Tiistai, 28.8.2001
Microsoft julkisti Internet Explorer 6.0:n
Microsoft julkaisi eilen maanantaina Internet Explorer 6.0:n. Uusi nettiselain on joutunut heti tuoreeltaan ankaran kritiikin kohteeksi, sillä Microsoft päätti poistaa selaimesta tuen sekä Java-ohjelmointikielelle että ulkopuolisille plug-in -ohjelmille vankentaakseen oman ActiveX-teknologiansa asemaa.
Javaa sisältävät nettisivut saadaan kuitenkin toimimaan IE6:ssa Java-päivityksen avulla. Jos IE6 on asennettu vanhemman version päälle, toimii Java ilman erillistä päivitystäkin. Myös muut ulkopuolisten tahojen valmistamat plug-in -ohjelmat on mahdollista saada toimimaan IE6:n kanssa Microsoftin tarjoamien työkalujen avulla. Nyt jakeluun tullut IE6 on käytännössä sama versio, joka sisältyy Windows XP-käyttöjärjestelmään. IE6 on saatavilla Microsoftin sivuilta.
Microsoftin kanssa Java-asioista oikeudessa peistä taittava Sun Microsystems on aiemmin estänyt Microsoftia sisällyttämästä uusia Java-versioita tuotteisiinsa. Microsoftin poistettua Java-tuen kokonaan selaimestaan on Sun joutunut yllätyksekseen painostamaan Microsoftia jälleen tukemaan Javaa.
Muita aiheeseen liittyviä uutisia
Zemial, 29.8.2001 10:15:31
Ja eihän ne softat kyllä nykyisellään kovin monessa ympäristössä toimi (tosin esim visballa voi vääntää koodia palmille), mutta mitä sitten. Eihän missään oikeasti edes käytetä muita käyttiksiä työpisteissä?
ATQ0, 29.8.2001 12:40:25
[1] http://www.businesswire.com/cgi-bin/f_headline.cgi...
http://www.newsforge.com/article.pl?sid=01/08/10/1...
/(ATQ0)
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 18:59:39
pari huomiota uuden version hyvistä puolista.
sivujen ulkopuoliset cookiet tiputetaan default asetuksilla kylmästi pois.
näin vältytään varsinkin mainostajien bannereissa käyttämiltä seuranta cookeilta.
Nopea ja vakaa. Jo beta versio toimi vakaasti ja kuukauden testi jakson aikana ei kaatunut kertaakaan.
Jo tuon cookie controllin takia kannattaa ladata.
Kypeli, 28.8.2001 15:26:25
Justus, 28.8.2001 15:52:27
Pineapple, 28.8.2001 15:50:43
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 16:17:53
Jos noin, niin eikös se ole hyvä, että ollaan hiljaa, eikä jatketa turhaa hölinää...
Pingviinilasienkin läpi katsottuna olen myös sitä mieltä, että vaikka MS tekisi mitä, niin aina tulee nurinaa.
Taitaa olla muuten jonkinlainen ennätys tämäkin uutinen. 1.5 tuntia ja 22 kommenttia :)
koivuju, 28.8.2001 17:32:51
Nyt Microsoft sitten tekee taas selkeästi monopoliasemaansa väärinkäyttävän vedon (vaikkei sitä tietysti lain silmissä sellaiseksi voi todistaakaan). On nimittäin varmaa, että PC:n käyttäjien valtavirta ei viitsi Javaa tain Netscapea koneisiinsa asentaa. Oltaisiin aivan eri tilanteessa jos selain ei olisi käyttöjärjestelmän osa vaan erillinen sovellus - tällöin sen valintakriteereinä olisivat toimivuuden lisäksi varmasti myös tuetut teknologiat.
Minusta tämä on erittäin surkeaa - uskon nimittäin vakaasti, että oikein tehtyinä appletit OVAT HYÖDYLLISIÄ (älkää nyt alkako taas vääntää sitä typerää "Java jummaa" -keskustelua!) käyttöliittymäelementtejä kun niitä asiallisesti tuetaan esim servleteillä palvelinpäässä.
Toisaalta tämä voi olla ihan hyväkin kehityksen suunta - jos virtuaalikoneen joutuu kerran tarvitessaan asentamaan, asentaa sitten saman tien sen uusimman version. Tällöin sovelluskehityksen työkalupakissa on roimasti enemmän tavaraa.
shaminy, 28.8.2001 14:45:58
malaire, 28.8.2001 15:49:30
niccy, 28.8.2001 15:59:29
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 16:49:03
Valinta oli helppo!
Kuka kehui operaa hyväksy? Jonkin aikaa sitten kokeilin sitä ja kävi mainosbanneri ärsyttää ylhäällä ihan liikaa. Muutenkin sivut oli erinäkösiä mitä IE ja NC näyttää. Kai siihen banneriin joku cracki olis?
Kiva koulun 133mhz surffata kun kaikkia flasheja/javoja on sivuille, meinaa kone tilttaa ;)
_Mielestäni_ IE on paras selain.
-Toni
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 17:31:31
Ja valtaosa ei koske Windows Updateen pitkällä tikullakaan...
ja sitten valitetaan kun selaimessa on tietoturva-aukkoja. Vähän ottaa päähän kaltaisesi tyypit. Olette tietotekniikan jehovan todistajia!!
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 19:11:30
K2, 28.8.2001 16:34:30
Saako tuon IE6:n koko asennuspakettia mistään?
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 16:52:01
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q...
Ja muuten käytä google, tai RTFM.
K2, 28.8.2001 16:58:41
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q...
jemm, 28.8.2001 16:45:37
Parannuksena on kuitenkin se, että ei tarvitse erikseen sanoa, että haluaa säilyttää asennustiedostot, vaan ne jäävät automaattisesti \(win-hakemisto)\windows update setup files -kansioon talteen, josta ne voi kopioida toisellekin koneelle asennettavaksi.
Zemial, 28.8.2001 14:53:14
Onkohan javan tukeminen uusissa käyttiksissä helppoa ilman sunin tukea.
Justus, 28.8.2001 15:47:27
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 15:58:16
wolfie, 28.8.2001 14:54:45
Omasta mielestäni se lyö aiemmat Netscapet ja IE:t laudalta ilman että asiaa tarvitsee sen enempää ajatella - selainohjelman keveys, pieni koko sekä muita herkkuja löytyy kaikkien makuun, josta oma suosikki on "Mouse Gesturet", eli Black & White-pelistä tutut hiirenheilautukset.
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 16:06:47
Enkä anna sen vakoilla ja tunkea mainokset ruudulleni.
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 16:39:22
Samuli Lintula
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 08:29:20
collin, 28.8.2001 15:08:48
Netscapen Navigator alkaa olla melkein samanlainen mörkö kuin Explorerkin, joten vaihtoehdot jäävät vähiin. Opera on loistava vaihtoehto moneen käyttöön, mutta monien Plug-In:ien toimimaan saaminen siinä on melkoisen tappelun takana, mainittakoon esimerkkinä Macromedia Shockwave Plug-In (Siis ei Flash, vaan Director:illa tehtyjen www sovellutusten pyöritys).
Henrik Collin
Episent Productions
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 15:11:49
K2, 28.8.2001 15:12:43
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 15:41:45
jos sama tehdään html + javascript + css ja niin että toimii netscape 4.0 tai uudempi ja ie4 tai uudempi (nämä ovat monesti vaatimukset asiakkailta) niin tehtävän tekemiseen menee n. 60 tuntia.
60 - 25 = 35 x 450mk/h = 15750mk
siinä aika moni asiakas suostuu flashiä käyttämään.
Totuushan on että nämä kaikkein kieroituneimmat puristit eivät työkseen tee nettiin sisältöä.
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 17:47:32
60 - 25 = 35 x 450mk/h = 15750mk
siinä aika moni asiakas suostuu flashiä käyttämään.
Totuushan on että nämä kaikkein kieroituneimmat puristit eivät työkseen tee nettiin sisältöä.
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 18:14:03
totta, tässä mielessä flash on hyvä, koska ie:ssä se latautuu automaattisesti ja on kooltaan vain 200 kiloa.
Kun on tehty kursseja jotka vaativat shockwave pluginin niin juuri tuollaista palautetta on tullut että käyttäjät eivät sitä usean megan playeriä halunneet hakea.
joten flash rocks!!
K2, 28.8.2001 16:37:03
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 17:28:41
kyllä on taas sektorilla pilkunnussimisen juhlaa....
K2, 28.8.2001 17:49:16
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 18:29:12
Ne kun ovat vähän niinkuin eri asia...
Sama kun vertaisit televisiota riimukirjoituksiin.
Sisältö on aika kuningas.
On vain ärsyttävää tehdä samanlaista sisältöä nettiin kuin kirjoissa. Silloin jätettäisiin käyttämättä kaikki tietokoneiden tarjoamat uudet mahdollisuudet.
rytinki, 28.8.2001 18:07:40
K2, 28.8.2001 22:53:51
rytinki, 29.8.2001 01:53:08
daddymac, 28.8.2001 19:38:41
En tiedä mistä noi suhdeluvut on HTML:n ja Flashin välille revitty, mutta Henk.koht. mun mielestä on paljon nopeampi kirjoittaa suoraa koodia kuin vedellä hiirellä laatikoita ja ikkunoita sinne sun tänne jossain Flashin teko-ohjelmassa, ja välillä kytätä 5cm paksuista manuskaa että miten homma menee.
Valmiina HTML-sivut eivät varmasti ole selattavaksi raskaampia kuin FLASH, kun huomioon ottaa vielä sen että koneelta pitää käynistää myös erillinen X-komponentti koko homman pyörittämiseen. Interaktiivisuuskaan ei ole sen vähäpätöisempi juttu HTML/Jscript/CSS kombinaatiolla, ja kun vähän uhrataan vaivaa ja PHP-koodia, niin saadaan juttu pyörimään miltei 100% selainriippumattomasti.
Työmäärä menee 1:1 Flashin kanssa, jos molemmissa on tehty kunnollinen ja huolellinen esisuunnittelu homman toteuttamiseksi, joka sekin menee aikamäärältään aika lailla 1:1. Ja jos Flashin kanssa sitä ei tee niin saa tapella aikansa, ainakin henk.koht. on näin käynyt kun olen joutunut 4-version lapsuksien kanssa tappelemaan.
En minäkään mikään plug-in_hater ole, pikemminkin tätä "oikea työkalu työhön" linjaa, mutta Vanhat tekniikat pärjää vielä edelleen paljolti siinä missä jo nykyään "tuhlataan" uutta tekniikkaa. Ja kaiken huipuksi niillä on laajempi tukikin vielä tänä päivänä.
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 20:35:01
no ei nyt kyse ole mistään laatikoista.
kerroppa kuinka paljon sinulta menisi html-javascript-css tekniikoilla tehdä esimerkiksi shootemup-peli tai puzzle.
aika kauan aikaa. jos väität että ero syntyy vain huonolla ennakkosuunnittelulla, niin tervetuloa työmarkkinoille. Asiakas ei tiedä mitä haluaa ja vaihtaa käsistä joka päivä. Jos silloin pitäisi vielä murehtia siitä että netscape 4.06 ei tue sitä sun tätä css-tyyliä, niin ei koskaan valmistuisi.
Itse käytän html+javascript noin 90% sivuista, mutta kun flashiä tarvitaan, niin ei sitä jätetä käyttämättä.
Djadja-P, 29.8.2001 12:31:21
Verkon kaistaa ei pitäisi tuhlata shootemuppien pelaamiseen selaimella.
PS. Tämä taitaa olla viidessadas kommenttini. Menipä halvalla. Tarjoan nyt kuitenkin itselleni kahvit sen kunniaksi. Kosketelkaa hiiriänne!
Ammutaanhan navetassakin!
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 13:32:20
Verkon kaistaa ei pitäisi tuhlata shootemuppien pelaamiseen selaimella.
PS. Tämä taitaa olla viidessadas kommenttini. Menipä halvalla. Tarjoan nyt kuitenkin itselleni kahvit sen kunniaksi. Kosketelkaa hiiriänne!
no on huomattu kun käyttäjiltä kysellään palautetta, että pelin muodossa opiskelu on mukavampaa ja hauskempaa kuin tylsät rasti ruutuun tehtävät. Jos nämä pelien muotoon tehty opiskelu on pedagogisesti parempaa opiskelijalle, niin pitäisikö se jättää tekemättä vain siksi, että yhdellä prosentilla käyttäjistä ei ole flash pluginia ??
Djadja-P, 29.8.2001 17:52:41
Opiskeluun viitatessani tarkoitin kyllä tiedonhakua. Pelit saattavat sopia ala-aseella opiskeluun - tuskin ammumispelit sielläkään.
"Ammutaanhan navetassakin."
- T.A.L.
Ammutaanhan navetassakin!
Anonyymi kommentoija, 31.8.2001 12:23:40
Opiskeluun viitatessani tarkoitin kyllä tiedonhakua. Pelit saattavat sopia ala-aseella opiskeluun - tuskin ammumispelit sielläkään.
"Ammutaanhan navetassakin."
- T.A.L.
no on se vaan kumman kun 20-50 vuotiaiden opiskelijoiden taholta tulee palautteena kehuja kun opiskelussa on pieniä pelejä joissa voi testata osaamistaan. se ei tarkoita sitä että opiskelu kokonaan suoritetaan pelinä, vaan ensin luetaan hitosti tekstiä ja sitten rentoudutaan pelin parissa. Nämä ovat saaneet opiskelijoiden keskuudessa erittäin hyvän vastaanoton ja lisää tilataan.
Pineapple, 3.9.2001 17:47:58
Sitä sanotaa rentoutumiseksi ja viihteeksi. Kannattaisi ehkä välillä kokeilla. Ainiin, unohdin että sinähän se määräät mitä saa ja ei saa olla. Netti byrokraateille ja kuivan faktatiedon selaajille ! Polttakaa kuvat (paitsi kaaviokuvat sekä diagrammit) !
Djadja-P, 4.9.2001 12:45:02
Ammutaanhan navetassakin!
Pineapple, 4.9.2001 15:20:56
Eikä mielestäni viihde ole kaistan tuhlausta sen enempää kuin tiedon etsintäkään. Viihteestä generoiduilla rahoilla niitä nettilankoja on kustannettu ympäri maailmaa.
Djadja-P, 5.9.2001 12:46:58
Ehkäpä, viihteen levittämistä varten. Nettihän oli olemassa jos kauan ennen kuin joku keksi, että sitä voisi käyttää myös paskan levittelyyn.
Ammutaanhan navetassakin!
Pineapple, 5.9.2001 13:48:02
Ehkäpä, viihteen levittämistä varten. Nettihän oli olemassa jos kauan ennen kuin joku keksi, että sitä voisi käyttää myös paskan levittelyyn.
daddymac, 29.8.2001 13:04:51
niccy, 28.8.2001 15:53:06
Art vs. Engineer
K2, 28.8.2001 16:13:34
Justus, 28.8.2001 15:44:27
Ja siksi toiseksi, ilman kaupallista alaa ja yrityksiä ei WWW olisi mitään. Internet olisi pieni, Unix-käyttäjien verkko josta valtaosa ihmisistä ei tietäisi hevon kukkua kuten se oli 80-luvulla. Ja samalla informaation määrä olisi huimasti alempi. Tuskin olisi Sektoriakaan kun ei olisi lukijoitakaan. Teilläkin on mainoksia. Mieluummin katselisin flash-mainosta kuin animaatiö-kökkö-iänikuisenvanhaa-tekniikka-giffiä.
Kaupalliset yritykset jotka myyvät tuotteitaan tai mainostavat vaikkapa elokuvia, tarvitsevat multimediaa. Ja sen näyttämiseen perusselain on riittämätön, tarvitaan Flashia ja muuta. Minusta ainakin on kivempaa katsella värikästä, eloisaa ja hienosti tehty saittia kuin aneemista tekstintäytteistä infolappua jossa ei ole edes tablea määritelty. Pappamopollakin voi ajaa mutta mieluumminhan sitä Corvetella kruisailisi. Netissä voi valita kumpaa tekee, askeettista perushötömölöä vai luksussivuja.
Entäpä videoiden katselu? Olisi aika typerää käynnistää erillinen ohjelma että voi katsoa videtrailerin tai muuta. Jaa mutta, niinhän Realpleikkari tekeekin. Quicktime ei, jos ei halua.
PDF:iä on kiva katsella ilman että avaa toista sovellutusta, vaikka se hidasta onkin.
Ei niitä plugineja ole pakko asentaa jos ei halua. Kukaan ei pakota. Netti on vain aika paljon kuivempi ja koko ajan tulee lappuja jossa valitellaan ettei sivu toimi kun ei ole tiettyä pluginia.
K2, 28.8.2001 16:23:41
Minä en ole mikään anti-flash tai anti-plug-in, mutta järki käteen kaikessa.
Justus, 29.8.2001 11:57:34
Djadja-P, 29.8.2001 12:17:58
Ammutaanhan navetassakin!
bungle, 28.8.2001 16:08:56
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 16:36:26
-eiköhän palata samantien kokonaan takaisin ASCII- ja ANSI-grafiikkaan, niin ei mieli järky turhasta välkkeestä ;)
K2, 28.8.2001 16:39:19
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 17:30:04
giffiä ei koskaan saa niin pieneen tilaan kuin flashillä toteutettua. Ja kun olen näitä tekniikoita käyttänyt työssäni viimeiset 3 vuotta, niin ei todellakaan perustu mutu-tietoon.
K2, 28.8.2001 17:53:02
malaire, 28.8.2001 17:02:47
Kun selasin Linnanmäen sivuja (www.linnanmaki.fi) isän 200MHz koneella, ylälaidassa oleva flash-banneri hidasti selailua sietämättömäksi. Onneksi tuosta sivusta on sentään ei-flash versiokin.
Kyllä tuo ero tuntuu tälläkin 400MHz koneella selvästi.
Pineapple, 28.8.2001 17:34:58
Flashi tosiaan menee pienempään tilaan kuin giffi, skaalautuu sujuvasti jne.
mutta uusi tekniikka on syntiä !
EI !
EIJEI !
Autotkin ovat pahasta, kyllä hevonen ja kärryt sekä hiekkatiet pitäisi olla niinkuin silloin kun vaarikin oli pieni.
Sitä sanotaan kehitykseksi, jos sitä ei tapahdu, jauhetaan paikallaan. Miten näinkin nopeasti liikkuvalla alalla kuin tietokoneet voi olla niinkin paljon uuden tekniikan vastustajia. Jotkut vielä jaksavat nurista kun HTML-sivuilla on jotain muuta kuin HTML1.0aa. Ei voi käsittää.
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 19:23:00
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 23:40:38
Djadja-P, 29.8.2001 12:22:07
Ammutaanhan navetassakin!
Justus, 29.8.2001 11:44:01
EI !
Autotkin ovat pahasta, kyllä hevonen ja kärryt sekä hiekkatiet pitäisi olla niinkuin silloin kun vaarikin oli pieni.
Sitä sanotaan kehitykseksi, jos sitä ei tapahdu, jauhetaan paikallaan. Miten näinkin nopeasti liikkuvalla alalla kuin tietokoneet voi olla niinkin paljon uuden tekniikan vastustajia. Jotkut vielä jaksavat nurista kun HTML-sivuilla on jotain muuta kuin HTML1.0aa. Ei voi käsittää.
Pineapple, 29.8.2001 12:18:29
malaire, 28.8.2001 15:46:12
Haluan kuulla kunnollisen perustelun näiden käytölle kun kerran toimiviakin web-sivuja on mahdollista tehdä.
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 18:39:54
rosmo, 28.8.2001 16:11:57
On se vaan synti että Sektori käyttää värejä, jotka eivät toimi mustavalkonäytön omistavien ihmisten tietokoneissa...
"I love deadlines, especially the whooshing sound they make as they go by."
malaire, 28.8.2001 16:54:45
Joka tapauksessa keskusteluissa sisennykset ei näy ollenkaan, vaan kaikki kommentit on tasattu vasempaan laitaan.
Lisäksi osa otsikkoriveistä näkyy virheellisenä, mutta tämä nyt ei haittaa niin paljoa kuin kommenttien tasaus.
Djadja-P, 29.8.2001 12:26:03
Ammutaanhan navetassakin!
rosmo, 29.8.2001 19:57:31
"I love deadlines, especially the whooshing sound they make as they go by."
Djadja-P, 31.8.2001 12:44:17
Ammutaanhan navetassakin!
oma, 28.8.2001 16:32:35
(Tiedän, että Sektorin HTML-koodi ei mene validaattoreista läpi, mutta tiedän myös että olemme käyttäneet paljon aikaa varmistaaksemme, että Sektori on luettavissa mahdollisimman monella eri selaimella ja alustalla).
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 19:11:32
kettu, 28.8.2001 16:38:46
malaire, 28.8.2001 16:57:27
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 19:17:00
malaire, 28.8.2001 21:34:46
Tarkka versio on Mozilla/5.0 (Windows; U; Win98; en-US; rv:0.9.3) Gecko/20010801
Anonyymi kommentoija, 28.8.2001 22:34:06
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:0.9.3) Gecko/20010801. Kaikki tuosta eteenkin päin (0.9.3+) tuntuuvat olevan myös ok ainakin pikaisen katsannon perusteella.
antakae, 29.8.2001 09:15:55
Anonyymi kommentoija, 29.8.2001 16:35:59
Samuli Lintula
*M*, 28.8.2001 15:20:18
Parasta olisi tietysti jos selaimet tukisivat näitä piirteitä, mutta silloinhan niistä tulee vielä giganttisempia. Mielestäni netin kasvun takana on paljolti ollut mahdollisuus itse kunkin kehitellä omia virityksiä ja rakentaan niistä hienoja plug-inejä. Jos toiminnallisuus on hyvä, ja porukkaa haluaa sitä, niin plug-ineillä se on helppo levittää tarvitsematta ylipuhua Microsoftia tai AOL:ää tukemaan sitä omassa selaimessaan.
bungle, 28.8.2001 15:12:49
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor