Yksi vaihtoehto olisi tietysti käyttää RAID-1-tasoa eli peilaamista. Itsekin varmaan siirryn sen käyttöön kunhan saan ostettua jonkun IDE RAID-ohjaimen ja ylimääräisen kiintolevyn...
Niin, ja totta kai eri mallia ja merkkiä tietenkin.
Re: Samsungiin siirtyminen
Anonyymi kommentoija, 29.5.2003 09:54:39
Pisteet: 0
Vastaa
Niin, ja totta kai eri mallia ja merkkiä tietenkin.
No ainakin eri tuotantoerää. Tiedän firman, jonka RAIDista kilahti puolen tunnin sisällä kaksi viallisesta tuotantoerästä ollutta SCSI-kovoa.
Re: Samsungiin siirtyminen
Rihkama, 28.5.2003 14:38:51
Pisteet: 0
Vastaa
Niin, ja totta kai eri mallia ja merkkiä tietenkin.
Mahdollisesti, mahdollisesti ei.

Tällä hetkellä koneesta löytyy yksi Maxtorin DiamondMax 16 joita tuntuu ainakin toistaiseksi löytyvän kaupoista. Sen kaverina on sitten hieman vanhempi 80 Gt Diamondmax ja 40 Gt IBM Deskstar.
oma Re: Samsungiin siirtyminen
oma, 28.5.2003 11:43:49
Pisteet: 0
Vastaa
Voi voi voi... en tiedä mitä kiintolevyjen kanssa tekisi tänäpäivänä. MIKÄÄN levy ei näytä enää olevan luotettava.
Yksi vaihtoehto olisi tietysti käyttää RAID-1-tasoa eli peilaamista. Itsekin varmaan siirryn sen käyttöön kunhan saan ostettua jonkun IDE RAID-ohjaimen ja ylimääräisen kiintolevyn...
Hienoa, tähän kovalevyvalmistajat ovat varmaan laadun heikkenemisellä pyrkineetkin - saadaan kaikille asiakkaille myytyä kaksi kovalevyä entisen yhden asemasta. Talous nousuun!
Testing
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
AdminGZ Re: Tässä sitten nähdään...
AdminGZ, 28.5.2003 11:48:00
Pisteet: 0
Vastaa
Täss
Safari kaatu :-)
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
AdminGZ Tässä sitten nähdään...
AdminGZ, 28.5.2003 11:47:33
Pisteet: 0
Vastaa
Miten takuun pudottaminen 3v -> 1v vaikutti.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re: Tässä sitten nähdään...
Anonyymi kommentoija, 28.5.2003 14:20:03
Pisteet: 0
Vastaa
Miten takuun pudottaminen 3v -> 1v vaikutti.
Taitaa toi takuun pudottaminen olla ennemminkin seuraus kuin syy.