Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 28.5.2008

Musiikki- ja elokuvateollisuudelle omat piraattipoliisivoimat

G8-ryhmä eli johtavien teollisuusmaiden ryhmä, johon kuuluvat Ranska, Yhdysvallat, Yhdistynyt kuningaskunta, Saksa, Japani, Italia, Kanada ja Venäjä ovat valmistelleet valtioiden rajat ylittävää yhteistä lakia, joka antaisi maiden tulliviranomaisille oikeudet toimia piratismipoliiseina. Sopimuksesta, jonka nimi on Anti-Counterfeiting Trade Agreement (ACTA), on määrä keskustella G8-ryhmän seuraavassa tapaamisessa Tokiossa heinäkuussa. Sopimus antaisi tulliviranomaisille oikeuden tarkistaa, onko matkustajien mukana matkaavissa kannettavissa, mp3-soittimissa, matkapuhelimissa tai muissa digitaalisissa laitteissa tekijänoikeuslakeja rikkovia kopioita musiikki- tai elokuvatallenteista.

Tietoja ACTA:sta alkoi tihkua julkisuuteen netin kautta viime viikon lopulla. Ottawa Citizenin mukaan tullivirkailijoilla olisi ACTA:n nojalla oikeus mätkäistä sakkoja tai takavarikoida matkalaisten omaisuutta omavaltaisesti ilman tekijänoikeuksien haltijoiden nostamia syytteitä. Luonnollisesti matkustajien tavarat pengottaisiin ilman lakimiehen läsnäoloa. ACTA:lla olisi määräysvalta myös operaattoreihin, jotka joutuisivat luovuttamaan henkilötietoja ilman mitään konkreettisia epäilyjä.

Suunnitelmien mukaan ACTA ei ole vastuussa yhdellekään organisaatiolle. Näin ollen RIAA:lla ja muilla tekijänoikeusjärjestöillä olisi omat poliisivoimat, joiden toimivaltuudet ylittävät sekä valtioiden rajat että vallitsevat moraalikäsitykset. "Mikäli Hollywoodissa toivottaisiin immateriaalioikeuksia koskevia lakeja joululahjaksi, niin miltä ne näyttäisivät? Tämä on lähellä sitä", arvioi Ottawan yliopiston David Fewer Ottawa Citizenin uutisen yhteydessä.

Lue juttu K2, 28.5.2008 00:06. Lähde: 9to5Mac, Ottawa Citizen

Kommentoi juttua



Aihe

Esikatsele kommentti
Kommentit ( 0 uutta / 15 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Sectoid Miten tuo tehdään?
Sectoid, 28.5.2008 08:40:34
Pisteet: 0
Vastaa
Saattaa olla hieman tyhmä kysymys, mutta miten tulliviranomaiset voivat päätellä mikä musiikki rikkoo tekijänoikeuslakeja ja mikä ei? Jos olen esimerkiksi digitalisoinut koko cd-kirjastoni niin millä pirulla kukaan pystyy todistamaan rikkooko se levyllä oleva mp3-tiedosto tekijänoikeuksia vai ei?
Bling Re: Miten tuo tehdään?
Bling, 28.5.2008 09:39:02
Pisteet: 0
Vastaa
Aivan. Yksittäisen tullimiehen voi olla aika vaikea tehdä sitäkään päätelmää, onko cd:llä oleva materiaali kaupallista vai teostovapaata tuotantoa. Vai pitäisikö hänen pystyä tunnistamaan kaikki kamelinpaskarallinmaiden kaupallinen tuotanto?
IE is like the language of south park. It should not be used by anyone but still it is used by the great majority
lifer Re: Miten tuo tehdään?
lifer, 28.5.2008 10:03:59
Pisteet: 0
Vastaa
Aivan. Yksittäisen tullimiehen voi olla aika vaikea tehdä sitäkään päätelmää, onko cd:llä oleva materiaali kaupallista vai teostovapaata tuotantoa. Vai pitäisikö hänen pystyä tunnistamaan kaikki kamelinpaskarallinmaiden kaupallinen tuotanto?
Luulen, että tuo uutisen "omavaltaisesti" on avainsana. Todennäköisesti homma on ihan uhrin pärstäkertoimesta ja tullimiehen päivän fiiliksestä kiinni, tai sitten heittävät nopalla.
Re: Musiikki- ja...
usv, 28.5.2008 01:28:32
Pisteet: 0
Vastaa
Tällaiset uutiset kyllä osoittavat selvästi, että Piraattipuolueen kaltaisille liikkeille on tilausta.
--
foo
Bling Re: Musiikki- ja...
Bling, 28.5.2008 10:54:46
Pisteet: 0
Vastaa
Tällaiset uutiset kyllä osoittavat selvästi, että Piraattipuolueen kaltaisille liikkeille on tilausta.
Toi piraattipuolue ny jo nimeltään kuulostaa taas toisen ääripään 'ääriliikkeeltä'. Enemmän kaipaisin sellasta tekijänoikeudet tunnustavaa mutta myös kuluttajan oikeudet tunnustavaa järjestöä, jonka tavoitteena ois oikeustajuun mahtuvat lait.

Mites se tietoyhteiskuntapuolue on oikein edenny?
IE is like the language of south park. It should not be used by anyone but still it is used by the great majority
Re: Musiikki- ja...
Nakkel, 28.5.2008 13:17:42
Pisteet: 0
Vastaa
Toi piraattipuolue ny jo nimeltään kuulostaa taas toisen ääripään 'ääriliikkeeltä'. Enemmän kaipaisin sellasta tekijänoikeudet tunnustavaa mutta myös kuluttajan oikeudet tunnustavaa järjestöä, jonka tavoitteena ois oikeustajuun mahtuvat lait.
Jep, kaikkihan tiedetään jo että nimi on se josta tietää heti mitä metkuja mielessä.

http://piraattipuolue.fi/politiikka/ohjelma.html

- N
Kaikki käy!
Re: Musiikki- ja...
wally, 28.5.2008 15:18:33
Pisteet: 0
Vastaa
Jep, kaikkihan tiedetään jo että nimi on se josta tietää heti mitä metkuja mielessä. http://piraattipuolue.fi/politiikka/ohjelma.html
- N
Jep, ei nimi puoluetta pahenna, jos ei puolue nimeä, mutta kyllä allaoleva lainaus mielestäni on jo aika paksua:

"Aineettomien hyödykkeiden epäkaupallista kopiointia, tiedostonjakamista ja vertaisverkkoja ei tule rajoittaa, eikä niistä pidä rangaista, vaan niitä tulee kannustaa."

Erityisesti tuo "vaan niitä tulee kannustaa"...
Re: Musiikki- ja...
Anonyymi kommentoija, 21.4.2009 08:37:01
Pisteet: 0
Vastaa
Jep, kaikkihan tiedetään jo että nimi on se josta tietää heti mitä metkuja mielessä. http://piraattipuolue.fi/politiikka/ohjelma.html
- N
Jep, ei nimi puoluetta pahenna, jos ei puolue nimeä, mutta kyllä allaoleva lainaus mielestäni on jo aika paksua:
"Aineettomien hyödykkeiden epäkaupallista kopiointia, tiedostonjakamista ja vertaisverkkoja ei tule rajoittaa, eikä niistä pidä rangaista, vaan niitä tulee kannustaa."
Erityisesti tuo "vaan niitä tulee kannustaa"...
Huomasit kai myös tuon "epäkaupallisen kopioinnin"?
Re: Musiikki- ja...
SlugO, 28.5.2008 00:14:59
Pisteet: 0
Vastaa
Voi helvetti. Siinä heitetään roskiin kaikki yksityisyyden suojan ja ihmisarvon kysymykset samalla kertaa. Ei yksityisen tietokoneen henkilökohtaisia tietoja saa penkoa, ellei ole ainakin vahvaa epäilystä rikoksesta. Luoja ties mitä yrityssalaisuuksia ja muita arkaluontoisia aineistoja sitä ruvetaan nuuskimaan surutta.

Jos tämä tulee voimaan, niin en ikinä matkusta kannettavan kanssa ulkomaille jos sen kiintolevyä ei oo suojattu todella tehokkaasti.
Rousku Re: Musiikki- ja...
Rousku, 28.5.2008 01:56:53
Pisteet: 0
Vastaa
Läppärillä ei kannata kohta pitää mitään tietoja, kun ylittää valtakunnanrajan. Jenkeissä tullimiehillä on jo oikeus kopioida kovalevy tutkittavaksi. Jos kryptattuja partitioita ei rajalla auo, voidaan maahantulo pahimmassa tapauksessa estään.

Ei kun kotomaahan oma servo pystyyn. Kun maahan on saavuttu, siirretään tiedostot läppärille verkon kautta kryptattuina. Pois lähdettäessä tiedot taas verkon yli ja kovalevy tyhjäksi.
Re: Musiikki- ja...
K2, 28.5.2008 09:14:24
Pisteet: 0
Vastaa
Ei kun kotomaahan oma servo pystyyn. Kun maahan on saavuttu, siirretään tiedostot läppärille verkon kautta kryptattuina. Pois lähdettäessä tiedot taas verkon yli ja kovalevy tyhjäksi.
Amen. Näin yritysmatkalaiset jo nyt toimivat Yhdysvaltojen kohdalla. Tämä toimii siihen asti, kunnes orwellilainen systeemi ottaa seuraavan askeleen ja rajoilla on kaiken tiedonsiirron nuuskivat palomuurit. Mikäli kryptaat, keskeytyy tiedonsiirto ja sinut pidätetään.

Minority Report, 1984 ja muutamat muut fiktiiviset teokset ovat ennustaneet tulevaisuutta oikein hyvin. Monella teknologisella alueella viemme kehitystä vapaaehtoisesti siihen suuntaan, että jatkossa olemme oikein nätisti talutusnuorassa.
dustin Re: Musiikki- ja...
dustin, 28.5.2008 11:20:55
Pisteet: 0
Vastaa
Läppärillä ei kannata kohta pitää mitään tietoja, kun ylittää valtakunnanrajan. Jenkeissä tullimiehillä on jo oikeus kopioida kovalevy tutkittavaksi. Jos kryptattuja partitioita ei rajalla auo, voidaan maahantulo pahimmassa tapauksessa estään.
Käsittääkseni Jenkkien tullipäällä on oikeus takavarikoida koko kone määrittelemättömäksi ajaksi. Eivät ne mitään levyä rupea rajalla kopioimaan vaan sisältö tutkitaan muualla. Näin on jo joillekin tapahtunutkin, mitä itse olen netistä lukenut.
// Dustin
Re: Musiikki- ja...
K2, 28.5.2008 14:34:24
Pisteet: 0
Vastaa
Käsittääkseni Jenkkien tullipäällä on oikeus takavarikoida koko kone määrittelemättömäksi ajaksi. Eivät ne mitään levyä rupea rajalla kopioimaan vaan sisältö tutkitaan muualla. Näin on jo joillekin tapahtunutkin, mitä itse olen netistä lukenut.
Jep, kannettavien takavarikot ovat jo wanha juttu. Kenties olet lukenut aiheesta jo aiemmin Sektorissa: http://sektori.com/uutiset/8085/usa:n
Re: Musiikki- ja...
mrv, 28.5.2008 09:13:35
Pisteet: 0
Vastaa
Jos kryptattuja partitioita ei rajalla auo, voidaan maahantulo pahimmassa tapauksessa estään.
Minusta tuo ei ole edes pahin vaihtoehto...ois paskamaista joutua Guantanamoon muutamaksi vuodeksi esim. syystä ettei halua paljastaa työnantajansa luottamuksellisia dokumentteja.
TeknoHog Re: Musiikki- ja...
TeknoHog, 29.5.2008 23:41:06
Pisteet: 0
Vastaa
ois paskamaista joutua Guantanamoon muutamaksi vuodeksi esim. syystä ettei halua paljastaa työnantajansa luottamuksellisia dokumentteja.
Eikös työnantajan pitäisi joutua linnaan, jos se rikkoo lakeja? Ainiin, mutta yrityksethän saavat rikkoa lakia noin vain, kun niitä ei immateriaalisina "henkilöinä" voi oikein vangitakaan (viittaan Microsoftiin).
-><-
Linux from scratch: rapsuta mua, niin asennan sulle Ubuntun