Torstai, 23.12.2004
Ohjelmistopatenttiäänestys lykkäytyi Puolan pyynnöstä
Electronic Frontier Finland ry (EFFI) iloitsee ohjelmistopatenttidirektiivin käsittelyn siirtymisestä ensi vuoteen. Asia oli tarkoitus käsitellä niin sanottuna A-listan asiana ilman keskustelua tiistaina pidetyssä maatalousneuvoston kokouksessa. Asia kuitenkin lykättiin Puolan painokkaasta pyynnöstä.
Asian lykkäys perustui siihen, että ministerineuvoston sääntöjen mukaan asiat pitäisi tuoda esityslistalle 14 päivää ennen kokousta. Nyt lisäys tehtiin kuitenkin vain kahta työpäivää ennen kokouksen alkua, mikä tarkoitti, että yhdenkin jäsenmaan vastustus oli riittävä asian käsittelyn estämiseen.
EFFI:n puheenjohtaja Ville Oksanen pitää saavutettua voittoa vain tilapäisensä. Oksasen mukaan on mahdollista, että asia otetaan uudelleen käsittelyyn ensi vuoden alussa.
Muita aiheeseen liittyviä uutisia
korho, 23.12.2004 11:12:38
Eikä nykyiset lait suojele riittävästi aloittelevan tai toimivan ohjelmistoyrityksen innovaatioita, liiketoimintaa, tekijänoikeuksia ja tuotteita?
korho, 23.12.2004 11:13:54
Joulustressi saa typoilemaan.
MPi, 23.12.2004 11:55:12
Suurimmaksi osaksi direktiivin sisältö yhtenäistää lainsäädäntöjä ja merkitys ei ole suuri yhteiskunnan kannalta.
Se, mikä on oikeasti kuuma peruna, on ohjelmistotuotekategoria.
Ohjelmistotuotekategoria tarkoittaa sitä, että patentoidun keksinnön voisi toteuttaa myös ohjelmistotuotteena, jolloin kyseisen tuotteen myynti ja jakelu aiheuttaisi patentin loukkauksen. Huomatkaa, että patentoitavan keksinnön määritelmää ei ole tarkoitus muuttaa. Se, mikä on patentoitavaa nyt, olisi sitä myös tulevaisuudessa. Samoin, se, mikä ei ole patentoitavaa nyt, ei olisi sitä myöskään tulevaisuudessa.
Käytännön ero nykytilanteeseen on se, että nykyisin ohjelmistot on suojattu menetelmävaatimuksin. Tällöin patenttia loukataan vasta silloin, kuin keksinnön mukaista ohjelmistoa käytetään. Jos minä valmistan patenttia loukkaavan softan, ja naapurin poika myy sen henkilölle X, niin minä ja naapurin poika ei loukata patenttia, vaikka kääritäänkin rahat taskuun. Henkilö X loukkaa patenttia käyttäessään tuotetta, ellei käyttö ole yksityistä (eli ei duunia, ei julkisia palvelimia jne.). Jos ohjelmistotuotekategoria tulisi lainsäädäntöön, myös minä ja naapurin poika loukattaisiin patenttia.
Mikäli direktiivi menee nurin, nykyinen tilanne säilyy. Mikäli komission ehdotus menee läpi, tulee ohjelmistotuotekategoria. Mikäli parlamentin muutettu ehdotus menee läpi, niin sitten menee sormi suuhun. Sen implementoiminen kansalliseen lainsäädäntöön on käytännössä mahdotonta loukkaamatta kansainvälisiä sopimuksia.
Käytännössä vaihtoehtoja on siis kaksi, joko direktiivi menee nurin kokonaan tai löytyy jokin uusi kompromissi näiden kahden muodon väliltä. Tai sitten esimerkiksi puola tyytyy johonkin lehmänkauppaan ja komission ehdotus hyväksytään.
MPi, 27.12.2004 13:03:06
http://www.prh.fi/stc/attachments/prhtieto22004.pd...
Juttu alkaa sivulta 12.
moh, 23.12.2004 11:26:13
Mä en tiedä yksittäisten jäsenvaltioiden patenttikäytäntöjä, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että patentoinnissa pitää ottaa erilaiset patentoitavuudet huomioon.
UK:ssa (tää on mutua) pystyy patentoimaan enemmän, mitä softapatenttidirektiivi sallii ja Alankomaissa vähemmän.
EU on pyrkinyt yhtenäistämään sisämarkkinoiden toimintaa esmes palveluiden, henkilöiden ja pääoman vapaan liikkuvuuden avulla, samaten tekemällä yhteisiä standardeja tuotteille ja vaikkapa tuotteiden turvatarkistuksille. Tässä tapauksessa, kun patentti olisi myönnetty yhdessä maassa, sen hyväksyttäminen muissa helpottuisi ja näin ollen toisi säästöjä sekä yhteiskunnalle että yritykselle.
Nipsu, 23.12.2004 02:56:36
Hyvä kuvaus ohjelmistopatenttien puutteista (kommentti 2/2):
http://www.itviikko.fi/keskustelut/viesti.asp?thre...
-- ote --
Tuskin kukaan on sitä mieltä että etteikö tuotekehitysinvestointeja
tulisi varmentaa jollakin tavalla, mutta tämä tarkoittaa että se 10%
osa joka liikevaihdosta menee todelliseen tuotekehitykseen tulee saada,
patenttilain hengessä, kohtuullisen intensiivin 20-25% kanssa takaisin
onnistuneessa tapauksessa. Mikään ei silti velvoita yhteiskuntaa
rakentamaan lakisuojaa joka mahdollistaa kahden yrityksen 80%-20%-
mulle-sulle-markkinajaon ja patenttien ristiinlisenssioinnilla avulla
muodostaa dipolin joka pystyy diktatooriseen markkinaympäristön
hallintaan ilman mitään keinoa puuttua mahdollisiin vääristymiin.
-- ote --
Xerxes, 23.12.2004 05:55:53
Kenties sellaisessa muodossa patenteista olisi jotain hyötyäkin, esim. opensourcen lisäämiseksi :) Itse rajoittaisin lisäksi softapatenttien voimassaoloaikaa huomattavasti.
mxmattil, 23.12.2004 15:34:28
Harmi ettei täällä ole ignore-nappia. Tuo lainaus kertoo kaiken älykkyydestäsi ja mielipitettesi tasosta.
Nakkel, 23.12.2004 08:47:00
Kyllä se niin on että jokin järki pitää saada tähän os-kavereiden toimintaan. Onko mitään lisätietoa näistä härskeistä varastamisista? Vaikka linkkei tai jotain? Voisin sitten itsekkin ryhtyä julistamaan os-kavereiden pahuutta ja kunniattomuutta muille tietämättömille ihmisparoille.
feenix, 23.12.2004 09:54:47
mxmattil, 23.12.2004 15:47:07
Nakkel, 23.12.2004 10:56:15
feenix, 24.12.2004 19:24:19
Kuten sanoin, kun tavaraa on paljon, on sontaakin paljon. Kukahan maksaisi tutkimuksen onko enemmän sontaa kaupallisessa vai ouppensorsassa, eihän niitä softia olisi tutkittavana kuin muutama miljoona ;)
helmeri, 23.12.2004 12:13:53
ff, 23.12.2004 09:31:21
jst, 23.12.2004 09:39:58
ff, 23.12.2004 10:29:19
Mm. ikkunamanagerointi, mediasoitin, www-kauppapaikka ym. ovat kaikki patentoituja. Ja monta muuta yhtä triviaalia asiaa.
Varsinaisen koodinhan suojaa jo tekijänoikeus, kuten rivien välissä mainitsitkin.
moh, 23.12.2004 10:37:04
Sitten toiseksi, patentteja ei kirjoita lakimiehet, vaan siihen erikoistuneet DI:t, FM:t yms. Katsokaa vaikkapa Berggreniltä:
http://www.berggren.fi/asiantuntijat/asiantuntijat...
Ja hinnasta. Noi hinnat eivät ole pahoja. Yhden patentin hinnalla palkkaa koodarin kuukaudeksi tai kahdeksi. (tai intialaisen koodarin vuodeksi). Maakohtaiset maksut vaihtelee siihen päälle. Mutta onko järkeä patentoida yhtään mitään vaikka Puolassa? Patentit tarvitaan EU:n alueella vain suurimmissa jäsenvaltioissa.
Toi patenttien hankkiminen on osa yrityksen riskienhallintaa. Samaten on erilaisten vakuutusten ottaminen. Me ollaan suomessa, täällä ei voi tulla noita älyttömiä korvausvaatimuksia. Ja sitäpaitsi: kannattaa hommata oikeusvastuuvakuutus.
Xerxes ehdotti, että softapatentteja pitäisi voida pakkolisensioida maksua vastaan. Se ei ensikuulemalta kuulosta ollenkaan pahalta. Miten ois, jos vaikka viiden vuoden kuluttua prioriteettipäivästä tai julkaisupäivästä? No. En tiedä.
Xerxes: Tarkoititko, että open sourcea pitäisi voida julkaista siten, että open sourcena julkaisevien yksityisten tai yhteisöjen pitäisi voida julkaista ohjelmiaan patenteista välittämättä? Tuossa ei ole järkeä. Tällöin esmes MySQL saisi rajoittamattoman oikeuden rikkoa patentteja. MySQL:n businessidea on jakaa softaa ilmaiseksi ja laskuttaa tuesta.
Täällä luullaan, että kaikki open source ohjelmat ovat yhteisön yhteisölle tuottamia. Kyllä tärkeimmät os-kehittäjät saavat rahaa, joko oman liiketoimminan kautta, firman maksamien palkkojen kautta tai avustuksilla, kuten OSDN:n kehittäjät. Joillekin OS-softat sopivat liiketoimintamalliin ja toisille ei. Avustuksien kohdalla se raha tulee niiltä firmoilta, joiden liiketoimintaan os-softat tuovat lisäarvoa tai kustannussäästöjä.
Täällä ei ole ymmärretty, että mikäli patenttia käytetään väärin, se ei kuulu patenttioikeuteen vaan markkinaoikeuteen. Katsokaa vaikaa tuota uutista Microsoftista ja markkina-aseman väärinkäytöstä.
kudzu, 23.12.2004 12:09:04
mxmattil, 23.12.2004 15:43:26
moh, 23.12.2004 16:10:44
http://europa.eu.int/comm/internal_market/en/indpr...
Sieltä voit lukea vaikkapa suomenkielisen tekstin. Siellä on viitteet tuohon tutkimukseen johon perustan mielipiteeni. En jaksa etsiä oikeaa kohtaa.
Tässä on extrapolaatio jatkosta:
Olet eri mieltä tuosta tutkimuksesta (ja uskot mieluummin EFFIn väittämiä). On hyvinkin mahdollista, että on olemassa muita tutkimuksia, jotka väittävät toisin. Sitten mennään juupas eipäs keskusteluun ja lähteiden herjaamiseen.
Loppujen lopuksi me sovimme olevamme samaa mieltä siitä, että olemme eri mieltä tästä asiasta. :)
mxmattil, 23.12.2004 17:42:52
Onnea vaan teille patenttinne kanssa.
lerje, 23.12.2004 09:40:31
Jos koko mersun saa patentoida nelipyöräisyydestä lähtien niin minusta 100 euroa on hyvä kertalisenssi. Ja jos mersusta patentoitaisiin keksinnöt, kyllä niitäkin pitäisi pystyä lisensioimaan jollain tavalla kohtuulliseen hintaan - näin se hyödyttäisi muitakin kuin mersun osakkeen omistajia.
moh, 23.12.2004 11:53:07
Siis hä? (jo on huvit)
nikotus, 23.12.2004 21:14:50
daimoni, 23.12.2004 15:53:11
-- Anonyymi kommentoija
PessiNisti, 23.12.2004 12:04:36
moh, 23.12.2004 12:25:11
feenix, 24.12.2004 19:25:31
PessiNisti, 23.12.2004 12:42:03
moh, 23.12.2004 12:54:17
PessiNisti, 23.12.2004 13:47:05
moh, 23.12.2004 14:11:07
Munron toteamus ei nyt sitten näköjään auttanut tässä asiassa. Pistetään tuon _yhteiskunta_ sanan tilalle "eri patenttivirastot Euroopan unionin alueella." Ja tehokkaammin -> tarttee maksaa vähemmän palkkaa, kun ei tarvii palkata niin paljon virkamiehiä, koska jos patetti on myönnetty toisessa EU-maassa yhteisesti noudatettavien periaatteiden mukaan, se tulee menemään läpi myös tässä maassa.
Ny ei jaksa enempää. Pitää tehdä joulusiivous.
Tohveli, 23.12.2004 23:10:00
PessiNisti, 23.12.2004 15:03:22