|
Tiistai, 13.7.2004 Mozilla söi IE:n markkinaosuuttaYhdysvaltalaisen markkinatutkimusyhtiö WebSideStoryn mukaan Internet Explorerin markkinaosuus on laskenut ensimmäisen kerran sitten 1990-luvun selainsotien. Vielä kesäkuun alussa IE:n markkinaosuus oli 95,48 prosenttia, josta se laski heinäkuun alkuun mennessä 94,42 prosenttiin. "Tämä on merkki pienestä kansannoususta, joka nostattaa toivoa avoimen lähdekoodin yhteisössä", toteaa WebSideStoryn analyytikko Geoff Johnston.
Lue juttu oma, 13.7.2004 00:12. Lähde: usatoday.com
|
|
Kommentoi juttua
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 00:30:26
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 02:14:44
Vastaa
Luulisi mäkkikäyttäjien suosivan Operaa kun ovat jo koneen oston yhteydessä päässeet turhan maksamisen makuun.
-3
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 16:06:00
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 17:50:41
Vastaa
tpr, 13.7.2004 04:30:33
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 07:39:44
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 10:59:35
Vastaa
Noin muuten Tietokoneet ovat pahimmillaan niin raivostuttavia vehkeitä, että luulisi niistä löytyvän enemmänkin valinnanvaraa joka makuun. Hyvä kuitenkin että meillä ei ole pelkästään Windowsia, tai pelkästään IE:tä.
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 10:40:40
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 12:09:07
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 14:28:20
Vastaa
Vai et kai vihjaa, että perhe hankkii ohjelmat kazaasta?
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 16:38:37
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 14.7.2004 01:17:05
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 11:48:04
Vastaa
Kyllähän tuo onnistuu. Samalla gesturet muihinkin cocoa softiin:
http://www.bitart.com/CocoaGestures.html
/H
jkarjanl, 13.7.2004 09:43:31
Vastaa
Käytän Firefoxia kolmessa eri Macissä, päivittäin. Eikä ole kaatunut moneen kuukauteen. Mielestäni sen pitäisi riittää todistamaan että FireFoxin Mac -versiossa ei ole mitään perustavaa laatua olevaa vikaa mikä nostaisi v-käyrää. Ennemminkin tekisi mieleni sanoa arvon anonyymille, että "korjaa koneesi" niin ei kaatuile .. ;-)
Ja miksikö käytän FireFoxia enkä Safaria? Mielestäni FireFox on nopeampi sivujen renderoinnissa, ja näyttää sivut keskimääräisesti oikeammin kuin Safari. Ainut huono puoli on se että FireFox kestää ikuisuuden käynnistyä, verrattuna Safariin. Mutta hei, kuka nyt selainta sammuttaa....?
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 10:10:03
Vastaa
jst, 13.7.2004 10:04:08
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 03:34:30
Vastaa
Uskon ja toivon että muutaman vuoden päästä Mozillalla on vankka asema selainmarkkinoilla. Kilpailu on kuitenkin jokaisen wepin käyttäjän eduksi. Firefox alkaa olemaan todella hyvä ja se kehittyy jatkuvasti.
Microsoftin selainta ei tietenkään millään pystytä hävittämään kokonaan niin kauan kuin sen saa osana käyttöjärjestelmää mutta se ei ole tarpeenkaan, päinvastoin. Riittää että muiden selaimien käyttäjiä on niin paljon että heitä ei voida unohtaa. Näin pakotetaan sekä selainvalmistajat että weppileiskaajat pysymään edes jotenkin standardeissa ja taataan riippumattomuus yhdestä valmistajasta.
Hyvä Mozilla!
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 12:10:09
Vastaa
Lisäksi ärsyttävien bugien listaan voisi minun puolestani lisätä "featuren", joka siirtää back-napin painalluksella selaimen edellisen sivun ylälaitaan sen sijaan, että selailu jatkuisi edellisellä sivulla siitä mihin jäätiin. Todella ärsyttävää esim. pitkissä viestiketjuissa.
En ole firefoxia kovin pitkään käyttänyt, ehkä 5-6kk. Ihastuin aluksi sen näennäisen yksikertaiseen käyttöliittymään, mutta nyt noiden epävakauksien ja yleisen käytettävyyden vuoksi olen alkanut harkitsemaan siirtymistä takaisin IE:hen. Ei tämä loppujen lopuksi tunnu olevan juurikaan kevyempi tai nopeampi kuin IE:kään.
-Tomppa-
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 13:40:37
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 15.7.2004 11:32:50
Vastaa
feenix, 14.7.2004 13:34:21
Vastaa
(Joo, latasin tämän ja vaikuttaa ihanan askeettiselta ja nopealta. Surku vain että tässä tekstiboksissa kursori on tekstin päällä kirjoittaessa, ei perässä.)
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 14:02:16
Vastaa
Auttoi ainakin mua ;-)
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 23:43:59
Vastaa
Yritin juuri testata asiaa asentaessani acrobat readeria, mutta käytyäni kaikki asetukset läpi, tulin siihen tulokseen että kai se sitten on helpompaa tallentaa sinne levylle ja ajaa sieltä.
-tomppa-
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 15:11:23
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 21:27:00
Vastaa
http://slashdot.org/articles/04/07/13/1531240.shtm...
Tässä on se minun syyni miksi en käytä IE:tä. Tai paremminkin, miksi en uskalla edes käyttää.
No toki popupestot ja tabit auttaa myös valinnassa.
Anonyymi kommentoija, 14.7.2004 01:33:49
Vastaa
Ehkäpä tässä vaiheessa pitää taas harkita salaliitto+lahjus-kortin heittoa pöydälle..
ressu, 14.7.2004 14:02:45
Vastaa
Krijoitusvihreeni ovat kpiosujattuja.
AdminGZ, 13.7.2004 00:21:32
Vastaa
IRC: Grounded0 @ IRCnet
WWW: http://www.anttipeltola.net/
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 02:33:47
Vastaa
Juu-u, vaihtakoot maccimiehet vaikka lynxiin niin totuus on, että eipä se taida paljoa noissa tilastoissa näkyä.
</antimac>
Mutta positiivista kehitystä, kun vihdoin ollaan saatu oikeasti hyvä ja käytettävä open source ohjelmisto tarjolle. Vielä kun saataisiin esim. Gimppiin (käyttöliittymä) ja OpenOfficeen (yhteensopivuus) vähän professionaalimpi ote..
daimoni, 13.7.2004 05:17:21
Vastaa
Eteen ei vielä ole sattunut samanlaista käyttömukavuutta tarjoavaa (softien integroinnin välillä katsotusta näkökulmasta) kuin KDE. Käytettävyyden toki voi mitata monella tapaa ja tuo softien hyvä integraatio keskenään on oma mittari.
Eniten Mozillan markkinaosuuden kasvaessa herättää toiveita Internetin siirtyminen pikkuhiljaa standardeihin päin. Yhdestä firmasta riippuvat teknologiat pitäisi tiputtaa täysin ja keskittyä avoimiin standardeihin, http://www.w3c.org
Internetin ideahan ei ikinä ole ollut olla Micros0ftnet,, toivottavasti nuo ActiveX-kikkareet yms. MS-teknologiat tippuvat täysin pois. Varsin kiinnostava uusi standardi sen sijaan on Xforms...
-- Anonyymi kommentoija
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 07:47:01
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 08:55:25
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 10:04:13
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 10:51:34
Vastaa
"KDE is a powerful Free Software graphical desktop environment for Linux and Unix workstations."
http://www.kde.org/
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 11:58:40
Vastaa
http://www.kde.org/
feenix, 13.7.2004 13:02:00
Vastaa
KDEtä voisi sanoa käyttöliittymäksi.
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 18:32:42
Vastaa
KDEtä voisi sanoa käyttöliittymäksi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ytt%C3%B6liitt...
KDE on graafinen työpöytäympäristö.
feenix, 14.7.2004 16:13:45
Vastaa
Niin, ja kun kaikki KDE-ohjelmat näyttävät samalta ja toimivat samoin... KDE-projekti on muutenkin vähän enemmän kuin vain työpöytäympäristö. KDEssä on määritelty tietynlainen käyttöliittymä ohjelmille. KDE on siis myös käyttöliittymä.
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 11:41:05
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 09:33:33
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 10:16:35
Vastaa
Lopuksi on pakko todeta etten omista Windowslaseja, mutten myöskään Linuxlaseja. Käytän molempia käyttiksiä ja hyvin olen tullut toimeen.
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 11:02:30
Vastaa
Katsos vaikka tätä:
http://koti.mbnet.fi/website/desktop/mac_os_x_them...
XP + SP1 (uptime 17 päivää) muistin kulutus 112 Mt, bootin jälkeen yleensä alle 100Mt..
Itse käytän töissä Linuxia ja kotona kannettavassa on Mac OS X ja pöytäkoneessa XP. Joten kaikista löytyy kokemusta ja useiden kymmenien vuosien ajalta.
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 12:20:24
Vastaa
Katsos vaikka tätä:
http://koti.mbnet.fi/website/desktop/mac_os_x_them...
XP + SP1 (uptime 17 päivää) muistin kulutus 112 Mt, bootin jälkeen yleensä alle 100Mt..
Itse käytän töissä Linuxia ja kotona kannettavassa on Mac OS X ja pöytäkoneessa XP. Joten kaikista löytyy kokemusta ja useiden kymmenien vuosien ajalta.
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 13:48:48
Vastaa
feenix, 13.7.2004 13:00:34
Vastaa
Joskus käytin vahingossa 128MB muistilla Visual Studiotakin XP:ssä ja tajusin vasta seuraavana päivänä asian. Oli toinen muistikampa heilahtanut irti, mutta hyvin sitä käytti silti moniajavana. Ei ollut kylläkään näin isoja projekteja työn alla kuin nyt, tätä softaa ei 128MB muistilla ajaisi kun pelkkä VS.NET imee sen verran, samoin SQL Server ja itse softa pahimmillaan tuplat tuosta :)
Mutta ihan vapaasti jos haluaa kuvitella XP:n imevän muistia kuin porsas, siitä vain.
Suosittelen muuten asentamaan X:ään sopivat unicode-fontit jotta voit katsella useammalla leikkauksella esimerkiksi arabiaa, venäjää, kiinaa, thaita ja japania. Huomannette miten kivasti imee muistia samantien. 32MB muistilla oleva P150-läppäri toimi X:n kanssa ihan mukavasti mutta heti kun menin tunkemaan fontteja lisää, eipäs enää toiminutkaan kovinkaan tehokkaasti :P
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 14:59:59
Vastaa
menneehän se aika tietysti kahvia juodessa XP:n swappailun lomassa.
daimoni, 13.7.2004 17:17:48
Vastaa
-- Anonyymi kommentoija
daimoni, 13.7.2004 16:22:25
Vastaa
http://koti.mbnet.fi/website/desktop/mac_os_x_them...
-- Anonyymi kommentoija
epeli, 13.7.2004 10:50:14
Vastaa
Nykyisillä muistin hinnoilla ison muistin määrän ostaminen ei ole iso ongelma mielestänim enkä siten nykyisin enää koe muistia ongelmaksi. Lisää ostetaan, jos sitä tarvitaan.
daimoni, 13.7.2004 16:20:20
Vastaa
Ja sitten vähän opetusta: Gnome eikä KDE eivät todellakaan ole ikkunamanagereja, joka puolestaa WindowMaker on. KDE ja Gnome ovat kokonaisia työpöytäympäristöjä joilla on omat kehitysframeworkkinsa, metacityn ollessa Gnomen ikkunamanageri ja Kwinin kde:n ikkunamanageri.
Ja nopeuteen: KDE 3.2 on todella nopea, Gnome on järkyttävän hidas kasa paskaa, ja Gnomelle softien kehittäminen on yhtä hiilillä tanssimista. Parsisivat edes jollain purkalla sen kehitysalustansa kasaan että edes leikkisi näyttävänsä yhtenäiseltä. Ja se dokumentaatio? No toki voi lukea hei gnomen sourceja?!? Vertaappa vain miten hommat on hoidettu KDE:n puolella (jos nyt softia kehität)
Ja mitä tulee siihen muokattavuuteen, palataan asiaan kun Gnome oikeasti tarjoaa configuroitavuuden eikä oleta että käyttäjä on tyhmä. Kiitos ei.
-- Anonyymi kommentoija
Zetbo, 13.7.2004 11:08:27
Vastaa
Sitte itse selaimiin. Firefox on on minun makuuni niin Windowsissa kun Linuxissakin. Toivottavasti nämä standardeja tukevat selaimet pääsevät valloileen, ettei websivujen kehittäjien tarvitse aina muistaa niitä IE:n käyttäjiä joilla on esim. CSS paskana jne.
feenix, 13.7.2004 12:47:53
Vastaa
Mutta oikeasti, KDE-porukka on ottanut lähtökohdaksi järkevästi konsistenssin ja siitä pidetään huolta hyvin. Ja monesti myös ei-perus-KDE-softatkin tottelevat suunniteltuja tapoja tehdä asiat, joten homma toimii mainiosti. Vielä kun niiden softien taso alkaisi olla sellainen että niitä voisi käyttää kunnolla :P
daimoni, 13.7.2004 16:25:40
Vastaa
Joo, C# on kielenä mielenkiintoinen ja Mono on ystävä. Olen viimeaikoina alkanut C#:ia opetella Monon kanssa (niin win kuin linuxkin) ja C# vaikuttaa varsin pätevältä kieleltä. Vielä kun saisivat QT#:in pois alphatasolta. Lähinnä vanhasta tottumuksesta tulee edelleen iskettyä se -> pisteen sijaan ja sitten ihmetellään miksei toimi.. :)
-- Anonyymi kommentoija
Moose, 13.7.2004 10:57:12
Vastaa
Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, ja kolmas Firefoxista. Mutta mistä kukainenkin pitää jossain selaimessa, ja inhoaa toisessa? Tarkoituksena ei ole siis kerätä "M$ sucks" tason kommentteja, vaan oikeita KÄYTTÖKOKEMUKSIA. (Esim. itse en ole Firefoxia käyttänyt niin paljon että voisin kommentoida)
Explorer
+ Sivut näkyvät niinkuin pitääkin (=sivut suunnitellaan yleensä ensisijaisesti Explorille)
+ Integraation muun käyttiksen kanssa (esim. kovalevyn selaaminen)
+ Mahdollisuus laajennuksiin (=Avant Browser)
- Hidas renderöimään sivuja
- Rajoittuneet ominaisuudet ilman laajennuksia
- Lievästi epäväkaa (ei mitään verrattuna vanhoihin versioihin, mutta ei se vieläkään mikään kivijalka ole)
Opera
+ Ominaisuudet (tabbed browsing, mouse gestures, popup blocking)
+ Pluginit + skinnaus
- Näyttää jotkin sivut "väärin"
- Hitaampi käynnistämään kuin Explorer
- Maksullinen (mainokset rekisteröitymättömässä versiossa)
- Epävakaa (ainakin allekirjoittaneen systeemissä 7.11 kaatuilee jatkuvasti)
Ise jätin listastani tarkoituksella pois tietoturva-asiat, koska niistä minulla ei ole kokemusta minkään selaimen osalta. Esimerkiksi paljon parjattu IE on toiminut moitteetta Norton Internet Securityn avustuksella.
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 11:53:26
Vastaa
yleensä ensisijaisesti Explorille)
feenix, 13.7.2004 12:29:19
Vastaa
IE on tosiaan jäänyt jalkoihin CSS:ssä rankasti, monet mukavat pikkuominaisuudet (kuten max-width jne) olisivat ihan mukavia, mutta eipä vielä ole. Olen kai muutenkin niin omituinen kun tabit eivät kiihota, gesturet tuntuvat vain bittien tuhlaamiselta jne.
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 12:23:55
Vastaa
IE
+ Rikkinäisen HTML:n sieto. Totta tietysti on, että jos IE ei rikkinäistä HTML:ää niin auliisti söisi, sen osuus varmasti kovasti lähtisi maailmasta pienenemään, mutta niin kauan kuin suuruusluokkaa 90% maailman webbisivuista on jossain määrin rikkinäistä (äx)hötömlöä, tämä ominaisuus on loppukäyttäjän kannalta erittäin hyvä. Huonojen sitebuildereiden lisäksi nimittäin monet ihku-ihanat julkaisujärjestelmät ja wannabe-julkaisujärstelmät (esimerkiksi kaikkien rakastama Notes) tuottavat todella rikkinäistä koodia, jonka kanssa valitettavasti monen ihmisen on elettävä koska elämme reaalimaailmassa emmekä täydellisten standardien ideaalitodellisuudessa.
+ Monet pienet käyttöliittymäfeaturet jotka ovat vuosien käytön aikana iskostuneet selkärankaan. Nykyisin kyllä Firefox on vissiin jo enimmät näistä kopioinut ja hyvä niin, mutta pitkään esimerkiksi uuden ikkunan avaaminen Shift-klikkaamalla linkkiä puuttui muista selaimista. Itse en kaipaa tabbed browsingia mutta nämähän ovat maku-/tottumuskysymyksiä.
+ VBScript. Avoimen internetin puolella tuo on useimmiten pelkkä potentiaalinen tietoturvariski, mutta intranetissä ja muussa sisäverkkokäytössä yllättävän tehokas työkalu.
+ Selainlaajennukset.
+ Microsoftin omilla (iivil epästandardeilla, tiedetään tiedetään) CSS-lisäyksillä saa hauskoja karkkiefektejä aikaiseksi jos sellaisista tykkää (filtterit, transitiot ym.). =)
+ Automaaginen päivitettävyys windowsupdaten kautta.
- Reikäisyys (tai ainakin se että niitä reikiä jatkuvasti löytyy, en hetkeäkään epäile etteikö esim. Operassa ole kymmenittäin löytymättömiä reikiä). Itselle tämmöisenä semivalistuneena käyttäjänä ei mahdoton ongelma kun osaa varoa tiettyjä asioita ja muistaa vierailla säännöllisesti windowsupdatessa, mutta esim. just eilen koneista ei paljoakaan ymmärtävälle kaverille konetta asennellessa jemmasin suosiolla IE:n jonnekin Start-menun kätköihin ja desktopille & quick launch bariin jätin vain Firefoxin.
- Hiukka raskas verrattuna kilpaileviin selaimiin, ei kylläkään nykyisillä pöytäkoneilla ole mikään issue.
Firefox
+ Paras CSS-tuki tällä hetkellä. Tosin rehellisyyden nimissä on todettava että pienenpieniä bugeja on siinäkin tullut vastaan.
+ Mukavan virtaviivainen ja nopea käyttää, IE:stä pöllitty parhaat käyttöliittymäjutut and then some ja yhdistetty nopeaan rendausengineen.
+ Kivoja pikkufeatureja kuten asetusten importtaus IE:stä, omien hakujen konffaus suoraan address bariin jne.
+ Hyvät developer-työkalut sitebuilderille.
- Kaikkien rasittavien nörttien suosikki, ei millään haluaisi leimautua siihen joukkoon. =D
Opera
+ Nopea ja kevyt.
+ Tukee monia vanhoja epästandardeja IE-ominaisuuksia eli pärjää rikkinäisen HTML:n kanssa paremmin kuin Firefox.
- Huonoin CSS-tuki tällä hetkellä de facto. En tiedä mitä "viralliset" tilastot sanovat mutta jokapäiväinen sivujen vääntäminen on osoittanut että IE + Firefox sivut saa skulaamaan helposti, Operan kanssa menee yhtenään rautalangan vääntämiseksi. CSS-tuki on jopa tietyiltä osin heikentynyt uusimmassa versiossa aiempiin verrattuna, WTF?
- Buginen. Kaatuilee välillä ikävästi.
- Haluaa esiintyä IE:nä mutta ei sitten kuitenkaan pysty hanskaamaan kaikkea sitä mihin IE kykenee. No, tämän featuren saa tietysti pois päältä.
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 14:28:59
Vastaa
-Huonoa Mozillassa (netscape jne) on se että esim. flashia käyttävissä saiteissa ne käyttävät embed-tagia ja ainakaan perusasetuksilla selain ei suostu päivittämään flash-laajennusta, jolloin joutuu tekeen oman päivitys ilmoituksen... mikä on aika turhaa. Muuten olen varsin tyytyväinen Mozillaan - adware ja spyware ei ole ollut riesana enää vähään aikaan. Ja muutenkin, aina kun kavereille asentelen koneen kuntoon, niin IE:n nakkaan pois ulottuvilta... säästyy monelta harmilta - etenkin kun tietää millaisilla sivuilla ne kuitenkin surffailee ja mitä "tartuntoja" niiltä saa. Ja onpa siitä itsellekin iloa, popup killeri estää turhien ikkunoiden syntymisen ja saa rauhassa keskittyä olennaiseen, kuvien katseluun. :D
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 18:04:17
Vastaa
>ilmoituksen... mikä on aika turhaa.
Tuo objectin sisältämä päivitysmekanismi perustuu ActiveX :ään. Näinä aikoina en laskisi pelkästään sen varaan, että käyttäjillä on uusien ActiveX komponenttien lataus sallittu.
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 17:11:40
Vastaa
Nykyään olen sitten huomaamattani tottunut siihen. On kätevää jos on sivulla missä on linkkejä joita haluaa mennä lukemaan + tekstiä jota haluaa lukea, mutta linkkien lataaminen kestää. Tabbeihin avautumaan linkkien takaa löytyvät sivut ja jatkan tekstin lukemista. Tabeista näkee kätevästi milloin sivu on latautunut ja pääsee suoraan lukemaan eteenpäin.
Sitten lopuksi yleensä on niin, että ne linkkisivut haluaa sulkea, mutta jättää pääsivun auki. Taas homma hoituu helposti haluttua tabia klikkaamalla oikealla napilla ja valikosta "sulje muut tabit".
Nykyään jos IE:tä joutuu käyttämään, niin yrittää hädissään etsiä että mitenkäs mää sain ton linkin aukeamaan uuteen tabiin. Ja tulee sitten mielessä ajatelleeksi "paska selain" yms.
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 17:05:32
Vastaa
Anonyymi kommentoija, 14.7.2004 10:15:15
Vastaa
Explorer
+ Sivut näkyvät niinkuin pitääkin (=sivut suunnitellaan yleensä ensisijaisesti Explorille)
+ Integraation muun käyttiksen kanssa (esim. kovalevyn selaaminen)
+ Mahdollisuus laajennuksiin (=Avant Browser)
Ps. kyllä, niitä web-maileja on pakko käyttää, muuta vaihtoehtoa ei ole, enkä voi itse siihen vaikuttaa.
spaceGoose, 13.7.2004 11:51:20
Vastaa
Itse testailen sivustoja tehdessäni Mozillan (1.7), Firefoxin 0.8 (ja .09), IE6 sekä Operan uusimman version kanssa ja parhaiten sivut näkyvät Firefoxilla jos tekee esim. XHTML 1.0 validoitua koodia ja latautuu myös nopeiten.
Firefox
+ Tabs
+ Yksinkertaisuus (käyttöliittymässä)
+ nopeus
+ Erilaiset vänkeät pluginit ja skinit
- 0.9 version epävakaus (0.8 toimii mahtavasti)
IE6
+ Yleinen standardi. Jos tehdään kotisivut jotka näkyvät hyvin IE6, on todennäköisintä että suurin osa kävijöistä ovat tyytyväisiä. Tosin ne äänekkäimmät ovat aina niitä Mozillan ja Operan käyttäjiä.
+ Mahdollistaa erilaiset efektit (scrollbar värin vaihto jne.)
+/- Armollinen huonosti koodatuille kotisivuille.
- Ei sisällä oikein mitään muuta mitä toisista selaimista ei löytyisi.
- Missä hitsissä viipyy IE:n Tabs ominaisuus? Inhoan Start-valikon ryhmitys ominaisuutta ja se ei ole sama asia kun selaimen "sisällä" olevat lehdykät.
Opera
+ Uusin versio on tyylikäs ainakin tämän käyttäjän silmään
+ Tabs
- Ei sisällä oikein mitään sellaista peruskäyttäjälle jota ei löytyisi esim. Firefoxista, Mozillasta tai IE:stä.
- Maksullinen!
- Aiheuttaa satunnaista kaatuilua. Luulisi että jos selaimesta maksaa se olisi stabiili.
IE:n jokainen versio on edeltäjäänsä raskaampi käyttää ja aina vaan enemmän integroituja komponentteja joista suurin osa on turhia (media player jne.) Käyttäjälle ei anneta vaihtoehtoa asentaa täysin minimaalista settiä ilman mitään integroituja komponentteja. Firefoxissa tämä on minusta hienosti hoidettu pluginien kautta. Ne jotka tarvii lisäominaisuuksia saa niitä ja ne jotka haluaa minimalistista selainta, Firefox sen tarjoaa.
En itse ole koskaan ollut mikään suuri selain lojalisti. Käytän yleensä sitä mikä on hyvä, nopea ja yksinkertainen ilman mitään sen suurempia koristeita. Selaimelle tulostuva sisältö kun on se ensisijainen asia ja että se ilmestyy ruutuun mahdollisimman nopeasti.
Popup blockereista sun muista en niin välitä. Suurin osa sivuista ei edes lataudu jos on popup killeri päällä, joten en oikein tiedä kumpi on parempi/pahempi.
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 12:03:37
Vastaa
spaceGoose, 13.7.2004 12:44:21
Vastaa
Mikä tässä minua ärsyttää on se, ettei tilastot ole siinä mielessä reiluja. Pitäisi käyttöjärjestelmään olla asennettuna kaikki suurimmat selaimet ja näin testata mitä ihmiset käyttää, mutta kun käyttöjärjestelmän mukana tulee IE ja Windows on johtavin käyttöjärjestelmä maailmassa, on vain loogista tulla johtopäätökseen jossa IE on käytetyin selain. Mutta onko se "suosituin"?
On paljon ihmisiä, jotka eivät vaivaudu lataamaan mitään ohjelmaa netistä vaikka olisi ilmainen jos se lötyy jo valmiina koneelta ja saatikka sitten päivittää niitä. Ellei kyseessä ole jokin todella kriittinen ja suurta julkisuutta saama vika, suurin osa ihmisistä eivät vaivaudu päivittämään edes IE:tä saatikka sitten muita selaimia koska kaikki eivät välttämättä tiedosta tietoturva-aukon riskin vakavuutta.
Ai että jos olisikin sellainen Windows asennus jossa käyttäjälle annettaisiin vaikka 4 kuvaketta joista painaa. IE, Mozilla, Firefox ja Opera. Ja asennus ohjelma lataisi ja asentaisi saman tien uusimman selaimen samalla kun asentaa käyttöjärjestelmään. Pipe dream ;)
onnenpekka, 13.7.2004 18:50:15
Vastaa
http://secunia.com/advisories/12048/
feenix, 13.7.2004 12:37:43
Vastaa
Ja onhan Longhornin IE:ssä jo popup-estokin, SP2:ssa ei taida tulle.
Moose, 13.7.2004 12:27:54
Vastaa
daimoni, 13.7.2004 16:07:13
Vastaa
-- Anonyymi kommentoija
Moose, 13.7.2004 16:55:24
Vastaa
daimoni, 13.7.2004 17:15:14
Vastaa
-- Anonyymi kommentoija
Nakkel, 13.7.2004 12:02:01
Vastaa
Mikä siinä on ettei sitten saada järjestelmää jossa hommat toimii juuri niinku käyttäjä/tekijä/muu haluaa? Ymmärrän kyllä ettei nykypäivän turvonneet käyttikset (myös linux, ettei win peelojen tarvi narista) ja rautakirjo ole sitä ihan helpointa tavaraa yhteensovittaa.
Kauhiasti saa aina lukea sitä kuinka joku kertoo ruusunkuvin varustettua proosaa siitä kuinka hänellä ohjelma X toimii niiq unelma ja itse kokeilee niin paskaa tuuttaa segfaulttia (tai mikälie) bsodia tai pommia. Onko tietokoneiden tulevaisuus sitten sellainen että aletaan merkitsemään laitteiden ja softien kylkiin tarkat tuoteselosteet jotta missä ne toimivat.
"Toimiakseen oikein, tämä API Säteily 9700 vaatii Emomemo 4353EET emolevyn, Kinkston TRUFCK666 muistia ja Meriportti kovalevyn toimiakseen oikein. Käyttöjärjestelmänä pitää olla Windows XP Fin PRO SP9+SMS build 7234 tai OmaLinux 6.66 2.24.66 kernelillä ja isobitti laajennuksella"
Olisihan se eri hupaisaa juu. Riittäisi kun tätä kaatuilu kummallisuutta esiintyisi vaikka vain Windowsin alla, mutta ei. Ihan sama mitä siellä ajaa alla niin nax pox pelistä pois ohjelmat kaatuilee. Sevosta on itseä ehkä turha syyttää, on sitä jonkin aikaa tullut tapeltua näiden kanssa ettei se ammattitaidosta kiinni ole. Nyyh.
Rasittavinta olemassaoloa voi vähentää vuodattamalla asioita sektorissa.
Missä viipyy se järjestelmä ja rauta jossa ohjelmat toimii niinku tekijä on sen tarkoittanut? Osaisiko joku ohjelmointiin paremmin perehtynyt sanoa, mikä v***u siinä on niin vaikeeta saada se toimimaan? Loppuisi nekin narinat että "ei toimi mulla". Mulla ja pulla, voi hyvänen aika kun agressiot nousee taas. Verenpaine... Rauhoittavia... 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10... Puuh...
Turun sinappi.
Toivottavasti nyt ollaan tyytyväisempiä. Ei ollut capitaaleja kuin suunnilleen oikeissa kohdissa ja vain muutama kirosana. :D
Anonyymi kommentoija, 13.7.2004 14:00:17
Vastaa