Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Torstai, 15.4.2004

Lindowsin uusi nimi on Linspire

Linux-tuotevalmistaja Lindows vaihtaa nimensä Linspireksi. Yhtiö toivoo lopettavansa näin lakitekniset ongelmat, joihin se on ajautunut Microsoftin syytettyä sitä tavaramerkkiloukkauksesta. Microsoft on nostanut syytteen Lindowsia vastaan USA:n lisäksi Kanadassa, Ranskassa, Alankomaissa, Ruotsissa ja Suomessa.

Viime viikolla Lindows saavutti voiton Ranskan oikeudessa. Lindowsin toimitusjohtaja Michael Robertson kuitenkin totesi yhtiön nimenvaihdoksesta kertovassa lehdistötiedotteessa, että nimenvaihdos lienee ainoa keino pysäyttää Microsoftin strategia, joka näyttää olevan Lindowsin haastaminen oikeuteen maapallon kaikissa kolkissa. Lindowsin tavoitteena on saada koko tuotelinjasto nimettyä uudelleen parin viikon aikana. Nimenvaihdoksesta huolimatta yhtiön oikeustaistelu Microsoftia vastaan jatkuu USA:ssa.

Lue juttu K2, 15.4.2004 00:01. Lähde: The Register
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 53 uutta / 53 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 15.4.2004 08:15:59
Pisteet: 0
Odotetaan ens vuoteen, niin Microsoft tietysti julkistaa uuden softan nimeltään Winspire... :-P
feenix Re: seuraavaksi...
feenix, 16.4.2004 08:59:08
Pisteet: 0
Odotetaan ens vuoteen, niin Microsoft tietysti julkistaa uuden softan nimeltään Winspire... :-P
Höpsis, eiköhän seuraava askel ole Creativen, haastavat Linspiren oikeuteen, kun nimi muistuttaa heidän kaiutinmallistonsa, Inspiren, nimeä!

Linspiren verkkokauppa on todella hieno, pitää antaa luottokorttitiedot heidän kantaansa, jotta voit ostella helpommin. Näin sitä pitää, kaikkihan haluavat tämän tehdä...
daimoni Re: seuraavaksi...
daimoni, 15.4.2004 09:01:43
Pisteet: 0
Odotetaan ens vuoteen, niin Microsoft tietysti julkistaa uuden softan nimeltään Winspire... :-P
www.winspire.com

</offtopic>
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
weicco Re: seuraavaksi...
weicco, 15.4.2004 08:30:01
Pisteet: 0
Nyt olet sekoittanut. Se oli Windows, joka tuli markkinoille ennen Lindowsia, ei päinvastoin. Eli mainitsemassasi esimerkissä MS:llä olisi jo ollut Winspire niminen softa ja Lindows olisi vaihtanut nimensä Linspireksi.

Mutta uusi nimi kuulostaa jo siltä, että voin paatuneena Windows-käyttäjänäkin sanoa, että jos MS tuosta vielä maitonsa nostaa, niin se on jo kummallista. Tosin se Winspire kuulostaa paljon paremmalta korvaan :)
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 15.4.2004 09:47:54
Pisteet: 0
Nyt olet sekoittanut. Se oli Windows, joka tuli markkinoille ennen Lindowsia, ei päinvastoin.
Kyllä mäsälläkin on ollut lainailla vahvasti toisten vanhemmista, alalla vakiintuneista nimistä: esim." X-box" - kun unixien graafinen ikkunointistandardi on nimeltään "X Windowing System" (joka tunnetaan aivan yhtä hyvin lempinimeltään joka on pelkästään " X)".
Ja tulipa aikanaan talon ainoata moista konetta puhuttuakin x-boksi nimellä.
ATQ0 Re: seuraavaksi...
ATQ0, 15.4.2004 15:56:32
Pisteet: 0
Nyt olet sekoittanut. Se oli Windows, joka tuli markkinoille ennen Lindowsia, ei päinvastoin.
Kyllä mäsälläkin on ollut tapana lainailla vahvasti toisten vanhemmista, alalla vakiintuneista nimistä: esim." X-box" - kun unixien graafinen ikkunointistandardi on nimeltään "X Windowing System" (joka tunnetaan aivan yhtä hyvin lempinimeltään joka on pelkästään " X").
Olen kyllä omasta mielestäni paljon turhempiakin kommentteja kirjoitellut. Mikä tästä nimenomaisesta teki pakkasen?

a) Off topic?
b) Trolli/provo/flamebait?
c) Ei minkäänalaista informaatio-arvoa?
d) Moderaattorilla huono päivä/kirjoittajan pärstäkerroin?

Ainakin joskus ennen näitä rankattiin lähinnä kolmen ensimmäisen vaihtoehdon mukaan ja näin linja oli sikäli selkeämpi. Tiesi edes jotenkin mitä kannattaa ja miten kannattaaa kirjoittaa. Nykyään vaan vaikuttaa vahvasti siltä, että sitä mukaa kun moderaattori-oikeuksia on myönnetty useammalle henkilölle on linjaankin tullut valtavia heittoja (mikä näkyy mm kommenttien uudelleen pisteytyksissä). Ainakaan minulle ei valitettavasti ole auennut millä kriteerein näitä nykyään pisteytetään (enkä nyt vain viittaa tähän yhteen tapaukseen). Siispä suora kysymys toimitukselle: mikä on nykyinen linjanne moderoinnin suhteen?
--
/(ATQ0)
Datamike Re: seuraavaksi...
Datamike, 15.4.2004 10:29:04
Pisteet: +1
Mutta uusi nimi kuulostaa jo siltä, että voin paatuneena Windows-käyttäjänäkin sanoa, että jos MS tuosta vielä maitonsa nostaa, niin se on jo kummallista.
Minusta koko juttu on jo ylittänyt hyvän maun rajan kilometri sitten. Minusta alunperinkin nimi Lindows oli enemmän linux nimi kuin Windows:n viittaava. Microsoft on nostanut nimestä samallaisen haloon ympäri maailmaa kuin mitä pikku lapsi tekee jos muut eivät ole kiinnostuneitä hänen uudesta lelustaan. Microsoft väittää asiaa tavaramerkki loukkaukseksi. Ehkä Microsoftin olisi hyvä muistaa että se itse käytti pitkään nimeä Windows joka itseasiassa oli silloin aikoinaan varattu tavaramerkki ja kun Microsoft sitten lopulta haastettiin oikeuteen he joutuivat maksamaan tavaramerkin käytöstä. Maailma on täynnä samanlaisia esimerkkejjä. Otetaan esim. oma domainini "datamike.org". Itse rekisteröin sen koska siinä sana data ja mike (mike tulee nimestäni Mikael). Sitten kappas joku kysyi uudessa työpaikassani että, "olet varmaan aika juuvetin kova ohjelmoija?" Mä olin että "huh?" "Niin, olet ilmeisesti ollut koodaamassa datamike kirjanpito ohjelmaa?" "sori en.."

Nykyään on melkein vaikeaa löytää tavaramerkkiä tai domainia mikä ei muistuttaisi jotain toista. Ja pienellä pilkun nypläyksellä voisin saada sanan aasi kuulostamaan sanalta Microsoft ja huudella "höö tavaramerkki loukkaus".
"Given enough eyeballs, all bugs are shallow."
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 15.4.2004 13:11:39
Pisteet: 0
Miten näin asenteellinen kommentti voi saada noin paljon plussaa?

Minusta koko juttu on jo ylittänyt hyvän maun rajan kilometri sitten. Minusta alunperinkin nimi Lindows oli enemmän linux nimi kuin Windows:n viittaava.
Et voi olla tosissasi! Siis väitätkö ettei nimellä olisi haettu juuri mielleyhtymää Windowsiin?

Ehkä Microsoftin olisi hyvä muistaa että se itse käytti pitkään nimeä Windows joka itseasiassa oli silloin aikoinaan varattu tavaramerkki ja kun Microsoft sitten lopulta haastettiin oikeuteen he joutuivat maksamaan tavaramerkin käytöstä.
Ok, saman logiikan mukaan Lindows joutuisi oikeudenkäynnin jälkeen myös pulittamaan osansa tavaramerkin loukkaamisesta.

Maailma on täynnä samanlaisia esimerkkejjä. Otetaan esim. oma domainini "datamike.org". Itse rekisteröin sen koska siinä sana data ja mike (mike tulee nimestäni Mikael). Sitten kappas joku kysyi uudessa työpaikassani että, "olet varmaan aika juuvetin kova ohjelmoija?" Mä olin että "huh?" "Niin, olet ilmeisesti ollut koodaamassa datamike kirjanpito ohjelmaa?" "sori en.."
Eli? Luuletko, että tiukan paikan tullen pelkkä ruikutus auttaisi?

Nykyään on melkein vaikeaa löytää tavaramerkkiä tai domainia mikä ei muistuttaisi jotain toista. Ja pienellä pilkun nypläyksellä voisin saada sanan aasi kuulostamaan sanalta Microsoft ja huudella "höö tavaramerkki loukkaus".
No näytäpä sellainen nypläys. Fakta kuitenkin on, että valitsemalla nimen Lindows, yhtiö haki tuotteelleen nimenomaan julkisuutta. Aika todennäköistä on, että jo alusta asti on haluttu kalistelemaan sapelia Microsoftin kanssa, "any publicity is good publicity" -tyyliin.
Datamike Re: seuraavaksi...
Datamike, 15.4.2004 13:54:17
Pisteet: 0
Miten näin asenteellinen kommentti voi saada noin paljon plussaa?
Koska se oli asenteellinen? Koska se liittyi käsillä olevaan aiheeseen? Who cares? En ole itse koskaan ollut kova noita pisteitä laskemaan. Mä vain kirjoitan mitä ajattelen. Joko siitä tykkää tai ei. Mutta jos haluat niin voin kirjoitaa sektorin toimittajille että antaa ton plussan sulle, jos siitä tulee parempi mieli :p

Et voi olla tosissasi! Siis väitätkö ettei nimellä olisi haettu juuri mielleyhtymää Windowsiin?
En tietenkään. Lindows:n periaate oli alusta alkaen tarjota käyttäjille alusta jolla toimisivat sekä Linux että Windows softat. Siis sellainen käyttöympäristö missä ei haaskata aikaa yhteensopivuus ongelmiin.

Ok, saman logiikan mukaan Lindows joutuisi oikeudenkäynnin jälkeen myös pulittamaan osansa tavaramerkin loukkaamisesta.
Niin tai joutuvat vaihtamaan nimeä, niin kuin tässä on tapahtunut. Did I miss something?

Eli? Luuletko, että tiukan paikan tullen pelkkä ruikutus auttaisi?
Umm... joo.. sitä Microsoft tekee, ruikuttaa että noilla melkein sama nimi kuin meillä..

No näytäpä sellainen nypläys.
Ota Microsoftista mallia, se tekee uraa sillä. Eikö se juuri vähän aikaa sitten ottanut yhteen Amerikkalaisen opiskelijan kanssa koska kaverin sukunimen ääntämällä sai sanan joka kuulosti sanalta "Microsoft"?

Fakta kuitenkin on, että valitsemalla nimen Lindows, yhtiö haki tuotteelleen nimenomaan julkisuutta.
Paljon mahdollista. Markkinoinnin 1 on 1; tavaramerkin/brand:n tarkoitus on tiivistää kaikki halutut mielikuvat tuotteesta. Lindows:n tarkoitus oli tarjota alusta käyttäjillä missä Windows ja Linux/Unix softat pyörisivät helposti ja vaivatta. Siis mikä meni pieleen? Minusta nimi Lindows kuvasti sitä oikein hyvin. Alku on Lin (Linux) ja loppu dows (Windows).

Jos sillä saadaan julkisuutta että käyttöjärjestelmä pyörittää molempien ympäristöjen ohjelmistoja niin eikö se ole ihan hyvä? Ja varmasti tarkoituksen mukaista. Vai onko se niin että jos yrität luoda käyttöjärjestelmän joka yhdistää kaksi muuta niin et saa mainita että se tekee niin?

Aika todennäköistä on, että jo alusta asti on haluttu kalistelemaan sapelia Microsoftin kanssa, "any publicity is good publicity" -tyyliin.
Sekin on paljon mahdollista. Nykyään tuntuu olevan trendi että julkisuutta tehdään oikeudessa. valitettavaa ja mautonta, mutta niin se on. Siitä mitä Lindows alunperin tällä saralla haki, en osaa sanoa kun en kuulu johtokuntaan. Kipaisenko soittamaan? :)
"Given enough eyeballs, all bugs are shallow."
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 15.4.2004 16:04:02
Pisteet: 0
Kun sanoit:
"Eikö se juuri vähän aikaa sitten ottanut yhteen Amerikkalaisen opiskelijan kanssa koska kaverin sukunimen ääntämällä sai sanan joka kuulosti sanalta "Microsoft"?"
Niin voin sanoa että se opiskelija oli aivan idiootti. Alkuun kaikki puolusteli sitä mutta sitten kun se alkoi sitten uhkailemaan että rahaa tässä pitää tulla ja paljon niin siinä vaiheessa kyllä vähän alkoi epäillyttää sen opiskelijapojan motiivit. Toisin sanoen se itse halusi vain rahaa ja käytti Microsoftia hyväkseen. No lopulta se sitten sai paikan microsoftille ja saiko peräti vielä vähän rahaa kaupanpäällisiksi. Sen jälkeen tuntui olevan kaikki kunnossa. No mutta eipä ollut, vaan tuli vieläkin ahnaammaksi ja rupesi kaupittelemaan ensimmäistä Microsoftin valituskirjettä eBayssä eniten tarjoavalle. Silloin kyllä itselleni tuli heti sellainen fiilis että hirteen tuollaiset. Ja kaikki oli alkuun että voi voi poikaraukkaa. Ihan tuli sääliksi heitäkin jotka olivat puolustelleet tuollaista mulkkua joka halusi vain niin paljon rahaa kuin mahdollista.
Datamike Re: seuraavaksi...
Datamike, 15.4.2004 17:55:39
Pisteet: 0
Niin voin sanoa että se opiskelija oli aivan idiootti. Alkuun kaikki puolusteli sitä... *klip*
Ja kaverin älykkyys nyt sitten liittyy asiaan miten? Ehkä kaveri oli tyhmä, idiootti, tai vastaavaa. Who cares?

Tarkoittaako tämä sitä että en saa rekisteröidä domainia omalla sukunimelläni, jos sanan ääntämällä saa sanan "Microsoft" tai jonkin muun tunnetun tavaramerkin? Pyrinkö silloin ratsastamaan sen tavaramerkin siivellä vai? Geez.. Mikä maailma...
"Given enough eyeballs, all bugs are shallow."
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 15.4.2004 13:15:33
Pisteet: 0
No kyllähän Lindowsin ensimmäinen tarkoitus oli haastaa Windows. Piti olla yhteensopivat ohjelmat jne. Nimellä pyrittiin tätä tavoitetta vielä sitten pönkittää.
daimoni Re: seuraavaksi...
daimoni, 15.4.2004 22:18:09
Pisteet: 0
No kyllähän Lindowsin ensimmäinen tarkoitus oli haastaa Windows. Piti olla yhteensopivat ohjelmat jne. Nimellä pyrittiin tätä tavoitetta vielä sitten pönkittää.
Tuo ohjelmien yhteensopivuus unohdettiin n. 3 vuotta sitten jolloin Lindows lehdistötiedotteessaan ilmoitti rahoittavansa vastaavien natiivien ohjelmien kehittämistä Linuxille emulaation sijaan. Mikä on paljon parempi vaihtoehto...
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
daimoni Re: seuraavaksi...
daimoni, 16.4.2004 21:59:33
Pisteet: 0
yvä, että projekti aloitettiin jo 3 vuotta sitten. Ehkä kohta aletaan näkemään tuloksia...
Kyllä nyt on Linux ja Opensource paljon pidemmällä kuin 3 vuotta sitten. Ja kyllä siihen ovat eri yhtiöt, mukaanlukien Lindows sijoittaneet rahaa. Katsotaan nyt vaikka alkuun missä vaiheessa olivat 3 vuotta sitten OpenOffice, KDE, Gnome, cd-polttosoftat, weppiselaimet yms... paljon on kehitystä tullut.
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 15.4.2004 13:26:43
Pisteet: 0
Minusta alunperinkin nimi Lindows oli enemmän linux nimi kuin Windows:n viittaava.
Miten ihmeessä? muuten koko sana on Windows mutta vain yhtä kirjainta vaihdettu ja sun mielestä se muistuttaa enemmän Linuxia josta tuossa on kaksi kirjainta?

Olisiko aika ottaa ne Linux lasit pois päästä?
Datamike Re: seuraavaksi...
Datamike, 15.4.2004 13:37:05
Pisteet: 0
Miten ihmeessä? muuten koko sana on Windows mutta vain yhtä kirjainta vaihdettu ja sun mielestä se muistuttaa enemmän Linuxia josta tuossa on kaksi kirjainta?
Ai... mä laskin että siinä on kolme kirjainta.. mutta mitä mä matikasta tiedän :)

Lin -dows
Win -dows

Olisiko aika ottaa ne Linux lasit pois päästä?
Sori, en käytä Linux:a :)
"Given enough eyeballs, all bugs are shallow."
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 15.4.2004 13:51:18
Pisteet: 0
Lin -dows Win -dows
L-indows
W-indows

Näin akateemisessä mielessä..
Datamike Re: seuraavaksi...
Datamike, 15.4.2004 13:56:08
Pisteet: 0
L-indows W-indows
Näin akateemisessä mielessä..
Lin -ux
Win -dows
Vielä hiukan akateemisemmin :)
"Given enough eyeballs, all bugs are shallow."
daimoni Re: seuraavaksi...
daimoni, 15.4.2004 22:16:35
Pisteet: 0
Olisiko aika ottaa ne Linux lasit pois päästä?
Jos tarkkoja ollaan niin:
"Microsoft Windows"
"LindowsOS"
Viralliset nimet...
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
weicco Re: seuraavaksi...
weicco, 15.4.2004 18:23:30
Pisteet: 0
Minusta alunperinkin nimi Lindows oli enemmän linux nimi kuin Windows:n viittaava.
"Minusta" on aina subjektiivinen käsitys. Kyllä tuo ainakin _minun_ mielessäni taipuu helpommin Windowskiksi, kun siinä ei ole sitä "äks" äännettä, mikä löytyy Linuxista.

Sitten siitä tuotemerkistä. Joku täällä jo aikaisemmin valaisi mielestäni hyvin asiaa. Jos joku keksii hyvän ja vetävän tuotemerkin, ei sitä hevillä anneta pois. Firmat saattavat tuhlata pieniä omaisuuksia hyvien nimien keksimiseen ja jos sellainen menetetään tai sen markkina-arvo kärsii, joudutaan maksamaan taas toinen omaisuus. Minäkin nostan maitoni, jos joku tieten tahtoen alkaa esiintymään Weico nimimerkillä :)

Domain-nimissäkin pitää käyttää jotain järkeä. Olisi ihan älytöntä, jos joku saisi jotenkin (niinkuin ilmeisesti kävi) jonkin microsoft.com tai nokia.fi domainin haltuunsa ja kyseiset firmat joutuisivat maksamaan uudelle omistajille hirveät summat, että saisivat domainit takaisin. Toivottavasti joku päivä domain nimet tipahtelevat samaan malliin kuin se ristimänimikin tulee.

Ja sitten täytyy huomauttaa tuosta kummallisesta +1 pisteytyksestä. Alkaa mennä markkina-arvo Sektoriltakin, ainakin minun subjektiivisessä käsityksessäni.
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 15.4.2004 22:25:11
Pisteet: 0
Sitten siitä tuotemerkistä. Joku täällä jo aikaisemmin valaisi mielestäni hyvin asiaa. Jos joku keksii hyvän ja vetävän tuotemerkin, ei sitä hevillä anneta pois. Firmat saattavat tuhlata pieniä omaisuuksia hyvien nimien keksimiseen ja jos sellainen menetetään tai sen markkina-arvo kärsii, joudutaan maksamaan taas toinen omaisuus. Minäkin nostan maitoni, jos joku tieten tahtoen alkaa esiintymään Weico nimimerkillä :)
Eli tällä logiikalla laitan pystyyn esim. saappaita valmistavan pajan.
Teen niistä niin pirun hyviä (tai ainakin helposti jalkaan vedettäviä) että kaikki niitä kilvan ostelee. Kuluu vuosia muutama ja onnistun saavuttamaan yli 90% markkinaosuuden. Saan rekisteröityä (jollain konstilla) omakseni, Saapas(Tm). Tämän jälkeen kuka tahansa saappaita valmistava paja ei voi käyttää sanaa saapas omien tuotteidensa markkinoinnissa, ainakaan ilman lupaani ja luonnollisesti rojalteja nimen käytöstä.
Näinkö se sitten menee?

Virhe alunperin on tapahtunut tuossa Microsoftille annetussa rekisteröinnissä, jossa virkailija ei ole viitsinyt selvittää edes aiempaa oikeuden päätöstä jossa Microsoft vastaavasti nypläsi termin itselleen kun Apple sen yritti omia. Mikä on muuttunut?
weicco Re: seuraavaksi...
weicco, 16.4.2004 08:29:06
Pisteet: 0
Saan rekisteröityä (jollain konstilla) omakseni, Saapas(Tm).
Niin, missä vaiheessa termi Operating System on vaihtanut nimensä muotoon Windows? Onko Linux, *BSD ja Solarikset OS:iä vai Windowseja? Vai valmistaako Microsoft ikkunoita?
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 16.4.2004 09:06:41
Pisteet: 0
Saan rekisteröityä (jollain konstilla) omakseni, Saapas(Tm).
Niin, missä vaiheessa termi Operating System on vaihtanut nimensä muotoon Windows? Onko Linux, *BSD ja Solarikset OS:iä vai Windowseja? Vai valmistaako Microsoft ikkunoita?
Microsoftin itsensä julkaisema alan sanakirja seuraavasti:
"Windowing enviroment, such as Microsoft Windows".
Voin tuon suomentaakin jos tahdot.
weicco Re: seuraavaksi...
weicco, 16.4.2004 12:49:21
Pisteet: 0
"Windowing enviroment, such as Microsoft Windows".
"Ikkunointi ympäristö, kuten Microsoft Windows"

MIssä tuossa puhuttiin käyttöjärjestelmästä?
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 16.4.2004 22:21:50
Pisteet: 0
"Windowing enviroment, such as Microsoft Windows".
"Ikkunointi ympäristö, kuten Microsoft Windows"
MIssä tuossa puhuttiin käyttöjärjestelmästä?
Et taida ihan oikeastikaan haluta ymmärtää?
Siihenkin sinulla on vapaus.
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 16.4.2004 09:18:12
Pisteet: 0
Saan rekisteröityä (jollain konstilla) omakseni, Saapas(Tm).
Niin, missä vaiheessa termi Operating System on vaihtanut nimensä muotoon Windows? Onko Linux, *BSD ja Solarikset OS:iä vai Windowseja? Vai valmistaako Microsoft ikkunoita?
No mitäs mieltä olet sitten noista? Olisiko paikka Microsoftilla haastaa nuokin?

Here are a few examples...

Application Name Author/Company
Turbo Windows David O' Driscoll
WinZip WinZip Computing Inc.
WinAmp Nullsoft
Windows Backup Wizard RisingResearch.com
Windows Coloring Book Kinderware Inc.
Windows Commander Christian Ghisler
Windows Security Officer SSS Laboratories
Windows StartUp Manager GigaBest
Windows Help Designer Visage Software
Windows Scheduler Splinterware
NetWindows Alex Russell
Windows Draw Flash Burn Productions
Windows Spy Sure Shot
Windows GroupAdmin Dware Solutions
Windows and Doors Azula Lda.
Windows Network Booster Premium Freeware Finds
Windows Personalizer Starlightsoft Media
Windows Commander 16 Christian Ghisler
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 7.8.2004 14:54:24
Pisteet: 0
ehottomasti:)
weicco Re: seuraavaksi...
weicco, 16.4.2004 12:48:07
Pisteet: 0
No mitäs mieltä olet sitten noista? Olisiko paikka Microsoftilla haastaa nuokin?
Niin ja mikä näistä valmistikaan käyttöjärjestelmää?
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 16.4.2004 22:17:49
Pisteet: 0
No mitäs mieltä olet sitten noista? Olisiko paikka Microsoftilla haastaa nuokin?
Niin ja mikä näistä valmistikaan käyttöjärjestelmää?
Ja X-Box on sama kuin xxx-box?
Arvaa kumpi oli pornosaitti joka lopetettiin Microsoftin toimesta?
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 20.4.2004 01:47:12
Pisteet: 0
No mitäs mieltä olet sitten noista? Olisiko paikka Microsoftilla haastaa nuokin?
Niin ja mikä näistä valmistikaan käyttöjärjestelmää?
Ja X-Box on sama kuin xxx-box?
Arvaa kumpi oli pornosaitti joka lopetettiin Microsoftin toimesta?
xxx-box käytti x-boxin logosta muokattua versiota (joka oli punainen vihreän sijasta ja xiä oli kolme), joten oikeusjuttu oli enemmän kuin oikeutettu.
Re: seuraavaksi...
Anonyymi kommentoija, 20.4.2004 08:40:21
Pisteet: 0
No mitäs mieltä olet sitten noista? Olisiko paikka Microsoftilla haastaa nuokin?
Niin ja mikä näistä valmistikaan käyttöjärjestelmää?
Ja X-Box on sama kuin xxx-box?
Arvaa kumpi oli pornosaitti joka lopetettiin Microsoftin toimesta?
xxx-box käytti x-boxin logosta muokattua versiota (joka oli punainen vihreän sijasta ja xiä oli kolme), joten oikeusjuttu oli enemmän kuin oikeutettu.
Ja kumpi noista oli se pornosaitti?

Anonyymi kommentoija, 15.4.2004 11:29:21
Pisteet: 0
Offtopic:

Huomasin eilen microsoftin mobile sivuja surffailessa tämän "featuren"

http://www.microsoft.com/windowsmobile/products/po...

Siinä puhutaan tuosta ohjelmasta jonka nimi on "Pictures" niin mietin lähinnä sitä että mikä tarve microsoftilla on nimetä noita ohjelmiaan ihan normaalien sanojen mukaan. Tässä käy varmasti niin että kun joku tekee ohjelman jonkua nimi liittyy jotenkin sanaan "Pictures" niin jo on microsoftin lakimiehet vauhdissa... hmm...
tpr Re:
tpr, 15.4.2004 14:39:08
Pisteet: 0
Siinä puhutaan tuosta ohjelmasta jonka nimi on "Pictures" niin mietin lähinnä sitä että mikä tarve microsoftilla on nimetä noita ohjelmiaan ihan normaalien sanojen mukaan.
No yleissana jää paljon paremmin mieleen kuin joku ASdsadg-tyylinen, joten siinä yksi hyvä syy.

ässä käy varmasti niin että kun joku tekee ohjelman jonkua nimi liittyy jotenkin sanaan "Pictures" niin jo on microsoftin lakimiehet vauhdissa... hmm...
Jep, no tokihan trademarkeista sun muista pitää pitää huolta...
daimoni Re:
daimoni, 15.4.2004 22:15:24
Pisteet: 0
No yleissana jää paljon paremmin mieleen kuin joku ASdsadg-tyylinen, joten siinä yksi hyvä syy.
Njääh, kyllä tämä kaarti on seksikkäämpi:
Mozilla Firefox, Ximian Evolution, XINE, Sodipodi, Noatun, GIMP, Apache... ;)
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
syzar Re:
syzar, 16.4.2004 10:17:56
Pisteet: 0
No yleissana jää paljon paremmin mieleen kuin joku ASdsadg-tyylinen, joten siinä yksi hyvä syy.
Njääh, kyllä tämä kaarti on seksikkäämpi:
Mozilla Firefox, Ximian Evolution, XINE, Sodipodi, Noatun, GIMP, Apache... ;)
No toisaalta noista Firefox on kahden yleissanan yhdistemä, Evolution on yleissana ja Apache intiaani-heimon nimi. Eli noista huonoksi esimerkkiksi voisi rajata ainakin tuon Evolutionin. Muut kyllä on hyviä esimerkkejä, mutta ei tuo Evolutionkaan huono nimi ole. Se vain ei satu sopimaan tähän esimerkiksi, kun kerran halutaan puolustella ei yleissana nimiä.
Re:
Anonyymi kommentoija, 16.4.2004 15:52:50
Pisteet: 0
Apache intiaani-heimon nimi.
Kyllä, mutta ohjelman nimeä ei ole otettu tuolta, vaan: a patch

Ensimmäisen Apachen koodanneiden hirteishuumoria.
daimoni Re:
daimoni, 16.4.2004 11:41:56
Pisteet: 0
No toisaalta noista Firefox on kahden yleissanan yhdistemä, Evolution on yleissana ja Apache intiaani-heimon nimi. Eli noista huonoksi esimerkkiksi voisi rajata ainakin tuon Evolutionin. Muut kyllä on hyviä esimerkkejä, mutta ei tuo Evolutionkaan huono nimi ole. Se vain ei satu sopimaan tähän esimerkiksi, kun kerran halutaan puolustella ei yleissana nimiä.
No mutta pointti oli se että näistä mikään ei varsinaisesti liity siihen tehtävään mitä ne tekevät. Tuskinpa kovin monelle tulee evoluutiosta mieleen sähköposti, tuliketusta selain, noatunista musiikkisoitin, apachesta http-palvelin... näin siis ohjelmia tietämättömille. Mutta taas "Internet Explorer", "Notepad" yms kertovat tietämättömälle melko hyvin mitä ohjelma tekee
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
simison Re:
simison, 17.4.2004 18:20:32
Pisteet: 0
No mutta pointti oli se että näistä mikään ei varsinaisesti liity siihen tehtävään mitä ne tekevät.
Paitsi - pakko huomauttaa väliin - GIMP: The Gnu Image Manipulation Program.
Epämukavaa? Sepä mukavaa.
Kotisivut & verkkoportfolio: http://www.ihminen.org
simison Re:
simison, 15.4.2004 19:00:56
Pisteet: 0
Siinä puhutaan tuosta ohjelmasta jonka nimi on "Pictures" niin mietin lähinnä sitä että mikä tarve microsoftilla on nimetä noita ohjelmiaan ihan normaalien sanojen mukaan. Tässä käy varmasti niin että kun joku tekee ohjelman jonkua nimi liittyy jotenkin sanaan "Pictures" niin jo on microsoftin lakimiehet vauhdissa... hmm...
Katsotaanpas mitä käynnistä -valikosta löytyy. Media Player, Internet Explorer, CD-Player, Notepad, Paint... En muista että näitä nimiä muistuttavien softien valmistajia olisi syytetty mistään. Juuripa tässäkin oikeustaistelussa on ollut Lindowssin puolelta argumenttina tuo yleissana("windows"). Toisaalta, kyllä ymmärrän oikeuslaitosta kun kieltävät lidows -nimen käytön, olenpahan monilta osin samoilla linjoilla heidän kanssaan. Kuitenkin, se on yleissana, eikä lindowssia pitäisi Sakottaa sen käyttämisestä enää, ihmettelen miksi tuo oikeustaisto jatkuu USAssa...
Epämukavaa? Sepä mukavaa.
Kotisivut & verkkoportfolio: http://www.ihminen.org
Uskooko kukaan?
Anonyymi kommentoija, 15.4.2004 12:03:36
Pisteet: 0
Aivan tosissaan vielä että kysymys oli pelkästään nimestä.
Jos niin sanotusti "kakka lentää tuulettimeen" tuossa SCO-jupakassa, niin Lindows taitaa olla ainut paja jolla oli sopimus SCO:n kanssa, ennen kuin Microsoft alkoi tuota pajaa "työstämään" ja ennenkuin koko jupakka edes alkoi.
Muitakin Microsoftin intressien kanssa ristissä olevia tuotemerkkejä nimittäin on.

Anonyymi kommentoija, 16.4.2004 16:59:12
Pisteet: 0
Sektori.com kiinnittää vähän turhan paljon huomiota Lindows-uutisiin. Kokeiltuani kerran lindowsia, minua ei enää kiinnosta mikään siihen liittyvä uutinen. Lindows on pelkkä esikäännetty/configuroitu linuxi, toimimattomalla winellä varustettuna. Siis erittäin köyhä linuxi.
Re:
Anonyymi kommentoija, 16.4.2004 22:14:50
Pisteet: 0
Sektori.com kiinnittää vähän turhan paljon huomiota Lindows-uutisiin. Kokeiltuani kerran lindowsia, minua ei enää kiinnosta mikään siihen liittyvä uutinen. Lindows on pelkkä esikäännetty/configuroitu linuxi, toimimattomalla winellä varustettuna. Siis erittäin köyhä linuxi.
Toisin sanoen et ole siihen yli vuoteen koskenutkaan. Jo tuo kommenttisi tuosta Winestä sen paljastaa. Suosittelen että pelikoneena pysyttelet edelleen Windowsissa.
Se jos se sinua ei kiinnosta, ei tarkoita ettei se muita kiinostaisi.
että näin..
rugueux, 15.4.2004 16:47:44
Pisteet: 0
Kiinnostuneille Linspire 4.5 on tarjolla ilmaiseksi.
http://www.linspire.com/btorder
--
Mihin on kadonnut perinteinen harakointi?
Datamike Re: että näin..
Datamike, 15.4.2004 18:17:37
Pisteet: 0
Kiinnostuneille Linspire 4.5 on tarjolla ilmaiseksi.
Hmmm.... Seurasin linkkiäsi ja ainakin minun ostoskorissani luki 45 $.
"Given enough eyeballs, all bugs are shallow."
Re: että näin..
Anonyymi kommentoija, 15.4.2004 22:42:40
Pisteet: 0
Kiinnostuneille Linspire 4.5 on tarjolla ilmaiseksi.
Hmmm.... Seurasin linkkiäsi ja ainakin minun ostoskorissani luki 45 $.
Ei kun ostaen vaan ja kuponkikoodi pitää sitten arvata jotta sen hinnan saa muutettua nollaan. Linspire ei varmaan ole huono arvaus, mene ja tiedä. Omani meni päivittämällä puolessa tunnissa.
Re: että näin..
Anonyymi kommentoija, 16.4.2004 21:50:44
Pisteet: 0
Kiinnostuneille Linspire 4.5 on tarjolla ilmaiseksi.
Hmmm.... Seurasin linkkiäsi ja ainakin minun ostoskorissani luki 45 $.
Ei kun ostaen vaan ja kuponkikoodi pitää sitten arvata jotta sen hinnan saa muutettua nollaan. Linspire ei varmaan ole huono arvaus, mene ja tiedä. Omani meni päivittämällä puolessa tunnissa.
Oli se huono, "Lindows" toimii paremmin :D
BlueJoker Huono, huono
BlueJoker, 17.4.2004 12:03:36
Pisteet: 0
Lindows taipui liian helpolla. :( Ja Linspire kuulostaa kyllä ainakin omaan korvaan erittäin juntilta.