|
Tiistai, 7.5.2002 Microsoftin 40 miljardin dollarin käteiskassa on maailman suurinVaikka IT-ala on kärsinyt pitkästä alamäestä ja yritysten osakekurssit ovat tulleet vauhdilla alaspäin, Microsoftilla voidaan olla yhdestä asiasta ylpeitä: rahan määrä käteiskassassa vain kasvaa. Microsoft tekee edelleen erinomaista tulosta, josta sen on kiittäminen saavuttamaansa lähes monopolistista markkina-asemaa. Viime vuoden lopullla yrityksellä oli rahaa käytettävissään noin 38,2 miljardia dollaria. Nykyisin määrä ylittää jo 40 miljardia dollaria, sillä kuukausittain kassaan kilahtaa noin miljardi dollaria lisää rahaa.
Lue juttu oma, 7.5.2002 00:19. Lähde: CNN
|
|
Anonyymi kommentoija, 7.5.2002 02:06:34
Tosin ihmetyttää se, että mitä järkeä noin mieletöntä käteiskassaa on pitää - talousexpertti en ole, mutta käsittääkseni silti vähintäänkin outoa ? Luulisin että tuosta kasasta kannattaisi sijoittaa varmasti ainakin 70-80 prosenttia.
Talousihmiset voisivat heittää kommenttia..
lokori, 7.5.2002 07:51:27
Ainakin ne meinas ostaa Nintendon isolla rahalla pois pelikonsolibisneksestä.
Anonyymi kommentoija, 7.5.2002 10:08:44
Zarniwoop, 7.5.2002 10:08:17
Hyväntekeväisyydestä - kyllä MS on hyväntekeväisyyttä harrastanut - suurimmalti Jenkkilässä - mutta yleensä "lahoitukset" ovat edistäneet Windows markkinointia. Esimerkkinä koulut, jotka ilmoittivat hankkivansa Apple -järjestelmät saivatkin yllätttäen BG -säätiöltä suuren lahjoituksen Windows ja Office -lisenssejä ja PC -rautaa. Toimisikohan tuo Suomenkin koululaitoksessa? Vinkki...
Pineapple, 7.5.2002 12:07:05
Anonyymi kommentoija, 7.5.2002 14:06:07
daddymac, 7.5.2002 08:10:11
Tällaisia sanktioita ei esim. monopoliaseman väärinkäytöstä voisi määrätä, mutta mitäpä jos MS pistäisi kuukausittaisita voitoistaan vaikkapa 10% johonkin oikeasti maailmaaparantavaan tekoon kuten nälänhätää kärsivien maiden ruokkimiseen tai tappavien tautien tutkimiseen?
Tämä ainakin saisi - ellei kuluttajia niin ainakin - julkisen sektorin edustajat MS-myönteisemmäksi kun se esittäisi myös pehmeitä arvoja, ja se hyötyisi siitä samalla itsekin, kenties jotain muuta reittiä.
Tulee kovasti kyllä mieleen tuollaisista luvuista menneiden vuosien tapaus Standard Oil, joka nykyisin tunnetaan mm. General Electricsinä, General Motorsina, ja useampana vähemmän tunnettuna firmana. Tässä valossa on oikeasti vaikea kuvitella syitä joiden mukaan MS:ää ei pitäisi pilkkoa, sillä se pystyy tuollaisen käteiskassan voimin valtaamaan alan kuin alan. (hyvänä esimerkkinä parhaillaan meneillään oleva pelikonsolisota)
</antti>
Anonyymi kommentoija, 7.5.2002 10:29:48
Ja tuosta "valtaamaan alan kuin alan"-lausumasta... kysymys ei ole mistään suoranaisesta valtaamisesta vaan yksinkertaisesti bisneksen laajentaminen mahdollisesti tuottaville aloille (esim. ei MS ostanut konsoli markkinoita vaan kehitti sinne oman tuotteensa, vaihtoehdon meille kuluttajille.. ja tiedän kyllä MS:n ostaneen aikoinaan kilpailijoitaan itseensä, mutta sekin on toisinaan näkynyt vain parempana softana ;). Käytännössä, jos sitten minkä tahansa alan kilpailu kuolee sen takia, että MS päätti tuoda omat tuotteensa markkinoille ja lisätä kilpailua, niin sehän tarkoittaa vain sitä, että me kuluttajat saimme vaihtoehdon ja todennäköisesti hyvänkin, jos kyseisen tuotteen myynti tulee "valtaamaan alaa".
Vielä voisin kertoa lopulta oman vaihtoehtoni/ideani tuollaisen käteisvarannon käyttämiseen, niin käytännössä aina pienen hätävaran pitäminen on järkevää, mutta suurimman osan noista varoista sijoittaisin ohjelmistokehitykseen (mihin tuo todennäköisesti meneekin), erilaisiin tuote/palvelu-kokeiluihin ja uusille (mahdollisesti tuottavillekin :) aloille sijoittamiseen.
-"Jos annat nälkäiselle miehelle kalan, niin hän on kylläinen päivän. Mutta, jos annan hänelle ongen ja opetat kalastamaan, niin hän käy ostamassa typerän näköisen kalastushatun" ;)
heko, 7.5.2002 22:38:03
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi
Topy, 8.5.2002 15:34:37
Kuitenkin, olet oikeassa; kyllä meillä on vielä tilaa seisoskella tukevasti maan päällä, mutta käytännössä vain näin viemme 'liikaa' tilaa kaikelta muulta, mikä myös viihtyisi täällä maalla. Tämä meidän nykyinen tyylimme (jatkuessaan tällaisena) tulee luonnollisesti poistamaan osan meistä ihmisistä, mutta ikävää tuossa on vain se, että emme osaa poistua yksin täältä vaan viemme mukanamme huomattavan osan luontoa ja muuta elämää täältä palloltamme. Tuohon olisi hyvä tehdä muutosta tai sitten antaa vain jälkipolvien hoitaa asiat ;).
En kuitenkaan usko tuon toimivan kovinkaan tehokkaasti (saati riittävän nopeasti) juuri pallomme kriittisillä alueilla. Heidän kulttuuri eroaa huomattavasti meistä (kyllä naisten koulutus todennäköisesti auttaisi noihin kulttuurin tuomiin 'ongelmiin', mutta useissa maissa juuri tuo koulutus on estynyt tytöiltä eikä tilanne tule helposti muuttumaan) ja siellä naisten koulutus loppuu siihen, kun tyttö oppii sulkemaan suunsa, tekemään ruokaa, makaamaan jalat levällään sängyllä ja huolehtimaan jälkikasvusta.
Naisten koulutus olisi hyvä ja tehokas keino pysäyttää väestökasvu ja muuttaa maailmaa (lisäksi huomattavasti inhimillisempikin keino kuin, mitä itse olen toisinaan miettinyt meidän varalle ;), mutta olen hieman pessimistinen tuon toteutumisen ja onnistumisen suhteen; en usko meillä olevan aikaa, varaa tai edes koskaan mahdollisuutta noin suurelle ja raskaalle muutokselle.
Kuitenkin, takaisin taas tuon "pääotsikon" alle; MS:n rahoilla voisimme pelastaa 'toistaiseksi' vaikka koko suomen (tai vaihtoehtoisesti jonkin muun osan maailmastamme), mutta koska olemme vain (pieni) osa tätä koko palloa ja kokonaisuutta, niin tulemme aina liikkumaan muiden mukana... halusimme me sitä tai sitten emme. Tiettävästi emme vielä osaa irrottautua kaikista muista ;). Kuitenkin tuollaisia rahasummia voisi hyvin käyttää koko maailman hyväksi (vaikka parastahan olisi, jos he antaisivat tuon kaiken minulle ja tekisivät ainakin yhden ihmisen onnelliseksi.. minä voisin sitten yrittää auttaa muita ja jakaa hetken onnea vihreissä pikku pinoissa.. siis vain rahaa, ei huumeita tai pillereitä ;).
Minusta vaihtoehdot ovat hienoja ja niitä pitäisi olla enemmän, mutta pitää kuitenkin välillä aina muistaa se, että: "Kun ihmiselle antaa täydet mahdollisuudet valita, niin yleensä hän matkii muita". Käytännössä siis, jos haluat muuttaa ihmistä, niin sinun pitää olla joko hyvin läheinen hänelle tai sitten muuttaa kaikia muita.
Ja vielä voisin mainita sen (en tiedä miksi ajaudun aiheesta toiseen ja siirryn hieman saarnaamaan, mutta en voi vain pysäyttää itseäni ;), että viime perjantaina näkemäni "no windows, no problem"-paita (/-aate) voi 'helpottaa' jonkun elämää, antaa sille merkitystä ja näyttää suuntaa, mutta minusta tuo on vain vaihtoehtojen rajoittamista. Kaikella on aikansa ja paikkansa ja minusta windows toimii hyvin peruskäyttiksenä (käyttiksellä pitää minusta onnistua; töiden tekeminen, kirjoittaminen, piirtäminen, webbi-sekoiluit, musiikin tekeminen/kuuntelu, leffojen katselu, pelaaminen ja muut harrastukset... lisäksi sen pitää olla helppo, nopea, yhteensopiva, toimiva ja tarjota mahdollisuudet kaikille kokeiluille), kun taas unix pyörittää paremmin serveriäni (vakaa, vanha ja varma; toistaiseksi ainakin ollut luotettava ja turvallinen). Käyttiksenä joku X tai vastaava ei näillä näkymin pysty koskaan tarjoamaan minulle kaikkea, mitä tarvitsen, joten jääkööt vain pois koneestani.
Vielä tekstiä otsikon alle; jos MS suuntaa noita varoja paremman käyttiksen kehittämiseen, niin minä olen onnellinen =).
Tuo meidän projekti oli kuitenkin suht. optimaalinen asiakkaillemme, kun tarjosimme suoraan edullisia ratkaisuja heidän ongelmiin/tarpeisiin ja kehitimme tuotetta läheisessä yhteistyössä heidän kanssaan (keskustelimme tulevien asiakkaiden kanssa heidän tarpeista ja ideoista, mitkä sitten suunniteltiin, arvioitiin ja priorisoitiin.. noista sitten kehitimme kaikki tarvittavat ja enemmänkin; ajan, kiinnostuksen ja mahdollisesti tulevan tarpeen mukaan).
Tuollainen "vaihtoehtoinen rahoitus" toimi yleisesti meidän ja meidän tekemän 'tuotannon' kannalta ja oli vielä suht. optimaalista asiakkaillemme; meidän pikku 'nyrkkipaja' menestyi ja toimi hyvinkin saadulla rahoituksella, asiakkaidemme ongelmat poistuivat, tuotanto parani ja hekin alkoivat menestyä paremmin (ainakin juuri tuotantonsa suhteen :).
Kyllä tuollainen rahoitus toimii tuollaisten pienempien tuotteiden/ohjelmien suhteen, mutta suurempien kokonaisuuksien tekemiseen ja isompien markkinoiden tavoittamiseksi tarvitaan tuollaista MS:n kaltaista koneistoa ja rahoitusta. Joissain tapauksissa kyse on vain siitä mihin softatuotannolla vain tähtää.. Meillä kävi siten, että saimme "kaiken valmiiksi" ja ihmiset tyytyväisiksi.. se oli sitten siinä ja projektin päättymisen jälkeen piti keksiä jotain uutta (tuon "jotain uutta" parissa sitten nykyisin onkin).
- "A turtle is a terrible thing to stress" //eof
Anonyymi kommentoija, 7.5.2002 12:16:20
Käsittääkseni mainitsemillasi yrityksillä ei ole suoraa yhteyttä Standard Oiliin. Sen sijaan Exxon (Esso), Mobil ja Amoco ovat tuon trustin peruja. Nipottamistahan tämä, mutta kuitenkin...
Anonyymi kommentoija, 7.5.2002 15:29:13
Topy, 8.5.2002 15:47:59
Olen kyllä hieman katkera ja kateellinen, kun minulla menee vielä ainakin pari vuotta, että saan oman ansiotasoni noihin summiin (inflaation nopeuttaminen voisi helpottaa tavoitettani, mutta samalla se poistaisi tavoitteeni merkitystä).
Nooh, katsotaan, mitä tapahtuu.
- "A turtle is a terrible thing to stress" //eof
Pineapple, 7.5.2002 12:04:05
http://www.idg.net/idgns/2001/01/29/BillGatesDonat...
(Bill Gates donates $100 million to AIDS research)
http://www.canoe.ca/Health0105/30_meningitis-ap.ht...
(Gates donates $70 million to develop meningitis vaccine)
http://www.cnn.com/2000/HEALTH/women/12/11/health....
(Gates donates $8.8 million to improve women''s health)
http://www.ippf.org/newsinfo/pressreleases/gatesde...
(Bill and Melinda Gates Foundation donates $3 million grant to meet the needs of South Africa's Youth)
..no, aids-tutkimus, lääketiede ja eteläafrikkalaiset lapsethan tietysti tukevat kaikki vain windowsin asemaa..
Anonyymi kommentoija, 7.5.2002 12:46:18
Niin, siis Bill & Melinda Gates säätiö antaa rahaa hyväntekeväisyyteen, ei Microsoft!
anony, 7.5.2002 15:27:06
Niin, siis Bill & Melinda Gates säätiö antaa rahaa hyväntekeväisyyteen, ei Microsoft!
"Microsoftin tekemä Windows kaatui, Bill Gatesin syy"
Mutta:
"Bill Gates lahjoitti rahaa, miksi MS ei tee mitään hyvää"
Eli Microsoft = Bill Gates, mutta Bill Gates != Microsoft
Anonyymi kommentoija, 8.5.2002 15:26:07
Mutta:
"Bill Gates lahjoitti rahaa, miksi MS ei tee mitään hyvää"
Anonyymi kommentoija, 9.5.2002 16:08:50
(Bill Gates donates $100 million to AIDS research)
http://www.canoe.ca/Health0105/30_meningitis-ap.ht...
(Gates donates $70 million to develop meningitis vaccine)
http://www.cnn.com/2000/HEALTH/women/12/11/health....
(Gates donates $8.8 million to improve women''s health)
http://www.ippf.org/newsinfo/pressreleases/gatesde...
(Bill and Melinda Gates Foundation donates $3 million grant to meet the needs of South Africa's Youth)
..no, aids-tutkimus, lääketiede ja eteläafrikkalaiset lapsethan tietysti tukevat kaikki vain windowsin asemaa..
Anonyymi kommentoija, 11.5.2002 15:26:59
heko, 7.5.2002 22:26:30
Tietäisitkö vielä kertoa, missä määrin Microsoft noudattaa kansainvälisiä työolosuhtesäännöstöjä kehittyvissä maissa?
On hienoa, mutta varmaan myös mukavaa, tehdä kovalla työllä iso omaisuus ja sitten jakaa sitä yksityishenkilönä pois. Mutta kestääkö kantti olla yhtä eettisesti kestävä myös yrityksensä johtajana? Ison firman taakse on aina niin miellyttävää piiloutua. "Maybe it wasn't anybody's fault", sanoo Dickensin kansakin.
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi
Zemial, 7.5.2002 10:07:25
Miksei tällainen yritys voisi kerätä rahaa varastoon huonompia aikoja varten? Miksei tässä voisi olla kysymyksessä ihan yksinkertaisesti mahdollisuus, että he siellä turvaavat omat olonsa sellaista suurempaa lamaa varten. Tai sitten turvataan oma selusta vaikkapa tilanteessa jos syttyy sota tai jotain.
K3lvin, 7.5.2002 14:16:21
heko, 7.5.2002 22:16:04
Opiskelu on vaikeaa, jos näkee nälkää. Kyllä länsimailla on varaa _sekä_ ruokkia ihmisiä, hoitaa niiden tauteja, _että_ kouluttaa niitä.
Jos joku vielä keksii, että oikeastihan nälkäänäkevät on onnellisempiakin kun me kun niillä ei ole länsimaista kulutusmaailmantuskaa, niin sanon kyllä jo *pimps*. Nälkäänäkeviä ei diagnosoida masentuneiksi, allergikoiksi tai anorektikoiksi koska ketään ei kiinnosta diagnosoida niitä muutenkaan.
Heikki http://www.heikkikorpela.fi heikki@heikkikorpela.fi