Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Perjantai, 23.8.2002

Metsästyskoirille omat matkapuhelimet

Suomalainen Pointer Solutions on kehittänyt yhdessä matkapuhelinvalmistaja Benefonin kanssa koira-GPS:n. Pointer koira-GPS -järjestelmä muodostuu koiralla olevasta GPS/GSM-lähettimestä ja metsästäjän GPS/GSM-karttavastaanottimesta. Passimiehet voivat seurata yhtä aikaa vaikka kaikkien koirien työskentelyä oman laitteen kartalta etäisyyksistä riippumatta. Laite näyttää koiran sijainnin kartalla jopa viiden metrin tarkkuudella.

GSM-ominaisuuden ansiosta koiraan voi ottaa yhteyden koska tahansa ja koiran komentamisen lisäksi puhelinyhteys antaa mahdollisuuden saaliseläimen tunnistamiseen koiran haukun ja saaliseläimen ääntelyn perusteella. Metsästäjäin Keskusjärjestön edustajan Klaus Ekmanin mukaan koira-GPS on vain luonnollinen jatkumo jäljityslaitteiden kehitykselle. Koira-GPS, tuttavallisemmin tassukka, on jo markkinoilla reilun 1100 euron hintaan.

Lue juttu oma, 23.8.2002 00:04. Lähde: Ananova
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 35 uutta / 35 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Kyllä on hiano!
Anonyymi kommentoija, 23.8.2002 00:41:07
Pisteet: 0
Sitten kun vielä koiran selkään kiinnitetään kamera ja kauko-ohjauksella ohjattava haulikko, voi metsästäjät jäädä kämpille keskittymään siihen olennaiseen samalla, kun koirat hoitaa homman kotiin.
Re: Kyllä on hiano!
Wagstaff, 23.8.2002 08:06:14
Pisteet: 0
Sitten kun vielä koiran selkään kiinnitetään kamera ja kauko-ohjauksella ohjattava haulikko, voi metsästäjät jäädä kämpille keskittymään siihen olennaiseen samalla, kun koirat hoitaa homman kotiin.
Metsästystä ei harjoiteta niinkään sen hyödyn vuoksi vaan tappamisen ilosta.
Re: Kyllä on hiano!
pitr_, 23.8.2002 10:52:30
Pisteet: +1
Metsästystä ei harjoiteta niinkään sen hyödyn vuoksi vaan tappamisen ilosta.
Niin just. Muista tuo kun seuraavan kerran lähdet ajamaan kehä III:n ulkopuolelle.

Riistanhoito tarkoittaa juuri sitä, että esim. autolla on edes kohtuullisen turvallista ajella. Muutenhan sieltä lappaa tuhansia hirviä ja kaikkea siitä pienempää tielle tuhoamaan peltilehmän maalipintaa.

Ihan oikeasti, metsästäjät ovat vastuullista sakkia, jotka huolehtii luonnosta (talviruokinnat yms.) ja luontoon kuuluvista (!) ihmisistä myös (ks. ed.). Jos tämä vaatii muutaman eläimen harventamista, niin so what? Varmasti on ekologisempaa kaataa ja syödä hirvi, kun syödä jostain Thaimaasta roudattuja migno-magno -papuja.


"Every turkey dies, but not every turkey truly lives"
Djadja-P Re: Kyllä on hiano!
Djadja-P, 23.8.2002 14:00:48
Pisteet: 0
Ihan oikeasti, metsästäjät ovat vastuullista sakkia,
Joo, on niissä sellaisiakin. Poikkeuksia.

jotka huolehtii luonnosta (talviruokinnat yms.) ja luontoon kuuluvista
Jep: kasvattavat itselleen lihavampaa ammuskeltavaa. On helpompi osua.

(!) ihmisistä myös (ks. ed.).
Ai rajoittamalla hirvikantaa? Hölynpölyä. Ihmisiä voisi kyllä suojella rajoittamalla autokantaa. Hirvillä on kyllä oikeus elellä luonnossa, ne olivat täällä ennen sinua.

Jos tämä vaatii muutaman eläimen harventamista, niin so what? Varmasti on ekologisempaa kaataa ja syödä hirvi, kun syödä jostain Thaimaasta roudattuja migno-magno -papuja.
Tässä olet oikeassa. Niitä papuja kannattaa toki kasvattaa Suomessa. Hirviä ei tosin ammuta syötäväksi, ne syödään kun ne kerran on ammuttu.
--
Ammutaanhan navetassakin!
Nyymi Re: Kyllä on hiano!
Nyymi, 29.8.2002 09:45:06
Pisteet: 0
hmisiä voisi kyllä suojella rajoittamalla autokantaa. Hirvillä on kyllä oikeus elellä luonnossa, ne olivat täällä ennen sinua.
Ai rajoittamalla autokantaa, hölynpölyä. Koko 90-luvun ajan on julkisen liikenteen tukea karsittu, varsinkin maaseudulta. Jos en omistaisi autoa niin 80 km päivittäinen työmatka varsinkin talvipakkasilla kävisi aika raskaaksi.

Vaikka kyllähän työmatka nytkin vaatii melko Zeniläisen ajattelutavan, koskapa ostin kevyen vain 0,8 t painoisen vähäruokaisen auton niin siitä ei paljoa jää jäljelle jos 80 Km/h tuntinopeudessa konepellille päättää hypätä saman painoinen hirvieläin.
Täytyy vain hyväksyä että jokainen töihinlähtö voi olla se viimeinen.
Koskapa myös pajupuskien määrä on kasvanut tienvarsilla vielä hirvikantaakin nopeammin, voivat nuo mistään piittaamattomat sarvipäät väijyä autoilijoita entistäkin tehokkaammin.

Toinen vaihtoehto olisi tietenkin että 4 miljoonaa maaseudun asukasta muuttaisi asumaan ihaniin betonilähiöihin työttömiksi ja tyydyttäisi metsästystarpeensa metsästämällä heikommin aseistettuja naapureitaan kuten esim. Mika Muranen fiksuna kaupunkilaisena keksi tehdä.
Djadja-P Re: Kyllä on hiano!
Djadja-P, 30.8.2002 11:25:15
Pisteet: 0
Ai rajoittamalla autokantaa, hölynpölyä. Koko 90-luvun ajan on julkisen liikenteen tukea karsittu, varsinkin maaseudulta.
Nii-in? Mikäpä olisikaan tehokkaampi keino rajoittaa autokantaa kuin hyvin toimiva julkinen liikenne. Ja kohdennettu polttoainevero.
--
Ammutaanhan navetassakin!
Hirveetä
Wagstaff, 23.8.2002 16:21:26
Pisteet: 0
Ai rajoittamalla hirvikantaa? Hölynpölyä. Ihmisiä voisi kyllä suojella rajoittamalla autokantaa. Hirvillä on kyllä oikeus elellä luonnossa, ne olivat täällä ennen sinua.
Joo, mutta ihminen on hävittänyt ja karkoittanut hirven ainoan toisen luontaisen vihollisen ihmisen lisäksi, suden. Susia ei ole juurikaan kuin lapissa (ja hyvä niin), joten hirviä täytyy ampua. Totta kai jokin eläin lisääntyy jos sillä ei ole vihollisia tai se osaa sopeutua, vrt. rotat, jänikset, villikissat. Hirvikantaa tulee rajoittaa metsästämällä, ei siihen.

Ja jos sinusta nyt hirvi on arvokkaampi kuin ihminen niin mietipä, kumpi olisi kurjempaa kun rysäytät autolla päin hirveä: hirvi kuolee tai oma lapsi? Saat valita, kumman otat? Hirvellä on oikeus elää? On, mutta ei siellä missä se on vaaraksi itselleen ja muille.
ATQ0 Re: Hirveetä
ATQ0, 23.8.2002 19:18:01
Pisteet: 0
Totta kai jokin eläin lisääntyy jos sillä ei ole vihollisia tai se osaa sopeutua, vrt. rotat, jänikset, villikissat.
Kissat sopeutuvat _erittäin_ huonosti täkäläiseen ilmastoon. Sopii lukea niitä juttuja joissa kerrotaan näiden oloista. Paleltumat ja ravinnonpuute ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.

Ja jos sinusta nyt hirvi on arvokkaampi kuin ihminen niin mietipä, kumpi olisi kurjempaa kun rysäytät autolla päin hirveä: hirvi kuolee tai oma lapsi?
Kepaisiko paremmin suojatielle auton yliajamaksi tullut lapsi?

Saat valita, kumman otat? Hirvellä on oikeus elää? On, mutta ei siellä missä se on vaaraksi itselleen ja muille.
Ihmiselläkin on oikeus elää. Auto on ihmiselle vaarallisempi kuin hirvi. IMHO kummankin kantoja saisi "harventaa", mutta ensimmäistä enemmän kuin jälkimmäistä.
--
/(ATQ0)
Re: Hirveetä
Wagstaff, 24.8.2002 16:20:31
Pisteet: +1
Kissat sopeutuvat _erittäin_ huonosti täkäläiseen ilmastoon. Sopii lukea niitä juttuja joissa kerrotaan näiden oloista. Paleltumat ja ravinnonpuute ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.
No en tarkoittanutkaan ihan että täkäläiseen ympäristöön kissat sopeutuvat. Kissahan on enemmänkin etelän eläin, ei meillä ole muita kissaeläimiä luonnonvaraisesti kuin ilves. Linkolan mukaan Suomen metsissä kyllä on miljoonia kissoja... Syövät lintuja ja oravia. Varmasti on, mutta ei niin paljoa.

Kepaisiko paremmin suojatielle auton yliajamaksi tullut lapsi?
Eri asia. Nyt oli kyseessä auto, hirvi ja ihminen.

Ihmiselläkin on oikeus elää. Auto on ihmiselle vaarallisempi kuin hirvi. IMHO kummankin kantoja saisi "harventaa", mutta ensimmäistä enemmän kuin jälkimmäistä.
Suomessa ei pärjää ilman autoa kuin lähinnä Helsingin ydinkeskustassa asuva. Tätä voi olla etelähelsinkiläisen opiskelijan vaikea ymmärtää (en nyt juuri sinua tarkoita). Hirviä taas niillä alueilla juurikaan ole. Hirviä on juuri siellä paljon, missä auto on välttämättömyys. Olisi minullakin kantaespoolaisena aika tuskaa elää ilman autoa. Pari bussia menee puolen kilometrin päästä, junarata on 10 km päässä, metro saatttanee tulla Etelä-Espooseen vuonna 2012.
ATQ0 Re: Hirveetä
ATQ0, 24.8.2002 17:24:59
Pisteet: +1
Kissat sopeutuvat _erittäin_ huonosti täkäläiseen ilmastoon. Sopii lukea niitä juttuja joissa kerrotaan näiden oloista. Paleltumat ja ravinnonpuute ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.
No en tarkoittanutkaan ihan että täkäläiseen ympäristöön kissat sopeutuvat. Kissahan on enemmänkin etelän eläin, ei meillä ole muita kissaeläimiä luonnonvaraisesti kuin ilves. Linkolan mukaan Suomen metsissä kyllä on miljoonia kissoja... Syövät lintuja ja oravia. Varmasti on, mutta ei niin paljoa.
Näin on. Eikä syylliset ole ne kissat, vaan ne ihmiset jotka niitä hylkäävät kuten myös ne jotka eivät harrasta lemmikkiensä syntyvyyden säätelyä. Tästä kärsii sekä kissat että luonnonvaraiset eläimet.

Kepaisiko paremmin suojatielle auton yliajamaksi tullut lapsi?
Eri asia. Nyt oli kyseessä auto, hirvi ja ihminen.
Perustelit hirvikannan vähentämistä sillä, että hirvi on ihmiselle vaarallinen. Siihen minä vastasin, että auto on ihmiselle vielä vaarallisempi - mitä se onkin.

Ihmiselläkin on oikeus elää. Auto on ihmiselle vaarallisempi kuin hirvi. IMHO kummankin kantoja saisi "harventaa", mutta ensimmäistä enemmän kuin jälkimmäistä.
Suomessa ei pärjää ilman autoa kuin lähinnä Helsingin ydinkeskustassa asuva.
Ja miksiköhän? Aivan: siksi, että ei ole kannattavaa tehdä enemmän ja pitemmälle ulottuvia reittejä ja tihentää vuoroja koska potentiaaliset asiakkaat menevät mielummin henkilöautolla. Muna-kana -ilmiö. Valitettavasti.

Hirviä on juuri siellä paljon, missä auto on välttämättömyys.
No niin. Siksi en suhtautunutkaan ehdottoman kielteisesti hirvikannan harventamiseen. Tosin jos argumenttina käytetään turvallisuutta olisi syytä huomioida turvallisuus vähän laajempana kokonaisuutena eikä keskittyä pelkästään niiden pienempien "haittatekijöiden" eliminoimiseen missä se on helppoa ja "haitan" kohteet (joilla on tavallaan yhtäläinen oikeus elää kuin meilläkin) eivät pidä ääntä siitä, että heidät uhrataan turvallisuuden nimissä.

Olisi minullakin kantaespoolaisena aika tuskaa elää ilman autoa. Pari bussia menee puolen kilometrin päästä, junarata on 10 km päässä, metro saatttanee tulla Etelä-Espooseen vuonna 2012.
Tuohonkin tulisi taatusti tuntuvaa parannusta _jos_ ihmisillä olisi _halua_ luopua autoilusta (se kysynnän ja tarjonnan laki, nääs). Toisaalta kyllä minäkin sen verran realisti olen, ettei hajaa-asutusseuduilla ole samoja mahdollisuuksia tähän. Lisäksi vielä se, että elinkeinoelämä haluaa keskittää toimintaansa suurempiin yksiköihin pienemmälle alueelle suurempiin asutuskeskittymiin ei sekään paranna hajaa-asutusseutujen asukkaiden liikkumismahdollisuuksia.
--
/(ATQ0)
Re: Kyllä on hiano!
Lt. Kloner, 23.8.2002 13:57:34
Pisteet: 0
Ihan oikeasti, metsästäjät ovat vastuullista sakkia, jotka huolehtii luonnosta
Eipäs nyt yleistetä. Suuri osa varmasti on vastuullisia, mutta et voi väittää etteikö joukkoon kuulu niitäkin jotka metsästävät sen takia että saa ampua elävän kohteen *pum* kuolleeksi.

Ja kyllä, on siinä muitakin hienompia aspekteja kuten harrastuneisuus ja ja kaveriti ja bla bla.

Varmasti on ekologisempaa kaataa ja syödä hirvi, kun syödä jostain Thaimaasta roudattuja migno-magno -papuja.
Uskoisin näin. Toisilla vain painaa enemmän etiikka kuin ekologia. (mutta onko tämänlainen oman etiikan nostaminen ekologian yläpuolelle eettistä? )
Re: Kyllä on hiano!
Anonyymi kommentoija, 29.8.2002 09:54:50
Pisteet: 0
t voi väittää etteikö joukkoon kuulu niitäkin jotka metsästävät sen takia että saa ampua elävän kohteen *pum* kuolleeksi.
Joo minäkin olen huomannut että nykyihmisten kunto on mennyt niin alas, että aniharva jaksaa juosta hirven kiinni ja roikkua hampaillaan sen kaulassa niin kauan että se tukehtuu.

Niin kauaksi on ihminen luonnosta karannut :'(
Re: Kyllä on hiano!
Wagstaff, 23.8.2002 10:57:00
Pisteet: 0
Metsästystä ei harjoiteta niinkään sen hyödyn vuoksi vaan tappamisen ilosta.
Niin just. Muista tuo kun seuraavan kerran lähdet ajamaan kehä III:n ulkopuolelle.
Mitenhän saisi jälkeenpäin lisättyä niitä HYMIÖTÄ että asehullut kansalaiset (<- satiiria!) ymmärtäisivät, että leikilläni heitin. Bungle, olemme samassa veneessä.
Re: Kyllä on hiano!
pitr_, 23.8.2002 11:42:14
Pisteet: 0
=) voihan näitä lisätä tällai jälkeenpäinkin.

sitä on vaan kasvanut niin allergiseksi sellaisille ekohippiäisille, että niitä näkee kaikkialla.

[niiden] yksisilmäisyys on tarttuvaa ;-)
Tjust...
Anonyymi kommentoija, 23.8.2002 03:10:46
Pisteet: 0
...Tai annetaan se haulikko simpanssille ja käsketään metsään. Jos sellainen oppii viittomakielen ja avaruudessa törttöilemään niin kai se aina muutaman hirven saisi kaltattua....

Tosin marjanpoiminta voisi muuttua riskialttiimmaksi.
Re: Tjust...
Anonyymi kommentoija, 23.8.2002 10:33:51
Pisteet: 0
...Tai annetaan se haulikko simpanssille ja käsketään metsään.
Njääh... Antaa noiden kaupunkilaisten olla siellä kaupungissa.
Metsästäjä vastaa
Anonyymi kommentoija, 23.8.2002 14:32:13
Pisteet: +2
Voi kun kiva lukea asiallisia kommentteja wannabe-ramboista, asetttaan hiplaavista metsästäjistä ja riistanhoitotyöstä.

Mutta asiaan, itse olen metsästäjä ja parin koiran omistaja. Hirvenmetsästykseen hankitut koirat ovat tosiaankin aika monesti teillä tietymättömillä. Kun metsästysalueen laajuus alkaa olla 100 kilometrin luokkaa niin paraskaan koiratutka ei kerro kaikkea, vain summittaisen arvion koiran suunnasta ja etäisyydestä. Se ei aina piisaa, monesti olisi tarpeen tietää tarkkaan missä koira on ja haukkuuko se. Tämän Benefonin/Pointerin uutuus toivottavasti mahdollistaa. Joitakin testejä nähnyt laitteesta, puhelin kertoo karttapohjalla missä koira on, minne menossa ja puhelimen avulla on mahdollista soittaa koiralle ja kuunnella haukkuuko koira. Eli toiveita todella voittajalaitteesta on. Hyvällä paikkatiedolla on uskomattoman suuri merkitys metsästyksessä.

Itse 15 vuotta metsästäneenä olen ampunut alle 10 riistalaukausta ja jokaisella on tullut saalista, tärkeintä metsästyksessä ei todellakaan ole tavoitteena rambo-meininki ja kaiken liikkuvan ampuminen. Suurimman osan nautinnosta tuo luonnossa liikkuminen, elävän riistan näkeminen, kivan porukan kanssa oleminen ja kesäisin harrastettava riistanhoitotyö. Itse harrastan kesäisin enemmän riistanhoitotyötä mitä syksyisin tulee metsästettyä, mutta silti molemmat ovat yhtä nautinnollisia. Toki on seuroja ja metsästäjiä joiden asenne ja tavoitteet ovat huomattavasti erinlaisia mitä omassa seurassani ja itselläni, mutta ainahan näitä pienen joukon maineenpilaajia on. Kaikesta arvostelusta, hunoista uutisista ja muusta median aiheuttamasta mustamaalaamisesta en aio luopua harrastuksestani, jatkan edelleen riistanhoitotyötä, metsästän, liikun luonnossa ja nautin tästä kaikesta. Ehkä jopa joskus saan saalista.
Re: Metsästäjä vastaa
Anonyymi kommentoija, 23.8.2002 15:09:59
Pisteet: +1
Mutta asiaan, itse olen metsästäjä ja parin koiran omistaja.
Minä en ole, mutta sekä serkku, eno, että pari muuta lähisukulaista kylläkin. Olen kanssasi aivan samaa mieltä siitä, että laitteelle on oikeasti käyttöä. Tutkapannan kantama on rajallinen, ja mitä kauemmas nollapisteestä mennään, sitä suurempi on sen lukemien haarukka. Muistan myös harvinaisen hyvin, kun serkun ajokoira (pienriistametsällä) otti ja lähti liian pitkälle ajolenkille, luultavasti peuran perässä. Ei palannutkaan lähtöalueelle, vaan katosi lähes viikoksi. Löytyi sitten lopulta todella kylmän yön jälkeen lähes 150km päästä erään toisen metsästäjän kuistin alta nukkumasta.

Tuossa jos missä GPS-paikannus olisi ollut harvinaisen paikallaan.

hkä jopa joskus saan saalista.
Toivotan hyvää metsästysonnea. Unohdit muuten yhden oleellisen asian. Riistapaisti tai -pata maistuvat kertakaikkisen herkullisilta.

Ja ennen kuin joku ehtii älähtää, niin yhtä lailla sitä lihaa syödään teuraseläimistä. Riistasta vuosittain kertyvän lihan määrä jää vieläpä häviävän pieneksi suhteutettuna tämän maan kokonaiskulutukseen. Huvikseen eläimiä lahtaavat maanikot eivät ansaitse metsästäjä-nimikettä; tuskin edes osaavat arvostaa saalista muuna kuin yhtenä pystyviivana tappolistansa kirjanpidossa.
Kalastaminen
Anonyymi kommentoija, 23.8.2002 18:24:31
Pisteet: 0
Tuo GPS systeemihän olisi tosi hyvä myös kalastuksessa. Kaloihin voitaisiin ennalta liittää gps-paikantamiset ja sen jälkeen olisikin helppo onkia kaloja tutkan kanssa. ....
ATQ0 Ei mikään uusi idea
ATQ0, 23.8.2002 10:17:04
Pisteet: 0
Onhan tällaista kaivattu, vaan ei pelkästään noihin isojen poikien väkivaltaleikkeihin:

http://groups.google.com/groups?selm=oB337.308%24U...

Joku edullinen "consumer model" tuohon tarkoitukseen olisi aika asiaa ;-)
--
/(ATQ0)
cartmani jahas taas mennään...
cartmani, 23.8.2002 10:10:36
Pisteet: 0
Vai että silkasta tappamisen ilosta metsästystä harrastetaan. Mitä jos vaikka ottaisit asioista selvää ensin ja kommentoisit asioita vasta sitten. Paistaa taas läpi niin selvästi städilainen maailmankuva: Eläinten tappaminen tulisi ehdottomasti kieltää, mutta ruoaksi ottaisin mieluusti vähärasvaista broileria. PIstä nenäs joskus ulkoilmaan ja käytä välillä aivojasi
Re: jahas taas mennään...
Anonyymi kommentoija, 23.8.2002 10:15:59
Pisteet: 0
Jep. Riistanhoito, kaverit, liikunta, raitis ulkoilma ja koiran sekä ihmisen yhteistyö voivat olla monille tuntemattomia käsitteitä.
katja Re: jahas taas mennään...
katja, 24.8.2002 22:47:28
Pisteet: 0
Vai että silkasta tappamisen ilosta metsästystä harrastetaan.
Varmasti metsästäjiin mahtuu kaikenkarvaista sakkia, vastuullisia ja vastuuttomia.

Ns. järjestetty huvimetsästys ei mielestäni ole mistään kotoisin,
posautellaan kaljapäissään elukoita ja jätetään kuolleet ja haavoittuneet niille sijoillensa.

Mutta _oikea_ metsästys, joka tapahtuu luontoa ja eläimiä kunnioittaen, on hyväksyttävä tapa hankkia ruokaa. Siihen tarvitaan muutakin kuin iso pyssy ja murhanhimo.

Itse metsästettyä riistaa voisin kuvitella syöväni, mutta tehotuotettua lihaa en suuhuni pistä. Oikeasti en kuitenkaan syö mitään lihaa (ja nyt minut leimataan tietysti kiihkoilija-hipiksi ;).

Ja minähän en sitten tiedä metsästyksestä mitään :).

- Katja -
--
Documentation is like sex: when it is good, it is very, very good; and when it is bad, it is better than nothing.
Djadja-P Re: jahas taas mennään...
Djadja-P, 23.8.2002 13:56:00
Pisteet: 0
Vai että silkasta tappamisen ilosta metsästystä harrastetaan.
No niinhän sitä harrastetaan. Tai muotoillaan asia toisin: tapetaan huvikseen.

Mitä jos vaikka ottaisit asioista selvää ensin ja kommentoisit asioita vasta sitten. Paistaa taas läpi niin selvästi städilainen maailmankuva: Eläinten tappaminen tulisi ehdottomasti kieltää, mutta ruoaksi ottaisin mieluusti vähärasvaista broileria.
Minä asun nykyisin pääkaupunkiseudulla, mutta olen viettänyt nuoruuteni kolmekymmenvuotiaaksi maalla, tunnen useita metsästäkjiä ja olen ollut monasti mukana metsästysretkillä. Tiedän mistä puhun. Tiedätkö sinä?

Ei eläinten tappamista kokonaan voida kieltää enkä pidä pahana metsästystä ravinnon tarpeeseen. Sellaista tarvetta vain suomalaisilla metsästäjillä ei ole. Nillä, joilla olisi, ei ole varaa moiseen herrojen hömppäharrastukseen.

PIstä nenäs joskus ulkoilmaan ja käytä välillä aivojasi
Käytäpä sinä, jos sinulla sellaiset on.
--
Ammutaanhan navetassakin!
Re: jahas taas mennään...
Rihkama, 23.8.2002 22:02:09
Pisteet: 0
Ei eläinten tappamista kokonaan voida kieltää enkä pidä pahana metsästystä ravinnon tarpeeseen. Sellaista tarvetta vain suomalaisilla metsästäjillä ei ole. Nillä, joilla olisi, ei ole varaa moiseen herrojen hömppäharrastukseen.
Olet ilmeisesti siis kasvissyöjä?
Djadja-P Re: jahas taas mennään...
Djadja-P, 26.8.2002 10:03:33
Pisteet: 0
Ei eläinten tappamista kokonaan voida kieltää enkä pidä pahana metsästystä ravinnon tarpeeseen. Sellaista tarvetta vain suomalaisilla metsästäjillä ei ole.
Olet ilmeisesti siis kasvissyöjä?
Enkä ole, kuinka niin?
--
Ammutaanhan navetassakin!
Nyymi Re: jahas taas mennään...
Nyymi, 29.8.2002 09:16:38
Pisteet: 0
Ei eläinten tappamista kokonaan voida kieltää enkä pidä pahana metsästystä ravinnon tarpeeseen. Sellaista tarvetta vain suomalaisilla metsästäjillä ei ole.
Olet ilmeisesti siis kasvissyöjä?
Enkä ole, kuinka niin?
Eikös vanhuuteen kuolleitten eläimien liha ole aika sitkeää?
Varsinkin kun ne on seisoskelleet koko elämänsä 1/2 kuutiometrin häkissä???

Ja Hesalaiset varmaan riemusta kiljuen osallistuvat valtakunnalliseen "metro joka maalaiskuntaan projektiin", jolla vältytään ihmishenkiä vaativien hirvikolarien määrän jatkuvalta kasvulta?
Re: jahas taas mennään...
Anonyymi kommentoija, 29.8.2002 10:50:38
Pisteet: 0
Eräs off topic idea:

Tehdään kehä III:n viereen korkea muuri joka erottaa stadin kansan meistä "lantasaappaista". Olen havainnut etteivät nämä kaksi "kansaa" voi elää yhteiseloa samassa valtiossa. Me emme kaipaa stadia, ettekä te maaseutua (sääli teille).

Off topic päättyy.
kiitos
Morrigu Re: jahas taas mennään...
Morrigu, 23.8.2002 12:25:28
Pisteet: +1
Vai että silkasta tappamisen ilosta metsästystä harrastetaan.
Riistanhoito on tärkeätä, ja siitä on vain hyötyä eläinkunnalle. Noinhan sitä perustellaan, mutta kun näet metsästäjän ilmeen kun hän hipelöi haulikkoaan ja näkee päiväunia eläinten ampumisesta, niin tiedät että se riistanhoito on vain totuudenmukainen tekosyy.
Ihmisellä on outoja mielihaluja ja fetissejä, oudot asiat meitä miellyttävät. Ikävä kyllä monia miehiä viehättää väkivalta, aseet, vauhti, sota.. Haluamme olla Ramboja, sankareita.

Olisi kiva saada oikean metsämiehen kommentti : kuinka yleistä on, että koira katoaa metsään? Kun puhe on siis oikesta metstästyskoirasta, joka osaa haukkua ja ajaa saalista oikein, eikä mistään marjareissulla kadonneesta sylipuudelista.
Eikös luolakoirilla ole jo pitkään ollut pannassa tunnistin, jonka avulla koira voidaan paikallistaa ja kaivaa maasta mikäli jää jumiin luolaan?
Re: jahas taas mennään...
Wagstaff, 23.8.2002 10:54:53
Pisteet: 0
Vai että silkasta tappamisen ilosta metsästystä harrastetaan. Mitä jos vaikka ottaisit asioista selvää ensin ja kommentoisit asioita vasta sitten. Paistaa taas läpi niin selvästi städilainen maailmankuva: Eläinten tappaminen tulisi ehdottomasti kieltää, mutta ruoaksi ottaisin mieluusti vähärasvaista broileria. PIstä nenäs joskus ulkoilmaan ja käytä välillä aivojasi
Kylläpä sitä jotkut ovat herkkänahkaisia! Eivät satiiria ymmärrä. Kuules nyt, minä harrastan varsin aktiivisesti kalastusta ja ulkoilen paljon muutenkin. Metsällä en ole juurikaan käynyt, ei se ole kovin kiinnostavaa minusta enkä pidä koirista. Kallistakin lienee. Sorsametsällä olisi kyllä kiva käydä joku syysaamu. Riistanhoito on erittäin tärkeä asia, varsinkin hirviä on ihan liikaa. Samoin ylisuojullut hylkeet repivät verkot ja syövät loputkin kalat Suomenlahdesta. Ja minä asun Espoossa. Eikä broilereita tarvitse metsästää.
cartmani Re: jahas taas mennään...
cartmani, 23.8.2002 12:22:03
Pisteet: 0
Kylläpä sitä jotkut ovat herkkänahkaisia! Eivät satiiria ymmärrä. Kuules nyt, minä harrastan varsin aktiivisesti kalastusta ja ulkoilen paljon muutenkin. Metsällä en ole juurikaan käynyt, ei se ole kovin kiinnostavaa minusta enkä pidä koirista. Kallistakin lienee. Sorsametsällä olisi kyllä kiva käydä joku syysaamu. Riistanhoito on erittäin tärkeä asia, varsinkin hirviä on ihan liikaa. Samoin ylisuojullut hylkeet repivät verkot ja syövät loputkin kalat Suomenlahdesta. Ja minä asun Espoossa. Eikä broilereita tarvitse metsästää.
Osui ja upposi. No ensi kerralla sitten heti alusta alkaen asiallista teksitä. Ei tarvitse ruveta perumaan puheitansa jälkeenpäin.
Re: jahas taas mennään...
buzz, 23.8.2002 10:20:06
Pisteet: 0
Vai että silkasta tappamisen ilosta metsästystä harrastetaan. Mitä jos vaikka ottaisit asioista selvää ensin ja kommentoisit asioita vasta sitten. Paistaa taas läpi niin selvästi städilainen maailmankuva: Eläinten tappaminen tulisi ehdottomasti kieltää, mutta ruoaksi ottaisin mieluusti vähärasvaista broileria. PIstä nenäs joskus ulkoilmaan ja käytä välillä aivojasi
Huh...
Joo ja niitä saarioisten jyväbroilereita sinun mielestäsi metsästetään koirien kanssa GPS laitteiston avulla? Heh!

Kyllä nuo "urheilu" metsästyksen motiivit ovat juurikin tuossa tappamisen ilossa, jännityksessä ym. Aivan toinen juttu sitten onkin se, että kuka haluaa kovinkaan paljoa tietotekniikkaa metsästysharrastuksensa avuksi. Eikös sinne metsälle lähdetä juurikin sen vuoksi, että päästään hetkeksi pois kaupungista - takaisin luontoon.