Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Torstai, 28.8.2003

Nettiradiot nostivat syytteen RIAA:a vastaan

Ryhmä pieniä amerikkalaisia nettiradioasemia on nostanut syytteen levy-yhtiöiden tekijänoikeusasioita hoitavaa Recording Industry Association of Americaa (RIAA) vastaan väittäen järjestön yrittävän tukahduttaa riippumattomien radioasemien toiminnan. Webcaster Alliance on uhannut RIAA:a syytteellä jo kuukausia. Lähtölaukauksen Webcasterin toiminnalle antoi USA:n kongressi päättäessään nettiradioiden rojaltimaksuista.

Rojaltimaksut sovittiin RIAA:n ja vain muutaman nettiradioaseman edustajan kesken. Riippumattomien nettiradioiden mukaan maksujen tavoite on eliminoida pienet radioasemat pois markkinoilta. "On koittanut aika, jolloin RIAA joutuu tilille jo vuosia kestäneestä musiikkiteollisuuden manipuloinnista, jolla se on pyrkinyt estämään riippumattoman musiikkiteollisuuden kasvua ja kontrolloimaan Internetin jakelukanavia", sanoi Webcaster Alliancen johtaja Ann Gabriel lausunnossaan.

Nettiradioiden rojaltimaksuista on taitettu peistä jo pitkään USA:ssa. Tällä hetkellä käytössä on kaksi rinnakkaista mallia, joista toinen on kiinteä hinta per soitettu kappale ja toinen on suhteessa radioaseman tuloihin. Näistä kumpikaan ei kuitenkaan ole kelvollinen Webcaster Alliancelle, jonka listoilla on 198 nettiradioasemaa.

Lue juttu K2, 28.8.2003 09:40. Lähde: News.com
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 18 uutta / 18 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Entäpä meidän teosto?
Anonyymi kommentoija, 28.8.2003 10:01:53
Pisteet: 0
Kuka alkaa sankariksi ja haastaa teoston oikeuteen?

Jarppi
Re: Entäpä meidän teosto?
Anonyymi kommentoija, 28.8.2003 10:24:03
Pisteet: 0
Kuka alkaa sankariksi ja haastaa teoston oikeuteen? Jarppi
miksi heidät oikeuteen pitäisi haastaa kun eivät tee mitään lainvastaista. Samaan syssyyn haastetaan oikeuteen alko kalliiden hintojen takia, taksikuskit autojen vähyyden takia ja säätiedottaja huonon sään takia.
Re: Entäpä meidän teosto?
Anonyymi kommentoija, 28.8.2003 14:29:09
Pisteet: 0
miksi heidät oikeuteen pitäisi haastaa kun eivät tee mitään lainvastaista. Samaan syssyyn haastetaan oikeuteen alko kalliiden hintojen takia, taksikuskit autojen vähyyden takia ja säätiedottaja huonon sään takia.
Niin, oikeasti kumma juttu miten jatkuvasti täällä kun asiaa sivutaan niin joku alkaa syyttää teostoa. Teosto tekee vain sitä mitä laki määrää. Jos mielestäsi teoston toiminta on väärin, niin syytä kansanedustajia. Tai syytä itseäsi, kun olet ollut valitsemassa eduskuntaa.
Re: Entäpä meidän teosto?
Anonyymi kommentoija, 28.8.2003 14:48:25
Pisteet: 0
Tai syytä itseäsi, kun olet ollut valitsemassa eduskuntaa.
Ai, mistäs tiedät että kyseinen henkilö on äänestänyt jotain ehdokasta, joka pääsi eduskuntaan?
Re: Entäpä meidän teosto?
Anonyymi kommentoija, 29.8.2003 07:38:30
Pisteet: 0
Ai, mistäs tiedät että kyseinen henkilö on äänestänyt jotain ehdokasta, joka pääsi eduskuntaan?
No syytä sitten tyhmää Suomen kansaa ja ala itse kampanjoida kansanedustajaksi, jos luulet osaavasi hoitaa asiat paremmin.
feenix Re: Entäpä meidän teosto?
feenix, 28.8.2003 14:54:47
Pisteet: 0
Niin, oikeasti kumma juttu miten jatkuvasti täällä kun asiaa sivutaan niin joku alkaa syyttää teostoa. Teosto tekee vain sitä mitä laki määrää. Jos mielestäsi teoston toiminta on väärin, niin syytä kansanedustajia. Tai syytä itseäsi, kun olet ollut valitsemassa eduskuntaa.
Tuota, kyllä Teostossakin on vikaa. Esimerkiksi se, että kaikkien henkilön teosten hallinta siirtyy Teostolle on aika typerää, ja tätähän laki ei vaadi. Eikä myöskään vaadi Teostoa yrittämään repiä rahaa esimerkiksi bileistä, joissa soitetaan järjestäjien omaa musiikkia tai muuta teostovapaata. Ja esimerkkejä on.

Mutta näistäkin pitäisi valittaa enemmän Teoston toiminnasta vastaaville tahoille niin muutoksia tulisi. Ja eipä taida laki kieltää perustamasta Teostolle kilpailijaa, vai kieltääkö?
Re: Entäpä meidän teosto?
Anonyymi kommentoija, 28.8.2003 16:39:40
Pisteet: 0
Ja eipä taida laki kieltää perustamasta Teostolle kilpailijaa, vai kieltääkö?
Ei, mutta lain mukaan on vain yksi instanssi kerrallaan tässä tehtävässä, joka kilpailutetaan tietyin määräajoin. Eipä vaan taida tehtävässä koskaan mikään muu järjestö olla, eikä varmasti pääsekään.
Eli käytännössä voit perustaa kilpailijan, mutta et voi kilpailla.
moka Re: Entäpä meidän teosto?
moka, 28.8.2003 10:48:25
Pisteet: 0
Kohta alkaa yksi ikuisuusväittelyistä Teoston ja huonon musiikin suhteesta toisiinsa - mikä ikävä kyllä on totta :)

Toivottavasti ihmisen perusoikeuksia polkeva RIAA saa turpaansa oikein kunnolla tuossa oikeusjutussa. Tuskin.

taksikuskit autojen vähyyden takia ja...
Kaikki helsingin taksikuskit voisi haastaa massakanteena välinpitämättömästä ajotyylistä.
weicco Re: Entäpä meidän teosto?
weicco, 28.8.2003 10:28:00
Pisteet: 0
Mutta kiitos Teoston ynnä muiden vastaavien, minä voin kohta haastaa ISP:ni oikeuteen aina, kun joku käy kotikoneeni WWW-palvelimella. ISP ei uuden tulevan lain mukaan saa tehdä kopioita teoksista, mutta WWW-proxyt tekevät niitä jatkuvasti :)
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Re: Entäpä meidän teosto?
Anonyymi kommentoija, 28.8.2003 10:53:32
Pisteet: +1
Mutta kiitos Teoston ynnä muiden vastaavien, minä voin kohta haastaa ISP:ni oikeuteen aina, kun joku käy kotikoneeni WWW-palvelimella. ISP ei uuden tulevan lain mukaan saa tehdä kopioita teoksista, mutta WWW-proxyt tekevät niitä jatkuvasti :)
Siinä laissa on proxyt eroteltu selkeästi.
Re: Entäpä meidän teosto?
Anonyymi kommentoija, 28.8.2003 11:13:20
Pisteet: +1
Mutta kiitos Teoston ynnä muiden vastaavien, minä voin kohta haastaa ISP:ni oikeuteen aina, kun joku käy kotikoneeni WWW-palvelimella. ISP ei uuden tulevan lain mukaan saa tehdä kopioita teoksista, mutta WWW-proxyt tekevät niitä jatkuvasti :)
Ei proxyt yleensä ole käytössä ISP:n sisäpuolelta tulvassa datassa. Proxyt liittyy lähinnä Internetistä tulevaan tietoon ISP:n asiakkaille. Asiakkailta päin tuleva data on liian vaihtelevaa jotta sitä kannattaisi ohjata proxyn kautta.

Ajatus oli kyllä hauska.

Mietin tässä näita uusia ja vanhempia voimassa olevia lakeja suomessa ja tulin siihen johtopäätökseen että tällä hetkellä ei kukaan pysty haastamaan ISP:n ip-poolia käyttäviä asiakkaita oikeuteen tekijäoikeus rikkeistä. Ei edes viranomaiset.

Olen kyllä sitä mieltä että Teoston ja RIAA:n saisi pistää vastuuseen teoistaan. Vaikka ne eivät rikokkaan voimassa olevia lakeja, niin ne ovat yhteiskunnan avullla saattaneet voimaan lakeja jotka hankaloittavat selvästi kaikkien ihmisten normaaleja elämäntapoja. Tämä on minusta jonkinlainen rike yhteiskuntaa ja ihmisten perusoikeuksia vastaan. Ei vähemmistön etu saisi näin pahasti vaikuttaa enemmistön etuun, etenkin kun tuon vähemmistön etu on vain pelkkää rahan tavoittelua.
weicco Re: Entäpä meidän teosto?
weicco, 28.8.2003 13:18:46
Pisteet: 0
Ei proxyt yleensä ole käytössä ISP:n sisäpuolelta tulvassa datassa. Proxyt liittyy lähinnä Internetistä tulevaan tietoon ISP:n asiakkaille. Asiakkailta päin tuleva data on liian vaihtelevaa jotta sitä kannattaisi ohjata proxyn kautta.
Okei, okei. Pitää sitten selvittää sen asiakaskoneen ISP ja haastaa se oikeuteen... :)
Join me! Together we can rule the galaxy as father and son.
Saltsa Re: Entäpä meidän teosto?
Saltsa, 28.8.2003 15:01:39
Pisteet: 0
Olen kyllä sitä mieltä että Teoston ja RIAA:n saisi pistää vastuuseen teoistaan. Vaikka ne eivät rikokkaan voimassa olevia lakeja, niin ne ovat yhteiskunnan avullla saattaneet voimaan lakeja jotka hankaloittavat selvästi kaikkien ihmisten normaaleja elämäntapoja.
Samaa mieltä. Mutta minusta on kyllä oikeutettua että nettiradioissa soitetusta musiikista maksetaan korvauksia niiden tekijöille. Ikävä kyllä Teosto ja kumppanit ovat menneet hieman liian pitkälle.
Re: Entäpä meidän teosto?
Anonyymi kommentoija, 29.8.2003 08:14:50
Pisteet: 0
Teostosta sen verran, että jos artisti joka on liittynyt teostoon haluaisi pistää omille weppisivuille omista kipaleista mp3:sia niin se joutuu maksaa niistä teosto maksut. Mikä mielestäni on aika naurettavaa. Ja esimerkki vielä teoston toiminnasta. Kaveri järjesti musatapahtuman ja teosta sai vihiä ja lähetti jonkun lomakkeen mihin tarvitsi täyttää kaikki teoston alaiset kipale tiedot mitä tapahtumassa soitettiin. No yhtään teosto kappaletta ei soitettu(vain marginaali musaa punkkia ym.) teostolta tuli myöhemmin lasku 0 mk jonka kaverini jätti maksamatta. No siitä tuli sitten myöhemmin karhulasku mikä oli 0mk+ perintä kulut..... järkevää toimintaa....
Cornholio Ahne, ahneampi, RIAA
Cornholio, 28.8.2003 10:41:46
Pisteet: 0
Nämä nettiradiot eivät välttämättä soita ihan mitään tusina listahitti-p**kaa, vaan jotain ihan outoa marginaali materiaalia. Niillä saattaa olla esim. jonkun kulmakunnan pumpun autotallissa väsäämiä nauhoitteita tms. sellaisia artistin itsensä vääntämiä tallenteita, jotka sitten ko. artisti on lähettänyt ilmaiseksi saadakseen julkisuutta.
Miksi silloin siitä pitäisi maksaa RIAA:lle? Eikö artistella kohta ole vapautta valita miten julkaisee teoksensa, vaan se pitää survoa suuren levy-yhtiön läpi. Levy yhtiö sitten sössii koko homman ja homma menee penkin alle. Siitä artistin sitten on vaikea enää lähteä uudelleen nousuun.
Noilla levy-yhtiöillä on myös paha tapa ruveta sanomaan ja määräilemään mitä tehdään.
"Sitä elää ja oppii. Tai ainakin elää." Douglas Adams
Re: Ahne, ahneampi, RIAA
Anonyymi kommentoija, 28.8.2003 11:09:51
Pisteet: 0
Niillä saattaa olla esim. jonkun kulmakunnan pumpun autotallissa väsäämiä nauhoitteita tms. sellaisia artistin itsensä vääntämiä tallenteita, jotka sitten ko. artisti on lähettänyt ilmaiseksi saadakseen julkisuutta. Miksi silloin siitä pitäisi maksaa RIAA:lle? Eikö artistella kohta ole vapautta valita miten julkaisee teoksensa, vaan se pitää survoa suuren levy-yhtiön läpi.
Ei teostovapaasta materiaalista mitään tarvitse maksaa.
Re: Ahne, ahneampi, RIAA
Anonyymi kommentoija, 28.8.2003 18:13:45
Pisteet: 0
Nämä nettiradiot eivät välttämättä soita ihan mitään tusina listahitti-p**kaa, vaan jotain ihan outoa marginaali materiaalia.
Miksi ei niin, että nämä nettiradiot soittavat suosituimpia lista hittejä eivätkä mitään outoa marginaali p**kaa?
peterhil Re: Ahne, ahneampi, RIAA
peterhil, 29.8.2003 02:55:01
Pisteet: 0
Miksi ei niin, että nämä nettiradiot soittavat suosituimpia lista hittejä eivätkä mitään outoa marginaali p**kaa?
Juuri siksi että ei tarvitse kuunnella sitä listahittip**kaa ja äärikompressoitua mainosärsykettä, sitä tulee enemmän kuin tarpeeksi sekä kaupallisilta kanavilta (Nova aiheuttaa minulle pahoinvointia) ja nyt MYÖS vero- ja lupamaksurahoitteisilta Yleisradion kanavilta (YleX). En ole kuunnellut tavallista radiota sen jälkeen kun Radiomafia lopetettiin, ei vain voisi vähempää viihdyttää joku tämän hetken ketsuppi, laardi tai martini.

Nettiradioilla on yleensä melko tarkasti rajattu musiikkityyli per kanava, mutta se on hyvä asia sillä ne soittavat monipuolisesti jonkun mielestä oikeasti hyvää musiikkia, eivätkä jonkun keski-ikäisen ohjelmapäällikön rahankiilto silmässä väsättyä soittolistaa. Niistä voi sitten valita kulloiseenkin fiilikseen sopivaa musiikkia.

Kokeile jos et usko: Soma.fm, HeadPhoneRecord, Redman's shoutcast, Mostly Classical, Streaming soundtracks, Radio jatkoaika jne...

Mutta itse juttua kommentoidakseni:
Hienoa että joku pistää RIAA:lle muutenkin kampoihin kuin pistämällä niiden webbisivut sekaisin. Pienillä nettiradioilla jos kellä on siihen hyvä syy.

(PS. Kuka rikkoi yhdys sanat?)