Kirjaudu

Get it Right hakukoneoptimointi

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Perjantai, 7.2.2003

Maallemuutto kiinnostaa IT-yrityksiä

Helsingin yliopiston Maaseudun tutkimus- ja koulutuskeskuksen suorittaman kyselyn mukaan lähes viidennes kaupungeissa toimivsta IT-alan yrityksistä ovat kiinnostuneita siirtämään osan toiminnoistaan maaseudulle. Eniten yrityksiä kiinnostaa nykyisen sijaintipaikan naapurikunnat ja kehittyvät maakuntakeskukset, joissa riittää osaavaa työvoimaa ja liikenneyhteydet ovat hyvät. Kyselyyn vastasi liki 400 tietoalan yritystä eri puolilta maata.

Yritykset eivät kuitenkaan ole halukkaita hajauttamaan toimintojaan kauas päätoimipaikastaan. Suosituimpia kohdealueita ovat Helsinki-Tampere-Turku -kolmio sekä Helsingin ja Tampereen välisen pääradan varren kunnat. Merkittävin painoarvo on osaavan työvoiman löytymisellä. Kohdekunnasta tulisi löytyä vähintään ammattikorkeakoulutason osaajia. Yritysjohtajat myös arvostivat etätyön merkitystä. Yritykset ovat valmiita hajauttamaan toimintaansa, jos tärkeän työsuhteen säilyttäminen sitä vaatii.

Tutkimuksessa selvitettiin myös kuntien halukkuutta sijoittamaan IT-alan yrityksiä alueelleen. Kuntakyselyyn vastasi 125 kuntaa, joista 85 prosenttia ilmoitti alueellansa toimivan jonkin tietoyrityksen. Kunnista tai seutukunnista yli puolet olivat houkutelleet tietoyrityksiä mm. toimitilojen, tietoliikenneyhteyksien ja työvoiman avulla. Yritysten mielestä kuntien imago ja aktiviisuus ovat rahallisia tukitarjouksia tärkeämpiä.

Lue juttu K2, 7.2.2003 00:04. Lähde: MTV3-STT

Kommentoi juttua



Aihe

Esikatsele kommentti
Kommentit ( 0 uutta / 18 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Kustannukset?
Anonyymi kommentoija, 7.2.2003 12:41:45
Pisteet: 0
Vastaa
Onko kellään hajuakaan paljonko firma säästää jos se siirtää toiminnan maaseudulle? Ja ennenkaikkea millä keinoin se saa säästöt aikaiseksi?
Re: Kustannukset?
Anonyymi kommentoija, 7.2.2003 14:52:46
Pisteet: +1
Vastaa
jotain tähän suuntaan:
toimitilat/tontit
-kunta avustaa hankinnoissa
-kunta voi rakennuttaa custom tilat ja vuokraa ne yritykselle edukkaasti
-tervetuloa kuntaamme rahaa suoraan käteen

henkilökunta
-paikallisen väestön palkat alhaisemmat kuin kehä 3 sisäpuolella
-räätälöityä koulutusta
-muuttajille muuttoapua, koulu ja päiväkoti paikkojen varmistelut

yleistä talous asiaa
-eu rahaa jos tullaan kehitysalueelle
-kehittämisrahastot jne
-yritysringit
-yhteismarkkinoinnit

muuta
-halvempaa tietoliikennettä
-halvempaa sähköä/lämmitystä
-raitista ilmaa ja lehmän paskaa pellolla :)
Re: Kustannukset?
Anonyymi kommentoija, 7.2.2003 15:40:36
Pisteet: 0
Vastaa
Ei firmoilla ole mahdollista lähteä, jos firma muutta, ei se tarkoita että henkilökunta seuraa perässä. Kuka hullu sitä kotoaan lähtisi, ainakaan maaseudulle asumaan... Ja aina täältä saa töitä, firma sen sijaan muuttaessaan tyhjenisi ja miten sitten hoidetaan avoimet projektit jne. uuden henkilöstön sisään ajaminen vie aikaa jne..

P_p
Re: Kustannukset?
Anonyymi kommentoija, 7.2.2003 19:42:06
Pisteet: 0
Vastaa
Ei firmoilla ole mahdollista lähteä, jos firma muutta, ei se tarkoita että henkilökunta seuraa perässä. Kuka hullu sitä kotoaan lähtisi, ainakaan maaseudulle asumaan... Ja aina täältä saa töitä, firma sen sijaan muuttaessaan tyhjenisi ja miten sitten hoidetaan avoimet projektit jne. uuden henkilöstön sisään ajaminen vie aikaa jne..
Käytännössä muutto kai tarkoittaa yleensä laajenemista tai levittäytymistä. Eli perustetaan haarakonttori muualle. Tällöin voinaan bisneksistä neuvotella vaikka Helsingissä ja työt tehdä vaikka siellä lehmien keskellä. Tämä tietty vaatii yritykseltä sitä että se on kasvava ja töitä riittää.

Tosin muistelisin jossain nähneeni kuvan missä lehmä / lehmiä käveli Helsingin keskustassa, joten onko maaseutu sittenkään niin erilainen ;)
Re: Kustannukset?
Anonyymi kommentoija, 10.2.2003 10:19:09
Pisteet: 0
Vastaa
Tosin muistelisin jossain nähneeni kuvan missä lehmä / lehmiä käveli Helsingin keskustassa, joten onko maaseutu sittenkään niin erilainen ;)
Juu tais olla 1988 kun Miina Äkkijyrkkä niitä kävelytti keskustassa. En kyllä ole sen jälkeen nähnyt.
zeker Re: Kustannukset?
zeker, 10.2.2003 18:03:28
Pisteet: 0
Vastaa
Ei firmoilla ole mahdollista lähteä, jos firma muutta, ei se tarkoita että henkilökunta seuraa perässä. Kuka hullu sitä kotoaan lähtisi, ainakaan maaseudulle asumaan... Ja aina täältä saa töitä, firma sen sijaan muuttaessaan tyhjenisi ja miten sitten hoidetaan avoimet projektit jne. uuden henkilöstön sisään ajaminen vie aikaa jne..
Ihmisten mielikuva tilanteesta on vääristynyt. Keskisuurissa kaupungeissa on saatavilla osaavia yliopisto- ja amk-tasoisia työtekijöitä monille sellaisille aloillekin minkä työntekijöistä Helsingissä on pula.

Jos tosiaan halutaan puhua toimintojen siirtämisestä Helsingin ulkopuolelle niin lähinnä kysymykseen tulevat keski-suuret kaupungit (50 000-200 000 ihmistä) sillä ne tarvitsevat yrityksiä - Näissä kaupungiessa toimiminen toisi yrityksille oleellisia säästöjä ja työvoimaakin on saatavilla huomattavasti paremmin (jos vertaa Helsinkiin). Tälläisiin keski-suuriin kaupunkiehin monet Helsinkiläiset voisivat myös muuttaakin - varsinkin jos eivät ole alkuperäisiä Helsinkiläisiä.

Tosin muistelisin jossain nähneeni kuvan missä lehmä / lehmiä käveli Helsingin keskustassa, joten onko maaseutu sittenkään niin erilainen ;)
Niin... asiat voidaan käsittää monella tapaa... mutta kyllä älyllistä elämää tosiaan on "kehä 3":n ulkopuolellakin ;)
feenix Re: Kustannukset?
feenix, 11.2.2003 13:50:35
Pisteet: 0
Vastaa
Niin... asiat voidaan käsittää monella tapaa... mutta kyllä älyllistä elämää tosiaan on "kehä 3":n ulkopuolellakin ;)
Enemmänkin kysyisin onko sitä juurikaan kehä 3:n sisäpuolella?

(Kyllä, asun itsekin täällä sisäpuolella, valitettavasti)
Kustannuksetko vai pelko uudesta
Anonyymi kommentoija, 11.2.2003 22:04:43
Pisteet: 0
Vastaa
Onneksi kaikki eivät ole varustettuja samalla puutteellisella ja rajoittuneella kapsiteetilla. Älyllistä toimintaa on nimittäin muuallakin kuin siellä slummialueella. MInun käy sääliksi sitä (ja heitä jotka ovat jumiutuneet sinne) , että miten moni (yksilö ja yritys) jättää käyttämättä älyllistä kapaisteettiaan ja tukehduttaa yritteliäisyytensä saasteisiin ja savuihin sen sijaan , että antaisi innovatiivisuuden laukata valloillaan maaseudun rauhassa. On niin paljon paikkoja Suomessakin, joissa maaseudun kunnat tukevat IT-firmoja, mutta kun firmoilla ei ole rohkeutta tai kykyä päättää asioista eri tavalla kuin ennen. Kuvaavaa on kun kävin yhden asiakkaamme luona piäkaupungissa, niin ensi puhelussa neitokainen sanoi, ettei ole mahdollista että he tekisivät yhteistyötä kanssamme kun me olemme niin kaukana. MInulta meni aikaa 1h 15 min kotoani (450 km) ko asiakkaan luo...n 20- 30 min enenmmän kuin Kehä 3:n sisäpuolella, heh heh..
nimim sales manager susirajalta, asunut vuosia 6 eri valtiossa 3 maanosassa, ja silti tiällä susien keskellä on ylivertaista asua ja työskennellä
thebanzai Re: Kustannukset?
thebanzai, 10.2.2003 13:03:36
Pisteet: 0
Vastaa
Ei firmoilla ole mahdollista lähteä, jos firma muutta, ei se tarkoita että henkilökunta seuraa perässä. Kuka hullu sitä kotoaan lähtisi, ainakaan maaseudulle asumaan... Ja aina täältä saa töitä, firma sen sijaan muuttaessaan tyhjenisi ja miten sitten hoidetaan avoimet projektit jne. uuden henkilöstön sisään ajaminen vie aikaa jne.. P_p
Kyllä kai sitä moni olisi lähdössä, varsinkin jos Helsinki ei ole alunperin koti.

Täältä saa sitäpaitsi omakotitaloja normaali-ihmisen tienesteillä.
Re: Kustannukset?
Anonyymi kommentoija, 7.2.2003 16:19:13
Pisteet: 0
Vastaa
Toimitilojen rakentaminen, verkottaminen, tuet, koulutukset ja kaikki muu apu vaatii kunnalta rahaa. Harvalla kunnalla on varaa noihin.

-halvempaa tietoliikennettä
Ööh? Mistä lähtien?

-halvempaa sähköä/lämmitystä
Enpä tuotakaan menisi takaamaan, Helsingin energian sähköhinta on selvästi alle keskiarvon.

-raitista ilmaa ja lehmän paskaa pellolla :)
Joo täytyykin heti ehdottaa maalle muuttoa pomolle! ;-)
zeker Re: Kustannukset?
zeker, 11.2.2003 15:19:19
Pisteet: 0
Vastaa
-halvempaa sähköä/lämmitystä
Enpä tuotakaan menisi takaamaan, Helsingin energian sähköhinta on selvästi alle keskiarvon.
Jos välttämättä haluaa ostaa sähköä Helsingin energialta niin sitä voi ostaa sieltä oli sitten missäpäin Suomea tahaansa. (Helsingin energian sähköhinta muuten ei kuitenkaan ole niitä edullisimpia)
Re: Kustannukset?
Anonyymi kommentoija, 8.2.2003 19:21:57
Pisteet: 0
Vastaa
Onko kellään hajuakaan paljonko firma säästää jos se siirtää toiminnan maaseudulle? Ja ennenkaikkea millä keinoin se saa säästöt aikaiseksi?
Mitkä olisi 10 tärkeintä syytä miksi firmojen tulisi sijaita esim. kehä 3:n sisäpuolella, työskentelen itse it alan firmassa, jossa töitä ei muka voi hoitaa muualta käsin kuin pääkonttorissa, maaseutuväkeä laitetaan kortiston ja helsinkiin haetaan samanaikaisesti lisää ?
feenix Re: Kustannukset?
feenix, 11.2.2003 13:57:41
Pisteet: 0
Vastaa
Mitkä olisi 10 tärkeintä syytä miksi firmojen tulisi sijaita esim. kehä 3:n sisäpuolella, työskentelen itse it alan firmassa, jossa töitä ei muka voi hoitaa muualta käsin kuin pääkonttorissa, maaseutuväkeä laitetaan kortiston ja helsinkiin haetaan samanaikaisesti lisää ?
Oman kokemukseni mukaan:
2. haluttomuus hoitaa asioita muuten kuin kasvotusten
1. kykenemättömyys hoitaa asioita muuten kuin kasvotusten
3. status

Itse hoidan päivittäin paljon asioita ihmisten kanssa, joita en ole ikinä tavannut. Silti hommat hoituu, kun kumpikin pää osaa kommunikoida sähköpostilla, pikaviestimillä, tekstiviesteillä ja puhelimella. Joillekin tämä silti on ylivoimaista ja vaatimalla vaativat tapaamisia, jotka loppujen lopuksi ovat totaalisen turhia. Lopputulos on kaksi tuntia istumista, jonka aikana kirjoitan ylös asiat jotka puhuja olisi voinut itse kirjoittaa vartissa ja olla tuhlaamatta muiden aikaa.

Status on toinen asia. Kauanko menee ennenkuin Helsingissä/Espoossa on toimitaloja, joissa on vain edustustiloja, joissa asiakkaita tavataan ja loppu työvoima on sitten kauempana tekemässä hommat tyytyväisinä kun ei ole kauheaa ihmisvilinää, mutta on kuitenkin sopiva keskittymä, jotta palvelut löytyvät?
Maaseudun hätähuuto!
Anonyymi kommentoija, 7.2.2003 15:16:44
Pisteet: +2
Vastaa
Kummallista, kuinka lehdistö suhtautuu asiaan eri tavalla. Sanomalehti Pohjalainen otsikoi aiheesta päinvastoin kuin Sektori: "Syvä maaseutu ei vedä tietoyrityksiä puoleensa". Olen kyllä samaa mieltä Pohjalaisen kanssa. Vaikka maaseuduksi luettaisiin maakuntakeskuksetkin niin pk-seudun firmoilla ei paljon kiinnostusta ole tänne tulla.

Esimerkiksi täällä Vaasassa on ylitarjontaa koulutetusta työvoimasta, löytyy niin yliopisto-, amk- kuin ammattikouluettuakin väkeä. Monet opiskelukaverit ovatkin siirtyneet pois omalta alaltaan kappaletavaratuotantoon tai raskaaseen sähkö- ja metalliteollisuuteen, jota täältä kyllä löytyy pilvin pimein. Toki laitteisto/sulautettu softa- it-teollisuuttakin kyllä löytyy, mutta niitähän on syntynyt joka puolelle kuin sieniä sateella Nokian ansiosta. Varsinaisia softataloja vain muutama, nekin kovin pieniä; poissaolollaan loistavat kaikki vähänkin isommat.

Kaupunki ja yliopisto tekevät kaikki mahdolliset houkutustemput; on tekniikan tutkimusinstituuttia ja tiedepuistoa ym. ym. eivätkä silti onnistu vetämään yrityksiä. Kaikkein surkuhupaisinta on kuinka yritykset siirtävät toimintaa Venäjälle lähinnä työvoimapuutteen takia (toki siellä kustannustasokin on alhaisempi.) Onko todellakin niin, että stadilaiset pelkäävät landen luomuntuoksua enemmän kuin venäjää olemattomine infrastruktuureineen ja mafioineen?

Tämä on hätähuuto; tulkaa softatalot tänne, ei Pohjanmaalla enää nykyään puukoteta!

Ja sitten vielä off-topiccina hieman tähän liittyvä aihe: keskittäminen tuntuu olevan muutenkin suositumpaa kuin hajauttaminen, siitä on tehty jopa itsetarkoitus. Ajatelkaa vaikka call-centereitä. Mikä voisi olla absurdimpaa kuin se, että lennätetään suomalaisia Irlantiin puhumaan puhelimessa Suomessa oleville suomalaisille?
Re: Maaseudun hätähuuto!
Anonyymi kommentoija, 7.2.2003 16:11:55
Pisteet: 0
Vastaa
Tämä on hätähuuto; tulkaa softatalot tänne, ei Pohjanmaalla enää nykyään puukoteta!
En usko että softafirmat puukkoa pelkää, mutta ainakin pari seikkaa tulee mieleen:

1. Asiakkaat: Koska asiakkaat ovat todennäköisesti pääkaupunkiseudulla, olisi toiminta vaikeaa pidemmästä etäisyydestä. Varsinkin myynti- ja alkuvaiheissa tämä on tärkeää kun tarvitaan neuvotteluja kasvokkain.

2. Nykyiset työntekijät: Harva työntekijä enää on valmis vaihtamaan paikkakuntaa työn perässä. Varsinkin tuohon suuntaan, kaupungista "maalle".

3. Kulkuyhteydet ulkomaille: Jo hiukankin suuremmalle yritykselle ei suomen markkinat yksinkertaisesti riitä ja tällöin hyvät kulkuyhteydet ulkomaille on tarpeen.

Ja mitä Venäjään tulee, ei sinne niinkään ohjelmistokehitystä ole siirretty, Intia on tällä hetkellä parempi vaihtoehto. Itseasiassa Intia tulee olemaan muutaman vuoden sisällä erittäin paha kilpailija ja työpaikkojen syöjä; siellä kun työvoima on halpaa, motivoitunutta, koulutettua ja ennen kaikkea sitä riittää.
kyris Re: Maaseudun hätähuuto!
kyris, 7.2.2003 20:16:16
Pisteet: 0
Vastaa
Esimerkiksi täällä Vaasassa on ylitarjontaa koulutetusta työvoimasta, löytyy niin yliopisto-, amk- kuin ammattikouluettuakin väkeä. Varsinaisia softataloja vain muutama, nekin kovin pieniä; poissaolollaan loistavat kaikki vähänkin isommat.
Ainakin Sofor löytyy niin Vaasasta kuin Kauhavaltakin. En sitä ihan Suomen pienimpiin kuuluvana pidä....

Ja kohtuullisen usein heillä on työpaikka ilmoituksia, eli johtuuko työvoiman ylitarjonta edes osin "väärästä" osaamisesta? Sofor:han on profiloitunut Lotus Notes osaamiseen, vaikka kyllä Javakin heiltä tuntuu sujuvan....

Ja sitten, ei, en ole Soforilla töissä, mutta käytämme heidän palvelujaan useasti.
zeker Re: Maaseudun hätähuuto!
zeker, 8.2.2003 17:56:28
Pisteet: 0
Vastaa
Kummallista, kuinka lehdistö suhtautuu asiaan eri tavalla. Sanomalehti Pohjalainen otsikoi aiheesta päinvastoin kuin Sektori: "Syvä maaseutu ei vedä tietoyrityksiä puoleensa". Olen kyllä samaa mieltä Pohjalaisen kanssa. Vaikka maaseuduksi luettaisiin maakuntakeskuksetkin niin pk-seudun firmoilla ei paljon kiinnostusta ole tänne tulla.
Olen aivan samaa mieltä. Ihmettelen suuresti miten sektori.com voi uutisoida "ovat kiinnostuneita siirtämään osan toiminnoistaan maaseudulle". ja sitten puhutaan Helsingin, Tampereen ja Turun välisestä alueesta.

Sektori.com:n pitäisi nähdä asiat kuten Sanomalehti Pohjalainen, joka osaa käsitteen maaseutu - eikä näe sitä vaan pääkaupunkieudun ulkopuolisena alueena, kuten sektori.com:n uutisointi antaa ymmärtää.
Re: Maallemuutto kiinnostaa...
Anonyymi kommentoija, 16.6.2009 07:14:57
Pisteet: 0
Vastaa
Se on tietysti suhteellista, että mikä on maaseutua. Tuossa tosiaan puhutaan Helsinki-Turku-Tampere-kolmiosta. Ei se välttämättä olisi huono idea, jos firmalla olisi esim. sivukonttori Lohjalla. Espoolaisille työntekijöille matkallisesti melkein sama kuin jos vaikka jonnekin Sörnäisiin ajetaan, mutta iso ero tulee siinä, että ajetaan aina käytännössä ruuhkaa vastaan. Lisäksi ne mahdolliset lohjalaiset työntekijät hyötyisivät siitä.
Lohja ihan näin vain esimerkkinä. Vastaava juttu vaikka Keravalla Vantaalaisten kanssa.