|
Maanantai, 13.6.2005 Nebula toi ADSL2+-yhteydet pääkaupunkiseudun laajakaistamarkkinoilleInternet-palveluntarjoaja Nebula on tuonut markkinoille ADSL2+-yhteystekniikaa hyödyntävän internet-liittymän, jolla saavutetaan jopa 24/1 megabitin siirtonopeus. Nebulan mukaan nopeutta rajoittavana tekijänä on lähinnä kupariyhteyden pituus ja laatu. Uuden liittymän saatavuusalue laajenee jatkuvasti. Alkuvaiheessa liittymä on saatavilla Espoon ja Helsingin keskusalueilla. ADSL2+-liittymän kuukausimaksu 75 euroa.
Lue juttu oma, 13.6.2005 00:02. Lähde: Nebula
|
|
Me, 13.6.2005 13:09:38
tiedostot valuvat mielestäni lähes samaa nopeutta.. tuo ero näkyy pelkästään kun tekee erityisesti jotain ping ja muita download testejä ja pienten tiedostojen latauksessa.. kuten virustutkan päivitykset ynm... no hinta pysyi samana.. tai itseasiassa se laski pari euroa :) joten en kyllä valita mutta ei sillä megalla ja 512 nopeudella ole käytännössä mitään järkevää eroa.. 2m liittymässä toki eron huomaa selvemmin.
njoo.. eletään pois..
www.granstrom.info
miksuh, 13.6.2005 22:40:48
Kyllähän se 512kbit on iha ok ns perus surffailuun, mutta vähänkin tehokkaampaan netin käyttöön se on ihan liian hidas. Sitäpaitsi ennemmin sitä nopeammalla piuhalla siirtelee suuria tiedostoja kun ei tarvitse venailla ikuisuuksia niiden siirtymistä. Ja isoja tiedostomääriä joutuu monesti siirtelemään vaikei mitään varettas.
Itselläni on sauniksen 512/512 liittymä, ja todellakin harmittaa että avaustarjouksena ollut suurempi siirtonopeus on käytetty loppuun. Mulla oli 3kk 2Mbit/768kbit kun oli toi avaustarjous ja sitten vielä nostivat nopeutta alun ongelmien korvauksena.
Todellakin näkyy netin käytössä se, että nyt on sitten se tilattu 512kbit/512kbit.. :P
Isot tiedostot tuntuu matelevan koneelle ja striimit pätkii kun siirtoa on vähänkin enempi muuten taustalla.. Ehdin jo tottua 4 kertaa nopeampaan nettiin...
miksuh, 13.6.2005 22:58:06
Pitäs kai kuitenkin vaihtaa tää nuhapumppu 512/512 edes parimegaseen, noiden hintaero on suht pieni. Avaustarjouksen aikana ehdin tottua parimegaseen ja nyt 512/512 tuntuu tosi tukkoselta..
kapi, 13.6.2005 06:25:05
Errare humanum est
feenix, 13.6.2005 07:12:28
mxmattil, 13.6.2005 08:32:57
feenix, 13.6.2005 18:53:03
Eivaan, kyllä se monella saattaa latenssia vähentää, mutta ei se suoraan sitä tee tyhjässä letkussa tietenkään. Summasin vaan tyypilliset kommentit niin oltaisi voitu jättää koko "emmätarvii/mätarviin"-väittely tämän uutisen osalta pois.
feenix, 13.6.2005 18:58:03
CD-image tulee nopeammin -> latenssi on pienempi. Veppisiivut latautuvat nopsemmin jne. Tietysti kuten mainittu, vaikuttavat ISP:n piuhat ja muittenkin piuhat asiaan, mutta kyllä se nopeudennosto hyvin pitkään vaikuttaa ihan käyttäjän kokemaan latenssiin.
olmari, 13.6.2005 13:18:14
Nyt kyllä on kuuluista autovertaus paikallansa tuohon väittelyyn että vaikuttaako nopeus latenssiin ja väitän että vaikuttaa.
Ja se itse vertaus: Pingihän on paketin lähettäminen toiselle, joka vain lähettää paketin takaisin. No kuvitellaampa nyt esimerkiksi polkupyörä ja auto:polkupyörä liikkuu 10kmh ja auto 100kmh, auto ehtii monta kertaa useammin samassa ajassa liikkumaan edestakaisin kuin polkupyörä, ja jos käytetään Ferrari(tm) pirssiä jolla pääsee 300kmh joka pääsee taas monta kertaa nopeammin edestakaisin liikkumaan kuin se tavallinen auto saati polkupyörä.
mxmattil, 13.6.2005 13:32:11
olmari, 13.6.2005 13:40:52
mxmattil, 13.6.2005 13:44:02
olmari, 13.6.2005 13:57:39
Ei kaistanleveys todellakaan ole suoraan latenssi, mutta se vaikuttaa siihen kyllä.
weicco, 13.6.2005 14:00:05
olmari, 13.6.2005 15:03:20
weicco, 13.6.2005 19:53:51
olmari, 13.6.2005 20:19:15
weicco, 13.6.2005 23:09:02
Mitä ihmettä se pakettien määrä tähän nyt liittyy? Tottakai jos kaista tukkeentuu, joutuu paketit jonottamaan ja latenssi kasvaa. Ping-paketteja ei kuitenkaan lähetetä kuin yksi kerrallaan. Kahdella autolla tarkoitin sitä, että minun letkuuni mahtuu vian yksi auto, kun sinun kaksi vierekkäin. Tällä leveydellä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä sen latenssin kanssa paitsi siinä tapauksessa, että minäkin yritän lähettää kaksi autoa vierekkäin.
Miten sitten selität sen, että minulla ei CS:n latenssit/pingit vähentynyt pätkääkään, vaikka nopeus tuplaantui? Siksi tietysti, koska CS ei käyttänyt edes koko 512 megasta liittymää, jolloin kun nopeus tuplaantui, sain vain lisää sitä ylimääräistä kaistaa, jolla en tee mitään.
Tässä alkaa mennä jo järki pikkuhiljaa.
olmari, 13.6.2005 23:16:48
Mitä ihmettä se pakettien määrä tähän nyt liittyy? Tottakai jos kaista tukkeentuu, joutuu paketit jonottamaan ja latenssi kasvaa. Ping-paketteja ei kuitenkaan lähetetä kuin yksi kerrallaan. Kahdella autolla tarkoitin sitä, että minun letkuuni mahtuu vian yksi auto, kun sinun kaksi vierekkäin. Tällä leveydellä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä sen latenssin kanssa paitsi siinä tapauksessa, että minäkin yritän lähettää kaksi autoa vierekkäin.
Miten sitten selität sen, että minulla ei CS:n latenssit/pingit vähentynyt pätkääkään, vaikka nopeus tuplaantui? Siksi tietysti, koska CS ei käyttänyt edes koko 512 megasta liittymää, jolloin kun nopeus tuplaantui, sain vain lisää sitä ylimääräistä kaistaa, jolla en tee mitään.
Tässä alkaa mennä jo järki pikkuhiljaa.
weicco, 16.6.2005 14:30:25
Siinä olet oikeassa, että jos nopeus on 1kt/s niin 1 kilon paketin perillesaanti kestää sekunnin. Jos nopeus tuplataan 2 kertaiseksi, aikakin luonnillisesti vähenee. Mutta jos nyt puhutaan 1 megaisesta ja 8 megaisesta ADSL:stä, ei nopeudella ole mitään merkitystä. ICMP paketti mahtuu nimittäin yhteen "frameen" (en nyt muista tuon nimeä, se härveli, jota ADSL käyttää), jolloin nopeus on aina sama.
Eli jos pingisi vauhdittuu nopeuden kasvaessa, on syynä todennäköisesti jokin muu, kuten ISP:n reitityksessä olevat säännöt (palvellaan enemmän maksavia asiakkaita ensin:) tms.
olmari, 17.6.2005 00:11:02
Siinä olet oikeassa, että jos nopeus on 1kt/s niin 1 kilon paketin perillesaanti kestää sekunnin. Jos nopeus tuplataan 2 kertaiseksi, aikakin luonnillisesti vähenee. Mutta jos nyt puhutaan 1 megaisesta ja 8 megaisesta ADSL:stä, ei nopeudella ole mitään merkitystä. ICMP paketti mahtuu nimittäin yhteen "frameen" (en nyt muista tuon nimeä, se härveli, jota ADSL käyttää), jolloin nopeus on aina sama.
Eli jos pingisi vauhdittuu nopeuden kasvaessa, on syynä todennäköisesti jokin muu, kuten ISP:n reitityksessä olevat säännöt (palvellaan enemmän maksavia asiakkaita ensin:) tms.
weicco, 17.6.2005 10:08:34
MiiQu, 13.6.2005 19:45:13
Jos sovitaan että sinun latenssisi on pienempi siinä vaiheessa kun molempia vastaan alkaa ddos hyökkäys?
olmari, 13.6.2005 19:53:00
Jos sovitaan että sinun latenssisi on pienempi siinä vaiheessa kun molempia vastaan alkaa ddos hyökkäys?
Lt. Kloner, 14.6.2005 10:14:57
http://en.wikipedia.org/wiki/Latency
Latency is the time a message takes to traverse a system. Latency is closely tied to another engineering concept, throughput. While each is a measure of speed in some sense, they are not exactly the same thing. Latency measures the amount of time between the start of an action and its completion, whereas throughput is the total number of such actions in a given amount of time.
weicco, 13.6.2005 13:59:04
Mutta muutenkin vertauksesi ontuu. Samalla vauhdilla se sähköinen signaali siellä piuhassa kulkee, oli "kaistanleveys" (termi on täysin väärä btw) sitten mikä tahansa.
Saltsa, 13.6.2005 12:57:23
zepi, 13.6.2005 13:19:56
Koska palveluntarjoajan kaista on suurempi kuin kaista ISP -> Koti välillä, muodostuu palveluntarjoajan reitittimiin pakettijonoa. Järjestämällä pakettijonossa aina automaattisesti pienet paketit ensimmäisiksi varmistettaisiin se, että SSH/HTTP requestit yms. kama tulisi aina ennen itse varsinaista tiedonsiirtoa. Näin täydelläkin kaistalla kuormitettu yhteys vaikuttaisi lähes lagittomalta.
SSH ja pelien paketit ovat pieniä, isoja, useiden kilojen paketteja käytetään sitten varsinaisessa tiedonsiirrossa. Päästämällä pienet (kilon ja alle?) paketit aina ensin, downloadnopeudet putoavat ehkä 1-5%, mutta esim. SSH:n pingi putoaa murto-osaan.
Itselläni pyörii tämänkaltainen linux häsmäkkä omassa koneessa ja pingit putoavat täyden kuorman loadeilla useista sadoista millisekunneista alle sadan millisekunnin, jolloin SSH:n käyttäminen on jo sujuvaa verrattuna puolen sekunnin lagailuun. Linuxin TC:llä pakettijonojen järjestely onnistuu ja pienellä opiskelulla omasta yhteydestä voi saada paljon responsiivisemman. Sisäänpäin tuleviin paketteihin vaikuttaminen on vaikeampaa, koska jono ei ole omalla koneella, vaan palveluntarjoajan päässä, mutta pientä kikkailua senkin kanssa voi tehdä.
http://lartc.org/wondershaper/ <-- tuossa "avaimet käteen" paketti liikennepriorisointiin, ei mikään graalin malja, mutta auttaa reilusti kunhan jaksaa muutaman minuutin skriptaa konfiguroida. Tämä siis kaikille linux-reitittimen käyttäjille.
zepi, 13.6.2005 13:19:56
Koska palveluntarjoajan kaista on suurempi kuin kaista ISP -> Koti välillä, muodostuu palveluntarjoajan reitittimiin pakettijonoa. Järjestämällä pakettijonossa aina automaattisesti pienet paketit ensimmäisiksi varmistettaisiin se, että SSH/HTTP requestit yms. kama tulisi aina ennen itse varsinaista tiedonsiirtoa. Näin täydelläkin kaistalla kuormitettu yhteys vaikuttaisi lähes lagittomalta.
SSH ja pelien paketit ovat pieniä, isoja, useiden kilojen paketteja käytetään sitten varsinaisessa tiedonsiirrossa. Päästämällä pienet (kilon ja alle?) paketit aina ensin, downloadnopeudet putoavat ehkä 1-5%, mutta esim. SSH:n pingi putoaa murto-osaan.
Itselläni pyörii tämänkaltainen linux häsmäkkä omassa koneessa ja pingit putoavat täyden kuorman loadeilla useista sadoista millisekunneista alle sadan millisekunnin, jolloin SSH:n käyttäminen on jo sujuvaa verrattuna puolen sekunnin lagailuun. Linuxin TC:llä pakettijonojen järjestely onnistuu ja pienellä opiskelulla omasta yhteydestä voi saada paljon responsiivisemman. Sisäänpäin tuleviin paketteihin vaikuttaminen on vaikeampaa, koska jono ei ole omalla koneella, vaan palveluntarjoajan päässä, mutta pientä kikkailua senkin kanssa voi tehdä.
http://lartc.org/wondershaper/ <-- tuossa "avaimet käteen" paketti liikennepriorisointiin, ei mikään graalin malja, mutta auttaa reilusti kunhan jaksaa muutaman minuutin skriptaa konfiguroida. Tämä siis kaikille linux-reitittimen käyttäjille.
Moby, 13.6.2005 09:32:52
Olen tässä nyt kolmesti nostanut liittymänopeuttani vuosien kuluessa saman operaattorin asiakkaana laitteistoa vaihtamatta ja on se vaan kumma kun latenssi sen kun pienenee kaistanleveyden kasvaessa. Ero on ollut huomattava joka kerta. 1->2->8 megabitin nopeudet.
Kaipa tuosta vielä sopii puristaa latenssia pienemmäksi kun kaverien 24 ja 100 megabitin yhteydet ottavat vielä 5-10ms eron omaani.
mxmattil, 13.6.2005 09:42:51
Kaistanleveys itsessään ei latenssiin oikeastaan voi vaikuttaa.
zepi, 13.6.2005 11:44:26
Pinging google.com [216.239.57.99] with 32 bytes of data
32 byteä kestää 300 baudin modeemilla pelkästään 0.853 sekunttia lähettää liikkelle! 33.6k modeemillakin vielä 7,6ms ja 512kb uppikaistallakin 0.5ms.
Tämä ei tietenkään selitä noita useiden millisekuntien eroja dsl:ien pingeissä, mutta muistuttaa silti siitä, että latenssin mittauksessakin joudutaan dataa siirtämään ja jos yksittäisen bitin siirtoaika kasvaa, niin kyllä latenssikin kasvaa.
weicco, 13.6.2005 14:04:03
dustin, 13.6.2005 09:51:14
mxmattil, 13.6.2005 10:04:01
Jos bitti kulkee vaikka jenkeistä suomeen niin nopeuttamalla viimeisen 0,0001% matkaa latenssi ei voi heilua tuota mainittua prosenttilukua enempää.
En jaksa tästä lähteä vääntämään tämän enempää.
Moby, 13.6.2005 10:02:43
Voodoota.
jmv, 13.6.2005 11:46:50
Cman, 13.6.2005 20:06:57
Hauskintahan tässä oli että webin selaaminen nopeutu huomattavasti, juurikin tuon pienemmän latenssin vuoksi, ei niinkään kaistan.
Sidewinder, 13.6.2005 13:40:22
Autovertaus: ostin tuossa vuosia sitten Ladan ja nyt kun olen päivittänyt käyttämääni tiestöä pikkutie->maantie->moottoritie, kiihtyy nyt Laatuskani kuin Verrari, koska asfaltti vastaa paljon nopeammin kaasun painamiseen. (Kuten yleensä, autovertaus toimii taas tosi huonosti:)
Moby, 13.6.2005 14:09:32
jook, 13.6.2005 23:43:17
propagointiviive == etäisyys / valon nopeus (eli RTT:n puolikas)
lähetysviive == datan koko / kaistanleveys
jonotusviive == reitittimissä ym jonottamisista aiheutuva viive.
kapi, 13.6.2005 08:00:17
Errare humanum est
majaava, 13.6.2005 05:10:46
Tiedäpä sit onko Suomessa missään myynnissä edes kunnolla tuollaista tukevia modeemeja.
spede, 13.6.2005 07:58:48
dustin, 13.6.2005 09:41:13
eas, 13.6.2005 18:32:20
www.vsp.fi
do { maintenance(); } while (!sleep);
kapi, 13.6.2005 06:51:15
http://www.verkkokauppa.com/main.php?query=adsl2%2...
Errare humanum est
Xemanth, 13.6.2005 10:13:12
miksuh, 13.6.2005 22:46:19
Lonoir, 13.6.2005 12:47:35