Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 9.10.2002

Lindows ja Windows edelleen tukkanuottasilla

Ohjelmistovalmistaja Lindows.com ilmoitti tiistaina hakevansa lopullista vapautusta Microsoftin esittämistä tekijänoikeussyytöksistä. Windows-ohjelmistojen suorittamisen Linux-käyttöjärjestelmässä mahdollistavaa Lindows-sovellusta kehittävä Lindows on mielestään todistanut oikeudelle, että sana "windows" (ikkunat) on yleinen termi puhuttaessa graafisista käyttöliittymistä, jolloin se ei voisi olla Microsoftin omaisuutta ja nimi Lindows ei myöskään rikkoisi Microsoftin tavaramerkkiä.

"Graafisissa käyttöliittymissä on käytetty termiä 'windows' jo 1970-luvun lopulta lähtien, ja se yhdistetään termeihin 'windows programs', 'windows interfaces', 'windows systems' ja 'windows managers'. 'Windows' on siis ollut geneerinen termi tietokoneohjelmistojen kategorialle jo yli 20 vuotta", toteaa Lindows puolustuspuheessaan.

Microsoft ei kuitenkaan hyväksy Lindowsin väittämää. "Windows on eräs tunnetuimmista brändeistä maailmalla vuosien työn ja miljardin dollarien ansiosta. Vastustamme voimakkaasti siihen kohdistuvia tavaramerkkiloukkauksia sekä kopiobrändejä," totesi Microsoftin edustaja Jim Desler. Aikataulua oikeudenkäynnin jatkosta ei ole ilmoitettu.

Lue juttu K2, 9.10.2002 02:28. Lähde: IDG
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 14 uutta / 14 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Typerää
Anonyymi kommentoija, 9.10.2002 07:31:12
Pisteet: 0
Olen samaa mieltä Lindows-jamppojen kanssa, mutta silti tiedän ja jokainen muukin tietää, että Lindows.comin kaverit ovat perustaessaan miettineet "Linux + Windows (isolla) = Lindows". Kaikki hienot perustelut 70-luvun graafisista käyttöjärjestelmistä" ovat jotenkin teennäisiä.
jii Re: Typerää
jii, 9.10.2002 08:32:33
Pisteet: +1
Olen samaa mieltä Lindows-jamppojen kanssa, mutta silti tiedän ja jokainen muukin tietää, että Lindows.comin kaverit ovat perustaessaan miettineet "Linux + Windows (isolla) = Lindows". Kaikki hienot perustelut 70-luvun graafisista käyttöjärjestelmistä" ovat jotenkin teennäisiä.
Ääh, tästä on niin turha edes keskustella kun näkee ja tietää just tasan mistä on kyse: Microsoft kokee Lindowsin uhkana ja tahtoo estää Lindowsin etenemistä, nimikiista on ainoa mihin se kykenee. Plus että eikös tuo oikeudenkäynti ole aika kallista? Ehkä M$ ei edes tahdo voittaa, niistää vaan kaikki rahat Lindowsin hempoilta.

Toi "kenelle nimi kuuluu" on vaan tollasta kulissitaistelua, se on aivan sama kenelle nimi kuuluu.

Pikkasen hihityttää tollanen kun xboxillakin pyörii jo Linux.. P*ska-Enimemiä lainatakseni "Bill Gates, let go, soon everyone will use Gecko"
Re: Typerää
Anonyymi kommentoija, 9.10.2002 11:58:26
Pisteet: 0
Ääh, tästä on niin turha edes keskustella kun näkee ja tietää just tasan mistä on kyse: Microsoft kokee Lindowsin uhkana ja tahtoo estää Lindowsin etenemistä, nimikiista on ainoa mihin se kykenee. Plus että eikös tuo oikeudenkäynti ole aika kallista? Ehkä M$ ei edes tahdo voittaa, niistää vaan kaikki rahat Lindowsin hempoilta.
Taitaa jutun häviäjä maksaa voittajan kulut. Mutta jos rahaa on "paljon" kuten Microsoftilla kannattaa varmaan ottaa riski.
Re: Typerää
Anonyymi kommentoija, 9.10.2002 13:07:05
Pisteet: 0
Ääh, tästä on niin turha edes keskustella kun näkee ja tietää just tasan mistä on kyse: Microsoft kokee Lindowsin uhkana ja tahtoo estää Lindowsin etenemistä, nimikiista on ainoa mihin se kykenee. Plus että eikös tuo oikeudenkäynti ole aika kallista? Ehkä M$ ei edes tahdo voittaa, niistää vaan kaikki rahat Lindowsin hempoilta.
Tuskin mikki kokaa lindowsii uhkana, jos siitä jotain uhkaa olisi niin sitä pitäisi jakaa muutaman € hintaa, tai peräti ilmatteeksi. Eihän linuxistakaan olisi tullut niin suosittua kuin se nyt on, jos se ei olisi ollut ilmainen, vai voiko joku sanoa et olisi valmis maksamaan linuxista jotain 99€, tuskin :)
hanta Re: Typerää
hanta, 9.10.2002 13:30:58
Pisteet: +1
Eihän linuxistakaan olisi tullut niin suosittua kuin se nyt on, jos se ei olisi ollut ilmainen, vai voiko joku sanoa et olisi valmis maksamaan linuxista jotain 99€, tuskin :)
minä ostin SuSE 8.0 Pro:n dataclubilta hintaan 99€ - 5% kerhoalennusta. olisin kyllä voinut maksaa se täydenkin hinnan, mutta kun alennusta kerran sai, en aikonut siitä kieltäytyäkään.

tosin nykyisin olen kyllä siirtynyt gentoon käyttäjäksi, ja koska sen paketoimisessa vastaavaksi paketiksi kuin SuSE ja kumppanit ei ole mitään järkeä, en voi sitä ostaa. tästäkin huolimatta aion tukea gentoon kehitystä lahjoittamalla rahaa suoraan gentoolle paypalin kautta.

uskomatonta(?) mutta totta.
--
hanta
Re: Typerää
Anonyymi kommentoija, 9.10.2002 19:12:20
Pisteet: +1
tosin nykyisin olen kyllä siirtynyt gentoon käyttäjäksi, ja koska sen paketoimisessa vastaavaksi paketiksi kuin SuSE ja kumppanit ei ole mitään järkeä, en voi sitä ostaa.
Mitkä on muuten Gentoon parhaat puolet? Meinaan, kun Linux-asiantuntija Raimo Koski kirjoittaa mielenkiintoisesti Gentoosta 8.9.2002:

"Gentoo ei tule saamaan miltään kaupalliselta puljulta mitään tukea eikä se voi koskaan olla LSB-yhteensopiva. Joten kaikki, mitä gentoo saavuttaa, on Linuxilta pois. Gentoo ei lisää Linuxin fragmentoitumista yhdellä uudella distrolla vaan pahimmillaan jokainen asennettu gentoo lisää uuden distron variaation. Distrojen välinen kilpailu on hyödyllistä ja tämä hyöty kumoaa fragmentoimisen haitan. Kilpailun hyödyn ja fragmentoitumisen haitan suhde on lähinnä makuasia, mutta ei enää gentoon tapauksessa."

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&...
hanta Re: Typerää
hanta, 13.10.2002 18:53:23
Pisteet: 0
Mitkä on muuten Gentoon parhaat puolet? Meinaan, kun Linux-asiantuntija Raimo Koski kirjoittaa mielenkiintoisesti Gentoosta 8.9.2002:
jos nyt oikein tarkkaan antamaasi säiettä luet, huomaat että olin osana tuota keskustelua, ja siellä niitä pointteja jo tulikin.

mielestäni Raimo Koski, distron kasaajan ominaisuudessaan, ei osaa katsoa tietokoneen käyttämistä yrityssektorin ulkopuolelta, jolloin distro johon ei voi saada tai ainakin on hyvin hankala saada kaupallista tukea, on turha.

Gentoon parhaat puolet ovat nimenomaan paketinhallinnan ja joustavuuden alueilla. mitään turhaa ei asenneta ellei käyttäjä nimenomaisesti niin käske tehdä. toisaalta kun käyttäjä käskee jotain asentamaan, tulee siihen sutomaattisesti tuki käyttäjän itsensä haluamille piirteille, eikä vain niille jotka distron kasaaja on nähnyt tarpeellisiksi.

Lisäksi ohjelmien asentaminen on naurettavan helppoa eikä käyttäjän tarvitse huolehtia riippuvuuksista. ne käyttäjät jotka haluavat optimoida asennustaan, voivat hyvin tehdä niin sillä Gentoo optimoidaan käyttäjän (ei distron kasaajan) haluamalla tavalla (esim. itselläni gcc3.2:n myötä mm. athlon-tbird optimoinnit, muista puhumattakaan), ohjelmat käynnistyvät jatoimivat nopeammin :) toki nanolla kirjoitellessa eroa tuskin huomaa,mutta vaikka dvd-leffoja katseltaessa pieni lisäpuhti ei ole välttämättä pahitteeksi.

vielä yhtenä hyvänä puolena pitäisin sitä että softien uudet versiot tulevat hyvin nopeasti saataville, ja ne on helppo päivittää rikkomatta vanhaa versiota (jos siihen haluaa palata tai sen haluaa muuten vain säilyttää).
--
hanta
Re: Typerää
Anonyymi kommentoija, 10.10.2002 22:07:54
Pisteet: 0
Ääh, tästä on niin turha edes keskustella kun näkee ja tietää just tasan mistä on kyse: Microsoft kokee Lindowsin uhkana ja tahtoo estää Lindowsin etenemistä, nimikiista on ainoa mihin se kykenee. Plus että eikös tuo oikeudenkäynti ole aika kallista? Ehkä M$ ei edes tahdo voittaa, niistää vaan kaikki rahat Lindowsin hempoilta.
Siis tässä on kyse siitä voitko sinä tehdä kellarissasi kauniin sinisiä ja punaisia farkkuja ja myydä niitä leviksinä. Et voi. Voitko myydä niitä Laviksina ? Et voi. Aivan ... ja se kenelle nimi kuuluu on juuri se oleellisin asia.
Microsoft tekee tätä
Anonyymi kommentoija, 9.10.2002 08:28:41
Pisteet: 0
Microsoftilla on ollut taipumus ottaa tunnettuja termejä omiin nimiinsä sekoittaen tavallisten pulliaisten päät.

Esimerkki viimeajoilta on mikkisoftan MPEG-4, joka ei ole kuitenkaan ISO-MPEG-4 yhteensopiva.

Tulevaisuudessa pääsemme varmaan todistamaan kuinka Microsoft väittää kehittäneensä netin, kun heillä on tämä .Net.
Re: Microsoft tekee tätä
Anonyymi kommentoija, 9.10.2002 08:45:13
Pisteet: 0
Tulevaisuudessa pääsemme varmaan todistamaan kuinka Microsoft väittää kehittäneensä netin, kun heillä on tämä .Net.
Eikö se jo muka ole osa Maailman Supereinta Nettiä? :)
http://ladyday.foobar.fi/~pjh/M-slangi.html#msn>...
Re: Microsoft tekee tätä
Anonyymi kommentoija, 9.10.2002 10:29:14
Pisteet: 0
Tulevaisuudessa pääsemme varmaan todistamaan kuinka Microsoft väittää kehittäneensä netin, kun heillä on tämä .Net.
Saas nähdä minä päivänä Microsoft alkaa vaatimaan kaikkien .net domainien sulkemista, sehän on eräs heidän tunnetuimmista brandeista maailmalla vuosien työn ja miljardien dollareiden ansiosta.
Re: Microsoft tekee tätä
Anonyymi kommentoija, 9.10.2002 17:21:50
Pisteet: 0
Microsoftilla on ollut taipumus ottaa tunnettuja termejä omiin nimiinsä sekoittaen tavallisten pulliaisten päät.
-
Entä tämä Nokia-niminen paikkakunta? Taidankin perustaa NokiaX-nimisen yrityksen..
Re: Microsoft tekee tätä
Anonyymi kommentoija, 10.10.2002 22:02:18
Pisteet: 0
Microsoftilla on ollut taipumus ottaa tunnettuja termejä omiin nimiinsä sekoittaen tavallisten pulliaisten päät. Esimerkki viimeajoilta on mikkisoftan MPEG-4, joka ei ole kuitenkaan ISO-MPEG-4 yhteensopiva.
Jaahas, meneppäs tavalliselta pulliaiselta kysymään mikä on ISO-MPEG-4 tai laitetaan vielä paremmin, kysäseppäs Average Joelta mikä on Mpeg4. Ei se taida kummiskaan se mikkisofta olla mikä normi pullisen pään pistää pyörälle...