Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Torstai, 8.11.2001

Microsoft muuttamassa imagoaan?

Steve Ballmer ja Bill Gates kertoivat Microsoftin tulevaisuuden suunnitelmista yrityksen osakkeenomistajille vuosittain järjestettävässä tilaisuudessa. "IT-teollisuus ei monopolioikeudenkäynnin aikana asettunut vahvasti tukemaan Microsoftia ja otamme sen merkkinä siitä, että meidän täytyy muuttaa tapaamme toimia alalla," kertoi Ballmer. Ballmerin mukaan Microsoft yrittää rakentaa paremmat suhteet lähes kaikkiin kumppaneihinsa sekä myös Silicon Valleyssä toimiviin startup-yrityksiin.

Sekä Ballmer että Gates totesivat, että Microsoft ei aio tukea avoimen lähdekoodin ohjelmistoja samalla tavoin kuin esimerkiksi IBM. Erääseen tilaisuuden lopussa esitettyyn kysymykseen Gates tosin vastasi, että ilman Microsoftia ei olisi myöskään avointa lähdekoodia. Gatesin mukaan Microsoft on vaikuttanut vahvasti yhtenäisen PC-alustan syntyyn, joka on mahdollistanut avoimen lähdekoodin ohjelmistojen kehityksen.

Lue juttu oma, 8.11.2001 23:48. Lähde: Seattle Times
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 14 uutta / 14 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Tehdään sitä.. sanotaan tätä
Zemial, 9.11.2001 00:26:23
Pisteet: 0
Minusta tässä ollaan taas ajamassa asiaa eteenpäin vähän kuin poliitikot konsanaan. Tehdään toista ja sanotaan toista. Ei yrityksen imagoa millään sanoilla muuteta, se lähtee teoista.

Mielestäni nyt olisi oikea aika alkaa availemaan .netin speksejä muillekkin, päästäisiin tilanteeseen jossa se voisi korvata olemassa olevia, alustasta riippumattomia systeemeitä. Mutta taitaa olla turha toivo tilanteessa jossa yritys syrjii jopa toisten valmistajien selaimia törkeästi.
Re: Tehdään sitä.. sanotaan tätä
Anonyymi kommentoija, 9.11.2001 11:11:05
Pisteet: 0
microsofilla on jo vanhastaan olemassa useita strategioita jota se käyttää nyt imagollisiin tarpeisiinsa mm tietoturva keskustelun ansiosta:

"hymyilevä kuolema"
1) halaa kohderyhmää
2) hymyile ja kuuntele kohderyhmää
3) tuudita kohderyhmä tilanteeseen
4) kun kohderyhmä on tottunut vallitsevaan olotilaan iske

xxx
"sissi taktiikka"
1) jos kohde on iso yritä jakaa kohde
2) yritä kääntää pienemmät osat toisiaan vastaan
3) jos kääntö onnistuu iske osa kerrallaan

xxx
"valheellista totta"
disinformaatio sellaisenaan ei mene läpi,
sekoita valheeseen osa totta,
läpimeno on helpompaa
xxx

"puolustava strategia ala Sun Tzu"
1) yritä hajoittaa kohteen strategia
e. avoin lähdekoodi on antiamerikkalaista
2) yritä hajoittaa kohteen liitoutumat diplomatialla
e. jos ette ole meidän kanssa olette meitä vastaan
3) hajoita kohteen "armeija"
e. vastassa olevat yhteisöt, yksityiset, mielipiteet
4) hajoita kohteen "kaupungit"
. yritykset, liittoumat, pienemmät yksiköt
xxx
tässä on mukana itseasiassa vanhaa filosofiaa jota on käytetty menestyksellisesti mm sodan käynnissä (Karl von Clausewitz, Sun Tzu..).
osa sodankäynnin ajatuksista tuntuu istuvan hyvin liikeelämän tarpeisiin, suosittelen tutustumista.
TeknoHog Re: Tehdään sitä.. sanotaan tätä
TeknoHog, 10.11.2001 16:21:25
Pisteet: 0
tässä on mukana itseasiassa vanhaa filosofiaa jota on käytetty menestyksellisesti mm sodan käynnissä (Karl von Clausewitz, Sun Tzu..). osa sodankäynnin ajatuksista tuntuu istuvan hyvin liikeelämän tarpeisiin, suosittelen tutustumista.
http://www.sonshi.com/suntintro.html
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
daddymac Lääkettä tautiin
daddymac, 9.11.2001 02:31:11
Pisteet: +1
MS on vihdoinkin ymmärtämässä yskän: firman raaka asennoituminen rahantekoon ja kylmyys käyttäjiä kohtaan on käynyt imagon päälle. Vaikka omataankin tällä hetkellä monopoliasema käyttöjärjestelmämarkkinoilla, niin tiedostetaan myös se, että asiakastyytyväisyys on laskussa, ihmisten asennoituminen yritystä kohtaan entistä negatiivisempaa, ja se että open source on riittävän järjestäytynyttä muodostamaan uhkakuvia sekä maalailemaan epävarmoja kuvia huomisesta.

Ballmer ja Gates vannoivat kovasti että MS ei siirry avoimeen lähdekoodiin, mutta suuria muutoksia on silti tapahduttava, että asennoituminen riistofirmaa kohtaan muuttuisi laajassa käyttäjäkunnassa. Voipi olla että kyseiset herrasmiehet joutuvat syömään sanansa (eikä pelkästään näitä sanoja) vielä useasti ennenkuin todellinen muutos voi tapahtua.

Niin kuin olen jo aiemminkin ilmaissut, mielestäni MS:n softankehittäminen on ollut liian vähän asiakaslähtöistä. Asiakkailta kuunnellaan kyllä ykkösiä ja nollia: automaattisesti lähetettävät bugiraportit. Tämä ei kuitenkaan korvaa anteeksipyyntöä siitä kuinka maksavat asiakkaat joutuvat toimimaan softan beta-testaajina, tai sitä epäloogisuuden ja turhan tilpehöörin viidakkoa, johon windowssiaan päivittävät ihmiset törmäävät. Toimivat, opitut ja turvalliseksi opitut rutiinit murskataan ja tilalle tulee uusia valikkoja ja wizardeja joilla kone piilottaa oikeasti tehtävät toimenpiteet entistäkin syvemmälle koneen sisuksiin. Kun ongelma sitten tulee, niin kukaan ei tiedä edes mistä se johtuu, paitsi MS:n oma korjausmies joka velottaa näpräämisestä tonnin tunnilta. Tämä kaikki pohjautuu siihen oletukseen että kukaan ei ole kiinnostunut oman koneensa toiminteista tai siitä miten ne toimii. Hyvinkin amerikkalainen ajattelutapa.

MS:n asiakaslähtöisyyden on oltava jollain aivan eri tasolla kuin mitä se on tällä hetkellä jotta käyttöjärjestelmästä voisi sanoa että se on aidosti suunniteltu käyttäjien näkökulmasta. Tällä hetkellä tuote on lähinnä pienen insinööripiirin kehittämien ratkaisujen summa. Osa niistä on osunutkin oikeaan, mutta valitettavasti vielä suurempi osa haukkaa paskaa, kun jonkun "wizardin" suunnittelijan ajatusmaailma ja sen loogisuus ei siirtynytkään päästä ja suunnittelupaperista itse ohjelmaan siten, että tavallinen kaduntallaajakin voisi ymmärtää sitä.

</antti>
Re: Lääkettä tautiin
Anonyymi kommentoija, 9.11.2001 11:41:56
Pisteet: 0
Tässä näemme törkeän esimerkin siitä, mihin tämä uusi pisteytys on johtamassa. Ykköseksi yrittävät harrastavat karmahuorausta mitä törkeimmällä tavalla. Kirjoitetaan pitkiä juttuja, joissa ei ole mitään sisältöä - ainoastaan "tuetaan ylläpidon vallitsevaa kantaa asioihin".

Yksikin nollan arvoinen kommentti saattaisi olla pahasta, puhumattakaan niistä miinuksista joita tästä kommentista olisi tullut. Mieti siis tarkaan mitä sanot.
Re: Lääkettä tautiin
Anonyymi kommentoija, 10.11.2001 05:26:27
Pisteet: 0
Tässä näemme törkeän esimerkin siitä, mihin tämä uusi pisteytys on johtamassa. Ykköseksi yrittävät harrastavat karmahuorausta mitä törkeimmällä tavalla. Kirjoitetaan pitkiä juttuja, joissa ei ole mitään sisältöä - ainoastaan "tuetaan ylläpidon vallitsevaa kantaa asioihin". Yksikin nollan arvoinen kommentti saattaisi olla pahasta, puhumattakaan niistä miinuksista joita tästä kommentista olisi tullut. Mieti siis tarkaan mitä sanot.
Jaa jaa, pitkähän tuo kommentti oli, mutta eikö ihmisillä mielestäsi ole oikeus myös olla samaa mieltä kuin Sektorin ylläpito...
Re: Lääkettä tautiin
Anonyymi kommentoija, 10.11.2001 11:51:39
Pisteet: 0
Yksikin nollan arvoinen kommentti saattaisi olla pahasta, puhumattakaan niistä miinuksista joita tästä kommentista olisi tullut. Mieti siis tarkaan mitä sanot.
Onko tämä /antti potkinut sinua pienenä päähän? Onko sinua mielestäsi poljettu noissa pisteytyksissä? Jos toisten kommentit ei miellytä, kirjoita itse parempi. Toisiahan pystyy kuka tahansa painamaan alaspäin, mutta ei oma nosteesikaan kovin kovalta kuulosta noilla jutuilla.

Huomaan kyllä kirjoittaneeni itsekin asiaa, jonka kaikki jo tiesivät...
rosmo Re: Lääkettä tautiin
rosmo, 9.11.2001 14:02:14
Pisteet: 0
Tässä näemme törkeän esimerkin siitä, mihin tämä uusi pisteytys on johtamassa.
Vaihtoehtoisiakin tapoja saa toki ehdottaa. Kommentteja ei muuten moderoi pelkkä ylläpito, vaan myös muutama moderaattori. Moderaattorienkin lisäämistä harkitaan...
--
"I love deadlines, especially the whooshing sound they make as they go by."
Djadja-P Re: Lääkettä tautiin
Djadja-P, 12.11.2001 00:52:16
Pisteet: 0
Vaihtoehtoisiakin tapoja saa toki ehdottaa.
No ehdotetaan - tämä on sitten ajateltu kahdessa minuutissa ja postitettu lähes yhtä nopeasti, joten aukot saattavat olla suuria:

Jokaisesta kommentista, jonka pistesaalis ei ole negatiivinen, yksi piste. Lisäpisteet jokaisesta plussasta, jonka kommentti saa (siis max. +2).

Kommentteja ei muuten moderoi pelkkä ylläpito, vaan myös muutama moderaattori.
Lista voisi kyllä olla julkinen? (Kyllä, minut saa julkistaa :-)
--
Ammutaanhan navetassakin!
Pineapple Re: Lääkettä tautiin
Pineapple, 12.11.2001 09:22:47
Pisteet: 0
Vaihtoehtoisiakin tapoja saa toki ehdottaa.
No ehdotetaan - tämä on sitten ajateltu kahdessa minuutissa ja postitettu lähes yhtä nopeasti, joten aukot saattavat olla suuria:
Jokaisesta kommentista, jonka pistesaalis ei ole negatiivinen, yksi piste. Lisäpisteet jokaisesta plussasta, jonka kommentti saa (siis max. +2).
Skaala voisi olla laajempi, ja moderaattoreita enemmän (vaikkapa -4 -> +4). Mutta tuosta jokaisesta kommentista +1 olen samaa mieltä. Ehkä moderointi pitäisi olla täällä toteutettu samanlla tavoin kuten slashdotissa, eli moderoitaisiin mielipiteellä (Tämä on mielenkiintoinen (+), tämä on trolli (-), tämä on offtopic (-), tämä on hauska (+) jne.) ja sitten kommentin viereen tulisi eniten moderointipisteitä saanut vaihtoehto.

Kommentteja ei muuten moderoi pelkkä ylläpito, vaan myös muutama moderaattori.
Lista voisi kyllä olla julkinen? (Kyllä, minut saa julkistaa :-)
sektori.com -> tietoja.

Vakituiset avustajat
"Kypeli" - Johan Paul moderaattori
"Pompo" - Sampo Soini moderaattori
"Djadja-P" - Pertti Heikkinen moderaattori
"Bleve" moderaattori
Pineapple
heko Re: Lääkettä tautiin
heko, 10.11.2001 13:56:56
Pisteet: +1
Tässä näemme törkeän esimerkin siitä, mihin tämä uusi pisteytys on johtamassa. Ykköseksi yrittävät harrastavat karmahuorausta mitä törkeimmällä tavalla.
Kyllä. Arvasit aivan oikein. Tunnustan. Minäkin haen jatkuvasti wgetillä sitä top30- (vai montako siinä olikaan?) sivua, innosta puhkuen. Jos joku on mennyt "ohitseni", koneeni alkaa automaattisesti soittamaan Britney Spearsia täydellä äänenvoimakkuudella, jotta varmasti haluaisin lopettaa ko. kidutuksen ja kirjoittaisin humppapumppaa ruudun täydeltä päästäkseni taas ``ylläpidon'' suosioon - jotta tämä armahtaisi minut, ja saisin elämän leipää, pisteitä.

Muuta elämää minulla ei sitten olekaan. Syön roskia ja elän sillan alla, ainoa omaisuuteni on vanha kannettava, jonka tungen salaa iltaisin eri oppilaitosten pistokkeisiin.
</sarkasmi>

Kirjoitetaan pitkiä juttuja, joissa ei ole mitään sisältöä - ainoastaan "tuetaan ylläpidon vallitsevaa kantaa asioihin".
Mistä ihmeestä kukaan voisi edes tietää sen vallitsevan kannan? Ovatko ihmiset yleensä jonkin yhden ajatuksen orjia? Ovatko kaikkien ihmisten kaikki mielipiteet matemaattisesti ennustettavissa? Minä en edes henkilökohtaisesti ainakaan tietääkseni tunne koko ``ylläpitoa'', joten en osaa arvioida heidän ajatuksiaan suuntaan enkä toiseen.

Pitkä mielipide on hyvä juttu, jos siinä onnistuu selittämään asioita paremmin kuin lyhyessä. Viestintä kun on vaikea juttu ja lyhyen lausahduksen voi helpommin ymmärtää monilla eri tavoilla.

Minun täytyy ainakin rehellisesti tunnustaa, että olen lähinnä tunnettu mm. työpaikallani ja ystävieni kesken mielipiteenilmaisusta joskus liiankin estoitta. Tämänkin vastauksen kirjoitin.

En väitä tuntevani pisteytyksen logiikkaa erityisen hyvin, mutta ainakin nähdäkseni se toimii lähinnä argumentoinnin ja sisällön perusteella - myös täysin toisilleen vastakkaiset kannanotot (sikäli, kun ylipäätään kaikessa keskustelussa kaiken tarvitsee aina olla vastakkain) saavat yhtä lailla pisteitä. Joskus on suorastaan harmittavaa, että joku osaa argumentoida paremmin kuin minä, vaikka on eri mieltä kanssani (siis Väärässä).

Yleensäkin tämäntapaisen mielipideenvaihdon koko tarkoitus on tarjota vaihtoehtoisia argumentteja eri asioista, ja pyrkiä saamaan johonkin käsitykseen jämähtäneet ihmiset ajattelemaan asiaa hieman enemmän. Jos keskustelun koko lähtökohdaksi, tavoitteeksi ja sisällöksi asettaa jonkin pisteytyksen, voisi yhtä hyvin jäädä niille lukion äidinkielen tunneille, joissa keskusteluissa oli voittajat ja häviäjät.

Jos sisällössä on sinusta jotain puutteita, eikö niitä voisi kommentoida? ``Auktoriteettien'' arvostelu ilman sisältöä on väsyttävää. Rebel Without a Clue:

http://www.winternet.com/~mikelr/flame75.html

Mieti siis tarkaan mitä sanot.
Uu.. tai tulee ylläpidon salainen poliisi ja ruoskii minua? :-) Fantasioinpa tästä nyt sitten loppupäivän.
--
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi
TeknoHog Re: Lääkettä tautiin
TeknoHog, 10.11.2001 16:15:37
Pisteet: 0
Muuta elämää minulla ei sitten olekaan. Syön roskia ja elän sillan alla, ainoa omaisuuteni on vanha kannettava, jonka tungen salaa iltaisin eri oppilaitosten pistokkeisiin.
Ja kaikki varmasti muistavat etta se sillan alla asuva otus on trolli...

;-)
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
heko PC ja Open source? Mi mi?
heko, 9.11.2001 00:31:55
Pisteet: +2
``Let me start out, really the reason that you see open source there at all is because we came in and said there should be a platform that's identical with millions and millions of machines, and the bios of that should be open to everybody to use, and all the extensibility should be there.''

Gates varmasti hyvin tietää, että open source -ohjelmistoja kehitettiin ihan muulle kuin PC-raudalle alun alkujaan; esimerkkinä vaikkapa BSD:t, joista yksi on tänäkin päivänä maailman eri arkkitehtuureille portatuin käyttöjärjestelmä ( http://www.netbsd.org ), ja joiden kehityksessä nimenomaan arkkitehtuuririippumattomuus oli alusta asti yksi olennainen päämäärä ja jossa kehityksessä tätä alustariippumattomuuta tutkittiin huolellisesti. (Lähde: McKusick et al.: The Design and Implementation of the 4.4BSD Operating System.)

Mistä lähtien Microsoft on ollut avoimien standardien puolestapuhuja? Miten PC-``standardit'' ovat enemmän ``sort of free software'' kuin ei-PC-laitestandardit?

Kuka on julistanut PC-alustan ylipäätään standardiksi? Eikö tuo alusta ole yleisesti ottaen vanhentunut, rikki ja laajentunut sinne sun tänne? Onko Microsoft vaikuttanut tähänkin? Miksi Microsoft jatkuvasti rikkoo näitä standardeja? (Esim. BIOS / LBA, BIOS/kello/UTC, ...)

Mitä TCP/IP-pinoa Windows käyttäisi ilman BSD:tä?

Microsoftilla on yhä selvästi missio GPL:ää vastaan. En itsekään ole GPL:n ylin ystävä, mutta tässä asiassa olen kantapäilläni. Kuka on seuraavana? Mikä ja kuka pakottaa käyttämään GPL:ää? Miksi Microsoft kokee sen uhaksi niin, että vaahtoaa sitä jatkuvasti?

``So I certainly don't agree with the full sort of free software foundation view that there should be no jobs in this area''

FSF ei missään nimessä edusta tällaista ajatusta ainakaan virallisesti. GPL:n suurimmat ongelmat ovat minusta sen epäselvyys, sitä ympäröivä puolesta-vastaan -kannoille asettunut hullunmylly, joka tuottaa GPL:n lakitekstistä julmettuja määriä humpuukitulkintoja siitä, ja sen rajoittavuus. Mutta viimeksimainittu on ongelma vain minulle. Monille se ei ole, ja näistä monet tekevät työtään GPL:n varassa. Se on vain erilaista työtä.

``you can't get things like speech recognition on a tablet computer coming out of that kind of a paradigm''. CMU Sphinx? Hmm. Miten olisi ``you can't get things like web servers for sparc64 from Microsoft''? ``you can't get things like fully free SSH 2 server implementation for Windows from any commercial vendor?''

Eric Raymond on käsitellyt koko tätä Big Lie -systematiikkaa kirjoituksessaan: http://lwn.net/2001/0607/a/esr-big-lie.php3
Teksti kannattanee ottaa yhtä lailla nauttien samalla hyppysellisen suolaa kuin tuo Microsoftin shareholder meetingin raporttikin. Tuossa raportissa oli muuten kaikennäköistä mielenkiintoista, etten sanoisi mielenkiintoisempaa - esimerkiksi Elaine Gibbonsin viesti Kiinan ihmisoikeuksien puolesta ja Microsoftin ja sen toimittajien vastuusta Kiinassa toimiessa, tai selvityksiä Microsoftin tärkeimmistä tulonlähteistä eri maissa.
--
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi
Datamike Backup on aina hyvä
Datamike, 9.11.2001 09:24:31
Pisteet: +1
Minusta näyttää paljon siltä kuin Microsoft ottaisi varovaisia askelia taaksepäin. Tähän asti sen politiikka on ollut hyvin paljon sitä että "me ollaan oikeassa, te väärässä", ja että "meidän standardi on hyvä ja siitä pidetään kiinni kynsin ja hampain".

Let me start out, really the reason that you see open source there at all is because we came in and said there should be a platform that's identical with millions and millions of machines, and the bios of that should be open to everybody to use, and all the extensibility should be there.
Onhan Gates oikeassa siinä että Microsoft oli mukana luomassa ja toimi suurena vaikuttajana siihen että meillä on nykyään näin vakaat standardit. Mutta se ei oikeuta Microsoftia haalimaan kaikkea kunniaa PC maailmasta. Ei se ollut suinkaan ainoa taho joka oli luomassa nykyistä PC maailmaa. Microsoft on ottanut vähän turhan paljon asioita itsestään selvyytenä.

Aikojen alussa Microsoft teki täsmälleen sitä mitä se tekee nykyäänkin. Jotta standardeja voitiin luoda, niitä piti ajaa eteenpäin voimalla ja pitää huoli että sun standardi on parempi kuin muiden. Tämä toimi hyvin silloin, mutta nyt on toisin. Nyt maailmassa on tunnistettu monen muunkin hyvän tuotteen olemassa olo eikä niistä haluta päästää irti niin helposti.

Luulen että Microsoft on tunnistanut niiden luomat uhkakuvat jo kauan sitten, mutta älykkäänä kilpailijana, ei ole näyttänyt pelkoaa vaan on ajanut omia tuotteitaan itsevarmasta ja jopa röykeästi. Nyt on vihdoin tultu siihen tilanteeseen jolloin Gates ja Ballmer ehkä tajuavat että tällä menolla Microsoftilla ei ole tulevaisuutta. Joten he tekevät taktisen vedon, nöyrtyvät (ihan pikkuisen) ja ottavat uuden suunnan jossa sitten löysätään niitä hihnoja mitä on tähän asti käytetty, mutta ei kuitenkaan liikaa.

En tiedä on tämä oikeasti rehellinen ele vaiko vain yksi toinen tekopyhä juoni, mutta minusta kannattaa katsoa mitä tapahtuu. Jos se on se ensimmäinen, niin se saattaa merkitä uutta tuulta myös Windowsin ja muiden tuntemiemme tuotteiden maailmaan. Ja sehän on juuri sitä mitä olemme odottaneet jo vuosia.
"Given enough eyeballs, all bugs are shallow."