Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Perjantai, 26.3.2004

Mac OS X:lle kolme vuotta täyteen

Viime keskiviikkona tuli kuluneeksi kolme vuotta Mac OS X -käyttöjärjestelmän julkistamisesta. Arstechnica-verkkopalvelu on kirjoittanut erinomaisen muistelman Applen historian kenties merkittävimmän - sitten ensimmäisen Macintosh-version - käyttöjärjestelmäversion taipaleesta. Kolmen vuoden aikana Apple on julkaissut Cheetah-nimellä tunnetun alkuperäisen OS X 10.0 -version lisäksi Puman (10.1), Jaguarin (10.2) ja viimeisimpänä Pantherin (10.3).

Arstechnican toimittajan Eric Bangemanin mukaan alkuperäinen Mac OS X 10.0 oli selkeästi beetaversio. DVD-levyjen toimivuus oli niin ja näin, tulostinajurit olivat puutostilassa ja CD-levyjen poltto ei onnistunut. Mac OS X 10.1 onneksi korjasi tilanteen. Yhteenvetona Bangeman toteaa Applen saaneen kolmessa vuodessa käyttöjärjestelmästä modernin ja vakaan. Pienistä ongelmista huolimatta Apple on onnistunut esittelemään joukon uusia ominaisuuksia uusien versioiden myötä. Toki Bangeman löytää järjestelmästä parannettavaakin, mutta mikäpä ohjelmisto täydellinen olisi.

Lue juttu K2, 26.3.2004 02:46. Lähde: Arstechnica
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 81 uutta / 81 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 07:09:40
Pisteet: 0
Noin 5 x 100$? Ja aletaan vähitellen päästä alpha- ja beta-versioiden tasolta noin 1.0 tasolle?

Tosin kaatumisista ei olla päästy vieläkään, esim Photari tuntuu vieläkin kaatavan koko koneen noin kerran viikossa. Jostain syystä OSX:n muistinsuojaus tuntuu toimivan varsin huonosti (verrattuna esim W2K/XP puolelle) kun yksittäinen sovellus voi (vieläkin) kaataa koko koneen. :(
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 09:10:25
Pisteet: 0
Tosin kaatumisista ei olla päästy vieläkään, esim Photari tuntuu vieläkin kaatavan koko koneen noin kerran viikossa. Jostain syystä OSX:n muistinsuojaus tuntuu toimivan varsin huonosti (verrattuna esim W2K/XP puolelle) kun yksittäinen sovellus voi (vieläkin) kaataa koko koneen. :(
Itse olen käyttänyt OSX-käyttistä ensimmäisistä beta-versioista lähtien ja päivittänyt aina beta-version uudesta 10.x -päivityksestä. Muutamien betojen kohdalla on ns. kaatumisia tullut esille, mutta tuotantoversiot ovat yleensä päällä kuukausia (ml. Photari käynnissä päiviä). MS:n tuotteet (esim. Word X) hyydyttävät hiljalleen konetta (muistinsyönti tms?), mutta sammuttamalla ja käynnistämällä uudelleen selviää niidenkin kanssa.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 11:59:55
Pisteet: 0
tuotantoversiot ovat yleensä päällä kuukausia (ml. Photari käynnissä päiviä
OS X on käyttiksenä pitkälti issue-free ja käytössä erittäin läpinäkyvä - ihan kuin mikä tahansa hyvä työkalu. Homma vaan toimii, silloin kun sitä muistaa edes ajatella. Työnteko koostuu useimmiten yhden tai muutaman ohjelman käytöstä (OS X:ssä ne pyörivät sulavasti yhtäaikaa, jos joku yksittäinen toiminto ottaa niin paljon aikaa että tahtoisi tehdä samaan aikaan jotain muuta) sekä failien hallinnasta ja oheislaitteiden käytöstä. Onko jossain muussa käyttiksessä kaikki tämä edellämainittu jollain tavoin vaivattomampaa?
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 09:25:15
Pisteet: 0
Tosin kaatumisista ei olla päästy vieläkään, esim Photari tuntuu vieläkin kaatavan koko koneen noin kerran viikossa.
Aijaa. Olen nähnyt eräällä koneella käyvän noin Windows 2000:ssa noin kerran kuussa, mutta itse kone saattaa olla syynä - muistipiirit tms. OS X:ssä en ole nähnyt photarin kaatavan konetta, ja ekan kerran kymmeneen vuoteen näin Macci-Photarin kaatuvan seiskaversiossa - mutta käyttikseen se ei vaikuttanut lainkaan, eikä sitä sattunut usein.

Jostain syystä OSX:n muistinsuojaus tuntuu toimivan varsin huonosti (verrattuna esim W2K/XP puolelle) kun yksittäinen sovellus voi (vieläkin) kaataa koko koneen. :(
En ole nähnyt yhdessäkään kahdestatoista administroimastani koneesta. Auttaisiko uudelleenasennus?
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 15:38:23
Pisteet: 0
Ehdottomasti. 17.5 v riittääkin sitten jo mainiosti.
Jep. Sen jälkeen yleensä jo tajuaakin ettei tiedä mistä mitään, jolloin se turpa sitten pysyykin jo itsestään kiinni.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 11:37:08
Pisteet: 0
En ole nähnyt yhdessäkään kahdestatoista administroimastani koneesta. Auttaisiko uudelleenasennus?
Ei millään pahalla mutta 12 koneen perusteella et kyllä voi esiintyä asiantuntijana.
Vähintään pari sataa konetta pitäisi olla hallinnassa jotta voi alkaa esittämään tuon tyylisiä kommentteja. (Itselläni reippasti yli tuon).
Kyllä niitä koneita pitää olla vähintään 1000 hallinnassa, jotta voi alkaa esittämään yllämainittuja komentteja.
Lällällää, mullapas onki tziljoona konetta enemmän hallinnassa ku teillä.

PAh. Mistä lähtien koneiden määrä on määrännyt asiantuntemuksen tason? Yhtä käsi voit olla 1 tai 10000 koneen kanssa.
AdminGZ Re: MItäs se nyt tekeekään...
AdminGZ, 26.3.2004 07:57:22
Pisteet: 0
Noin 5 x 100$? Ja aletaan vähitellen päästä alpha- ja beta-versioiden tasolta noin 1.0 tasolle?
10.0 = 150 € -> 10.1 ilmainen päivitys (päivitys CD:n shippaus 20 €) -> 10.2 = 150 € -> 10.3 = 150€. 10.0.x päivitykset ovat olleet ilmaisia ja vastaavat Windowsin service packejä (tuovat usein jopa uusia ominaisuuksia). Total = 450 €. Itse olen ainakin valmis maksamaan tuon IMHO maailman parhaasta käyttöjärjestelmästä, toisaalta olenkin vain päivittänyt OS X:n kerran 10.2 -> 10.3. Kai sitä sitten täältäkin alkaa kuulua nurinaa kun 10.4 tulee...

Tosin kaatumisista ei olla päästy vieläkään, esim Photari tuntuu vieläkin kaatavan koko koneen noin kerran viikossa. Jostain syystä OSX:n muistinsuojaus tuntuu toimivan varsin huonosti (verrattuna esim W2K/XP puolelle) kun yksittäinen sovellus voi (vieläkin) kaataa koko koneen. :(
Itsellä Jaguar kaatuili kerran 2kk. Puhtaalta pöydältä asennettu Panther ei ole kaatunut vielä kertaakaan.
Antti Peltola
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 08:36:04
Pisteet: 0
Noin 5 x 100$? Ja aletaan vähitellen päästä alpha- ja beta-versioiden tasolta noin 1.0 tasolle?
Total = 450 €. Itse olen ainakin valmis maksamaan tuon IMHO maailman parhaasta käyttöjärjestelmästä
Tai sitten vaan saat käyttiksen uuden koneen mukana. 10.1.5:sta eteenpäin OSX on ollut ihan toimiva käyttis. Toki ominaisuuksia ja laitteistokiihdytyksiä on tullut lisää, mutta ilmaiseksiko tuommoiset pitäisi tulla? Uuden koneen hankkijat saa käyttiksen koneen mukana. Ei Windows98:kaan muistaakseni voi vaihtaa XP:hen ilmaiseksi?
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 09:01:33
Pisteet: 0
Ei Windows98:kaan muistaakseni voi vaihtaa XP:hen ilmaiseksi?

-98:n ja XP:n välillä "hieman" enemmän eroja kuin 10.0 -> 10.3. Kaiken lisäksi vielä kun noin 90% noista 10.3:n "uusista" ominaisuuksista on bugi korjauksia, ja ominaisuuksia jotka olisi pitänyt olla jo ekassa versiossa.

Enemmänkin tässä on kyse siitä jos MS olisi laskuttanut Win2000 -> XP päivittäjiä 500 euroa...
asdfghjklz Re: MItäs se nyt tekeekään...
asdfghjklz, 26.3.2004 11:05:43
Pisteet: 0
Ei Windows98:kaan muistaakseni voi vaihtaa XP:hen ilmaiseksi? -98:n ja XP:n välillä "hieman" enemmän eroja kuin 10.0 -> 10.3. Kaiken lisäksi vielä kun noin 90% noista 10.3:n "uusista" ominaisuuksista on bugi korjauksia, ja ominaisuuksia jotka olisi pitänyt olla jo ekassa versiossa.
Enemmänkin tässä on kyse siitä jos MS olisi laskuttanut Win2000 -> XP päivittäjiä 500 euroa...
Oletko koskaan syvällisesti tutustunut 10.0.x versioon ja 10.3.x versioon? Näyttää siltä, että et ole. Milestäni erot ovat huomattavat jo pelkästään esim. nopeudessa.

Voidaanko sano samalla, että XP ominaisuudet ja bugikorjaukset olisi pitänyt olla jo Win98? Mielestäni sinun logiikallasi voidaan.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 12:38:46
Pisteet: 0
Oletko koskaan syvällisesti tutustunut 10.0.x versioon ja 10.3.x versioon? Näyttää siltä, että et ole. Milestäni erot ovat huomattavat jo pelkästään esim. nopeudessa.
-Aivan, koska 10.0 oli kuin jääkaudella tervassa kävelevä mammutti. Vasta 10.3 alkaa olla samalla tasolla nopeuden ja "reagoinnin" osalta kuin mulla oli NT P2/266 koneessa. Tietysti jos se on mielestäsi saavutus josta olet valmis maksamaan 500, niin onneksi olkoon vaan.

Tosin vieläkin esim ikkunoiden liikuttaminen on hidasta kuin synti. Ehkäpä jos se eye-candy olis tehty alunperin kunnolla?

http://www.ondotnet.com/pub/a/dotnet/2004/03/08/wi...

Voidaanko sano samalla, että XP ominaisuudet ja bugikorjaukset olisi pitänyt olla jo Win98? Mielestäni sinun logiikallasi voidaan.
-98 =! XP. Kaksi täysin eri käyttistä. Toisin kuin 10.0 (jota monien Apple fanienkaan mielestä ei olisi koskaan pitänyt päästä jakeluun). 10.3 on vasta sillä tasolla josta voisi hyvällä omatunnolla rahaa pyytää. Tosin 500 on ehkä hieman liikaa, varsinkin (kuten joku aiemminkin totesi), se kaatuilee varsin usein.

Tätä mieltä on muuten yksi alkuperäisen Macin suunnitelijoistakin:

"I'm very disappointed in the Macintosh interface. It's more complex, harder to use than it was when we started. It's always puzzling people. Even though I have the latest version, OS X, what they call Panther. The Panther keeps on biting me, crashes once or twice a week. The whole system crashes, individual programs crash pretty often still, but the interface is so complex, there's so many parts to it that I have to go to other people and ask them how do you do this."

http://socrates.berkeley.edu/%7Efrank/BerkeleyGrok...
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 13:13:49
Pisteet: 0
-Aivan, koska 10.0 oli kuin jääkaudella tervassa kävelevä mammutti. Vasta 10.3 alkaa olla samalla tasolla nopeuden ja "reagoinnin" osalta kuin mulla oli NT P2/266 koneessa.
NT olikin tosi kiva. Se kaatui päivittäin. Joka tapauksessa olisi mukavaa jos kokeilisit OS X:ää ennenkuin arvostelet sitä.
Tosin vieläkin esim ikkunoiden liikuttaminen on hidasta kuin synti. Ehkäpä jos se eye-candy olis tehty alunperin kunnolla?
Hauskaa että linkität eye-candyn mainittuasi longhorn-sivulle. (Longhornhan tulee kauppoihin kolmen vuoden kuluttua.) XP jos mikä sisältää eye-candya; turhaa kiillettä joka ei tarjoa mitään lisäarvoa käyttäjälle. Ja ikkunoiden liikuttaminen hidasta? Mitä pirua? Oletko humalassa?
10.3 on vasta sillä tasolla josta voisi hyvällä omatunnolla rahaa pyytää. Tosin 500 on ehkä hieman liikaa, varsinkin (kuten joku aiemminkin totesi), se kaatuilee varsin usein.
Taas tätä satua. OS X, joka maksaa 150€, on ollut betasta lähtien vakaampi kuin Windows, joka maksaa sen 500€.
Tätä mieltä on muuten yksi alkuperäisen Macin suunnitelijoistakin:
Jeff on katkera mies; tuo on kuitenkin vain yksi mielipide muiden joukossa.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 13:27:13
Pisteet: 0
Tosin vieläkin esim ikkunoiden liikuttaminen on hidasta kuin synti. Ehkäpä jos se eye-candy olis tehty alunperin kunnolla? http://www.ondotnet.com/pub/a/dotnet/2004/03/08/wi...
Öööööö, mitä Avalon tekee paremmin tai edes eri tavalla kuin Quartz (joka on ollut olemassa jo kolme vuotta)?

Microsoftin ikuinen ongelma: Apple ei kerro heille etukäteen mitä ominaisuuksia aikovat julkaista, ja siksi he joutuvat kopioimaan ne jo saatavilla olevista käyttiksistä. Tämä aiheuttaa tässä tapauksessa sen, että Applen Quartz tuli käyttöön vuonna 2001, Microsoftin Avalon tulee käyttöön vuonna 2007. Aika edistyksellistä sakkia. Ja sitten tulee joku idioottijengi väittämään, että Microsoft keksi koko homman, tai että se oli paska kun Apple teki sen, mutta hyvä, kun Microsoft kopioi sen kuusi vuotta myöhemmin.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 13:41:29
Pisteet: 0
tten tulee joku idioottijengi väittämään, että Microsoft keksi >koko homman, tai että se oli paska kun Apple teki sen, mutta hyvä, >kun Microsoft kopioi sen kuusi vuotta myöhemmin.
Kyseinen idiootti on nimeltään Paul Thurrott, tunnettu Macin haukkuja, joka ei löydä mitään hyvää sanottavaa. Kaikki Mikkisoftan valmistaja on parempaa Applen... Viimeksi kaveri väitti ettei iPod mini käy kaupaksi... aika typerää on väittää että joskus vuonna 2007 myyntiin tuleva Longhorn on parempi kuin nyt myynnissä oleva Mac OS X 10.3 Panther.
JJ Re: MItäs se nyt tekeekään...
JJ, 26.3.2004 16:24:29
Pisteet: 0
Viimeksi kaveri [Thurrott] väitti ettei iPod mini käy kaupaksi...
No, aluksihan Thurrott valitti että iPod minin hinta on liian korkea, ei voi mennä kaupaksi. Nyt kun niitä on mennyt kaupaksi liikaa verrattuna valmistuskapasiteettiin itketäänkin että apple on moannut tuotteen lanseerauksessa.

Tietenkin molemmat olisivat voineet olla totta, mutta en oikein ymmärrä miten ne voivat olla totta samanaikaisesti...

Itse olen tietenkin sitä mieltä että iPod minin hinta on liian matala. (Jos asiaa tarkastelee Applen kannalta)
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 16:29:09
Pisteet: 0
asta 10.3 alkaa olla samalla tasolla nopeuden ja "reagoinnin" osalta kuin mulla oli NT P2/266 koneessa.
Ja XP ei ole vieläkään user-feedbackin kanssa samalla tasolla kuin AmigaOS + M68000/7MHz silloin vuosia sitten. input.devicen ajo prioriteetillä 20 varmisti sen, että namikan painamisesta sai samantien visuaalisen palautteen, vaikka ohjelma ei pyyntöä hetkeen huomioinutkaan.

0.3 on vasta sillä tasolla josta voisi hyvällä omatunnolla rahaa pyytää.
Oletko siis sitä mieltä, että Microsoftin tulisi palauttaa korkoineen kaikki Win95:ta maksetut rahat? 98SE oli kelvollinen, sitten taas moskaa ME:n muodossa. Vasta Win2000 oli sillä tasolla, että siitä voi hyvällä omallatunnolla pyytää rahaa.
JJ Re: MItäs se nyt tekeekään...
JJ, 26.3.2004 17:55:52
Pisteet: 0
Tätä mieltä on muuten yksi alkuperäisen Macin suunnitelijoistakin:
Totta, Raskin ei tykkää nykyisestä Macin käyttöliittymästä, mutta ei hän tykännyt 1984 tulleen Macin käyttöliittymästäkään. Raskinin visio Macin käyttöliittymäksi erosi huomattavasti siitä mikä toteutui, ja sittemmin levisi enemmän tai vähemmän muokattuna muihinkin graafisiin käyttöliittymiin.

Raskinin visio helppokäyttöisestä tietokoneesta toteutui nimellä Canon Cat, mutta siitä ei valitettavasti tullut kaupallista menestystä.

"I'm very disappointed in the Macintosh interface. It's more complex, harder to use than it was when we started. It's always puzzling people. Even though I have the latest version, OS X, what they call Panther.
Niin, käyttöliittymistä on tullut ajan mittaan monimutkaisempia, harmi, mutta on todennäköisesti ollut ainakin osittain välttämätöntä.

Raskin ei muuten pidä Windowsinkaan käyttöliittymästä, mutta sillä ei vaan ole mitään uutisarvoa.

The Panther keeps on biting me, crashes once or twice a week.
En tiedä mitä Raskinin macissa on vikana, mutta tämä ei missään tapauksessa ole normaalia, veikkaisin laitevikaa.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 28.3.2004 13:19:56
Pisteet: 0
Raskin ei muuten pidä Windowsinkaan käyttöliittymästä, mutta sillä ei vaan ole mitään uutisarvoa.
Yllätys ei ole sekään, että jos joku ei tykkää Macin käyttöliittymästä, sillä on uutisarvoa. Mies puri koiraa -tyyppinen tilanne.
simison Re: MItäs se nyt tekeekään...
simison, 26.3.2004 11:05:27
Pisteet: 0
Enemmänkin tässä on kyse siitä jos MS olisi laskuttanut Win2000 -> XP päivittäjiä 500 euroa...
Öhh? Kyllähän sinä siitä XP:n päivitysversiostakin maksat, tietenkin. Ainakaan minulle ei ole tippunut ilmaista XP:tä vaikka 2k:ta käytänkin. :-)

Ja se päivtysversio maksaa verkkokauppa.com:in mukaan ~130e. Ja se on vain yksi päivitys; 5.0 -> 5.1

Appleltahan noita päivityksiä on sadellut useampia, vain tiiviimpään tahtiin, mutta eihän niitä ole kaikkia pakko ostaa.

Missä ongelma?
Epämukavaa? Sepä mukavaa.
Kotisivut & verkkoportfolio: http://www.ihminen.org
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 17:58:01
Pisteet: 0

e päivtysversio maksaa verkkokauppa.com:in mukaan ~130e. Ja se on vain yksi päivitys; 5.0 -> 5.1
Appleltahan noita päivityksiä on sadellut useampia, vain tiiviimpään tahtiin, mutta eihän niitä ole kaikkia pakko ostaa.
Missä ongelma?
No mistäs ne uudet ominaisuudet sitten siihen OSX saa , rukoilemalla vai.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 27.3.2004 13:59:04
Pisteet: 0
No mistäs ne uudet ominaisuudet sitten siihen OSX saa , rukoilemalla vai.
Samalla tavalla kuin Windowsiin: maksamalla. Windowsin tapauksessa tosin aika paljon enemmän.
simison Re: MItäs se nyt tekeekään...
simison, 26.3.2004 11:06:59
Pisteet: 0
hmm. Okei, noniin minä; luetaanpas ne kommentit tarkemmin.

Ehkäpä tämä siis olikin enempi vastaus aiempaan, ei suoraan sinun viestiisi. :-)
Epämukavaa? Sepä mukavaa.
Kotisivut & verkkoportfolio: http://www.ihminen.org
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 09:05:28
Pisteet: 0
Ei Windows98:kaan muistaakseni voi vaihtaa XP:hen ilmaiseksi?
Suomenkielinen Windows XP Pro maksaa 499€ PC Superstoressa. Siihen voit sitten alkaa päivittää, kunhan uusia versioita ilmaantuu.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 14:08:26
Pisteet: 0
Suomenkielinen Windows XP Pro maksaa 499€ PC Superstoressa.
Tarkoituksellako etsit sen kalleimman paikan? Alle 400 löytyy monesta paikasta ja jos pärjää päivityksellä niin hinta tippuu n. 250:een.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 14:17:26
Pisteet: 0
Suomenkielinen Windows XP Pro maksaa 499€ PC Superstoressa.
Tarkoituksellako etsit sen kalleimman paikan? Alle 400 löytyy monesta paikasta ja jos pärjää päivityksellä niin hinta tippuu n. 250:een.
En, vaan helpoimman. Kyllä OS Xänkin saa halvemmalla. XP:tä en itse ole alle 400€ hintaan nähnyt.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 17:49:49
Pisteet: 0
Suomenkielinen Windows XP Pro maksaa 499€ PC Superstoressa.
Tarkoituksellako etsit sen kalleimman paikan? Alle 400 löytyy monesta paikasta ja jos pärjää päivityksellä niin hinta tippuu n. 250:een.
En, vaan helpoimman. Kyllä OS Xänkin saa halvemmalla. XP:tä en itse ole alle 400€ hintaan nähnyt.
Tai sitten kannattaa ostaa OEM versio 150 ekee.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 21:28:14
Pisteet: 0
Tai sitten kannattaa ostaa OEM versio 150 ekee.
Niin ja ostaa samalla tietokone xxx ekee.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 27.3.2004 14:04:44
Pisteet: 0
Tai sitten kannattaa ostaa OEM versio 150 ekee.
OS X:n OEM-versio on ilmainen. Kannattaa mieluummin ostaa se.
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 28.3.2004 09:58:17
Pisteet: 0
Tai sitten kannattaa ostaa OEM versio 150 ekee.
OS X:n OEM-versio on ilmainen. Kannattaa mieluummin ostaa se.
Mistä? tilaan heti muutaman tuohon hintaan?
Re: MItäs se nyt tekeekään...
Anonyymi kommentoija, 28.3.2004 11:20:02
Pisteet: 0
OS X:n OEM-versio on ilmainen. Kannattaa mieluummin ostaa se.
Mistä? tilaan heti muutaman tuohon hintaan?
http://www.apple.com/finlandstore/

Mukana kone.
asdfghjklz Re: MItäs se nyt tekeekään...
asdfghjklz, 26.3.2004 11:10:23
Pisteet: 0
Ei Windows98:kaan muistaakseni voi vaihtaa XP:hen ilmaiseksi?
Suomenkielinen Windows XP Pro maksaa 499€ PC Superstoressa. Siihen voit sitten alkaa päivittää, kunhan uusia versioita ilmaantuu.
Tuossa ei taida vielä tulla mukana minkäänlaisia kehitystyökaluja Java, Perl & C...?
Saltsa Re: MItäs se nyt tekeekään...
Saltsa, 26.3.2004 15:18:55
Pisteet: 0
Suomenkielinen Windows XP Pro maksaa 499€ PC Superstoressa. Siihen voit sitten alkaa päivittää, kunhan uusia versioita ilmaantuu.
Tuossa ei taida vielä tulla mukana minkäänlaisia kehitystyökaluja Java, Perl & C...?
Ei ole ei. Nuo nyt saa kyllä ilmaiseksikin netistä, joten ne niistä ei tarvitse maksaa.
asdfghjklz Re: MItäs se nyt tekeekään...
asdfghjklz, 28.3.2004 19:44:15
Pisteet: 0
Suomenkielinen Windows XP Pro maksaa 499€ PC Superstoressa. Siihen voit sitten alkaa päivittää, kunhan uusia versioita ilmaantuu.
Tuossa ei taida vielä tulla mukana minkäänlaisia kehitystyökaluja Java, Perl & C...?
Ei ole ei. Nuo nyt saa kyllä ilmaiseksikin netistä, joten ne niistä ei tarvitse maksaa.
Laitatko osoitteet? Minä lähden käyttäjänä siitä, että kehitystyökalut tulevat koneen/käyttöjärjestelmän mukana. Ei minun kuulu käyttäjänä tuhrata aikaa sopivien kehitystyökalujen etsimiseen verkosta/kaupasta.
Virallinen kielto -
Anonyymi kommentoija, 27.3.2004 12:26:50
Pisteet: 0
Apple ei saa enää käyttää valheellista "maailman nopein PC" -mainosta.

Kauan se kesti, tosin kaikki jotka asiasta jotain tietävät ja ovat asiaa vähäänkään tutkineet näpivät normaalin rdf -kentän läpi.

Mutta hienoa että suuri yleisökin saa tästä tietoa. Ei ole edes muistaakseni eka kerta Applen kohdalla.

http://news.com.com/2100-1042_3-5180251.html
Re: Virallinen kielto -
Anonyymi kommentoija, 27.3.2004 13:29:36
Pisteet: +1
Outoa oli se että Apple itse sanoi niissä markkinoinnin oheis/taustamateriaaleissa että väite perustuu 2x2.0GHz mallin yhteen rateFP testiin.

Eli kun otetaan G5:en OK floating point tehot ja yhdistetään ne G5 hyvään SMP tukeen niin SITTEN päästään Xeonien ohi (yhdessä testissä yhdellä testikokoonpanolla). Aika moinen venytys.

Vielä venyteltiin lisää ja jätettiin pois kaikki 'workstation' ja 'server' nimikkeiden alla markkinoidut koneet, ja sitten uskallettiin sanoa että 'world fastest desktop PC (ei maailman nopein PC kuten väitit)'.

Lopulta kaikesta paistaa läpi Jobsin halu tehdä otsikoita ja toisaalta Applen juristien epätoivoinen yritys tehdä se laillisesti ja perustellusti.

Ja kukapas muu sen valituksen NADille teki kuin Dell. Ettei olisi itse Michael Dell tarttunut puhelimeen. Olisivat edes käyttäneet bulvaania niin ei tarttisi näyttää siltä että on jotain pelättävää. Dellin liikevaihto on tasan viisinkertainen Appleen verrattuna mutta voitot olivat 17 kertaiset... Pelottava kilpailija tosiaan.
Re: Virallinen kielto -
Anonyymi kommentoija, 28.3.2004 12:41:19
Pisteet: 0
Kauan se kesti, tosin kaikki jotka asiasta jotain tietävät ja ovat asiaa vähäänkään tutkineet näpivät normaalin rdf -kentän läpi.
Apple (Veritest) teki testinsä kaikki kortit avoimina, eikä kukaan ole tähän päivään mennessä todistanut heidän valehdelleen missään suhteessa. Applen G5 toden totta oli ensimmäinen desktop-koneena markkinoitu, desktopin hintainen 64-bittinen tietokone, ja Veritestin testimetodit olivat avoimesti näytillä ja kaikkien toistettavissa.

http://www.applelust.com/oped/amc/archives/amc0307...

Jännittävää on myös se, että Intel ei missään vaiheessa älähtänyt testeistä - syynä luultavasti se, että heidän omat SPEC-lukemansa ovat sangen hämäräperäisiä, vaikkei niitä usein kyseenalaistetakaan. Appleahan lyödään kuin vierasta sikaa sillä välin kun Intelin kaltaiset puljut saavat markkinoida tuotteitaan ihan miten vain. Pentium 4:n mm. piti nopeuttaa downloadaamista.

http://www.theinquirer.net/?article=10755

Ja miksi Dell intoutui itkemään? Syitä varmaan on monia, mutta pelko on suurin. Virginia Techin PowerMaceista kasattu supertietokone on hintalaatusuhteeltaan parasta mitä on saatavilla. Dellin koneista kasattu supertietokone Buffalon yliopistossa taas ei juuri maata järisytä.

http://www.buffalonews.com/editorial/20040326/1011...

Apple ei saa enää käyttää valheellista "maailman nopein PC" -mainosta.
Tutkipas vielä tuota alkuperäistä uutista; "In a statement Thursday, NAD also said it took issue with Apple's claim regarding the computer's 64-bit processor. The "advertiser's claim, 'the world's first 64-bit processor for personal computers,' could reasonably be interpreted to apply to workstations, in the context in which it was presented." This claim was unsupported by evidence, according to NAD. The organization said that although the advertisement had run its course, it recommended that Apple "modify this claim to effectively limit it to personal computers."

Mielenkiintoista. Eli toisin sanoen Apple saa edelleen mainostaa geevitosta maailman nopeimpana ja ensimmäisenä 64-bittisenä desktop-tietokoneiden prosessorina, mikä siis koneiden tullessa markkinoille oli ihan perusteltavissa oleva väite - tiedä häntä miten nyt, kun kone lähenee vuoden ikää.

http://news.com.com/2100-1042_3-5180251.html

Tupla-G5 menee meikäläisellä tilaukseen kunhan seuraavat päivitykset ilmaantuvat. RDF-kentän vaikutusta? Ehei, vain kylmää laskelmointia ja bisnesajattelua.
Re: Virallinen kielto -
Anonyymi kommentoija, 28.3.2004 15:21:35
Pisteet: 0
Kauan se kesti, tosin kaikki jotka asiasta jotain tietävät ja ovat asiaa vähäänkään tutkineet näpivät normaalin rdf -kentän läpi.
Apple (Veritest) teki testinsä kaikki kortit avoimina, eikä kukaan ole tähän päivään mennessä todistanut heidän valehdelleen
-Mitä höpötät? Monta kertaa monissa eri testeissä ollaan näytetty Apple höpötysten olevan juuri sitä. Valetta. Tuohan oli vähän samaa kuin kymmen ottelussa sanoa että "sankari voitti pituus hypyn 0,01 sentillä, ja hävisi kaikissa muissa reilusti -> maailman paras kymmenottelija...."

missään suhteessa. Applen G5 toden totta oli ensimmäinen desktop-koneena markkinoitu, desktopin hintainen 64-bittinen tietokone, ja

-Hintainen? Maailman ylihinnoiteltuin kone. Mites muuten ne aplhpa (tai opteron) koneet? Halvempia, ja omalla työpöydällä oli alpha jo 90-luvun puolessa välissä. Jaa niin, sitä ei mainostettu juuri noilla sanoilla, joten sitä ei ollut olemassa....

Veritestin testimetodit olivat avoimesti näytillä ja kaikkien toistettavissa.

-Näin on tehty, ja G5 hävisi reilusti. Saati sitten Xeonille, puhumattkaan tietysti Opteronista tai AMD64:sta.

http://www.applelust.com/oped/amc/archives/amc0307... Jännittävää on myös se, että Intel ei missään vaiheessa älähtänyt testeistä - syynä luultavasti se, että heidän omat SPEC-lukemansa ovat sangen hämäräperäisiä, vaikkei niitä usein
-Eipä sitä kaikki aikuisetkaan suutu jos lapset pihalla kiukuttelee että "meitin iskä on vahvempi ku teiän"....

http://www.theinquirer.net/?article=10755 Ja miksi Dell intoutui itkemään? Syitä varmaan on monia, mutta pelko on suurin. Virginia Techin
-Juu, sitä se varmaan on. Dell pelkää ihan julmetusti omppu -miehiä. Ainoa syy suuttua valheista on se että pelätään valehtelijaa.

PowerMaceista kasattu supertietokone on hintalaatusuhteeltaan parasta mitä on saatavilla.

-oh pliis, ei jaksaa nauraa enää näin kovin. Pliis, ei enempää, vatsalihaksiin sattuu.

Dellin koneista kasattu supertietokone Buffalon yliopistossa taas ei juuri maata järisytä.

-Enpä tiennyt että se on tietokoneiden tarkoitus?
Apple ei saa enää käyttää kentän vaikutusta? Ehei, vain kylmää laskelmointia ja bisnesajattelua.
-Varsin kylmää tuntuu olevan. Oletko muuten ostanut uuden trabantin jo? Sitä ei viime vuonna hirveästi varastettu -> maailman turvallisin auto.
Re: Virallinen kielto -
Anonyymi kommentoija, 29.3.2004 09:35:55
Pisteet: 0
-oh pliis, ei jaksaa nauraa enää näin kovin. Pliis, ei enempää, vatsalihaksiin sattuu.
Et siis lukenut ollenkaan postiani etkä linkkejäni. Toistaisin mieluusti kaikki pointtini, mutta tyydyn toteamaan, että kun väität jotain, olisi hyvä todistaa se esim. linkin avulla eikä vain jauhaa soopaa. Löydä meille esim. linkki jonka alla todistetaan Veritestin tulokset vääriksi. Sitä odotellessa lienee pakko todeta että G5 on ensimmäinen ja maailman nopein 64-bittinen hekilökohtainen tietokone.

Maailman huonoin väittelijä ilmeisesti vastassa...
Re: Virallinen kielto -
Anonyymi kommentoija, 29.3.2004 09:48:32
Pisteet: 0
-Mitä höpötät? Monta kertaa monissa eri testeissä ollaan näytetty Apple höpötysten olevan juuri sitä. Valetta.
Näytä linkki.
-Hintainen? Maailman ylihinnoiteltuin kone. Mites muuten ne aplhpa (tai opteron) koneet? Halvempia,
Itse asiassa reilusti kalliimpia. Löydä meille Geevitosta halvempi ja muilta osiltaan vastaava kone, niin uskotaan.
ja omalla työpöydällä oli alpha jo 90-luvun puolessa välissä. Jaa niin, sitä ei mainostettu juuri noilla sanoilla, joten sitä ei ollut olemassa....
Alphaa ei juuri tuolla hinnalla eikä tuohon käyttöön ostettu, mitä Apple mainonnassaan korosti. Ilmeisesti rautalankaa ei käytetty tarpeeksi, että jokainen olisi ymmärtänyt.
-Näin on tehty, ja G5 hävisi reilusti. Saati sitten Xeonille, puhumattkaan tietysti Opteronista tai AMD64:sta.
Näytä linkki.
-Eipä sitä kaikki aikuisetkaan suutu jos lapset pihalla kiukuttelee että "meitin iskä on vahvempi ku teiän"....
No niinpä kiukuttelet.
-Juu, sitä se varmaan on. Dell pelkää ihan julmetusti omppu -miehiä. Ainoa syy suuttua valheista on se että pelätään valehtelijaa.
Tai kilpailijaa, joka tunkeutuu omalle reviirille paremmilla innovaatioilla.
-oh pliis, ei jaksaa nauraa enää näin kovin. Pliis, ei enempää, vatsalihaksiin sattuu.
Mikä naurattaa, tuliko kakka housuun vai? Näytä linkki mikä todistaa tämän vääräksi.
-Enpä tiennyt että se on tietokoneiden tarkoitus?
Ei. Dellin mielestä se on kalleus ja kaatuilu.
sin kylmää tuntuu olevan. Oletko muuten ostanut uuden trabantin jo? Sitä ei viime vuonna hirveästi varastettu -> maailman turvallisin auto.
Itse asiassa automaailmassa pätee sama kuin tietokoneissa; Kun maksan hieman enemmän, saan paremman, tehokkaamman, tilavamman, turvallisemman ja tyylikkäämmän auton.
Tug3 X
Tug3, 26.3.2004 10:35:35
Pisteet: +1
Kolme vuotta tuli täyteen, virallisesti.

Itse asensin aikoinaan OS X:n betan koneeseeni ja totesin sen silloin toimivaksi ja jo silloin montaa muuta käyttöjärjestelmää vakaammaksi. Mutta koska kyseessä oli beta, ei sillä sinällään tehnyt vielä mitään. Yhtään ohjelmia ei käyttöjärjestelmälle ollut saatavissa.

Lopulta Apple julkisti virallisen OS X:n, jolloin ikävästi myös betan käyttöaika sulkeutui. Tämä oli harmi, sillä virallisesta X:stä oli karsittu paljon betassa olleita hyviä ominaisuuksia ja siten virallinen X oli melkoisen torso. Edelleen ohjelmien puute vaivasi.

Lopulta Apple julkaisi 10.1 päivityksen, joka vihdoin nosti X:n betassa olleiden ominaisuuksien tasolle. Toisaalta käyttöjärjestelmä oli nyt myös vakaa. Ohjelmien saanti oli edelleen heikkoa, mutta hieman paranemaan päin, peruskäyttöön (sähköposti, veppiselaus, offiisi) jo kuitenkin riittävä. Hyvää oli myös päivityksen ilmaisuus, koska käyttöjärjestelmä lähinnä päivitettiin betan ominaisuuksia vastaavalle tasolle.

Kun Apple sitten julkaisi Jaguarinsa, jonka piti olla nopea ja vaikka mitä alkoi ohjelmia jo olla saatavilla, mutta ikäväksi Jaguar ei tuonut luvattua nopeutta. Sen sijaan muita ominaisuuksia se kyllä paransi, kuten tiedostonjakoyhteensopivuutta Samballa. Tosin nyt käyttöjärjestelmästä joutui taas maksamaan $150, suurinpiirtein saman kuin kaupallisesta client-ohjelmasta, jolla vanhan X:n sai kirjautumaan Windows-verkkoihin.

Viime kesänä Apple sitten julkisti tuovansa markkinoille Pantterin, joka vihdoin toi sitä luvattua nopeutta. Vanhakin G3 tuntui nopeutuvan huomattavasti. Ohjelmatarjontakin oli jo riittävällä tasolla (Qvackia lukuunottamatta). Syksyllä Pantteri sitten julkaistiin ja taas maksullisena. Itse käyttöjärjestelmän parannukset Jaguaariin verrattuna eivät mielestäni olleet $150 arvoisia, mutta jo pelkästään ohjelmistokehitysympäristö Xcode oli enemmänkin arvoinen. Harmi vain, että tästä uudistuksesta suurin osa Mac-käyttäjistä ei koskaa pääse nauttimaan.

Itse siis lasken OS X:n alkaneen betasta ja ensimmäisen virallisen version (10.0) olleen lähinnä pakollinen julkaisu, jolla ei varsinaista käyttöä ollut.

Mielestäni $150 ei ole liikaa vakaasta ja turvallisesta käyttöjärjestelmästä. Toki Linux tarjoaa molempia, jopa edullisemmin, mutta ikävä kyllä sen käyttöliittymä ei vielä ole tavalliselle ihmiselle yhtä selkeä. Insinöörille ja nörtille kuitenkin varteenotettava vaihtoehto.

Itselläni on kotona molemmat. X läppärissä ja Linux palvelimessa (vanha puolirisa läppäri sekin). Töissä käytössä Windows XP ja HP-UX. Ja yhdenkään näiden käyttämieni koneiden käyttöjärjestelmää en menisi nyt vaihtamaan toiseen. - No, ehkä HP-UX:n vaihtaisin Solarikseen, mutta tässäkin on kyse lähinnä tottumisesta, ei paremmuudesta.
--
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tietokone on hävitettävä!
Onneksi olkoon Macosille!
Anonyymi kommentoija, 27.3.2004 12:51:27
Pisteet: 0
Onneksi olkoon Macosille!

Itse käytän nykyisin Mac OS 10.3.3 ja olen oikein tyytyväinen.

iBook on kaunis ja luotettava kumppani ja Macosilla asiat hoituvat mukavasti. Surfaaminen, meilit, iTunes radiokanavineen sekä tekstit syntyvät nautinnolla ja onnellisesti ja sekaverkossa tien päällä Macos ja iBook on ollut kova sana, muillekin ihastukseksi.
Re: X
Anonyymi kommentoija, 28.3.2004 09:49:17
Pisteet: 0
OffTopic:
Ajattelin tutkia mihin hintaan saisin itselleni Applen läppärin ja muistin Mac&Carryn joten se googleen:
http://www2.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&a...
Ja ensimmäisenähän se löytyi "Searching for the flash 4 player...".
Joka vahvistaa käsitystäni siitä, että Apple ja Applen koneiden käyttäjät ovat enemmänkin laitteiden/softien yms. ulkonäöstä kiinnostuneita, kuin Win/Linux käyttäjät.
Re: X
Anonyymi kommentoija, 28.3.2004 13:16:53
Pisteet: 0
Joka vahvistaa käsitystäni siitä, että Apple ja Applen koneiden käyttäjät ovat enemmänkin laitteiden/softien yms. ulkonäöstä kiinnostuneita, kuin Win/Linux käyttäjät.
Ei vain ulkonäöstä vaan myös käytettävyydestä, toimivuudesta, johdonmukaisuudesta, tehokkuudesta jne.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
asdfghjklz Re: X
asdfghjklz, 28.3.2004 19:34:37
Pisteet: 0
Joka vahvistaa käsitystäni siitä, että Apple ja Applen koneiden käyttäjät ovat enemmänkin laitteiden/softien yms. ulkonäöstä kiinnostuneita, kuin Win/Linux käyttäjät.
Ei vain ulkonäöstä vaan myös käytettävyydestä, toimivuudesta, johdonmukaisuudesta, tehokkuudesta jne.
-mutta ostavat silti Applen?
Minkäs sitten? Yleensä Mac käyttäjä ostaa toimivan systeemin ja ei ajattele kaikkia teknisiä yksityiskohtia.

Aivan varmasti saa paremman ja halvemman systeemin itse kasaamalla Linux koneen. Toisilla vaan ei ole ei aikaa, tietotaitoa tai kinnostusta moiseen. Voihan sitä ostaa valmiin paketin missä tulee Windows mukana, mutta minkä valmistajan?
Oli aivan pakko ;-)
Anonyymi kommentoija, 28.3.2004 23:03:52
Pisteet: 0
Ei vain ulkonäöstä vaan myös käytettävyydestä, toimivuudesta, johdonmukaisuudesta, tehokkuudesta jne.
Mac 10 käytettävyys ja tehokkuus näyttää hyvältä.
Tässä linkki:
http://www.securityarms.com/20010315/galleryfiles/...

Ulkonäkö on ehkä hieman karu mutta..
Re: X
Anonyymi kommentoija, 28.3.2004 14:38:18
Pisteet: 0
<I>"Ajattelin tutkia mihin hintaan saisin itselleni Applen läppärin"</I>

Maanantaista lähtien niitä saa myös Helsingin keskustan Stockmannilta:
http://www.macsanomat.com/nayta.php?id=2260
asdfghjklz Re: X
asdfghjklz, 28.3.2004 19:25:28
Pisteet: 0
OffTopic: Ajattelin tutkia mihin hintaan saisin itselleni Applen läppärin ja muistin Mac&Carryn joten se googleen:
Kannattaa mennä suoraan Apple Storeen. www.apple.com/fi --> Store. Laitteet tulevat pikana postikuluitta TNT kautta kotiovelle. Maksaa voi esim. tilisiirtona kotimaiselle tilille.
thebanzai Ja sitten taas...
thebanzai, 26.3.2004 09:53:10
Pisteet: 0
...tämä muuttuu käyttissodaksi.

Mitä paremmin applella menee, siitä on hyötyä myös muitten käyttisten käyttäjille. Ominaisuuksilla ja toimivuudella kilpaillaan.

Sama juttu open source softassa: monia lienee ilahduttanut, että windowsillekin saa nykyään mitä monenlaisimpia ilmaisia no-nag softia. Joku 19-40$ jostain sharewaresta ei ole paljon, mutta kyllä niistäkin alkaa kertyä.
Re: Ja sitten taas...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 12:30:21
Pisteet: +1
...tämä muuttuu käyttissodaksi. Mitä paremmin applella menee, siitä on hyötyä myös muitten käyttisten käyttäjille.
-Paremmin? Joka ainoa vuosi Applen markkinaosuus on laskenut Jobsin tultua takaisin. Vuonna -96 osuus oli vielä noin 5%, tänään 1.7%.

Ainoa tuote joka myy edes jotenkin on iPod (vaikka senkin osuus koko ajan laskee), ja se taas ei juurikaan tee rahaa.

Koomisinta (?) on että viime vuonna Applen tuotosta suurin osuus tuli pankissa olevien rahojen koroista, ei omista tuotteista!

Kaipa jotain kertoo jo sekin kuinka tärkein (?) kumppani Adobe on yksi kerrallaan tiputtamassa tukea Applelle, viimeksi poistui FrameMaker, joka jatkaa vain PC ja Solaris (!) puolella.

Ei trollausta, vaan faktojen toteamista.
Re: Ja sitten taas...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 13:04:13
Pisteet: +1
-Paremmin? Joka ainoa vuosi Applen markkinaosuus on laskenut Jobsin tultua takaisin. Vuonna -96 osuus oli vielä noin 5%, tänään 1.7%.
Mac-koneita ei ammattilaispainotteisen kohderyhmän vuoksi vaihdeta kovin usein, ja myös ammattikäytössä niiden käyttöikä on pidempi. Siksi markkinaosuus ei kerro mitään käyttäjämääristä. Koneiden myyntimääräthän eivät ole paljon laskeneet, ja tällä hetkellä Mac-ostajat ovat odottavalla kannalla, kun uudet G5-koneet ja G5-PowerBookit ovat huhusivustojen päivittäisissä otsikoissa.

Applen tulos on parantunut huomattavasti 90-luvun pimeistä vuosista. Kannettavat koneet myyvät hyvin.

Ainoa tuote joka myy edes jotenkin on iPod (vaikka senkin osuus koko ajan laskee), ja se taas ei juurikaan tee rahaa.
iPod on todellinen rahasampo - killer product. Viime neljänneksellä Apple myi 235% enemmän iPodeja kuin vuotta aiemmin. Olisi myynyt enemmän, jos olisi pystynyt toimittamaan.
http://www.macobserver.com/stockwatch/2004/01/14.3...

Koomisinta (?) on että viime vuonna Applen tuotosta suurin osuus tuli pankissa olevien rahojen koroista, ei omista tuotteista!
Linkki? Suuri osuus tuli iPodin myynnistä. iPod miniä ei ole saatu edes valmistettua niin paljon kuin sitä menisi. Floppi? Applen "gross margin" eli voitto liikevaihdosta on 26,7%. Firma on velaton. Vai koroista? Bullshit...

Kaipa jotain kertoo jo sekin kuinka tärkein (?) kumppani Adobe on yksi kerrallaan tiputtamassa tukea Applelle, viimeksi poistui FrameMaker, joka jatkaa vain PC ja Solaris (!) puolella.
Kannattamaton tuote on kannattamaton tuote. Itse en ollut FrameMakerista kuullutkaan, mutta monta muutakaan ihmistä tuota ei jää suremaan, koska käyttäjiä ei ollut montaa. Adobe on firma joka haluaa tuottaa voittoa; Premiere lopetettiin myös sen vuoksi, että se ei myynyt, ja parempi softa Macille (Final Cut Pro) oli olemassa. Eli mitä se kertoo?

Corelin Mac-versiokin lopetettiin joitakin aikoja sitten. Kuka jäi suremaan? Ei kukaan.

Ei trollausta, vaan faktojen toteamista.
Pahimman tason trollausta, eli faktojen vetämistä hatusta.
Re: Ja sitten taas...
Anonyymi kommentoija, 28.3.2004 09:55:21
Pisteet: 0
Linkki? Suuri osuus tuli iPodin myynnistä. iPod miniä ei ole saatu edes valmistettua niin paljon kuin sitä menisi. Floppi? Applen "gross margin" eli voitto liikevaihdosta on 26,7%. Firma on velaton. Vai koroista? Bullshit...
Miksi pyydät linkkiä muiden tiedoille mutta et itse anna linkkiä omiin tietoihisi?
Re: Ja sitten taas...
Anonyymi kommentoija, 28.3.2004 11:15:48
Pisteet: 0
Miksi pyydät linkkiä muiden tiedoille mutta et itse anna linkkiä omiin tietoihisi?
Pitäisikö lukea hieman tarkemmin?
Re: Ja sitten taas...
Anonyymi kommentoija, 28.3.2004 11:31:34
Pisteet: 0
Linkki? Suuri osuus tuli iPodin myynnistä. iPod miniä ei ole saatu edes valmistettua niin paljon kuin sitä menisi. Floppi? Applen "gross margin" eli voitto liikevaihdosta on 26,7%. Firma on velaton. Vai koroista? Bullshit...
Miksi pyydät linkkiä muiden tiedoille mutta et itse anna linkkiä omiin tietoihisi?
Ylempänä olevat vuosikertomuksen tiedot saa osoitteesta www.apple.com/pr/ ja sieltä investors. Siellä on myös tiedot neljännesvuosittain.
Re: Ja sitten taas...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 14:37:28
Pisteet: 0

Vuonna -96 osuus oli vielä noin 5%, tänään 1.7%.
Jos puhutaan työpöytäkäytöstä, niin Applella on nouseva noin 4 % markkinaosuus.

Lähteenä Googlen tilastot:
http://www.google.com/press/zeitgeist.html
Re: Ja sitten taas...
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 15:47:44
Pisteet: +1
Ei trollausta, vaan faktojen toteamista.
Laitan vastapalloon toisenlaisia faktoja viimevuoden Applen vuosikertomuksesta. Tilikausi oli syyskuun loppuun joten G5 ei vielä pääse vaikuttamaan. Kaikki luvut on miljoonia.

Ainoa tuote joka myy edes jotenkin on iPod (vaikka senkin osuus koko ajan laskee), ja se taas ei juurikaan tee rahaa.
Joo mutta myynnin kasvu oli silti 147%. Markkinaosuuden lasku on markkinaosuuden laskua eikä muuta.

Ja muihin verrattuna:

powermacit: $1237
powerbookit: $1299
imacit: $1238
ibook: $717
IPOD: $345

oheislaitteet: 1058$
softa: $362
palvelut: $296

Viime vuonna Applen tuotosta suurin osuus tuli pankissa olevien rahojen koroista, ei omista tuotteista!
Interest income: $69 joka oli muuten saman verran kuin voitto :) Joten oikeassa olet tavallaan...

Kuitenkin myynnistä tuli (myynti - valmistus) $1708, joka kattoi kehityksen ($471) ja myynnin ($1212) ja 'restructuring costs' ($26).

Nyt kun tätä tilikautta on menty kaksi neljännestä niin voittoa on $107.

-Miksi vaivauduin?
Akiro Re: Ja sitten taas...
Akiro, 26.3.2004 12:59:14
Pisteet: 0
-Paremmin? Joka ainoa vuosi Applen markkinaosuus on laskenut Jobsin tultua takaisin. Vuonna -96 osuus oli vielä noin 5%, tänään 1.7%.
Tuossa kannattaa ottaa huomioon että PC-koneiden määrä on kasvanut aika räjähdysmäisesti tona aikana, 5% 5 miljoonasta on vähemmän kuin 1.7% 50 miljoonasta. (esimerkkilukuja vaan)

En mitenkään nyt Applea puolustele, varmaan onkin laskenut markkinaosuus kokonaispotista, mutta nuo prosentit eivät aina kaikkea kerro.
thebanzai Re: Ja sitten taas...
thebanzai, 29.3.2004 11:39:45
Pisteet: 0
Mitä paremmin applella menee, siitä on hyötyä myös muitten käyttisten käyttäjille.
-Paremmin? Joka ainoa vuosi Applen markkinaosuus on laskenut Jobsin tultua takaisin. Vuonna -96 osuus oli vielä noin 5%, tänään 1.7%.
Asettelin sanani väärin. Olisi pitänyt sanoa "mitä paremmin menisi". Luen Thurrotin blogia, joten tiedän nuo lukemat...

Kuvaavaa, että sinunkin tarvitsee erikseen ilmoittaa, että tosiasiat eivät ole trollausta...;)
asdfghjklz Re: Ja sitten taas...
asdfghjklz, 26.3.2004 14:17:44
Pisteet: +1
Ainoa tuote joka myy edes jotenkin on iPod (vaikka senkin osuus koko ajan laskee), ja se taas ei juurikaan tee rahaa.
Nyt herra/rouva jäi selkeästi valehtelusta kiinni. Esim. iPod minejä myydään niin paljon, kun niitä ehditään valmistamaan. Euroopan julkaisua jouduttiin siirtämään kesälle, koska laitteiteita ei tällä hetekellä riitä Europpaan.


Kaipa jotain kertoo jo sekin kuinka tärkein (?) kumppani Adobe on yksi kerrallaan tiputtamassa tukea Applelle, viimeksi poistui FrameMaker, joka jatkaa vain PC ja Solaris (!) puolella.
FrameMakerin markkinaosuus Mac puolella ei ollut koskaan merkittävä. Käyttäjiä on/oli vähän. Premieren Mac version pudottamisen voidaan taas katsoa johtuvan siitä, että Mac käyttäjät pitävät Finalcut Pro:ta parempa ohjelmistona.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
superhoe Re: **** TROLLI ****
superhoe, 26.3.2004 11:46:36
Pisteet: 0
Amiga on parempi kuin Atari
Ai on vai
Atareita käytetään tiäkkö VIELÄKIN musiikkistudioissa
Ai, kai joku semmosta voi sequna käyttää jostain syystä. Ite en oo tosin nähny moista enää vuosiin missään
--
Re: **** TROLLI ****
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 11:50:46
Pisteet: 0
Amiga on parempi kuin Atari
Ai on vai
Atareita käytetään tiäkkö VIELÄKIN musiikkistudioissa
Ai, kai joku semmosta voi sequna käyttää jostain syystä. Ite en oo tosin nähny moista enää vuosiin missään
Enpä tiedä. Tänä vuonna olen ekaa kertaa törmännyt studioissa useammin PC-koneisiin kuin Atareihin.
superhoe Re: **** TROLLI ****
superhoe, 26.3.2004 13:39:04
Pisteet: 0
Enpä tiedä. Tänä vuonna olen ekaa kertaa törmännyt studioissa useammin PC-koneisiin kuin Atareihin.
Mä taas törmään Macceihin useimmin nykyään..
Mutta ok, ratkaistaan tämä skaba kertaheitolla.

Googlefight.com:

ATARI ST STUDIO vs. PC STUDIO
49600 vs. 5 190 000

ATARI ST STUDIO vs. MAC STUDIO
49 600 vs. 3 710 000

ATARI ST vs. AMIGA
730 000 vs. 5 000 000

Kiistatonta ;DD heheh
--
Re: **** TROLLI ****
Anonyymi kommentoija, 26.3.2004 13:59:02
Pisteet: 0
Enpä tiedä. Tänä vuonna olen ekaa kertaa törmännyt studioissa useammin PC-koneisiin kuin Atareihin.
Mä taas törmään Macceihin useimmin nykyään..
No todellakin. Hullut ja köyhät tappelee PC:itten kanssa studiossa.