Kirjaudu

Uutiskirje

Rekisteröidy Sektoriin ja tilaa itsellesi joko aamuisin tai iltaisin ilmestyvä uutiskirje sähköpostiisi.

Keskiviikko, 12.5.2004

Opera 7.50 julkaistu

Norjalainen Opera Software julkisti tänään Opera-selaimen version 7.50. Yhtiö kehuu uudistaneensa kehutun selaimensa käyttöliittymän kokonaan. Vain 3,5 megatavuun mahtuvaan selaimeen on yhdistetty sähköposti- ja uutisryhmäsovellus, IRC-yhteensopiva chat-sovellus, kontaktitietokannat sekä useita muita ominaisuuksia. Opera on saatavilla ilmaiseksi, mikäli jaksaa katsella mainoksia sovelluksen käyttöliittymässä. Mainokseton versio maksaa 39 dollaria. Lue lehdistötiedote.

K2, 12.5.2004 16:41. Lähde: Opera Software
Rekisteröidy ja kirjaudu sisään, jos haluat kommentoida.

Kommentit ( 47 uutta / 47 )
pistettä.
Näytä vain kommentit joilla on vähintään
Pisterajan alittavia kommentteja piilossa.
Re: en pidä
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 18:53:37
Pisteet: 0
En pidä tuosta, sen PITÄÄ OLLA VAPAATA, ILMAISTA, KOMMUNISMIA. HALUAN NÄHDÄ LÄHDEKOODIN, ITSEASIASSA MINULLA ON AINA SUFFATESSA KAKSI IKKUNAA, TOISESSA SELAAN SELAIMEN LÄHDEKOODIA JA TOISESSA WEBSIVUJA.
Kyllä sitä monasti tulee ainakin sivujen lähdekoodeja siinä sivussa katteltua;)
Re: en pidä
Anonyymi kommentoija, 13.5.2004 00:39:23
Pisteet: 0
En pidä tuosta, sen PITÄÄ OLLA VAPAATA, ILMAISTA, KOMMUNISMIA. HALUAN NÄHDÄ LÄHDEKOODIN, ITSEASIASSA MINULLA ON AINA SUFFATESSA KAKSI IKKUNAA, TOISESSA SELAAN SELAIMEN LÄHDEKOODIA JA TOISESSA WEBSIVUJA.
AHAHAHA!!! Ai vittu mä nauran, en ole aikoihin nauranutkaan näin paljon linux-peelojen kustannuksella ahahahahha!!! Ei saatana :DDD
Re: en pidä
Anonyymi kommentoija, 15.5.2004 02:03:17
Pisteet: 0
AHAHAHA!!! Ai vittu mä nauran, en ole aikoihin nauranutkaan näin paljon linux-peelojen kustannuksella ahahahahha!!! Ei saatana :DDD
On sillä nyt niin hauskaa kehnolle trollille nauraa :/
Re: en pidä
Anonyymi kommentoija, 13.5.2004 07:58:39
Pisteet: 0
MINULLA ON AINA SUFFATESSA KAKSI IKKUNAA, TOISESSA SELAAN SELAIMEN LÄHDEKOODIA JA TOISESSA WEBSIVUJA.
Ilmeisesti matrixia nyt muutettiin kun mulle tuli tunne, että olen nähnyt tuon vitsin ./:ssa..
Re: en pidä
Anonyymi kommentoija, 13.5.2004 08:00:50
Pisteet: 0
./:ssa..
korjaan /.:ssa eli slashdotissa
Kokemuksia
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 17:39:50
Pisteet: 0
Pistinpä tuon äsken asennukseen. Ensinäkemältä käyttöliittymä näytti hirveältä nappikasalta, mutta onneksi tuota pystyy aika vapaasti kustomoimaan. Nuokin back/reload/forward-namiskatkin oli näkyvillä kahteen kertaan. Itseasiassa kustomoituna tämä näyttää ja tuntuu tasan samalta kuin vanhempikin versio. Saattoihan tuo epäkäytännöllinen "oletusnäkymä" johtua vanhoista säädöistäkin, kun en puhtaaksi vetänyt ~/.opera-hakemistoa.

Harmillisesti tämä on myös yhtä tahmea kuin aiemmatkin :( Nopealla yhteydellä selain on ehdottomasti pullonkaula. Kestää sekunnin tai pari ennen kun softa reagoi mihinkään linkin painamiseen kun ruudun päivitys on niin tuskaisen hidasta. Myöskin paljon kuvia sisältävän sivun vieritys on takkuilevaa. Samat viat mozillalla ja konqueorillakin, kumma kun X:lle ei osata oikein nopeita selaimia tehdä. Mahdollista se kyllä olisi, siitä on todisteena Links, joka todellakin luistaa X:ssä kuin rasvattu salama.

Noh, toivottavasti tässä on edes bugeja korjailtu kun mitään näkyvää eroa en ainakaan itse päivitykestä saanut.
Opera rokkaa windowisssa.
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 17:52:10
Pisteet: 0
Pistinpä tuon äsken asennukseen. Ensinäkemältä käyttöliittymä näytti hirveältä nappikasalta, mutta onneksi tuota pystyy aika vapaasti kustomoimaan. Nuokin back/reload/forward-namiskatkin oli näkyvillä kahteen kertaan. Itseasiassa kustomoituna tämä näyttää ja tuntuu tasan samalta kuin vanhempikin versio. Saattoihan tuo epäkäytännöllinen "oletusnäkymä" johtua vanhoista säädöistäkin, kun en puhtaaksi vetänyt ~/.opera-hakemistoa. Harmillisesti tämä on myös yhtä tahmea kuin aiemmatkin :( Nopealla yhteydellä selain on ehdottomasti pullonkaula. Kestää sekunnin tai pari ennen kun softa reagoi mihinkään linkin painamiseen kun ruudun päivitys on niin tuskaisen hidasta. Myöskin paljon kuvia sisältävän sivun vieritys on takkuilevaa. Samat viat mozillalla ja konqueorillakin, kumma kun X:lle ei osata oikein nopeita selaimia tehdä. Mahdollista se kyllä olisi, siitä on todisteena Links, joka todellakin luistaa X:ssä kuin rasvattu salama.
Itsellä Konqueror luistaa kuin rasvattu salama, Mozilla vetää myös vauhdilla. Mozilla menee jopa paljon nopeammin kuin windowsissa.

Mitään ongelmaa ei ole kokoruudun vierityksen suhteen tai suurien kuvien kanssa.

Itse käytin aikoinaan Operaa kun se oli 6.5 versiossa ja olin tyytyväinen siihen, sitten vaihdoin Mozillaan ja linuxiin. KDE 3.1.x sarjan myötä Konqueroriin ja siinä olen pysynyt siitä asti aina uusimpaan 3.2.2 versioon saakka. Konqueror voittaa itsellä IE:n sekä muut windows puolella olevat selaimet sekä Mozilla linuxilla (MDK 10) voittaa windowsin Mozillan nopeudessa. Taitaa syy olla ihan vain siinä windowsin surkeassa TCP/IP pinossa kun vauhti on 3x hitaampi kuin linuxilla kun lataa jostain (usealta serveriltä testannut, samaan aikaan ja sama tiedosto).
Re: Opera rokkaa windowisssa.
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 18:02:24
Pisteet: 0
Itsellä Konqueror luistaa kuin rasvattu salama, Mozilla vetää myös vauhdilla. Mozilla menee jopa paljon nopeammin kuin windowsissa. Mitään ongelmaa ei ole kokoruudun vierityksen suhteen tai suurien kuvien kanssa.
Ainakin Operalla vieritys töksähtää kun sivulla tulee vastaan vähän isompi kuva. Tuota on yritetty kiertää sillä, että asetuksissa on ruksi, josta välittömän kuvan näytön saa pois (kuva ei aina näy vieritettäessä). Vähän samansorttista tahmaamista olen muillakin huomannut (paitsi sillä Linksillä). Konqueror taas vaikuttaa ärsyttävän 'välkkyvältä' kun ruutua päivitetään. Opera (ja IE) tuntuvat liukkailta windowsin puolella.

Koneessa/käyttiksessä tuskin on vikaa kun samat ongelmat on toistuneet muilla koneilla ja distroillakin. Ehkä 1300 MHz kone ei vain ole riittävä nykään edes veppikäyttöön :/ Ja yhteys on 100 Mbps, jolla keskivertosivut latautuvat ~silmänräpäyksessä jos selain ei hidasta.
Re: Opera rokkaa windowisssa.
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 18:58:30
Pisteet: 0
Itsellä Konqueror luistaa kuin rasvattu salama, Mozilla vetää myös vauhdilla. Mozilla menee jopa paljon nopeammin kuin windowsissa.
Kuten täällä, Konqueror 3.2 (beetoista lähtien) oli syy, miksi dumppasin Firebirdin aikanaan.


Konqueror taas vaikuttaa ärsyttävän 'välkkyvältä' kun ruutua päivitetään. Opera (ja IE) tuntuvat liukkailta windowsin puolella. Koneessa/käyttiksessä tuskin on vikaa kun samat ongelmat on toistuneet muilla koneilla ja distroillakin. Ehkä 1300 MHz kone ei vain ole riittävä nykään edes veppikäyttöön :/
Kyllä nyt taitaa olla jossakin kiihdytyksessä tms vikaa? Itselläni 900 MHz Thunderbird ja Konqueror todella toimii sähäkästi, ilman minkään sortin välkkymistä yms. Hyvä resoluutioisten kuvagallerioidenkaan katselu ei mitään välkkymistä / tahmaamista aiheuta. Mutta mistä näistä ikinä tietää;)
Re: Opera rokkaa windowisssa.
Anonyymi kommentoija, 13.5.2004 12:44:03
Pisteet: 0
Konqueror todella toimii sähäkästi, ilman minkään sortin välkkymistä yms. Hyvä resoluutioisten kuvagallerioidenkaan katselu ei mitään välkkymistä / tahmaamista aiheuta.
Et vain huomaa välkkymistä, koska "hyvä resoluutioisten kuvagallerioiden" katseleminen ja niistä syntyvä oheistoiminta on sumentanut näkösi. Ja kasvattanut käsiisi karvoja.
Re: Kokemuksia
Anonyymi kommentoija, 13.5.2004 01:25:05
Pisteet: 0
Noh, toivottavasti tässä on edes bugeja korjailtu kun mitään näkyvää eroa en ainakaan itse päivitykestä saanut.
Hm.. 5 minuuttia ja segfault, ei jaksa enempää.
TeknoHog Re: Kokemuksia
TeknoHog, 12.5.2004 23:01:06
Pisteet: +1
Pistinpä tuon äsken asennukseen. Ensinäkemältä käyttöliittymä näytti hirveältä nappikasalta, mutta onneksi tuota pystyy aika vapaasti kustomoimaan. Nuokin back/reload/forward-namiskatkin oli näkyvillä kahteen kertaan. Itseasiassa kustomoituna tämä näyttää ja tuntuu tasan samalta kuin vanhempikin versio. Harmillisesti tämä on myös yhtä tahmea kuin aiemmatkin :( Nopealla yhteydellä selain on ehdottomasti pullonkaula.
Kokeilinpa itsekin jo "vannoutuneena" Mozilla Firebird/foxin (vai mikä sen nimi tällä viikolla onkaan) käyttäjänä. Ja kokemus oli totaalisen negatiivinen noiden ekstroverttien karkkikasojen, hitauden, ja ruman sivurenderöinnin summana.

Varsinkin tuo jälkimmäinen yllättää. Sivujen ulkoasu Operalla palautti mieleen vanhat huonot ajat Linuxin selainten kanssa, jolloin Netscape nelonen oli turvallinen ja toimiva vaihtoehto. Parempaa renderöintiä ja nopeutta tuli toisinaan haettua Operasta sekä Gecko-pohjaisista selaimista kuten Galeon, mutta mikään selain ei ollut täysin tyydyttävä. Tiettyjä sivustoja käytin eri selaimilla, millä nyt sattuivat toimimaan.

Mozillan Phoenix (nykyään siis Firefox) osoittautui täydelliseksi selaimeksi, sen julkaisun jälkeen on yksi selain riittänyt kaikkeen. Uusin Opera on monessa mielessä askel taaksepäin. Omituista on, että se onnistuu olemaan paljon Firefoxia hitaampi. Koodiahan voi optimoida paitsi koon, myös nopeuden suhteen, eivätkä nämä kaksi päämäärää aina osu yhteen.

Linuxin Operassa ärsyttää lisäksi se, että käyttiksessä yleisesti käytettyjä näppäinkomentoja (esim. ^K, ^W, ^A) ei ole kunnioitettu. Ilmeisesti Windows-versiokin kärsii jossain määrin samasta ongelmasta. Firefox taas integroituu mukavasti Windowsiinkin.

Tässä voineekin mukavasti sivuta aihetta Linuxin käyttöliittymillä, joita on joskus haukuttu epäyhtenäisiksi. Kyse on kuitenkin yksittäisten ohjelmien tekijöiden päätöksistä. Opera ja moni muu softa (esim. Acrobat) pitävät oman omituisen käyttöliittymänsä kaikilla alustoilla, jolloin ne eivät integroidu ympäristöönsä kovinkaan hyvin.

Mainittakoon vielä, että pääasiallinen nettikoneeni on 400MHz:n K6:lla pyörivä läppäri. Operan hidastelu on kiinnostavaa siksikin, että joskus vuonna 1998/99 käytin Opera kolmosta 486:lla jolloin sillä oli selvä nopeusetu, mutta muut selaimet ovat sittemmin ajaneet sen ohi monessa muussakin asiassa.
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
onaz Re: Kokemuksia
onaz, 13.5.2004 09:54:31
Pisteet: 0
Kokeilinpa itsekin jo "vannoutuneena" Mozilla Firebird/foxin (vai mikä sen nimi tällä viikolla onkaan) käyttäjänä. Ja kokemus oli totaalisen negatiivinen noiden ekstroverttien karkkikasojen, hitauden, ja ruman sivurenderöinnin summana.
Menee offtopic, mutta pistipä silmään tuo "ekstroverttien karkkikasojen" -ilmaus. Karkkikasat ymmärrän hyvin käännökseksi englannin kielen eye-candysta, mutta mikä ihme on ekstrovertti karkkikasa?

Sanakirjamääritelmän mukaan ekstrovertti on "ulospäinsuuntautunut ihminen; vastakohta: introvertti" http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/sanate.html#eks...
Vaikka soveltaisimme sanaa käyttöliittymäympäristöön, niin mitä ovat ulospäin suuntautuneet eye-candyt selaimessa?

Olkaa ihmiset kilttejä ja käyttäkää suomea silloin kun siihen on mahdollisuus. Vaihtoehtoisesti jos mä olin ainoa, joka tuota ei tajunnut, voisitteko sivistää mua ko. termin käytöstä.

Edelleen pahoittelen, että meni offtopic.

ps. Miksei kukaan valita, että tämäkin uutinen on Operan maksullinen mainos - onhan opera maksullinen ohjelmisto. :)
TeknoHog Re: Kokemuksia
TeknoHog, 13.5.2004 11:24:22
Pisteet: 0
Menee offtopic, mutta pistipä silmään tuo "ekstroverttien karkkikasojen" -ilmaus. Karkkikasat ymmärrän hyvin käännökseksi englannin kielen eye-candysta, mutta mikä ihme on ekstrovertti karkkikasa? Sanakirjamääritelmän mukaan ekstrovertti on "ulospäinsuuntautunut ihminen; vastakohta: introvertti"
Myönnän, että tuo fraasi ei ole aivan yleisessä käytössä, siinä oli vähän sellaista nörteille tyypillistä sanaleikkiä, oikeastaan vertauskuva. Introverttinä ihmisenä minua inhottaa kaikki sisällötön, päällekäyvä hälinä, niinkuin tämä Operan silmäkarkki.
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
sieni Re: Kokemuksia
sieni, 13.5.2004 08:59:06
Pisteet: +1
Linuxin Operassa ärsyttää lisäksi se, että käyttiksessä yleisesti käytettyjä näppäinkomentoja (esim. ^K, ^W, ^A) ei ole kunnioitettu. Ilmeisesti Windows-versiokin kärsii jossain määrin samasta ongelmasta. Firefox taas integroituu mukavasti Windowsiinkin.
Höps-löps. Operassa toimii Unix-näppäinoikotiet ihan ihanasti: Tools->Preferences->Mouse and Keyboard jne. Tuolta kun valitsee Unix-tyylin, niin esim. CTRL-a siirtyy rivin alkuun kuten pitääkin.
Re: Kokemuksia
Snattu, 13.5.2004 20:15:33
Pisteet: 0
Kokeilinpa itsekin jo "vannoutuneena" Mozilla Firebird/foxin (vai mikä sen nimi tällä viikolla onkaan) käyttäjänä. Ja kokemus oli totaalisen negatiivinen noiden ekstroverttien karkkikasojen, hitauden, ja ruman sivurenderöinnin summana.
Jos ei viitsi selainta kokeilla sitä 5 minuuttia enempää mitä veisi se kustomoida, niin en vaivautuisi tätäkään kommentoimaan. Operasta saa karsittua kaiken ylimääräisen pois, jos ei satu pitämään vakioulkoasusta niin sitten muumalla hiiren klikkauksella löytyy uusi skini joka asentuu kanssa vaini nappia painamalla. Myös valikot saa karsittua tai muokattua täysin mieleisekseen, joten hieman turha pointti alkaa selainta vakioulkoasun takia haukkumaan. Jokaisen asian koneessa joutuu itse säätämään mieleisekseen, ei esimerkiksi firefoxkaan minua vakioasetuksilla miellytä.
Lisäisin vielä että että Firefoxin/Mozillan kustomointi on Operaan verrattuna varsin rajallista. Itse haluan esimerkiksi pitää tab-palkkini ruudun oikealla sivulla kun siihen ne sivut hyvin mahtuvat, mutta muissa kun Operassa se ei onnistu, ja tabit joutuu pitämään joko alhaalla tai ylhäällä.

Varsinkin tuo jälkimmäinen yllättää. Sivujen ulkoasu Operalla palautti mieleen vanhat huonot ajat Linuxin selainten kanssa, jolloin Netscape nelonen oli turvallinen ja toimiva vaihtoehto. Parempaa renderöintiä ja nopeutta tuli toisinaan haettua Operasta sekä Gecko-pohjaisista selaimista kuten Galeon, mutta mikään selain ei ollut täysin tyydyttävä. Tiettyjä sivustoja käytin eri selaimilla, millä nyt sattuivat toimimaan.
Mielestäni Opera näyttää kaikki sivut oikein ja myös nopeasti. Firefox saattaa olla hitusen nopeampi, mutta ei mitenkään ratkaisevasti että itse sen käytössä huomaisin, pikemminkin käyttäjän korvien välissä ja ennakkoluuloissa tuntuu olevan nopeudesta valittaminen.

Mozillan Phoenix (nykyään siis Firefox) osoittautui täydelliseksi selaimeksi, sen julkaisun jälkeen on yksi selain riittänyt kaikkeen. Uusin Opera on monessa mielessä askel taaksepäin. Omituista on, että se onnistuu olemaan paljon Firefoxia hitaampi. Koodiahan voi optimoida paitsi koon, myös nopeuden suhteen, eivätkä nämä kaksi päämäärää aina osu yhteen.
Tässä on asia jossa sinun kanssa olen samaa mieltä, mutta en sitä itse huomaa kun koneeni on kuitenkin sen verran tehokas. Tuollasella läppärillä ei kovin muistisyöppöä selainta viitsisi pyöritellä.

Linuxin Operassa ärsyttää lisäksi se, että käyttiksessä yleisesti käytettyjä näppäinkomentoja (esim. ^K, ^W, ^A) ei ole kunnioitettu. Ilmeisesti Windows-versiokin kärsii jossain määrin samasta ongelmasta. Firefox taas integroituu mukavasti Windowsiinkin.
Tähän jo vastattiinkin, mutta olisit tuonkin asian valikosta muutamalla vilkaisulla löytänyt. Vaikuttaa tosiaankin ettet juurikaan Operaa kokeillut.

Tässä voineekin mukavasti sivuta aihetta Linuxin käyttöliittymillä, joita on joskus haukuttu epäyhtenäisiksi. Kyse on kuitenkin yksittäisten ohjelmien tekijöiden päätöksistä. Opera ja moni muu softa (esim. Acrobat) pitävät oman omituisen käyttöliittymänsä kaikilla alustoilla, jolloin ne eivät integroidu ympäristöönsä kovinkaan hyvin.
Myönnyn tähän mutta en siis Operan kohdalla, joka siis näppäinkomentoja myöten on kustomoitavissa myös linux tai sitten Windows alustalle. Jotkin asiat kannattaa vain jättää käyttäjän säädettäväksi
TeknoHog Re: Kokemuksia
TeknoHog, 14.5.2004 14:48:58
Pisteet: 0
Jos ei viitsi selainta kokeilla sitä 5 minuuttia enempää mitä veisi se kustomoida, niin en vaivautuisi tätäkään kommentoimaan. Operasta saa karsittua kaiken ylimääräisen pois, jos ei satu pitämään vakioulkoasusta niin sitten muumalla hiiren klikkauksella löytyy uusi skini joka asentuu kanssa vaini nappia painamalla. Myös valikot saa karsittua tai muokattua täysin mieleisekseen, joten hieman turha pointti alkaa selainta vakioulkoasun takia haukkumaan. Jokaisen asian koneessa joutuu itse säätämään mieleisekseen, ei esimerkiksi firefoxkaan minua vakioasetuksilla miellytä.
Huomasin kyllä joitakin asetusmahdollisuuksia, kyllähän sitä turhaa tauhkaa sai karsittua poiskin. Mielestäni on silti oikeutettua valittaa siitä, mitä ominaisuuksia on oletuksena päällä. Verrataan vaikka siihen, että Windowsit ovat perusasennuksella edelleen varsin turvattomia, vaikka ne saa asetuksilla ja päivityksillä paljon paremmiksi. Toisaalta eivätpä Operan käyttöliittymäominaisuudet mitään noin pahoja/vaarallisia asioita ole :-)

Omituista on, että se [Opera] onnistuu olemaan paljon Firefoxia hitaampi. Koodiahan voi optimoida paitsi koon, myös nopeuden suhteen, eivätkä nämä kaksi päämäärää aina osu yhteen.
Tässä on asia jossa sinun kanssa olen samaa mieltä, mutta en sitä itse huomaa kun koneeni on kuitenkin sen verran tehokas. Tuollasella läppärillä ei kovin muistisyöppöä selainta viitsisi pyöritellä.
Softassa on onneksi valinnan varaa, eikä vanhemmallakaan raudalla tarvitse tyytyä eilispäivän ohjelmiin kun on näin hyviä vaihtoehtoja kuin Firefox.

Tämäkin asia liittyy kustomointiin ja perusasetuksiin, koska Operan raskaat perusasetukset hidastavat sitä omalta osaltaan. Jos perusasetukset olisivat minimaalisemmat, olisi aloittaminen tältäkin osin helpompaa, ja voisihan niitä lisäominaisuuksia ottaa halutessaan käyttöön.
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
Re: Kokemuksia
Snattu, 14.5.2004 21:14:01
Pisteet: 0
Huomasin kyllä joitakin asetusmahdollisuuksia, kyllähän sitä turhaa tauhkaa sai karsittua poiskin. Mielestäni on silti oikeutettua valittaa siitä, mitä ominaisuuksia on oletuksena päällä. Verrataan vaikka siihen, että Windowsit ovat perusasennuksella edelleen varsin turvattomia, vaikka ne saa asetuksilla ja päivityksillä paljon paremmiksi. Toisaalta eivätpä Operan käyttöliittymäominaisuudet mitään noin pahoja/vaarallisia asioita ole :-)
Minustakin on mukavaa mieluummin kytkeä ominaisuuksia päälle kun niitä pois, mutta Operassa sen olen jaksanut tehdä kun ei siihen mene kuin se muutama hetki. Mitään plugin ajattelua en silti ymmärrä, että ei laiteta niitä kaikkia ominaisuuksia mukaan vaan pitää erikseen hakea. Näitä on firefoxin kanssa esimerkiksi vieritysnopeuden kanssa, mihin ei löydy säätöjä. Tosin Firefoxin nyt kuuluisikin olla Mozillan karsittu versio, mutta ei tuota Mozillastakaan löydy. Mainioita selaimia jokainen yhtäkaikki, eli makuasiahan se on.

Softassa on onneksi valinnan varaa, eikä vanhemmallakaan raudalla tarvitse tyytyä eilispäivän ohjelmiin kun on näin hyviä vaihtoehtoja kuin Firefox.
Juuri näin!

Tämäkin asia liittyy kustomointiin ja perusasetuksiin, koska Operan raskaat perusasetukset hidastavat sitä omalta osaltaan. Jos perusasetukset olisivat minimaalisemmat, olisi aloittaminen tältäkin osin helpompaa, ja voisihan niitä lisäominaisuuksia ottaa halutessaan käyttöön.
Harmikseni ei ole sellaista selainta kukaan tehnyt mihin ne voisi vain kytkeä päälle, hakematta yhtäkään pluginia. Operalle tästä siis risuja, mutta ei onnistu muillakaan selaimia missä kaikki löytyisi vakiona. Olen silti nähnyt sen vaivan arvoiseksi vaikka niitä joutuukin karsimaan rankalla kädellä.
Toista se on esimerkiksi wordin kanssa missä ominausuudet ovat vielä vaikeasti löydettävissä ja hallittavissa, silti kaikki tauhka valmiina päällä.
zepi Re: Kokemuksia
zepi, 12.5.2004 17:49:44
Pisteet: 0
Harmillisesti tämä on myös yhtä tahmea kuin aiemmatkin :( Nopealla yhteydellä selain on ehdottomasti pullonkaula. Kestää sekunnin tai pari ennen kun softa reagoi mihinkään linkin painamiseen kun ruudun päivitys on niin tuskaisen hidasta. Myöskin paljon kuvia sisältävän sivun vieritys on takkuilevaa. Samat viat mozillalla ja konqueorillakin, kumma kun X:lle ei osata oikein nopeita selaimia tehdä. Mahdollista se kyllä olisi, siitä on todisteena Links, joka todellakin luistaa X:ssä kuin rasvattu salama.
Hmm, olisiko vikaa jossain muualla kuin selaimissa, ainakin omakohtaiset kokemukset niin operasta kuin mozillasta linux ja win32 ympäristöissä eivät ole tuoneet esiin mitään suurempia suorituskykyeroja. Ovatko kaikki kiihdytykset, kuten DRI päällä? Itse ainakin jouduin tappelemaan kohtuullisesti, että sain DRI:n Radeon 8500 näytönohjaimella päälle.
Re: Kokemuksia
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 18:44:28
Pisteet: 0
Harmillisesti tämä on myös yhtä tahmea kuin aiemmatkin :( Nopealla yhteydellä selain on ehdottomasti pullonkaula. Kestää sekunnin tai pari ennen kun softa reagoi mihinkään linkin painamiseen kun ruudun päivitys on niin tuskaisen hidasta. Myöskin paljon kuvia sisältävän sivun vieritys on takkuilevaa. Samat viat mozillalla ja konqueorillakin, kumma kun X:lle ei osata oikein nopeita selaimia tehdä. Mahdollista se kyllä olisi, siitä on todisteena Links, joka todellakin luistaa X:ssä kuin rasvattu salama.
Hmm, olisiko vikaa jossain muualla kuin selaimissa, ainakin omakohtaiset kokemukset niin operasta kuin mozillasta linux ja win32 ympäristöissä eivät ole tuoneet esiin mitään suurempia suorituskykyeroja. Ovatko kaikki kiihdytykset, kuten DRI päällä? Itse ainakin jouduin tappelemaan kohtuullisesti, että sain DRI:n Radeon 8500 näytönohjaimella päälle.
Taitaa vika olla X:ssä eikä selaimissa. Ei Operassa ole Windowsissa tai Macissa ollut mitään ongelmia. Muutkin selaimet toimivat melko liukkaasti. Ainoastaan Macin oma Safari vaikuttaa joskus hieman tahmealta.
Toimiiko back-nappi jo?
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 21:15:48
Pisteet: 0
Jokos tässä uusimmassa toimii Back-nappi niin että sitä voi painaa peräti 2 kertaa peräkkäin 2 sekunnin sisään ilman että ohjelma kaatuu? Mulla kaikki 7.xx-sarjalaiset tähän mennessä moiseen olleet kykenemättömiä.
Re: Toimiiko back-nappi jo?
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 22:33:20
Pisteet: 0
Jokos tässä uusimmassa toimii Back-nappi
Opera 7.21, Windows 2000 Pro - kliketi-kliketi-kliketi-klik... toimii mainiosti. Mikä käyttis?

Anonyymi kommentoija, 13.5.2004 12:58:36
Pisteet: 0
Oma suosikkini on edelleen Applen Safari, jossa on kaikki mitä minä tarvitsen helposti lähestyttävässä muodossa. Pitää kuitenkin kokeilla PC-koneella tuota uutta Oopperaa.
TeknoHog Re: Kokemuksia
TeknoHog, 12.5.2004 22:32:35
Pisteet: 0
Ovatko kaikki kiihdytykset, kuten DRI päällä? Itse ainakin jouduin tappelemaan kohtuullisesti, että sain DRI:n Radeon 8500 näytönohjaimella päälle.
DRI vaikuttaa lähinnä 3D-kiihdytykseen (OpenGL). X:n muut kiihdytykset voivat vaikuttaa selaimen toimintaan, mutta niidenkin merkitys lienee marginaalinen. Jotain vikaahan tuossa täytyy kuitenkin olla, koska omalla 400MHz:n läppärillä en huomaa mitään viiveitä selaimen (Firefox) käytössä, paitsi tietysti verkon hitauden toisinaan.
-><-
Good shit, huh? Dozer makes it. It's good for two things: degreasing engines and killing brain cells.
Muistinkulutus
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 19:15:30
Pisteet: 0
Onko näissä uusimmissa Operoissa sama ongelma kuin vanhemmissa versioissa, eli tolkuton muistin kulutus. Itselläni on käytössä Opera 6.06 (win) ja muistia kuluu Tehtävienhallinnan mukaan tällähetkellä tuollaiset 60Mt, ja huiput on ollut 100Mt. Monasti luvut ovat olleet vieläkin hurjemmat.
Re: Muistinkulutus
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 19:50:06
Pisteet: 0
Tarkista "memory cache"-asetus. Opera käyttää myös keskusmuistia välimuistina.
avirtan Re: Muistinkulutus
avirtan, 13.5.2004 12:14:29
Pisteet: 0
Tarkista "memory cache"-asetus. Opera käyttää myös keskusmuistia välimuistina.
Muuten ihan kiva asetus mutta vaikka sen vaihtaa automaattisesta esim. 20 megaan, niin kummasti syö selain uudelleenkäynnistyksen jälkeen 69 megaa.

Eli ei taida oikein toimia tuo muistin rajoittaminen.

Tosin voihan se johtua Operan versiosta 7.50.
avirtan Re: Muistinkulutus
avirtan, 13.5.2004 12:16:09
Pisteet: 0
Tosin voihan se johtua Operan versiosta 7.50.
Tarkoitin siis Operan versiota 7.23.
Re: Muistinkulutus
Tuipveus, 14.5.2004 20:33:49
Pisteet: 0
Tosin voihan se johtua Operan versiosta 7.50.
Tarkoitin siis Operan versiota 7.23.
Öhh. Mulla on Opera 7.23, default asetukset enimmälti ja muistia Opera haukkaa vajaat 4 Mt, kun käytössä pelkästään tämä sektorin sivu (flash-mainos päällä)
avirtan Re: Muistinkulutus
avirtan, 18.5.2004 16:16:30
Pisteet: 0
Tosin voihan se johtua Operan versiosta 7.50.
Tarkoitin siis Operan versiota 7.23.
Öhh. Mulla on Opera 7.23, default asetukset enimmälti ja muistia Opera haukkaa vajaat 4 Mt, kun käytössä pelkästään tämä sektorin sivu (flash-mainos päällä)
No minulla on yleensä noin kymmenen ikkunaa auki yhdenaikaisesti Operassa. Tuo 7.23:n muistirajoitus ei näyttänyt toimivan ollenkaan.
Kuitenkin päivittämällä tähän uusimpaan Operan versioon on muistinkulutus vihdoinkin annetuissa rajoissa.
Re: Muistinkulutus
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 19:51:12
Pisteet: 0
Uusimmasta en tiedä, nyt itselläni 7.21:ssä viisi ikkunaa auki ja muistinkulutus 27,5 megaa.
Re: Muistinkulutus
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 19:56:08
Pisteet: 0
Onko näissä uusimmissa Operoissa sama ongelma kuin vanhemmissa versioissa, eli tolkuton muistin kulutus. Itselläni on käytössä Opera 6.06 (win) ja muistia kuluu Tehtävienhallinnan mukaan tällähetkellä tuollaiset 60Mt, ja huiput on ollut 100Mt. Monasti luvut ovat olleet vieläkin hurjemmat.
Eipä tuollaisia ongelmia ole ollut . 7.5 beta1:n muistinkulutus on nyt toisella koneella pikaisella yhdeksän ikkunan aukiololla ja pienellä selailulla 35 Mt. Jos pistää jonkun flashin soimaan niin se saattaa viedä 50 Mt muistia lisää (7.6 Mt:n flashi ja sisältää paljon kuvien pyörittelyä), mutta vapautuu kun sen sulkee. Taitaa tuossa 6.06-versiossa olla jokin muistivuoto tai vastaava jos noin paljon muistia vie. Edes satoja kuvia sisältävillä sivuilla (esimerkiksi yksi pitkä sivu mihin on koottuna jonkun nettisarjiksen parin vuoden kuvat) ei muistinkulutus kasva äärettömiin, toisin kuin Mozillalla millä näyttää olevan tapana pitää kuvia pakkaamattomina muistissa.
Re: Muistinkulutus
Anonyymi kommentoija, 18.5.2004 14:29:54
Pisteet: 0
Onko näissä uusimmissa Operoissa sama ongelma kuin vanhemmissa versioissa, eli tolkuton muistin kulutus. Itselläni on käytössä Opera 6.06 (win) ja muistia kuluu Tehtävienhallinnan mukaan tällähetkellä tuollaiset 60Mt, ja huiput on ollut 100Mt. Monasti luvut ovat olleet vieläkin hurjemmat.
No mulla ainakin on kokemuksia jostain 7.x versioista, jos konetta pitää päällä useampia päiviä niin että opera on myös auki, paisuu operan muistinkulutus hiljakseen vaikkei mitään tekisi. Sitten kun sulkee operan siltä kestää luokkaa pari minuuttia sammua.
Hyvä selain
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 23:17:37
Pisteet: 0
Imutin tuon itselleni ja ensituntuma on mitä mainioin. Kenties paras koskaan käyttämäni selain. Ja nopein.

Ja eipä nuo ilmaisversion mainokset ole kovin suuri riesa. Sen minkä mainoksissa voittaa, saa takaisin kun karsii turhat nippelit yläpaneelista pois.
Dillo
Anonyymi kommentoija, 13.5.2004 07:27:06
Pisteet: 0
Käyttäkää Dilloa, se on nopea, vaikkakin hieman rujo
Re: Dillo
Anonyymi kommentoija, 14.5.2004 00:53:04
Pisteet: 0
Käyttäkää Dilloa, se on nopea, vaikkakin hieman rujo
milles kaikille käyttöjärjestelmille löytyy suora käännös?
sutta Printtibugi edelleen mukana
sutta, 17.5.2004 08:33:38
Pisteet: 0
Eivätpäs ole 7.50:ssakaan korjanneet tuota erittäin rasittavaa bugia, jonka muistaa aina siinä vaiheessa kun on ehtinyt aloittaa tulostuksen ja sivulaskuri alkaa juosta. Esimerkiksi Osuuspankin verkkopankista, kun haluat kuitin maksusta, saat näppärästi sen jollain seitsemännellä sivulla, kun jokainen frame, joita op:lla riittää, tulostetaan omalle sivulleen. Eihän tuota välttämättä heti huomaa, että sivut on toteutettu frameilla. Tuosta näkyy olevan kommentteja tuolla list.opera.comin keskusteluissakin mutta eivät ole saaneet korjattua.
feenix Entäs muut laitteet?
feenix, 13.5.2004 09:52:52
Pisteet: 0
Onhan se kiva että 7.5 tuli, mutta missä viipyy sitten yhtään uudempi versio esimerkiksi Symbianille? 6.10 ei oikein vakuuta, bugaa joillain sivuilla esimerkiksi siten, että ensimmäisiä kolmea linkkiä ja viimeisiä paria ei voi valita. Vaikka kuinka painelee oikealle tai vasemmalle, ei niihin pääse. Muut linkit kyllä löytyvät.

Eikä noiden kuvienkaan latailu kovinkaan toimi, myös ihmetyttää miksi kuvattomassa moodissa tuo ei anna selata sivua ennenkuin on ladannut kuvat (tai ainakin progressbaari näyttää kuvaa ja latailee). Muuten voisi tuonkin ostaa.

Mutta toivotaan että tämän uuden version myötä edes joku 7.x tulisi näille pienemmillekin alustoille.
Re: Entäs muut laitteet?
Anonyymi kommentoija, 13.5.2004 14:09:47
Pisteet: 0
Onhan se kiva että 7.5 tuli, mutta missä viipyy sitten yhtään uudempi versio esimerkiksi Symbianille? 6.10 ei oikein vakuuta, bugaa joillain sivuilla esimerkiksi siten, että ensimmäisiä kolmea linkkiä ja viimeisiä paria ei voi valita.
Itse asiassa 6.20 ilmestyi tänään.

- - pr
feenix Re: Entäs muut laitteet?
feenix, 13.5.2004 14:47:19
Pisteet: 0
Itse asiassa 6.20 ilmestyi tänään.
Kas kas, kannattaa valittaa Sektorissa. Juuri ennen kirjoitustani meinaan tarkisti ettei uudempaa ole ;)

No, ei muuta kuin testaamaan josko tuo olisi korjannut ongelmat. Sitten voisi rahaa jo lähetelläkin, kokeiluaika alkaa olla loppu.
mnice Miksi ei vain selainta...
mnice, 12.5.2004 18:33:14
Pisteet: 0
Miksi tuohon(kin) on ollut pakko yhdistää irkit,sähköpostit yms. ? Tekisivät vain selaimen selaamiseen. Puuh! En jaksa vaivauta edes testaamaan ;)
Re: Miksi ei vain selainta...
Anonyymi kommentoija, 12.5.2004 19:57:41
Pisteet: 0
Miksi tuohon(kin) on ollut pakko yhdistää irkit,sähköpostit yms. ? Tekisivät vain selaimen selaamiseen. Puuh! En jaksa vaivauta edes testaamaan ;)
Onko tässä irkki?

Eli siis tuota ei huomaa ellei käytä sitä tai lue ominaisuuslistaa. Pelkkä selain siinä kyllä pääroolia näyttelee.
syzar Re: Miksi ei vain selainta...
syzar, 12.5.2004 21:38:14
Pisteet: 0
Miksi tuohon(kin) on ollut pakko yhdistää irkit,sähköpostit yms. ? Tekisivät vain selaimen selaamiseen. Puuh! En jaksa vaivauta edes testaamaan ;)
Onko tässä irkki?
Eli siis tuota ei huomaa ellei käytä sitä tai lue ominaisuuslistaa. Pelkkä selain siinä kyllä pääroolia näyttelee.
Onks tiskiallas ominaisuuslistalla?
Turhat kilkkeet pois
Tuipveus, 14.5.2004 20:51:10
Pisteet: 0
Tässä hieman tekstiä 7.23:sta.
Suosittelen kaikille lämpimästi sitä Classic "asun" käyttöä. (Valintaikkunassa heti sen jälkeen kun Opera on asennettu). Itselläni Classic ei tahmaa ollenkaan, sen sijaan tuo karkki-look tahmaa. Itselleni jätin vain välttämättömät napit ja googlebarin. Ainoastaan ne mitä käytän.

Preferences -> Windows -> Loading -> Redraw Instantly pukkaa myös sivut ruutuun sitä mukaa kun ne tulee. Nopeilla yhteyksillä tämä ainakin tuntuu mukavammalta.

Itse rekisteröin Operan juuri siksi että uusissa 7.x-versiossa tuli mahdolliseksi käyttää tuota vanhaa ulkoasua karkkilookin sijasta. 7.5:ttä en aio ostaa koska tässä 7.23:ssa en ole havainnut mitään puutteita paitsi ehkä sen että joskus on ongelmia tunnistaa sivuston kieli. Jos html:ään ei ole merkistöä määritelty joskus pitää asetuksia käydä ruuvailemassa välillä suomi - thai, riippuen siitä minkälaisilla sivuilla vierailee.

Kolmosesta lähtien olen Operoita käytellyt, mutta tuo 7.23 vihdoin ylitti rekisteröitymiskynnyksen ja tilasin opiskelijaversion pari päivää ennen valmistumista. :P

Yksi parhaita käyttämiäni ohjelmia, suureksi osaksi helpon kustomoitavuutensa takia. Tietääkö kukaan ilmaista vapaasti kopioitavaa selainta jossa olisi Operan tapainen Zoom?
Re: Turhat kilkkeet pois
Anonyymi kommentoija, 7.7.2004 19:04:58
Pisteet: 0
Tässä hieman tekstiä 7.23:sta. Suosittelen kaikille lämpimästi sitä Classic "asun" käyttöä. (Valintaikkunassa heti sen jälkeen kun Opera on asennettu). Itselläni Classic ei tahmaa ollenkaan, sen sijaan tuo karkki-look tahmaa. Itselleni jätin vain välttämättömät napit ja googlebarin. Ainoastaan ne mitä käytän.
Preferences -> Windows -> Loading -> Redraw Instantly pukkaa myös sivut ruutuun sitä mukaa kun ne tulee. Nopeilla yhteyksillä tämä ainakin tuntuu mukavammalta.
Itse rekisteröin Operan juuri siksi että uusissa 7.x-versiossa tuli mahdolliseksi käyttää tuota vanhaa ulkoasua karkkilookin sijasta. 7.5:ttä en aio ostaa koska tässä 7.23:ssa en ole havainnut mitään puutteita paitsi ehkä sen että joskus on ongelmia tunnistaa sivuston kieli. Jos html:ään ei ole merkistöä määritelty joskus pitää asetuksia käydä ruuvailemassa välillä suomi - thai, riippuen siitä minkälaisilla sivuilla vierailee.Tuota ei ole muuta,mutta jos käytät luukun sähköpostia se ei toimi kuin 7.50 ja uudemmilla versioilla.Minusta tuo ei kyllä ole operan vaan luukun vika.Saat lisätietoa menemällä osoitteeseen www.luukku.com/luukku
paina sitten tiedote operan käyttäjille.
Kolmosesta lähtien olen Operoita käytellyt, mutta tuo 7.23 vihdoin ylitti rekisteröitymiskynnyksen ja tilasin opiskelijaversion pari päivää ennen valmistumista. :P Yksi parhaita käyttämiäni ohjelmia, suureksi osaksi helpon kustomoitavuutensa takia. Tietääkö kukaan ilmaista vapaasti kopioitavaa selainta jossa olisi Operan tapainen Zoom?