Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Maanantai, 5.4.2004

MSBlast-epidemia oli uskottua suurempi

Microsoftin tilastot osoittavat, että viime syksynä mellastanut MSBlast-virus saastutti ainakin kahdeksan miljoonaa Windows-konetta. Microsoftin Windows Update-verkkopalveluun on ottanut tammikuun jälkeen yhteyttä yli 16 miljoonaa tietokonetta, jotka olivat MSBlastin saastuttamia. Noin kahdeksan miljoonaa tietokonetta käytti Microsoftin julkaisemaa viruksen poistotyökalua MSBlastin tuhoamiseen. Vaikka Microsoft uskoo viruksen saastuttamien koneiden kokonaismäärän olevan lähempänä 16 miljoonaa, on alhaisempi lukumäärä luotettavampi tietolähde, sillä samat koneet voivat kytkeytyä verkkopalveluun useita kertoja.

Kumpi tahansa lukumäärä onkin oikeassa, ylittyvät tietoturva-asiantuntijoiden arvioit saastuneiden koneiden kokonaismäärästä moninkertaisesti. Useat tietoturvayhtiöt ovat eri lähteiden perusteella arvioineet saastuneita järjestelmiä olleen kaikkiaan noin 500 000. Esimerkkinä mainittakoon Symantec, joka arvioi MSBlastin uhriksi joutuneen muutamia satoja tuhansia tietokoneita. "Olen yllättynyt Microsoftin luvusta", sanoi Symantecin teknologiajohtaja Alfred Huber. "En kuitenkaan voi epäillä sitä, heillä on paras arviointimenetelmä", Huber jatkoi.

Lue juttu K2, 5.4.2004 00:03. Lähde: ZDNet
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 29 uutta / 29 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 00:32:39
Pisteet: 0
Kysyn vain:

Miten kukaan voi olettaa, että maija sairaanhoitaja 45v:n pitäisi tietää, että suoraan pakasta asennetun windows XP :n asennus laajakaistanettiin tarkoittaa blastertartuntaa nopeammin kuin ehtii windowsupdatesta hakemaan tartunnan ehkäisevän päivityksen?

Miten voi olla, että saa myydä reikäistä käyttöjäjerjestelmää vielä puoli vuotta virusepidemian alettua, jonka käyttäjä joutuu itse korjaamaan?

Vähintäänkin varoitustarra "ei saa kytkeä internettiin ennen näiden toimenpiteiden tekemistä:" pitäisi laittaa...
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 02:41:58
Pisteet: 0
Kysyn vain: Miten kukaan voi olettaa, että maija sairaanhoitaja 45v:n pitäisi tietää, että suoraan pakasta asennetun windows XP :n asennus laajakaistanettiin tarkoittaa blastertartuntaa nopeammin kuin ehtii windowsupdatesta hakemaan tartunnan ehkäisevän päivityksen?
Miten voi olla, että saa myydä reikäistä käyttöjäjerjestelmää vielä puoli vuotta virusepidemian alettua, jonka käyttäjä joutuu itse korjaamaan?
Vähintäänkin varoitustarra "ei saa kytkeä internettiin ennen näiden toimenpiteiden tekemistä:" pitäisi laittaa...
Maijan ei tarvitsekaan tietää, sen sijaan myyjän olisi pitänyt ja pitää myydä oikein asennettua ja korjauspäivityksillä varustettuja koneita -riippumatta käyttöjärjestelmästä.
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 03:10:51
Pisteet: 0
Maijan ei tarvitsekaan tietää, sen sijaan myyjän olisi pitänyt ja pitää myydä oikein asennettua ja korjauspäivityksillä varustettuja koneita -riippumatta käyttöjärjestelmästä.
Entä mites semmoisista tapauksissa jossa koneeseen on syystä tai toisesta jouduttu asentamaan oston yhteydessä saatu windows uudestaan ja sitä alettu päivittämään normaalisti windows updaten kautta? Eikun se maija tiesi sen ku muutenkin konetta käyttää niin ahkerasti, jokainenhan tuon tiesi....
No joo, oli vaan pakko =)
daimoni Re: turhauttavaa.
daimoni, 5.4.2004 08:30:40
Pisteet: 0
Entä mites semmoisista tapauksissa jossa koneeseen on syystä tai toisesta jouduttu asentamaan oston yhteydessä saatu windows uudestaan ja sitä alettu päivittämään normaalisti windows updaten kautta? Eikun se maija tiesi sen ku muutenkin konetta käyttää niin ahkerasti, jokainenhan tuon tiesi....
No joo, oli vaan pakko =)
no sitten voi pistää vaikkapa sen Windowsin oman palomuurin päälle ennenkuin kytkee koneen nettiin, eikö?
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 08:38:24
Pisteet: 0
no sitten voi pistää vaikkapa sen Windowsin oman palomuurin päälle ennenkuin kytkee koneen nettiin, eikö?
Tuohonhan laittoi postissa ohjeet se myyjä, jolta Maija koneen osti pari vuotta sitten. Eikö?
Joillekin tietokone on vain työkalu tai ajanvietettä muutenkin kuin nörttihengessä. Pitäisikö heidän olla perillä palomuureista, varsinkin kun tiedotus on mitä on? Helmikuussa oli tietoturvaviikko, sen jäljiltä on kaikilla hyvä mieli ja asia on unohdettu.
Datamike Re: turhauttavaa.
Datamike, 5.4.2004 11:07:22
Pisteet: +1
Joillekin tietokone on vain työkalu tai ajanvietettä muutenkin kuin nörttihengessä. Pitäisikö heidän olla perillä palomuureista, varsinkin kun tiedotus on mitä on?
Tässä on yksi asia jota en aina ymmärrä tässä maailmassa. Monet kolumnistit ja popularisoijat eri IT lehdissä, kuten Osmo A. Wiio tietokonelehdestä, ja ties missä puhuvat käytettävyyden puolesta; miten tekniikka ja IT-maailma yleisesti ei suosi niitä jotka eivät ole teknillisesti perillä asioista. Olen samaa mieltä, tiettyyn pisteeseen asti. Karu totuus on se että, meillä on kahdenlaisia vaihtoehtoja: A) automatisoitu B) ei-niin-automatisoitu. A-vaihtoehto suosii ei-teknisiä ihmisiä, ihmisiä jotka eivät välitä tietää miten asiat toimivat, kunhan he tietävät että se toimii, vaikka se tunne olisikin illuusio. Vaihtoehto B on usein varattu ns. nörteille, koska se vaatii oma-aloitteellisuutta tutustua tekniikkaan ja oppia miten asiat toimivat. Minulla ei ole henkilökohtaisesti mitään kumpaakaan vaihtoehtoa kohtaan, mutta... (there's always a but).

Yleisesti se menee niin että B vaihtoehdon käyttäjät luovat uutta, ja valmistavat automatisoidut GUI liittymät etc. etc. käyttäjille jotka pitävät A vaihtoehdosta. Okei, ei siinä mitään. B ryhmä tekee parhaansa, yrittää ottaa huomioon A ryhmän toiveet, vaatimukset, ja vielä saada vehkeen toimimaan. Se mitä ryhmä A ei tajua, on se että automatisoinnilla on hintansa, joskus hyvin iso hinta. Käytit esimerkkinä palomuuria: miksi pitäisi tietää mikä palomuuri on? Koska niitä voidaan rikkoa ulkopuolelta, niitä voidaan ohittaa, jne. Valitettava totuus on se että sitä vauhtia kun toiset rakentavat, toiset kuluttavat aikaan keksiäkseen miten sen voisi rikkoa.

Palomuurin oletusasetuksia voidaan kääntää mahdollisimman hyvään asentoon, mutta ennemmin tai myöhemmin tulee tilanne jolloin niitä on käännettävä toiseen suuntaan. Silloin käyttäjän on tehtävä se itse, ja silloin olisi hyvä edes tietää mitä käsite "Palomuuri" tarkoittaa. Jos ei tiedä ei kannata säätää, jos ei voi säätää ei kannata olla varma että kaikki on hyvin.

Minua jurppii se että A ryhmä on aina ensimmäisenä mankumassa että "ei me olla nörttejä, ei meiltä voida olettaa että me osataan tai tiedetään". Totta *itossa voidaan olettaa, ja pitääkin olettaa, ainakin tiettyyn pisteeseen. Kaikkea ei voi automatisoida, tai ei ainakaan kannata, varsinkaan sellaisessa asiassa kuin tietoturva joka on käsitteenä niin laaja että siitä voisi kirjoittaa neli-osaisen kirja sarjan.

Harva se kerta törmää autettaviin jotka ajattelevat, "no kun se on teknistä, en mä sitä kuitenkaan ymmärrä, kun se on niin monimutkaista" ja sitten sitä itse koittaa selittää ja kiljua että "ei se ole niin monimutkaista, jos nyt vain luet mitä siinä pienessä ikkunassa keskellä ruutua lukee niin arvoitus ratkeaa varmasti, siinä nyt on vain kolme riviä ja kaikki kaksi nappulaa". Miten automatisoiduksi asiat pitäisi tehdä? Geez...
"Given enough eyeballs, all bugs are shallow."
jjx Re: turhauttavaa.
jjx, 5.4.2004 09:53:26
Pisteet: 0
Tietokoneiden käyttö vaatii valitettavasti edelleen tietynlaista asiantuntemusta, jos haluaa välttyä ongelmilta. Kukaan ei myöskään väkisin tule asiaa päähän tunkemaan, vaan oma-aloitteisuuttakin kaivataan.
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 12:04:21
Pisteet: 0
Tietokoneiden käyttö vaatii valitettavasti edelleen tietynlaista asiantuntemusta, jos haluaa välttyä ongelmilta. Kukaan ei myöskään väkisin tule asiaa päähän tunkemaan, vaan oma-aloitteisuuttakin kaivataan.
No valitettavasti sitä asiantuntemusta vaaditaan edelleen ihan suhteettoman paljon, siitähän tässä on kyse. Itse olen tietokoneita harrastanut 17 vuotta ja lisäksi opiskellut alaa. Silti koin useitakin tuskaisia hetkiä Blasterin kanssa kun XP:tä asensin. Jos nyt sanotaan että tavallisen peruskäyttäjänkin joka ei tietokoneita harrasta, vaan haluaa tehdä niillä asian X ja jatkaa muuta elämää pitäisi tämmöiset jostain oma-aloitteellisesti opiskella niin haloo.
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 6.4.2004 23:37:28
Pisteet: 0
Tietokoneiden käyttö vaatii valitettavasti edelleen tietynlaista asiantuntemusta, jos haluaa välttyä ongelmilta. Kukaan ei myöskään väkisin tule asiaa päähän tunkemaan, vaan oma-aloitteisuuttakin kaivataan.
No valitettavasti sitä asiantuntemusta vaaditaan edelleen ihan suhteettoman paljon, siitähän tässä on kyse. Itse olen tietokoneita harrastanut 17 vuotta ja lisäksi opiskellut alaa. Silti koin useitakin tuskaisia hetkiä Blasterin kanssa kun XP:tä asensin. Jos nyt sanotaan että tavallisen peruskäyttäjänkin joka ei tietokoneita harrasta, vaan haluaa tehdä niillä asian X ja jatkaa muuta elämää pitäisi tämmöiset jostain oma-aloitteellisesti opiskella niin haloo.
Jeesus anna mun kaikki kestää.

Miten toi homma voi olla noin vaikeeta. Kyllä sen XP:n saa asennettua ilman sitä verkkopiuhaakin ja sen jälkeen palomuuri päälle. Eikä taatusti tule mitään ongelmia. Eräät vaan on niin tyhmiä. Ilmeisesti tää uusavuttomuus on tullut jäädäkseen.

Ps. useasti kuulee sanottavan että tietokone on mulle vaan työväline eikä siksi haluta opetalle sitä käyttää.
Monille auto on myös työväline ja kyllä sen ajo-opetteluun monet kuluttavat kuukausi/vuosi kaupalla aikaa, eikä siitä synny samanlaista porua kun muutaman minuutin uhramista niiden ohjeiden lukemiseen.
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 7.4.2004 15:57:31
Pisteet: 0
Jeesus anna mun kaikki kestää.
Oma meillä siinä laho kaveri. Oikea sankari. Unohda se autolla ajamisen vertaaminen tietokoneen käytössä! Autolla perusajamisen osaaminen vastaa wordin peruskäsittelytaitoja. Jos haluat välttämättä verrata autoa ja omaa loistavaa koneen twiikkaus osaamistasi keskenään, niin puhutaan siitä että osaat purkaa autosi osiin ja kasatakin sen takaisin. Tiedät heti kun konepellin alta kuuluu yskäisy, missä on vika ja korjaatkin sen samantien? ILMAN että tarvitsee viedä huoltoon ja maksaa kalliisti? Tietokoneen päivittäminen on atk-huollossa helppo mutta kallis urakka, mielestäni se on jopa ryöstöä työstä joka tapahtuu parilla hiiren naksautuksella. Eli, bottomline oli nyt että osaat korjata autosi yhtä hyvin kuin tietokoneesi jne.

Jos sinua ei juurikaan kiinnosta paskata käsiäsi autonparissa, edes vaihtaa öljyjä ja tulppia, saati talvi/kesärenkaita, niin jospa jätät kokemattomien koneenkäyttäjien haukkumisen, joita yhtä vähän kiinnostaa "vehkeen kanssa räplääminen"... minä tiedän kyllä että sinua ärsyttää ihmiset jotka eivät halua nörtteillä tietokoneiden parissa, mutta haluavat vain "ajaa" turvallisesti verkossa, ilman että pitää käydä jatkuvasti "huollossa". Se on todella ärsyä.

älä ota pahalla, mutta sinun puusilmäisyytesi otti pannuun, nyt on jo helpompi. Kiitos :)

T: Porkkanan purija
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 7.4.2004 23:53:16
Pisteet: 0
Jeesus anna mun kaikki kestää.
Oma meillä siinä laho kaveri. Oikea sankari. Unohda se autolla ajamisen vertaaminen tietokoneen käytössä! Autolla perusajamisen osaaminen vastaa wordin peruskäsittelytaitoja. Jos haluat välttämättä verrata autoa ja omaa loistavaa koneen twiikkaus osaamistasi keskenään, niin puhutaan siitä että osaat purkaa autosi osiin ja kasatakin sen takaisin. Tiedät heti kun konepellin alta kuuluu yskäisy, missä on vika ja korjaatkin sen samantien? ILMAN että tarvitsee viedä huoltoon ja maksaa kalliisti? Tietokoneen päivittäminen on atk-huollossa helppo mutta kallis urakka, mielestäni se on jopa ryöstöä työstä joka tapahtuu parilla hiiren naksautuksella. Eli, bottomline oli nyt että osaat korjata autosi yhtä hyvin kuin tietokoneesi jne.
Jos sinua ei juurikaan kiinnosta paskata käsiäsi autonparissa, edes vaihtaa öljyjä ja tulppia, saati talvi/kesärenkaita, niin jospa jätät kokemattomien koneenkäyttäjien haukkumisen, joita yhtä vähän kiinnostaa "vehkeen kanssa räplääminen"... minä tiedän kyllä että sinua ärsyttää ihmiset jotka eivät halua nörtteillä tietokoneiden parissa, mutta haluavat vain "ajaa" turvallisesti verkossa, ilman että pitää käydä jatkuvasti "huollossa". Se on todella ärsyä.
älä ota pahalla, mutta sinun puusilmäisyytesi otti pannuun, nyt on jo helpompi. Kiitos :)
T: Porkkanan purija
No haloo.
Et taida paljoa ymmärtää mitä luet. En missään vaiheessa väittänyt että osaisin korjata tietokonetta tai auto. Vaikka kumpiakin osaan korjata.
Ja ketähän kokematonta koneen käyttäjää olen täällä haukkunut. Jos edellisen viestin kirjoittaja kertoo harrastaneensa tietokoneita 17 vuotta niin ehkä olisi syytä vaihtaa ne puusilmät ennekuin alkaa laukoa omia totuuksia.

Enkä nää tossa autolla ajon vertaamisessa mitään vikaa. Moni vaan ei muista minkälaista tuskaa ton kortin hankkiminen on ollut.

Ja sitten kun tietokoneesta pitäisi ottaa verkkojohto pois ennen asennusta niin sen tehtävän suorittaminen on samaa vaatimus tasoo kun himalajalle kiipeeminen.

Sitä paitsi monenko hengen asetat altiiksi kun käytät tietokonetta saati sitten kun olet auton ratissa.
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 08:38:51
Pisteet: 0
no sitten voi pistää vaikkapa sen Windowsin oman palomuurin päälle ennenkuin kytkee koneen nettiin, eikö?
Maija kysyy, mikä on palomuuri?
jst Re: turhauttavaa.
jst, 5.4.2004 10:31:17
Pisteet: +1
Maija kysyy, mikä on palomuuri?
"General Motors doesn't have a "help line" for people who don't know how to drive, because people don't buy cars like they buy computers - but imagine if they did..."

...

"Customer: "Ignition? Motor? Battery? Engine? How come I have to know all of these technical terms just to use my car?""

http://www.avaruusmies.com/jokes/english/304.html
THE GOAT CAN BE CANCELLED
daimoni Re: turhauttavaa.
daimoni, 5.4.2004 09:50:10
Pisteet: 0
Maija kysyy, mikä on palomuuri?
no tämä Maija muutenkaan tuskin osaa asentaa windowsia saati osioida kiintolevyään niin mikä on ongelma?
"Minusta on viime aikoina daimonin kommentteja lukeneena alkanut muutenkin tuntua, että äijä kuvittelee olevansa joku jumalhahmo, jonka sana on totuus ja laki."
-- Anonyymi kommentoija
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 11:02:36
Pisteet: 0
no sitten voi pistää vaikkapa sen Windowsin oman palomuurin päälle ennenkuin kytkee koneen nettiin, eikö?
Semmoinen muistikuva jäänyt että tuo RPC-portti jää auki vaikka laittaisit natiivin muurin asetukset tappiin. Eli verkkoa ei saa asentaa ennen kuin päivitykset haettu netistä tai 'oikea' palomuuri asennettu.
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 16:35:04
Pisteet: 0
no sitten voi pistää vaikkapa sen Windowsin oman palomuurin päälle ennenkuin kytkee koneen nettiin, eikö?
Semmoinen muistikuva jäänyt että tuo RPC-portti jää auki vaikka laittaisit natiivin muurin asetukset tappiin. Eli verkkoa ei saa asentaa ennen kuin päivitykset haettu netistä tai 'oikea' palomuuri asennettu.
Verkkoa ei saa asentaa ennenkuin päivitykset on haettu netistä? Tämä selvä, maija käy windowsupdate.comissa ja sitten vasta asentaa verkon.
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 17:28:58
Pisteet: 0
no sitten voi pistää vaikkapa sen Windowsin oman palomuurin päälle ennenkuin kytkee koneen nettiin, eikö?
Semmoinen muistikuva jäänyt että tuo RPC-portti jää auki vaikka laittaisit natiivin muurin asetukset tappiin. Eli verkkoa ei saa asentaa ennen kuin päivitykset haettu netistä tai 'oikea' palomuuri asennettu.
Ei pidä paikkaansa. Jos asennat XP:n oma fw default-asetuksin päällä koneeseen päivitykset, MSBlast ei iske.
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 20:18:03
Pisteet: 0
Ei pidä paikkaansa. Jos asennat XP:n oma fw default-asetuksin päällä koneeseen päivitykset, MSBlast ei iske.
Sanoo kuka? http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;...
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 22:44:52
Pisteet: 0
No ei käynnistyksen ja sammutuksen aikana pidä olla nettipiuha kiinni...
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 17:37:25
Pisteet: +1
Entä mites semmoisista tapauksissa jossa koneeseen on syystä tai toisesta jouduttu asentamaan oston yhteydessä saatu windows uudestaan ja sitä alettu päivittämään normaalisti windows updaten kautta? Eikun se maija tiesi sen ku muutenkin konetta käyttää niin ahkerasti, jokainenhan tuon tiesi....
No joo, oli vaan pakko =)
no sitten voi pistää vaikkapa sen Windowsin oman palomuurin päälle ennenkuin kytkee koneen nettiin, eikö?
Herran pieksut, vieläkö joku on sitä mieltä, että Pertti Peruskäyttäjän *tulisi* tietää, mikä on fw ja että koneeseen tulee asentaa jotain päivityksiä saadakseen sen toimimaan? Käsittämätöntä miten joillakin ihmisillä tuo maailmankuva on pieni ja haluavat pitää IT-harrastuksen harvojen ja valittujen hupina.
Faktahan on, että Windowsia (XP) ei voi laajakaistaan asentaa ilman päivityksiä ja fw:tä, mutta ei siitä pidä käyttäjää syyllistää, jos ei tuota tiedä. Koska MS ei tästä ole vielä vastuuta ottanut (SP2 korjaa asian ja toivottavasti kauppoihin saadaan pian SP2-preinstattuja koneita), viimeistään koneen tai käyttöjärjestelmän myyjän on se vastuu otettava. Yksinkertaisimmillaan se on takahuoneen Xeroxilla kopioitu A4, jossa lukee miten Windows asennetaan ilman verkkokaapelia, miten kytketään fw päälle ja miten tämän jälkeen päivitetään kone.
Ihmettelen suuresti myös sitä, miksei yksikään tietokoneita myyvä liike ole ottanut tälläisestä myyntivalttia itselleen. Käyväthän TV-kauppiaatkin roudaamassa telkkarin kotiin, pistävät piuhat paikalleen ja virittävät kanavatkin vielä pienestä lisämaksusta.
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 09:34:02
Pisteet: 0

Maijan ei tarvitsekaan tietää...
Hah! Siitä hetkestä lähtien kun Windows koneen hankit, sun tulee olla varuilaan ja tietoinen. Muutoin olet aktiivinen virusten ja matojen levittäjä. Auta armias, jos joku kriittinen päivitys jää väliin !!!
Re: turhauttavaa.
Anonyymi kommentoija, 7.4.2004 15:31:03
Pisteet: 0
Maijan ei tarvitsekaan tietää, sen sijaan myyjän olisi pitänyt ja pitää myydä oikein asennettua ja korjauspäivityksillä varustettuja koneita -riippumatta käyttöjärjestelmästä.

Niin niin! Myyjiä hyvin vähän kiinnostaa opetella tuollaisia "ahdistavia" teknisiä seikkoja, saati pysytellä niiden perässä. Jos näin olisi, ei firmat tarvitsisi erillistä insinööri armeijaa teknisiin tukipalveluihin.
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: Taas huijaus!
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 12:02:52
Pisteet: 0
Minulle Windows-update väittää: mitään tietoja koneestasi EI siirretä Microsoftille. Hah!
No, vaikea olisi olla siirtämättä koneestasi sitä tietoa että se on olemassa.
Re: Taas huijaus!
Anonyymi kommentoija, 6.4.2004 23:40:21
Pisteet: 0
Minulle Windows-update väittää: mitään tietoja koneestasi EI siirretä Microsoftille. Hah!
Oletko harkinnut liittymistä Anonyymeihin Foliopipon Kiristäjiin.
Johtopäätös?
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 21:35:59
Pisteet: 0
Pitäisikö tästä vetää johtopäätös, että Windows XP:tä ei voi tavalliselle, asiaan vihkiytymättömälle suositella, jollei myyjä tai valmistaja ole noita asioita huolehtinut kuntoon?
Re: Johtopäätös?
Anonyymi kommentoija, 5.4.2004 21:46:19
Pisteet: 0
Pitäisikö tästä vetää johtopäätös, että Windows XP:tä ei voi tavalliselle, asiaan vihkiytymättömälle suositella, jollei myyjä tai valmistaja ole noita asioita huolehtinut kuntoon?
Nyt kun Windows on saavuttanut käyttöliittymänsä käytettävyydessä naapurin pertti-tason, on se samalla menettänyt sen virustorjunta- ja päivitys/paikka-rintamalla. Kyllä Windows-koneen käyttäminen edelleenkin vaatii asiantuntemusta jota useimmilla ei ole, eikä muutosta ole näkyvissä.
Re: Johtopäätös?
Anonyymi kommentoija, 6.4.2004 00:22:02
Pisteet: 0
Asiaan pitäisi puuttua. Ehkä auttaisi, jos asiasta mainittaisiin kunnolla tuotteen pakkauksessa.

Tyyliin:
http://koti.welho.com/tkoivul3/windowsxp.jpg
0409600094
Ehsan, 7.4.2004 17:06:22
Pisteet: 0
moi