Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Sunnuntai, 9.6.2002

MPA sulki Internetissä elokuvia levittäneen Film88.comin

Noin vuosi sitten Yhdysvaltalaisen elokuvateollisuuden etuja valvova Motion Picture Association of America (MPAA) sai suljettua Internetissä elokuvia levittäneen Movie88.comin. Movie88.com rikkoi törkeästi tekijänoikeuksia levittämällä käyttäjille Hollywood-elokuvia yhden dollarin kappalehintaa vastaan.

Viime huhtikuussa yritys avasi palvelunsa uudelleen osoitteessa Film88.com, mutta tällä kertaa toimintaa johdettiin Iranista käsin. MPAA käytti lyömä-aseenaan kansainvälistä elokuva-alan yhteistyöjärjestöä MPA:ta, joka sai Hollantilaisen ISP:n sulkemaan Film88.com-palvelun. MPAA:n onneksi Film88.comin palvelimet oli sijoitettu kansainvälisiä tekijäinoikeuslakeja kunnioittavaan valtioon.

Film88.com ei edelleenkään näe omassa toiminnassaa mitään väärää. Palvelun etusivulla julkaistun viestin mukaan Film88.com oli valmis maksamaan 30 prosenttia vuokraamiensa elokuvien tuloista elokuvastudioille, mutta studiot olivat kieltäytyneet tarjouksesta. Film88.comilla ei enää ole suunnitelmia jatkaa toimintaansa.

Lue juttu oma, 9.6.2002 23:58. Lähde: ZDNet
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 19 uutta / 19 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
hopo hopo
Anonyymi kommentoija, 10.6.2002 08:00:23
Pisteet: +1
Jos elokuvan streamia voi katsoa, niin kylla sita voi sopivalla ohjelmalla tallettaakin. Ihan oikea TV-kuvakin on streamia, mutta joskus telsun keksimisen jalkeen keksittiin laitteita sen kuvan tallettamiseen. Nain on aina kaynyt, ja kay edelleenkin.
ewrjkl
Anonyymi kommentoija, 10.6.2002 08:59:39
Pisteet: 0
isot studiot eivät halua romuttaa nykyistä rahakasta systeemiä.

ensin myydään esim tv-sarjoja ympäri mailmaa ja vasta kun ollaan imuroitu maximitulot, julkaistaan dvd-versiot ostettavaksi. tämä johtaa siihen että vain "sikavanhoja" sarjoja tulee dvd:lle. star trek : tng vasta nyt!

jos tv-sarjoja/leffoja voisi imuroida netistä, jäisi välistävetäjiä pois ja se ei studioille/jälleenmyyjille käy.
Re: ewrjkl
Anonyymi kommentoija, 10.6.2002 10:15:28
Pisteet: 0
ensin myydään esim tv-sarjoja ympäri mailmaa ja vasta kun ollaan imuroitu maximitulot, julkaistaan dvd-versiot ostettavaksi. tämä johtaa siihen että vain "sikavanhoja" sarjoja tulee dvd:lle. star trek : tng vasta nyt!
Kaikkien sarjojen julkaisu ei dvd:llä ole välttämättä oikeasti taloudellisesti kannattavaa (no tng varmasti on kyllä..). Esimerkkinä tuo on sinällään huono koska paljon tuoreempia sarjoja löytyy dvd:ltä ( vaikkapa Sopranos, Oz tulossa, Farscape jne ). Tosin - ei aina euroopassa :(.

jos tv-sarjoja/leffoja voisi imuroida netistä, jäisi välistävetäjiä pois ja se ei studioille/jälleenmyyjille käy.
Niitähän VOI imuroida jo nyt niin paljon kuin jaksaa. Kyse on siitä, ettei laillisia vaihtoehtoja edes ole vaikka kysyntää varmasti olisi.
Re: ewrjkl
Anonyymi kommentoija, 10.6.2002 11:42:45
Pisteet: 0
Niitähän VOI imuroida jo nyt niin paljon kuin jaksaa. Kyse on siitä, ettei laillisia vaihtoehtoja edes ole vaikka kysyntää varmasti olisi.
totta, varsinki enterprisea tulee imutettua. olisin valmis maksamaan niistä jotta saisin laillisen version, mutta kun ei.....

ja suomen töllöön tuo sarja tulee varmaankin syksyllä 2014 ja sitä esitetään mtv3 kanavalla sunnuntai aamuna 10.30 noin 1.4 seasonia ennenkuin lopetetaan......
Pineapple Re: ewrjkl
Pineapple, 10.6.2002 12:16:12
Pisteet: 0
totta, varsinki enterprisea tulee imutettua. olisin valmis maksamaan niistä jotta saisin laillisen version, mutta kun ei.....
Olisitko ? Mikset sitten käy ostamassa VHS-kasettina ? Ensimmäinen kasetti on rellattu ja lisää tulee kokoajan.
Pineapple
Re: ewrjkl
Anonyymi kommentoija, 10.6.2002 14:45:14
Pisteet: 0
totta, varsinki enterprisea tulee imutettua. olisin valmis maksamaan niistä jotta saisin laillisen version, mutta kun ei.....
Olisitko ? Mikset sitten käy ostamassa VHS-kasettina ? Ensimmäinen kasetti on rellattu ja lisää tulee kokoajan.
Tulisiko mieleen, että netin kautta on nopeampaa/kätevämpää/helpompaa kopioida elokuva/tv-sarjan jakso kuin etsiä ensin kauppa jossa tuota myydään VHS-kasettina, sen jälkeen miettiä miten sinne pääsee, mennä sinne, ostaa kasetti ja tulla takaisin kotiin? Netistä voi laittaa vaikka yön aikana tulemaan useammankin tv-jakson. Ja katsominen tapahtuu parilla hiiren painalluksella, ei tarvitse leikkiä hitaasti kelautuvien kasettien ym. roskan kanssa. Isosta televisiostakin niitä voi katsoa, jos vetää koneesta piuhan tv:hen.
Pineapple Re: ewrjkl
Pineapple, 10.6.2002 17:21:01
Pisteet: 0
Tulisiko mieleen, että netin kautta on nopeampaa/kätevämpää/helpompaa kopioida elokuva/tv-sarjan jakso kuin etsiä ensin kauppa jossa tuota myydään VHS-kasettina, sen jälkeen miettiä miten sinne pääsee, mennä sinne, ostaa kasetti ja tulla takaisin kotiin? Netistä voi laittaa vaikka yön aikana tulemaan useammankin tv-jakson. Ja katsominen tapahtuu parilla hiiren painalluksella, ei tarvitse leikkiä hitaasti kelautuvien kasettien ym. roskan kanssa. Isosta televisiostakin niitä voi katsoa, jos vetää koneesta piuhan tv:hen.
Eli ongelma ei olekkaan "Ostaisin jos olisi saatavilla" vaan "Ostaisin mutta siitä on liikaa vaivaa".
Pineapple
Re: ewrjkl
Anonyymi kommentoija, 10.6.2002 18:37:20
Pisteet: 0
Eli ongelma ei olekkaan "Ostaisin jos olisi saatavilla" vaan "Ostaisin mutta siitä on liikaa vaivaa".
ostaisin jos olisi saatavilla. siihen kyllä liittyy myös se kuinka paljon ne maksavat. ei terroristikaan osta ydinpommia vaikka kuinka sen haluaisi jos hinta on gabiljoona dollaria + postikulut. mutta niillä joilla isä maksaa, ei tälläisiä ajatuksia tokia tarviksekaan olla......
Re: ewrjkl
Anonyymi kommentoija, 10.6.2002 22:39:46
Pisteet: 0
Eli ongelma ei olekkaan "Ostaisin jos olisi saatavilla" vaan "Ostaisin mutta siitä on liikaa vaivaa".
Ongelman toinen nimi "vhs on roskaa". Itse voisin warettaa tv/videorippejä mutta niin huonolaatuisesta tavarasta en ole enää valmis maksamaan saati sitten säilyttämään jossain esim. tuollaista 7 kauden vhs-pakettia.

Tekniikka ajaa tässäkin ohi tarjonnasta.

Nojoo..menee ohi aiheesta. Hyvälaatuinen imutettava versio kohtuuhintaan ei olisi hassumpi keino hankkia sarjojaleffoja whatever.
Re: ewrjkl
Anonyymi kommentoija, 10.6.2002 18:33:18
Pisteet: 0
totta, varsinki enterprisea tulee imutettua. olisin valmis maksamaan niistä jotta saisin laillisen version, mutta kun ei.....
Olisitko ? Mikset sitten käy ostamassa VHS-kasettina ? Ensimmäinen kasetti on rellattu ja lisää tulee kokoajan.
ehkä siksi että yksi kasetti maksaa 160 markkaa ja sisältää 2 jaksoa. näin ollen yhden kauden hinnaksi tulee
2080mk > kaikki 7 kautta = 14560mk. reilua ????

ostan kuitenkin tuon sarjan dvd:nä itselleni kunhan se ilmestyy. mutta pitäisikö minun ihan oikeasti odottaa 12 vuotta nuiden dvd:versioiden julkaisua......?
Pineapple Re: ewrjkl
Pineapple, 10.6.2002 20:19:12
Pisteet: 0
ehkä siksi että yksi kasetti maksaa 160 markkaa ja sisältää 2 jaksoa. näin ollen yhden kauden hinnaksi tulee
2080mk > kaikki 7 kautta = 14560mk. reilua ????
Reilusta en tiedä - mutta turha väittää etteikö niitä olisi saatavilla, tai puolustaa warettamista sillä.

ostan kuitenkin tuon sarjan dvd:nä itselleni kunhan se ilmestyy. mutta pitäisikö minun ihan oikeasti odottaa 12 vuotta nuiden dvd:versioiden julkaisua......?
Saattaa mennä vielä muutamia vuosia, koska sarja on niin tuore ja se on kuitenkin tarkoitettu syndikaatioon, eli myytäväksi muille kanaville. Jos siitä tulee DVD-julkaisu samantien, se ryssinee jossain määrin innostusta ja vähentää potentiaalista katsojakuntaa. Paljon tosin vaikuttaa sekin miten esim TNG-boksien myynti vetää, ja miten sarja menestyy televisiossa.
Pineapple
Re: ewrjkl
Anonyymi kommentoija, 10.6.2002 20:24:39
Pisteet: 0
Reilusta en tiedä - mutta turha väittää etteikö niitä olisi saatavilla, tai puolustaa warettamista sillä.
pilkunnussimisen juhlaa taas.
okei, "jos vain olisi saatavilla hintaan joka ei olisi keskivertopalkansaajalle liian suuri summa/jakso". happy now?
Hiukan harhaan johtava uutinen.
kurt, 10.6.2002 02:38:42
Pisteet: 0
Suomennos johtaa lukijaa harhaan, sillä lähteessä lukee, että elokuvia streamattiin internettiin eikä niitä voinut tallentaa koneelle talteen. Levittää sana on siis ehkä huono tässä yhteydessä. IMHO. Mitä mieltä te olette?
Morrigu Miksei vastaavaa mutta laillista ?
Morrigu, 10.6.2002 08:17:02
Pisteet: +1
Miksei netistä saa laillisesti elokuvia? Tässä olisi loistava bisnesidea, ja dollarin hintakin kuulostaa hyvältä. Tuskinpa elokuvayhtiöille jää hirveesti käteen näistä 30mk:n videovuokraamoistakaan.

Tuo stream-tekniikka ei tosin kuulosta kovinkaan hyvältä, kuvanlaatu ei varmaankaan ole kovin hyvä. Sensijaan leffat voisi ensin siirtää käyttäjän koneelle, kooltaan esim 600 MB, ja käyttäjä katsoo elokuvan vasta kun se on siirretty.

Luulisi kunnollisen kryptauksen tekemisen olevan täysin mahdollista, niin ettei tuota elokuvatiedostoa voida levittää edelleen tai säilyttää koneella pitempään ja katsoa useampia kertoja.
Re: Miksei vastaavaa mutta laillista ?
Anonyymi kommentoija, 10.6.2002 14:35:43
Pisteet: 0
Miksei netistä saa laillisesti elokuvia? Tässä olisi loistava bisnesidea, ja dollarin hintakin kuulostaa hyvältä. Tuskinpa elokuvayhtiöille jää hirveesti käteen näistä 30mk:n videovuokraamoistakaan. Tuo stream-tekniikka ei tosin kuulosta kovinkaan hyvältä, kuvanlaatu ei varmaankaan ole kovin hyvä. Sensijaan leffat voisi ensin siirtää käyttäjän koneelle, kooltaan esim 600 MB, ja käyttäjä katsoo elokuvan vasta kun se on siirretty.
Luulisi kunnollisen kryptauksen tekemisen olevan täysin mahdollista, niin ettei tuota elokuvatiedostoa voida levittää edelleen tai säilyttää koneella pitempään ja katsoa useampia kertoja.
Sitten kun vielä voisi maksaa muutenkin kuin luottokortilla niin voisi köyhempikin vuokrata/ostaa.
janilxx Re: Miksei vastaavaa mutta laillista ?
janilxx, 10.6.2002 08:33:15
Pisteet: 0
Tuskinpa elokuvayhtiöille jää hirveesti käteen näistä 30mk:n videovuokraamoistakaan.
Jostain joskus luin, että 1 vuokrafilmi maksais vuokraamolle jonkun 1000mk (hinta voi kyllä olla pielessä, kun se ei ole varma muistikuva)
Re: Miksei vastaavaa mutta laillista ?
Anonyymi kommentoija, 10.6.2002 10:01:45
Pisteet: 0
Tuskinpa elokuvayhtiöille jää hirveesti käteen näistä 30mk:n videovuokraamoistakaan.
Jostain joskus luin, että 1 vuokrafilmi maksais vuokraamolle jonkun 1000mk (hinta voi kyllä olla pielessä, kun se ei ole varma muistikuva)
Mulla on samanlainen kuva, eli kun vuokraamo haluaa vuokrata filmiä, se ostaa vuokrausoikeudellisen kopion, joka maksaa jonkun 150-200 euron tietämillä. Ja Studio saa siitä sitten ison osan.
Morrigu Re: Miksei vastaavaa mutta laillista ?
Morrigu, 10.6.2002 11:03:07
Pisteet: 0
Jostain joskus luin, että 1 vuokrafilmi maksais vuokraamolle jonkun 1000mk (hinta voi kyllä olla pielessä, kun se ei ole varma muistikuva)
Jotain tuota luokkaahan se taitaa olla. Eli filmi pitää vuokrata yli 30 kertaa että se maksaa itsensä takaisin. Sitten vielä videoliikkeen vuokra (ei pysty pyörittämään ihan pienessä tilassa tuommoista), henkilökunnan maksut yms. Makuunissa sitä henkilökuntaa tuntuu pörräävän aina enempi tai vähempi. Yksi filmi pitää vuokrata varmaankin 60 kertaa ennenkuin itse vuokraamolle siitä alkaa rahaa tippumaan.

Jotenkin tuntuu siltä, että tuossa on taas järjetön määrä maksuja ja välikäsiä, jotka vois poistaa aivan huoletta ja filmiä vuokrata netissä.

Jos vielä Warner Bros tms huolehtisi itse tuosta nettivuokrauksesta, niin varmana vuokrattavan videon hinta olisi 10 kertaa halvempi kuin videovuokraamossa. Ellei tietty rahanahneus iskisi.