Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Tiistai, 10.12.2002

Logitech: johdot aiheuttaneet tapaturmia melkein joka neljännelle

Tietokoneiden oheislaitteita valmistavan Logitechin tekemän tutkimuksen mukaan keskiverto suomalainen toimistotyöntekijä käyttää noin yhden työviikon verran aikaa työpöytänsä järjestelemiseen vuodessa. Yksi suurimmista syistä työpöydän kaaokseen ovat tietokoneiden ja niiden oheislaitteiden kuten hiirien ja näppäimistöjen sekä puhelimien johdot. Kyselyn mukaan keskiverto suomalaisella on yli 3,5 metriä näkyvillä olevia johtoja pöydällään.

Neljännes Logitechin tekemään kyselyyn vastanneista käyttäjistä on joutunut tapaturman uhriksi omassa työpisteessään. Tavallisimmat työpöydän ääressä tapahtuvat vahingot ovat kahvikupin tarttuminen johtoon ja syliin läikkyminen, johtoon kaatuminen työpöydältä poistuttaessa sekä vesilasin kaatuminen ja läikkyminen sähkölaitteiden päälle.

Tutkimuksen ansiosta on selvinnyt myös hämmästyttävä yhteys epäsiistin työpöydän ja työtekijöiden mielialan ja hyvinvoinnin välillä. Yli puolet suomalaisista vastaajista häpesi kaaoksen hallitsemaa työpöytäänsä ja oli sitä mieltä, että siistimpi pöytä lisäisi työtehoa. "Kyselyn tulosten perusteella on selvää, että kaaoottinen työympäristö ei vain vähennä tuottavuutta vaan myös vaikuttaa työmoraaliin. Nyt on aika alkaa taistelu työpöydän johtospagettia vastaan", toteaa muun muassa langattomia hiiriä ja näppäimistöjä valmistavan Logitechin Suomen markkinointijohtaja Iikka Buss.

Kysely tehtiin 18 Euroopan maassa. Tutkituista maista englantilaiset ja portugalilaiset häpesivät eniten työpöytänsä tilaa. Saksalaisilla oli siistimmät pöydät tanskalaisten kanssa.

oma, 10.12.2002 10:51. Lähde: Logitech
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 22 uutta / 22 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
airiar Ohan noita johtoja juuu.....
airiar, 10.12.2002 19:40:39
Pisteet: 0
Niin siis jos on yksi kone pöydällä onhan niitä piuhoja mutta jos on kolme konetta?Itelläni on olllut parhaillaan työpöydällä kaksi kannettavaa kaksi monitoria ja pöytä kone +++ sata kiloa paperiaMutta eihän näppiksen & hiiren piuhat ole ainoita,...
johdot pöydällä
pitr_, 10.12.2002 10:56:17
Pisteet: 0
kyllä. itse ainakin pidän suunnaattomasti logitechin tuotteista. niissä on laatu kohdallaan. ostin aluksi jonkun kilpailevan valmistajan tuotteen http://www.dexxa.net/productpage.php?pn=967103&... kun halvalla sai... kuukauden jälkeen piti ostaa kunnon logitech, kun edellinen toimi katkonaisesti ja hiiri ei juuri ollenkaan.

ainakin itse häpeäisin (jos häpeäisin) enemmän tuota A4-saastetta pöydällä, jota on myöskin ainakin 3,5 (hylly)metriä. Tähän ei taida olla logitechilläkään mitään vastausta.
Re: johdot pöydällä
Anonyymi kommentoija, 10.12.2002 11:09:47
Pisteet: 0
ainakin itse häpeäisin (jos häpeäisin) enemmän tuota A4-saastetta pöydällä, jota on myöskin ainakin 3,5 (hylly)metriä.
Aikoinaanhan tietokoneita puolusteltiin juuri sillä, että saadaan kirjat sähköiseen muotoon ja paperisaaste vähenee... Kaikkihan sen tietää, miten todellisuudessa on käynyt :)

Johdotonta näppäimistöä en ole vielä hommannut, vaikka vahingossa polkaisenkin näppiksen johdon joka päivä irti koneesta. Onneksi ei ole mennyt vielä rikki.

Nimim. Paperisaasteeseen hukkuva johtojen potkija.
Re: johdot pöydällä
Anonyymi kommentoija, 10.12.2002 11:18:28
Pisteet: +1
Kertokaapa joku kokeneempi, ovatko langattomat näppäimistöt pahakin tietoturvariski? Näin äkkiseltään tuntuisi että ovat.
Re: johdot pöydällä
Anonyymi kommentoija, 10.12.2002 11:36:40
Pisteet: 0
Kertokaapa joku kokeneempi, ovatko langattomat näppäimistöt pahakin tietoturvariski? Näin äkkiseltään tuntuisi että ovat.
Radionäppikset ovat teoriassa tietoturvariski suurehkon lähetysalueen takia mutta ei näin äkkiseltään ainakaan tule "proof of concept" juttua mieleen.

Infranäppikset ovat taas "yhtä" turvallisia kuin tavalliset, voihan joku laittaa tavallisen näppiksen ja koneenkin väliin jonkun dongelin joka kaappaa kirjoitukset.
Re: johdot pöydällä
Anonyymi kommentoija, 10.12.2002 12:32:01
Pisteet: 0
Kertokaapa joku kokeneempi, ovatko langattomat näppäimistöt pahakin tietoturvariski? Näin äkkiseltään tuntuisi että ovat.
Radionäppikset ovat teoriassa tietoturvariski suurehkon lähetysalueen takia mutta ei näin äkkiseltään ainakaan tule "proof of concept" juttua mieleen.
Infranäppikset ovat taas "yhtä" turvallisia kuin tavalliset, voihan joku laittaa tavallisen näppiksen ja koneenkin väliin jonkun dongelin joka kaappaa kirjoitukset.
Ihan yhtähyvin monitorilta lähtevää hajasäteilyäkin voidaan mitata ja "lukea" mitä monitorilla lukee. Muistuupa mieleen erään opiskelijan TKK:lla tekemä hakkeroinnin opinnäytetyö, jossa hän teki näytönsäästäjän, joka hajasäteilyä hyväksikäyttäen lähetti kovalevyn sisällön "eetteriin" ja kuunteli ulostulevia bittejä radiolla :)
Re: johdot pöydällä
Anonyymi kommentoija, 10.12.2002 12:35:58
Pisteet: +1
Kertokaapa joku kokeneempi, ovatko langattomat näppäimistöt pahakin tietoturvariski? Näin äkkiseltään tuntuisi että ovat.
Satuin kerran luennolle jossa aiheesta keskusteltiin. Luonnollisesti radiotaajuuksia linkkinään käyttäviä näppäimistöjä on helpompi kuunnella kaukaa kuin langallisia näppäimistöjä, mutta ei kuitenkaan pidä unohtaa sitä että normaalin näppäimistönkin johto toimii antennina, ja siitä lähtevää signaalia on helpohko seurata muutaman metrin etäisyydeltä.

Yleisestihän tietokonelaitteista lähteviä dataa sisältäviä lähetteitä kutsutaan nimellä Tempest. <a href=http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/">Tällä sivulla</a> on aiheeseen liittyen runsaasti materiaalia. Kyseinen tutkija (Markus Kuhn) totesi luennollaan pystyvänsä kuuntelemaan laitoksella omasta huoneestaan käsin esim. naapurihuoneen langallisia näppäimistöjä.
Re: johdot pöydällä
Daedalon, 10.12.2002 11:41:39
Pisteet: +1
Kertokaapa joku kokeneempi, ovatko langattomat näppäimistöt pahakin tietoturvariski? Näin äkkiseltään tuntuisi että ovat.
Aiheesta ei ole minun silmiini asti uutisoitu vielä kertaakaan. Oletettavaa on siis, että mikäli langattomiin ohjainlaitteisiin jotain tietoturvariskejä liittyy, ne ovat joko todella hankalia käyttää tai muuten vain mitättömiä.

Vastaanotinlaitteiden kantosäde on muistaakseni runsaan metrin ellei kolmekin, ja väliesteet heikentävät signaalia. Eli mikäli pahviseiniä ei oteta huomioon, hakkerointia yrittävän tulisi olla samassa huoneessa.

Vaan jos ei yritä ottaa konetta hallintaan vaan ainoastaan salakuunnella, niin sen toteuttaminen voisi tosiaan onnistua "kärpäsellä".

Hyvin mielenkiintoinen idea. Kumma kun kukaan muu ei tunnu ajatelleen tuota sinua aikaisemmin.
Re: johdot pöydällä
Anonyymi kommentoija, 10.12.2002 13:55:22
Pisteet: 0
Noissa vanhemmissa Logitechin laitteissa (mitä vieläkin näkyy myynnissä) ei muistaakseni ole kuin 7 taajuusvaihtoehtoa, eli toimistokäytössä loppuu äkkiä kesken. Muutenkin on todellakin ongelmina sniffaus ja vielä pahempana, toisen näppiksen kytkeminen ja muutama harkittu painallus vaikka seinän takana...(Windowsissa Windows+R format c: tms)
Re: johdot pöydällä
Anonyymi kommentoija, 10.12.2002 20:39:04
Pisteet: +1
Noissa vanhemmissa Logitechin laitteissa (mitä vieläkin näkyy myynnissä) ei muistaakseni ole kuin 7 taajuusvaihtoehtoa, eli toimistokäytössä loppuu äkkiä kesken. Muutenkin on todellakin ongelmina sniffaus ja vielä pahempana, toisen näppiksen kytkeminen ja muutama harkittu painallus vaikka seinän takana...(Windowsissa Windows+R format c: tms)
Itse kirjoittelen juuri logitechin langattomalla näppiksella vuodelta 1999. Tässä pystyy valitsemaan 2 eri taajutta napilla ja tietääkseni taajudet ovat samat kaikissa samaa sarjaa olevissa cordless desktopeissa. Hiiressä on myös vain yksi näppäin jolla saa 2 eri taajutta.

Kantama tällä näppäimistöllä on erittäin hyvä, uusilla paristoilla toimii 5 metrin päästä 2-3 seinän (puu ja betoni) läpi ihan hyvin. Jos ei ole seiniä esteenä niin kantama on kevyesti yli 10 metriä. Hiirellä kantama on paljon lyhyempi, vähän alle puolet näppäimistön kantamasta, mutta kuitenkin tarpeeksi jotta voi kauempaakin käyttää.

Töissä minulla on normaali langallinen näppäimistö ja on kyllä pakko myöntää, että ei siinä niin kauheasti ole eroa, kun on pitempään käyttänyt molempia. Hiiri on hieman mielyttävämpi ilman lankaa, varsinkin peleissä. Hiiri on kylläkin paristojen vuoksi painavampi, kuin normaali hiiri, mutta siihen tottuu parissa päivässä. CS ja muissa vastaavissa räiskintä peleissä langattomuus on ihan rok ja logitechin hiiri on muutenkin todella hyvä. Eipä ole koskaan tarvinnut puhdistaa hiiren rullia, se ei vaan kerää paskaa kuten monien muiden valmistajien hiiret.

P.S. Olen onnistunut tuhoamaan kahvikupin hiiren johdolla töissä :)
Re: johdot pöydällä
pitr_, 10.12.2002 11:53:09
Pisteet: +1
niin. kyllä logitechin lähetysteho esteettömässä tilassa on jopa 10 metriä ja alkujaan tällaista radioliikennettä on voitu sniffata (esim.
http://slashdot.org/articles/01/05/24/2050202.shtm... )

Toisaalta uusimmat (ja parhaat) logitechin mallit lähettävät datan kryptattuna ( http://www.logitech.com/index.cfm?page=products/de... ) joten vaatii aika paljon viitseliäisyyttä, että lähetyksen saa purettua.

Itse en näe näissä uusissa näppiksissä tietoturvariskiä, mikäli ei mitään ultra-salaista dataa käsittele.
Re: johdot pöydällä
Anonyymi kommentoija, 10.12.2002 13:34:57
Pisteet: 0
http://www.logitech.com/index.cfm?page=products/de...

Eikö näitä oikeasti saisi wrapattua jotenkin, jotta aina pitkän urlin löytyessä ei näkymä menisi pilalle ja lukemisesta tulisi vaikeaa kilometrin levyisen palstanleveyden vuoksi. Tuonkin voisi automaagiesti kääriä vaikkapa siten, että siitä näkyy vain alku tai alku...loppu, ja välistä olisi turhaa mittaa leikattu pois.
airiar Re: johdot pöydällä
airiar, 11.12.2002 08:04:38
Pisteet: 0
http://www.logitech.com/index.cfm?page=products/de... Eikö näitä oikeasti saisi wrapattua jotenkin, jotta aina pitkän urlin löytyessä ei näkymä menisi pilalle ja lukemisesta tulisi vaikeaa kilometrin levyisen palstanleveyden vuoksi. Tuonkin voisi automaagiesti kääriä vaikkapa siten, että siitä näkyy vain alku tai alku...loppu, ja välistä olisi turhaa mittaa leikattu pois.Ja tuohon pulmaanhan autta www.tinyurl.com käyt vaan kirjoittamassa superpitkänurl:n tuonne niin se antaa lyhyen tinyurl.com osoitteen.Ihan fiksu juttu, tullut newseista.
airiar Re: johdot pöydällä
airiar, 11.12.2002 08:05:12
Pisteet: 0
http://www.logitech.com/index.cfm?page=products/de... Eikö näitä oikeasti saisi wrapattua jotenkin, jotta aina pitkän urlin löytyessä ei näkymä menisi pilalle ja lukemisesta tulisi vaikeaa kilometrin levyisen palstanleveyden vuoksi. Tuonkin voisi automaagiesti kääriä vaikkapa siten, että siitä näkyy vain alku tai alku...loppu, ja välistä olisi turhaa mittaa leikattu pois.
Ja tuohon pulmaanhan autta www.tinyurl.com käyt vaan kirjoittamassa superpitkänurl:n tuonne niin se antaa lyhyen tinyurl.com osoitteen.Ihan fiksu juttu, tullut newseista.

siis piti tulla näin :o)
janilxx Re: johdot pöydällä
janilxx, 10.12.2002 12:27:17
Pisteet: 0
ainakin itse häpeäisin (jos häpeäisin) enemmän tuota A4-saastetta pöydällä, jota on myöskin ainakin 3,5 (hylly)metriä.
Aikoinaanhan tietokoneita puolusteltiin juuri sillä, että saadaan kirjat sähköiseen muotoon ja paperisaaste vähenee... Kaikkihan sen tietää, miten todellisuudessa on käynyt :)
Se on vain itsestä kiinni. Jos haluat paperittoman toimiston, onnistut siinä aivan varmasti. Nimim itse onnistunut.

Ei se vaadi mitään muuta kuin hieman viitseliäisyyttä opetella lukemaan kaikki ruudulta ja käyttämään notepadia ja painttia (tms) pienten muistiinpanojen tekoon.

Paperilta olisi kyllä joskus helpompi lukea paljon edestakaisin selausta vaativia dokumenttejä ja piirrellä jotain suunnitelmaraakileita. Edelliseen auttaa esim monta Wordia auki samaan aikaan (saman dokumentin kanssa) ja jälkimmäiseen paint ja notepad -yhdistelmä (tai joku suunnittelusofta).
Re: johdot pöydällä
Anonyymi kommentoija, 10.12.2002 20:45:44
Pisteet: +1
Se on vain itsestä kiinni. Jos haluat paperittoman toimiston, onnistut siinä aivan varmasti. Nimim itse onnistunut.
Olen itse onnistunut tuossa kotona lähes täydellisesti. Opiskeluun liittyvät harjoitustyöt voi tehdä lähes poikkeuksetta digitaalisesti ja kaiken materiaalin luen näytöltä. Siihen ehkä osittain vaikuttaa myös se, että en omista tulostinta ja näyttö on erittäin hyvä.

Töissä tilanne on kuitenkin aivan erilainen. Usein tarvitsee selailla 3 eri speksiä yhtäaikaa kun koostaa jotain muuta, joten käytännössä tulee lähes aina tulostettua speksit paperille. No niitä sitten meinaa kertyä pöydälle aika moiset läjät. Töissä koneessani on vielä 2 näyttöä ja käytän aktiivisesti niitä hyväksi lähteen ollessa toisessa näytössä ja kohteen toisessa, mutta kumminkin liian paljon materiaalia tulee myös tulostettua.

Ongelmaa voisi ehkä kiertää sillä, että kehittäisi jonkin oman ohjelman tai jonkin muun loogisen rakenteen erilaisten "käsittelyn" alla olevien dokumenttien säilömiseen. Eli pystyisi jotenki koneella organisoimaan materiaalia kuten pyödällä (tyyliin: näitä tarvitse kohta, joten heitetään tuohon vasemmalle kädelle valmiiksi).
Re: johdot pöydällä
Anonyymi kommentoija, 11.12.2002 10:34:34
Pisteet: 0

Ongelmaa voisi ehkä kiertää sillä, että kehittäisi jonkin oman ohjelman tai jonkin muun loogisen rakenteen erilaisten "käsittelyn" alla olevien dokumenttien säilömiseen. Eli pystyisi jotenki koneella organisoimaan materiaalia kuten pyödällä (tyyliin: näitä tarvitse kohta, joten heitetään tuohon vasemmalle kädelle valmiiksi).
itse asiassa informaatiokaaosta selvittäviä ohjelmia on olemassa, esim MindManager www.mindjet.com ja InfoSelect. Näillä softilla olen ainakin itse saanut työtilani pysymään paperittomana.
janilxx Re: johdot pöydällä
janilxx, 11.12.2002 08:10:06
Pisteet: 0
Ongelmaa voisi ehkä kiertää sillä, että kehittäisi jonkin oman ohjelman tai jonkin muun loogisen rakenteen erilaisten "käsittelyn" alla olevien dokumenttien säilömiseen. Eli pystyisi jotenki koneella organisoimaan materiaalia kuten pyödällä (tyyliin: näitä tarvitse kohta, joten heitetään tuohon vasemmalle kädelle valmiiksi).
Pari vinkkiä:
Kaikki aiheeseen liittyvät dokumentit yhteen ja samaan kansioon kovalevylle (tai bookmarkseihin omaan kansioon).

Kaikki tarvitsemasi dokumentit kerralla auki tietokoneella. Sitten vaan hypit niiden välillä alt-tabilla tai taskbarin ikoneilla (jos käytössä joku muu kuin Windows, niin sitten kenties erilailla).
explo Hassuja lukuja.
explo, 10.12.2002 11:48:18
Pisteet: +1
Itselläni menee työpöydän siivoamiseen vuodessa ehkä ainakin yksi työ_tunti_ ;) Syyllisyydentunne on jokseenkin luokkaa nolla. Piuhoja on näkyvissä tuosta luvuissa mainitusta 3.5 metristä vain murto-osa, ja nekin vähät toki eivät kulje etukautta yhtään minnekään, joten niihin on myös perin vaikea kompastua. Kotona voi jo kolmen samalla pöydällä olevan näppiksen yms. kanssa saada tuon 3.5m kokoon, mutta täälläkin ne piuhat kulkevat toki takakautta. Vyyhti ko. pöydän alla/takana on kyllä varsin pelottava näky, mutta yleensä kuitenkin tulee tarkasteltua maailmaa hieman korkeammasta perspektiivistä. En muista koska olisin kompastunut mihinkään ATK-tarvikkeiden johtoon tai muuten kämminyt niiden kanssa. Töistä ei myöskään vastaavia tapaturmia tule mieleen kertaakaan.

Jotenkin tuo tutkimus tuntuu enemmänkin mainokselta kuin tutkimukselta...
Re: Hassuja lukuja.
Anonyymi kommentoija, 10.12.2002 12:28:18
Pisteet: +1
Ainakin mitä töissä ollessani olen seurannut, niin mitä sekavampi pöytä, sitä tehokkaampi työntekijä. Poikkeuksia toki löytyy.

Johtoviidakkokana ei ketään ole haitannut. Johdot eivät tule etukautta näkyviin, vaan menevät takakautta pöydän taakse piiloon. Minä vielä teippasin johdot pöydän tukiputkiin kiinni, jotta en potkisi niitä. Ainut mikä haitta, on ne valtavan pitkät ethernet-kaapelit, joita saattaa mennä kymmeniä siellä täällä. Niidenkin kanssa on tosin oppinut elämään.

Jotenkin haiskahtaa nyt langattomien tuotteiden markkinoinnilta. Onhan se langaton kiva, jos haluaa välillä mennä esim. sohvalle irccaamaan, mutta en näkisi niistä olevan mitään hyötyä työelämässä, jossa työskentely tapahtuu kuitenkin siinä yhdessä pisteessä.
Bling Re: Hassuja lukuja.
Bling, 11.12.2002 10:07:17
Pisteet: 0
n muista koska olisin kompastunut mihinkään ATK-tarvikkeiden johtoon tai muuten kämminyt niiden kanssa.
Itse olen kyllä muutaman kerran kompastellu tuohon läppärin verkko ja virtapiuhaan. Kun välissä tulee irkattu sängyssä ja välissä soffalla ja sitten niiden välissä jossain muualla, niin tuo verkkopiuha meinaa joskus tehä temppuja.

Jotenkin tuo tutkimus tuntuu enemmänkin mainokselta kuin tutkimukselta...
Jospa kysymykseen vastaajat ovat olleet logitech:in toimistossa, ja sinne on juuri laitettu langattomat vermeet. =)
IE is like the language of south park. It should not be used by anyone but still it is used by the great majority
Sledge Kummaa "paniikin" lietsontaa
Sledge, 17.12.2002 08:32:27
Pisteet: 0
Enpä ole vielä kompastunut tietokoneen johtoihin ikinä ja näitten kanssa on tullut pelattua jo 80-luvun puolestavälistä. Omaa tyhmyyttä, jos virittelee ansalankoja kulkureiteille. Vaatii myös todellista kämmäriä, joka onnistuu kaatamaan kahvit syliinsä näppiksen tai hiiren johtojen takia.

Rumahan tuo johtohässäkkä on. Kotona olen välttänyt langattomia hiiriä ja näppiksiä kuin ruttoa, mutta töissä käytän langatonta hiirtä, koska langallisen hiiren johto ei yllä työpyödälle asti. Kuka kehittäisi langattoman hiiren, johon ei tarvita paristoja tai akkuja? Hiiri voisi ladata itsensä sen liike-energiasta tjsp.
*** Älä usko kaikkea mikä on totta! ***