Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 7.3.2001

Napster joutuu siivoustalkoisiin

Liittovaltion tuomari Marilyn Patel Hall määräsi Napsterin poistamaan käyttäjien saatavilta tekijänoikeuksin suojatut tiedostot. Levy-yhtiöiden tulee toimittaa Napsterille laittomasti levitettävistä kappaleista lista, johon on merkitty kappaleen nimi, esittäjä ja myös musiikkitiedoston nimi. Napsterilla on kolme päivää aikaa estää kappaleiden levitys palvelussa sen jälkeen, kun se on vastaanottanut levy-yhtiöiden toimittaman listan. Tehtävä lienee Napsterille ylivoimainen urakka, sillä Napsterilla on arviolta 50 miljoonaa käyttäjää ja levitettäviä tiedostoja lienee rutkasti enemmän. Levy-yhtiöiden järjestön RIAA:n edustaja Hilary Rosen oli päätöksestä mielissään, muttei ilmeisesti ymmärtänyt sen levy-yhtiöille aiheuttamaa työmäärää: Levy-yhtiöiden täytyy tutkia läpi jokainen Napsterin kautta levitettävä tiedosto saadakseen selville, mitkä niistä ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston nimellähän ei ole mitään tekemistä itse musiikkisisällön kanssa.

Lue juttu K2, 7.3.2001 14:53. Lähde: IDG
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 15 uutta / 15 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Eikö?
Anonyymi kommentoija, 7.3.2001 16:45:53
Pisteet: 0
Levy-yhtiöiden tulee toimittaa Napsterille laittomasti levitettävistä kappaleista lista, johon on merkitty kappaleen nimi, esittäjä ja myös musiikkitiedoston nimi
Tämä on typerintä mitä olen koskaan (tai vähään aikaan) kuullut.

Tiedoston nimellähän ei ole mitään tekemistä itse musiikkisisällön kanssa
Tämän perusteella voidaan ihmetellä juuri tuota sisällön ja tiedoston nimen yhteyttä, joka tossa päätöksessä paljastaa läpi. Eli filtterin rakentaminen on mahdotonta.

Kuitenkin on muistettava, että Napsterin tapauksessa on 99.99 %:ssa tapauksissa tiedoston nimellä ja sisällöllä on selvä yhteys.

Eli voitaisiin filtteröidä nimen perusteella tai bannata jokainen käyttäjä, joka levittää tekijän oikeidella suojattua matskua, mutta sekin tuntuu mahdottomalta urakalta. Ainoa keino taitaa olla koko napsterin sulkeminen, mutta siinäkin joudutaan helposti kierteeseen ja mikä palvelu päätetään julkaista sen jälkeen. RIAA on muutenkin ollut yllättävän tyytyväinen jokaiseen päätökseen, mitä napster casen tiimoilta on tehty. Kaikki tuntuu kuitenkin jatkuvan kokoajan niin kuin ennenkin.
Torx Re: Eikö?
Torx, 7.3.2001 23:48:46
Pisteet: 0
aikki tuntuu kuitenkin jatkuvan kokoajan niin kuin ennenkin.
No varmasti. Ongelmahan ratkeaa sillä, että kaikkien tiedostojen nimen loppuun lisätään vaikka a-kirjain, sen jälkeen tiedostonimi on eri. Vaikka napster suljettaisiin, niin mitä sitten? Vastaavia ohjelmia on monia, sitten löytyy ftp-palvelimia ja warez-sivuja. En tarkoita että kannattaisin laitonta musiikin levitystä, vaan sitä että laittoman muusikin leviämistä ei lopeteta oikeudessa.
Pineapple Re: Eikö?
Pineapple, 8.3.2001 10:57:23
Pisteet: 0
aikki tuntuu kuitenkin jatkuvan kokoajan niin kuin ennenkin.
No varmasti. Ongelmahan ratkeaa sillä, että kaikkien tiedostojen nimen loppuun lisätään vaikka a-kirjain, sen jälkeen tiedostonimi on eri.
Kyllä se tekijänoikeusrikos tapahtuu edelleen vaikka filennimi muuttuisi "metallica-entersandman.mp3"sta "metallica-entersandman.mp3a"ksi tai "metallicaaaaaaa-enteraaaaaaasandmanaaaaaaaaaaaaaa.maapaaa3aaaa"ksi. ja sitäpaitsi nykyaikaiset hakukoneet kyllä löytävät tuolta sen metallican, sekä enter sandmanin silti. käytännössähän nyt pitäisi tehdä vain tuollainen hakukone näpsterin päähän, ja levy-yhtiöt sitten toimittaisivat listan levyttäneistä artisteista ja heidän biiseistään. tämän jälkeen suodattaminen nimien perustellaa olisi suhteellisen iisiä, ja jos joku hakee "kielletty-listalla" olevaa artistia, NAPS(ter) tunnus kiinni vaan.
Pineapple
Re: Eikö?
Anonyymi kommentoija, 8.3.2001 11:21:35
Pisteet: 0
aikki tuntuu kuitenkin jatkuvan kokoajan niin kuin ennenkin.
No varmasti. Ongelmahan ratkeaa sillä, että kaikkien tiedostojen nimen loppuun lisätään vaikka a-kirjain, sen jälkeen tiedostonimi on eri.
Kyllä se tekijänoikeusrikos tapahtuu edelleen vaikka filennimi muuttuisi "metallica-entersandman.mp3"sta "metallica-entersandman.mp3a"ksi tai "metallicaaaaaaa-enteraaaaaaasandmanaaaaaaaaaaaaaa.maapaaa3aaaa"ksi. ja sitäpaitsi nykyaikaiset hakukoneet kyllä löytävät tuolta sen metallican, sekä enter sandmanin silti. käytännössähän nyt pitäisi tehdä vain tuollainen hakukone näpsterin päähän, ja levy-yhtiöt sitten toimittaisivat listan levyttäneistä artisteista ja heidän biiseistään. tämän jälkeen suodattaminen nimien perustellaa olisi suhteellisen iisiä, ja jos joku hakee "kielletty-listalla" olevaa artistia, NAPS(ter) tunnus kiinni vaan.
Re: Eikö?
Anonyymi kommentoija, 8.3.2001 11:23:42
Pisteet: 0
aikki tuntuu kuitenkin jatkuvan kokoajan niin kuin ennenkin.
No varmasti. Ongelmahan ratkeaa sillä, että kaikkien tiedostojen nimen loppuun lisätään vaikka a-kirjain, sen jälkeen tiedostonimi on eri.
Kyllä se tekijänoikeusrikos tapahtuu edelleen vaikka filennimi muuttuisi "metallica-entersandman.mp3"sta "metallica-entersandman.mp3a"ksi tai "metallicaaaaaaa-enteraaaaaaasandmanaaaaaaaaaaaaaa.maapaaa3aaaa"ksi. ja sitäpaitsi nykyaikaiset hakukoneet kyllä löytävät tuolta sen metallican, sekä enter sandmanin silti. käytännössähän nyt pitäisi tehdä vain tuollainen hakukone näpsterin päähän, ja levy-yhtiöt sitten toimittaisivat listan levyttäneistä artisteista ja heidän biiseistään. tämän jälkeen suodattaminen nimien perustellaa olisi suhteellisen iisiä, ja jos joku hakee "kielletty-listalla" olevaa artistia, NAPS(ter) tunnus kiinni vaan.
Laitetaan sitten samantein se kaikkiin internetsovelluksiin ja jos tekee jotain laitonta tai esim. kiroilee chattiplastoille, niin naps netti poikki :oP

-big brother is watching, so behave
Pineapple Re: Eikö?
Pineapple, 8.3.2001 17:23:42
Pisteet: 0
Laitetaan sitten samantein se kaikkiin internetsovelluksiin ja jos tekee jotain laitonta tai esim. kiroilee chattiplastoille, niin naps netti poikki :oP
Mistä lähtien kiroilu on ollut kiellettyä ?
Kyllä voit mennä sanomaan kadunkulmassa olevalle poliisille "hei anteeksi. perkele. kiitos." eikä häkki heilahda.
Pineapple
Re: Eikö?
Anonyymi kommentoija, 12.3.2001 14:31:14
Pisteet: 0
Kyllä voit mennä sanomaan kadunkulmassa olevalle poliisille "hei anteeksi. perkele. kiitos." eikä häkki heilahda.
Teoriassa, kyllä. Mutta jos poliisi-sedällä on huono päivä. Hänellä on oikeus kirjoittaa sinulle sakko virkavallan halventamisesta. Sekin tosin taitaa olla suuruudeltaan maksimissaan jotain 100mk, etc. Eräs ystävä taannoin koputti pienessä nousuhumalassa poliisimaijan ikkunaan ja kun poliisi veivasi ikkunan auki, kaveri tokaisi: "yks suklaatuutti, kiitos". Poliisi nauroi ja kirjoitti kaverille 4mk:n sakon juuri edellä mainitulla perusteella. Kaveri kiinni ja ihmetteli kun ei saanut tuuttia. :-)
Escobar Re: Eikö?
Escobar, 8.3.2001 21:30:55
Pisteet: 0
Oletko kenties kokeillut? =)
-> Escobar <-
---
"Kill the body and the soul is given eternal freedom. Assassinate the soul and there's life no more".
bungle Re: Eikö?
bungle, 8.3.2001 11:28:18
Pisteet: 0
tämän jälkeen suodattaminen nimien perustellaa olisi suhteellisen iisiä, ja jos joku hakee "kielletty-listalla" olevaa artistia, NAPS(ter) tunnus kiinni vaan.
Niin. Tätän perusteellahan monia ihmisiä voisi passittaa suoraan vankilaan. Ei se, että ajattelee tekevänsä jotain rikollista vielä sinusta mitään rikollista oikeuden edessä tee. Teot ne ratkaisee.

Niin ja toisekseen.... ei sen suodattimen rakentaminen kuitenkaan välttämättä mitään helppoa ole. Ajatellaan vaikka, että perustan bändin nimeltä Metalliga, ja julkaisen biisin nimeltä Return Sandman, millä sen sitten erottaa, että onko kyseessä toi mun bändin tuotos vai metallican. No tietenkin kuuntelemalla. Toi ei ollut kyllä mikään paras esimerkki, mutta kyllä tässä tuntuu, että napsteri yritetään nyt väkisin ajaa alas.
--
"See the animal in his cage that you built, are you sure what side you're on?" -- Trent Reznor
Re: Eikö?
Anonyymi kommentoija, 12.3.2001 09:57:50
Pisteet: 0
Niin. Tätän perusteellahan monia ihmisiä voisi passittaa suoraan vankilaan. Ei se, että ajattelee tekevänsä jotain rikollista vielä sinusta mitään rikollista oikeuden edessä tee. Teot ne ratkaisee.
Rikoksen suunnitteleminen on rikos joissakin maissa
Jaa
Anonyymi kommentoija, 7.3.2001 18:33:19
Pisteet: 0
Kun tuo Napster toimii tuolla kirjoita artistin nimi ja paina etsi, niin eikö kaikkia levy yhtiöiden alaisia artistien nimiä voisi filteröidä. En minä ainakaan rupeaisi imuttamaan mitään lglkgl.mp3 tiedostoa siinä toivossa että siellä olisi jotain kunnon musaa. Niin ja Chat pois kanmssa ettei siellä vaan kerrota mitä tiedostot oikeasti sisältävät.

Tuosta Napsterista tulee suht turha jos kaupallinen musa sieltä poistetaan. Eiän sitä mistään tiedä noden ei kaupallisten bändien nimiä.
MP3.com on siihen tarkoitukseen paljon parempi.
jos omistaa ko levyn
Anonyymi kommentoija, 11.3.2001 16:18:04
Pisteet: 0
niin, jos omistat metallican black albumin, silloin voit downloadata niin monta enter sandman piisiä kun haluat!
Vaikka RIAA saisi Napsterin lopullisesti suljettua, niin käyttäjät etsisivät vain toisen paikan MP3 sharettamista varten.

Ilman tuota RIAA:n järjestämää mainoskampanjaa Napster olisi ainakin 20x pienempi.
Totta.

Näitä ohjelmiahan ovat esim. OpenNap, Gnutella sekä muutamat muut. Ei musiikkipiratismia pysty kitkemään ainakaan tällaisin keinoin.
-> Escobar <-
---
"Kill the body and the soul is given eternal freedom. Assassinate the soul and there's life no more".
engine Esitiedot on taas hallussa
engine, 7.3.2001 16:46:06
Pisteet: 0
Haha! Taas näitä nerokkaita päätöksiä, joista näkee selvästi että päättäjillä ei ole hajuakaan järjestelmän toimintatavoista. Täytyy varmaan alkaa muuttamaan kaikki Napsterin kautta levitettävät tiedostot vaikkapa .txt-päätteisiksi.
Kaikki mielipiteet, jotka esitän kirjallisesti tai suullisesti tällä tai millä hyvänsä julkisella keskustelualueella, ovat vain ja pelkästään omiani, eivätkä ne edusta minkään yrityksen, yhteisön, ryhmän tai muun yksityishenkilön ajatuksia tai periaatteita. Täten olen kirjoituksistani henkilökohtaisesti yksin vastuussa, jolloin niiden käyttö minuun liittyviä tahoja, kuten työnantajaani tai perhettäni vastaan, on ehdottomasti kielletty.