Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 4.12.2002

Microsoft ja Sun antitrustioikeudenkäynnissä

Microsoftin seikkailut oikeussaleissa aloittivat uuden luvun eilen tiistaina, kun Microsoftin ja Sun Microsystemsin edustajat astelivat oikeussaliin Baltimoressa pitämään avauspuheensa. Sun on pyytänyt tuomari Frederick Motzia kieltämään Microsoftia levittämästä Windows XP:lle Java Virtual Machine -ohjelmistoa, joka Sunin mukaan sisältää useita epäyhteensopivuuksia. Sunin mukaan Microsoftin pitää sisällyttää Windows XP:hen ajanmukainen ja yhteensopiva Java-tuki. Sun vaatii myös miljardin dollarin korvauksia Microsoftilta, koska tämä on jarruttanut Java-ohjelmointikielen leviämistä.

Sunin kehittämä Java-ohjelmointikieli on suunniteltu toimimaan useissa eri käyttöjärjestelmissä, ei ainoastaan Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmässä. Microsoftin mukaan Java jätettiin Windows XP -käyttöjärjestelmän ulkopuolelle lakiteknisistä syistä, jotka juontavat juurensa Microsoftin ja Sunin toisesta oikeustaistosta. Javaa pidetään yleisesti kilpailijana Microsoftin .Net-teknologialle.

Tuomari Motz totesi eilen tiistaina, että Microsoftin määrääminen tukemaan Javaa olisi houkutteleva vaihtoehto kiistan ratkaisuksi. Motz esitti oikeudessa tiukkoja kysymyksiä molemmille osapuolille, mutta vaikutti tuntevan sympatiaa Sunia kohtaan, sillä Motzin mukaan olisi mukavaa nähdä markkinoilla reilua kilpailua.

Lue juttu K2, 4.12.2002 01:17. Lähde: Reuters

Kommentoi juttua



Aihe

Esikatsele kommentti
Kommentit ( 0 uutta / 39 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Taloudellinen tuki
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 01:38:29
Pisteet: 0
Vastaa
Tuo miljardi dollaria olisi varmaankin toivottu lisä Sunin kassaan. Yrityksellähän näyttää menevän taloudellisesti aika kehnosti.
heko Re: Taloudellinen tuki
heko, 4.12.2002 02:37:31
Pisteet: +1
Vastaa
Tuo miljardi dollaria olisi varmaankin toivottu lisä Sunin kassaan. Yrityksellähän näyttää menevän taloudellisesti aika kehnosti.
Näin satunnaisesti seuraavana niiden strategia vaikuttaa aika poukkoilevalta, byrokratia hirmuiselta, ja tuotteet ehkä laadukkailta mutta satumaisen kalliilta.

Softaanhan ne ovat nyt panostamassa, mutta tuntuu hassulta, että Sun panostaa avoimeen kehitykseen, muttei kuitenkaan korjaa kaikkia sen hyötyjä. Osa softasta on hyvinkin avointa, mutta sellaiset osat, joiden on vaikea kuvitella niille tuottavan paljoakaan, pysyvät suljettuina ja niiden kehittämiseen pistetään varmasti jokunen työntekijä. (Esim. Workshop/Studio/SunONE/whatever.)

Sun on muuten niitä ainoita firmoja, jotka ei tarjoa kaikkien prosessoriensa (namely, USIII) speksejä julkisesti. Hyödyt ovat siinäkin hivenen kyseenalaiset.
--
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi
Re: Taloudellinen tuki
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 13:04:27
Pisteet: 0
Vastaa
Sun on muuten niitä ainoita firmoja, jotka ei tarjoa kaikkien prosessoriensa (namely, USIII) speksejä julkisesti. Hyödyt ovat siinäkin hivenen kyseenalaiset.
Häh, eihän Sun edes tee itse prosessorejaan vaan valmistus on ulkopuolisilla ja käskykanta noudattaa SPARC Internationalin (www.sparc.org) speksejä.
heko Re: Taloudellinen tuki
heko, 5.12.2002 05:11:28
Pisteet: 0
Vastaa
Sun on muuten niitä ainoita firmoja, jotka ei tarjoa kaikkien prosessoriensa (namely, USIII) speksejä julkisesti. Hyödyt ovat siinäkin hivenen kyseenalaiset.
Häh, eihän Sun edes tee itse prosessorejaan vaan valmistus on ulkopuolisilla ja käskykanta noudattaa SPARC Internationalin (www.sparc.org) speksejä.
Huhhoi.

USIII on prikulleen ja tismalleen Sunin kehittämä, ja sen speksit eivät ole tuolla. Muiden niiden prosessorien on.

Linux-kehittäjillä on erillinen NDA Sunin kanssa USIII-kehitystyötä varten.
--
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi
Re: Taloudellinen tuki
samleh, 4.12.2002 13:47:23
Pisteet: 0
Vastaa
Näin satunnaisesti seuraavana niiden strategia vaikuttaa aika poukkoilevalta, byrokratia hirmuiselta, ja tuotteet ehkä laadukkailta mutta satumaisen kalliilta.
Ja sen lisäksi koneita on vaikea ostaa. Webistä löytyy vain jenkkilän mallit, paketit ja hinnat. Kun Suomeen soitin myyjälle, myyjä ilmoitti tylysti, että keskittävät myyntiä jollekin kanavakumppaneille, mutta lupasi ottaa soittopyynnön ja välittää eteenpäin. Päiviä myöhemmin joku soittaa, jolle sitten kerron, mitä haluan ja sovimme, että saan tarjouksen spostitse heti. Noh kuinkahan kauan kestää se tarjouksen tekeminen tai tuleminen, kun sitäkin tässä saa odottaa. Noh en tietenkään ole iso asiakas, joten kassaan kantamani rahat eivät tunnu missään, mutta luulisi nyt kuitenkin voivan palvella. Toisaalta, silloin kun on tukea tarvinnut, se on hoitunut hyvin.
--
just joo.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
TeknoHog Re: Kannattaa unohtaa koko Java
TeknoHog, 4.12.2002 02:30:53
Pisteet: 0
Vastaa
Kannattaa unohtaa koko Java-sotku ja olla asntamatta sitä missään muodossa koneellensa.
Perusteluja?
-><-
Linux from scratch: rapsuta mua, niin asennan sulle Ubuntun
Late Re: Kannattaa unohtaa koko Java
Late, 4.12.2002 03:18:12
Pisteet: 0
Vastaa
Kannattaa unohtaa koko Java-sotku ja olla asntamatta sitä missään muodossa koneellensa.
Perusteluja?
.VB.C#.NET.PALLADIUM
Noin muutamia mainitakseni... : (
pekkapp Re: Kannattaa unohtaa koko Java
pekkapp, 4.12.2002 08:28:50
Pisteet: 0
Vastaa
Kannattaa unohtaa koko Java-sotku ja olla asntamatta sitä missään muodossa koneellensa.
Perusteluja?
.VB.C#.NET.PALLADIUM
Noin muutamia mainitakseni... : (
".VB.C#.NET.PALLADIUM" = pelkat microsoft kayttikset... missa alusta rippumattomuus? en ole nahnyt portteja tolle kyhaykselle.
Ja kaikenlisaksi palladium = syopaa ja salajuoni
Vitt* kun tää on tällästä vit*n puuhastelua !
Re: Kannattaa unohtaa koko Java
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 10:57:05
Pisteet: +1
Vastaa

".VB.C#.NET.PALLADIUM" = pelkat microsoft kayttikset... missa alusta rippumattomuus? en ole nahnyt portteja tolle kyhaykselle. Ja kaikenlisaksi palladium = syopaa ja salajuoni
Suurimalle osalle tietokoneen käyttäjistä toi alustariippumattomuus on aivan hälläväliä.. windows on koneessa ja thats it. Kehittäjille (verkko ympäristössä) on tuosta varmaankin jotain hyötyä ja myyntiargumenttia.. mut aika kehno on perustelu tämän päivän maailmassa jossa niin suuri osa koneista on nimenomaan win koneita..
Re: Kannattaa unohtaa koko Java
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 15:28:07
Pisteet: 0
Vastaa
Suurimalle osalle tietokoneen käyttäjistä toi alustariippumattomuus on aivan hälläväliä..
Uskallampa väittää, että suurimmalle osalle käyttäjistä alustariippumattomuudella _on_ väliä. Viimeistään siinä vaiheessa, kun ohjelmiston kehittäjä päättä millä tavalla ohjelma saa maksimaalisen käyttäjäkunnan, ja mitkä ovat sen kehityskustannukset tuotto-odotuksiin. Tässä(kin) asiassa laitteistoriippumattomuus on iso tekijä. Loppukäyttäjä toki näkee vain lopullisen tuotteen... Ja hintalapun...
heko Re: Kannattaa unohtaa koko Java
heko, 5.12.2002 05:18:51
Pisteet: 0
Vastaa
Suurimalle osalle tietokoneen käyttäjistä toi alustariippumattomuus on aivan hälläväliä..
Tietokoneita ovat muutkin kuin PC:t. Vaikkapa kännykät tai kämmentietokoneet.

Joskus kannattaa sitä paitsi sihdata myös tulevaisuuteen. Windows voi olla 10 vuoden päästä yhä Se Ainoa Oikea, mutta voi olla olemattakin. Kielet ja alustat eivät taas välttämättä vaihdukaan samaa vauhtia.

mut aika kehno on perustelu tämän päivän maailmassa jossa niin suuri osa koneista on nimenomaan win koneita..
Hyvin se vaikuttaisi kehittäjiin uponneen.

Java on ennen kaikkea toimittajariippumaton, ei vain alustariippumaton.
--
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi
setae Re: Kannattaa unohtaa koko Java
setae, 4.12.2002 09:29:59
Pisteet: +1
Vastaa
".VB.C#.NET.PALLADIUM" = pelkat microsoft kayttikset... missa alusta rippumattomuus?
Eihän ole olemassa kuin yksi alusta.. paitsi matkapuhelimissa, missä vääräuskoisilla on vielä sananvaltaa :)

No mutta, ulkopuolisena tätäkin java-sählinkiä seuranneena on mieleen jäänyt vaikutelma, ettei myöskään Sun tässä yhtälössä se selkein muuttuja olisi ollut. Heidän toimensa javan suhteen on ollut yritystä saada siitä standardi, mutta samaan aikaan pitää oikeudet muutoksiin tiukasti itsellään.

Tietoni kuitenkin perustuvat lähinnä slashdotin ja muiden palstojen kirjoituksiin, joku asiaa paremmin tunteva lienee valaisee mielellään? :)
Re: Kannattaa unohtaa koko Java
Anonyymi kommentoija, 5.12.2002 10:47:43
Pisteet: 0
Vastaa
No mutta, ulkopuolisena tätäkin java-sählinkiä seuranneena on mieleen jäänyt vaikutelma, ettei myöskään Sun tässä yhtälössä se selkein muuttuja olisi ollut. Heidän toimensa javan suhteen on ollut yritystä saada siitä standardi, mutta samaan aikaan pitää oikeudet muutoksiin tiukasti itsellään.
Kehottaisin tutustumaan slashdot-mielipiteiden sijasta faktoihin ja lukemaan www.jcp.org:n toimintaperiaatteita. Tiivistettynä: kuka tahansa voi osallistua Javan kehitykseen.

Tässä on kuitenkin pidettävä mielessä muutamia seikkoja. Java on monta asiaa yhdessä. On Java ohjelmointikieli (syntaksi jne), JVM sekä erikseen kokoelma Java API:ja. Näiden kaikkien kehittämiseen voi osallistua, jos vain aitoa tahtoa moiseen hommaan riittää.

Ymmärrän Sun:n tietynlaista pitäytymistä Java-teknologian suhteen. M$ jo osoitti mitä saadaan aikaiseksi, kun portteja Javan kehittämiseen avataan muille yrityksille.

Näihin muihin tämän palstan kommentteihin voisin sanoa, että jos ihmiset kuvittelevat Java sovelluksien olevan = appletit & GUI sovellukset, niin kannattaa harrastaa itsekriittisyyttä ja käydä vaikka vilasemassa http://java.sun.com/java2/whatis/
heko Re: Kannattaa unohtaa koko Java
heko, 5.12.2002 05:29:40
Pisteet: 0
Vastaa
No mutta, ulkopuolisena tätäkin java-sählinkiä seuranneena on mieleen jäänyt vaikutelma, ettei myöskään Sun tässä yhtälössä se selkein muuttuja olisi ollut. Heidän toimensa javan suhteen on ollut yritystä saada siitä standardi, mutta samaan aikaan pitää oikeudet muutoksiin tiukasti itsellään.
Jos Sun tekee konkurssin tai ostetaan muualle tai päättää lopettaa Javan kehityksen, kuka tahansa voi jatkaa kehitystä (kutsuu sitä sitten vaikka Vavaksi) ja speksien perusteella tehdä kokonaan oman JVM:n ilman Sunin sorsia, ja jotkut ovat yrittäneetkin. Ei helppoa, mutta mahdollista -- esim. kaffe toimii jotenkin joskus. En myöskään usko, että esim. IBM:n oikeudet levittää omaa versiotaan JVM:stä raukeaisivat tässä tilanteessa.

Se on sitten eri asia, että Sun pidättää käsittääkseni kaikki olennaiset oikeudet JVM:nsä sorsiin, joten jatkokehitystä _niiden_ pohjalta ei voitaisi tehdä, vaikka lukuisat eri instanssit (Apple, IBM, QNX?, BSDI, BSD/Java-projekti, jne.) ovatkin tehneet omia versioita lisensoiduista sorsista, joita voivat ymmärtääkseni levittää hamaan iankaikkisuuteen.

Tilanne ei ehkä ole paras teoreettisesti mahdollinen, mutta vaihtoehtoihin verrattuna varsin kohtalainen.
--
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi
Late Re: Kannattaa unohtaa koko Java
Late, 4.12.2002 13:35:03
Pisteet: 0
Vastaa
Ja kaikenlisaksi palladium = syopaa ja salajuoni
Niin kuin kaikki muukin tuossa litaniassa plus vielä M$ ja tusina muuta sen kyhäelmää....
Vaikka kuinka haluaisi olla sitä mieltä että Wintoosa on hyvä ja hieno niin silti ei pääse siitä mihinkään että M$ yrittää rajoittaa ihmisen perusoikeuksia.
Re: Kannattaa unohtaa koko Java
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 18:42:53
Pisteet: 0
Vastaa
Vaikka kuinka haluaisi olla sitä mieltä että Wintoosa on hyvä ja hieno niin silti ei pääse siitä mihinkään että M$ yrittää rajoittaa ihmisen perusoikeuksia.
Yeah! Kerrankin kaveri, joka on päässyt asian ytimeen! Kirjanpitoni mukaan MS on rikkonut ainakin seuraavia ihmisen perusoikeuksia:

– yhdenvertaisuus lain edessä
– hengen suoja
– kunnian suoja
– henkilökohtainen vapaus
– omaisuuden suoja
– työvoiman suoja ja oikeus työhön
– liikkumis- ja oleskeluvapaus sekä vapaus valita asuinpaikka
– uskonnonvapaus ja uskonnollinen yhdenvertaisuus
– sananvapaus
– kokoontumisvapaus
– yhdistymisvapaus
– kotirauhan loukkaamattomuus
– kirje-, puhelin- ja lennätinsalaisuus
– oikeus lailliseen tuomioistuimeen
– oikeus käyttää äidinkieltään ja kansalliskielten yhdenvertaisuus
– aatelisarvojen ja muiden perinnöllisten arvojen antamisen kielto
– satunnaisten tuomioistuinten kielto
Pineapple Re: Kannattaa unohtaa koko Java
Pineapple, 5.12.2002 00:29:21
Pisteet: 0
Vastaa
Vaikka kuinka haluaisi olla sitä mieltä että Wintoosa on hyvä ja hieno niin silti ei pääse siitä mihinkään että M$ yrittää rajoittaa ihmisen perusoikeuksia.
Yeah! Kerrankin kaveri, joka on päässyt asian ytimeen! Kirjanpitoni mukaan MS on rikkonut ainakin seuraavia ihmisen perusoikeuksia:
Kuten Matrixissakin sanotaan : 'Welcome to the desert of real'. Onneksi MS jätti rikkomatta valinnanvapauttasi. Osta mäkki, siinä on kone joka ei ole sidoksissa monopoleihin.. eikun hetkinen..
Pineapple
Re: Kannattaa unohtaa koko Java
Zemial, 5.12.2002 00:57:00
Pisteet: 0
Vastaa
Vaikka kuinka haluaisi olla sitä mieltä että Wintoosa on hyvä ja hieno niin silti ei pääse siitä mihinkään että M$ yrittää rajoittaa ihmisen perusoikeuksia.
Yeah! Kerrankin kaveri, joka on päässyt asian ytimeen! Kirjanpitoni mukaan MS on rikkonut ainakin seuraavia ihmisen perusoikeuksia:
– yhdenvertaisuus lain edessä
Millä tavalla? Koska joku on pakottanut sinut koskemaan ms:n tuotteeseen ja on sitä kautta ajanut sinut tuollaiseen tilanteeseen?

– hengen suoja
Millä tavalla ms rikkoo sinun henkistä.. tai uhkaa henkeäsi. Ainahan voit olla ilman tietokonetta ja siellä sairaalassakaan mikään laite ei ole niin riippuvainen ms:sästä, että se voisi uhata henkeäsi edes siellä.

– kunnian suoja
Onko se noloa jos käyttää ms:n tuotetta.. vai on käyttämättä?

– henkilökohtainen vapaus
Kukaan ei koskaan ole vielä pakottanut ketään käyttämään tiettyä ohjelmistoa. Toki kouluissa opetetaan yleisimpiä työkaluja joiden valmistajana on ms, mutta tästäkin opetuksesta voi kieltäytyä, mikäli osaa jo tuossa vaiheessa muodostaa tarpeeksi hyvän mielikuvan aiheesta ja perustella pärjäävänsä elämässä muilla keinoilla. (vrt. osaa perustella selviävänsä ilman pythagoorasta kun osaa jonkun kiertotien)

– omaisuuden suoja
Onko se nyt niin pelottavaa jos on yritys jolla on hallitseva markkina-asema? Onko nokia seuraavana uhkaamassa omaisuuttasi kun se nousee ylivoimaiseksi johtajaksi matkapuhelimissa?

– työvoiman suoja ja oikeus työhön
Ei sitä kuule bussikuskien ja nakkipakkaajien tarvitse tietää mitään ms:n tuotteista. Samoin ryhtymällä parturiksi tai puutarhuriksi voit välttyä monelta muultakin asialta joissa ms:n salaliitto voi tuhota elämäsi.

– liikkumis- ja oleskeluvapaus sekä vapaus valita asuinpaikka
Voi jeesus. Onko ms sanellut eulassaan, että missä voit asua ja missä voit liikkua?

– uskonnonvapaus ja uskonnollinen yhdenvertaisuus
Onko ms:llä töissä väärään uskontoon kuuluvia? Onko officen avustaja sinusta muslimi tai joku muu, joka saarnaa sinulle jotain?

– sananvapaus
Kyllä, ms:n wordilla ei kuulemma saa kirjoittaa wordia kritisoivaa tekstiä :).

– kokoontumisvapaus
Eipä ole vielä tuotakaan oikeutta minulta viety pois.

– yhdistymisvapaus
Eikä tätä.

– kotirauhan loukkaamattomuus
Juurikin näin. Ei minun kotirauhaani ms kauaa loukkaa, kun heitän atarin parvekkeelta. Naapurin windowssista voi käynnistyksessä kuulua tilulilulii tännekkin, jos sattuu volumet olemaan liian kovallaan. Joskus oli hirveä haloo siitä kun jotain dvd:n tunnisteita lähetettiin sinne.. mutta no joo..

– kirje-, puhelin- ja lennätinsalaisuus
Eikös se ollut sonera joka tätä rikkoi.. Toisaalta onhan ms:llä omia systeemejään, mutta ei siellä mitään kovin vakavaa ole vielä tullut vastaan.

– oikeus lailliseen tuomioistuimeen
Mitä?

– oikeus käyttää äidinkieltään ja kansalliskielten yhdenvertaisuus
Eipä ole vieläkään ketään pakotettu käyttämään kiinalaista windowssia. Englanniksi voi joku ikkuna vielä olla finska versionin winkkarissakin, mutta kovin vakavana loukkauksena en sitä pitäisi. Edelleen voit heittää atarin katuun.

– aatelisarvojen ja muiden perinnöllisten arvojen antamisen kielto
Juurikin näin. Ei se von zemialia oo loukannu vaan pätkääkään.

– satunnaisten tuomioistuinten kielto
ELI?


En nyt ehkä osaa oikein ottaa tätä asiaa vakavasti, enkä osaa pohtia asiaa isommalta kantilta koko maailman silmin. Ehkä loukkaukset osuvat jotain ihmistä kohtaan jossain päin maailmaa.. mutta sellaista sitä kaikille suurille yrityksille sattuu aina. Minun mielestäni ms on yksi yritys siinä missä muutkin, sillä on muutamia tuotteita... ja niitä ei ole kenenkään pakko käyttää. Aina voi valita jonkin toisen.. tai olla kokonaan ilman jos ei kelpaa. Oletko kenties tietoinen siitä miten monet vaateliikkeet tuottavat tuotteensa orjatyövoimalla, miten eläimiä kidutetaan ennen tappamista ja miten julma maailma on muutenkin? Se on vain elämää ja se kuuluu kestää, tai sitten vaikuttaa asioihin. Turha perusteeton haukkuminen ei ole koskaan historiassa johtanut mihinkään. Sinun väitöksesi vaatisivat tuekseen meilkeimpä kunnon paljastuskirjan, jota sitten voisivat kaikki tahoillaan pohtia perusteiden kanssa.
Re: Kannattaa unohtaa koko Java
Anonyymi kommentoija, 5.12.2002 11:56:39
Pisteet: 0
Vastaa
En nyt ehkä osaa oikein ottaa tätä asiaa vakavasti, enkä osaa pohtia asiaa isommalta kantilta koko maailman silmin.
Ei sitä ollutkaan tarkoitus ottaa vakavasti :)
Sun floppaa
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 10:25:50
Pisteet: +1
Vastaa
- Ensin Sun haastaa MS:n oikeuteen, jotta saisi Javan WIndowsiin.
- Kun se on saatu, niin haastetaan oikeuteen ja halutaan se siitä pois.

Päättäisivät jo mitä haluavat.

Kyllä tunttu kummalliselta, että voidaan määrätä firman a tuote liittämään firman B tuotteeseen.

Jos joku tulisi sanomaan minulle, että oikeuden määräyksellä minun pitäisi liittää mattiporon tekemä pluggari omaan tuotteeseeni, niin nauraisin kyllä pitkään (vaikka vankilassa, jos ei muuten)
tuohan on pahempaa "pakottamista" mitä MS on koskaan tehnyt.

Kukas sen Javan tappoi?
MS teki oman Javatyökalun. No ei Sun siitä tykännyt, joten haastettiin taas MS oikeuteen.
MS myöntyi ja lopetti J++ kehittämisen ja nyt sitten syytetään Javan jarruttamisesta.

Haastaisivat Sunin omat marketdroidinsa oikeuteen, kun ei osaa tehdä töitään tarpeeksi hyvin.
Re: Sun floppaa
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 10:51:50
Pisteet: 0
Vastaa
heh, en oo kyllä koskaan nähnyt javaa M$ssän windowsseissa... jonkin javan tapaisen kyhäelmän kylläkin... J++:ssa ei ole javaa nähnytkään...
Re: Sun floppaa
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 11:30:34
Pisteet: +1
Vastaa
heh, en oo kyllä koskaan nähnyt javaa M$ssän windowsseissa... jonkin javan tapaisen kyhäelmän kylläkin... J++:ssa ei ole javaa nähnytkään...
Aivan. Mikkisoftan räpellys yritys omalle JVM:lle (ja JRE:lle) oli täysin epäonnistunut. Ja se oli ap. syy miksi Sun halusi (mikkisoftan) Javan pois winkkareista, se kun rikkoi lähes tulkoon kaikkia speksejä. Noh ei nyt kaikkia, mutta tarpeeksi monia - yhteeensopivuus ongelmia ilmeni. Kokemuksesta voin todeta.

Sun:n (tai jonkun muun speksit täyttävää) JVM:ää ja JRE:tä vastaan Sun:lla tuksin on mitään (puhdas mutu - en ole tarkastanut mistään).
Epäreilu kilpailu floppaa
Daedalon, 4.12.2002 12:08:50
Pisteet: +1
Vastaa
- Ensin Sun haastaa MS:n oikeuteen, jotta saisi Javan WIndowsiin. - Kun se on saatu, niin haastetaan oikeuteen ja halutaan se siitä pois.
Siteerataanpa uutista:

"Sun on pyytänyt tuomari Frederick Motzia kieltämään Microsoftia levittämästä Windows XP:lle Java Virtual Machine -ohjelmistoa, joka Sunin mukaan sisältää useita epäyhteensopivuuksia. Sunin mukaan Microsoftin pitää sisällyttää Windows XP:hen ajanmukainen ja yhteensopiva Java-tuki."

"Sunin kehittämä Java-ohjelmointikieli on suunniteltu toimimaan useissa eri käyttöjärjestelmissä, ei ainoastaan Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmässä."

Kieli on tarkoitettu laitteistoriippumattomaksi. Microsoft tekee siitä version, jota moni tulisi käyttämään ja jolla tehdyt ohjelmat eivät toimisi kilpailevilla käyttöjärjestelmillä.

Microsoftilla on jo Visual Basic ja muut, joilla voi tehdä vain MS-yhteensopivaa koodia. Niinpä tämän tempauksen tarkoitus ei voi olla mikään muu kuin se, että haluttaisiin vesittää tuokin ohjelmointikieli Windows-riippuvaiseksi.

Jos Microsoft tekee ensin yhdellä tavalla epäreilusti ja sitten sen "korjatakseen" tekee toisella tavalla epäreilusti, niin eihän siinä ole mitään reilua. Silloin ei myöskään ole kyse Sunin päättämättömyydestä, vaan päinvastoin siitä, että he ovat päättäneet haluta reilua kilpailua.
Re: Epäreilu kilpailu floppaa
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 13:17:24
Pisteet: 0
Vastaa
Jos Microsoft tekee ensin yhdellä tavalla epäreilusti ja sitten sen "korjatakseen" tekee toisella tavalla epäreilusti, niin eihän siinä ole mitään reilua. Silloin ei myöskään ole kyse Sunin päättämättömyydestä, vaan päinvastoin siitä, että he ovat päättäneet haluta reilua kilpailua.

Sinustako firman _määräminen_ jakamaan toisen tuotetta oman kylkiäisenä on reilua kilpailua?

Ryhtyisiköhän Nokia jakamaan Kännykkänsä mukana tekemääni TupuHupu koteloa, jos ei niin sehän on epäreilua kilpailua :)
Kun mun TupuHupukotelo kuitenkin sopii myös muihinkin kännykkämalleihin (valmistajien kännyköihin)
TeknoHog Re: Epäreilu kilpailu floppaa
TeknoHog, 4.12.2002 14:58:20
Pisteet: +2
Vastaa
Jos Microsoft tekee ensin yhdellä tavalla epäreilusti ja sitten sen "korjatakseen" tekee toisella tavalla epäreilusti, niin eihän siinä ole mitään reilua. Silloin ei myöskään ole kyse Sunin päättämättömyydestä, vaan päinvastoin siitä, että he ovat päättäneet haluta reilua kilpailua.
Sinustako firman _määräminen_ jakamaan toisen tuotetta oman kylkiäisenä on reilua kilpailua?
Ei MSoftaa ole määrätty levittämään Javaa. Kyse on siitä, että se on levittänyt Javan nimellä systeemiä, joka kuitenkaan ei ole täysin toimiva Java. Ratkaisuja on mielestäni kolme:

1. Nimetään systeemi joksikin muuksi, ettei johdeta käyttäjiä harhaan
2. Korjataan MS:n versio täysin Java-yhteensopivaksi
3. Poistetaan MS:n versio kokonaan.
-><-
Linux from scratch: rapsuta mua, niin asennan sulle Ubuntun
Re: Epäreilu kilpailu floppaa
Anonyymi kommentoija, 5.12.2002 01:08:23
Pisteet: 0
Vastaa

Ei MSoftaa ole määrätty levittämään Javaa. Kyse on siitä, että se on levittänyt Javan nimellä systeemiä, joka kuitenkaan ei ole täysin toimiva Java. Ratkaisuja on mielestäni kolme: 1. Nimetään systeemi joksikin muuksi, ettei johdeta käyttäjiä harhaan
Tämähän on jo toetutettu. Se on nimeltään .NET
Sharpy Re: Epäreilu kilpailu floppaa
Sharpy, 5.12.2002 12:34:23
Pisteet: +2
Vastaa
Siteerataanpa uutista: "Sun on pyytänyt tuomari Frederick Motzia kieltämään Microsoftia levittämästä Windows XP:lle Java Virtual Machine -ohjelmistoa, joka Sunin mukaan sisältää useita epäyhteensopivuuksia. Sunin mukaan Microsoftin pitää sisällyttää Windows XP:hen ajanmukainen ja yhteensopiva Java-tuki."
"Sunin kehittämä Java-ohjelmointikieli on suunniteltu toimimaan useissa eri käyttöjärjestelmissä, ei ainoastaan Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmässä."
Kieli on tarkoitettu laitteistoriippumattomaksi. Microsoft tekee siitä version, jota moni tulisi käyttämään ja jolla tehdyt ohjelmat eivät toimisi kilpailevilla käyttöjärjestelmillä.
Microsoftilla on jo Visual Basic ja muut, joilla voi tehdä vain MS-yhteensopivaa koodia. Niinpä tämän tempauksen tarkoitus ei voi olla mikään muu kuin se, että haluttaisiin vesittää tuokin ohjelmointikieli Windows-riippuvaiseksi.

Ensinnäkin Microsoftin J++ työkaluilla tehty Java-koodi toimi muilla aluistoilla, jos siinä ei nimeenomaan käytetty Windows-pohjaisia COM-rajapintoja. Microsoft lisäsi nämä Javaan, koska Javan oma JNI toteutus on tehoton ja Java pystyi heikoisti kommunikoimaan olemassa olevien COM-palveluiden kanssa, joihin paljon Windowsin käyttöjärjestelmäpalveluja perustuu. Tätä ominaisuutta käytettiin ainoastaan VM:n ja Microsoftin omien sisäisten luokkien keskustellessa käyttöjärjestelmän kanssa, tavallisesti ne eivät näkyneet mitenkään Java-ohjelmien käyttäjille eivätkä edes kehittäjille.

Näin on tehnyt myös moni Javalle natiivikääntäjän luonut yritys. GCC:kin tekee muilla alustoilla toimimatonta Java-koodia. IBM on kehittänyt oman SWT-käyttöliittymäkirjaston Sunin oman AWT:n korvikkeeksi, eikä sekään toimi kaikilla alustoilla.

Sun haastoi kuitenkin nimenomaan Microsoftin oikeuteen, motiivina halu säilyttää valta-asema Javassa. Vaikka Sun väittää Javan olevan "vapaa" ja "ilmainen" (kuka tahansa saa kirjoittaa yhteensopivan Java-ajoympäristön) Java-alusta on niin valtava kokonaisuus, ettei ihan millä tahansa puljulla riitä resurssit luomaan ja testaamaan niin suurta määrää koodia. Poikkeuksetta kaikki Java-toteutukset käyttävät Sunin referenssi-implementaatiosta lisenssoitua koodia, josta Sun verottaa ja saa talutusnuoran muihin kehittäjiin. Microsoftin Java-ajoympäristön implementaatio oli ainoa Sunista täysin riippumaton ja tämän Sun koki uhaksi itselleen. Se siitä vapaudesta kehittää yhteensopivia Java-toteutuksia.

Jos Microsoft tekee ensin yhdellä tavalla epäreilusti ja sitten sen "korjatakseen" tekee toisella tavalla epäreilusti, niin eihän siinä ole mitään reilua. Silloin ei myöskään ole kyse Sunin päättämättömyydestä, vaan päinvastoin siitä, että he ovat päättäneet haluta reilua kilpailua.
Aiempi oikeuden päätös kielsi Microsoftia kehittämästä Javaa. Microsoft väistämättäkin putosi Java-kelkasta ja sille jäi käteen Java 1.1.8 -yhteensopiva VM, johon ei välttämättä saanut tehdä edes bugikorjauksia. Edelleenkin tämä sama vanha VM kummittelee IE:n asennuksessa ja XP:ssä. Se ei varmaankaan pysty ajamaan puoliakaan nykyisestä Java-koodista, koska Java-standardi on kehittynyt huomattavasti ja Javan API-kirjastot monipuolistuneet. Microsoft ei ole saanut lisätä näitä 1.2, 1.3 ja 1.4 Javoissa tulleita muutoksia omaan Java-ajoympäristöönsä. Se, ettei Microsoft sisällyttänyt XP:hen ajanmukaista Java-tukea, on Sunin omaa syytä.

"Sunin mukaan Microsoftin pitää sisällyttää Windows XP:hen ajanmukainen ja yhteensopiva Java-tuki." Kuka tahansa voi hakea Sunin kotisivuilta XP:lle Sunin oman Java ajoympäristön. Se toimii nikottelematta XP:ssä, kuten n:llä muullakin alustalla. Siinä on yhteensopivaa Java-tukea enemmän kuin tarpeeksi. Palvelinkäytössä kukaan ei ole kuvittellut vuosiin käyttävänsä Microsoftin Java-ajoympäristöä, koska sen kehitys loppui vuosia takaperin. Miksi Microsoftin nyt pitäisi alkaa uudelleen rakentamaan Java 1.5 (?) yhteensopivaa alustaa ja lisätä se käyttöjärjestelmäänsä, kun jo kerran Sun tarjoaa sellaista?

En mitenkään kutsuisi tätä kilpailua Sunin kannalta reiluksi, lähinnä likaiseksi peliksi pahimman kilpailijan kampittamiseksi. Vaikka Microsoftilla löytyykin kaapista useampi luuranko, on sillä tässä asiassa puhtaat jauhot pussissa. Sunin argumenteille ei ole teknistä pohjaa, kysymyksessä on vain markkina-asemat ja lakitekniset seikat, joilla asianajajat pompottelevat toisiaan oikeussalissa, ah niin ihanan amerikkalaisen korvausoikeuskäyntikäytännön mukaisesti.
Re: Epäreilu kilpailu floppaa
Anonyymi kommentoija, 5.12.2002 21:42:50
Pisteet: 0
Vastaa
Näin on tehnyt myös moni Javalle natiivikääntäjän luonut yritys. GCC:kin tekee muilla alustoilla toimimatonta Java-koodia. IBM on kehittänyt oman SWT-käyttöliittymäkirjaston Sunin oman AWT:n korvikkeeksi, eikä sekään toimi kaikilla alustoilla.
IBM ei ole kuitenkaan eksplisiittisesti estänyt Javan perusideologian toteutumista, toisin kuin MS. IBM on myös "markkinoinut" SWTään selvästi yhteensopimattomana, mikä myös eroaa MSn markkinointi-strategiasta. Lisää IBMn ja Sun:n yhteisestä Java-strategiasta:
http://techupdate.zdnet.com/techupdate/stories/mai...

Sun haastoi kuitenkin nimenomaan Microsoftin oikeuteen, motiivina halu säilyttää valta-asema Javassa. Vaikka Sun väittää Javan olevan "vapaa" ja "ilmainen" (kuka tahansa saa kirjoittaa yhteensopivan Java-ajoympäristön)
Sun haastoi alunperin MSn oikeuteen, koska MS rikkoi heidän välistä sopimustaan. Sopimuksen motiivi voi olla mikä tahansa, mutta viimekädessä toinen rikkoi sopimusta ja tällöin minusta on täysin normaalia nostaa syyte. Toki Sun olisi voinut olla sinisilmäinen, mutta en tarkalleen näe, miksi heidän olisi pitänyt olla.

Kehoitan tutustumaan hieman tarkemmin taustoihin ennen tälläisten valta-asema-väitteiden esittämistä. Pari loistavaa referenssiä Javan avoimuuteen:
http://jakarta.apache.org/site/jspa-agreement.html
http://www.jcp.org/en/home/index

ava-alusta on niin valtava kokonaisuus, ettei ihan millä tahansa puljulla riitä resurssit luomaan ja testaamaan niin suurta määrää koodia.
Melko huvittava väite, kun miettii paljonko MSlla on koodia tuotteessa kuin tuotteessa, puhumattakaan koko tuoteperheestä.

oikkeuksetta kaikki Java-toteutukset käyttävät Sunin referenssi-implementaatiosta lisenssoitua koodia, josta Sun verottaa ja saa talutusnuoran muihin kehittäjiin.
Voisitko esittää todisteita näin väkeville väittelle ? http://wwws.sun.com/software/communitysource/faq.h... kohta 2 on mielenkiintoista luettavaa. Hyvin pitkälle pärjäillään pelkällä r&d lisurilla, joka ei maksa mitään.

Huvittavinta tässä on se, että vain murto-osa yrityksistä, jotka työskentelevät Javalla, joista osa on vahvasti mukana JCP:ssä, lisenssoivat Javan. Sun saa olla todella onnellinen jos se on saanut edes promillen verran miljoonista Java-kehittäjistä "talutusnuoraansa". Huvittuneisuutta voidaan viedä vielä pidemmälle vertaamalla MS .NET-kassavirtoja edellä mainittuun.

icrosoftin Java-ajoympäristön implementaatio oli ainoa Sunista täysin riippumaton ja tämän Sun koki uhaksi itselleen. Se siitä vapaudesta kehittää yhteensopivia Java-toteutuksia.
Riipumaton tarkoittaa tässä kohtaa "yhteensopimaton". Kehittäjä-yhteisö (jos olet seurannut vaikkapa www.javalobby.org:ia) koki tämän uhkaksi koko kielen menestymiselle. Tämän huolen rinnalla Sun:n murheet olivat melko pieniä.

Aiempi oikeuden päätös kielsi Microsoftia kehittämästä Javaa. Microsoft väistämättäkin putosi Java-kelkasta ja sille jäi käteen Java 1.1.8 -yhteensopiva VM, johon ei välttämättä saanut tehdä edes bugikorjauksia.
MSlle jäänyt Java-versio on itseasiassa 1.1.4. http://www.itworld.com/AppDev/716/ITW4095/)

e, ettei Microsoft sisällyttänyt XP:hen ajanmukaista Java-tukea, on Sunin omaa syytä.
Miten tämä on Sunin syytä ? Olisiko tilanne konkreettisesti parempi, mikäli Sun ei olisi nostanut alkuperäistä syytettä ?

"Sunin mukaan Microsoftin pitää sisällyttää Windows XP:hen ajanmukainen ja yhteensopiva Java-tuki." Kuka tahansa voi hakea Sunin kotisivuilta XP:lle Sunin oman Java ajoympäristön.
"Kuka tahansa", joka _tietää_ tämän faktan ja teknologian saatavuuden. Ei ole millään tapaa realisitista väittää, että kyseinen ajoympäristö olisi kaikkien kuluttajien saatavilla (kiitos heidän vähäisen ymmärryksen tai tietämättömyyden).

Valitettavasti tässä tapauksessa kuluttaja on suurin uhri. Kuluttajan edun mukaista on, että hän voi käyttää mitä tahansa ohjelmisto, joka on koodattu millä tahansa kielellä ja joka hyödyntää mitä tahansa teknologiaa. Tässä kohtaa katsoisin, että MS on se suurin paha. He voisivat hyvinkin toimittaa viimeisintä Java-yhteensopivuuden turvaavaa logiikkaa käyttöjärjestelmänsä ohessa.

e toimii nikottelematta XP:ssä, kuten n:llä muullakin alustalla. Siinä on yhteensopivaa Java-tukea enemmän kuin tarpeeksi.
Mr. average consumer ei tätä tiedä. Minusta vastuu ei pitäisi edes olla kuluttajalla vaan toimittajalla (MS).

alvelinkäytössä kukaan ei ole kuvittellut vuosiin käyttävänsä Microsoftin Java-ajoympäristöä, koska sen kehitys loppui vuosia takaperin. Miksi Microsoftin nyt pitäisi alkaa uudelleen rakentamaan Java 1.5 (?) yhteensopivaa alustaa ja lisätä se käyttöjärjestelmäänsä, kun jo kerran Sun tarjoaa sellaista?
Rakentaminen on täysin eri asia kuin toimittaminen. Sunlla ei ole tiettävästi mitään toimittamista vastaan. Mikäli tämä kiinnostaa enemmänkin, kehoitan tutustumaan http://www.javalobby.org:n artikkeleihin.

En mitenkään kutsuisi tätä kilpailua Sunin kannalta reiluksi, lähinnä likaiseksi peliksi pahimman kilpailijan kampittamiseksi. Vaikka Microsoftilla löytyykin kaapista useampi luuranko, on sillä tässä asiassa puhtaat jauhot pussissa.
Minusta on hyvä kysyä mistä kaikki sai alkunsa ja sen jälkeen katsomaan jauhojen valkeutta. Kenelläkään ei pitäisi olla epäselvää, että MS aloitti tämän sotkun rikkomalla alkuperäistä sopimusta. Jos joku on halunnut tehdä tästä sopasta monivivahteisen, niin se on MS.

unin argumenteille ei ole teknistä pohjaa, kysymyksessä on vain markkina-asemat ja lakitekniset seikat, joilla asianajajat pompottelevat toisiaan oikeussalissa, ah niin ihanan amerikkalaisen korvausoikeuskäyntikäytännön mukaisesti.
En tiedä mihin kategorisoit kuluttajan. Minusta kuluttajalle jonkin teknologian saatavuuden turvaaminen on myös tekninen argumentti. Olen melko huolissani siitä, ettet selvästi teknisenä ihmisenä ole tätä pystynyt käsittämään.
lokori Re: Epäreilu kilpailu floppaa
lokori, 5.12.2002 17:15:17
Pisteet: 0
Vastaa
Ensinnäkin Microsoftin J++ työkaluilla tehty Java-koodi toimi muilla aluistoilla, jos siinä ei nimeenomaan käytetty Windows-pohjaisia COM-rajapintoja.
jepjep, oli siellä kyllä kaikkea muutakin MS-riippuvaista sälää. Minusta ei ole ongelma jos siellä on jotain, joka toimii vain jollain tietyllä laitealustalla kunhan se on riittävän hyvin dokumentoitu ja on myös vaihtoehtoinen kaikilla alustoilla toimiva toteutus jota voi käyttää jolloin portattavuus säilyy.

Näin on tehnyt myös moni Javalle natiivikääntäjän luonut yritys. GCC:kin tekee muilla alustoilla toimimatonta Java-koodia.
Niinhän tuo tekee, en sitten tiedä mitä järkeä siinä on. Minusta portattavuus on javan keskeinen vahvuus ja alustariippuvainen proggis javalla on ihan typerä ajatus.

Sun haastoi kuitenkin nimenomaan Microsoftin oikeuteen, motiivina halu säilyttää valta-asema Javassa.
Ja MS lähti rikkomaan speksejä ja taivuttamaan pykäliä tavoitteenaan saada itselleen tuo valta-asema. Tasapeli vissiinkin.

Sun Microsystemshän on muuttanut käytäntöään javan kehittämisen suhteen todettuaan ettei pysty yksin säilyttämään valtaa. Java myös houkuttelee Sunin kanssa liittoon muita MS:n isoja kilpailijoita, jotka haluavat pitää MS:n loitolla hommasta.

oikkeuksetta kaikki Java-toteutukset käyttävät Sunin referenssi-implementaatiosta lisenssoitua koodia, josta Sun verottaa ja saa talutusnuoran muihin kehittäjiin.
Onkos tämä nyt oikeasti faktaa? Virtuaalikoneita on ainakin tehneet monet yritykset ihan ilman Sunin koodia. Onhan sen JDK:n kirjaston porttaaminen iso työ, mutta ei mitään mahdotonta.

e, ettei Microsoft sisällyttänyt XP:hen ajanmukaista Java-tukea, on Sunin omaa syytä.
Minusta se on molempien firmojen syytä.

"Sunin mukaan Microsoftin pitää sisällyttää Windows XP:hen ajanmukainen ja yhteensopiva Java-tuki." Kuka tahansa voi hakea Sunin kotisivuilta XP:lle Sunin oman Java ajoympäristön. Se toimii nikottelematta XP:ssä, kuten n:llä muullakin alustalla. Siinä on yhteensopivaa Java-tukea enemmän kuin tarpeeksi.
Tämähän on ollut tilanne XP:n julkaisemisesta asti, eihän Sun tästä olekaan pillastunut. Sun haluaa että XP:ssä joko on oikeasti toimiva VM tai ei VM:ää ollenkaan - minusta ihan oikeutettu näkemys.

En mitenkään kutsuisi tätä kilpailua Sunin kannalta reiluksi, lähinnä likaiseksi peliksi pahimman kilpailijan kampittamiseksi. Vaikka Microsoftilla löytyykin kaapista useampi luuranko, on sillä tässä asiassa puhtaat jauhot pussissa.
No ei ainakaan uutisen tekstin pohjalta ole, jos MS kerran yrittää jälleen tunkea käyttöjärjestelmäänsä "muka-standardia" javaa. Vähän sama juttu kuin nämä CD-standardia rikkovat kopiointisuojaukset joista ei levyn kannessa sanota mitään.

Sunin argumenteille ei ole teknistä pohjaa, kysymyksessä on vain markkina-asemat ja lakitekniset seikat, joilla asianajajat pompottelevat toisiaan oikeussalissa, ah niin ihanan amerikkalaisen korvausoikeuskäyntikäytännön mukaisesti.
Joo rahastahan siinä tietysti on pohjimmiltaan kyse, mutta ei Sun ihan tyhjästä tätä juttua ole vetäissyt.
Sunin hidas java
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 14:43:40
Pisteet: 0
Vastaa
Aika naurettavaahan toi sunin touhu on. Ja ihmetyttää miksi mikki ei saisi tehdä javasta huomattavasti paremmin toivivampaa win alustoilla.

Jos joku erehtyy laittamaan sunin javan koneellensa niin se hidastuu paljon ja java sovelmat toimivat todella hitaasti. Jos sunin java toimisi winxp koneilla hyvin, niin tietenkin sitä voisi käyttää, mut tässä vaiheessa sunin on turha uneksia, että saisi mut vaihtamaan mikin javan sunin omaksi, ja monet muut ovat myös samaa mieltä.

Harmi vain, että mikin javan joutuu etsimään googlella eikä voi ottaa suoraan mikin sivuilta sunin takia.
Re: Sunin hidas java
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 14:50:38
Pisteet: +1
Vastaa
Aika naurettavaahan toi sunin touhu on. Ja ihmetyttää miksi mikki ei saisi tehdä javasta huomattavasti paremmin toivivampaa win alustoilla. Jos joku erehtyy laittamaan sunin javan koneellensa niin se hidastuu paljon ja java sovelmat toimivat todella hitaasti. Jos sunin java toimisi winxp koneilla hyvin, niin tietenkin sitä voisi käyttää, mut tässä vaiheessa sunin on turha uneksia, että saisi mut vaihtamaan mikin javan sunin omaksi, ja monet muut ovat myös samaa mieltä.
Harmi vain, että mikin javan joutuu etsimään googlella eikä voi ottaa suoraan mikin sivuilta sunin takia.
Onko se niin vaikea nyt tajuta mitä tuossa uutisessa on sanottu ja kommenteissakin jo tarkasta kerrottu, eli: javan tarkoitus on olla laitteistoriippumaton mitä microsoftin räpellys _EI_ ole.
Re: Sunin hidas java
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 16:19:53
Pisteet: 0
Vastaa
Eipä ole tullut vielä yhtään java sovelmaa vastaan joka ei olisi toiminut mikin javalla. Tulihan tota sunin javaa kokeiltua kun jotkut "gurut" sitä kehuivat, siitä seurasi se että javaa sisältävien sivujen avaus kesti todella kauan ja jotkut javaa sisältävät sivut tilttasivat koneen kokonaan. Mutta samaa ongelmaa ei ole esiintynyt mikin javalla. Ja ongelma ei johdu koneesta, koska olen tehnyt saman havainnon kymmenillä koneilla. Onko ihmisten niin vaikea hyväksyä, että mikin tuotteet toimivat paljon paremmin?

Mitä se haittaa jos mikki muuttaa javan koodia jos sillä saavutetaan nopeutta luotettavuutta jne.. jos vaan siinä toimii kaikki java sovelmat?

Osoittakaapa mulle java sovelma joka ei toimi mikin javalla?
Re: Sunin hidas java
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 18:41:38
Pisteet: 0
Vastaa

Osoittakaapa mulle java sovelma joka ei toimi mikin javalla?
Ei se pelkkä toimimattomuus, mutta mikkisoftan toteutuksessa on monia reikiä joiden avulla JVM:n muutoin turvallisesta 'sandbox:sta' pääsee ulos. Samaten mikkisoftan kehittämät lisäykset joilla voidaan suorittaa windows-natiivia koodia ovat vähintäänkin arvelluttavat, sekä turvallisuuden, että hyödyllisyyden kannalta.
Re: Sunin hidas java
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 19:14:09
Pisteet: 0
Vastaa
Eipä ole tullut vielä yhtään java sovelmaa vastaan joka ei olisi toiminut mikin javalla. Tulihan tota sunin javaa kokeiltua kun jotkut "gurut" sitä kehuivat, siitä seurasi se että javaa sisältävien sivujen avaus kesti todella kauan ja jotkut javaa sisältävät sivut tilttasivat koneen kokonaan. Mutta samaa ongelmaa ei ole esiintynyt mikin javalla. Ja ongelma ei johdu koneesta, koska olen tehnyt saman havainnon kymmenillä koneilla. Onko ihmisten niin vaikea hyväksyä, että mikin tuotteet toimivat paljon paremmin? Mitä se haittaa jos mikki muuttaa javan koodia jos sillä saavutetaan nopeutta luotettavuutta jne.. jos vaan siinä toimii kaikki java sovelmat?
Osoittakaapa mulle java sovelma joka ei toimi mikin javalla?
No voi jeesus, ehkäpä tämän takia ne eivät juuri toimikaan sunin javakoneella kun ne on tehty ms:n epästandardille "java" vm:lle. Katsos kun niiden ohjelmien on tarkoitus toimia MUILLAKIN kuin vain ms:n "javalla".
Re: Sunin hidas java
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 19:15:56
Pisteet: +1
Vastaa
Mitä se haittaa jos mikki muuttaa javan koodia jos sillä saavutetaan nopeutta luotettavuutta jne.. jos vaan siinä toimii kaikki java sovelmat?
Vika ei ole siinä että siinä toimii kaikki Java-ohjelmat, vaan siinä että MS on lisännyt siihen omia toimintojaan, joita käyttävät ohjelmat ei toimi muissa ympäristöissä.
Mitä itse pitäisit siitä että käytät miljoonia standardiin jonka kantava idea on laitteistoriippumattomuus ja pahin kilpailija tarjoaa tuotetta joka väittää tukevansa standardia mutta käytännössä sitä ei tee?

Osoittakaapa mulle java sovelma joka ei toimi mikin javalla?
No esimerkiksi mikä tahansa mikä vaatii Javan 1.4 version.
Mutta se on kyllä totta että MS:n virtuaalikone on varsinkin GUI-ohjelmissa parempi. Tietenkin jos ei ota huomioon lukuisia turva-aukkoja.
Re: Sunin hidas java
Anonyymi kommentoija, 4.12.2002 15:24:42
Pisteet: 0
Vastaa
Ilmeisestikään et ymmärrä laisinkaan mistä Javassa on kyse... Harmi...

Mikään ei estä sinua asentamasta mikkisoftan versiota heidän JVM:stä ja JRE:st'ä. Älä sitten itke, kun Javalla (oikealla) tehdyt softat ei toimi. Siitä vaan hakemaan "nopeutta" ;-.)

Ja jos kuitenkin päädyt asentamaan toisten tekemän (Sun_n, tai mikä vain speksien mukaan tehdyn) voit olla varma, että yhteensopivuusongelmia et tule kohtaamaan (no, okei, nihilistit voi liisklata nyt ;-). Samoin, eri valmistajien JRE:ssä on nopeuseroja. Siitä vaan tutkiskelemaan ja kokeilemaan...